Μπορεί μια αγγελία που δημοσιεύει το τμήμα προσωπικού να επηρεάσει το brand ή τις πωλήσεις της εταιρείας σας;

Όταν ξεκινήσαμε να συζητάμε τι είδους φωτογραφίες θα θέλαμε να συνοδεύουν το παρόν άρθρο για το περιοδικό, μεταξύ σοβαρού και αστείου κάποια από την ομάδα του kariera.gr πρότεινε ένα πορτρέτο του διευθυντή μας κακοποιημένου, στα πρότυπα μιας διάσημης φωτογράφησης του George Clooney για το περιοδικό GQ. Αυτό που εννοούσε η συνάδελφος είναι ότι το τελευταίο 6μηνο έχουμε ζήσει κάτι μοναδικό. Η ελληνική αγορά εργασίας είναι στα πρόθυρα της κατάρρευσης, διαβάζουμε επίσημα ποσοστά ανεργίας που αγγίζουν το 15-20% (και ανεπίσημα το 25-30%) ενώ βλέπουμε αγγελίες για γραμματείς και βοηθούς λογιστών να λαμβάνουν 9.000 βιογραφικά κοκ.

Στο kariera.gr, έχοντας άμεση επικοινωνία με 500.000 επισκέπτες του site κάθε μήνα, συχνά γινόμαστε αποδέκτες του θυμού, της αγωνίας και της σύγχυσης που υπάρχει ανάμεσα σε όσους αναζητούν εργασία. Ο αριθμός των παραπόνων που λαμβάνουμε έχει 10πλασιαστεί και η έντασή τους έχει αυξηθεί ανησυχητικά. Λάβαμε ακόμα και απειλή για αυτοκτονία από απελπισμένο υποψήφιο (όχι άνεργο απλά έψαχνε καλύτερη δουλειά) που βεβαίως παραπέμψαμε στις αρμόδιες αρχές.

Προσπαθούμε για το καλύτερο αλλά όταν η αναλογία είναι 1 θέση εργασίας για κάθε 250 επισκέπτες (υποψήφιους εργαζομένους, άνεργους ή μη), τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Τα δίκαια παράπονα όσων αναζητούν εργασία συνοψίζονται σε μια χειρόγραφη επιστολή που συντάξαμε (φωτογραφία του εξωφύλλου) εκ μέρους του «ανώνυμου» επισκέπτη μας που αναζητά εργασία στην Ελλάδα το 2011 και ακόμα καλύτερα στην παρακάτω πραγματική επιστολή παραπόνων που έχουμε λάβει.

«Από υποψήφιο εργαζόμενο, μέλος Kariera.gr»*
Προς: Kariera.gr

Είμαι μία εκ των εγγεγραμμένων μελών της ιστοσελίδας kariera.gr. Θα ήθελα, αν μου επιτρέπεται, να κάνω κάποια σχόλια.Έχω στείλει το βιογραφικό μου σε αρκετές δημοσιευμένες – στο kariera.gr – αγγελίες και πάντα λάμβανα βεβαιώσεις για την παράδοση του βιογραφικού μου από το site, ενώ θα περίμενε κανείς, να υπάρχει επιβεβαίωση και από την αρμόδια εταιρεία στην οποία αποστέλλεται το βιογραφικό.

Και επειδή γνωρίζω πως πολύ κόσμος στέλνει το βιογραφικό του χωρίς να διαθέτει τα απαραίτητα προσόντα αναφέρομαι σε όλες εκείνες τις αγγελίες για τις οποίες διαθέτω όλα τα απαραίτητα προσόντα και παρ’ όλα αυτά δεν λαμβάνω ποτέ έστω ένα e-mail που να λέει: «Ευχαριστούμε για την αίτησή σας, εξετάσαμε το βιογραφικό σας αλλά … θα σας ειδοποιήσουμε στο μέλλον εφόσον προκύψει κάποια θέση …».

