«Μία μέλισσα μόνη της δεν παράγει μέλι», λέει η αρχαιοελληνική παροιμία, αναδεικνύοντας και υπογραμμίζοντας σε πέντε μόνο λέξεις τη σημασία των ομάδων και της ομαδικότητας. Οι εταιρείες από καιρό έχουν πλέον συνειδητοποιήσει τη δύναμη της ομάδας τόσο για την επιβίωσή τους όσο και για την επιτυχία τους. Η ύπαρξη, ωστόσο, ομάδων από μόνη της δεν αρκεί. Το ζητούμενο είναι η δημιουργία ομάδων υψηλής αποδοτικότητας που επιφέρουν πραγματικό αντίκτυπο στο επιχειρείν.

Έχετε υπάρξει ποτέ μέλος μίας εξαιρετικής ομάδας στη δουλειά; Μίας ομάδας εξαιτίας της οποίας απολαμβάνατε να πηγαίνετε κάθε μέρα στην εργασία σας, μία ομάδα η οποία σας έδινε ενέργεια και σας ενθάρρυνε να πετύχετε στόχους που νομίζατε ακατόρθωτους; Σε αυτή την ομάδα αισθανόσασταν ότι ανήκετε και πιστεύατε ότι οι άλλοι θα σας υποστήριζαν σε κάθε περίπτωση. Αυτή η ομάδα έκανε τη δουλειά διασκεδαστική, συναρπαστική και περιπετειώδη κάθε μέρα.

Από την άλλη, έχετε ποτέ υπάρξει μέλος μίας ομάδας που φάνταζε βγαλμένη από την κόλαση; Μίας ομάδας στην οποία υπήρχε διαρκής σύγκρουση και διαφωνίες, μία ομάδα όπου αισθανόσασταν ότι περπατάτε σε αναμμένα κάρβουνα και όπου φοβόσασταν να μιλήσετε ή να μοιραστείτε τα συναισθήματά σας; Μία ομάδα όπου οι άνθρωποι ήταν φοβισμένοι, με σκυμμένα κεφάλια και στην οποία ήταν αποδεκτό να σας «θυσιάσουν» αν αυτό τους βοηθούσε στη δική τους πορεία. Η δουλειά σε αυτή την ομάδα ήταν επίπονη, σκληρή και κουραστική και οι διακοπές εξαιρετικές μόνο και μόνο επειδή ήσαστε μακριά από εκείνη για δύο εβδομάδες.

Όποιος έχει έστω και μία σχετικά μικρή εργασιακή πορεία, μπορεί εύκολα να αναγνωρίσει και τις δύο περιπτώσεις και φυσικά δεν χρειάζονται επιχειρήματα ως προς το ποιο είδος ομάδας είχε την καλύτερη απόδοση – τόσο ως σύνολο, όσο και για τα μέλη της μεμονωμένα.

Στη σύγχρονη, διαρκώς μεταβαλλόμενη και άκρως ανταγωνιστική εποχή, όπου η ανάγκη και η πίεση για τη βέλτιστη δυνατή απόδοση είναι μεγαλύτερη από ποτέ και όπου ταυτόχρονα οι οργανωτικές δομές τείνουν να βασίζονται περισσότερο στις ομάδες, η δημιουργία ομάδων υψηλής αποδοτικότητας αναδεικνύεται σε μία απόλυτη προτεραιότητα.

ΟΜΑΔΕΣ ΥΨΗΛΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ
Αν πάρουμε ως δεδομένο ότι ο στόχος είναι η δημιουργία και το χτίσιμο μίας ομάδας υψηλής απόδοσης, το πρώτο βήμα είναι να αναγνωρίσουμε ποια είναι τα χαρακτηριστικά και τα στοιχεία αυτά που τις διακρίνουν για να επιτυγχάνουν υψηλά επίπεδα αποδοτικότητας.

