O Θοδωρής Αναγνωστόπουλος, Co-founder και General Manager και ο Γιώργος Αγγελόπουλος, Creative Director, μας παρουσιάζουν τη Cisco και τον τρόπο που δημιουργούν εκπαιδευτικά προγράμματα βασισμένα σε μία απλή αρχή: όταν εκπαιδεύεσαι διασκεδάζοντας, μαθαίνεις γρηγορότερα, αποτελεσματικότερα και χωρίς να νιώθεις το βάρος της μαθητείας.

    HR Professional: Πείτε μας λίγα λόγια για τη SciCo.

Θοδωρής Αναγνωστόπουλος: Η SciCo, όσον αφορά στη δραστηριότητά της στον τομέα του HR, είναι μια boutique εκπαιδευτικών tailor made προϊόντων για στελέχη και εταιρείες. Η κουλτούρα μας είναι συνδυασμένη με την ποικιλομορφία: επιστήμονες, καλλιτέχνες και ειδικοί των επιχειρήσεων και της επικοινωνίας συνεργάζονται σε μια βάση per project. Οι συνεργάτες αυτοί, εκτός από διαφορετικές ειδικότητες, έχουν διαφορετικές ηλικίες και επαγγελματικές διαδρομές. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα πολύπλευρων και καινοτόμων λύσεων, καθώς το δημιουργικό δυναμικό μας είναι εξαιρετικό για μια εταιρεία τέτοιου μεγέθους.

Γιώργος Αγγελόπουλος: Εκτός αυτού, οφείλουμε να αναφέρουμε ότι και εμείς οι ίδιοι εκπαιδευόμαστε συνεχώς. Τα τελευταία δυο χρόνια έχουμε περάσει εκπαιδεύσεις σε διάφορα αντικείμενα και έχουμε αποκτήσει τεχνογνωσία και μεθοδολογία που την αξιοποιούμε και την προσαρμόζουμε στις ανάγκες των πελατών μας. Επίσης, εκπαιδευόμαστε και για να εμπνευστούμε. Ενδεικτικά, πριν δυο χρόνια κάναμε το Design Thinking workshop στο Stanford School of Design, στο μέρος που εφευρέθηκε αυτή η μεθοδολογία.

    HR P.: Επομένως, εφαρμόζετε και το Design Thinking workshop;

Θ.Α.: Ναι. Το έχουμε κάνει σε παραλλαγές στη Microsoft Hellas, στη Beiersdorf και σε άλλες εταιρείες. Από αυτό προέκυψε και το Innovation Design Lab που είναι μια βεντάλια η οποία απλώνεται με άξονα το Design Thinking. Εμείς εισάγουμε τη νέα γνώση αλλά, όπως αναφέραμε και πριν, την προσαρμόζουμε στις ανάγκες και τους περιορισμούς του κάθε πελάτη μας.

Γ.Α.: Το ίδιο γίνεται και με τα αμιγώς δικά μας προγράμματα, όπως το Storytelling. Εκεί συνδυάσαμε την εμπειρία των σκηνοθετών και ηθοποιών της ομάδας, τη γνώση μας για τις επιχειρήσεις και, φυσικά, τις ανάγκες του πελάτη που μας το ζήτησε. Έπειτα, με βάση αυτό, δημιουργήσαμε ένα ευρύτερο storytelling skillset για διαφορετικές ομάδες στελεχών και ανάγκες.

    HR P.: Πώς μετατρέπετε ή δημιουργείτε από το μηδέν ένα εκπαιδευτικό προϊόν;

Θ.Α.: Κάθε φορά που συναντάμε έναν πελάτη ξεκινά η φάση της έρευνας. Και δεν εννοώ μόνο έρευνα σχετική με το brief που λαμβάνουμε. Κάθε έργο ίσως χρειαστεί έρευνα μέσα στην ίδια την εταιρεία είτε από μας, είτε με την συμβουλευτική μας καθοδήγηση, είτε από συνεργάτες μας ανάλογα με την περίπτωση. Φυσικά, ανατρέχουμε στη διεθνή εμπειρία και τις ακολουθούμενες πρακτικές.

Γ.Α.: Σημαντικό πλεονέκτημα είναι η εμπειρία του Θοδωρή σε ποιοτικές και ποσοτικές έρευνες την οποία απέκτησε ως Market Research Manager πολυεθνικής εταιρείας επί χρόνια. Αυτή η γνώση και η εμπειρία μας επιτρέπει να κατανοούμε καλύτερα έρευνες που συνήθως έχουν στα χέρια τους οι πελάτες μας και να εντοπίζουμε τη σωστή πληροφορία σε ένα εκτενές spreadsheet.

Θ.Α.: Επιπροσθέτως, η πληροφορία αντλείται και από in-depth interviews, από παρατήρηση και, φυσικά, από την καλή συνεργασία με το εκάστοτε τμήμα HR.

