HR PROFESSIONAL - Incentives & Benefits: No money but honey

Σάββατο, 23 Σεπτεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Compensation & Benefits

Incentives & Benefits: No money but honey

9 Δεκεμβρίου 2011 | 10:18 Γράφει η Βάσω  Κωνσταντινίδου Topics: Benefits,Motivation,Special Reports

Σε μια τόσο απαιτητική αγορά εργασίας όσο η σημερινή, η εφαρμογή πολιτικών παροχών και κινήτρων (incentives & benefits), αναγνωρίζεται ολοένα και περισσότερο ως ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους που έχει στη διάθεσή του ένας οργανισμός για να προσελκύει και να διατηρεί ταλέντα.

Πράγματι, το να διαθέτουν οι εργαζόμενοι υψηλά κίνητρα, αποτελεί ζωτικής σημασίας συστατικό για κάθε οργανισμό που επιδιώκει αποτελέσματα. Άλλωστε, είναι γεγονός ότι οι εργαζόμενοι που ενθαρρύνονται είναι αυτοί που μπορούν να επιτύχουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους.

Ειδικά σε μία εποχή όπως τη σημερινή όπου η συνεχής μείωση κόστους αποτελεί τη συνήθη πρακτική των οργανισμών, η επιβράβευση και η ενίσχυση της απόδοσης των εργαζομένων μέσω παροχών και κινήτρων, αναδεικνύεται ως ένας απαραίτητος - αναγκαίος εναλλακτικός τρόπος ανταμοιβής.

Μοναδικός άνθρωπος, μοναδικά κίνητρα
Κίνητρο θεωρείται κάθε παράγοντας (οικονομικός ή μη) που παρακινεί σε δράση, ενεργοποιεί, προκαλεί και κατευθύνει μία συμπεριφορά ενός ατόμου προς ένα στόχο. Είναι μία προσδοκία που ενθαρρύνει τους ανθρώπους να συμπεριφέρονται με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Για κάθε άνθρωπο αυτό που μπορεί να τον κινητοποιήσει προς μια κατεύθυνση είναι διαφορετικό, ανάλογα με τις ανάγκες του, την επιθυμία και την προθυμία του να κάνει κάτι.

Για αυτό είναι σημαντικό για όλες τις οικονομικές δραστηριότητες να μελετώνται οι δομές των κινήτρων, ώστε ανάλογα τον άνθρωπο και το αποτέλεσμα που θέλει να επιτύχει η εταιρεία, να εφαρμόζεται διαφορετική πρακτική.

Συχνά μπορεί να είναι χρήσιμο, ένας εργοδότης να μπει για λίγο στη θέση ενός εργαζόμενου για να διαπιστώσει ο ίδιος αν θα μπορούσε να ζήσει με το πακέτο αποδοχών και παροχών που του παρέχει. Πώς είναι οι συνθήκες εργασίας, το ωράριο και το περιβάλλον στο οποίο καλείται καθημερινά να λειτουργήσει; Είναι απαραίτητο συχνά να γίνεται ένα βήμα πίσω, προκειμένου οι εργοδότες να δουν τα πράγματα από τη σκοπιά των εργαζομένων τους και να σκεφτούν πώς μπορούν να κάνουν τη ζωή τους καλύτερη. Κατανοώντας τις πιθανές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο εργαζόμενος, η εταιρεία μπορεί να παράσχει μία συχνά απλή λύση η οποία όμως μπορεί να απελευθερώσει τον εργαζόμενο.

Η ανταμοιβή που θα πάρει από μία τέτοια κίνηση ο εργοδότης θα είναι πολλαπλάσια της προσπάθειάς του, καθώς ο εργαζόμενος θα εκτιμήσει μία τέτοια κίνηση από την πλευρά της εταιρείας.

Για να επιτευχθεί η βέλτιστη απόδοση της ομάδας, χρειάζεται να αναπτυχθεί ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα κινήτρων και παροχών, με τη θέσπιση στόχων που ενθαρρύνουν την πρωτοβουλία, τις επιδόσεις και τη διατήρηση υψηλών κινήτρων.

Monetary vs Non monetary benefits
Σε περιόδους οικονομικής ύφεσης, οι εργοδότες προβληματίζονται σχετικά με το πώς μπορούν να κινητοποιήσουν τους ανθρώπους τους την ώρα που οι υλικές παροχές και οι αμοιβές (στην καλύτερη περίπτωση) παραμένουν «παγωμένες» (αν δεν μειώνονται). Ωστόσο, αν και τα μετρητά μπορεί να φαίνονται ως η προφανής επιλογή για αναγνώριση και ανταμοιβή, δεν αποτελούν πάντα την καλύτερη μορφή κινήτρων. Οι μη χρηματικές ανταμοιβές, όπως προκύπτει από πολλές μελέτες, είναι αυτές που επιδρούν περισσότερο στην ψυχολογία των εργαζομένων.

Έτσι, αν και συχνά αναφέρεται ότι οι άνθρωποι προτιμούν τα μετρητά σε σχέση με τις non-cash ανταμοιβές, οι έρευνες δείχνουν ότι τα μετρητά μπορούν να δημιουργήσουν μικρότερο κίνητρο. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι συμφωνούν ότι η καταβολή χρηματικού ποσού θεωρείται περισσότερο ως μέρος του συνολικού πακέτου αποζημιώσεων του εργαζόμενου παρά του προγράμματος κινήτρων.

Επιπλέον, τα μετρητά μπορούν να ξεχαστούν γρήγορα καθώς συνήθως υπάρχει η τάση να δαπανώνται για είδη καθημερινής χρήσης ή για να καλυφθούν εκκρεμότητες και να πληρωθούν λογαριασμοί. Φαίνεται λοιπόν, ότι οι χρηματικές ανταμοιβές δεν επηρεάζουν τα επίπεδα δέσμευσης των εργαζομένων σε τέτοιο βαθμό όσο τα μη οικονομικά κίνητρα και οι άυλες ανταμοιβές.

