HR PROFESSIONAL - Ο «κύκλος» των απαραίτητων (;) µεταπτυχιακών

Σάββατο, 18 Νοεμβρίου 2017

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Training & Development

Ο «κύκλος» των απαραίτητων (;) µεταπτυχιακών

10 Μαΐου 2013 | 09:28 Γράφει η Τζένη  Αναγνωστοπούλου Topics: Special Reports

Η κοινοτοπία της «πολυφορεμένης» οικονομικής κρίσης επαναλαμβάνεται και στην περίπτωση της συνέχισης των σπουδών. Είτε αυτές αφορούν μεταπτυχιακές σπουδές είτε επαγγελματικές εκπαιδεύσεις τίθεται πάντα το ερώτημα «αξίζει τον κόπο σε δύσκολους καιρούς;».

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι επιστρέφοντας στο πανεπιστήμιο σε μια εποχή που η οικονομία «υποφέρει» δεν είναι τίποτα λιγότερο από μια απόδραση. Αν και αυτό μπορεί να ισχύει για ορισμένους, το κίνητρο των περισσότερων υποψηφίων MBA απέχει από τη φιλοσοφία της «απόδρασης».

Η ίδια η αγορά εργασίας αποδεικνύει ότι και στις μέρες μας οι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών εξακολουθούν να έχουν πολύ μεγάλη ζήτηση. «Η κρίση επιβάλλει πλέον στα στελέχη την ισχυροποίηση του βιογραφικού τους σημειώματος μέσω ενός μεταπτυχιακού. Δεν είναι τυχαίο το ότι οι περισσότερες αγγελίες που δημοσιεύονται στα μεγάλα job sites το αναφέρουν ως επιθυμητό προσόν.

Δεν έχει υπάρξει στροφή σε συγκεκριμένη ειδίκευση και οι εταιρείες δεν έχουν εκφράσει συγκεκριμένες απαιτήσεις. Συνήθως, αναφέρεται γενικά η επιθυμία κατοχής ενός μεταπτυχιακού τίτλου» επισημαίνει ο Κώστας Στάμκος, Business Development Director του City Unity College.

«Η εργασιακή ανασφάλεια επηρεάζει αρνητικά τους Έλληνες υποψηφίους για μεταπτυχιακά προγράμματα. Διστάζουν να επιβαρυνθούν το κόστος για την παρακολούθηση αυτών των προγραμμάτων, ενώ και οι όροι εργασίας συνήθως δυσχεραίνουν σε σημαντικό βαθμό το συνδυασμό εργασίας και σπουδών. Αυτό δεν ισχύει για τα ΜΒΑ.

Πρόσφατη έρευνα του οργανισμού GMAC αποδεικνύει ότι η ζήτηση αποφοίτων ΜΒΑ παρουσίασε αύξηση τον τελευταίο χρόνο (79% το 2012 από 71% το 2011), ενώ και τα περισσότερα MBA που συμμετείχαν στην ίδια έρευνα εμφανίζουν αύξηση στον όγκο των αιτήσεων που δέχτηκαν από υποψήφιους φοιτητές» εξηγεί ο Γιώργος Ιωάννου, Διευθυντής του Προγράμματος MBA International του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

«Στο σύνολο της αγοράς παρατηρούμε ότι οι υποψήφιοι δείχνουν ιδιαίτερη σημασία στο ύψος και στον τρόπο καταβολής των διδάκτρων. Όσον αφορά τα επιμέρους προγράμματα παρατηρούμε ότι σε σχέση με το προηγούμενο έτος, παρουσιάζεται μια σταθερή και αυξανόμενη ζήτηση για full time MBA και MSc αντίστοιχα. Για τα άτομα χωρίς εργασία υπάρχει ανάγκη να αναβαθμίσουν τα προσόντα τους, ώστε να βελτιώσουν τις πιθανότητες τους για εύρεση εργασίας.

Αντιθέτως, οι ήδη εργαζόμενοι υποψήφιοι είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όσον αφορά τη μελλοντική απόσβεση του κόστους της φοίτησης τους στην παρούσα οικονομική συγκυρία» υποστηρίζει ο Δρ. Στέφανος Ζάρκος, Εντεταλμένος Επίκουρος Καθηγητής Χρηματοοικονομικής, Ακαδημαϊκός Διευθυντής M.Sc. Προγραμμάτων του ALBA Graduate Business School at The American College of Greece.

Υποψήφιοι μεταπτυχιακών σπουδών συνεχίζουν να «χτυπούν τις πόρτες» διεθνών και εγχώριων σχολών ενισχύοντας μια τάση που άρχισε το 2008, σύμφωνα με έρευνες. «Έχει ήδη καταγραφεί σε μελέτες της UNESCO και άλλων διεθνών οργανισμών η αύξηση εγγραφών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε πολλές χώρες του κόσμου, και αυτό εξηγείται μερικώς από το γεγονός ότι οι προβλέψεις συμφωνούν στην αύξηση ζήτησης για εργαζόμενους υψηλών προσόντων και μερικώς η προσπάθεια των υποψηφίων να εμπλουτίσουν το βιογραφικό τους σε περιόδους έντονης εργασιακής και οικονομικής ανασφάλειας» υποστηρίζει από την πλευρά της η Δρ. Αλεξάνδρα Καώνη, Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια του New York College.

«Οι περικοπές που επιβάλλουν οι κυβερνήσεις στα κρατικά πανεπιστήμια είναι σε αντιδιαστολή με τη ζήτηση, ειδικά στα μεταπτυχιακά, η οποία ικανοποιείται τελικώς με την εγγραφή των υποψηφίων είτε σε σχολές του εξωτερικού ή κυρίως, σε κολλέγια στην Ελλάδα» καταλήγει. Η ανταποδοτικότητα των MBA και των μεταπτυχιακών εν γένει είναι απτή.

«Συμμετέχοντες σε MBA εργάζονται αυτή τη στιγμή σε πάνω από 300 εταιρείες σε περισσότερες από 60 χώρες», δηλώνει ο Πρύτανης του προγράμματος MBA του INSEAD, ενώ το 10% των φοιτητών του IE Business School (8ο σε κατάταξη σε όλο τον κόσμο σύμφωνα με τους Financial Times) αρχίζουν μια νέα επιχείρηση μετά την αποφοίτησή τους. Είναι αλήθεια ότι, όταν η οικονομική κρίση άρχισε, πολλές εταιρείες πάγωσαν τις προσλήψεις τους, αλλά οι προβλέψεις για το 2013, είναι εντελώς διαφορετικές.

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι επιστρέφοντας στο πανεπιστήμιο σε μια εποχή που η οικονομία «υποφέρει» δεν είναι τίποτα λιγότερο από μια απόδραση. Αν και αυτό μπορεί να ισχύει για ορισμένους, το κίνητρο των περισσότερων υποψηφίων MBA απέχει από τη φιλοσοφία της «απόδρασης».

