Με αφορμή τις πρόσφατες διακρίσεις της Coca-Cola 3E σε Ελλάδα και Ευρώπη για το εξαιρετικό εργασιακό περιβάλλον και την κοινωνική της ευαισθησία, το HR Professional συνάντησε τη Βίκυ Μπουζούκη, Country Human Resources Director της εταιρείας και μίλησε μαζί της για τις μεθόδους που οδηγούν στην κορυφή.

HR Professional: Τον τελευταίο χρόνο βραβευτήκατε για το εξαιρετικό εργασιακό σας περιβάλλον σε Ελλάδα και Ευρώπη. Ποια είναι τα στοιχεία εκείνα που σας έκαναν να σκαρφαλώσετε στην κορυφή;

Βίκυ Μπουζούκη: Για την εταιρεία μας, η δημιουργία και η διασφάλιση ενός ευχάριστου εργασιακού περιβάλλοντος αποτελεί μία από τις βασικές προτεραιότητές μας καθώς και πολύτιμη παράμετρο της εταιρικής μας κουλτούρας. Οι πρόσφατες διακρίσεις μας στο διαγωνισμό του ανεξάρτητου Great Place to Work® Institute Hellas και του αντίστοιχου Ευρωπαϊκού, αποδεικνύουν ότι η στρατηγική που ακολουθούμε για τη διοίκηση των Ανθρωπίνων Πόρων κινείται πρός τη σωστή κατεύθυνση.

Πιο αναλυτικά, η δημιουργία ενός ευχάριστου και ασφαλούς εργασιακού περιβάλλοντος, που παρέχει ίσες ευκαιρίες σε όλους τους εργαζόμενους δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην εξέλιξή τους, η επιβράβευση της προσπάθειας αλλά και των εξαιρετικών ιδεών τους, δικαιολογούν απόλυτα τη βράβευσή μας ως το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον. Ενδεικτικά, το 2008 πραγματοποιήσαμε 42.810 ώρες εκπαίδευσης, εφαρμόσαμε μέσω του προγράμματος “Extra Mile” 80 προτάσεις καινοτόμων ιδεών των εργαζομένων μας βραβεύοντας τις 10 καλύτερες από αυτές, βελτιώσαμε κατά 8% την εσωτερική κάλυψη των κενών θέσεων σε σχέση με το 2007 αγγίζοντας το 91% , ενώ αυξήσαμε κι άλλο το Δείκτη Δέσμευσης των εργαζομένων μας κατά 5 ολόκληρες ποσοστιαίες μονάδες.

HR Professional: Φέτος, κερδίσατε ένα από τα πέντε ειδικά βραβεία του διαγωνισμού European Best Workplaces και συγκεκριμένα αυτό της «Υπερηφάνειας». Ποιους λόγους έχουν οι εργαζόμενοι στην Coca-Cola 3E να αισθάνονται υπερήφανοι;

Βίκυ Μπουζούκη: Η επιβράβευση και η αναγνώριση της δουλειάς όλων μας επισφραγίστηκε και από την Ευρωπαϊκή διάκριση της εταιρείας μας στο Baden της Αυστρίας στις 20 Μαΐου.  Η Ευρωπαϊκή αυτή διάκριση μας ανέβασε στην 18η θέση ανάμεσα σε 1.350 εταιρείες από 17 χώρες της Ευρώπης για την επιτυχή εξασφάλιση ενός ευχάριστου εργασιακού περιβάλλοντος προς τους εργαζομένους μας.

Επιπλέον, η εταιρεία μας ξεχώρισε με την παραλαβή ενός από τα πέντε ειδικά βραβεία, εκείνο για την αξία της «Υπερηφάνειας».  Λόγοι που μας κάνουν περήφανους για την εργασία μας στην Coca-Cola Τρία Έψιλον όπως καταδεικνύει και η έρευνα του Great Place to Work® Institute είναι μεταξύ άλλων: 88% των εργαζομένων μας θεωρούν πως η εργασία τους εδώ έχει ιδιαίτερο νόημα για τους ίδιους, το 94% αισθάνεται ότι συνεισφέρει ουσιαστικά, το 88% είναι ικανοποιημένο με τον τρόπο και το έργο που συνεισφέρει στο κοινωνικό σύνολο και για όλους αυτούς τους λόγους το 92% θα ήθελε να δουλεύει για πολύ καιρό εδώ.