Έτσι, αν και ένα χρηματικό ποσό που δίνεται ως αναγνώριση για μία καλή απόδοση, μπορεί να ενθαρρύνει την παραγωγικότητα για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, μακροπρόθεσμα, οι εργαζόμενοι φαίνεται να δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση σε μη χρηματικές παροχές και ανταμοιβές όπως η δημόσια αναγνώριση, ένα δείπνο για δύο, μία δωροεπιταγή ή παρόμοια προνόμια.

Ο Κωνσταντίνος Κουβόπουλος, Υπεύθυνος Επικοινωνίας και Marketing της Edenred αναφέρει σχετικά: «Η εμπειρία μας, μας δείχνει ότι όλο και περισσότερες εταιρείες επιλέγουν τις μη χρηματικές ανταμοιβές ως εργαλείο κινητοποίησης και επιβράβευσης. Η επιβράβευση με μία μη χρηματική ανταμοιβή, δείχνει ότι η εταιρεία ενδιαφέρεται και ασχολείται περισσότερο για τους ανθρώπους της, αφού έχει μπει στη διαδικασία να βρει κάτι διαφορετικό και πιο "εξατομικευμένο", σε αντίθεση με τα χρήματα, που ενδεχομένως και να ερμηνευθούν ως η "εύκολη λύση".

Επίσης, οι ίδιες οι εταιρείες κατανοούν ότι στόχος είναι να δώσουν στους εργαζoμένους τους "αυτό που οι ίδιοι οι εργαζόμενοι θέλουν" - αυτό είναι και το ζητούμενο στη διαδικασία ανεύρεσης μίας δημοφιλούς μη χρηματικής ανταμοιβής, με την πλέον δημοφιλή να είναι οι Δωροεπιταγές (gift vouchers). Έρευνες έχουν δείξει ότι οι εργαζόμενοι που έχουν επιβραβευθεί με μη χρηματικές ανταμοιβές αισθάνονται πιο δεμένοι με την εταιρεία τους, αφού εισπράττουν ότι η εταιρεία τους ασχολήθηκε ουσιαστικά και έψαξε προκειμένου να βρει την ιδανική επιβράβευση για αυτούς.

Τέλος, έρευνες έχουν δείξει ότι οι μη χρηματικές ανταμοιβές αποδίδουν περισσότερο από τις χρηματικές, καθώς οι δεύτερες είναι συνδεδεμένες με το στρες».

Πράγματι, το να διαθέτουν οι εργαζόμενοι υψηλά κίνητρα, αποτελεί ζωτικής σημασίας συστατικό για κάθε οργανισμό που επιδιώκει αποτελέσματα. Άλλωστε, είναι γεγονός ότι οι εργαζόμενοι που ενθαρρύνονται είναι αυτοί που μπορούν να επιτύχουν το μέγιστο των δυνατοτήτων τους.

Ειδικά σε μία εποχή όπως τη σημερινή όπου η συνεχής μείωση κόστους αποτελεί τη συνήθη πρακτική των οργανισμών, η επιβράβευση και η ενίσχυση της απόδοσης των εργαζομένων μέσω παροχών και κινήτρων, αναδεικνύεται ως ένας απαραίτητος - αναγκαίος εναλλακτικός τρόπος ανταμοιβής.

Μοναδικός άνθρωπος, μοναδικά κίνητρα
Κίνητρο θεωρείται κάθε παράγοντας (οικονομικός ή μη) που παρακινεί σε δράση, ενεργοποιεί, προκαλεί και κατευθύνει μία συμπεριφορά ενός ατόμου προς ένα στόχο. Είναι μία προσδοκία που ενθαρρύνει τους ανθρώπους να συμπεριφέρονται με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Για κάθε άνθρωπο αυτό που μπορεί να τον κινητοποιήσει προς μια κατεύθυνση είναι διαφορετικό, ανάλογα με τις ανάγκες του, την επιθυμία και την προθυμία του να κάνει κάτι.

Για αυτό είναι σημαντικό για όλες τις οικονομικές δραστηριότητες να μελετώνται οι δομές των κινήτρων, ώστε ανάλογα τον άνθρωπο και το αποτέλεσμα που θέλει να επιτύχει η εταιρεία, να εφαρμόζεται διαφορετική πρακτική.

Συχνά μπορεί να είναι χρήσιμο, ένας εργοδότης να μπει για λίγο στη θέση ενός εργαζόμενου για να διαπιστώσει ο ίδιος αν θα μπορούσε να ζήσει με το πακέτο αποδοχών και παροχών που του παρέχει. Πώς είναι οι συνθήκες εργασίας, το ωράριο και το περιβάλλον στο οποίο καλείται καθημερινά να λειτουργήσει; Είναι απαραίτητο συχνά να γίνεται ένα βήμα πίσω, προκειμένου οι εργοδότες να δουν τα πράγματα από τη σκοπιά των εργαζομένων τους και να σκεφτούν πώς μπορούν να κάνουν τη ζωή τους καλύτερη. Κατανοώντας τις πιθανές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο εργαζόμενος, η εταιρεία μπορεί να παράσχει μία συχνά απλή λύση η οποία όμως μπορεί να απελευθερώσει τον εργαζόμενο.

Η ανταμοιβή που θα πάρει από μία τέτοια κίνηση ο εργοδότης θα είναι πολλαπλάσια της προσπάθειάς του, καθώς ο εργαζόμενος θα εκτιμήσει μία τέτοια κίνηση από την πλευρά της εταιρείας.

Για να επιτευχθεί η βέλτιστη απόδοση της ομάδας, χρειάζεται να αναπτυχθεί ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα κινήτρων και παροχών, με τη θέσπιση στόχων που ενθαρρύνουν την πρωτοβουλία, τις επιδόσεις και τη διατήρηση υψηλών κινήτρων.