Η ίδια η αγορά εργασίας αποδεικνύει ότι και στις μέρες μας οι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών εξακολουθούν να έχουν πολύ μεγάλη ζήτηση. «Η κρίση επιβάλλει πλέον στα στελέχη την ισχυροποίηση του βιογραφικού τους σημειώματος μέσω ενός μεταπτυχιακού. Δεν είναι τυχαίο το ότι οι περισσότερες αγγελίες που δημοσιεύονται στα μεγάλα job sites το αναφέρουν ως επιθυμητό προσόν.

Δεν έχει υπάρξει στροφή σε συγκεκριμένη ειδίκευση και οι εταιρείες δεν έχουν εκφράσει συγκεκριμένες απαιτήσεις. Συνήθως, αναφέρεται γενικά η επιθυμία κατοχής ενός μεταπτυχιακού τίτλου» επισημαίνει ο Κώστας Στάμκος, Business Development Director του City Unity College.

«Η εργασιακή ανασφάλεια επηρεάζει αρνητικά τους Έλληνες υποψηφίους για μεταπτυχιακά προγράμματα. Διστάζουν να επιβαρυνθούν το κόστος για την παρακολούθηση αυτών των προγραμμάτων, ενώ και οι όροι εργασίας συνήθως δυσχεραίνουν σε σημαντικό βαθμό το συνδυασμό εργασίας και σπουδών. Αυτό δεν ισχύει για τα ΜΒΑ.

Πρόσφατη έρευνα του οργανισμού GMAC αποδεικνύει ότι η ζήτηση αποφοίτων ΜΒΑ παρουσίασε αύξηση τον τελευταίο χρόνο (79% το 2012 από 71% το 2011), ενώ και τα περισσότερα MBA που συμμετείχαν στην ίδια έρευνα εμφανίζουν αύξηση στον όγκο των αιτήσεων που δέχτηκαν από υποψήφιους φοιτητές» εξηγεί ο Γιώργος Ιωάννου, Διευθυντής του Προγράμματος MBA International του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

«Στο σύνολο της αγοράς παρατηρούμε ότι οι υποψήφιοι δείχνουν ιδιαίτερη σημασία στο ύψος και στον τρόπο καταβολής των διδάκτρων. Όσον αφορά τα επιμέρους προγράμματα παρατηρούμε ότι σε σχέση με το προηγούμενο έτος, παρουσιάζεται μια σταθερή και αυξανόμενη ζήτηση για full time MBA και MSc αντίστοιχα. Για τα άτομα χωρίς εργασία υπάρχει ανάγκη να αναβαθμίσουν τα προσόντα τους, ώστε να βελτιώσουν τις πιθανότητες τους για εύρεση εργασίας.

Αντιθέτως, οι ήδη εργαζόμενοι υποψήφιοι είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όσον αφορά τη μελλοντική απόσβεση του κόστους της φοίτησης τους στην παρούσα οικονομική συγκυρία» υποστηρίζει ο Δρ. Στέφανος Ζάρκος, Εντεταλμένος Επίκουρος Καθηγητής Χρηματοοικονομικής, Ακαδημαϊκός Διευθυντής M.Sc. Προγραμμάτων του ALBA Graduate Business School at The American College of Greece.

Υποψήφιοι μεταπτυχιακών σπουδών συνεχίζουν να «χτυπούν τις πόρτες» διεθνών και εγχώριων σχολών ενισχύοντας μια τάση που άρχισε το 2008, σύμφωνα με έρευνες. «Έχει ήδη καταγραφεί σε μελέτες της UNESCO και άλλων διεθνών οργανισμών η αύξηση εγγραφών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε πολλές χώρες του κόσμου, και αυτό εξηγείται μερικώς από το γεγονός ότι οι προβλέψεις συμφωνούν στην αύξηση ζήτησης για εργαζόμενους υψηλών προσόντων και μερικώς η προσπάθεια των υποψηφίων να εμπλουτίσουν το βιογραφικό τους σε περιόδους έντονης εργασιακής και οικονομικής ανασφάλειας» υποστηρίζει από την πλευρά της η Δρ. Αλεξάνδρα Καώνη, Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια του New York College.

«Οι περικοπές που επιβάλλουν οι κυβερνήσεις στα κρατικά πανεπιστήμια είναι σε αντιδιαστολή με τη ζήτηση, ειδικά στα μεταπτυχιακά, η οποία ικανοποιείται τελικώς με την εγγραφή των υποψηφίων είτε σε σχολές του εξωτερικού ή κυρίως, σε κολλέγια στην Ελλάδα» καταλήγει. Η ανταποδοτικότητα των MBA και των μεταπτυχιακών εν γένει είναι απτή.

«Συμμετέχοντες σε MBA εργάζονται αυτή τη στιγμή σε πάνω από 300 εταιρείες σε περισσότερες από 60 χώρες», δηλώνει ο Πρύτανης του προγράμματος MBA του INSEAD, ενώ το 10% των φοιτητών του IE Business School (8ο σε κατάταξη σε όλο τον κόσμο σύμφωνα με τους Financial Times) αρχίζουν μια νέα επιχείρηση μετά την αποφοίτησή τους. Είναι αλήθεια ότι, όταν η οικονομική κρίση άρχισε, πολλές εταιρείες πάγωσαν τις προσλήψεις τους, αλλά οι προβλέψεις για το 2013, είναι εντελώς διαφορετικές.


Οι αριθμοί «μιλούν»
Οι εργοδότες σε παγκόσμιο επίπεδο παρουσιάζουν ελαφρώς πιο θετικές προοπτικές στο θέμα των προσλήψεων για το 2013 σε σύγκριση με το 2012. Το στοιχείο αυτό προκύπτει από την ετήσια έρευνα «2012 Year-End Poll of Employers» του Graduate Management Admission Council (GMAC). Οι αποφάσεις για προσλήψεις στελεχών το 2012 επηρεάστηκαν από ένα μίγμα των οικονομικών συνθηκών που ξεκινούν από την εξελισσόμενη κρίση της Ευρωζώνης, αγγίζουν την επιβράδυνση της ανάπτυξης στις αναδυόμενες αγορές και καταλήγουν στο διαφαινόμενο «δημοσιονομική γκρεμό» των ΗΠΑ.

Ωστόσο, μέσα σε αυτό το κλίμα οι κάτοχοι MBAs και μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών συνεχίζουν να βλέπουν βελτίωση στα ποσοστά απασχόλησης. Οι θέσεις εργασίας το 2013 αναμένεται να αυξηθούν για τους κατόχους μεταπτυχιακών, καθώς πολλοί εργοδότες δίνουν έμφαση στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων.

Περισσότερες από τις μισές εταιρείες που ρωτήθηκαν στο πλαίσιο της συγκεκριμένης έρευνας δήλωσαν ότι οι οργανωτικοί τους στόχοι για το 2013 περιστρέφονται γύρω από την προώθηση νέων προϊόντων ή υπηρεσιών και την επέκταση της πελατειακής τους βάσης, ταυτόχρονα με τους μακρόχρονους στόχους για αύξηση της αποτελεσματικότητάς τους (μείωση του κόστους, βελτίωση των υπηρεσιών προς τους πελάτες, καθώς και την αύξηση της παραγωγικότητας / απόδοσης).

