«Ακούγεται δύσκολο και είναι. Είναι όμως και απλό. Η ειλικρίνεια, ο σεβασμός και η ενσυναίσθηση δεν είναι τάσεις των καιρών. Είναι ο μόνος τρόπος που έχουμε μάθει να δουλεύουμε για να είμαστε εργοδότης επιλογής για τους εργαζόμενούς μας και πρώτη επιλογή για τους πελάτες μας» εξηγεί ο Ελευθέριος Σαμαράς, Διευθύνων Σύμβουλος DHL Express Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας. Ο ίδιος διευκρινίζει: «Η πορεία της εταιρείας μας τα τελευταία χρόνια, είναι η καλύτερη απόδειξη πως ικανοποιημένοι εργαζόμενοι και εταιρικά αποτελέσματα έχουν απόλυτα θετική συσχέτιση».

    HR Professional: Πρώτη των πρώτων για τρίτη χρονιά στα βραβεία Best Workplaces 2020! Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να διακριθείτε;

Ελευθέριος Σαμαράς: Καταρχάς, η διάκριση αυτή μας γεμίζει τιμή και υπερηφάνεια. Για τη διοικητική ομάδα, για τους ανθρώπους μας, για τους πελάτες μας, για κάθε DHL Express του δικτύου μας. Η σημασία της είναι ακόμα πιο ισχυρή, αφού επαναλαμβάνουμε αυτή τη διάκριση τα τελευταία πέντε χρόνια, μετρώντας, μάλιστα, τρεις συνεχόμενες πρωτιές.

Το κύρος του Οργανισμού Great Place to Work διασφαλίζει απόλυτα ότι κανένα αποτέλεσμα δεν είναι τυχαίο και πως κάθε εταιρεία που βρίσκεται σε αυτή τη χρυσή δεκάδα, έχει στην καρδιά κάθε δράσης της τον άνθρωπο. Υπό αυτές τις συνθήκες, ο θεσμός δε θα το έκανε σε κανέναν «εύκολο»!

Αυτό που καταφέραμε στην DHL Express Ελλάδας, ακούγεται δύσκολο. Και σας διαβεβαιώνω πως είναι. Είναι όμως και απλό.

Για την οικογένεια της DHL Express, η ειλικρίνεια, ο σεβασμός και η ενσυναίσθηση δεν είναι απλά λέξεις που μας αρέσει να χρησιμοποιούμε, ακολουθώντας τις τάσεις των καιρών. Είναι ο μόνος τρόπος για να είμαστε εργοδότης επιλογής για τους ανθρώπους μας, αλλά και πρώτη επιλογή για τους πελάτες μας. Με απλά λόγια, είναι για όλους μας ο μόνος τρόπος να δουλεύουμε καθημερινά και να καταφέρνουμε καθετί μικρό ή μεγάλο.

    HR Pro.: Ποιες ενέργειες, πράξεις και πολιτικές σας έφεραν στην πρώτη θέση;

Ε. Σ.: Δε θα μιλήσω για μεμονωμένες ενέργειες ή δράσεις. Πάνω – κάτω οι «πρακτικές» μιας εταιρείας που θέτει στο επίκεντρο τον εργαζόμενο, που τον αναγνωρίζει και τον ευχαριστεί, που τον αναπτύσσει, είναι μάλλον κοινές. Υπάρχουν όμως και τα συστατικά εκείνα που θα κάνουν μία συνταγή μοναδική και διαφορετική από κάθε άλλη.

Εμείς τη συνταγή αυτή την έχουμε βρει και δεν είναι καθόλου μυστική: η συνέπεια λόγων και έργων, η ανοιχτή επικοινωνία, η εμπιστοσύνη και η δικαιοσύνη είναι οι θεμελιώδεις αξίες μας, οι οποίες ενισχύουν το αίσθημα των εργαζομένων μας ότι ανήκουν σε μία οικογένεια. Όπως κάθε οικογένεια, έτσι και η DHL Express Ελλάδας αντιμετωπίζει ενωμένη κάθε πρόκληση, καλωσορίζει τη διαφορετικότητα σε κάθε επίπεδο, ενισχύει την πολυφωνία, ταυτόχρονα, όμως, λειτουργεί με κανόνες, προστατεύοντας την επιχειρηματική της υπόσταση.