HR Professional: Καταφέρατε να αποσπάσετε άλλη μια διάκριση, αυτή του «Καλύτερου Απολογισμού ΕΚΕ» στο πλαίσιο του συνεδρίου “CEO & CSR Money Conference”. Ποιες δράσεις σας οδήγησαν σε αυτή τη βράβευση και ποια η σχέση τους με την υπερηφάνεια των εργαζομένων;

Βίκυ Μπουζούκη: Η συγκεκριμένη διάκριση αποτελεί την καλύτερη επιβράβευσή μας για την πολιτική που ακολουθούμε πιστά τα τελευταία χρόνια να ενημερώνουμε τους κοινωνικούς εταίρους αναφορικά με την κοινωνική μας δράση. Από το 2002, η Coca-Cola Τρία Έψιλον εκδίδει τον ετήσιο Κοινωνικό Απολογισμό της και όλα αυτά τα χρόνια προσπαθεί συνεχώς να βελτιώνει την ποιότητα και την πληρότητα του περιεχομένου του. Διακριθήκαμε για τον Κοινωνικό μας Απολογισμό του 2007 «Όραμα και Πράξη».

Στο συγκεκριμένο απολογισμό δίνεται έμφαση στην ισορροπημένη παρουσίαση όλων των τομέων Κοινωνικής Υπευθυνότητας, στην παρουσίαση περισσότερων και πληρέστερων ποσοτικών αποτελεσμάτων, στην εφαρμογή και χρήση διεθνών οδηγιών Κοινωνικής Υπευθυνότητας, όπως το GRI, το ΑΑ1000, το EFQM και το LBG. Ο αναγνώστης οδηγείται στο συμπέρασμα ότι η εταιρεία μας ανταποκρίνεται στα ερεθίσματα και τις προτάσεις των κοινωνικών μας εταίρων, αποκρινόμενη σε ερωτήματα που έθεσαν οι ίδιοι μέσα στο 2007. Ποιος εργαζόμενος δε θα ήθελε να εργάζεται σε μία εταιρεία που αποτελεί παράδειγμα για τη διαφάνεια των δράσεων και την επιχειρηματική ηθική της; Πολύ δε περισσότερο, όταν στις δράσεις συμμετέχουν ενεργά και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι μέσω της ομάδας εθελοντών «ΑΛΥΣΟΣ» που έχουμε δημιουργήσει.

Ενδεικτικό παράδειγμα είναι ο πρόσφατος καθαρισμός τμήματος όχθης της λίμνης Κερκίνης. Ήταν η πρώτη πιλοτική δράση καθαρισμού που πραγματοποίησε η εταιρεία μας στο πλαίσιο του προγράμματος «Αποστολή Νερό» και στην οποία συμμετείχε η εθελοντική ομάδα «ΑΛΥΣΟΣ». Συνεπώς, το ανθρώπινο δυναμικό μας έχει ακόμα ένα σπουδαίο λόγο να αισθάνεται υπερήφανο που εργάζεται σε μία εταιρεία σαν την Coca-Cola Τρία ‘Έψιλον.

HR Professional: Όλες αυτές οι διακρίσεις αποδεικνύουν μια εταιρεία με ευαισθησίες όχι μόνο για την κοινωνία αλλά και για τους ίδιους τους εργαζόμενους. Ποιος ο ρόλος του τμήματος HR σε αυτό;

Βίκυ Μπουζούκη: Ο ρόλος μας είναι να συνδέουμε την ευαισθησία για τον άνθρωπο με τις επιχειρηματικές μας πρακτικές. Όλες μας οι στρατηγικές, διαδικασίες και πρακτικές, που αφορούν στην πρόσληψη και ένταξη, την αξιολόγηση της απόδοσης, την εκπαίδευση και ανάπτυξη, την προαγωγή ή την απομάκρυνση, την ανταμοιβή και τις παροχές, την εσωτερική επικοινωνία, τη διαμόρφωση και διασφάλιση συνθηκών εργασίας βασίζονται σε πέντε αδιαμφισβήτητες αξίες μας. Αυτές είναι η αμεσότητα, η διαφάνεια, η ειλικρίνεια, η ίση μεταχείριση και, κυρίως, ο σεβασμός στον άνθρωπο.

