«Ο δρόμος συνεχίζει και συνεχίζει από την πόρτα από όπου ξεκίνησε τώρα πολύ μπροστά ο δρόμος έχει φύγει. Αφήστε τους άλλους να ακολουθήσουν, αν μπορούν!».

Το απόσπασμα από τον «Άρχοντα των δαχτυλιδιών: Η συντροφιά του δαχτυλιδιού», του J.R.R Tolkien, συνοψίζει το ταξίδι των στελεχών της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού και των εταιρειών τους στην προσπάθειά τους να μεταβούν από τον αναλογικό κόσμο στον ψηφιακό. Και για να εξηγήσουμε λίγο περισσότερο τη μεταφορά, ο «δρόμος» είναι η τεχνολογία, η οποία συνεχίζει να εξελίσσεται, ενώ συχνά οδηγεί σε κατευθύνσεις που κανένας δεν περίμενε.

Πρόκειται για ένα πολύ ενδιαφέρον ταξίδι. Αρκεί να ρίξουμε μία ματιά στην επίδραση που έχει η τεχνολογία στην καθημερινή μας ζωή. Οι άνθρωποι ασχολούνται με τις συσκευές τους περισσότερο από ποτέ στο παρελθόν. Τα smartphones, τα tablets και τα laptops αποτελούν πια επέκταση του ποιοι είμαστε. Είναι, λοιπόν, φυσικό επακόλουθο ότι η τεχνολογία «διασπά» τη λειτουργία των διευθύνσεων Ανθρώπινου Δυναμικού.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, τα HR management συστήματα εξελίσσονται αντίστοιχα προκειμένου να καλύψουν τις νέες ανάγκες και απαιτήσεις, μετατοπίζοντας την εστίασή τους από την «αυτοματοποίηση» στην «παραγωγικότητα». Η αλήθεια είναι ότι για πολλά χρόνια, η εστίαση των HR τεχνολογιών γενικά, και ειδικότερα των HR management συστημάτων ήταν η αυτοματοποίηση και η ενοποίηση των διαδικασιών και πρακτικών διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού – μισθοδοσία, διατήρηση αρχείων, διαχείριση της εκπαίδευσης, αποθήκευση βιογραφικών, συνεντεύξεις και αξιολόγηση προσλήψεων, αξιολογήσεις επιδόσεων, αποζημιώσεις κ.ά. Και παρόλο που όλα αυτά είναι σημαντικά, δεν παύουν να αποτελούν τις συνήθεις επιχειρηματικές διαδικασίες της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού. Από αυτό το σημείο, όμως, έχουμε πια διανύσει μία μεγάλη διαδρομή.

Η αγορά των HR management συστημάτων προσφέρει σήμερα μία μεγάλη γκάμα λύσεων, ενώ και νέοι πάροχοι δίνουν δυναμικό «παρών», κυρίως με λύσεις που βασίζονται στο σύννεφο (cloud-based). Καμία από τις προσφερόμενες λύσεις όμως δεν σπουδαιολογείται πια για το ότι «αυτοματοποιεί» το HR. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Deloitte by Bersin, «High-Impact HR», το 45% των εταιρειών εξακολουθούν να εστιάζουν στην αυτοματοποίηση των βασικών διαδικασιών, αποδεικνύοντας ότι η αυτοματοποίηση εξακολουθεί να αποτελεί ένα βασικό ζητούμενο. Ωστόσο, πέρα από την αυτοματοποίηση, το κυρίαρχο ζητούμενο σήμερα για τις επιχειρήσεις και τις Διοικήσεις Ανθρώπινου Δυναμικού είναι η «παραγωγικότητα».

Σήμερα ολοένα και περισσότερο εργαζόμαστε σε ευέλικτους, ομαδο-κεντρικούς οργανισμούς, ενώ έχουμε και πάρα πολλά πράγματα να κάνουμε. To burnout, η εστίαση και το employee engagement είναι όλα σημαντικά ζητήματα, καθώς και το γεγονός ότι καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε emails, μηνύματα από πολλά διαφορετικά συστήματα και μία πληθώρα συνεργατικών εργαλείων που κατακλύζουν τους περισσότερους.