Τα ευρήματα του τρέχοντος έτους έδειξαν ότι η πλειοψηφία (82%) των εργοδοτών που συμμετείχε στην έρευνα προσλαμβάνει μεταπτυχιακούς φοιτητές απευθείας από τα πανεπιστήμια. Η συγκεκριμένη έρευνα συγκέντρωσε απαντήσεις από 201 εργοδότες, από 182 εταιρείες σε 31 χώρες σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων 45 εταιρειών του Fortune 500. Όσον αφορά την εκπροσώπηση εργοδοτών ανά περιοχή, το 70% των συμμετεχόντων βρίσκεται στις Ηνωμένες Πολιτείες, 12% στην Ευρώπη, 9% στη Λατινική Αμερική και 6%στην Ασία.

Οι προοπτικές της απασχόλησης για το 2013 προσβλέπουν σε ένα ευρύ φάσμα των αποφοίτων μεταπτυχιακών προγραμμάτων, με το μεγαλύτερο ποσοστό των εργοδοτών να αναφέρει ότι σχεδιάζει να προσλάβει αυτούς τους υποψηφίους το επόμενο έτος σε σύγκριση με το ποσοστό των πραγματικών προσλήψεων που πραγματοποιήθηκαν το 2012.

Πιο αναλυτικά:
* Το 76% των εργοδοτών αναμένει να προσλάβει αποφοίτους MBA (από 69% που ήταν το 2012).
* 43% σχεδιάζει την πρόσληψη υποψηφίων Master in Management (από 33%).
* 40% προτίθενται να προσλάβουν αποφοίτους Master of Accounting (από 32%).
* 39% προτίθεται να προχωρήσει στην πρόσληψη των υποψηφίων Master of Finance (από 32%).
* 46% σκοπεύει να προσλάβει αποφοίτους άλλων μεταπτυχιακών προγραμμάτων (34%).

Περισσότερα από τα δύο τρίτα των εταιρειών που σχεδιάζουν να προσλάβουν αποφοίτους μεταπτυχιακών προγραμμάτων το 2013 αναμένουν να διατηρήσουν ή να αυξήσουν τα επίπεδα των προσλήψεων σε σχέση με το 2012.

Πλάνα για το 2013:
* το 80%των εργοδοτών σχεδιάζει να διατηρήσει (57%) ή να αυξήσει (23%) τους αποφοίτους MBA που προσλαμβάνει.
* 78% αναμένουν να διατηρήσουν (60%) ή να αυξήσουν (18%) τις προσλήψεις από κατόχους Master of Accounting.
* 68% προτίθενται να διατηρήσουν (49%) ή να αυξήσουν (19%) τις προσλήψεις κατόχων Master of Management.
* 73% σχεδιάζουν να διατηρήσουν (57%) ή να αυξήσουν (16%) τις προσλήψεις κατόχων Master of Finance.
* 68% αναμένουν να διατηρήσουν (49%) ή να αυξήσουν (19%) τις προσλήψεις αποφοίτων άλλων εξειδικευμένων Masters.

Αναφορικά με το μισθολογικό καθεστώς η πλειοψηφία των εργοδοτών (μεταξύ 55% και 64%) που συμμετείχαν στην έρευνα σχεδιάζει να αυξήσει τον ετήσιο βασικό μισθό για νέες προσλήψεις είτε στo επίπεδο είτε πιο πάνω από το ποσοστό του πληθωρισμού για το 2013.

Συγκεκριμένα, για το τρέχον έτος, περίπου 1 στις 8 εταιρείες σχεδιάζει να αυξήσει το μέσο ετήσιο μισθολογικό επίπεδο πάνω από το ποσοστό του πληθωρισμού για τους κατόχους MBA, Master of Finance αλλά και τα στελέχη με εργασιακή εμπειρία. Περίπου 2 στους 5 εργοδότες θα κρατήσουν τους βασικούς μισθούς για όλους τους υποψήφιους εργαζόμενους, ίδιους με το 2012.

Από το πιο ενδιαφέροντα στοιχεία που μπορεί να έχουν στη διάθεσή τους όσοι ενδιαφέρονται για κάποιο μεταπτυχιακό είναι η διακύμανση των τάσεων στις προσλήψεις:
* MBAs: 83% των εταιρειών που προσέλαβε αποφοίτους MBA είχαν φθάσει ή υπερβεί τους στόχους για προσλήψεις από τη συγκεκριμένη κατηγορία για το 2012. Για το 2013, το 80% των εταιρειών αυτών σκοπεύει να προχωρήσει στην πρόσληψη αντίστοιχου αριθμού ή και μεγαλύτερου σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
* Master in Management: Τα τρία τέταρτα των επιχειρήσεων (76%) που προσέλαβε αποφοίτους Master in Management είχαν φθάσει ή υπερβεί τους στόχους τους για το 2012. Το επόμενο έτος, το 68% των συμμετεχόντων στην έρευνα σχεδιάζει να διατηρήσει ή να αυξήσει τον αριθμό των εργαζομένων που προσλαμβάνουν από αυτή την ομάδα.
* Master of Accounting: 74% των εταιρειών είχαν φθάσει ή υπερβεί τους στόχους για την απορρόφηση των συγκεκριμένων υποψηφίων την προηγούμενη χρονιά. Το 2013, περισσότερα από τα τρία τέταρτα των επιχειρήσεων (78%) σχεδιάζει να διατηρήσει τον αριθμό των αποφοίτων Master of Accounting που προσέλαβε το 2012.
* Master of Finance: Τα τρία τέταρτα (75%) των εταιρειών είχαν φθάσει ή υπερβεί τους στόχους που είχαν θέσει το 2012 για την πρόσληψη των κατόχων Master of Finance. Το 2013, το 73% σχεδιάζει να διατηρήσει ή να αυξήσει τις προσλήψεις από αυτήν την κατηγορία υποψηφίων.
* Κάτοχοι άλλων business master’s: 76% των εταιρειών είχαν φθάσει ή υπερβεί τους στόχους τους για τους συγκεκριμένους υποψηφίους κατά το έτος 2012. Το επόμενο έτος, το 68% ενδέχεται να προχωρήσει σε προσλήψεις στα ίδια ή σε ελαφρώς αυξημένα επίπεδα.


Εσωτερική και εξωτερική «επικαιρότητα»
«Κάτω από τις παρούσες συνθήκες, η απόκτηση ενός μεταπτυχιακού τίτλου δεν αποτελεί πλέον μια τυπικότητα στην επαγγελματική εξέλιξη του υποψηφίου. Σε μια εποχή συρρίκνωσης και συνεχών περικοπών, οι υποψήφιοι θεωρούν τη φοίτηση σε ένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα ως το μέσο να αποκτήσουν γνώσεις κα δεξιότητες, ώστε να διασφαλίσουν μία μακρόχρονη εργασιακή σχέση.

Οι νέοι εργαζόμενοι προτιμούν μεταπτυχιακά προγράμματα εξειδίκευσης τα οποία καλύπτουν ανάγκες της επιχείρησης και είναι άμεσα εφαρμόσιμα σε βασικές λειτουργίες της όπως Marketing, Human Resources, Finance, Risk Management, Ship Management, κ.ά.» τονίζει ο Δρ. Στ. Ζάρκος.