Όπως και σε οτιδήποτε άλλο, η κουλτούρα είναι ο πλέον καθοριστικός παράγοντας. Η κουλτούρα μας καθορίζει ως μονάδες, οικογένειες και επιχειρήσεις. Είναι αυτό που καθορίζει και διακρίνει το ποιοι είμαστε και πώς προσδιοριζόμαστε. Οι εργαζόμενοι μπορούν εύκολα να περιγράψουν την εταιρική κουλτούρα, χρησιμοποιώντας λέξεις όπως «υποστηρικτική», «ανοιχτή», «εστιασμένη στα αποτελέσματα» κ.λπ. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της κουλτούρας έχει αναπτυχθεί και καθιερωθεί μέσα από μία πορεία χρόνων ή ακόμα και δεκαετιών. Σε ό,τι αφορά όμως στις ομάδες, δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα του χρόνου για την οικοδόμηση μίας επιτυχημένης ομαδικής κουλτούρας. Στην καλύτερη των περιπτώσεων, managers και στελέχη του HR προσπαθούν να χτίσουν μία ισχυρή ομαδική κουλτούρα μέσα σε ένα ή δύο -το πολύ- χρόνια. Ο στόχος έχει επιτευχθεί όταν τα μέλη της ομάδας αρχίσουν να ταυτίζονται με την ομάδα. Τότε η κουλτούρα της ομάδας έχει εμπεδωθεί.

Ποια είναι, όμως, τα στοιχεία και τα χαρακτηριστικά αυτά μίας κουλτούρας υψηλής ομαδικής αποδοτικότητας; Ποια είναι τα συστατικά αυτά τα οποία δημιουργούν μία πραγματικά σπουδαία ομάδα η οποία εκπληρώνει την αποστολή της και υλοποιεί το όραμα;

    #Όραμα (αποστολή)

Οι υψηλής αποδοτικότητας ομάδες -High-Performance Teams- ξέρουν πού πηγαίνουν και έχουν έντονη την αίσθηση της κατεύθυνσης. Το όραμα της ομάδας συγχρονίζεται με το συνολικό όραμα της εταιρείας, ωστόσο είναι ξεχωριστό για την ομάδα. Το όραμα δεν είναι κάτι που δημιουργείται και επικοινωνείται από τον ηγέτη της ομάδας μόνο. Αντιθέτως, αντανακλά μία κεντρική ομαδική προσπάθεια, επιτρέποντας σε όλους να αισθάνονται κοινωνοί και κάτοχοι του οράματος αυτού. Το όραμα της ομάδας αποτελεί έναν κινητήριο μοχλό ο οποίος ωθεί την ομάδα προς τα εμπρός. Επιτρέπει στα μέλη της να θέτουν σαφείς επιδιώξεις, ενώ στοχεύει αλλά και μετράει την επιτυχία. Το όραμα περιλαμβάνει όχι μόνο τις επιχειρηματικές αλλά και άλλες πτυχές, όπως η ομάδα, οι άνθρωποι, βασικές οικονομικές μετρικές, ο κλάδος και οι stakeholders.

    #Ταυτότητα (identity)

Τα μέλη των ομάδων υψηλής αποδοτικότητας ταυτίζονται με την ομάδα και είναι περήφανα για αυτήν. Αυτή η αίσθηση υπερηφάνειας οφείλεται, εν μέρει, στην προσωπική προσπάθεια που έχει καταβάλει κάθε μέλος της ομάδας για την επίτευξη της υψηλής αυτής απόδοσης. Η ταυτότητα αποτελεί σημαντικό κομμάτι της προσωπικής αντίληψης που έχει κάποιος και μπορεί να είναι ακόμα πιο ισχυρή από την ταυτότητα της εταιρείας ή του κλάδου. Η ταυτότητα τοποθετεί πρώτα την ομάδα και ξέρει ότι η ομαδική προσπάθεια είναι το κλειδί για τη συνολική επιτυχία. Η αίσθηση του ότι είναι κομμάτι ενός πολύ μεγαλύτερου συνόλου είναι που οδηγεί τα μέλη της ομάδας να κάνουν το «κάτι παραπάνω». Πιστεύουν ότι αυτό που κάνουν, έχει νόημα και δημιουργεί αξία.