Η έννοια της ευαισθησίας ίσως είναι πολύ προσωπική για τον καθένα μας και επιδέχεται διαφορετικούς ορισμούς. Η έννοια της υπευθυνότητας, όμως, είναι μία και αυτή κυριαρχεί στο σχεδιασμό και την εκτέλεση της στρατηγικής και των πρακτικών μας στους τομείς που ήδη προανέφερα. Εξάλλου ο ρόλος μας είναι να διασφαλίσουμε την βιώσιμη ανάπτυξη της εταιρείας μας μέσω του ανθρώπινου δυναμικού της!

HR Professional: Η θεωρία λέει ότι οι νεαρότεροι εργαζόμενοι είναι αυτοί που επηρεάζονται αλλά και αγκαλιάζουν τις πρωτοβουλίες CSR. Εσείς στην Coca- Cola Τρία Έψιλον το βιώνετε αυτό στην πράξη;

Βίκυ Μπουζούκη: Η αντίληψη ότι η επιχειρηματική ανάπτυξη δεν μπορεί να υφίσταται χωρίς την ταυτόχρονη προσφορά στους κοινωνικούς εταίρους, είναι κοινή και την αγκαλιάζει όλο το εργατικό δυναμικό ανεξαρτήτως ηλικίας.  Όταν ένας νέος συνάδελφος προστίθεται στην ομάδα της Coca-Cola Τρία Έψιλον, εισπράττει τον ενθουσιασμό των παλαιοτέρων για δράσεις ΕΚΕ, με αποτέλεσμα να δηλώνει και αυτός συμμετοχή στα εκάστοτε προγράμματα. Κάθε νέος άνθρωπος ενισχύει την ομαδικότητα της εταιρείας μας, εμπνέει και εμπνέεται, συνεισφέροντας με φρέσκιες ιδέες και προσωπική προσπάθεια.


HR Professional: Ένα best workplace, ειδικά όταν κατατάσσεται ανάμεσα στα κορυφαία 20 της γηραιάς ηπείρου, πρέπει να έχει βρει τον τρόπο να κρατά τους εργαζόμενους δεσμευμένους. Πώς το πετυχαίνετε αυτό;

Βίκυ Μπουζούκη: Βασικοί άξονες που οδηγούν στην Ενίσχυση της Δέσμευσης των Εργαζομένων μας είναι η Εμπιστοσύνη, η δημιουργία ενός Ευχάριστου μέρους για Εργασία και η Προσωπική τους Ανάπτυξη.  Τέσσερις από τις σημαντικότερες ενέργειες που ενισχύουν την Εμπιστοσύνη των εργαζόμενων μας είναι η παρακίνηση για συνεχώς αυξανόμενη συμμετοχή στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι τριμηνιαίες συναντήσεις όλων των στελεχών της εταιρείας μας, οι επονομαζόμενες ως “Managing 4 Excellence” meetings, που έχουν ως στόχο την ενδυνάμωση της σφαιρικής επικοινωνίας της εταιρικής μας στρατηγικής καθώς και την ανασκόπηση των αποτελεσμάτων.