«Στην Ελλάδα ο τίτλος του ΜΒΑ εξακολουθεί να είναι ιδιαίτερα δημοφιλής, και αυτό εξηγείται ως ένα βαθμό από το γεγονός ότι η μικρομεσαία ελληνική επιχείρηση, που άλλωστε αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, δεν παρουσιάζει ιδιαίτερη τμηματοποίηση.

Ως αποτέλεσμα, τα στελέχη απαιτείται να έχουν ποικίλες γνώσεις, όχι απαραίτητα σε βάθος, και πληθώρα δεξιοτήτων για να ανταπεξέλθουν σε πολλές και διάφορες λειτουργίες της εταιρείας. Ένα καλό ΜΒΑ προσφέρει ακριβώς αυτά τα προτερήματα» δηλώνει η Δρ. Α. Καώνη.

«Τα ΜΒΑ συνεχίζουν να αποτελούν την πιο δημοφιλή επιλογή για τα στελέχη των επιχειρήσεων. Η αλληλεπίδραση μεταξύ στελεχών με προηγούμενη και συνήθως πολύχρονη εργασιακή εμπειρία, αλλά και ποικίλο εκπαιδευτικό υπόβαθρο και η στενή σύνδεση με την αγορά εργασίας αποτελούν βασικά διαφοροποιητικά στοιχεία των ΜΒΑ από άλλα μεταπτυχιακά» λέει ο Γ. Ιωάννου και συνεχίζει: άλλα χαρακτηριστικά στοιχεία, ιδιαίτερα των ΜΒΑ που βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων των υποψήφιων φοιτητών, είναι οι καινοτόμες πρακτικές στη διδασκαλία, η ευελιξία και η ποικιλία στις επιλογές που επιτρέπουν στον σπουδαστή να εξατομικεύσει το πρόγραμμα ανάλογα το διαθέσιμο χρόνο του, τα ενδιαφέροντα, τους στόχους του κ.λπ., και συμβάλουν αποτελεσματικά στην επαγγελματική ανέλιξη του εργαζόμενου ή την επανατοποθέτησή του στην αγορά εργασίας. Τη «δημοτικότητα» των MBA’s επισημαίνει και ο Κ. Στάμκος: «πρώτα σε προτίμηση έρχονται τα ΜΒΑ’s.

Οι εργαζόμενοι έχουν πάψει να ζητούν Master’s τα οποία υπέρ εξειδικεύονται σε ένα μόνο τομέα (δηλαδή όλα σχεδόν τα επιμέρους μαθήματα τους αφορούν έναν τομέα) και προτιμούν ένα ΜΒΑ (του οποίου τα μαθήματα κορμού, δηλαδή τα περισσότερα, αφορούν όλο το φάσμα του business, ενώ μόνο της ειδίκευσης ένα συγκεκριμένο τομέα). Με αυτό τον τρόπο οι εργαζόμενοι θωρακίζουν το βιογραφικό τους σημείωμα, ενισχύοντας το ακαδημαϊκό τους υπόβαθρο και αποκτώντας γνώση ακόμα και σε τομείς στους οποίους δεν ειδικεύονται σήμερα».

MBA: τάσεις απασχόλησης
Η έρευνα «QS TopMBA.com Jobs & Salary Trends Report», έφερε στο φως αποκαλυπτικά στοιχεία για τις τάσεις απασχόλησης κατόχων MBA σε παγκόσμιο επίπεδο, με το 2012 να αποδεικνύεται ότι είναι άλλη μια καλή χρονιά για τις προσλήψεις που αφορούν σε αυτή την κατηγορία. Ο δείκτης της QS TopMBA.com Jobs δείχνει μια αύξηση 12% των ευκαιριών απασχόλησης για αποφοίτους MBA για το 2012.

Η φετινή έκθεση αναδεικνύει ότι σε όλη την Αφρική, τη Μέση Ανατολή, την Ασία-Ειρηνικό, τη Λατινική Αμερική και τη Βόρεια Αμερική, η ζήτηση για MBA παρέμεινε το 2012 ισχυρή για τους περισσότερους κλάδους. Η Δυτική και Ανατολική Ευρώπη εμφανίστηκαν «αδύναμες» σε αυτόν τον τομέα αλλά εξακολουθούν να αναφέρουν συνολική αύξηση της ζήτησης, κάτι που από μόνο του είναι εντυπωσιακό όταν αναλογιστεί κάποιος την αναταραχή που έπληξε τις χρηματοπιστωτικές αγορές της συγκεκριμένης περιοχής.

Ο παρακάτω πίνακας (Πίνακας 1) δείχνει το ποσοστό, αύξηση ή μείωση, του αριθμού των ευκαιριών απασχόλησης για κατόχους MBA όπως αναφέρθηκαν από τους ργοδότες, κατά περιφέρεια, το 2012 σε σύγκριση με το 2011, αλλά και τις προσδοκίες για το 2013. Στη Μέση Ανατολής εργοδότες αναφέρουν την πιο ταχεία ανάπτυξη: ένα 21% αύξηση των ευκαιριών απασχόλησης για τους αποφοίτους MBA προγραμμάτων που συνοδεύεται με μια πρόβλεψη για ανάπτυξη μέσα στο 2013 της τάξεως του 23%. Οι εργοδότες στην Ασία αναφέρουν αύξηση κατά 15% αυτό το έτος και την επιτάχυνση σε 26% αύξηση για το 2013.

Στην Ασία, η έκθεση επισημαίνει τη συνέχιση της τάσης που ξεκίνησε το 2011, καθώς οι εταιρείες, και όχι κατ’ ανάγκην οι πολυεθνικές, προσλαμβάνουν μεγαλύτερο αριθμό αποφοίτων MBA.Τα θετικά νέα είναι ότι οι ανεπτυγμένες οικονομίες της Βόρειας Αμερικής και της Δυτικής Ευρώπη παρουσιάζουν αύξηση απαιτήσεων για κατόχους MBA, 16% και 5% αντίστοιχα. Είναι σαφές, ωστόσο, ότι οι εργοδότες σε αυτές τις περιφέρειες εμφανίζονται προσεκτικοί σχετικά με τις επιπτώσεις της χρηματοπιστωτικής αναταραχής και της κυβερνητικής πολιτικής λιτότητας.

Παρά την κρίση, που μονοπωλεί τα πρωτοσέλιδα σε ολόκληρο τον κόσμο, στη Δυτική Ευρώπη εξακολουθεί να αναφέρεται καθαρή αύξηση της ζήτησης MBA της τάξεως του 5% για το 2012. Η Δανία, η Γερμανία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο ανέφεραν ισχυρή ζήτηση για MBAs. Ωστόσο, η Ιταλία, η Ελλάδα και η Ιρλανδία ανέφεραν σημαντική πτώση της ζήτησης για κατόχους MBA καθώς τα μέτρα λιτότητας έχουν πλήξει τους τοπικούς εργοδότες.