    #Αξίες

Οι High-Performance ομάδες ξέρουν τι είναι σημαντικό για εκείνες. Έχουν καθορίσει πώς θέλουν να εμφανίζονται, να αλληλεπιδρούν και να είναι μαζί. Οι αξίες δεν είναι μόνο λέξεις στον τοίχο. Είναι εμποτισμένες με συναίσθημα και γεμάτες νόημα. Οι αξίες καθορίζουν τις συμπεριφορές και όλα τα μέλη της ομάδας αναμένεται να συμπεριφέρονται και να δρουν σύμφωνα με αυτές. Αυτές οι αξίες συγχρονίζονται με εκείνες της εταιρείας, είναι όμως προσαρμοσμένες και εξειδικευμένες σύμφωνα με τις ανάγκες της ομάδας. Είναι εύκολο να επικοινωνηθούν, τόσο εσωτερικά μέσα στην ομάδα όσο και σε εξωτερικούς εμπλεκόμενους. Τα values αυτά είναι top-of-mind, καθορίζουν τα πρότυπα και θέτουν τον πήχη ψηλά.


    #Αποτελέσματα (results)

Οι ομάδες υψηλής απόδοσης επιτυγχάνουν αποτελέσματα με συνέπεια. Είναι σαφείς σχετικά με τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και δεσμεύονται για αυτά. Συνειδητοποιούν ότι η «εστίαση στα αποτελέσματα» θα πρέπει να συνδέεται με τον καθορισμό της ομαδικής επιτυχίας. Οι ομάδες υψηλής απόδοσης μετράνε τα αποτελέσματα συχνά και κατανοούν ότι «αυτό που μετριέται, γίνεται». Δεν εστιάζουν μόνο στα αποτελέσματα, αλλά και στα στοιχεία αυτά που οδηγούν στην επίτευξη των αποτελεσμάτων. Όλα τα μέλη της ομάδας αισθάνονται υποχρέωση να παραδώσουν το κομμάτι της εξίσωσης που τους αναλογεί και βοηθούν τους άλλους να κάνουν το ίδιο.

    #Αποτελεσματικότητα

Οι υψηλής απόδοσης ομάδες γνωρίζουν ότι χρειάζονται περισσότερα από μία μαχητική εστίαση στα αποτελέσματα. Γνωρίζουν ότι θα πρέπει να αριστεύσουν στους παράγοντες και στις διαδικασίες αυτές που θα επιφέρουν τα αποτελέσματα. Οι High-Performance ομάδες έχουν σαφώς καθορισμένες διαδικασίες για τις βασικές πλευρές του επιχειρείν και τις αλληλεπιδράσεις. Μαθαίνουν διαρκώς και βελτιώνονται συνεχώς. Κατανοούν ότι η ομαδική διακυβέρνηση είναι ένα σημαντικό κομμάτι της ομαδικής διαδικασίας. Η εν λόγω «αποτελεσματικότητα» έχει εφαρμογή κυρίως στις συναντήσεις της ομάδας -όπου τις περισσότερες φορές το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου σπαταλάτε σε «αναφορές» και «ενημερώσεις», και όχι στη λήψη αποφάσεων. Αλήθεια πόσοι δεν «αξιοποιούν» τον χρόνο των μηνιαίων συναντήσεων για να απαντήσουν στα email τους. Μπορεί να ακούγεται αστείο, είναι όμως μία συχνή πραγματικότητα για τις περισσότερες ομαδικές συσκέψεις.

    #Διασκέδαση

Οι υψηλής απόδοσης ομάδας ξέρουν ότι τα βιώσιμα κίνητρα έρχονται από την αγάπη για αυτό που κάνουμε. Τα μέλη αυτών των ομάδων απολαμβάνουν να είναι μαζί και να αλληλοεπιδρούν με πολλαπλούς τρόπους. Επίσης, γιορτάζουν τις επιτυχίες συχνά. Εάν μία ομάδα δεν είναι κινητοποιημένη και δεν διασκεδάζει, πιθανότατα δεν είναι μία High-Performance ομάδα. Αυτό συμβαίνει γιατί ο κινητήριος μοχλός που απαιτείται για την αποτελεσματική απόδοση μπορεί εύκολα να προσεγγιστεί μέσω της δύναμης του συναισθήματος, το οποίο παράγεται από την ενέργεια της αλληλεπίδρασης με την ομάδα. Για αυτό συχνά αναφερόμαστε στη δύναμη του «ομαδικού πνεύματος», το οποίο έχει τη δύναμη να ξεπερνάει τα εμπόδια.