Δεν έχει σκεφτεί κανείς σας ποτέ ότι όλοι εμείς που αναζητούμε εργασία και θέλουμε να εργαστούμε είμαστε ταυτόχρονα καταναλωτές των προϊόντων και υπηρεσιών σας καθημερινά; Ε, λοιπόν, χάνω την εμπιστοσύνη μου σε όσες εταιρείες λειτουργούν έτσι. Και με θυμώνουν γι’ αυτό κι εγώ θα αρνηθώ την επόμενη φορά να επιλέξω το δικό τους προϊόν-brand από το ράφι του super-market. Γιατί η εικόνα τους από τις διαφημίσεις με πείθει αλλά η εικόνα τους ως εργοδότες με κάνει να ξεχνάω όλα τα άλλα.

Και η γνωστή δικαιολογία όταν δοκιμάσεις να πάρεις ένα τηλέφωνο (όχι εκατό, αλλά ένα, με όση υπερηφάνεια διαθέτεις) για να ακούσεις μια πάντα βιαστική αλλά όχι πάντα ευγενική φωνή να σου λέει «Ξέρετε πόσα βιογραφικά έχουμε πάρει; Που να απαντάμε σε όλους, δεν γίνεται!» και μετά μένεις με το ακουστικό κρεμασμένο στην αιώνια γραμμή του μπιπ μπιπ από το οποίο δεν θα πάρεις και ποτέ απάντηση.

Επιπλέον, αν ανατρέξει κανείς στις πληροφορίες που αναφέρονται στις περισσότερες αγγελίες, θα δει ότι η πλειοψηφία των εταιρειών δίνουν έμφαση κυρίως στο προφίλ της εκάστοτε εταιρείας, ενώ η περιγραφή των καθηκόντων της θέσης είναι γενικόλογη, αναφέροντας ελάχιστα ουσιαστικά στοιχεία τόσο για τα καθήκοντα, όσο και για άλλα ζητήματα όπως ασφάλιση, ωράριο, μετακινήσεις και εργασιακό περιβάλλον.

Ενώ περιέργως πολύ συχνά δεν ξεχνούν να θέσουν όρια ηλικίας και φύλου παρότι αυτό είναι ρατσιστικό και παράνομο. Θα ήταν τέλος καλό να παρέχετε ενημέρωση σχετικά με τις αμοιβές των θέσεων εργασίας. Με τον τρόπο αυτό, εξυπηρετείτε τους ενδιαφερόμενους για τυχόν συγκρίσεις μεταξύ αγγελιών με παρόμοιους τίτλους-περιγραφές θέσεων. Αξίζει να αναφέρω ότι, το ίδιο μοντέλο ακολουθείται σχεδόν σε όλες τις ευρωπαϊκές ιστοσελίδες αγγελιών εργασίας στις οποίες η μισθολογική ενημέρωση είναι πρωταρχικής σημασίας.

Σαφώς και για κάθε θέση ανάλογα με τον άνθρωπο που κάποιος θέλει να προσλάβει μπορεί να διαθέσει κάτι περισσότερο ή λιγότερο ανάλογα με τα προσόντα του, είναι απόλυτα κατανοητό αλλά ας υπάρχει έστω μια ένδειξη, από… έως… Σε όλο τον δυτικό κόσμο οι αγγελίες εταιρειών αναφέρουν αναλυτικά τις παροχές και εδώ στην Ελλάδα βλέπεις όλοι να αντιγράφουν την φράση «Ικανοποιητικό πακέτο αποδοχών, ασφάλιση, ευχάριστο περιβάλλον εργασίας, προοπτικές εξέλιξης». Ότι δηλαδή έγραφαν και πριν 15 χρόνια κάτι μικρές αγγελίες στις εφημερίδες… Τόσο πίσω έχουμε μείνει λοιπόν;»

* Η επιστολή αυτή γράφτηκε από Ελληνίδα με εργασιακή εμπειρία στο εξωτερικό και είναι από τις πιο ψύχραιμες και ήρεμες που έχουμε λάβει. Η πλειοψηφία των υπολοίπων «τσουβαλιάζει» και «στολίζει» όλους τους έλληνες εργοδότες, τα στελέχη επιλογής προσωπικού και τα sites αγγελιών εργασίας με τους χειρότερους χαρακτηρισμούς δικαίως ή αδίκως.


