Χάρη στην ποικιλία και την ευκολία που προσφέρει, το e-Learning αξιοποιείται όλο και περισσότερο από τις εταιρείες για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών τους. Με τον κατάλληλο σχεδιασμό, ένα πρόγραμμα e-learning μπορεί να προσδώσει πολλά οφέλη για την εταιρεία και τους εργαζομένους της, μειώνοντας δραστικά το κόστος.

Από την εκπαίδευση δι’ αλληλογραφίας μέχρι την εξ ολοκλήρου ψηφιακή εκπαίδευση, η μάθηση εξ αποστάσεως, αφού διένυσε μια μακρά πορεία, έχει πλέον κορυφωθεί με το e-Learning. Σύμφωνα με έρευνα της Ambient Insight, η παγκόσμια αγορά του e-Learning θα συνεχίσει να αναπτύσσεται με ρυθμό 5% ετησίως και, κάποια στιγμή, θα αντικαταστήσει τις άλλες επιλογές. Κερδίζει, μάλιστα, όλο και περισσότερο έδαφος στον επιχειρηματικό κόσμο, με τις εταιρείες να το αξιοποιούν προκειμένου να αναπτύξουν τις ικανότητες του ανθρώπινου δυναμικού τους, να βελτιώσουν τις διαδικασίες τους και να επεκταθούν. Γιατί, ωστόσο, συμβαίνει αυτό και τι ακριβώς είναι το e-Learning;

ΕΝ ΑΡΧΗ ΗΝ Ο ΟΡΙΣΜΟΣ
Ο όρος e-Learning χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά τον Νοέμβριο του 1999 από τον Elliott Masie στην ομιλία του στο TechLearn Conference και αναφέρεται στην εκπαίδευση που πραγματοποιείται μέσα από οποιαδήποτε ψηφιακή συσκευή. Με απλά λόγια, η παρακολούθηση ενός εκπαιδευτικού βίντεο, η ανάγνωση ενός ενδιαφέροντος άρθρου, η επίλυση ενός κουίζ κ.ά αποτελούν e-Learning. Η σύγκρισή του με τις παραδοσιακές εκπαιδευτικές μεθόδους μοιάζει με την σύγκριση των ηλεκτρονικών βιβλίων με τα παραδοσιακά. Όπως, λοιπόν, τα ψηφιακά κείμενα δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την αυθεντικότητα του έντυπου βιβλίου, έτσι και το e-Learning δεν μπορεί να αντικαταστήσει τις παραδοσιακές μορφές εκπαίδευσης. Εντούτοις, το e-Learning είναι πιο πρακτικό, αφού είναι πάντοτε διαθέσιμο, εφόσον υπάρχει η κατάλληλη συσκευή. Αυτός είναι και ένας από τους κυριότερους λόγους που είναι τόσο δημοφιλές. Ένας ακόμη λόγος αποτελεί και το γεγονός ότι υπάρχει η δυνατότητα για προσαρμογή και ενίσχυση της εκπαιδευτικής εμπειρίας, με την προσθήκη επιπλέον χαρακτηριστικών όπως η επαυξημένη ή η εικονική πραγματικότητα. Εξάλλου, όλοι χρησιμοποιούμε καθημερινά το e-Learning για την ατομική μας ανάπτυξή με το να διαβάζουμε άρθρα, να παρακολουθούμε βίντεο ή να παίζουμε παιχνίδια στα smartphones μας. Με τον ίδιο τρόπο οι επιχειρήσεις, από start-ups μέχρι πολυεθνικές εταιρείες, εκπαιδεύουν τους εργαζομένους τους και βοηθούν τις εσωτερικές τους διαδικασίες.

ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΟΥ E-LEARNING ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Σήμερα, πολλές επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους, αξιοποιούν το e-Learning για την ανάπτυξη των εργαζομένων τους και, ειδικότερα, για την αναβάθμιση των πιστοποιήσεων τους, την εκμάθηση νέων δεξιοτήτων ή την επανεκπαίδευσή τους για νέες θέσεις. Αυτό συμβαίνει διότι, όπως χαρακτηριστικά τονίζει η Χριστίνα Γιαλλελή, Director of People Ops της Epignosis: «Η online εκπαίδευση εξοικονομεί χρόνο και χρήμα, ενώ, παράλληλα, η πρόσβαση σε world class περιεχόμενο κάνει τις εταιρείες ανταγωνιστικές σε παγκόσμιο επίπεδο. Επιπλέον, το e-Learning δίνει στους εργαζόμενους την ευελιξία να το ενσωματώσουν στο πρόγραμμά τους και, αποφεύγοντας τα πολύωρα μαθήματα και διαλέξεις, η εκπαίδευση γίνεται πιο ευχάριστη και αποτελεσματική για τους εργαζομένους». Αναλυτικότερα, ένα πρόγραμμα e-Learning προσφέρει:

  • Χαμηλότερα εκπαιδευτικά κόστη: Με το e-learning δεν απαιτούνται υπέρογκα χρηματικά ποσά για τη διενέργεια σεμιναρίων, ενοικιάσεις ξενοδοχείων και την κάλυψη ταξιδιωτικών εξόδων. Το μόνο που χρειάζεται είναι η οργάνωση ενός online μαθήματος και ο διαμοιρασμός του με τους εργαζομένους.
  • Ευρύτερη κάλυψη: Η εκπαίδευση εξ αποστάσεως δεν έχει όρια. Αντιθέτως, παρέχει τη δυνατότητα για την εκπαίδευση χιλιάδων εργαζομένων σε διάφορα γραφεία ανά τον κόσμο. Από την πλευρά τους, οι εργαζόμενοι δεν χρειάζεται να ξοδέψουν χρόνο πηγαίνοντας σε διάφορες αίθουσες για την παρακολούθηση διαλέξεων, με το μόνο που απαιτείται να είναι μια ψηφιακή συσκευή και πρόσβαση στο διαδίκτυο.
  • Μία κοινή βάση δεδομένων: Όλο το εκπαιδευτικό υλικό είναι αποθηκευμένο σε ένα σημείο, όπως για παράδειγμα σε μία πλατφόρμα, με τους εργαζομένους να έχουν τη δυνατότητα να συνδεθούν σε αυτή από οποιαδήποτε συσκευή, όποτε το επιθυμούν, βρίσκοντας το μάθημα που τους ενδιαφέρει και «φρεσκάροντας» τη μνήμη τους.
  • Γρηγορότερη ανάπτυξη των εργαζομένων: Η παραδοσιακή εκπαίδευση μπορεί να είναι αρκετά χρονοβόρα και αυτό διότι συναρτάται με το ωράριο εργασίας των εργαζομένων της επιχείρησης. Εν αντιθέσει, μια πλατφόρμα e-Learning, είναι διαθέσιμη κάθε στιγμή, προσφέροντας την ευκαιρία στους εργαζομένους να «μαθαίνουν» κατά τη διάρκεια του διαλείμματός τους, ενώ μετακινούνται ή ακόμα και στο σπίτι τους, κοντολογίς όποτε το επιθυμούν.
  • Εύκολη ανίχνευση της προόδου: Η πλειοψηφία των πλατφορμών που χρησιμοποιούνται παρέχουν αναλυτικά στατιστικά στοιχεία, τα οποία δείχνουν την πρόοδο κάθε εκπαιδευόμενου μέσα από γραφήματα και ειδικές αναφορές. Συνεπώς, οι εκπαιδευτές δεν υποχρεούνται, πλέον, να διεξάγουν γραπτές εξετάσεις, αξιολογώντας κάθε μία στη συνέχεια, για να ανιχνεύουν την ύπαρξη και το μέγεθος της προόδου.
  • Επιχειρησιακή Προσαρμοστικότητα: Το e-Learning βοηθά τους εργαζομένους να ακολουθούν τον ρυθμό της εκάστοτε επιχείρησης και να λύνουν προβλήματα σε πραγματικό χρόνο. Αν, παραδείγματος χάριν, μια εταιρεία χρειάζεται να παρουσιάσει ένα καινούργιο προϊόν στην ομάδα των πωλήσεών της, μπορεί απλώς να δημιουργήσει ένα σχετικό μάθημα και να το προωθήσει σε χιλιάδες εργαζομένους της στην στιγμή.

