Oι νέες τεχνολογίες δίνουν ώθηση σε πιο σύγχρονες και άμεσες τεχνικές που διευκολύνουν τη διαδικασία προσέλκυσης, αναζήτησης και επιλογής ταλέντων.

Η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας διαδραματίζει σημαντικό ρόλο και αναδιαμορφώνει το τοπίο σε κάθε λειτουργία των επιχειρήσεων. Στην περίπτωση του HR, και ιδίως στον τομέα της αναζήτησης και πρόσληψης ταλέντων, η τεχνολογία προσφέρει νέα εργαλεία που δεν εμπλουτίζουν απλά, αλλά ενισχύουν σημαντικά την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας.

Η ΑΡΧΗ
Όταν έκαναν την εμφάνισή τους οι online αιτήσεις εργασίας και το LinkedIn, αντιμετωπίστηκαν από τα στελέχη HR ως συμπληρωματικά εργαλεία στη βασική μεθοδολογία που περιελάμβανε το βιογραφικό σημείωμα και την προσωπική συνέντευξη. Σήμερα, όμως, το μεγαλύτερο ποσοστό της διαδικασίας προσλήψεων διεθνώς, από την αναζήτηση έως το βιογραφικό και τη συνέντευξη, γίνεται ψηφιακά.

ΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΒΗΜΑ
Όπως αναφέρουν στελέχη Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού στο άρθρο “Hiring in the Digital Age: What’s Next for Recruiting” (www.businessnewsdaily.com), οδεύουμε προς ένα 100% ψηφιακό μοντέλο. Η κυρίαρχη μεθοδολογία screening θα βασίζεται σε καινοτόμα εργαλεία τα οποία θα αξιοποιούν τα κοινωνικά δίκτυα, τα big data και τις νέες τεχνολογίες. Τα digital profiles μπορούν να προσφέρουν πολύ περισσότερες πληροφορίες για έναν υποψήφιο από ό,τι ένα απλό βιογραφικό.

Η «ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΙΚΟΝΑ»
Το σύγχρονο «βιογραφικό» ενός υποψηφίου δεν αποτελείται μόνο από ένα κομμάτι χαρτί ή ένα αρχείο word όπου απαριθμεί τις ικανότητες, τα επιτεύγματα και την εμπειρία του: είναι ένα αρκετά πιο ολοκληρωμένο προφίλ που περιλαμβάνει πλήθος στοιχείων που είναι διαθέσιμα ηλεκτρονικά, όπως τη συμμετοχή του σε online communities, συνέδρια ή συναντήσεις. Ακόμη, πολλοί υποψήφιοι με προφίλ σε επαγγελματικά κοινωνικά δίκτυα ή online job boards μπορούν να αναρτήσουν portfolios με δείγμα της δουλειάς τους ή συγκεκριμένα επιτυχημένα παραδείγματα από την προϋπηρεσία τους, παρουσιάζοντας έτσι με πιο σφαιρικό τρόπο την επαγγελματική τους ταυτότητα. Η πληροφόρηση συμπληρώνεται στις περισσότερες περιπτώσεις και με συστάσεις και αξιολογήσεις από συνεργάτες, προηγούμενους προϊσταμένους ή πελάτες. Μέσα από αυτό το σαφώς πιο ευρύ και λιγότερο απρόσωπο υλικό, οι υπεύθυνοι προσλήψεων είναι σε θέση να σχηματίσουν πιο ξεκάθαρη και αξιόπιστη εικόνα για τον υποψήφιο και για το αν ταιριάζει ή όχι στην κουλτούρα της εταιρείας, πριν καν κάνουν το πρώτο βήμα επικοινωνίας μαζί του για συνέντευξη.

Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Αλλά και στο πρωταρχικό στάδιο της αναζήτησης ταλέντων, τα επαγγελματικά networking sites, όπως το LinkedIn, και οι πλατφόρμες κοινωνικών δικτύων, όπως το Facebook, επιτρέπουν στους υπεύθυνους προσλήψεων να κάνουν πολύ πιο στοχευμένες αναζητήσεις αλλά και να αναρτήσουν αγγελίες για θέσεις εργασίας σε συγκεκριμένο κοινό που διαθέτει τα κατάλληλα προσόντα που χρειάζονται για την εκάστοτε θέση, σε όλη τη χώρα ή και σε όλο τον κόσμο.