Το στοίχημα λοιπόν είναι η ανάπτυξη συστημάτων διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού τα οποία θα βελτιώνουν πραγματικά την παραγωγικότητα και θα βοηθούν τις ομάδες να συνεργάζονται καλύτερα. Αυτή είναι η βασική πρόκληση, σε συνδυασμό πάντα με την αυτοματοποίηση, στην οποία ένα HRMS καλείται να ανταποκριθεί.

ΤΑΣΕΙΣ, ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Το λογισμικό HRMS είναι σχεδιασμένο για να βελτιστοποιεί και να αυτοματοποιεί τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού μέσω μίας κεντρικής και ενιαίας βάσης δεδομένων. Επίσης, τα HRMS προσπαθούν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της κυρίαρχης πρόκλησης που είναι ο πόλεμος του ταλέντου. Τα τελευταία χρόνια, η δημιουργία μίας συναρπαστικής εμπειρίας για τους εργαζόμενους, οι δίκαιες ανταμοιβές για το ανθρώπινο δυναμικό, οι ετήσιες αξιολογήσεις, η διαρκής ανάπτυξη ικανοτήτων και η αντιμετώπιση των κενών ηγεσίας, η άφιξη της γενιάς των millennials στο workforce αλλά και η διαχείριση των προσωρινών εργαζομένων, έχουν επιφέρει σημαντικές επιδράσεις στις πολιτικές των Διοικήσεων Ανθρώπινου Δυναμικού των οργανισμών.

Επηρεάζουν και καθορίζουν τους τρόπους με τους οποίους οι εταιρείες προσελκύουν, προσλαμβάνουν, διακρατούν, εκπαιδεύουν και διαρθρώνουν το ανθρώπινο δυναμικό, όχι μόνο για τις τρέχουσες ανάγκες, αλλά και για τις μελλοντικές με απόλυτο σύμμαχο τα συστήματα HR. Ωστόσο, οι προκλήσεις αυξάνονται διαρκώς μέσα στο σημερινό δυναμικό επιχειρηματικό περιβάλλον, γεγονός που απαιτεί την προσαρμογή των διαδικασιών και των συστημάτων που τις υποστηρίζουν ώστε η όλη εμπειρία να καταστεί απρόσκοπτη για το σύνολο του ανθρώπινου δυναμικού των εταιρειών.

Ως εκ τούτου, οι εταιρείες καλούνται να αναπτύξουν συστήματα και υπηρεσίες διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, τα οποία θα έχουν τις δυνατότητες αλλά και την ευελιξία που απαιτεί το σύγχρονο επιχειρείν. Παράλληλα, η τεχνολογία εξελίσσεται και μεταβαίνει από το cloud στο mobile, ενώ ολοένα και περισσότερο βιώνουμε την έκρηξη των analytics και της τεχνητής νοημοσύνης, που με τη σειρά τους οδηγούν στην ανάδυση νέων εργαλείων για τους επαγγελματίες της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού για τη λήψη καλύτερων αποφάσεων.

Καθώς οι άνθρωποι είναι το πολυτιμότερο κεφάλαιο για μία εταιρεία, η ευθυγράμμιση με τις σύγχρονες τάσεις και η διαρκής προσθήκη ή αναβάθμιση των δυνατοτήτων των συστημάτων HR management είναι κρίσιμης σημασίας διαδικασία. Οι νέες απαιτήσεις δημιουργούν και νέες ανάγκες στις οποίες το κατάλληλο HRMS θα μπορεί να ανταποκριθεί.


    1 Eνσωμάτηση του Performance Management

Καθώς οι δυνατότητες πρόσβασης σε πολύτιμα δεδομένα ολοένα και κλιμακώνονται, οι εταιρείες και οι διευθύνσεις Ανθρώπινου Δυναμικού είναι σε θέση να λαμβάνουν καλύτερες και περισσότερο «έξυπνες» αποφάσεις για την αξιολόγηση της απόδοσης των εργαζομένων, πέρα από τα KPIs, ΚRA και τις βαθμολογήσεις. Οι διαδικασίες διαχείρισης της απόδοσης (performance management) καθίστανται ολοένα και περισσότερο data-driven. Ωστόσο, δεν υπάρχουν εργαλεία και συστήματα για την αυτοματοποίηση αυτών των διαδικασιών. Τα συστήματα HR management που μπορούν να συλλέγουν δεδομένα και διαθέτουν ικανότητες analytics, έχουν τη δυνατότητα να παράσχουν περισσότερες και πιο εύχρηστες πληροφορίες στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού και την εταιρεία για τη λήψη καλύτερων αποφάσεων σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους. Τέτοια συστήματα θα έχουν τη δυνατότητα να διαχειρίζονται την απόδοση των ομάδων, να επιτρέπουν δυναμικό team management, να προσθέσουν στους στόχους και το σύστημα παρακολούθησης αυτών μεγαλύτερη διαφάνεια, να διεξάγουν online έρευνες και να ενοποιούνται με άλλες λύσεις λογισμικού του HR και τις εταιρείες.