    #Ευθυγράμμιση

Οι ομάδες υψηλών επιδόσεων ευθυγραμμίζονται με το τι πρέπει να κάνουν και πώς το κάνουν. Επιλύουν γρήγορα τις συγκρούσεις και προχωρούν μπροστά. Πιστεύουν στη δύναμη της υποστήριξης, της δέσμευσης, της επικοινωνίας, της συνεργασίας και της συμφωνίας, τόσο εντός των ορίων της ομάδας όσο και με τους άλλους ενδιαφερόμενους. Η ευθυγράμμιση είναι ίσως η μισή επιτυχία μίας πρωτοβουλίας. Μόλις οι άνθρωποι ευθυγραμμιστούν, η εκτέλεση είναι ομαλότερη. Αντίθετα, όταν δεν υπάρχει ευθυγράμμιση, τα εμπόδια αυξάνονται.

    #Εμπιστοσύνη

Οι High-Performance ομάδες αντιλαμβάνονται ότι η εμπιστοσύνη αποτελεί ένα βασικό συστατικό. Επικοινωνούν ανοιχτά και με διαφάνεια. Πιστεύουν σε μία κουλτούρα ανατροφοδότησης, δίνοντας και αναζητώντας ενεργά το feedback. Για να είναι αυτό αποτελεσματικό, η ανάπτυξη σχέσεων και το χτίσιμο εμπιστοσύνης θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα. Τα μέλη της ομάδας «προσέχουν ο ένας τον άλλο». Είναι γεγονός ότι η εμπιστοσύνη είναι το δυσκολότερο στοιχείο, ωστόσο είναι και το πλέον σημαντικό και επιδραστικό.

XΤΙΖΟΝΤΑΣ ΟΜΑΔΕΣ ΥΨΗΛΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ
Η δημιουργία των κατάλληλων θεμελίων για την οικοδόμηση ομάδων υψηλών επιδόσεων είναι προφανές ότι καθίσταται ολοένα και περισσότερο σημαντική για τα εταιρικά περιβάλλοντα, όπου η συνεργασία αντιμετωπίζεται πλέον ως το κλειδί για την επίτευξη των βέλτιστων επιχειρηματικών αποτελεσμάτων. Τι θα πρέπει να λάβει υπόψη της μία εταιρεία για τη δημιουργία high-performance ομάδων;

1) Μέγεθος: Ένα κλασικό λάθος κατά τη δημιουργία μίας ομάδας είναι η συμπερίληψη πολλών μελών. Οι ομάδες με περισσότερα από οχτώ άτομα συχνά έχουν να αντιμετωπίσουν σημαντικές προκλήσεις σε ό,τι αφορά στον συντονισμό, στην αυξημένη ένταση και στη μειωμένη παραγωγικότητα. Στις μεγαλύτερες ομάδες, συχνά κάποια μέλη δεν «παίρνουν» τον επιθυμητό χρόνο, ενώ κάποια άλλα μπορεί να υιοθετούν μία πιο παθητική στάση αφού… «κάποιος άλλος είναι υπεύθυνος». Έρευνες δείχνουν ότι οι αποδοτικές ομάδες περιλαμβάνουν το πολύ μέχρι 6-7 μέλη -το ιδανικό μέγεθος για τη διαχείριση των διαφορετικών απόψεων.

2) Αόρατη ποικιλομορφία: Τα τελευταία χρόνια, οι περισσότερες εταιρείες έχουν αρχίσει να δίνουν όλο και περισσότερη προσοχή στα θέματα diversity και inclusion. Και ενώ η ορατή ποικιλομορφία είναι κρίσιμης σημασίας (φύλο, ηλικία, εθνικό background κ.λπ.), υπάρχει ο κίνδυνος να παραλειφθεί η σημασία της μη προφανής ποικιλομορφίας σε μία ομάδα. Καθώς οι ηγέτες μίας ομάδας τη διαμορφώνουν, θα πρέπει να λάβουν υπόψη την ιστορία ζωής κάθε μέλους καθώς και τις διαφορές στις προσωπικότητες. Όλα αυτά αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας των εργαζομένων και οι πιο καινοτόμες ιδέες συνήθως προκύπτουν από ομάδες που χαρακτηρίζονται από «ποικιλομορφία στον τρόπο σκέψης».