ΤΑ ΠΕΔΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ
Το e-Learning, χάρις στις πολλές δυνατότητες που παρέχει, μπορεί να αξιοποιηθεί σε ένα ευρύ φάσμα από τις επιχειρήσεις. Συνήθως, οι οργανισμοί το αξιοποιούν για να τους βοηθήσει, μεταξύ άλλων:

  • Στο Compliance Training. Το Compliance training είναι υποχρεωτικό για, σχεδόν, κάθε εταιρεία. Στόχος είναι η ενημέρωση των νέων εργαζομένων για τις πολιτικές της εταιρείας, όπως για παράδειγμα αυτές που σχετίζονται με την ασφάλεια και τη δεοντολογία. Η εν λόγω εκπαίδευση γίνεται ευκολότερη με τη χρήση κάποιας πλατφόρμας, ειδικά αν απαιτούνται άμεσες αλλαγές στην εταιρική πολιτική.
  • Στην κινητοποίηση των εργαζομένων. Το e-Learning εμπλέκει τους εργαζομένους σε διαδραστικά μαθήματα, με δημιουργικό σχεδιασμό και παιγνιώδη στοιχεία, με στόχο τη διατήρηση του ενδιαφέροντος για την εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Στην εξοικείωση των νέων εργαζομένων. Ιδιαίτερα για τις πολυεθνικές εταιρείες, η διαδικασία ενσωμάτωσης και εξοικείωσης των νέων μελών του ανθρώπινου δυναμικού, μπορεί να αποδειχτεί αρκετά περίπλοκη. Ωστόσο, με τη χρήση ψηφιακών μαθημάτων. για την, βήμα-βήμα, παρουσίαση της εταιρείας και των βασικών χαρακτηριστικών της, μπορεί να απλοποιήσει τα πράγματα και, παράλληλα, να διευκολύνει και την ομάδα του HR.
  • Στην ανάπτυξη των πελατών και των συνεργατών. Χάρη στα ψηφιακά μαθήματα, οι οργανισμοί μπορούν να δείξουν στους πελάτες και στους συνεργάτες τους με τι ακριβώς ασχολούνται και τι προϊόντα ή υπηρεσίες προσφέρουν. Αυτό είναι χρήσιμο διότι μπορεί οι άνθρωποι να αγαπούν την καινοτομία, αλλά συχνά είναι επιφυλακτικοί απέναντι σε ό,τι δεν γνωρίζουν. Επομένως, η αξιοποίηση μαθημάτων και παρουσιάσεων από τις επιχειρήσεις, προκειμένου να εξηγήσουν τον τρόπο που λειτουργούν οι υπηρεσίες τους και τους λόγους που είναι αποτελεσματικές, είναι σε θέση να δημιουργήσει ένα κλίμα ασφάλειας και σιγουριάς, αίροντας γρηγορότερα τις επιφυλάξεις που παρουσιάζονται.
  • Στο sales training. Οι εταιρείες μπορούν να αξιοποιήσουν το e-Learning, προκειμένου να εκπαιδεύσουν τις ομάδες των πωλήσεών τους για τα νέα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους, βοηθώντας τους εργαζομένους να εξοικειωθούν ταχύτερα με αυτά, και, ως εκ τούτου, να αυξήσουν τις πωλήσεις τους.

Με ποιόν, όμως, τρόπο οι επιχειρήσεις επιτυγχάνουν όλα τα παραπάνω; Σημαντικό ρόλο διαδραματίζει το περιεχόμενο του e-Learning, το οποίο θα ήταν σκόπιμο να είναι διαδραστικό, ενημερωτικό και να κινητοποιεί το ενδιαφέρον.

ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ E-LEARNING
Το περιεχόμενο και οι υπηρεσίες ενός προγράμματος e-Learning έχουν άμεση σχέση με την αποτελεσματικότητά του. Το περιεχόμενο αυτό ποικίλει και, ανάλογα με τις ιδιαίτερες ανάγκες και τους στόχους κάθε εταιρείας μπορεί να αποτελείται από διαφορετικού τύπου υπηρεσίες. Έτσι, ένα πρόγραμμα e-Learning μπορεί να αποτελείται από:

  • Ψηφιακά μαθήματα: Τα απλά ψηφιακά μαθήματα αποτελούνται, συνήθως, από διαφάνειες που συνδυάζουν πληροφορίες και διάφορα άλλα μέσα, όπως βίντεο ή και φωτογραφίες, ενώ η σύγχρονη τάση επιτρέπει τη χρήση κουίζ και προσομοιώσεων. Ουσιαστικά, το μυστικό για την επιτυχία έγκειται στο να δημιουργηθεί μια εύκολη διαδικασία που να οδηγεί σε μια αξιομνημόνευτη εμπειρία.
  • Κουίζ: Όπως συμβαίνει και με τα παραδοσιακά «σχολικά» τεστ, τα εν λόγω ψηφιακά κουιζ βοηθούν στο να καταγραφεί το τι ακριβώς έμαθαν οι εργαζόμενοι από κάθε εκπαιδευτική διαδικασία. Επιπλέον, η νέα τεχνολογία επιτρέπει να δημιουργηθούν περισσότερο διασκεδαστικά και διαδραστικά τεστ, με ακουστικές ή οπτικές ερωτήσεις, διακλαδώσεις κ.ά.
  • Webinars: Το webinar είναι μια online διάλεξη, για την καταγραφή της οποίας συνήθως χρησιμοποιείται μια webcam, με το desktop του ομιλητή να χρησιμεύει ως πίνακας, στον οποίο προβάλλονται σχετικά βίντεο ή διαφάνειες. Με τον τρόπο αυτό, αφενός καθίσταται δυνατή η μετάδοση σε χιλιάδες εργαζομένους στην στιγμή και αφετέρου, όσοι παρακολουθούν μπορούν να θέσουν ερωτήματα, τα οποία και θα τους απαντηθούν σε πραγματικό χρόνο.
  • Μαθήματα μέσω βίντεο: Τα εν λόγω μαθήματα καθιστούν την εκπαιδευτική διαδικασία πολύ πιο ενδιαφέρουσα οπτικά, συνδυάζοντας «το τερπνόν μετά του ωφελίμου» για οποιοδήποτε θέμα. Το μόνο που χρειάζεται είναι να αποφασιστεί ο τρόπος που θα παρουσιαστεί. Αυτό συμβαίνει διότι ένα μάθημα μέσω βίντεο μπορεί να είναι είτε διαδραστικό, με την αξιοποίηση pop-up ερωτήσεων και παιγνιωδών στοιχείων, είτε ένα απλά πληροφοριακό βίντεο.
  • Screencasts: Μέσω των Screencasts, οι εργαζόμενοι μπορούν να εκπαιδευτούν στο πώς να χρησιμοποιήσουν ένα συγκεκριμένο λογισμικό. Για παράδειγμα, αν είναι αναγκαίο οι εργαζόμενοι να μάθουν να χρησιμοποιούν ένα Σύστημα Διαχείρισης Πελατειακών Σχέσεων (CRM), τότε μπορεί να τους γίνει μια επίδειξη του πώς αυτό λειτουργεί, μέσα από ένα Screencast.
  • Προσωποκεντρικό Βίντεο Ομιλίας: Πρόκειται για βίντεο που περιέχουν κάποιο άτομο να μιλάει απευθείας στην κάμερα, με στόχο να διατηρήσει το ενδιαφέρον του θεατή με μία ιστορία, η οποία μπορεί να είναι κάποιο success story, μια επίδειξη προϊόντος κ.ά.
  • Άρθρα και eBooks: Πολλές πλατφόρμες συμπεριλαμβάνουν καταλόγους με βιβλία, άρθρα, μελέτες περιπτώσεων κ.ά, τα οποία συγκροτούν μια βάση δεδομένων και γνώσεων, στην οποία μπορούν ανά πάσα στιγμή, κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης, να ανατρέξουν οι εκπαιδευόμενοι.
  • Προσομοιώσεις: Οι προσομοιώσεις βοηθούν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των εργαζομένων, με το να δημιουργούν πιθανά σενάρια που μπορεί ο εκπαιδευόμενος να αντιμετωπίσει στην εργασία του. Είτε πρόκειται για έναν πιθανό διάλογο με έναν πελάτη, είτε για την επισκευή κάποιας μηχανικής βλάβης, το βασικό όφελος είναι ότι ο εκπαιδευόμενος μπορεί να φέρει εις πέρας το εκάστοτε ζητούμενο σε ένα ασφαλές περιβάλλον, χωρίς το ρίσκο για τις πιθανές επιπτώσεις ενός λάθους στην πραγματικότητα.
  • Προσομοιώσεις εικονικής πραγματικότητας: Τα προγράμματα εικονικής πραγματικότητας είναι ίσως ο πιο αποτελεσματικός και κοστοβόρος τρόπος e-Learning. Τα προγράμματα αυτά επιτρέπουν στον χρήστη να εμβαθύνει στην κάθε εμπειρία και να πειραματιστεί, αποφεύγοντας τις συνέπειες λανθασμένων χειρισμών.
  • Μάθηση μέσω mail: Μέσα από την αποστολή mail με εκπαιδευτικό περιεχόμενο, μπορεί να διδαχθούν ορισμένα βασικά θέματα, όπως η επιχειρησιακή νομοθεσία και η εταιρική πολιτική, αλλά όχι εκτενή και περίπλοκα ζητήματα. Το βασικό μειονέκτημα είναι ότι δεν υπάρχει επαρκής έλεγχος των δεδομένων, αφού δεν υπάρχει η δυνατότητα για ανίχνευση του πόσοι και ποιοι είδαν τα mail, καθώς και του αν, εν τέλει, επωφελήθηκαν.
  • Podcasts: Πρόκειται για ένα βολικό τρόπο, αφού οι συγκεκριμένοι τύποι ηχογραφήσεων, μπορούν να αναπαραχθούν οπουδήποτε, από το γυμναστήριο μέχρι το αυτοκίνητο, αρκεί να είναι σε θέση να κρατούν συνεχώς το ενδιαφέρον του ακροατή.