    HR P.: Και πώς προχωράτε στη φάση της υλοποίησης;

Γ.Α.: Έχουμε δρόμο ακόμα! Τώρα είμαστε ακόμα στη δημιουργία του εκπαιδευτικού περιεχομένου. Αυτό δεν αφορά μόνο τα workshops αλλά περιλαμβάνει και ολοκληρωμένη συμβουλευτική υποστήριξη, σχήματα train-the-trainer, στρατηγική επικοινωνίας και υλοποίησης. Είναι πολλά αυτά που κάθε φορά μπορεί να χρειαστούν.

Θ.Α.: Το βασικό κομμάτι του σχεδιασμού των εκπαιδεύσεων, ακόμα κι αν έχουμε κάποιο εξωτερικό συνεργάτη ή σύμβουλο, πάντα περνάει από τα χέρια μας. Ο Γιώργος έχει είκοσι χρόνια εμπειρία στο θέατρο ως ηθοποιός, σκηνοθέτης και ως εκπαιδευτής στο αντικείμενό του. Και αυτά που στον κόσμο του business ονομάζονται soft skills, για τους ηθοποιούς είναι hard skills, είναι βασικό μέρος της επαγγελματικής τους εμπειρίας. Επομένως, αντλούμε υλικό από μια μεγάλη αποθήκη που περιλαμβάνει ασκήσεις, παιχνίδια και τεχνικές. Συνεπώς, αν κάτι είναι εγγυημένο στα εκπαιδευτικά μας προϊόντα, εκτός από την καινοτομία, είναι το στοιχείο της διασκέδασης και της διάδρασης.

Γ.Α.: Ακόμα και σε ήδη διαμορφωμένες εκπαιδεύσεις, έχουμε κληθεί να προσθέσουμε το στοιχείο του fun και του interaction. Μια διασκεδαστική εκπαίδευση είναι επίσης περισσότερο αποτελεσματική. Ενδεικτικά, σύμφωνα με μελέτες η πρόσληψη πληροφοριών και γνώσης μέσα από το θέατρο, για παράδειγμα, είναι ως και διπλάσια σε σχέση με την απλή διδασκαλία. Γι’ αυτό πάντα προτείνουμε στους πελάτες μας τη διαδραστική και διασκεδαστική μάθηση που για ευκολία αποκαλούμε edutainment.


    HR P.: Νωρίτερα αναφέρατε τη στρατηγική και την επικοινωνία. Θέλετε να μας εξηγήσετε;

Θ.Α.: Για κάθε καινοτόμο εκπαιδευτικό πρόγραμμα δεν αρκεί να σχεδιαστεί η ύλη και οι ασκήσεις που θα πραγματοποιηθούν. Χρειάζεται να βρούμε τον κατάλληλο τρόπο υλοποίησης. Αυτό ξεκινά από το πώς θα επικοινωνήσει το HR κάθε επιχείρησης το πρόγραμμα στους εκπαιδευόμενους και φτάνει μέχρι και το τελικό evaluation στο οποίο κοιτάζουμε αν και κατά πόσο έκανε διαφορά το πρόγραμμα και εάν φυσικά επιτεύχθηκαν οι στόχοι του.

Γ.Α.: Κάποιες φορές η επικοινωνία είναι μέρος της ίδιας της εκπαίδευσης καθώς μπορεί να χρειάζεται να πείσουμε στελέχη να παρευρεθούν σε προαιρετικά workshop.

Θ.Α.: Άλλες φορές μας έχει ζητηθεί να σχεδιάσουμε μια «ακαδημία», δηλαδή ένα ολόκληρο εκπαιδευτικό σύστημα για μια επιχείρηση που θέλει να αναβαθμίσει αυτόν τον τομέα. Εκεί λειτουργούμε ως σύμβουλοι με πιο μακροπρόθεσμα ζητούμενα και πιο ευρεία στρατηγική.

    HR P.: Πώς γνωρίζετε την αποτελεσματικότητα των λύσεών σας;

Θ.Α.: Με την αξιολόγηση. Και εσωτερικά αλλά και μέσα από τα αξιολογικά μοντέλα των συνεργατών και πελατών μας. Πάντα λαμβάνουμε πολύ ψηλές βαθμολογίες από τους συμμετέχοντες στα workshop που κάνουμε. Όμως το έργο μας αξιολογείται αυστηρά και από τα τμήματα HR που συνεργαζόμαστε και τα οποία έχουν θέσει και εσωτερικούς μετρήσιμους στόχους.