3) Συμπληρωματικότητα: Παρόλο που η εξειδίκευση ενός εργαζόμενου για μία δουλειά είναι ιδιαίτερα σημαντική, πολλοί managers υποτιμούν τη σημασία της συμπληρωματικότητας με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Ποια είναι η προσωπικότητά τους; Ποια τα επίπεδα αυτογνωσίας τους; Πόσο καλοί είναι στο να εκφράζονται και να επιλύουν πιθανές συγκρούσεις με άλλους; Ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος της Porsche, Peter Schutz, συνήθιζε να λέει: «Προσλαμβάνετε χαρακτήρες. Εκπαιδεύστε δεξιότητες». Ο διάσημος ντράμερ των Beatles, Ringo Starr, χλευάστηκε συχνά για την έλλειψη τεχνικής δεξιοτεχνίας. Ωστόσο, οι άλλοι τρεις συνάδελφοί του στο συγκρότημα ομόφωνα απέδωσαν την άνοδό τους στο καλλιτεχνικό στερέωμα στον μοναδικό δημιουργικό ρυθμό που ο Ringo έδινε σε κάθε τραγούδι. Έτσι, η δημιουργική συμπληρωματικότητά του με τον John, τον Paul και τον George ήταν πολύ πιο σημαντική για την πρωτοποριακή μουσική των Beatles σε σχέση με τις τεχνικές του ικανότητες στα ντραμς.


4) Peer recruitment: Ένα βασικό συστατικό για τη δημιουργία επιτυχημένων και αλληλοσυμπληρούμενων ομάδων είναι η εμπλοκή των δυνητικών συνεργατών των υποψηφίων στη φάση του recruitment. Με αυτό τον τρόπο, δίνεται η δυνατότητα στην ομάδα να εκφράσει ή να αποσύρει την υποστήριξή της από έναν υποψήφιο, αυξάνοντας έτσι την πιθανότητα να βοηθήσουν αυτό τον άνθρωπο αν επιλεχτεί να επιτύχει αργότερα. Αλλά εκτός από τον έλεγχο της χημείας, αυξάνονται επίσης οι πιθανότητες να προσελκύσετε στην ομάδα κορυφαία ταλέντα -καθώς οι μελλοντικοί συνάδελφοί είναι καλύτεροι στο να … «πουλήσουν» τη θέση εργασίας, δεδομένου ότι θεωρούνται έντιμοι και αυθεντικοί.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΥΓΙΕΙΣ ΔΥΝΑΜΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ
Οι πλέον αποδοτικοί ηγέτες στις σύγχρονες επιχειρήσεις είναι εκείνοι που ενδυναμώνουν την ομάδα και οι οποίοι είναι σε θέση να εστιάζουν στις σχέσεις ανάμεσα στους ανθρώπους και τις δυναμικές της ομάδας. Μία υγιής δυναμική μέσα στην ομάδα είναι κρίσιμης σημασίας για την επίτευξη υψηλού επιπέδου επιδόσεων. Και αυτό γιατί επιτρέπει στις ομάδες να αξιοποιούν αποτελεσματικά τον χρόνο τους, να είναι πραγματικά δεσμευμένες δημιουργικά και κατ’ επέκταση να βρίσκουν τις βέλτιστες λύσεις στα προβλήματα.

Πώς οι αποτελεσματικοί ηγέτες ενισχύουν τόσο την αυτογνωσία των μελών της ομάδας όσο και τη γνώση τους για τις δυναμικές της ομάδας;