Monetary vs Non monetary benefits
Σε περιόδους οικονομικής ύφεσης, οι εργοδότες προβληματίζονται σχετικά με το πώς μπορούν να κινητοποιήσουν τους ανθρώπους τους την ώρα που οι υλικές παροχές και οι αμοιβές (στην καλύτερη περίπτωση) παραμένουν «παγωμένες» (αν δεν μειώνονται). Ωστόσο, αν και τα μετρητά μπορεί να φαίνονται ως η προφανής επιλογή για αναγνώριση και ανταμοιβή, δεν αποτελούν πάντα την καλύτερη μορφή κινήτρων. Οι μη χρηματικές ανταμοιβές, όπως προκύπτει από πολλές μελέτες, είναι αυτές που επιδρούν περισσότερο στην ψυχολογία των εργαζομένων.

Έτσι, αν και συχνά αναφέρεται ότι οι άνθρωποι προτιμούν τα μετρητά σε σχέση με τις non-cash ανταμοιβές, οι έρευνες δείχνουν ότι τα μετρητά μπορούν να δημιουργήσουν μικρότερο κίνητρο. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι συμφωνούν ότι η καταβολή χρηματικού ποσού θεωρείται περισσότερο ως μέρος του συνολικού πακέτου αποζημιώσεων του εργαζόμενου παρά του προγράμματος κινήτρων.

Επιπλέον, τα μετρητά μπορούν να ξεχαστούν γρήγορα καθώς συνήθως υπάρχει η τάση να δαπανώνται για είδη καθημερινής χρήσης ή για να καλυφθούν εκκρεμότητες και να πληρωθούν λογαριασμοί. Φαίνεται λοιπόν, ότι οι χρηματικές ανταμοιβές δεν επηρεάζουν τα επίπεδα δέσμευσης των εργαζομένων σε τέτοιο βαθμό όσο τα μη οικονομικά κίνητρα και οι άυλες ανταμοιβές.

Έτσι, αν και ένα χρηματικό ποσό που δίνεται ως αναγνώριση για μία καλή απόδοση, μπορεί να ενθαρρύνει την παραγωγικότητα για ένα σύντομο χρονικό διάστημα, μακροπρόθεσμα, οι εργαζόμενοι φαίνεται να δείχνουν μεγαλύτερη προτίμηση σε μη χρηματικές παροχές και ανταμοιβές όπως η δημόσια αναγνώριση, ένα δείπνο για δύο, μία δωροεπιταγή ή παρόμοια προνόμια.

Ο Κωνσταντίνος Κουβόπουλος, Υπεύθυνος Επικοινωνίας και Marketing της Edenred αναφέρει σχετικά: «Η εμπειρία μας, μας δείχνει ότι όλο και περισσότερες εταιρείες επιλέγουν τις μη χρηματικές ανταμοιβές ως εργαλείο κινητοποίησης και επιβράβευσης. Η επιβράβευση με μία μη χρηματική ανταμοιβή, δείχνει ότι η εταιρεία ενδιαφέρεται και ασχολείται περισσότερο για τους ανθρώπους της, αφού έχει μπει στη διαδικασία να βρει κάτι διαφορετικό και πιο "εξατομικευμένο", σε αντίθεση με τα χρήματα, που ενδεχομένως και να ερμηνευθούν ως η "εύκολη λύση".

Επίσης, οι ίδιες οι εταιρείες κατανοούν ότι στόχος είναι να δώσουν στους εργαζoμένους τους "αυτό που οι ίδιοι οι εργαζόμενοι θέλουν" - αυτό είναι και το ζητούμενο στη διαδικασία ανεύρεσης μίας δημοφιλούς μη χρηματικής ανταμοιβής, με την πλέον δημοφιλή να είναι οι Δωροεπιταγές (gift vouchers). Έρευνες έχουν δείξει ότι οι εργαζόμενοι που έχουν επιβραβευθεί με μη χρηματικές ανταμοιβές αισθάνονται πιο δεμένοι με την εταιρεία τους, αφού εισπράττουν ότι η εταιρεία τους ασχολήθηκε ουσιαστικά και έψαξε προκειμένου να βρει την ιδανική επιβράβευση για αυτούς.

Τέλος, έρευνες έχουν δείξει ότι οι μη χρηματικές ανταμοιβές αποδίδουν περισσότερο από τις χρηματικές, καθώς οι δεύτερες είναι συνδεδεμένες με το στρες».


Non-cash rewards: αξία ανεκτίμητη
Ο έπαινος για μία καλή δουλειά ή και μόνο για την προσπάθεια, η επιβράβευση μίας ομάδας που έχει επιτύχει το στόχο της, η αντιμετώπιση των εργαζομένων με σεβασμό, μία συνάντηση εκτός των «εταιρικών τειχών» σε ένα εστιατόριο ή σε κάποιον ανοιχτό χώρο ακόμα και ένα απλό «ευχαριστώ» για τη σκληρή δουλειά που έχει κάνει ένας εργαζόμενος, αποτελούν συχνά την καλύτερη ανταμοιβή.

Εκτός από κινήσεις και πράξεις, όμως, που εκδηλώνουν την αναγνώριση και την εκτίμηση της εταιρείας προς έναν εργαζόμενο, υπάρχουν και άλλοι τρόποι για να ευχαριστήσει μία εταιρεία τους ανθρώπους της, μη χρηματικοί αλλά πιο χειροπιαστοί από ένα απλό «χτύπημα στην πλάτη». Gift cards, ταξίδια και άλλες παροχές εκτός μετρητών, έχουν υψηλή αντιληπτική αξία, φέρνουν μεγαλύτερη αναγνώριση στον αποδέκτη και μπορούν να δημιουργήσουν αντίκτυπο διαρκείας που αυξάνει τη δέσμευση στους στόχους του οργανισμού. Φαίνεται λοιπόν ότι οι μη χρηματικές ανταμοιβές ενισχύουν τη μακροπρόθεσμη επίδρασή τους.