ΠΩΣ ΟΡΓΑΝΩΝΕΤΑΙ ΕΝΑ E-LEARNING ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Η υλοποίηση ενός προγράμματος e-Learning απαιτεί χρηματοδότηση, σχεδιασμό και ομαδικότητα, με την συνολική προετοιμασία να διαρκεί από μια εβδομάδα μέχρι και ένα έτος, ανάλογα με την έκτασή του. Ωστόσο, ποια είναι τα σημεία στα οποία είναι σκόπιμο να δοθεί προσοχή; Σύμφωνα με την Χ. Γιαλλελή: «Πρέπει να προηγείται λεπτομερής ανάλυση των αναγκών της εταιρείας και του πώς ένα πρόγραμμα e-Learning θα τη βοηθήσει να αναπτυχθεί, καθώς και εντοπισμός των skills που χρειάζεται το ανθρώπινο δυναμικό. Απαιτείται, ακόμη, περιεχόμενο προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κλάδου, με συγκεκριμένα παραδείγματα και case studies, αλλά και ορισμός του χρονοδιαγράμματος- πόση ώρα μπορεί η εταιρεία να αφιερώσει στην εκπαίδευση και πότε πρέπει να έχει ολοκληρωθεί κάθε κύκλος μαθημάτων; Τέλος, εκτός από τις τεχνικές γνώσεις, το πρόγραμμα e-Learning πρέπει να περιλαμβάνει και εκπαίδευση σε “soft skills”». Συνεπώς, κατά την οργάνωση ενός προγράμματος e-Learning μπορούν να ακολουθηθούν τα παρακάτω βήματα:

    1. Στοχοθεσία. Αναγνώριση των λόγων που ωθούν στην υλοποίηση ενός προγράμματος e-Learning και του τι ακριβώς επιδιώκεται να επιτευχθεί. Όσο μεγαλύτερος ο στόχος, τόσο πιο περίπλοκη είναι η στρατηγική υλοποίησης.
    2. Επιλογή κατάλληλων εργαλείων e-Learning. Αν υπάρχουν βραχυπρόθεσμα πλάνα ή η ανάγκη για κάτι απλό, όπως η μάθηση μέσω mail, δεν απαιτείται η χρήση περίπλοκων εργαλείων. Εντούτοις, αν η πρόθεση είναι η δημιουργία ενός αναπτυσσόμενου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος, είναι αναγκαία η αναζήτηση μιας πλατφόρμας ή κάποιων εργαλείων λογισμικού.
    3. Προετοιμασία ενός πλάνου. Είναι απαραίτητη η σχεδίαση ενός πλάνου σε στάδια, με τον αντίστοιχο προϋπολογισμό για το καθένα από αυτά και τις κατάλληλες επιλογές πλατφόρμας, της διαχειριστικής ομάδας, αλλά και για το εάν το περιεχόμενο θα αγοραστεί ή θα αναπτυχθεί από την ίδια την εταιρεία.
    4. Δημιουργία περιεχομένου. Μετά από τον προσεκτικό σχεδιασμό, απαιτείται η δημιουργία και η ανάπτυξη του περιεχομένου των εκπαιδευτικών υλικών για τους εργαζομένους. Για αρχή, αποτελεσματικότερο θα ήταν κάτι απλό και όχι κάτι περίπλοκο ή εξεζητημένο.
    5. Προετοιμασία της πλατφόρμας. Έχοντας έτοιμο το περιεχόμενο, μπορεί να τοποθετηθεί στην πλατφόρμα που θα χρησιμοποιηθεί και στη συνέχεια να γίνει η οργάνωσή της. Η δημιουργία φακέλων, ο συνδυασμός των μαθημάτων κ.ά είναι σκόπιμο να πραγματοποιηθούν με γνώμονα ότι λειτουργούν αποτελεσματικά και ότι δείχνουν σωστά την σημειούμενη πρόοδο.
    6. Διενέργεια ενός δοκιμαστικού τεστ. Όταν όλα είναι έτοιμα, μπορούν να προσκληθούν ορισμένοι εργαζόμενοι για ένα δοκιμαστικό τεστ, με στόχο να καταγραφούν τα πάντα και να ληφθεί χρήσιμο feedback για τυχόν διορθώσεις που χρήζουν προσοχής.
    7. Γνωστοποίηση της εφαρμογής του προγράμματος. Οι εργαζόμενοι είναι αναγκαίο να μάθουν για τη νέα εκπαιδευτική λύση που παρέχεται, με το εταιρικό mail να αποτελεί μια εύκολη κίνηση.
    8. Έναρξη της εκπαίδευσης. Οι εργαζόμενοι προσκαλούνται στην πλατφόρμα και εγγράφονται στα μαθήματα, ξεκινώντας την αντίστοιχη εκπαίδευση.
    9. Μέτρηση της αποτελεσματικότητας. Με την αξιοποίηση των στατιστικών και του feedback των εργαζομένων, παρέχεται η δυνατότητα για αξιολόγηση της επιτυχίας του προγράμματος. Όπως επισημαίνει η Χ. Γιαλλελή: «Εξαρτάται από το είδος των μαθημάτων. Στην εκπαίδευση των λεγόμενων “soft skills” οι εταιρείες μπορούν να βγάλουν συμπεράσματα κοιτάζοντας όχι μόνο την επίδοση, αλλά και το ποσοστό συμμετοχής και ολοκλήρωσης των μαθημάτων. Στην περίπτωση των μαθημάτων ηγεσίας και μάνατζμεντ κοιτάμε πώς επηρεάζονται οι ομάδες: έχουν αυξηθεί οι επιδόσεις; Έχει ανεβεί το ηθικό; Έχουν μειωθεί οι αποχωρήσεις; Στα προγράμματα που σχεδιάζονται για συγκεκριμένα τμήματα, πρέπει να κοιτάμε τις επιδόσεις μετά το τέλος της εκπαίδευσης. Για παράδειγμα, αυξημένες πωλήσεις για τις ομάδες sales ή καλύτερα reviews για τα τμήματα customer care. Σε κάθε περίπτωση, με ένα LMS οι εταιρείες μπορούν να συντάσσουν reports και να συγκρίνουν δείκτες αποτελεσματικότητας που αφορούν κάθε τύπο εκπαίδευσης και βοηθούν στον καλύτερο σχεδιασμό του επόμενου κύκλου μαθημάτων».

Παρότι το e-Learning κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος, απέχει πολύ από την πλήρη αντικατάσταση της παραδοσιακής εκπαίδευσης, μιας και δεν υπάρχει ακόμα η απαραίτητη ετοιμότητα για την απεμπλοκή από την ανθρώπινη αλληλεπίδραση. Επομένως, τη δεδομένη στιγμή, το e-Learning είναι μια εύχρηστη εναλλακτική για ορισμένες περιπτώσεις, η οποία θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, όσο συνεχίζουν να εξελίσσονται και οι νέες τεχνολογίες.

CASE STUDY
ΜΙΑ ΔΟΚΙΜΑΣΜΕΝΗ ΜΕΘΟΔΟΣ

    Μαμαλιός Σεραφείμ
    Εκπαιδευτής, Υπεύθυνος E-Learning,
    Alpha Bank

Η εκπαίδευση αποτελεί βασικό εργαλείο για την ανάπτυξη του προσωπικού κάθε οργανισμού. Ένας εναλλακτικός και ταχύτατα αναπτυσσόμενος τρόπος εκπαίδευσης είναι το e-Learning. Ως εκπαιδευτικό εργαλείο στην Alpha Bank για πάνω από 18 χρόνια, έδωσε μία νέα διάσταση στην εκπαίδευση. Ξεκινώντας από απλά μαθήματα χρηματοοικονομικής και εξυπηρέτησης πελάτη, εξελίχθηκε σε βασικό πυλώνα της εκπαίδευσης. Παράλληλα, η εξέλιξη των τεχνολογιών και η αύξηση της ταχύτητας μεταφοράς δεδομένων του δικτύου συνετέλεσαν στην περαιτέρω ανάπτυξη των μαθημάτων, καθώς και στην αύξηση των εναλλακτικών μέσων πρόσβασης σε αυτό (tablet και οικιακός H/Y).