    1) Κουλτούρα ανατροφοδότησης: Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην παροχή feedback προς άλλους είναι ότι συχνά εισπράττεται ως ανεπιθύμητο – παραλήπτης δεν το ζήτησε πραγματικά και η συνέπεια αυτού είναι διττή: α) αισθανόμαστε άβολα να το μοιραστούμε και β) ο παραλήπτης είναι αμυντικός. Όταν οι ομάδες καθιερώσουν τακτικά εβδομαδιαία ή μηνιαία feedback sessions, τα μέλη αποκτούν σταδιακά μεγαλύτερη άνεση στη διαμόρφωση αλλά και στην αποδοχή ανατροφοδότησης.
    2) Team check-in και check-out: Οι ομάδες υψηλού επιπέδου επιδόσεων ξεκινούν και τελειώνουν τις συναντήσεις τους με μία συζήτηση για τις σχέσεις τους. Ένα «check-in» είναι μία σύντομη ανταλλαγή συναισθημάτων, με κάθε μέλος να μοιράζεται θετικά ή αρνητικά αισθήματα όπως «ανησυχώ για αυτή την συμφωνία γιατί…», ή «είχα άγχος την περασμένη εβδομάδα γιατί…», «αισθάνομαι ανακουφισμένος γιατί…». Το «check-out» μπορεί να περιστρέφεται γύρω από ερωτήματα όπως «Πόσο ικανοποιημένοι είμαστε από αυτή τη συνάντηση;», «Σε ποιο βαθμό ακούσαμε ο ένας τον άλλο;» «Σε ποιο βαθμό επιλύσαμε τις εντάσεις μας στην αίθουσα;». Είναι αρμοδιότητα και καθήκον του ηγέτη της ομάδας να δείξει ότι είναι ασφαλές να μοιράζονται τέτοια αισθήματα, εφόσον είναι εποικοδομητικά διατυπωμένα. Τόσο τα check-in όσο και τα check-out παρέχουν την ευκαιρία στα μέλη της ομάδας να μοιράζονται θετικά συναισθήματα και να ξεφορτώνονται κάποιες απογοητεύσεις. Όταν τα αρνητικά συναισθήματα δεν εκφράζονται, τείνουν να κλιμακώνονται και ως εκ τούτου να μεγεθύνουν τις εντάσεις στην ομάδα και να μειώνουν την παραγωγικότητα.

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ
Η απόδοση της δέουσας προσοχής στις σχέσεις μέσα σε μία ομάδα δεν είναι σημαντική μόνο για την παραγωγικότητα και την αποτελεσματικότητα, αλλά και για την καινοτομία. Μελέτες δείχνουν ότι η εστίαση στις σχέσεις έχει ένα κρίσιμης σημασίας συστατικό που ονομάζεται «ψυχολογική ασφάλεια». Αυτό αντανακλά την ιδέα ότι τα μέλη της ομάδας αισθάνονται ασφαλείς και υποστηρίζονται από την ομάδα, δεν φοβούνται να κάνουν λάθος και αισθάνονται μεγαλύτερη ελευθερία να πειραματιστούν. Η ψυχολογική ασφάλεια κάνει τη διαφορά μεταξύ των παραδοσιακών οργανισμών που εστιάζουν στην αποτελεσματικότητα και των πιο καινοτόμων οργανισμών που εστιάζουν στη μάθηση.

Ένα εξέχον παράδειγμα μίας εταιρείας που εστιάζει στη σημασία της ψυχολογικής ασφάλειας είναι η Google. Μετά από πολλές εσωτερικές έρευνες και συλλογή δεδομένων, η Google (με τη βοήθεια κοινωνικών επιστημόνων και ανθρωπολόγων) διαπίστωσε ότι οι ομάδες με τις καλύτερες επιδόσεις είχαν ένα πράγμα κοινό: οι ηγέτες τους αναγνώριζαν τη σημασία της ψυχολογικής ασφάλειας καθώς έδιναν και οι ίδιοι το παράδειγμα στα μέλη της ομάδας για το πώς μπορούσαν να ανοιχτούν και να είναι ευάλωτοι. Σε μία συγκεκριμένη περίπτωση, ένας ηγέτης ομάδας μοιράστηκε ακόμα και την προσωπική του ιστορία με τον καρκίνο, προκειμένου να δώσει ένα παράδειγμα ότι οι συναισθηματικές συζητήσεις όχι μόνο επιτρέπονται, αλλά ενθαρρύνονται μέσα στην ομάδα. Τέτοιου είδους συζητήσεις ενισχύουν την ενσυναίσθηση και τη δέσμευση στην ομάδα και τελικά έχουν θετική επίδραση στην απόδοση και στην κερδοφορία.