Οι κάρτες δώρων (gift cards) αποτελούν την πιο συχνά χρησιμοποιούμενη εταιρική ανταμοιβή. Τα gift cards είναι προπληρωμένες κάρτες οι οποίες εξοφλούνται σε μεταγενέστερο χρόνο. Είναι εξαγοράσιμες σε συνεργαζόμενες εταιρείες - καταστήματα, που δέχονται την κάρτα ή μπορεί να είναι ειδικές κάρτες που εκδίδονται από επιχειρήσεις λιανικής πώλησης, εστιατόρια ή ταξιδιωτικά πρακτορεία.

Μία άλλη ιδέα είναι η προσφορά ενός ταξιδιού ή μίας μοναδικής εμπειρίας (π.χ. βόλτα με αερόστατο, πτήση με παρά πέντε κτλ). Ένα ταξίδι ή μια ξεχωριστή εμπειρία, δημιουργούν αναμνήσεις που διαρκούν πολύ περισσότερο από πολλές άλλες παροχές. Στην τόσο απαιτητική σημερινή εποχή, ωστόσο, οι εργαζόμενοι έχουν μεγαλύτερη ανάγκη από παροχές και κίνητρα που τους προσφέρουν πραγματική αξία και εκτιμώνται περισσότερο από μία βόλτα π.χ. με αερόστατο!

Η ευελιξία στο ωράριο, η ευέλικτη προσέλευση ή αποχώρηση από το γραφείο, η δυνατότητα εργασίας από το σπίτι, οι ευκαιρίες για εκπαίδευση και ανάπτυξη, η κάλυψη εξόδων μετακίνησης κτλ αποτελούν ορισμένες από τις παροχές που μπορούν να βελτιώσουν ουσιαστικά την καθημερινότητα των εργαζομένων. Ακόμα, η δυνατότητα εξαργύρωσης μίας δωροεπιταγής σε προϊόντα που μπορούν να καλύψουν κάποιες πραγματικές ανάγκες, θεωρείται σημαντική για τον εργαζόμενο.

Για κάθε άτομο, φυσικά, οι συνθήκες που μπορούν να βελτιώσουν την καθημερινότητά του, είναι διαφορετικές και εξαρτώνται από πολλούς παράγοντες όπως η ηλικία, η οικογενειακή κατάσταση, τα ενδιαφέροντα κτλ. Έτσι, άλλες παροχές θα φανούν χρήσιμες σε κάποιον εργαζόμενο που είναι κοντά σε ηλικία συνταξιοδότησης και άλλες σε μία νέα μητέρα.

Για να είναι επομένως ουσιαστικό και αποτελεσματικό ένα πρόγραμμα παροχών και κινήτρων χρειάζεται να είναι στοχευμένο και να έχει καταλήξει σε αυτό η εταιρεία έπειτα από προσεκτική αξιολόγηση των αναγκών των ανθρώπων της.

Πώς λειτουργούν και πού στοχεύουν
Η αύξηση των κινήτρων αποδοτικότητας και η βελτίωση των επιδόσεων, αποτελούν ασφαλώς από τους βασικότερους στόχους ενός προγράμματος παροχών. Ωστόσο, η εφαρμογή τέτοιων προγραμμάτων δεν εστιάζει μόνο σε αυτούς τους τομείς καθώς τα οφέλη που απορρέουν από τις στρατηγικές αυτές βελτιώνουν και την ψυχολογία των εργαζομένων, ενισχύουν τα αισθήματα εμπιστοσύνης και εργασιακής ικανοποίησης, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η δέσμευσή τους και κατ’ επέκταση η απόδοσή τους. Επιπλέον, η εταιρεία γίνεται εργοδότης επιλογής, προσελκύοντας ταλαντούχους εργαζόμενους.

Πιο αναλυτικά, τα προγράμματα παροχών και κινήτρων:
Βελτιώνουν τις εργασιακές επιδόσεις.
Τα προσεκτικά επιλεγμένα προγράμματα κινήτρων που εφαρμόζονται, μέσω της χρήσης ανταμοιβών όπως τα gift cards, τα πακέτα διακοπών, τα ταξίδια, οι επιπλέον μέρες άδειας, αυξάνουν την απόδοση των εργαζομένων κατά 22% κατά μέσο όρο. Τα ομαδικά κίνητρα μπορούν να αυξήσουν την παραγωγικότητα κατά 44%.

Δεσμεύουν τους ανθρώπους.
Οι εργαζόμενοι κινητοποιούνται όταν ξέρουν ότι θα ανταμειφθούν. Όταν ξεκινά ένα πρόγραμμα, παρατηρείται μία αύξηση της δυναμικής στο επίπεδο του ενδιαφέροντος και των κινήτρων μεταξύ των εργαζομένων. Όσο το πρόγραμμα συνεχίζεται, ένα ακόμα μεγαλύτερο επίπεδο απόδοσης και ικανοποίησης από την εργασία μπορεί να επιτευχθεί.

Προσελκύουν ταλαντούχους εργαζόμενους.
Οι οργανισμοί που προσφέρουν ανταγωνιστικά προγράμματα τα οποία περιλαμβάνουν ένα σωστό μίγμα παροχών, ανταμοιβών και αναγνώρισης, έχουν τη δυνατότητα να προσελκύσουν μεγαλύτερο αριθμό «ποιοτικών» εργαζομένων σε σχέση με άλλες εταιρείες. Τα μακροχρόνια προγράμματα υπερτερούν σε σχέση με τα βραχυπρόθεσμα.

Μελέτες αποδεικνύουν ότι τα προγράμματα που «τρέχουν» περισσότερο από ένα χρόνο, παράγουν υψηλότερο ποσοστό απόδοσης και «πιάνουν» τους στόχους τους γρηγορότερα.