Πρόσκληση για διάλογο
Ως μέλη της ελληνικής κοινότητας ανθρωπίνου δυναμικού, θέλαμε να αξιοποιήσουμε το χώρο που μας δίνει το περιοδικό για να ανοίξουμε ένα διάλογο με εσάς για το τι θα μπορούσαμε να κάνουμε για να αλλάξουμε την εικόνα που έχουν όσοι αναζητούν εργασία για τους εργοδότες στην Ελλάδα σήμερα. Υπάρχουν πράγματα που δεν μπορούμε να αλλάξουμε (π.χ. την οικονομική πραγματικότητα ή την προσφορά θέσεων) αλλά στην παραπάνω επιστολή θίγονται ζητήματα που έχουν μια ισχυρή ηθική βάση και μπορούν να αντιμετωπιστούν με λίγο περισσότερο κόπο και οργάνωση από την πλειοψηφία των ελλήνων εργοδοτών.

Τα 3 βασικά παράπονα όσων αναζητούν εργασία σήμερα, πέραν του προφανούς ότι δεν υπάρχουν αρκετές ποιοτικές κενές θέσεις εργασίας, συνοψίζονται ως εξής:

  • Οι περισσότεροι εργοδότες (ή στελέχη επιλογής προσωπικού) δεν απαντούν σε όσους υποψηφίους απορρίπτουν, ούτε καν μέσω κάποιου τυποποιημένου ή αυτοματοποιημένου email.
  • Πάρα πολλές αγγελίες στα απαιτούμενα προσόντα αναφέρουν αδικαιολόγητους περιορισμούς ηλικίας, φύλου ή εθνικής καταγωγής παρότι αυτό απαγορεύεται από το νόμο ρητά πέραν πολύ συγκεκριμένων εξαιρέσεων.
  • Η πλειοψηφία των αγγελιών αντιμετωπίζει τις παρεχόμενες αμοιβές ως θέμα ταμπού ενώ οι περισσότερες αγγελίες έχουν πολύ λίγα στοιχεία για το πραγματικό αντικείμενο και τις απαιτήσεις κάθε θέσης.

Δεν πιστεύουμε ότι είναι δύσκολο ως κοινότητα των επαγγελματιών του ανθρωπίνου δυναμικού να αντιμετωπίσουμε τα 3 παραπάνω θέματα και παράλληλα να διευκολύνουμε τη δουλειά μας και να ενισχύσουμε την εικόνα τόσο των εταιρειών μας όσο και του επαγγέλματος. Διαφορετικά, μην σας κάνει εντύπωση αν ο τίτλος «υπεύθυνος επιλογής προσωπικού ή ανθρωπίνων πόρων» σύντομα θα απολαμβάνει την ίδια «εκτίμηση» με τον τίτλο «βουλευτής» ή «πολιτικός» στην Ελλάδα.

Τα παραπάνω 3 ζητήματα που θέτουμε είναι ζητήματα πρωταρχικά νοοτροπίας και προτεραιοτήτων και δευτερευόντως έλλειψης κάποιων συστημάτων και μπορούν να λυθούν εύκολα αν συνεργαστούν τα στελέχη ανθρώπινου δυναμικού, τα sites αγγελιών εργασίας και οι επαγγελματικοί φορείς του κλάδου (π.χ. ΣΣΔΠ, ΕΝΕΠΑΣΕ, ΕΙΜΑΔ).