Επιπροσθέτως, η τοποθέτηση οθονών (TVs on the Go) σε όλες τις εγκαταστάσεις μας αποσκοπεί στην άμεση επικοινωνία όλων των αξιόλογων μηνυμάτων. Σημαντικά συμβάλλουν στην ενίσχυση της Εμπιστοσύνης των εργαζομένων μας, οι επισκέψεις της Ομάδας Ανώτερης Διοίκησης σε όλα τα εργοστάσια ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Επιπλέον, με στόχο τη διασφάλιση ενός Ευχάριστου περιβάλλοντος για εργασία γιορτάζουμε όλοι μαζί την κάθε μας επιτυχία, όπως για παράδειγμα το ετήσιο Merchandising Ideal Team Party μας, όπου 1.300 περίπου συνάδελφοι όλων των ειδικοτήτων ενισχύουν τη δράση των πωλητών μας στο εκάστοτε δρομολόγιό τους.

Άλλη μια παράμετρος είναι το πρόγραμμα “Extra Mile” που σκοπό έχει να επιβραβεύει ομαδικά projects πωλητών βασισμένα σε πρωτότυπες ιδέες των εργαζομένων, όπως επίσης και το “Site of the Year” που αναδεικνύει το «Καλύτερο Εργοστάσιο» για την ενίσχυση της συνεργασίας και τη δέσμευση των εργαζόμενων.

Στη συνέχεια, ένα από τα προγράμματά μας που αποσκοπεί στην Προσωπική Ανάπτυξη των εργαζομένων, είναι το “People Initiative for Career”, μέσω του οποίου όλοι ενημερώνονται για τις κενές θέσεις που δημιουργούνται και έχουν τη δυνατότητα να επιδιώξουν το επόμενο βήμα για την προσωπική τους εξέλιξη. Τα “Formal Career Paths” αποτελούν συγκεκριμένα πλάνα καριέρας που δημιουργούνται, ώστε να υπάρχει ένα πιο στοχευμένο πλάνο πιθανής διαδοχής του κάθε εργαζόμενου και παροχής ξεκάθαρων συμβουλών καριέρας ενισχύοντας έτσι, την προσωπική τους ανάπτυξη.

Τέλος, η επέκταση του προγράμματός μας “Graduates” εσωτερικά, το πρωτοποριακό πρόγραμμα Ανάπτυξης “Blended Learning” του Harvard Business School Publishing, η συνεχής εκπαίδευση των στελεχών μας και η εφαρμογή ενιαίου συστήματος Αξιολόγησης της Απόδοσης και Ανάπτυξης των εργαζομένων αποτελούν σημαντικές εφαρμογές ενίσχυσης της Δέσμευσης.

HR Professional: Υπερηφάνεια και δικαιοσύνη βαδίζουν χέρι-χέρι. Πώς εξασφαλίζετε το αίσθημα δικαίου και διαφάνειας στην Coca-Cola 3E;

Βίκυ Μπουζούκη: Επιτρέψτε μου να θεωρώ ότι η υπερηφάνεια είναι αποτέλεσμα και ότι άλλες αξίες, όπως η δικαιοσύνη, η εμπιστοσύνη, η  αξιοπιστία και ο σεβασμός, αποτελούν τις προϋποθέσεις  που οδηγούν στην υπερηφάνεια που αισθάνεται ο εργαζόμενος για την εταιρεία όπου εργάζεται. Η δικαιοσύνη αποτελεί το θεμέλιο λίθο, πάνω στον οποία κτίζεται η εμπιστοσύνη μεταξύ της Διοίκησης και των εργαζομένων. Η Coca-Cola Τρία Έψιλον δεσμεύεται για την ισότιμη αντιμετώπιση των εργαζομένων της και την παροχή ίσων ευκαιριών, ανεξαρτήτως των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του καθενός.

Όπως ήδη ανέφερα, οι άνθρωποί μας έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν την καριέρα τους εντός της εταιρείας. Χαρακτηριστικό είναι ότι το 2008, το 91% των θέσεων που ανακοινώθηκαν καλύφθηκε από εσωτερικούς υποψήφιους. Ακόμα σε αυτούς που δεν πήραν κάποια νέα θέση δόθηκε συγκεκριμένο feedback και καταρτίστηκε πλάνο ανάπτυξής τους, ώστε να καλύψουν τα όποια κενά γνώσης και να ξαναπροσπαθήσουν.