    HR Pro.: Ποιος ο ρόλος του HR και ποιος ο ρόλος του CEO στη διαμόρφωση του εργασιακού κλίματος;

Ε. Σ.: Αν μπορούσα να συγκεντρώσω την απάντηση μου σε μία φράση, θα ήταν πως το τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού δίνει ένταση στη φωνή της συνείδησής μου.

Το πιο σημαντικό, όμως, είναι πως δίνει ένταση σε κάθε φωνή που θέλει να ακουστεί, ώστε να φτάσει εκεί που πρέπει, διασφαλίζοντας την ειλικρινή επικοινωνία και τη διαφάνεια μέσα στον οργανισμό.

Μαζί, σε αρμονία και συνεργασία, έχουμε τη σπουδαία ευθύνη να κρατήσουμε αληθινές τις βασικές αξίες της κουλτούρας μας.

    HR Pro.: Πώς οι ευχαριστημένοι εργαζόμενοι συνεισφέρουν στα εταιρικά αποτελέσματα;

Ε. Σ.: Η στρατηγική της εταιρείας μας απεικονίζεται σε έναν αέναο κύκλο, ο οποίος έχει τέσσερα βασικά σημεία: τους Παρακινημένους Εργαζόμενους, τις Υπηρεσίες Εξαιρετικής Ποιότητας, τους Πιστούς Πελάτες και το Κερδοφόρο Δίκτυο. Ο κύκλος ξεκινά την πορεία του από τους εργαζομένους και περνώντας από όλα τα σημεία, καταλήγει και πάλι σε εκείνους. Σκοπός μας είναι με κάθε ευκαιρία να επιστρέφουμε στους ανθρώπους μας – ηθικά και υλικά – όλα όσα αξίζουν οι προσπάθειές τους, οι κόποι τους, η καθημερινή εργασία τους.

Ο άνεμος, βέβαια, δεν είναι πάντα θετικός. Τα τελευταία χρόνια και ειδικά στην Ελλάδα, έχουμε συναντήσει πολλά εμπόδια και μεγάλες προκλήσεις, με ένα κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον αβέβαιο και θολό. Η στάση μας ως εργοδότης επιλογής δεν άλλαξε. Προστατεύσαμε τις θέσεις εργασίας μία προς μία και, μάλιστα, τα τελευταία πέντε χρόνια «μεγαλώσαμε» σε κάθε τομέα, κατοχυρώνοντας την ηγετική μας θέση στον κλάδο των διεθνών ταχυμεταφορών.

Υλοποιήσαμε το μεγαλύτερο επενδυτικό πλάνο στην ιστορία μας, αναβαθμίσαμε τις εγκαταστάσεις και τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό, αυξήσαμε τις θέσεις εργασίας και τους μισθούς. Έτσι, οι άνθρωποί μας πίσω από κάθε απόφασή διαβάζουν το ίδιο μήνυμα: συνέπεια και υπευθυνότητα. Μέσα σε αυτά τα δύσκολα χρόνια, μεγαλώσαμε το πελατολόγιό μας, εισάγαμε νέες υπηρεσίες και είδαμε σε αποστολές και έσοδα διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης. Δεν υπάρχει καλύτερη απόδειξη, λοιπόν, ότι οι ικανοποιημένοι εργαζόμενοι και τα εταιρικά αποτελέσματα έχουν την απόλυτη θετική συσχέτιση.