Η αργή επιστροφή στα προ ύφεσης ποσοστά προσλήψεων μεταξύ των μεγάλων τραπεζών δεν θα πρέπει να επισκιάζουν τη δραστηριότητα των άλλων τομέων και ιδιαίτερα τη «ζωντάνια» του τομέα των συμβούλων που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη περιοχή. Η Δανία ανέφερε αύξηση της ζήτησης μέσα στο 2012 για MBA σε ποσοστό που άγγιξε το 19%, ακολουθούμενη από τη Γερμανία που ανέφερε το διόλου ευκαταφρόνητο ποσοστό του 16%. Ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης για την Αγγλία ήταν βραδύτερος και δεν ξεπέρασε το 5%.

Για την Ελλάδα, ίσως δεν αποτελεί έκπληξη, η μείωση της ζήτησης για MBA, μετά τα μέτρα λιτότητας που επέβαλε η ελληνική κυβέρνηση. Η Ιταλία και η Ιρλανδία έδειξαν επίσης μια πτώση της ζήτησης για αποφοίτους MBA το 2012 και μάλιστα για δεύτερη συνεχή χρονιά.

Πίνακας 1. Ευκαιρίες απασχόλησης για κατόχους MBA
Γεωγραφική περιοχή 2011/2012 2012/13
Αφρική και Μέση Ανατολή +21% +23%
Ασία-Ειρηνικός +15% +26%
Ανατολική Ευρώπη +7% +4%
Λατινική Αμερική +14% +9%
ΗΠΑ και Καναδάς +16% +2%
Δυτική Ευρώη +5% +2%

Ο τρόπος
Ο επιχειρηματικός κόσμος αλλάζει και λόγω των ραγδαίων εξελίξεων, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα που προσφέρουν μεταπτυχιακές σπουδές προσαρμόζονται στις απαιτήσεις που προστάζουν οι καιροί.

Με δεδομένο ότι αρκετοί υποψήφιοι μεταπτυχιακών βρίσκονται ήδη σε κάποιο εργασιακό περιβάλλον και πρέπει να ανταποκριθούν σε ποικίλες προκλήσεις, οι φορείς εκπαίδευσης αγωνίζονται για την ανάπτυξη καινοτόμων και αποτελεσματικών τρόπων, ώστε τα στελέχη που επιθυμούν να διευρύνουν τις γνώσεις τους να μην τροχοπεδήσουν την καριέρα τους.

Οι προσφερόμενες επιλογές συνοψίζονται στις εξής:
On-line προγράμματα: Επιτρέπει στους επαγγελματίες να παρακολουθήσουν από οπουδήποτε βρίσκονται το πρόγραμμα της αρεσκείας τους, προσαρμόζοντας τις σπουδές στις ανάγκες της δουλειάς.

Part time προγράμματα: Αυτό το στιλ προγράμματος επιτρέπει στους επαγγελματίες να παρακολουθήσουν ένα «παραδοσιακό» πανεπιστήμιο, διατηρώντας παράλληλα κάποιας μορφής απασχόληση. Έχουν σχεδιαστεί για να διαρκούν περισσότερο από τους 18 μήνες έως δύο χρόνια, αλλά δίνουν στους συμμετέχοντες την άνεση να σπουδάζουν χωρίς να θυσιάζουν την εργασία τους.

Ταχεία προγράμματα: Αυτή η τάση δεν βρίσκεται ψηλά στις προτιμήσεις των υποψηφίων καθώς ο πολύ γρήγορος ρυθμός αυτών των προγραμμάτων είναι εξαιρετικά δύσκολος. Εκτός όμως από τον τρόπο που θα επιλέξει ο κάθε υποψήφιος ότι ταιριάζει περισσότερο στις ανάγκες του, υπάρχουν και κάποιες παράμετροι ώστε να επιλέξει το κατάλληλο πρόγραμμα μεταπτυχιακής εκπαίδευσης.

Ο Γ. Ιωάννου αναφέρει σχετικά: «Με δεδομένο το πλήθος των προσφερόμενων μεταπτυχιακών προγραμμάτων, είναι εύκολο για τον υποψήφιο να χαθεί αν δεν έχει δημιουργήσει μια προσωπική λίστα με τα χαρακτηριστικά που αναζητά σε ένα μεταπτυχιακό. Σημαντικά κριτήρια που πρέπει να αξιολογούνται πριν την επιλογή ενός μεταπτυχιακού είναι η φήμη του προγράμματος, ο διεθνής προσανατολισμός του και η διεθνής του πιστοποίηση που συνδέονται άμεσα με τη διεθνή αναγνωρισιμότητά του, η γκάμα των μαθημάτων και επιλογών που προσφέρει, το ανθρώπινο δυναμικό του (ακαδημαϊκά στελέχη, αλλά λοιπό προσωπικό).

Ιδίως στην περίοδο που διανύουμε, η σύνδεση με την αγορά εργασίας, οι ευκαιρίες για επαγγελματική δικτύωση και οι προοπτικές των αποφοίτων είναι επίσης κριτήρια που χρειάζεται να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη».«Τα κριτήρια περιλαμβάνουν τον εκπαιδευτικό φορέα, το πρόγραμμα σπουδών, τους διδάσκοντες, την εκπαιδευτική φιλοσοφία και το κόστος» εξηγεί η Δρ. Α. Καώνη και συνεχίζει:

«Ένας πολυπολιτισμικός φορέας με σαφή προσανατολισμό προς την παγκοσμιοποιημένη αγορά εργασίας, ένα πρόγραμμα σπουδών που ενσωματώνει όλες τις εξελίξεις του γνωστικού αντικειμένου με καθηγητές που συνδυάζουν ακαδημαϊκή γνώση με την εμπειρία της πραγματικής αγοράς, και με μία φιλοσοφία οργάνωσης που ξεφεύγει από τη στείρα ακαδημαϊκή και πολλές φορές αυτάρεσκη νοοτροπία αλλά ανταποκρίνεται στις ανάγκες ώριμων ανθρώπων με πιθανόν εργασιακές και οικογενειακές υποχρεώσεις, αποτελούν ελκυστικά κριτήρια επιλογής.

Στα κολλέγια οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να αποκτούν το πτυχίο του ξένου συνεργαζόμενου πανεπιστημίου με μικρότερο κόστος εφόσον οι σπουδές πραγματοποιούνται στην Ελλάδα, ενώ απολαμβάνουν τα οφέλη ενός οργανωμένου περιβάλλοντος» καταλήγει η ίδια.

Από την πλευρά του ο Κ. Στάμκος τονίζει: «Οι εργαζόμενοι πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους κατά την επιλογή ειδίκευσης όχι το τι γνωρίζουν σήμερα (επιλέγοντας ένα κοντινό στο πεδίο γνώσεων τους μεταπτυχιακό, άρα και μη διευρύνοντας το επιστημονικό τους πεδίο) ούτε το τι θα επιθυμούσαν να ακολουθήσουν σε μια ιδεατή εργασιακή πραγματικότητα (παίρνοντας μια ειδίκευση «πολυτελείας» που δεν αφορά την πραγματικότητα), αλλά το πώς διαμορφώνονται οι τάσεις της αγοράς στα χρόνια που έρχονται».