Ανταμείβεται η αξία στελεχών και εργαζομένων.
Τόσο τα στελέχη όσο και οι εργαζόμενοι αναφέρουν ότι εκτιμούν τα προγράμματα παροχών και κινήτρων. Οι εργαζόμενοι δείχνουν διάθεση συνεργασίας με τέτοιες πολιτικές και στρατηγικές, αναγνωρίζοντας τη συμβολή τους στο χτίσιμο ενός υγιέστερου και ευτυχέστερου περιβάλλοντος εργασίας.

Σχεδιάζοντας ένα επιτυχημένο πρόγραμμα κινήτρων
Τα κίνητρα και οι έξτρα παροχές βρίσκουν νόημα όταν συναντώνται με στόχους. Έτσι ο πρώτος κανόνας για τη θέσπιση ενός προγράμματος παροχών και κινήτρων είναι η διασφάλιση ότι οι στόχοι είναι ξεκάθαρα προσδιορισμένοι και εφικτοί. Μερικές φορές, μία σειρά από μικρότερους στόχους είναι προτιμότεροι από τις υψηλές προσδοκίες και φιλοδοξίες. Οι πολύ υψηλοί στόχοι μπορεί να αποθαρρύνουν τους εργαζόμενους.

Όταν μία εταιρεία εξετάζει το σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός προγράμματος παροχής κινήτρων, λαμβάνει υπόψη της το σύνολο των στόχων οι οποίοι πρέπει να καθοριστούν με σαφήνεια με βάση τους εταιρικούς στόχους και να είναι συγκεκριμένοι ώστε οι εργαζόμενοι να κατανοούν τις προσδοκίες. Οι στόχοι μπορούν να ποικίλουν ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε οργανισμού ενώ θα πρέπει να προκαλούν ενδιαφέρον αλλά να είναι και επιτεύξιμοι. Αν οι στόχοι θεωρηθούν ανέφικτοι, το πρόγραμμα δεν θα είναι επιτυχημένο. Μόλις καθοριστούν οι στόχοι, θα πρέπει να υπολογίζονται και να μετρώνται όλες οι πτυχές του προγράμματος σε σχέση με τους στόχους, προκειμένου να διασφαλιστεί η επιτυχία του.

Ένας ακόμα κρίσιμος παράγοντας που πρέπει να αξιολογείται προσεκτικά κατά τη δημιουργία ενός προγράμματος κινήτρων είναι η επιλογή της πιο κατάλληλης ανταμοιβής. Ο στόχος στην επιλογή του Perfect reward είναι να επιλεγούν τα στοιχεία εκείνα που θα προκαλέσουν το ενδιαφέρον και τα συναισθήματα του συμμετέχοντα έτσι ώστε να υποστηρίξει το πρόγραμμα. Οι αποτελεσματικές ανταμοιβές θα παρακινήσουν όχι μόνο τη βραχυπρόθεσμη συμπεριφορά αλλά θα επεκτείνουν και τα κίνητρα με την πάροδο του χρόνου.

Προκειμένου μία εταιρεία να βρει ποιο είναι το πρόγραμμα που μπορεί να λειτουργήσει πιο αποτελεσματικά ως κίνητρο για τους εργαζόμενούς της, χρειάζεται φυσικά να έχει αφουγκραστεί τις ανάγκες των ανθρώπων της. Για να είναι τα κίνητρα κατάλληλα πρέπει το πρόγραμμα να είναι έτσι σχεδιασμένο ώστε να προσφέρει μία ποικιλία από προϊόντα και υπηρεσίες στους εργαζόμενους με βάση τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες τους.

Στα προγράμματα αυτά επιπλέον, πρέπει να έχουν αποφασιστεί και προσδιοριστεί με ακρίβεια οι μέθοδοι που θα εφαρμοστούν προκειμένου να διατηρείται η κινητοποίηση των εργαζομένων. Ακόμα, οι επιτυχημένες πρακτικές απαιτούν σαφώς προσδιορισμένους κανόνες, ευθυγραμμισμένες ανταμοιβές, αποτελεσματικές στρατηγικές επικοινωνίας και success metrics.

Όπως προκύπτει από έρευνες, τα προγράμματα παροχών και κινήτρων, που δίνουν την ευκαιρία ανταμοιβής με βάση την επίτευξη ή και την υπέρβαση στόχων, είναι αυτά που παράγουν συνήθως τα καλύτερα αποτελέσματα.

Εξειδικευμένες εταιρείες
Συνήθως οι εταιρείες προκειμένου να εφαρμόσουν αποτελεσματικές πολιτικές κινήτρων, ζητούν τη συμβολή εξειδικευμένων για αυτό το σκοπό εταιρειών. Είναι οι εταιρείες βελτίωσης της απόδοσης, συμβουλευτικές εταιρείες που αναλύουν τα θέματα της επιχείρησης και προσφέρουν μία ευρεία ποικιλία πληροφοριών σχετικά με τις ανάγκες της εταιρείας για κατάρτιση, ανταμοιβές κτλ. Με τη διεξαγωγή έρευνας σχετικά με την εταιρεία καθορίζονται οι ομάδες των ανθρώπων που μπορούν να επηρεάσουν τους επιχειρηματικούς στόχους. Έτσι, προτείνονται κατ’ επέκταση και οι εφαρμογές και τα προγράμματα που μπορούν να παρακινήσουν τις συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων.