Ως kariera.gr δηλώνουμε διαθέσιμοι να συνδράμουμε, να υποστηρίξουμε και να πρωτοστατήσουμε σε κάθε σχετική προσπάθεια. Αναμένουμε τα σχόλιά σας και τις προτάσεις σας σε Facebook, Twitter και στα forum του HR Professional και του kariera.gr στο Linkedin. Καταθέτουμε πρώτοι την ιδέα για τη δημιουργία ενός κώδικα δεοντολογίας ή ορθής πρακτικής για το πώς πρέπει να γίνεται η ανακοίνωση θέσεων εργασίας και η επικοινωνία με τους υποψήφιους εργαζομένους, ο οποίος θα υπογραφεί και θα επικοινωνηθεί από επαγγελματικούς φορείς, εταιρείες επιλογής προσωπικού και εργοδότες.


Το recruitment σήμερα είναι εύκολο;
Ένα άρθρο για το μέλλον του (e-)recruitment και μια απάντηση στο ερώτημα του τίτλου.

Όταν απευθύνουμε σε στελέχη ανθρωπίνου δυναμικού ή διευθυντές εταιρειών σήμερα το παραπάνω ερώτημα, όλο και πιο συχνά λαμβάνουμε μια απάντηση που συνοπτικά υπονοεί ότι το recruitment σήμερα μοιάζει με τον κήπο της Εδέμ. Μεγάλη ανεργία γύρω μας και λίγες θέσεις άρα πολύ πιο ποιοτικοί υποψήφιοι είναι σήμερα διαθέσιμοι να αποδεχτούν οποιαδήποτε εργασία με καλύτερους όρους (για τον εργοδότη και χειρότερους για τον εργαζόμενο).

Αυτό επιβεβαιώνεται όλο και πιο συχνά από το γεγονός ότι οι εταιρείες διαθέτουν λιγότερους πόρους (χρόνο και χρήμα) στην επιλογή προσωπικού, μια και η βασική τους προσέγγιση είναι ότι «προσλήψεις δεν κάνουμε και αν θα κάνουμε σπάνια είναι μια πολύ πιο εύκολη διαδικασία».

Στο kariera.gr, όμως, λαμβάνουμε αρκετά διαφορετικά μηνύματα και έχουμε αρκετά στοιχεία από εργοδότες που αναζητούν αυτή την εποχή προσωπικό και υποψηφίους για να αμφισβητήσουμε αυτή την ευρέως διαδεδομένη άποψη και να διαμορφώσουμε τη δική μας απάντηση.

  • Αρχικά, η υπερ-προσφορά προσωπικού (ο μ.ο. των υποψήφιων για κάθε θέση έχει ξεπεράσει τους 200 ενώ δημοφιλείς θέσεις λαμβάνουν πολύ συχνά χιλιάδες βιογραφικά μέσα σε μερικά 24ωρα) οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στην απελπισία ανέργων που στέλνουν βιογραφικά σε θέσεις που δεν αντιστοιχούν με τα προσόντα τους. Το να βρεις το διαμάντι στο βούρκο ή τον ψύλλο στα άχυρα που λένε και οι λαϊκές ρήσεις δεν είναι καθόλου εύκολο.
  • Οι πραγματικά ταλαντούχοι υποψήφιοι εργαζόμενοι είναι πλέον στόχοι όχι μόνο ελληνικών εταιρειών. Ο κόσμος έχει «μικρύνει» και η κρίση έχει οδηγήσει πολλούς από τους ικανούς και ταλαντούχους εργαζομένους να κοιτάνε και εκτός Ελλάδος για ευκαιρίες.
  • Το περιβάλλον των media με το internet και τα social media έχει γίνει πολύπλοκο και η παλιά απλή επικοινωνία μέσω μιας αγγελίας σε μια εφημερίδα με τον υποψήφιο δεν επαρκεί. Ο σύγχρονος recruiter πρέπει να είναι και marketeer προκειμένου να γνωρίσει το κοινό του (market research), να διαμορφώσει το καλύτερο δυνατό μήνυμα (employer branding), να επικοινωνήσει μέσα από τα σωστά κανάλια (media buying-targeting). Επίσης, να είναι και social marketeer ή community manager αφού και οι υποψήφιοι εργαζόμενοι είναι μια νέα κοινότητα ανθρώπων που παρακολουθούν τον κάθε εργοδότη (μέσω jobsites, Linkedin, Twitter, Facebook κλπ) και διαμορφώνουν άποψη.
  • Τέλος, η δυσπιστία που υπάρχει προς τις μεγάλες εταιρείες και τις πρακτικές τους είναι πολύ μεγάλη. Οποιοδήποτε employer brand κινδυνεύει να απαξιωθεί πολύ εύκολα αν δεν γίνεται συνεχής προσπάθεια για την ενίσχυσή του. Σε μια πρόσφατη έρευνά μας, σε ποσοστό 73% οι επισκέπτες μας δήλωσαν ότι εμπιστεύονται πιο πολύ όσα γράφονται στα social media για ένα εργοδότη από όσα λέει ο εργοδότης για τον εαυτό του. Αρκεί ένα μικρό λάθος στο κείμενο μιας αγγελίας ή σε μια συνέντευξη για να γίνει ένας εργοδότης αντικείμενο κατακραυγής.

