Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 7ο Συνέδριο Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 12 Ιουνίου. Ο προσκεκλημένος ομιλητής, Καθηγητής Kim S. Camerοn (University of Michigan) παρουσίασε «το ρόλο της θετικής ηγεσίας σε περιόδους κρίσης» αναδεικνύοντας τη σημασία που έχουν οι θετικές σχέσεις, η θετική ενέργεια και η οργανωσιακή αρετή στη βιωσιμότητα και στην ανάπτυξη μιας επιχείρησης.

Σύμφωνα με τον καθηγητή K. Cameron, οι θετικοί ηγέτες συνήθως:

  • εκφράζουν ευγνωμοσύνη και ταπεινοφροσύνη,
  • βοηθούν τους άλλους να ανθίσουν αντί να επιδιώκουν να πάρουν οι ίδιοι τα εύσημα,
  • βλέπουν ευκαιρίες και όχι προβλήματα και αρνητική κριτική,
  • λύνουν τα προβλήματα αντί να τα δημιουργούν,
  • είναι αυθεντικοί και γνήσιοι και καθόλου επιφανειακοί και ανειλικρινείς.

Ο καθηγητής επεσήμανε επίσης, ότι η ύπαρξη θετικών σχέσεων όχι μόνο στον εργασιακό χώρο αλλά γενικότερα στη ζωή ενός ανθρώπου οδηγεί σε υψηλότερη εργασιακή ικανοποίηση και απόδοση, λιγότερο άγχος αλλά και καλύτερη ποιότητα ζωής. Με άξονα τέσσερις βασικές περιοχές της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού, πανεπιστημιακοί και στελέχη επιχειρήσεων διαδραστικά παρουσίασαν και εργάστηκαν για να διαμορφώσουν πρακτικές λύσεις σε ζωτικής σημασίας θέματα της ΔΑΔ σε καιρούς κρίσης. Συνοπτικά μπορούν να αναφερθούν κάποια από τα ζητήματα που απασχόλησαν τους συνέδρους καθώς και οι λύσεις που προτάθηκαν.

1. Ως προς τη διατήρηση και παρακίνηση του ανθρώπινου δυναμικού σε στιγμές κρίσης, οι σύνεδροι ανέδειξαν ως σημαντικό παράγοντα την ανώτατη διοίκηση, προκειμένου να ενισχυθεί ένα κλίμα αισιοδοξίας και θετικής ενέργειας ειδικά σε έναν νεοεισερχόμενο εργαζόμενο που έρχεται αντιμέτωπος με ένα περιβάλλον όπου επικρατεί η απογοήτευση. Η ενίσχυση της εσωτερικής επικοινωνίας, η υιοθέτηση σαφών διοικητικών πρακτικών, η αποφυγή εξαιρέσεων και διακρίσεων και η ρητή ενσωμάτωση στις αξίες του οργανισμού της ειλικρίνειας και της οργανωσιακής αρετής και υιοθέτηση αυτών, όχι μόνο στα λόγια αλλά και στην πράξη, συνεισφέρουν στην παρακίνηση των εργαζομένων.

2. Η αντιμετώπιση των οργανωσιακών αλλαγών καθώς και η διαχείριση των απολύσεων ή μειώσεων προσωπικού ήταν ακόμα ένα ζήτημα μεγάλης σημασίας. Εδώ, προτάθηκαν ενέργειες που στοχεύουν στο να δείξουν σεβασμό σε αυτόν που απολύεται αλλά και σε όσους παραμένουν στην οργανισμό όπως για παράδειγμα:

  • έγκαιρη και έγκυρη επικοινωνία,
  • πακέτο αποδοχών,
  • επιπρόσθετες παροχές και ψυχολογική υποστήριξη,
  • επικοινωνία και διαφάνεια (κριτήρια),
  • χτίσιμο εμπιστοσύνης.

3. Τα θέματα προσέλκυσης και επιλογής ανθρώπινου δυναμικού αποτέλεσαν αντικείμενο διαδραστικής ανάλυσης και συζήτησης. Υπήρξαν παρουσιάσεις και εργασίες σε θέματα όπως τα υψηλά ποσοστά ανεργίας και οι πολιτικές προσέλκυσης και επιλογής, ο ρόλος των πολιτικών αυτών στη διαμόρφωση της εταιρικής εικόνας και η ηθική και δεοντολογία στη χρήση των ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης κατά τις διαδικασίες προσέλκυσης κι επιλογής. Τα αποτελέσματα των εργασιών έδειξαν πως:

  • Χρειάζεται ορθολογική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
  • Κακό προφίλ, ή παντελής έλλειψη προφίλ στο Linkedin μπορεί να στερήσει ευκαιρίες για εργασία.
  • Οι εταιρείες δεν έδιναν και δεν δίνουν επανατροφοδότηση για την μη επιλογή του υποψήφιου, αλλά αποστέλλουν ένα απλό ενημερωτικό μήνυμα, κάτι που μπορεί να «χαλάσει» την εικόνα της εταιρείας.
  • Πολλές πρακτικές (π.χ. ψυχομετρικά τεστ) δεν είναι σταθμισμένες και δεν ταιριάζουν στα ελληνικά πρότυπα.

4. H εταιρική κοινωνική ευθύνη αποτέλεσε, επίσης, ένα σημαντικό ζήτημα για τα στελέχη της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού και τα αποτελέσματα των εργασιών έδειξαν πως η ΕΚΕ πρέπει να συνδέεται με την ανταγωνιστικότητα και εν τέλει με την κερδοφορία της επιχείρησης. Αυτό μπορεί να είναι εφικτό όταν, για παράδειγμα,

  • Η ΕΚΕ συνδέεται με τη στρατηγική της επιχείρησης δημιουργεί οφέλη και για την επιχείρηση – ικανοποιημένους/αφοσιωμενους εργαζόμενους, ικανοποιημένους/αφοσιωμενους πελάτες, ικανοποιημένους και θετικά διακείμενους πολίτες ή
  • όταν αναπτύσσονται στοχευόμενες συνεργασίες ανταλλάσσονται τεχνογνωσίες και εξοικονομούνται κόστη.

Η συζήτηση στρογγυλής τραπέζης που πραγματοποιήθηκε σκοπό είχε να ξεκαθαριστούν οι προσδοκίες άλλων στελεχών από τη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού. Η συζήτηση που διεξήχθη με Γενικούς Διευθυντές και στελέχη μάρκετινγκ ανέδειξε τον ρόλο της ΔΑΔ ως στρατηγικό εταίρο για μια επιχείρηση. Οι παράγοντες που θα επηρεάσουν αυτή την απόφαση σχετίζονται με την ηγεσία, την οργανωσιακή κουλτούρα αλλά και την αποτελεσματικότητα του τμήματος ΔΑΔ.