Παρά τις δυσκολίες της οικονομίας, η «βιομηχανία» των incentives & benefits ανθεί. Οι επιχειρήσεις στις ΗΠΑ δαπανούν πάνω από 100 δισεκατομμύρια ετησίως για την ανάπτυξη προγραμμάτων που προσελκύουν, διατηρούν και παροτρύνουν τους ανθρώπους τους. Οι επιχειρήσεις σήμερα συνειδητοποιούν πλήρως την ανάγκη να συμπεριλάβουν στον προϋπολογισμό ποσά για επιτυχή, μακροπρόθεσμα προγράμματα παροχών και κινήτρων στην εργασία. Φαίνεται επομένως ότι τα προγράμματα αυτά πράγματι λειτουργούν, καθώς τυγχάνουν μεγάλης αναγνώρισης από τις εταιρείες παγκοσμίως.

Ιεραρχία αναγκών
Ο Abraham Maslow υποστήριξε ότι τα κίνητρα του ανθρώπου υπαγορεύονται από τις ανάγκες του, οι οποίες ανήκουν σε μια ιεραρχική κλίμακα που έχει τη μορφή πυραμίδας με επτά επίπεδα. Η «ιεραρχία αναγκών» που ανέπτυξε ο A. Maslow, αφορά μία σειρά αναγκών που πρέπει να εκπληρώνονται σε κάθε άνθρωπο και οι οποίες θεωρούνται ως το κλειδί για τη δημιουργία κινήτρων σε κάθε πτυχή της ζωής του ανθρώπου.

Στη βάση βρίσκονται οι βιολογικές ανάγκες (πείνα, δίψα κτλ), στο δεύτερο επίπεδο η ανάγκη για ασφάλεια, στο τρίτο η ανάγκη αγάπης, παραδοχής, αποδοχής, στο τέταρτο η ανάγκη εκτίμησης και αναγνώρισης, στο πέμπτο οι γνωστικές ανάγκες (γνώση, κατανόηση, εξερεύνηση), στο έκτο επίπεδο οι αισθητικές ανάγκες και στο τελευταίο οι ανάγκες αυτοπραγμάτωσης, δηλαδή η πλήρης αξιοποίηση του δυναμικού του ανθρώπου.

Σύμφωνα με τη θεωρία του, όσο οι άνθρωποι καλύπτουν τις βασικές τους ανάγκες, επιδιώκουν να ικανοποιήσουν διαδοχικά και υψηλότερου επιπέδου ανάγκες, η ανοδική δηλαδή πορεία είναι εφικτή μόνο εφόσον ικανοποιηθούν -τουλάχιστον εν μέρει- οι ανάγκες του προηγούμενου επιπέδου.

Οι ιδέες του A. Maslow περί «ιεραρχίας αναγκών» σε σχέση με την ευθύνη των εργοδοτών να παρέχουν ένα περιβάλλον εργασίας που ενθαρρύνει και δίνει τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να εκπληρώσουν το δικό τους μοναδικό δυναμικό (αυτοεκπλήρωση) είναι σήμερα πιο επίκαιρες από ποτέ.

Άλλωστε, η εταιρεία δεν αποτελεί αποκλειστικά πηγή πόρων για την επιβίωση των εργαζομένων, αλλά συμβάλει και στην κάλυψη και άλλων αναγκών όπως ανάγκες για αναγνώριση, εκτίμηση, το αίσθημα του ανήκειν, την ανάγκη για σεβασμό κτλ, ανάγκες που είναι στη φύση του ανθρώπου να προσπαθεί να καλύψει.

Οφέλη για όλους

Οι εργοδότες λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των ανθρώπων τους, μπορούν να εφαρμόζουν κίνητρα ώστε να επιτύχουν την απόδοση που ζητούν από τους εργαζόμενούς τους. Φροντίζοντας για την κάλυψη των βασικών τους αναγκών, μπορούν να τους παρέχουν ένα θετικό και υγιές εργασιακό περιβάλλον, έναν δίκαιο μισθό και πακέτο παροχών, σαφείς πολιτικές και διαδικασίες, ασφάλεια στην εργασία, ελεύθερο χρόνο για προσωπική ζωή με την οικογένεια, τους φίλους και τα ενδιαφέροντά τους.

Κάθε εργαζόμενος χρειάζεται μία επιπλέον ενθάρρυνση. Τα πακέτα παροχών και κινήτρων, μπορούν να παρακινήσουν τους ανθρώπους ενώ ταυτόχρονα μπορούν να αυξήσουν την ικανοποίηση που αισθάνονται από την εργασία τους. Αυξάνουν τη συνολική απόδοση, μειώνουν το turn over, τονώνουν το ηθικό και την αφοσίωση, βελτιώνουν την ευεξία των εργαζομένων, αυξάνουν την παραμονή και καθοδηγούν την καθημερινή εργασιακή απόδοση.

Οι πρακτικές αυτές παρέχουν οφέλη για το σύνολο του οργανισμού καθώς εκτός από την ικανοποίηση αυξάνεται και η παραγωγικότητα των ανθρώπων, το εργασιακό κλίμα είναι πιο ευχάριστο, οι άνθρωποι συνεργάζονται καλύτερα κτλ. Οι συνθήκες αυτές με τη σειρά τους έχουν ως αποτέλεσμα υψηλής ποιότητας προϊόντα και υπηρεσίες και κατ’ επέκταση οι πελάτες της επιχείρησης είναι περισσότερο ικανοποιημένοι και πιστοί.

Viewpoint: Η σημασία των smart benefits
Στο σύγχρονο ανταγωνιστικό περιβάλλον που δραστηριοποιούμαστε, η υλοποίηση πρακτικών παροχών (benefits) και κινήτρων (incentives) είναι ένας από τρόπους που οι εταιρείες χρησιμοποιούν για να προσελκύσουν και να διακρατήσουν τα ταλέντα τους. Τα οφέλη από την υλοποίηση πρακτικών Incentives και Benefits προς τους εργαζομένους είναι πολλαπλά καθώς συμβάλλουν στο να θεωρείται η εταιρεία «εργοδότης επιλογής», αυξάνουν την ικανοποίηση και τη δέσμευση των εργαζομένων και έχουν θετική επίδραση στην παραγωγικότητα του ανθρώπινου δυναμικού.