Επιπλέον, επιβραβεύουμε τους εργαζόμενους, των οποίων οι ιδέες ξεχωρίζουν για την καινοτομία, την εξοικονόμηση ή και διαφορετική διαχείριση του κόστους και την προώθηση της Κοινωνικής Υπευθυνότητας, μέσω του προγράμματος “Extra Mile” που ανακοινώνεται σε όλους τους εργαζόμενους στην αρχή κάθε έτους.

Ταυτόχρονα διασφαλίζουμε την αξιοκρατία στις αμοιβές με την εφαρμογή ολοκληρωμένων Προγραμμάτων Αμοιβών και Παροχών σχεδιασμένων έτσι, ώστε να εξασφαλίζουν την ανταγωνιστικότητα σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά και, ταυτόχρονα, να στηρίζουν τις αρχές της ίσης μεταχείρισης, της διαφάνειας, της προσωπικής αλλά και ομαδικής απόδοσης.

Τέλος, τους παρέχονται επιπλέον παροχές, όπως για παράδειγμα ιδιωτική ιατροφαρμακευτική κάλυψη και ασφάλεια ζωής, ιδιωτικό συνταξιοδοτικό πρόγραμμα, κάλυψη εξόδων βρεφονηπιακού σταθμού, παροχή δωρεάν προϊόντων της εταιρείας και άλλα.


HR Professional: Η Coca-Cola 3E είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες στην Ελλάδα. Ποιες οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει μια τόσο πολυάριθμη επιχείρηση σαν τη δική σας, στο δύσκολο δρόμο της δημιουργίας ενός εξαιρετικού εργασιακού περιβάλλοντος;

Βίκυ Μπουζούκη: Η κατάκτηση της πρώτης θέσης, μέσα σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον αποκτάται με μεγάλη προσπάθεια, προσεκτικό σχεδιασμό βασισμένο σε διάλογο και συνέπεια στις υποσχέσεις μας. Η δημιουργία ενός ιδανικού εργασιακού περιβάλλοντος για 2.500 εργαζόμενους με διαφορετικές προσωπικότητες, κοινωνικό περιβάλλον και προσωπικούς στόχους δεν είναι εύκολη υπόθεση. Απαιτείται συνεχής επαφή με τους εργαζόμενους και τα Σωματεία προκειμένου να δημιουργούμε τις προϋποθέσεις συνεχούς βελτίωσης.

Επιδιώκουμε το διάλογο, ζητούμε την άποψη του προσωπικού και σε κάθε περίπτωση δουλεύουμε για την ομάδα, αξιοποιώντας ταυτόχρονα τη μοναδικότητα και τα ιδιαίτερα γνωρίσματα του καθενός ξεχωριστά. Η πραγματική πρόκληση είναι να καλλιεργούμε κοινή κουλτούρα για μία πολυπληθή κοινότητα βασισμένη στο ίδιο όραμα και αξίες. Δεν είναι εύκολο, η επιμονή και η συνέπεια, όμως, καθώς και ο καθαρός και ειλικρινής λόγος στην ανταλλαγή απόψεων και επίλυση των όποιων προβλημάτων είναι σύμμαχοί μας.

HR Professional: Φαντάζομαι ότι μετά από τόσες διακρίσεις δε θα επαναπαυθείτε στις δάφνες σας. Τι σχεδιάζετε για το μέλλον σε επίπεδο διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού;

Βίκυ Μπουζούκη: Η διάκριση στο θεσμό Best Workplaces αποτελεί επιβράβευση αλλά και βαριά ευθύνη! Οι άνθρωποι εξελισσόμαστε, αλλάζουν οι ανάγκες μας, επιδιώκουμε τη βελτίωση στη διαχείριση της δουλειάς και του προσωπικού χρόνου μας. «Τα πάντα ρει» έλεγε ο Ηράκλειτος και είναι επίκαιρος όσο ποτέ!

