Στο Alba Graduate Business School, The American College of Greece, είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι και υπερήφανοι που 17 χρόνια τώρα μελετούμε, αναγνωρίζουμε και προβάλλουμε τις εταιρείες της ελληνικής αγοράς που «προσέχουν» τους εργαζομένους τους.

Το μοντέλο Great Place to Work έχει στο επίκεντρό του τον άνθρωπο. Προσεγγίζει τον εργαζόμενο όχι μόνο ως εργάτη ή στέλεχος μιας επιχείρησης/οργανισμού αλλά ως έναν άνθρωπο με τα δικά του ενδιαφέροντα και ανάγκες. Ακόμη πιο σημαντικό, τοποθετεί τον εργαζόμενο στο κέντρο της επιχειρηματικής λειτουργίας ως βασικό κομμάτι για την επίτευξη των εταιρικών στόχων.

Η θέση του μοντέλου Great Place to Work είναι ξεκάθαρη: ευχαριστημένος εργαζόμενος σημαίνει επιτυχημένη επιχείρηση. Με αυτό τον τρόπο διευρύνεται η ίδια η έννοια της επιχείρησης. Πλέον δεν αποτελεί απλώς και μόνο έναν μηχανισμό παραγωγής κερδών, αλλά έναν παράγοντα αναβάθμισης και προόδου της κοινωνίας μέσα στην οποία λειτουργεί.

Υπάρχουν αρκετές επιστημονικές μελέτες που υποστηρίζουν το μοντέλο Great Place to Work. Τα αποτελέσματα αυτών των μελετών συμφωνούν ότι, πάντα με βάση εμπειρικά στοιχεία, οι εταιρείες που έχουν βραβευτεί ως Best Workplaces εμφανίζουν αποτελεσματικότερη λειτουργία και καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα σε σχέση με τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιούνται.

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ
Βασικό στοιχείο του μοντέλου Great Place to Work είναι η εμπιστοσύνη όπως αυτή εμφανίζεται σε τρεις βασικούς τομείς δραστηριοποίησης του εργαζόμενου μέσα στην εταιρεία: στη σχέση του με τη διοίκηση της εταιρείας, στη σχέση του με τους συναδέλφους του και στη σχέση του με το ίδιο το αντικείμενο της εργασίας του.

Η έννοια της εμπιστοσύνης είναι από τη φύση της δύσκολο να οριστεί και, ακόμη περισσότερο, να «μπει σε καλούπια». Για όλους μας είναι περισσότερο μία αίσθηση η οποία κατά βάση βιώνεται παρά περιγράφεται. Έχει αναφορά στο μέλλον πατώντας στο παρελθόν. Είναι μία άυλη και άρρητη ανταλλαγή μεταξύ του εργαζόμενου και της εταιρείας: «Εγώ “θα είμαι εδώ” για εσένα όταν με χρειαστείς και είμαι σίγουρος ότι και εσύ δεν θα με εγκαταλείψεις όταν σε χρειαστώ εγώ. Και οι δυο βρισκόμαστε στην ίδια βάρκα και “τραβάμε κουπί” προς την ίδια κατεύθυνση γιατί βλέπουμε ότι ο κοινός στόχος είναι “καλός” και για τους δυο μας: θα είμαστε και οι δυο καλύτερα αν τον πετύχουμε».

Φυσικά δεν στηρίζεται και δεν είναι δυνατόν να αναπτυχθεί μόνο στη βάση «επίσημων» καταγεγραμμένων εταιρικών πολιτικών ή – πολύ περισσότερο – απλώς «παροχών».

Ας είμαστε ξεκάθαροι: οι παροχές και οι εταιρικές πολιτικές καλό είναι να υπάρχουν και σίγουρα εξυπηρετούν τον τελικό στόχο της ανάπτυξης εμπιστοσύνης εντός της εταιρείας. Με αυτό τον τρόπο η εταιρεία δείχνει στην πράξη ότι «προσέχει» τους ανθρώπους που δουλεύουν γι’ αυτή. Ωστόσο, αυτό που έχουμε δει επανειλημμένα στις αξιολογήσεις των εταιρειών που συμμετέχουν στον διαγωνισμό είναι ότι το σημαντικότερο είναι η ανθρώπινη σχέση. Οι εργαζόμενοι είναι πάνω απ’ όλα άνθρωποι και παραμένουν άνθρωποι και στο πλαίσιο της εργασίας τους. Οι επιχειρήσεις που το έχουν αντιληφθεί αυτό και φέρονται με τη σειρά τους ανθρώπινα στους εργαζομένους τους (αναλαμβάνοντας φυσικά και το σχετικό κόστος!) είναι αυτές που στο τέλος αναγνωρίζονται ως Best Workplaces και εισπράττουν τα –ίσως περισσότερο μακροπρόθεσμα αλλά σίγουρα πιο σταθερά στον χρόνο– οφέλη.