    2 Αξιολόγηση της δέσμευσης σε πραγματικό χρόνο

Οι εταιρείες πάντα εστίαζαν τις προσπάθειές τους στη δέσμευση των πελατών και στο χτίσιμο της αφοσίωσής τους προς το brand. Το ίδιο φαινόμενο σήμερα αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία και σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους. Μία από τις βασικότερες προτεραιότητες των σύγχρονων διευθύνσεων Ανθρώπινου Δυναμικού άλλωστε είναι η θετική εμπλοκή των εργαζομένων και η ενίσχυση της δέσμευσής τους απέναντι στην εταιρεία.

Πρόσφατη έρευνα της Deloitte αναφέρει ότι το 85% των στελεχών θεωρεί το employee engagement ως μία από τις πλέον σημαντικές προτεραιότητες των εταιρειών τους. Ένα εργαλείο για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι τα αντίστοιχα προγράμματα employee engagement. Η ενσωμάτωση αυτών των προγραμμάτων στο HR management system μπορεί να βοηθήσει τις εταιρείες να λαμβάνουν τακτικές ανατροφοδοτήσεις, να διεξάγουν σχετικές έρευνες ή ακόμα και να προβαίνουν σε ανάλυση συναισθημάτων. Σήμερα, τα εργαλεία αυτά δεν είναι απλώς αναγκαία, αλλά έχουν επίσης τη δυνατότητα να βοηθήσουν τις εταιρείες να κατανοήσουν τις ανάγκες των εργαζομένων και να τις ενοποιήσουν μαζί με το performance management, στις διαδικασίες σχεδιασμού διαδοχής (succession planning) και διαχείρισης αλλαγών.

    3 Εστίαση στα people analytics

Τα big data και τα analytics έχουν ανοίξει νέους ορίζοντες για τις εταιρείες. Το ίδιο και για τα HRMS. Με το πέρασμα των χρόνων, οι οργανισμοί έχουν και οι ίδιοι ωριμάσει και έχουν μεταβεί από τα MIS και τα data warehousing συστήματα ή τις αναφορές (reports) στα προηγμένα analytics και τα reporting dashboards, καθώς και τα προγνωστικά μοντέλα. Πολλοί πάροχοι και εταιρείες λύσεων λογισμικού παρέχουν πλέον τέτοια εργαλεία τα οποία μπορούν να ενσωματωθούν στο παραδοσιακό HR λογισμικό και να συλλέγουν αλλά και να αποτυπώνουν πολύτιμα και σημαντικά δεδομένα. Νέες προσεγγίσεις στη συλλογή ανατροφοδοτήσεων, ο εντοπισμός διαρροών ασφάλειας, αναλύσεις περιεχομένου των email και του πώς οι άνθρωποι επικοινωνούν, καθώς και πολλά άλλα, είναι σήμερα εφικτά ακριβώς χάρη στη συλλογή και ανάλυση των δεδομένων. Οι δυνατότητες είναι τέτοιες που καμία εταιρεία δεν έχει την πολυτέλεια να μην επενδύει στον τομέα των analytics ή να μην διευρύνει και σε αυτό το κομμάτι τη λειτουργικότητα των HR management συστημάτων.

    4 Το μεταβαλλόμενο τοπίο της απόκτησης ταλέντου

Τόσο οι μικρές και οι μεσαίες εταιρείες, όσο και οι μεγάλοι οργανισμοί, χρησιμοποιούν πλέον νέες και δημιουργικές μεθοδολογίες για την αναγνώριση και την απόκτηση ταλέντου. Αυτές οι προσεγγίσεις συμπεριλαμβάνουν στρατηγικά εργαλεία τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν σε ένα δυναμικό επιχειρηματικό περιβάλλον για την πρόσληψη χιλιάδων ανθρώπων το χρόνο. Τα εργαλεία αυτά συμβάλλουν στην ταχύτερη και πιο αποτελεσματική αναγνώριση των δυνητικών υποψηφίων.