Στο ερώτημα για το ποια κριτήρια πρέπει να αξιολογούν οι ενδιαφερόμεστην ανάπτυξη ηγετικών ικανοτήτων, διαχείριση κρίσεων, διαχείριση αλλαγών και διοίκηση έργων, σε εμπορικά θέματα, στη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, αξιολόγηση συνεργατών και στην προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη.

Οι θεματικές ενότητες, το περιεχόμενο τους και η διάρκεια τους αποφασίζεται σε συνεργασία με τη Διοίκηση της Επιχείρησης και τις ειδικές ανάγκες της. Η εκπαίδευση περιλαμβάνει διαλέξεις, ασκήσεις, μελέτη ειδικών περιπτώσεων, παρουσιάσεις από τους συμμετέχοντες, case studies κ.λπ. Η ολοκλήρωση της σχολής γίνεται με ομαδικές εργασίες που δίνουν λύσεις - προτάσεις σε ουσιαστικά θέματα που σχετίζονται με την Επιχείρηση και παρουσιάζονται σε ανοιχτή εκδήλωση παρουσία της Διοίκησης.

Τελειώνοντας, θα ήθελα να επισημάνω ότι αυτή είναι μια πρακτική στην εφαρμογή της οποίας έχω προσωπική εμπειρία και έχει όντως λειτουργήσει αποτελεσματικά αναπτύσσοντας και δίνοντας ικανά στελέχη σε επιχειρήσεις και οργανισμούς.


Viewpoint
Εκπαίδευση και ελληνική πραγματικότητα

Αιμιλία Στέλιαρου, Training & Development Manager, Sarkk SA (Tommy Hilfiger)

Αδιαμφισβήτητα ένα θέμα που απασχολεί πολλά στελέχη αλλά και εταιρείες. Από την πλευρά της εταιρείας, κατά τη διάρκεια αναζήτησης προσωπικού για την κάλυψη αναγκών αλλά και κατά την απασχόλησή τους. «Να επενδύσω χρήματα στην περαιτέρω εκπαίδευση του προσωπικού μου ή όχι;», «Θα έχω το Return on Investment που αναζητώ ή όχι;», «Και εάν αποχωρήσει μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος;».

Αλλά και από την πλευρά του στελέχους, αναπτύσσεται ο προβληματισμός για τη συνέχιση ή όχι της επιμόρφωσής του. «Θα μπορεί να αφιερώσω τον απαιτούμενο χρόνο;», «FT ή PT;», «Ποια κατεύθυνση να ακολουθήσω για να επιτύχω τους επαγγελματικούς μου στόχους;». Εύλογοι προβληματισμοί και από τις δυο πλευρές, που επηρεάζονται ακόμα περισσότερο σε περιόδους κρίσης, όπως αυτή που διανύει η χώρα μας.

Αναζητώντας αγγελίες θέσεων εργασίας στο διαδίκτυο, θα δείτε ότι ελάχιστες θέσεις αναφέρονται σε μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών ως «απαραίτητο προσόν», «θα θεωρηθεί προσόν» κ.ά. Αυτό δείχνει ότι μπορεί το Πτυχίο ενός ΑΕΙ, ΤΕΙ ή ιδιωτικής σχολής να θεωρείται διαρκώς και περισσότερο απαραίτητο, αλλά η περαιτέρω επιμόρφωση όχι τόσο για τις ελληνικές εταιρείες. Πώς λοιπόν το στέλεχος που απασχολείται σε μια ελληνική εταιρεία θα εμπλουτίσει τις γνώσεις του; Εννοείται ότι μέσω της μακροχρόνιας εμπειρίας ο εργαζόμενος αποκτά βαθιά γνώση του αντικειμένου του.

Συνδυάζοντας όμως αυτή την εμπειρία με ένα μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, τότε μπορεί να συμβάλει στην εταιρική ανάπτυξη αλλά και στην προσωπική του εξέλιξη. Θα είναι σε θέση να βελτιώσει διαδικασίες, να αποφύγει λάθη και να εξελιχθεί σε υψηλότερες θέσεις του οργανογράμματος της εταιρείας. Πρέπει να έχει λοιπόν εμπειρία κάποιος για να παρακολουθήσει ένα Μεταπτυχιακό ή είναι καλύτερα να το ξεκινήσει αμέσως μετά το Πανεπιστήμιο;

Είχα έναν συμφοιτητή, που εργαζόταν ήδη για μερικά χρόνια στην οικογενειακή επιχείρηση και αποφάσισε να διακόψει την εργασία του, ώστε να κάνει ένα μεταπτυχιακό και να γυρίσει με νέες ιδέες και γνώσεις, με απώτερο στόχο την περαιτέρω επέκταση της δραστηριότητας της εταιρείας και εκτός συνόρων της χώρας του.

Ο τρόπος που έκανε τις ερωτήσεις και οι συνειρμοί που προκύπτανε στο συλλογισμό του, μου είχαν προκαλέσει ιδιαίτερη εντύπωση. Κατάφερνε να συνδέσει με ευκολία τη θεωρητική γνώση που του παρείχε το κάθε module με τις πραγματικές ανάγκες, απαιτήσεις και προβλήματα μιας επιχείρησης. Η ικανότητα αυτή ήταν άμεσα συνυφασμένη με την πρακτική γνώση που είχε ήδη αποκτήσει, κάτι που τελικά είναι απόλυτα απαραίτητο για την πιο αποδοτική αφομοίωση και μετατροπή σε πράξη της θεωρητικής γνώσης. Ερχόμενοι βέβαια στη σημερινή ελληνική πραγματικότητα, μπορεί κάποιος να πει, ωραία όλα αυτά, αλλά ποιος θα πληρώσει για αυτό το μεταπτυχιακό;

Εταιρείες και στελέχη περιορίζουν διαρκώς τις δαπάνες, ενόψει της οικονομικής αβεβαιότητας. Προς απάντηση, υπάρχουν πολλές εναλλακτικές λύσεις όπως short courses, επιδοτούμενα προγράμματα, eLearning courses, webinars, με θεματολογίες κατάλληλες για τις ανάγκες μιας επιχείρησης, όπως Social Media, Logistics, Management, Finance, κ.ά. Αρκεί να υπάρχει ανοικτό μυαλό για σύγχρονες λύσεις και, όπως έλεγε ο Αριστοτέλης, να θυμόμαστε ότι «Οι ρίζες της εκπαίδευσης είναι πικρές, αλλά ο καρπός τους γλυκός».

Viewpoint
Σχολή Στελεχών – η λύση στην ουσιαστική και ολοκληρωμένη εκπαίδευση των εργαζομένων

Δημήτρης Τσώκος, ΜΒΑ, HR & Training Manager, SABO S.A.

Στην περίοδο της κρίσης που διανύουμε η ανανέωση των γνώσεων και δεξιοτήτων σε συνδυασμό με την εξέλιξη της επιχειρηματικής συμπεριφοράς συνιστά μια νέα επένδυση, η οποία απαιτείται από το σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον και από τα στελέχη των επιχειρήσεων. Ο εμπλουτισμός και η ανανέωση των γνώσεων δημιουργεί νέο συγκριτικό πλεονέκτημα για το στέλεχος αλλά και για την επιχείρηση η οποία διαθέτει την απαραίτητη γνώση και εμπειρία που χρειάζεται για την αποτελεσματική διεκπεραίωση των στρατηγικών της στόχων.