    HR Pro.: Έχετε κάποιο μότο που αποτελεί τον πλοηγό σας ως εταιρεία;

Ε. Σ.: «Όλοι μαζί σαν ένας». Είναι το μότο μας που και πάλι δε μένει στα λόγια. Το λέμε και το κάνουμε πράξη σε κάθε ευκαιρία. Αποτελεί μία σταθερή αξία που δε μένει μέσα στους κλειστούς τοίχους της εταιρείας, αφού στην ενσυναίσθηση και στην κατανόηση δεν μπαίνουν όρια. Όταν αυτές οι δύο αξίες υπάρχουν στην κουλτούρα σου, αυτό δε μένει κρυφό από τον πελάτη. Αντιμετωπίζουμε με σεβασμό τις ανάγκες του, ακούμε τους προβληματισμούς του και λειτουργούμε «σαν ένας» για την εξυπηρέτησή του. Από τη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία, έως τον απλό ιδιώτη που αναμένει την παραγγελία του από κάποιο e-shop, όλοι ξέρουν οτι απέναντί τους δεν έχουν μία απρόσωπη πολυεθνική εταιρεία, αλλά ένα σύνολο ανθρώπων πρόθυμο να επικοινωνήσει ανοιχτά, βρίσκοντας λύση σε κάθε του ανάγκη. Και αυτό πιστεύω πως είναι το μεγαλύτερο κέρδος αυτής της φιλοσοφίας του «Όλοι μαζί σαν ένας».

    HR Pro.: Πώς σκοπεύετε να διατηρήσετε το καλό εργασιακό κλίμα;

Ε. Σ.: Το περιβάλλον μιας εταιρείας είναι δυναμικό. Οι συνθήκες αλλάζουν, οι προτεραιότητες επίσης. Ο πυρήνας, όμως, της δυναμικής μας είναι σταθερός: οι άνθρωποί μας. Διαθέτουμε και επιλέγουμε να χρησιμοποιούμε πολλά εργαλεία για να προστατεύσουμε αυτόν τον πυρήνα και τελικά να διαφυλάξουμε το εξαιρετικό περιβάλλον εργασίας. Θα σταθώ στο πιο σημαντικό. Κάθε χρόνο πραγματοποιούμε μία ανώνυμη έρευνα εργαζομένων, η οποία ξεπερνά σε συμμετοχή το 95%. Σε αυτήν, ο εργαζόμενος αποτυπώνει την άποψή του για κρίσιμους τομείς, όπως για την επικοινωνία, τη σχέση του με τον προϊστάμενο, τη συνεργασία του με την ομάδα, την οπτική του για τη διευθυντική ομάδα, ακόμη και για τη στρατηγική της εταιρείας. Οι απαντήσεις συγκεντρώνονται, εντοπίζουμε τις περιοχές που χρήζουν βελτίωσης και δουλεύουμε πάνω σε αυτές. Η έρευνα εργαζομένων αποτελεί για εμάς ένα σημαντικό εργαλείο που αποδεικνύει έμπρακτα οτι έχουμε τη διάθεση όχι μόνο να ακούσουμε τη φωνή των ανθρώπων μας, αλλά και να ανταποκριθούμε στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες τους.

    HR Pro.: Πώς έχετε ανταποκριθεί στην πρόκληση του κορωνοΐου;

Ε. Σ.: Τους τελευταίους μήνες βρεθήκαμε και παραμένουμε στο επίκεντρο μίας παγκόσμιας πανδημίας. Στην DHL Express Ελλάδας ήμασταν ξεκάθαροι σε αυτό που θέλουμε να πετύχουμε: να κρατήσουμε τους ανθρώπους μας υγιείς και την εταιρεία ζωντανή.

Με προτεραιότητα την ασφάλεια όλων, το 95% των συναδέλφων, που είχε τη δυνατότητα τηλεργασίας, εργαζόταν από το σπίτι. Ταυτόχρονα, παρείχαμε όλα τα απαραίτητα μέσα προστασίας στους ανθρώπους που συνέχιζαν και συνεχίζουν να εργάζονται στο δρόμο ή στις εγκαταστάσεις της εταιρείας.

Ενισχύσαμε ακόμη περισσότερο την επικοινωνία, δια ζώσης, όπου το επέτρεπαν οι συνθήκες, ή ψηφιακά, με στόχο να μην αισθανθεί κανένας φόβο μέσα σε ένα ομολογουμένως αβέβαιο περιβάλλον.