Από το 2001, έτος που εισήχθη το e-Learning ως εργαλείο εκπαίδευσης στην τράπεζα, παρουσιάζεται συνεχής βελτίωση των υπηρεσιών του. Αυτό αντανακλάται στο μέγεθος των συμμετοχών στα μαθήματα, ξεκινώντας από μόλις 40 και φτάνοντας τις 26.000 για το 2018.

Μεγάλο ρόλο στην εδραίωση του e-Learning έπαιξε η ανάπτυξη πλατφόρμας που σχεδιάστηκε σύμφωνα με τις απαιτήσεις της τράπεζας. Δημιουργήθηκαν αναφορές για την ποιοτική και την ποσοτική παρακολούθηση της εκπαίδευσης του προσωπικού και υποστηρίχθηκε η διαδικασία εξέτασης για την πιστοποίηση των εργαζομένων. Παράλληλα, υπήρξε και η δυνατότητα δημιουργίας ερωτηματολογίων τύπου survey, για τη σωστή αξιολόγηση των γνώσεων.

Κομβικό σημείο στην εξέλιξη της ηλεκτρονικής εκμάθησης είναι η μέθοδος ανάπτυξης των μαθημάτων, με τη δημιουργία και τη διάθεση, μέσω της πλατφόρμας, σε όλο το προσωπικό ανεξαρτήτου θέσης, μιας ψηφιακής βιβλιοθήκης 75 μαθημάτων, προσαρμοσμένη στις ανάγκες εκπαίδευσης του προσωπικού, από έμπειρους εισηγητές που έχουν εργαστεί πάνω στα αντίστοιχα αντικείμενα εκμάθησης. Μέσω των ηλεκτρονικών μαθημάτων παρέχεται ευκολία απόδοσης της γνώσης, λόγω της δυνατότητας χρήσης πολυμέσων, όπως η εισαγωγή video, επεξηγηματικών κειμένων (bubbles), εισαγωγή ήχου και animation (κινούμενες εικόνες), που κάνουν την εκπαίδευση ακόμα πιο διαδραστική και αποδοτική. Όλα τα μαθήματα μπορούν να λειτουργήσουν σε προσωπικό ηλεκτρονικό υπολογιστή, tablet, ακόμα και κινητά τηλέφωνα, χωρίς να δημιουργεί απαίτηση προμήθειας εξοπλισμού και χωρίς τη φυσική παρουσία του εκπαιδευόμενου σε χώρο διδασκαλίας, μειώνοντας σημαντικά το κόστος. Επιπλέον, μαθήματα όπως ο Γενικός Κανόνας Προσωπικών Δεδομένων, Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και περιβαλλοντικής αφύπνισης, που απαιτήθηκε να συμμετέχει όλο το προσωπικό (περί των 7.000 ατόμων), διεξήχθησαν με ευκολία και σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Συνδυαστικά με την κλασική εκπαίδευση, προετοιμάζει τους εκπαιδευόμενους κατάλληλα, πριν τη φυσική τους παρουσία στην αίθουσα, κάνοντας το μάθημα αποτελεσματικότερο, έχοντας όλοι το ίδιο επίπεδο γνώσεων. Επίσης, συνδράμει στην καλύτερη προετοιμασία για τις εξετάσεις της Τράπεζας της Ελλάδος, παρέχοντας εξέταση προσομοίωσης με ερωτήσεις επιλεγμένες σε τυχαία σειρά από την τράπεζα θεμάτων.

Σε μια εποχή που τα πάντα γύρω μας αλλάζουν, κυρίως λόγω του αυξανόμενου ρυθμού εξέλιξης της τεχνολογίας, διαμορφώνεται και η αντίστοιχη αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο ο άνθρωπος θα ενεργεί. Το e-Learning, αποτελεί, πλέον, μία δοκιμασμένη μέθοδο, που μπορεί να καλύψει τις σύγχρονες και μελλοντικές ανάγκες.