Επομένως, κι εμείς στην Coca-Cola Ελληνική Εταιρεία Εμφιαλώσεως επιζητούμε τη βελτίωση και σε καμία περίπτωση δεν εφησυχάζουμε χρησιμοποιώντας μόνο τις ίδιες πρακτικές. Ψάχνουμε επιτυχημένες και καινοτόμες ιδέες και λύσεις που έχουν εφαρμοστεί σε άλλες εταιρείες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ώστε να μάθουμε από αυτές και να τις προσαρμόσουμε στις ανάγκες του δικού μας οργανισμού. Σκοπεύουμε να συνεχίσουμε το διάλογο και τις έρευνες ικανοποίησης και δέσμευσης  των εργαζομένων μας.

Επομένως, όσον αφορά στους μελλοντικούς μας στόχους, επιδιώκουμε να βελτιώσουμε το ήδη πολύ καλό εργασιακό περιβάλλον και με συνέπεια δουλεύουμε προς την κατεύθυνση της δημιουργίας ενός οργανισμού-πρότυπο. Ενδιαφερόμαστε όχι μόνο για την περαιτέρω βελτίωση του Δείκτη Δέσμευσης Εργαζομένων που εφαρμόζουμε εδώ και χρόνια και τη συνεχή ανάπτυξη και εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού αλλά και την ενίσχυση του προγράμματος εθελοντισμού και την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όλων σε κοινωνικά και περιβαλλοντικά προγράμματα. Εξάλλου, εκτός από υπεύθυνοι εργαζόμενοι είμαστε και υπεύθυνοι ενεργοί πολίτες!

 «Όταν το καλοκαίρι του 2007 ξέσπασαν οι πυρκαγιές στην Πελοπόννησο θεώρησα πως μόνο αμέτοχοι δεν μπορούμε να παραμείνουμε μπροστά σε αυτή την καταστροφή. Παρόλο που η εταιρεία μας βρέθηκε αμέσως κοντά στα χωριά που είχαν ανάγκη, με νερό και είδη πρώτης βοήθειας, πίστευα ακόμα περισσότερο πως τέτοιες ώρες οφείλει ο κάθε άνθρωπος να στέκεται δίπλα στο συνάνθρωπό του. Τη σκέψη μου αυτή εξέφρασα δυνατά το επόμενο πρωί στη διευθύντριά μου Β. Μπουζούκη.
Το σκεπτικό μου ήταν να διαθέσουμε ολόκληρο το χρηματικό ποσό που παρέχει η εταιρεία ετησίως ώστε και οι 2.500 εργαζόμενοι, να πάμε την εταιρική μας  εκδρομή.  Τα επόμενα βήματα ήταν ξεκάθαρα. Η Β. Μπουζούκη ζήτησε και έλαβε αμέσως την έγκριση του Γενικού μας Διευθυντή Δημήτρη Βιδάκη, συζήτησε την πρόταση αυτή με τους προέδρους των σωματείων του κάθε εργοστασίου και έλαβε την αμέριστη στήριξή τους. Μέσα στη διάρκεια της ημέρας στάλθηκε προς όλους τους εργαζόμενους η επίσημη ανακοίνωση για την ακύρωση της εκδρομής καθώς και η πρόσκληση για εθελοντές στο πολύτιμο έργο μας. Η ανταπόκριση ήταν άμεση και συγκινητική, 250 εθελοντές μέσα στις 2 πρώτες μέρες για την περιοχή της Αθήνας. Μετά από 2 ημέρες άρχισε η υλοποίηση του σχεδίου μας και η πρώτη ομάδα 5 εθελοντών ήταν καθοδόν για τα χωριά της Ηλείας. Το έργο μας εκεί; Βοηθάμε όπου ακριβώς μας χρειάζονται!  Για περίπου ενάμιση μήνα κάθε μέρα στα χωριά υπήρχαν οι εθελοντές μας. Και το έργο δε σταμάτησε εκεί! Ήμασταν κοντά την πρώτη μέρα που άνοιξαν τα σχολεία παρέχοντας στα παιδιά τα απαραίτητα υλικά τους για την αρχή μιας καλύτερης σχολικής χρονιάς».

 Μαρία Βαθυλάκη, Training & Development Specialist , Coca-Cola 3E