Όλα αυτά τα παραπάνω αν συνδυαστούν με το γεγονός ότι οι εργοδότες σήμερα επενδύουν πολύ λιγότερο σε ανθρώπους, συστήματα και εκπαίδευση γύρω από την επιλογή προσωπικού μας οδηγούν στο να δούμε τα πράγματα με λίγο διαφορετικό πρίσμα.

Το μέλλον του (e-)recruitment
Για εμάς στο kariera.gr (και στο Careerbuilder παγκοσμίως) το μέλλον του recruitment δεν είναι 100% ξεκάθαρο και δεν εφησυχάζουμε στις δάφνες μας. Μπορεί, μέσω του Δείκτη Τάσεων της Αγοράς Εργασίας του ALBA, να μας αναδείξατε ως το πιο αποτελεσματικό μέσο εύρεσης προσωπικού, ξέρουμε όμως ότι το μέλλον προχωράει συνεχώς.

Για αυτό ξαναδιαβάζουμε όσα (πολύ δημοφιλή στην ελληνική κοινότητα HR) μας είπε πριν λίγα χρόνια η Lynda Gratton για το μέλλον της εργασίας. Προσθέτουμε σε αυτά και τις πληροφορίες που συγκεντρώνουμε από το δίκτυο του Careerbuilder σε όλο τον κόσμο και μας οδηγούν σε κάποια συμπεράσματα όπως:
1. Η πλειοψηφία των θέσεων εργασίας ιδίως για τις μεγάλες εταιρείες (από low ως middle management) θα συνεχίσουν να καλύπτονται μέσω αγγελιών σε jobsites όπως το kariera.gr.
2. Τα social media και ειδικά αυτά που αφορούν το recruitment όπως το LinkedIn θα γίνουν σημαντικά ιδίως για το executive search. Στις ΗΠΑ ήδη το LinkedIn είναι ανεπίσημα γνωστό ως ο παράδεισος των headhunters.
3. Τα recruitment agencies θα εστιάσουν όλο και περισσότερο σε υπηρεσίες RPO και στην εξειδίκευση στην επιλογή προσωπικού με όλο και πιο επιστημονικές μεθόδους.
4. Η τεχνολογία θα παίζει όλο και πιο σημαντικό ρόλο στη διαδικασία της επιλογής προσωπικού. Τα Applicant Tracking Systems θα χρησιμοποιούνται από όλο και περισσότερες εταιρείες στην προσπάθειά τους να βρουν τα διαμάντια (ταλέντα) μέσα στο βούρκο.
5. Η παγκοσμιοποίηση και τα δημογραφικά προβλήματα (που στην Ελλάδα θα είναι πολύ έντονα) θα οδηγήσουν σε ελλείψεις ταλέντων και σε ανταγωνισμό για τα ταλέντα. Απλά, η οικονομική κρίση μας έχει απομακρύνει λίγο από αυτό το γεγονός που όμως είναι αναπόφευκτο.
6. Τέλος, οι υποψήφιοι εργαζόμενοι όλο και περισσότερο θα διαχειρίζονται τα προσωπικά τους jobseeker brands επιθετικά. Θα δημοσιεύουν τα βιογραφικά τους online και θα είναι πιο απαιτητικοί. Οι Generations Y και Z όλο και περισσότερο θα απαιτούν ισορροπία προσωπικής/επαγγελματικής ζωής, ευκαιρίες εξέλιξης, αίσθηση πληρότητας και σκοπού και εργοδότες που είναι πρότυπα εταιρικής κοινωνικής υπευθυνότητας.