Γ.Α.: Αυτό έγινε και φέτος με τη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού του ΟΤΕ, όπου είδαμε ένα άψογο παράδειγμα της μεθοδολογίας μας. Τα στελέχη του HR μας προσέγγισαν με ένα πολύ συγκεκριμένο και ποσοτικοποιημένο task. Μαζί τους είδαμε τα δεδομένα και ζητήσαμε επιπλέον για να κάνουμε μια πιο βαθιά ανάλυση και να ορίσουμε το target group μας. Παράλληλα, πραγματοποιήσαμε την έρευνά μας, κυρίως όσον αφορά διεθνείς πρακτικές, καθώς ο ΟΤΕ είναι πελάτης μας από την πρώτη μέρα που ξεκινήσαμε και τον έχουμε μελετήσει ήδη αρκετά.

Θ.Α.: Όταν φέραμε τις προτάσεις μας, επιλέξαμε μαζί με τον ΟΤΕ το κατάλληλο εκπαιδευτικό εργαλείο και σχεδιάσαμε και την υλοποίησή του. Όλο αυτό δε, σε στενό χρονικό πλαίσιο καθώς έπρεπε να «τρέξει» σε όλη τη χώρα και είχε αυστηρό εσωτερικό deadline. Ο Γιώργος, μαζί με έναν εξωτερικό μας συνεργάτη εικαστικό, γύρισαν όλη την Ελλάδα σε πέντε εβδομάδες. Το πρόγραμμα έτρεξε καλά και, φυσικά, προσαρμοζόταν στην πορεία. Και αυτό είναι επίσης κάτι που πρέπει να πούμε για τα προϊόντα μας: τα εξελίσσουμε διαρκώς ώστε να απαντάνε στις μεταβαλλόμενες συνθήκες. Αφού ολοκληρώθηκε, μάθαμε από τις συνεργάτιδές μας στον ΟΤΕ ότι το πρόγραμμα πέτυχε απολύτως το στόχο του και πώς αυτό είχε αποτυπωθεί και αριθμητικά στην εσωτερική έρευνα! Ήταν το πιο ολοκληρωμένο έργο μας ως τώρα και για αυτό και διακριθήκαμε στην διοργάνωση των HR Awards στον τομέα της Καινοτομίας.

    HR P.: Πώς βλέπετε το μέλλον της SciCo στον χώρο του HR;

Θ.Α.: Το track record μας αυξάνει συνεχώς. Κερδίζουμε την εμπιστοσύνη περισσότερων συνεργατών και πελατών από διαφορετικούς κλάδους, ενώ αναπτύσσουμε και νέα εργαλεία. Με μεγάλη μας χαρά βλέπουμε να αναπτύσσετε και στην ελληνική αγορά μια ζήτηση για πιο boutique εκπαιδεύσεις. Ήδη, υπάρχει μια τάση στα τμήματα Ανθρωπίνου Δυναμικού να αποκτήσουν πιο καινοτόμους τρόπους προσέγγισης των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων τους.

    HR P.: Γιατί χρησιμοποιείτε τον όρο «boutique»;

Γ.Α.: Αυτό που ξεχωρίζει για μας μια boutique από ένα κανονικό κατάστημα προϊόντων και υπηρεσιών είναι η απουσία ραφιών και αποθήκης. Σε ένα κατάστημα υποδημάτων μπαίνεις και διαλέγεις ένα από τα ήδη υπάρχοντα ζευγάρια παπούτσια. Μια boutique παπουτσιών, σου δείχνει ασφαλώς τα υπάρχοντα σχέδια, αλλά μετράει το δικό σου πόδι και φτιάχνει τα παπούτσια σου με τρόπο που να ταιριάζουν σε σένα. Επίσης, σε μια boutique μπορείς να ζητήσεις ένα σχέδιο που δεν υπάρχει στον κατάλογο ή ακόμα και να συνδημιουργήσεις ένα δικό σου πρωτότυπο σχέδιο σε συνεργασία με κάποιον ειδικό.

Θ.Α.: Σωστά. Έτσι και στη SciCo, έχουμε μια σειρά εκπαιδευτικών προϊόντων που μπορούν είτε να εφαρμοστούν όπως είναι, είτε να προσαρμοστούν στις κάθε είδους ανάγκες των πελατών μας. Τέτοια προϊόντα είναι το Innovation Design Lab, το Business Storytelling Skillset, τα προγράμματα Empowering People και τα διάφορα Soft Skills Modules. Ωστόσο, σπάνια έχουμε εφαρμόσει τις εκπαιδεύσεις αυτές ως έχουν. Συνήθως, οι εταιρείες απευθύνονται σε μας όταν έχουν να αντιμετωπίσουν μια πολύ ειδική και συγκεκριμένη πρόκληση. Επομένως, είτε επανασχεδιάζουμε κάποιο από τα παραπάνω προγράμματα είτε σχεδιάζουμε νέα προγράμματα from scratch και σε συνεργασία με τα στελέχη HR της κάθε εταιρείας. Σε αυτό το κομμάτι βρίσκεται και η μεγάλη υπεραξία που μπορούμε να προσφέρουμε εμείς.