Οι εργαζόμενοι πολλές φορές, μετά από παρακολούθηση διαφόρων σεμιναρίων, τα οποία πολλές φορές δεν έχουν κάποια συνοχή μεταξύ τους και που καλύπτουν συγκεκριμένα γνωστικά κενά, χωρίς να υπάρχει απαραίτητα εφαρμογή στον εργασιακό τους χώρο, επιλέγουν τη λύση υλοποίησης ενός μεταπτυχιακού. Η επένδυση είναι μεγάλη και η αποτελεσματικότητά του μέσα στην εργασία τους αμφίβολη.

Κάθε Επιχείρηση θα μπορούσε να αξιοποιήσει την περίοδο κρίσης για να επενδύσει στη σωστή και «σύγχρονη» εκπαίδευση των στελεχών της, με τρόπο που να είναι πιο συστηματικός, ώστε να έχει έτσι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα όταν η κρίση αρχίσει να υποχωρεί. Με αυτόν τον τρόπο θα οδηγήσει σε ανανέωση και ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων, έτσι ώστε να είναι τα στελέχη της σε θέση να διοικήσουν με σύγχρονο ηγετικό στιλ.

Η πρόταση είναι μια νέα ολοκληρωμένη εκπαιδευτική παρέμβαση, που ονομάζεται ΣΧΟΛΗ ΣΤΕΛΕΧΩΝ. Είναι ένας κύκλος σπουδών που αποτελείται από ένα αριθμό εκπαιδευτικών θεματικών ενοτήτων που όλες μαζί συγκροτούν μια ολοκληρωμένη ενότητα. Ο στόχος του προγράμματος είναι να βοηθήσει την Επιχείρηση, που θα το υλοποιήσει, να επιτύχει τους βραχυχρόνιους και μακροχρόνιους επιχειρησιακούς στόχους, μέσω ανάπτυξης των Διοικητικών - Ηγετικών ικανοτήτων των στελεχών της.

Ένα τέτοιο πρόγραμμα περιλαμβάνει έναν αριθμό θεματικών ενοτήτων με γενικά και ειδικά θέματα που σχετίζονται με τον κλάδο της Επιχείρησης. Τα γενικά εκπαιδευτικά θέματα μπορούν να εστιάζουν στη σύγχρονη διοίκηση με έμφαση στην ανάπτυξη των εργαζομένων και την επίτευξη στόχων, στην ανάπτυξη ηγετικών ικανοτήτων, διαχείριση κρίσεων, διαχείριση αλλαγών και διοίκηση έργων, σε εμπορικά θέματα, στη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, αξιολόγηση συνεργατών και στην προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη. Οι θεματικές ενότητες, το περιεχόμενο τους και η διάρκεια τους αποφασίζεται σε συνεργασία με τη Διοίκηση της Επιχείρησης και τις ειδικές ανάγκες της.

Η εκπαίδευση περιλαμβάνει διαλέξεις, ασκήσεις, μελέτη ειδικών περιπτώσεων, παρουσιάσεις από τους συμμετέχοντες, case studies κ.λπ. Η ολοκλήρωση της σχολής γίνεται με ομαδικές εργασίες που δίνουν λύσεις - προτάσεις σε ουσιαστικά θέματα που σχετίζονται με την Επιχείρηση και παρουσιάζονται σε ανοιχτή εκδήλωση παρουσία της Διοίκησης. Τελειώνοντας, θα ήθελα να επισημάνω ότι αυτή είναι μια πρακτική στην εφαρμογή της οποίας έχω προσωπική εμπειρία και έχει όντως λειτουργήσει αποτελεσματικά αναπτύσσοντας και δίνοντας ικανά στελέχη σε επιχειρήσεις και οργανισμούς.


Viewpoint
Μεταπτυχιακές σπουδές… επιθυμητές ή απαραίτητες;

Μυρτώ Θάνου, Υπεύθυνη Ανθρώπινου Δυναμικού, SPACE HELLAS S.A.

Πόσο σημαντικό είναι τα στελέχη μιας επιχείρησης να είναι κάτοχοι μεταπτυχιακών τίτλων; Ποια είναι η αξία που προσδίδει τελικά ένα μεταπτυχιακό και τι κερδίζει η επιχείρηση; Ερωτήματα που, στην τρέχουσα πραγματικότητα της οικονομικής κρίσης, καλύτερα να παντηθούν με γεγονότα και όχι με θεωρητικές προσεγγίσεις.

Στην επαγγελματική μου πορεία συνάντησα πολλά στελέχη τα οποία θέλησαν να συνεχίσουν την εκπαίδευσή τους και αποφάσισαν να αποκτήσουν ένα μεταπτυχιακό τίτλο. Ανθρώπους που, ενώ κατείχαν μία θέση στον εργασιακό χώρο, διέθεσαν τον πολύτιμο ελεύθερο χρόνο τους για να επιστρέψουν για λίγο στα βιβλία. Δεν μπορώ να γνωρίζω ποια ήταν η κινητήριος δύναμη για κάθε έναν από αυτούς, όμως σίγουρα γνωρίζω ποια είναι τα κοινά χαρακτηριστικά τους. Είναι άνθρωποι με κοινό παρονομαστή, το κέφι και την όρεξη για συνεχή μάθηση, τη διαρκή αναζήτηση της γνώσης και το πάθος για το καλύτερο.

Άνθρωποι με αφοσίωση σε αυτό που έχουν δεσμευτεί να υλοποιήσουν, οι οποίοι, αναγνωρίζοντας και αξιοποιώντας τις ευκαιρίες, αναζητούν νέους τρόπους και προτείνουν νέες ιδέες για καλύτερα αποτελέσματα. Ο μεταπτυχιακός τίτλος δεν τους έδωσε μόνο βαθιά γνώση και εξειδίκευση αλλά πάνω από όλα τους βοήθησε να αναπτύξουν δεξιότητες που κάθε εταιρεία θα αναζητούσε στα στελέχη της, απαραίτητες πλέον στο συνεχώς εξελισσόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον.

Ανέπτυξαν ομαδικό πνεύμα, κριτική σκέψη, συνδύασαν διαφορετικές οπτικές γωνίες καθώς μέσα από τις μεταπτυχιακές σπουδές αρκετές φορές αναλύθηκαν θέματα και προβλήματα του κλάδου στον οποίο δραστηριοποιούνταν. Εφάρμοσαν μεθόδους και τεχνικές διαχείρισης χρόνου αλλά και όγκου εργασιών, καλούμενοι να διαχειριστούν τις πολλαπλές απαιτήσεις ενός μεταπτυχιακού παράλληλα με την εργασιακή τους καθημερινότητα. Είναι γεγονός ότι οι αυξανόμενες γνωστικές απαιτήσεις καθιστούν αναγκαία είτε την επανεκπαίδευση των στελεχών στο αντικείμενό τους, είτε τη διεύρυνση των γνώσεών τους σε άλλα νέα αντικείμενα.