Η έρευνα αξιολογεί και βραβεύει επιχειρήσεις και οργανισμούς που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων: Η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει τις 10 καλύτερες εταιρείες με περισσότερους από 250 εργαζομένους, η δεύτερη τις 10 καλύτερες με 50-250 εργαζομένους και η τρίτη τις 5 καλύτερες εταιρείες με 20-49 εργαζομένους. Αξίζει να αναφερθεί ότι τα ελληνικά βραβευμένα Best Workplaces γίνονται αυτόματα επιλέξιμα για τις ευρωπαϊκές λίστες Best Workplaces in Europe. Μάλιστα, δύο φορές στο παρελθόν το 2005 και το 2009, δύο ελληνικές εταιρείες βραβεύτηκαν ως κορυφαία εργασιακά περιβάλλοντα στην Ευρώπη.

Η επιλογή και η κατάταξη των εταιρειών προκύπτουν από δύο άξονες αξιολόγησης:

    1. Τις ανώνυμες και εμπιστευτικές απαντήσεις των εργαζομένων της κάθε εταιρείας σε ένα ειδικά μελετημένο ερωτηματολόγιο 58 κλειστών και 2 ανοιχτών ερωτήσεων ελεύθερου σχολιασμού (με την επωνυμία Trust Index©)
    2. Τις πολιτικές και τις πρακτικές διοίκησης του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας, που καταγράφονται και αναλύονται με αποδεικτικά στοιχεία σε 2 ειδικά σχεδιασμένα ερωτηματολόγια (το αποκαλούμενο Culture Audit®).

Η σύνθεση των αποτελεσμάτων στις δύο αυτές κατηγορίες (με βαρύτητα 60% Trust Index και 40% Culture Audit) καθορίζει την τελική κατάταξη των εταιρειών.

Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΟΥ ALBA
Το Alba έρχεται αρωγός και με την εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία του στο management και τη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού αξιολογεί τις πολιτικές και πρακτικές που οι εταιρείες εφαρμόζουν στην ανάπτυξη και διοίκηση του εργασιακού τους περιβάλλοντος. H ομάδα αξιολογητών αποτελείται από στελέχη, φοιτητές και αποφοίτους του Alba Graduate Business School, Τhe American College of Greece, από φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και από στελέχη του Great Place to Work Hellas. Οι φοιτητές και οι απόφοιτοι προέρχονται από τα μεταπτυχιακά προγράμματα Human Resources Management των δύο εκπαιδευτικών ιδρυμάτων

Για τον διαγωνισμό του 2019 συνολικά απεστάλησαν στους εργαζομένους των εταιρειών 17.262 ερωτηματολόγια και απαντήθηκαν 12.051. Mε άλλα λόγια, ο μέσος όρος συμμετοχής των εργαζομένων στην έρευνα ανήλθε στο 83% (μέσος όρος όλων των συμμετεχουσών εταιρειών). Συμμετείχαν στην έρευνα 53 εταιρείες από διάφορους κλάδους της ελληνικής οικονομίας οι οποίες απασχολούν συνολικά 23.500 εργαζόμενους.

ΜΕΡΙΚΕΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΟΥ ΞΕΧΩΡΙΣΑΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΕΤΙΝΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ

  • Family Day: Ειδική εκδήλωση, μία φορά τον χρόνο, για τους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους. Φέτος διοργανώθηκε στο «The Ranch» στο Σοφικό Κορινθίας με δραστηριότητες όπως ιππασία, τοξοβολία, μπάσκετ, κολύμβηση και ξενάγηση με τρενάκι για όλους (DHL Express Ελλάς).
  • Εορτασμός ημέρας της γυναίκας: Εκτός από τα «κλασικά» τριαντάφυλλα σε όλες τις γυναίκες της εταιρείας, στους άντρες εργαζόμενους δόθηκαν κάρτες για να γράψουν για μια γυναίκα της εταιρείας και για ποιο λόγο τη θαυμάζουν, ενώ στις γυναίκες δόθηκε αντίστοιχη κάρτα όπου έγραφαν το σημαντικό επίτευγμα στη ζωή τους, είτε προσωπικό είτε επαγγελματικό. Όλες αυτές οι κάρτες τοιχοκολλήθηκαν στην αίθουσα Lounge όπου οι εργαζόμενοι παίρνουν το μεσημεριανό τους και αποτελούν από τότε πηγή έμπνευσης για όλους! (British American Tobacco Hellas)
  • Για την επιλογή του catering-προμηθευτή μεσημεριανού γεύματος όλοι οι εργαζόμενοι δοκίμασαν δημιουργίες των δύο τελικών διεκδικητών της προμήθειας και αποφάσισαν μέσω ψηφοφορίας ποιον θα επιλέξουν. (S.C. Johnson Hellas)
  • Πρόσφατα, πενήντα περίπου εργαζόμενοι υπέγραψαν νέα σύμβαση εργασίας στην οποία αναγράφονται με ακρίβεια οι μισθολογικές αυξήσεις που θα λάβουν σε βάθος 3ετίας. (Epsilon Net)
  • Pajama Days: θεσμός ο οποίος δίνει τη δυνατότητα στους εργαζόμενους μία φορά το μήνα να δουλεύουν εκτός γραφείου με στόχο να έχουν μια ευκαιρία να ρίξουν ρυθμούς στην καθημερινότητά τους. (Sleed)
  • Η εταιρεία με ανοιχτή πρόσκληση κάλεσε όλους τους εργαζομένους να συμμετάσχουν στο casting για το νέο διαφημιστικό spot της εταιρείας και να νοιώσουν έτσι ότι η εταιρεία στηρίζεται σε αυτούς. (Διαμαντής Μασούτης Α.Ε.)
  • Chair Massage: 1 φορά την εβδομάδα ειδικοί χειροπράκτες επισκέπτονται τα γραφεία και προσφέρουν 20 λεπτά μασάζ σε κάθε εργαζόμενο που έχει κλείσει θέση στο πρόγραμμα της εβδομάδας! (AbbVie Φαρμακευτική)
  • Οι προγραμματιστές έχουν ένα ετήσιο budget το οποίο μπορούν να ξοδέψουν σε trainings και conferences σε όλο τον κόσμο! Εκτός από τα δίδακτρα/έξοδα συμμετοχής καλύπτονται αεροπορικά εισιτήρια και ξενοδοχεία. (Workable)
  • Κάθε χρόνο, Χριστούγεννα και Πάσχα, ο Διευθύνων Σύμβουλος επισκέπτεται όλα τα καταστήματα προσωπικά και δίνει δώρα σε κάθε εργαζόμενο. (ΠΛΑΙΣΙΟ Computers)
  • Με αφορμή εσωτερική έρευνα ικανοποίησης προσωπικού δημιουργήθηκε task force υπαλλήλων για την ανάλυση των αποτελεσμάτων και την κατάθεση προτάσεων. Πολλές από τις προτάσεις των εργαζομένων (ενδεικτικά: επιβράβευση ανά εξάμηνο για τον καλύτερο εργαζόμενο με εσωτερική ψηφοφορία, κάθε Παρασκευή τους μήνες Ιούνιο-Αύγουστο αναχώρηση στις 15:00, γυμναστική στο γραφείο, massage στην καρέκλα του γραφείου, 30 ευρώ δωροεπιταγή ανά παιδί, 3 επιπλέον ημέρες άδειας γέννησης για τους νέους πατέρες, δώρο Χριστουγέννων 60€ ανά εργαζόμενο, κτλ.) υιοθετήθηκαν από τη Διοίκηση και ξεκίνησαν να εφαρμόζονται άμεσα. (Bausch Health)
  • Κάθε χρόνο η εταιρεία διοργανώνει μια εκδρομή για τους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους με όλα τα έξοδα πληρωμένα. Δίνεται έτσι η ευκαιρία για χαλάρωση και για σύσφιξη σχέσεων. (Bizerba Hellas)