Επιπλέον, η τηλεφωνική συνέντευξη για τους υποψηφίους που βρίσκονται εκτός έδρας ή για τον πρώτο γύρο συνεντεύξεων, αντικαθίσταται σταδιακά με την πιο high tech λύση της συνέντευξης μέσω webcam. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών HR, στα επόμενα 2-3 χρόνια θα αυξηθεί σημαντικά η χρήση των βίντεο συνεντεύξεων, καθώς και τα one-way videos όπου οι υποψήφιοι μαγνητοσκοπούν τη συνέντευξη για μελλοντική χρήση.

Γενικότερα, όπως τα online dating sites χρησιμοποιούν αλγόριθμους για να ταιριάξουν συμβατούς ανθρώπους, έτσι και η τεχνολογία social recruiting διευκολύνει το «ταίριασμα» της επιχείρησης με τους ιδανικούς υποψηφίους, με κριτήρια που δεν περιορίζονται στα τυπικά προσόντα, αλλά περιλαμβάνουν και στοιχεία της κουλτούρας της επιχείρησης.


ΝΕΟΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ, ΝΕΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
Οι αλλαγές στις βέλτιστες πρακτικές για αποτελεσματικό talent search δεν προκύπτουν μόνο από την επέλαση των έξυπνων κινητών και των κοινωνικών δικτύων, αλλά και από τις απαιτήσεις των ίδιων των υποψηφίων.

Καθώς ο αριθμός των ταλέντων που ανήκουν στη Γενιά Υ αυξάνεται διαρκώς, οι υπεύθυνοι προσλήψεων διαπιστώνουν ότι οι προσδοκίες των millennials, που μεγάλωσαν μέσα στην τεχνολογία, είναι αρκετά διαφορετικές από εκείνες των προηγούμενων γενεών.

Πρώτον, αναμένουν ότι η διαδικασία της αναζήτησης ανοιχτών θέσεων και της υποβολής αίτησης ενδιαφέροντος σε μία επιχείρηση πρέπει να είναι απλή και γρήγορη. Ακόμη και αν μία εταιρεία δεν έχει την οικονομική δυνατότητα να επενδύσει σε τεχνολογίες recruitment marketing, μπορεί να φροντίσει ώστε στο εταιρικό της site να υπάρχει η διαθέσιμη πληροφόρηση και η δυνατότητα υποβολής ενδιαφέροντος, με τρόπο εύληπτο και απλό.

Δεύτερον, στην εποχή των κινητών συσκευών και της περιορισμένης δυνατότητας συγκέντρωσης λόγω της διαρκούς ανανέωσης των newsfeeds και των μηνυμάτων, οι σύγχρονες τάσεις επιτάσσουν πολύ σύντομες αγγελίες/αναρτήσεις θέσεων εργασίας, διαμορφωμένες στη λογική της online επικοινωνίας και ιδανικά στα πρότυπα των αναρτήσεων του Twitter (140 χαρακτήρες).

Τρίτον, καθώς στις μέρες μας οι υποψήφιοι δεν περιμένουν να διαβάσουν αγγελίες θέσεων εργασίας στην εφημερίδα, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να φροντίσουν ώστε οι προσφερόμενες θέσεις να είναι διαθέσιμες και ευανάγνωστες μέσα από κάθε συσκευή: υπολογιστή, tablet ή κινητό. Λαμβάνοντας υπόψη ότι 2 στους 3 Έλληνες είναι σήμερα κάτοχοι smartphones και ότι τα κινητά αποτελούν το δημοφιλέστερο μέσο πρόσβασης στο διαδίκτυο (στοιχεία πρόσφατης έρευνας Focus Bari), το πιθανότερο είναι ότι οι υποψήφιοι θα διαβάσουν την αγγελία από το κινητό τους τηλέφωνο.