    5 Η ανάπτυξη του προσωρινού προσωπικού

Η αξιοποίηση προσωρινού προσωπικού ή εργαζόμενων με διαφορετικές σχέσεις εργασίας αυξάνεται ολοένα και περισσότερο σήμερα. Λειτουργεί ως μία win-win κατάσταση τόσο για τους εργοδότες όσο και για τους εργαζόμενους. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο έχει καταστεί απαραίτητο, τα συστήματα HR management να είναι σε θέση να ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες που δημιουργεί η απασχόληση προσωρινού προσωπικού ή εξωτερικών συνεργατών.

    6 Υιοθέτηση εργαλείων διαχείρισης ομάδας

Υπάρχει μία πληθώρα διαθέσιμων επιλογών σε ό,τι αφορά εργαλεία διαχείρισης ομάδας και καθηκόντων, τα οποία είναι σχεδιασμένα προκειμένου να επιτρέπουν την απρόσκοπτη επικοινωνία και την απλοποίηση της διαδικασίας εντοπισμού των καθηκόντων ανάμεσα στα μέλη της ομάδας. Παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα από αυτά δεν κατηγοριοποιούνται ως κλασικά HRMS εργαλεία, ωστόσο πλέον έχουν αρχίσει να κάνουν την είσοδό τους στο πεδίο του HR λογισμικού, προκειμένου να παρέχεται μία «αόρατη» πλατφόρμα στο ανθρώπινο δυναμικό να εκτελεί τα καθήκοντά του. Αυτά τα εργαλεία μπορούν επίσης να αξιοποιηθούν για την αναγνώριση των διαθέσιμων θέσεων στην εταιρεία, την εκπαίδευση και την ανάπτυξη των εργαζομένων.

    7 Πλούτος εφαρμογών ευεξίας

Η διαχείριση της ευεξίας και της ισορροπίας εργασίας και προσωπικής ζωής των εργαζομένων έχει καταστεί προτεραιότητα για τις διευθύνσεις Ανθρώπινου Δυναμικού και τις εταιρείες, με στόχο τη βελτίωση της απόδοσης των εργαζομένων. Αυτές οι εφαρμογές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αύξηση της παραγωγικότητας και της ευεξίας των εργαζομένων στο χώρο εργασίας. Τέτοια εργαλεία συμβάλλουν στη συλλογή πληροφοριών και στην παροχή ανατροφοδότησης των εργαζομένων, καθώς και στον σχεδιασμό δραστηριοτήτων και στόχων για τη βελτίωση του εργασιακού περιβάλλοντος. Παρέχουν στη διεύθυνση Ανθρωπίνου Δυναμικού πληροφορίες για τους εργαζόμενους, ωθούν και παρέχουν στους εργαζόμενους συμβουλές για να κάνουν την εργασία τους καλύτερη, καθώς και για να ενισχύσουν την παραγωγικότητά τους και να προάγουν τη σταδιοδρομία τους. Η ενοποίηση τέτοιων εργαλείων με τα HRMS θα επιτρέψει στους εργαζόμενους να ενισχύσουν το engagement με την εταιρεία καθώς και να παραδίδουν άριστα αποτελέσματα στην εργασία τους.


ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ
Εκτός από τις παραπάνω τάσεις που αφορούν τα HRMS συστήματα, σήμερα η τεχνολογία κινείται επίσης προς την Τεχνητή νοημοσύνη, τη φυσική επεξεργασία (natural processing) και τη ρομποτική αυτοματοποίηση διαδικασιών. Τέτοια εργαλεία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε πολλαπλά επίπεδα και να υποστηρίξουν τις διαδικασίες του HR, οι οποίες με τη σειρά τους θα πρέπει να επανασχεδιαστούν σύμφωνα με νέα δεδομένα. Τέτοια συστήματα μπορούν να βοηθήσουν τις εταιρείες να μειώσουν δραματικά τα κόστη και να βελτιώσουν την αξία που λαμβάνουν από το λογισμικό HR και τα HR management συστήματα.

Σχεδόν κάθε πλευρά των HRMS αναμένεται να «διασπαστεί» το επόμενο διάστημα, καθώς η τεχνολογία συνεχίζει να εξελίσσεται. Καθώς… «ο δρόμος πολύ μπροστά έχει φύγει». Και όσοι μπορούν, ακολουθούν.