Η δική μας απάντηση
H απάντησή μας στο ερώτημα του τίτλου είναι προφανώς όχι. Αλλά πέρα από αυτή το σημαντικό είναι πως μπορούμε να βοηθήσουμε κάθε εργοδότη να δώσει τη δική του απάντηση.

Για αυτό έχουμε καταλήξει ως Kariera και Careerbuilder διεθνώς ότι δεν είμαστε απλά ένα job board, ένα site αγγελιών εργασίας αλλά ο σύμβουλος κάθε εργοδότη που αναζητά το πολυτιμότερο κεφάλαιό του, τους ανθρώπους. Για αυτό εστιάζουμε πλέον σε νέες υπηρεσίες, προϊόντα και ικανότητες που θα μας βοηθήσουν να ανταποκριθούμε σε αυτή τη νέα αποστολή.

1. Παρέχουμε γνώση για τους υποψήφιους εργαζομένους και την αγορά εργασίας. Συγκεντρώνουμε και αναλύουμε τον τεράστιο όγκο δεδομένων που μας παρέχουν μέσω των βιογραφικών τους και των θέσεων εργασίας, εργοδότες και υποψήφιοι. Παρέχουμε στους εργοδότες εργαλεία έρευνας για τις τάσεις στην αγορά εργασίας, την οπτική της αγοράς για το employment brand τους και τα θέλω των υποψήφιων εργαζομένων τους. Όλα αυτά για να σας βοηθήσουμε να βρείτε και να καταλάβετε το κοινό-στόχο σας.
2. Συμβάλουμε στη διαμόρφωση και επικοινωνία του employer brand κάθε εργοδότη. Πέραν της γνώσης που παρέχουμε για το κοινό, προσφέρουμε την εμπειρία μας στην επιλογή του κατάλληλου μηνύματος και στη σωστή χρήση εργαλείων επικοινωνίας (rich media ads, social media engagement, video ads κ.λπ.). Βοηθάμε στην εκμετάλλευση των social media για τη σωστή επικοινωνία του μηνύματος.
3. Προσφέρουμε εργαλεία επικοινωνίας με το κατάλληλο κοινό. Πέραν του μεγαλύτερου jobsite από πλευράς επισκεπτών στην Ελλάδα, παρέχουμε τη μεγαλύτερη βάση δεδομένων βιογραφικών με δυνατότητα direct mails σε συγκεκριμένο κοινό καθώς και εργαλεία για εκμετάλλευση των social media (Facebook Job Feed, Facebook Page Design, Favebook Referral App).
4. Βοηθούμε στη συνεχή βελτίωση της διαδικασίας επιλογής προσωπικού. Πέραν του βραβευμένου κέντρου εξυπηρέτησης πελατών μας, παρέχουμε στατιστικά, συμβουλές και software για τη διαχείριση της διαδικασίας προσλήψεων. Ακόμα σας βοηθούμε να χτίσετε και να βελτιώσετε τα δικά σας εταιρικά site ευκαιριών καριέρας.

Τέλος, πιστεύουμε ότι ανεξάρτητα από τη γνώμη που έχετε για όλα τα παραπάνω, πρέπει να σκεφθείτε σοβαρά ποια είναι η δική σας στρατηγική για το recruitment (που να περιλαμβάνει το e-recruitment) πέρα από απλουστευτικές λογικές και με τη σκέψη στο μέλλον. Ποια είναι η δική σας απάντηση στο ερώτημα του τίτλου; Ανυπομονούμε να τη συζητήσουμε μαζί σας.