ΣΗΜΕΙΑ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
Καθώς οι νέες τεχνολογίες επιτρέπουν την αμεσότητα και η τεχνολογία social recruiting δίνει τη δυνατότητα ανάδρασης με τον υποψήφιο τη στιγμή που θα υποβάλλει την αίτησή του, οι οργανισμοί που θέλουν να είναι ελκυστικοί στη νέα γενιά ταλέντων δεν έχουν το περιθώριο για μεγάλους χρόνους απόκρισης. Σύμφωνα με το άρθρο “10 ways HR Tech Has Changed Recruiting Forever” (www.theundercoverrecruiter.com), το 82% των υποψηφίων αναμένει κάποιο feedback μετά την έκφραση ενδιαφέροντος για μια θέση εργασίας, ωστόσο το 29% δεν λαμβάνει καν επιβεβαίωση ότι η αίτησή του παραλήφθηκε επιτυχώς, τακτική που πλήττει σημαντικά τη φήμη της επιχείρησης. Για το σκοπό αυτό, και καθώς δεν είναι εφικτό στις περισσότερες περιπτώσεις να γίνει τηλεφωνικά, προτείνεται η αποστολή ειδοποιήσεων μέσω e-mails, sms ή ακόμη και instant messaging.

Τέλος, το σημαντικότερο ίσως εργαλείο προσέλκυσης ταλέντων που διαθέτει μια επιχείρηση είναι το Employer brand της και οι νέες τεχνολογίες μπορούν να συνεισφέρουν σημαντικά στην ενίσχυσή του, επικοινωνώντας με σύγχρονους και διαδραστικούς τρόπους γιατί οι υποψήφιοι αξίζει να εργαστούν στην εταιρεία. Ένα πρώτο, βασικό βήμα είναι η σωστή διαμόρφωση του εταιρικού career site, καθώς μπορεί να αποτελέσει one-stop-shop για τους υποψηφίους, προκειμένου να μάθουν αναλυτικά στοιχεία για τις προσφερόμενες θέσεις εργασίας και τον τρόπο υποβολής, αλλά και να κατανοήσουν τις αξίες και την κουλτούρα της επιχείρησης, αξιολογώντας αν εναρμονίζεται με τις δικές τους προσδοκίες.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
Πέρα από το εταιρικό site, πολλές επιχειρήσεις έχουν καταφέρει μέσα από έξυπνες και στοχευμένες καμπάνιες να ενισχύσουν σημαντικά ή και να ανατρέψουν το employer brand τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εξαιρετικά επιτυχημένη recruiting καμπάνια της GE, “What’s the matter with Owen”, με ήρωα έναν νεαρό μηχανικό υπολογιστών που επέλεξε να εργαστεί στην GE (δηλαδή σε έναν «παραδοσιακό» οργανισμό και όχι σε έναν από τους μεγάλους τεχνολογικούς κολοσσούς) και μέσα από videos και spots εξηγεί στους φίλους και την οικογένειά του τους λόγους που έκανε αυτή την επιλογή και γιατί η δουλειά του είναι τόσο σημαντική. Η καμπάνια ανέτρεψε τα κλισέ για την GE, ενίσχυσε σημαντικά την απήχησή της σε νέα ταλέντα και οδήγησε σε αύξηση 800% των αιτήσεων στην εταιρεία. Η “Owen campaign” τρέχει με επιτυχία σε διαφορετικές κοινωνικές πλατφόρμες, με πιο πρόσφατη προσθήκη το Snapchat.

Επίσης, και η εταιρεία Παπαστράτος στην Ελλάδα αξιοποιεί ως recruitment όχημα την παρουσία της στα κοινωνικά δίκτυα. Με την καμπάνια «PARE THESI στο Μέλλον της Παπαστράτος», οι επισκέπτες της σελίδας της εταιρείας μπορούν να δουν σε ξεχωριστές αναρτήσεις τις νέες θέσεις εργασίας, καθώς και videos όπου τα ίδια τα μέλη της ομάδας στην οποία θα ενταχθεί ο υποψήφιος περιγράφουν τις προδιαγραφές της θέσης και δίνουν μία πρώτη γεύση του χώρου εργασίας.