Η επιτυχία αυτών των πρακτικών εξαρτάται από το πόσο προσαρμοσμένες είναι στις ανάγκες και το προφίλ των εργαζομένων της εταιρείας που τις υλοποιεί. Πολύ συχνά οι εταιρείες επιλέγουν να διαφοροποιήσουν τις παροχές και τα κίνητρα που προσφέρουν, και ορισμένες δίνουν τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να επιλέξουν τις παροχές τους (διαλέγοντας από μια συγκεκριμένη λίστα), αναγνωρίζοντας ότι όλοι οι άνθρωποι δεν έχουν τις ίδιες ανάγκες.

Έτσι, ένα νεαρό στέλεχος μπορεί για παράδειγμα να επιλέξει σαν παροχή την ετήσια συνδρομή σε γυμναστήριο, ένας γονιός μπορεί να επιλέξει την επιδότηση του παιδικού σταθμού και ένα μεγαλύτερο ηλικιακά στέλεχος να προτιμήσει την παροχή συνταξιοδοτικού προγράμματος. Τι γίνεται όμως όταν σε περιόδους οικονομικής αστάθειας, οι εταιρείες καλούνται να επανεξετάσουν τις πρακτικές τους και συχνά αναγκάζονται να περικόψουν τις δαπάνες που σχετίζονται με αυτές τις παροχές; Η έννοια των smart benefits, δηλαδή των παροχών και κινήτρων που προσφέρουν αξία στον εργαζόμενο αλλά ταυτόχρονα δεν είναι απαγορευτικές από άποψη κόστους, μπορεί να είναι η λύση.

Η ευέλικτη προσέλευση ή αποχώρηση από το γραφείο, η υιοθέτηση του casual day με πιο χαλαρούς ενδυματολογικούς κανόνες, η δυνατότητα περιστασιακής εργασίας από το σπίτι με τη χρήση της τεχνολογίας, ακόμα και η αξιοποίηση του ανθρώπου που διεκπεραιώνει εξωτερικές εταιρικές εργασίες για την εξυπηρέτηση αναγκών των εργαζομένων (πχ πληρωμή λογαριασμών) είναι μερικές από τις επιλογές. Το σίγουρο είναι πως η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού πρέπει να αφουγκράζεται τόσο το εσωτερικό όσο και το εξωτερικό περιβάλλον και να έχει τη δυνατότητα να προσαρμόζει τις πρακτικές παροχών και κινήτρων ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν.

Λώρα Αναστασοπούλου, Country HR Senior Manager, Sara Lee Greece

Case Study: Κίνητρα και παροχές στην Iron Mountain
Στη δύσκολη αυτή εποχή που διανύουμε σαν εργαζόμενοι στη χώρα μας, οι περισσότερες εταιρείες, εάν όχι όλες, έχουν σαν κύρια προτεραιότητά τους τη μείωση κόστους. Ωστόσο, εμείς στην Iron Mountain πριν από λίγους μόνο μήνες, υλοποιήσαμε ένα επίδομα παραγωγικότητας των υπαλλήλων μας που εργάζονται στις εγκαταστάσεις μας. Η υψηλή ασφάλεια και εμπιστευτικότητα στις υπηρεσίες που παρέχουμε, είναι οι κύριες αξίες της Iron Mountain.

Έτσι, με το πρόγραμμα αυτό, θέλουμε να ανταμείψουμε την ψυχή της εταιρείας μας, τους ανθρώπους που παρόλο που δεν είναι υψηλόβαθμα στελέχη, ενσαρκώνουν καθημερινά αυτές τις αξίες. Πέραν αυτής της παροχής, και του ανταγωνιστικού σχήματος προμηθειών της ομάδας των πωλητών μας, η εταιρεία λαμβάνει μέρος σε ένα πρόγραμμα παγκόσμιας αναγνώρισης των ανθρώπων της, με επί τόπου βραβεία που αντιστοιχούν σε δωροεπιταγές σε μεγάλα εμπορικά καταστήματα (MediaMarkt και IKEA).

Ο λόγος που κάνει αυτή την παροχή ιδιαίτερη και ξεχωριστή είναι το γεγονός ότι οι προτάσεις που γίνονται για τον άνθρωπο που μπορεί να κερδίσει ένα τέτοιο βραβείο (της τάξεως έως 250€) γίνονται όχι μόνο από προϊσταμένους, αλλά και από συναδέλφους που ανήκουν στο ίδιο επίπεδο ιεραρχίας στην εταιρεία μας. Με αυτόν τον τρόπο όλοι έχουν τη δυνατότητα να προτείνουν κάποιο συνάδελφό τους και να δείξουν την αναγνώρισή τους στη συνεργασία τους.

Άλλες παροχές περιλαμβάνουν κάλυψη εξόδων διοδίων Αττικής Οδού αλλά και παροχή εταιρικού κινητού και φορητού υπολογιστή. Επίσης προσφέρουμε ευέλικτο ωράριο εργασίας, και σε ορισμένες περιπτώσεις εργασία από το σπίτι, ή ημι-απασχόληση, που για συγκεκριμένες κατηγορίες εργαζομένων, όπως για παράδειγμα οι μητέρες, είναι συμφέρον και για τον εργοδότη αλλά και για την εργαζόμενη μητέρα. Ο επιπλέον χρόνος που μπορεί να διαθέσει μια μητέρα στο σημαντικό και παράλληλο «επάγγελμα» ανατροφής των παιδιών είναι ανεκτίμητος.

Επιπλέον, ως συνεχή επένδυση στο προσωπικό μας θεωρούμε απαραίτητη τη διαρκή εκπαίδευση και εκμάθηση νέων τεχνολογιών που προσφέρουν τη δυνατότητα προσωπικής και επαγγελματικής ανέλιξης των υπαλλήλων μας ενώ ταυτόχρονα λειτουργεί σαν εργαλείο ικανοποίησης από το προσωπικό προς την εταιρεία.