Η σημερινή αγορά εργασίας όμως δεν έχει ανάγκη από τυπικούς τίτλους σπουδών, αλλά από ουσιαστική γνώση και αποκτηθείσες δεξιότητες που κάνουν τη διαφορά. Οι μεταπτυχιακές σπουδές συνδυάζουν γνώση και αξίες, δημιουργώντας το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα που κάθε επιχείρηση αναζητά. Ικανά στελέχη που θα την ωθήσουν ένα βήμα παραπέρα και θα της δώσουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που χρειάζεται για να διακριθεί στην αγορά. Γιατί όλα αντιγράφονται από τον ανταγωνισμό μιας εταιρείας, όχι όμως οι άνθρωποί της.

Viewpoint
Θέλετε λοιπόν να συζητήσουμε για Business Education

Άννα Σκαρλάτου*

H «Επαγγελματική Εκπαίδευση» ή «Επαγγελματική Επιμόρφωση», ή «Δια Βίου Μάθηση» ή «Επαγγελματική Εκπαίδευση» ή όπως αλλιώς και αν την ονομάσουμε είναι ουσιαστικά «γνώση»! Πιστεύω ότι είναι απόλυτα απαραίτητη σε όλες τις φάσεις της επαγγελματικής σταδιοδρομίας των ανθρώπων.

Προσπαθώντας στα πρώτα χρόνια της καριέρας μου να «αποκωδικοποιήσω» τι πραγματικά σημαίνει «Business Education» έφτανα πάντα στο ίδιο σημείο και στον ίδιο ορισμό: είναι «γνώση» και διαφορετικά «επίπεδα γνώσης». Για κάποιον εργαζόμενο μπορεί να σημαίνει απλά ένα «μεταπτυχιακό τίτλο», για κάποιον άλλο μια σειρά από εξειδικευμένα εκπαιδευτικά προγράμματα που οδηγούν σε κάποια συγκεκριμένη πιστοποίηση, απόλυτα απαραίτητης για τα επόμενα βήματα της επαγγελματικής του ανάπτυξης, για κάποιον τρίτο «βασικά στοιχεία επιχειρηματικής εκπαίδευσης», για κάποιον άλλο ένας δεύτερος μεταπτυχιακός κύκλος που αλλάζει εντελώς «το πεδίο δράσης»!

Όλα όμως είναι Εκπαίδευση και είναι απαραίτητη «γνώση» σε διαφορετικά επίπεδα. Αν προσεγγίσουμε την Επαγγελματική Εκπαίδευση με αυτό τον τρόπο καταλαβαίνουμε πόσο σημαντική είναι σε όλα τα στάδια και σε όλα τα επίπεδα της επαγγελματικής μας ζωής. Σαν Διευθυντής Επιλογής, Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης μεγάλου τραπεζικού ομίλου έκανα τεράστια προσπάθεια και έδωσα πολλές μάχες σε όλα τα επίπεδα για να θεμελιώσουμε ένα «In-House MBA» για τους εργαζόμενους σε συνεργασία με κορυφαίο εκπαιδευτικό οργανισμό.

Ο όμιλος κάλυπτε το 80% του κόστους του προγράμματος και ο εργαζόμενος μόνο το 20%, με τη δέσμευση να παραμείνει για κάποιο χρονικό διάστημα «πιστός» στον οργανισμό που τον βοήθησε να βελτιώσει την επαγγελματική του πορεία αποκτώντας ένα μεταπτυχιακό τίτλο. Νομίζω ότι είναι το μοναδικό «In-House MBA» μέχρι σήμερα και η κοινή προσπάθεια του ομίλου, του εκπαιδευτικού οργανισμού και των συμμετεχόντων αποδεικνύει ότι είναι σημαντικό να στηρίζεις τους εργαζόμενους όταν έχουν υψηλούς στόχους. Είναι ένα εξαιρετικό παράδειγμα Business Education στη σωστή του βάση.

Υπήρχε μια άψογη συνέπεια από όλες τις πλευρές και εξαιρετική ομαδική συνεργασία. Χαίρομαι πάρα πολύ σήμερα όταν συναντώ «απόφοιτους» αυτού του προγράμματος σε εξαιρετικά σημαντικές θέσεις και με μεγάλο ενθουσιασμό, με ενημερώνουν για τις επαγγελματικές τους επιτυχίες. Είναι η μεγαλύτερη ηθική ικανοποίηση για μένα, σαν επαγγελματία του χώρου Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού, όταν βλέπω ότι ο σωστός συνδυασμός θέλησης, προσπάθειας, σκληρής δουλειάς και «Επαγγελματικής Εκπαίδευσης» άνοιξε νέους δρόμους επαγγελματικής ανάπτυξης για ένα μεγάλο αριθμό εργαζομένων.

Σήμερα, που οι οικονομικές συνθήκες είναι ιδιαίτερα δύσκολες, η Επαγγελματική Εκπαίδευση μπορεί να σχεδιαστεί και με άλλους τρόπους προσέγγισης, χωρίς τεράστιο κόστος για τις εταιρείες, με γνώμονα τη συνεργασία ανάμεσα στα διαφορετικά τμήματα, τη σωστή διαχείριση σημαντικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τη συνέργεια και τη σύνεση στη διαχείριση των οικονομικών πόρων. Δεν είναι τα οικονομικά μέσα το δυνατό στοιχείο στην Επαγγελματική Εκπαίδευση, αλλά η «δημιουργική διαχείριση» της ουσιαστικής γνώσης.

*Η Άννα Σκαρλάτου ασχολήθηκε με θέματα Επιλογής, Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης για περισσότερα από είκοσι χρόνια, με HR στρατηγική σε συγχωνεύσεις και εξαγορές, διετέλεσε Αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής Group Human Resources σε μεγάλο διεθνή τραπεζικό όμιλο και Γενικός Διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού και Εταιρικής Επικοινωνίας σε βιομηχανικό κλάδο.

HR Professional (T. 98)
« 1 2 3 4 ... 6 »
Έχετε άποψη;
Ο σχολιασμός των άρθρων προϋποθέτει την Είσοδο σας στο HR Professional Online.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείτε ακόμη...

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σήμερα

Αυτοί που διάβασαν αυτό διάβασαν επίσης

Τα πιο δημοφιλή Topics

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε αυτήν την ενότητα

Οι πιο δημοφιλείς ειδήσεις σε άλλες ενότητες


ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συνεντεύξεις / Πρόσωπα

 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Industries

Τρόφιμα - Ποτά

Banking / Finance

International

Τουρισμός

Αυτοκινητοβιομηχανία

Δημόσιος Τομέας

Υγεία & Ομορφιά

Ευρωπαική Ένωση

Εκπαιδευτικοί Οργανισμοί

Συμβουλευτικές Εταιρείες

Καύσιμα

©2017 Boussias Communications, all rights reserved. Κλεισθένους 338, 153 44 Γέρακας, info@boussias.com, Τ:210 6617777, F:210 6617778