Viewpoint
Ιωσήφ Ερρέρα,
HR Manager Greece, Marks and Spencer
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ HRM ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ (ΟΦΕΛΗ, ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ Κ.Α.) ΣΕ ΕΝΑΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ

Ο χώρος και ο τρόπος εργασίας αλλάζει με τρομακτικά γρήγορους ρυθμούς. Το HR καλείται να δώσει λύσεις σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο όπου η ανάγκη για εύκολη πρόσβαση στην πληροφορία, η ευελιξία, η άμεση και αδιάλειπτη επικοινωνία, είναι κρίσιμοι παράγοντες.

Digital workplace, smarter working, flexible working, σύγχρονοι πλέον τρόποι για να κάνουμε τη δουλειά μας. Για να μπορέσει μια επιχείρηση να είναι αποτελεσματική στο ολοένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον, πρέπει να έχει στη διάθεσή της εργαλεία, τα οποία εξυπηρετούν τους στόχους και λειτουργίες και καλύπτουν όλες της τις ανάγκες με τον καλύτερο τρόπο.

Τα συστήματα HR που καλύπτουν όλο το φάσμα των ενεργειών του τμήματος, πρέπει να δίνουν στον οργανισμό τη δύναμη της γνώσης, στους managers τα εργαλεία και την κατεύθυνση να κάνουν τη δουλειά τους πολύ πιο εύκολα και αποτελεσματικά, ενώ την ίδια στιγμή πρέπει να βοηθούν όλους τους εργαζόμενους να έχουν πρόσβαση στην πληροφορία – παντού και πάντα.

Τα αδιαμφισβήτητα οφέλη επηρεάζουν ολόκληρο τον οργανισμό. Κάποια είναι περισσότερο εμφανή στο HR και άλλα στους line managers.

HR

  1. Ευκολία και ταχύτητα στην εύρεση πληροφορίας
  2. Ιστορικότητα στοιχείων
  3. Συγκέντρωση όλης της πληροφορίας για τον εργαζόμενο στην ίδια πηγή
  4. Εύκολο reporting και ανάλυση των στοιχείων που καθοδηγεί την λήψη αποφάσεων
  5. Βελτίωση εταιρικής επικοινωνίας
  6. Ελαχιστοποίηση εντύπων και γραφειοκρατίας
  7. Διασφάλιση συνέπειας στις διαδικασίες

Managers

  1. Εύκολη και γρήγορη πρόσβαση σε πληροφορία
  2. Βελτίωση επικοινωνίας με την ομάδα (ειδικά μέσω λύσεων Self Service)
  3. Άμεση πρόσβαση σε ιστορικά στοιχεία
  4. Επικέντρωση στα σημαντικά – εκμεταλλευόμενος/η τον χρόνο και την ταχύτητα που προσφέρουν τα συστήματα

Σύνολο οργανισμού

  1. Βελτίωση επικοινωνίας
  2. Μείωση κόστους μέσω της αυτοματοποίησης ενεργειών
  3. Βελτίωση παραγωγικότητας μέσω της βελτιστοποίησης διαδικασιών

Η μεγαλύτερη πρόκληση που έχει ένας οργανισμός που χρησιμοποιεί HR Management Συστήματα, είναι σίγουρα η διαχείριση της αλλαγής του τρόπου εργασίας, αλλά και η μέγιστη αξιοποίηση όλων των λειτουργιών και νέων πρακτικών που προκύπτουν καθώς και η σύνδεση με ήδη υπάρχοντα συστήματα.

Ένα σύστημα HR όμως από μόνο του δεν είναι πανάκεια και δεν είναι όλα τα συστήματα ίδια. Το HR πρέπει να επιλέξει μια εφαρμογή η οποία θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές (υφιστάμενες και μελλοντικές) ανάγκες του οργανισμού, θα προσαρμόζεται εύκολα στις ιδιαιτερότητες της εταιρείας και θα είναι δυνατό να συνδεθεί με άλλα σύστημα που ήδη χρησιμοποιούνται.

Καθώς είναι μια επένδυση, κόστους και πόρων, η ανάλυση των αναγκών και του κόστους οφέλους θα πρέπει να γίνει με μεγάλη προσοχή, ώστε να οδηγήσει σε μια σωστή για την εταιρεία απόφαση.