Τέλος, είμαστε πολύ κοντά στην υλοποίηση ενός καινούριου σχήματος παροχής κουπονιών που υπάλληλοί μας μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν σε πολλές συνεργαζόμενες εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων και των super market. Αναγνωρίζουμε ότι αυτές είναι πιο ανθρώπινες παροχές, που σίγουρα εκτιμούνται από τους υπαλλήλους μας, χωρίς να πολλαπλασιάζουν την επιβάρυνση για την εταιρεία και με εργοδοτικές προσφορές μια και δεν συνδέονται με τη μισθοδοσία.

Η πρόκληση που έρχονται να αντιμετωπίσουν, θεωρώ, τα τμήματα ανθρώπινου δυναμικού, είναι να φέρουν σε ισορροπία τα κίνητρα και τις παροχές, με το στόχο της μείωσης λειτουργικών εξόδων.

Μαρία Αλεφραγκή, HR Manager, Greece, Iron Mountain Hellas

Case Study: Τα προγράμματα παροχών της Coca Cola
Στην Coca-Cola Τρία ‘Εψιλον πιστεύουμε ότι η επιχειρηματική μας επιτυχία στηρίζεται στους Ανθρώπους μας. Είναι αυτοί που σε καθημερινή βάση σκέπτονται, προβληματίζονται, αποφασίζουν, λαμβάνουν πρωτοβουλίες και με τον τρόπο αυτό υλοποιούν στην πράξη το όραμα και τις αξίες της εταιρείας, καθορίζοντας παράλληλα το βαθμό που η εταιρεία λειτουργεί με υπεύθυνο και ανταγωνιστικό τρόπο. Σκοπός μας είναι η δημιουργία ενός εξαιρετικού περιβάλλοντος εργασίας, που να είναι δίκαιο, αξιοκρατικό, ασφαλές και προσανατολισμένο στη δέσμευση και ανάπτυξη των εργαζομένων μας.

Τα ολοκληρωμένα Προγράμματα Παροχών της εταιρείας μας έχουν σχεδιαστεί έτσι, ώστε να ακολουθούν τις τάσεις της αγοράς, να μην κάνουν κανενός είδους διακρίσεις, να εξασφαλίζουν την ανταγωνιστικότητα των πακέτων αμοιβών και παράλληλα να στηρίζουν τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και διαφάνειας.
Στην Coca-Cola Τρία Έψιλον, καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε να δημιουργήσουμε έναν Οργανισμό - Πρότυπο σε όλους τους τομείς και φυσικά και στο Χώρο Εργασίας.

Παρέχουμε σε όλους τους ανθρώπους μας ιατροφαρμακευτικό και συνταξιοδοτικό πρόγραμμα, 25 ημέρες αδείας από τον πρώτο χρόνο εργασίας, επιδότηση σίτισης, επιδότηση παιδικών σταθμών και κατασκηνώσεων, όλα τα απαραίτητα εργαλεία για την υλοποίηση της καθημερινής τους δουλειάς, συνεχείς εκπαιδεύσεις σε θέματα που άπτονται της καθημερινής τους εργασίας αλλά και σε γενικού ενδιαφέροντος όπως σεμινάρια ασφαλούς οδήγησης, σεμινάρια Α’ βοηθειών και άλλα.

Επιπλέον, παρέχουμε αναγνώριση για αριστούχους μαθητές, διατακτικές Χριστουγέννων και Πάσχα, εκπτώσεις για την αγορά προϊόντων μας καθώς και εκπτώσεις σε ευρείας αναγνώρισης εταιρείες υπηρεσιών και προϊόντων. Ένα ακόμα πολύ ισχυρό κίνητρο για τους ανθρώπους μας είναι το bonus το οποίο είναι άμεσα συνδεδεμένο με την ατομική τους απόδοση και τα αποτελέσματα της εταιρείας. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό και ενθαρρυντικό, ότι η προσπάθεια αυτή αναγνωρίζεται από τους ίδιους τους εργαζομένους και επιβραβεύεται σε σταθερή βάση, γεγονός άλλωστε που αποδεικνύεται από την κατάκτηση της 1ης θέσης στο διαγωνισμό Best Workplaces το 2009 και το 2010, σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Για εμάς στην Coca-Cola Τρία ‘Εψιλον είναι σημαντική η διατήρηση του υπάρχοντος ανθρώπινου δυναμικού και η προσέλκυση ταλέντων, εξίσου όσο σημαντικό είναι για την επιτυχία της εταιρείας να επιτυγχάνουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην πώληση των προϊόντων. Στο δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, που όλοι βιώνουμε, πρωταρχικός μας στόχος παραμένει η διατήρηση ενός άριστου εργασιακού περιβάλλοντος, με ικανοποιημένους εργαζόμενους που θα καινοτομούν καθημερινά σε ότι κάνουν προς όφελος τόσο των ιδίων όσο και της εταιρείας καθώς και του καταναλωτικού κοινού.

Το σύνολο των ενεργειών που πραγματοποιούμε θεωρούμε ότι λειτουργεί προς αυτή την κατεύθυνση και δημιουργεί μια εταιρεία στην οποία ο καθένας θα ήθελε να εργάζεται.

Ειρήνη Καμπούρη, Compensation & Benefits Officer, Coca-Cola Τρία Έψιλον

 

HR Professional (T. 82)
« 1 2 3 4 ... 5 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο HR Professional Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες


ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Industries

Τρόφιμα - Ποτά

Banking / Finance

International

Τουρισμός

Αυτοκινητοβιομηχανία

Δημόσιος Τομέας

Υγεία & Ομορφιά

Ευρωπαική Ένωση

Εκπαιδευτικοί Οργανισμοί

Συμβουλευτικές Εταιρείες

Καύσιμα

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778