Παράλληλα, ήμασταν παρόντες και στις ανάγκες των πελατών μας. Το ανθρώπινο δυναμικό μας συνέχιζε να παρέχει άριστες υπηρεσίες από όπου κι αν εργαζόταν, έχοντας βέβαια τη στήριξη ενός ισχυρού παγκόσμιου δικτύου σε 220 χώρες, που δεν έπαψε να λειτουργεί ούτε μία ημέρα ακόμη και σε χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία που δοκιμάστηκαν σκληρά από αυτή την κρίση. Η αποστολή της DHL Express «Ενώνουμε ανθρώπους, βελτιώνουμε ζωές», ήταν πιο ουσιαστική από ποτέ και οι άνθρωποί μας το έκαναν πράξη με τον πιο ενσυνείδητο τρόπο.

Δεν έχουμε φτάσει στο τέλος του δρόμου, όμως με βεβαιότητα μπορώ να πω ότι από τον διανομέα που βρισκόταν στον δρόμο για να παραλάβει ή να παραδώσει μία αποστολή, μέχρι τον εκπρόσωπο του τηλεφωνικού κέντρου που απαντούσε κλήσεις από το σπίτι του, λειτουργήσαμε με επαγγελματισμό και υπευθυνότητα, ανταποκρινόμενοι με επιτυχία στις προκλήσεις.

    HR Pro.: Είναι εύκολο να είσαι εργοδότης επιλογής μέσα στην τρέχουσα υγειονομική κρίση;

Ε. Σ.: Εργοδότης επιλογής δε γίνεσαι χάριν ευκολίας, αλλά χάριν συνείδησης και ευθύνης.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, λοιπόν, αποφασίσαμε να αποδείξουμε για ακόμη μια φορά πως δεν είμαστε τυχαία η καλύτερη εταιρεία στην Ελλάδα. Όπως προανέφερα, παρείχαμε σε όλους τους ανθρώπους μας τα μέσα προκειμένου να νιώθουν και να είναι ασφαλείς. Δε μείναμε, όμως, μόνο σε αυτά τα – ίσως για πολλούς – αυτονόητα. Ενδεικτικά αναφέρω πως τον τελευταίο μήνα πραγματοποιήσαμε αυξήσεις μισθών σε όλο μας το ανθρώπινο δυναμικό, ενώ καταβάλαμε το bonus απόδοσης ακέραιο, σε όλους.

Ακόμη και τώρα που η χώρα προσπαθεί να έρθει στους κανονικούς της ρυθμούς, στην DHL Express κινηθήκαμε με ένα πολύ προσεκτικό πλάνο επιστροφής, το οποίο από τη μία εξυπηρετεί τις βασικές επιχειρησιακές μας ανάγκες και από την άλλη σέβεται τις ανησυχίες κάθε εργαζόμενου ξεχωριστά. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, καλωσορίζουμε με όλα τα μέτρα ασφαλείας τους συναδέλφους που θα επιστρέψουν στον χώρο εργασίας τους, ενώ αντίστοιχα δίνουμε τη δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν, να συνεχίσουν την εργασία τους από το σπίτι.

Θα ήθελα, όμως, να σταθώ και στη μεγάλη σημασία που έχει πιστεύω για τους ανθρώπους μας και για τους εργαζομένους κάθε εταιρείας, το όραμα της προοπτικής. Η ξεκάθαρη ματιά στην επόμενη ημέρα. Όπως και στα χρόνια της κρίσης προχωρήσαμε στο μεγαλύτερο μας επενδυτικό πλάνο, έτσι και τώρα, πάλι κόντρα στο ρεύμα, συνεχίζουμε τις επενδύσεις σε κάθε τομέα: στην ανάπτυξη των ανθρώπων μας, στην αναβάθμιση του στόλου μας, στον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών μας. Το μεγάλο βήμα όμως του 2020, το κάνουμε στη Βόρεια Ελλάδα, με το νέο κέντρο διαλογής της DHL Express στο αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, που θα ξεπεράσει σε επένδυση τα 7 εκατομμύρια ευρώ.

Δεν ξέρω αν είναι εύκολο να είσαι εργοδότης επιλογής, γιατί στην DHL Express δεν έχουμε μάθει άλλο δρόμο. Αξίζει, όμως, να αναρωτηθούμε πόσο δύσκολο είναι για όλους, όταν δεν είσαι.