Ο λόγος γίνεται για το μόλις γνωστό site αξιολόγησης και πληροφοριών, αν μπορεί να χαρακτηριστεί έτσι, www.glassdoor.com (για όσους δεν το γνωρίζουν, να μια καλή ευκαιρία προς ενημέρωση και πλοήγηση σε αυτό).

Η νέα αυτή πλατφόρμα, με αντικείμενο την εργασία και τον επαγγελματικό προσανατολισμό προς μεστές επιλογές καριέρας, “γεννήθηκε” στην Αμερική το 2008, για να εξυπηρετήσει εργαζομένους και αναζητούντες εργασία. Μέσω αυτού, μια “Γυάλινη Πόρτα” θα αποτελέσει το σύγχρονο εργαλείο social media που ήδη απασχολεί τμήματα Ανθρώπινου Δυναμικού, Επικοινωνίας, Δημοσίων Σχέσεων, Marketing· ακόμα και την ίδια τη διοίκηση ενός οργανισμού.

www.glassdoor.com

Το Glassdoor είναι ένα site-κοινότητα που συγκεντρώνει και φιλοξενεί πολύτιμες πληροφορίες, όπως κριτικές εταιρειών και τμημάτων τους, νέες θέσεις εργασίας, ερωτήσεις που θέτονται στις συνεντεύξεις που λαμβάνουν χώρα σε αυτές, καθώς και ενημέρωση για τις μισθολογικές κλίμακες που τηρούν. Η πλατφόρμα δίνει με άλλα λόγια, μια ματιά εκ των έσω στην παγκόσμια αγορά. Πώς λέμε, “τα εν οίκω, μη εν δήμω”; Ε, το αντίθετο! Όλα τα παραπάνω δε, καταγράφονται από υφιστάμενους και μη εργαζόμενους, αναζητούντες εργασία, ενίοτε και από τις ίδιες τις εταιρείες. Έχοντας, μάλιστα, συγκεντρώσει περίπου 3 εκατομμύρια κριτικές και καταγεγραμμένες μισθολογικές κλίμακες, το site προ(σ) καλεί τους αναζητούντες εργασία να ερευνήσουν κάθε τι που θα τους βοηθήσει στα επόμενα βήματα της καριέρας τους.

Όπως ήταν αναμενόμενο, το παραπάνω site-φαινόμενο διαύγειας δεν άργησε να κάνει τα πρώτα του βήματα και στην Ελλάδα. Πόσο μάλλον, σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης που πολλοί αναζητούν τρόπους να εκφράσουν τη γνώμη τους ή τη δυσαρέσκειά τους, για τις εταιρείες που απασχολήθηκαν και τις επαγγελματικές συνθήκες που βίωσαν κατά την πορεία τους σε αυτές. Γιατί ως γνωστόν, τα κακά νέα “ταξιδεύουν” γρηγορότερα, ενώ καλές κριτικές ή/και αμερόληπτες, τις βρίσκει κανείς πιο σπάνια σ’ αυτό το μέσο. Αυτού του είδους τα αρνητικά σχόλια έχουν και την μεγαλύτερη απήχηση/επισκεψιμότητα, μιας και όσοι αναζητούν εργασία θέλουν να καθησυχάσουν αισθήματα ανασφάλειας που αφορούν σε δυνητική πρόσληψή τους ή μετάβαση στην καριέρα τους, κι έτσι ψάχνουν ακριβώς τέτοιες πληροφορίες.

Σχετικά στατιστικά που αποδεικνύουν σε παγκόσμια κλίμακα, και περίτρανα (όπως φαίνεται στο σχετικό infographic) τα παραπάνω, μας λένε ότι:

  • 96% των αναζητούντων εργασία επηρεάζονται από τις κριτικές και τις αξιολογήσεις του Glassdoor που έχουν καταγράψει εργαζόμενοι σε εταιρείες
  • 1 στους 3 ανθρώπους επηρεάζονται από τις καταγεγραμμένες απόψεις και τα στατιστικά του Glassdoor
  • 90% των αναζητούντων εργασία είναι πιθανόν να διαβάζουν αξιολογήσεις και κριτικές, προτού αποδεχτούν μια προσφορά θέσης εργασίας

Σκεφτείτε πόσο χρήσιμο θα ήταν η πληροφορία αυτή, ν’ αποτελούσε εργαλείο προσέλκυσης ταλέντων! Για παράδειγμα, θα μπορούσαν μέλη μιας ομάδας που τους “λείπει” στέλεχος-συνεργάτης, κι έχει δημοσιευτεί αγγελία σχετικά, να καταγράψουν κριτικές που θα αναλύουν παραμέτρους της θέσης, τις αρμοδιότητες, ακόμα και τα οφέλη της! Πλέον, υποψήφιοι για θέσεις εργασίας, στελέχη και ταλέντα, έχουν άποψη και ψηφιακό χώρο για να την εκφράσουν· πόσο μάλλον να κινήσουν νήματα και να επηρεάσουν με αυτή.

Κοινώς, αν το employer branding και η υστεροφημία αποτελούν σημαντικές αξίες της εταιρείας σας – μέλημα τόσο του τμήματος Ανθρώπινου Δυναμικού, όσο και των τμημάτων Marketing, Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων -, συμπεριλάβετε στην ανάδραση (feedback) που λαμβάνετε από τα Social Media, τις κριτικές, τις αξιολογήσεις και τις παρατηρήσεις που καταγράφονται στο Glassdoor. Γιατί αυτή η “Γυάλινη Πόρτα”, είτε παραμείνει κλειστή είτε ανοιχτή, θα αποκαλύπτει πληροφορίες δίχως φίλτρα και λογοκρισία, χωρίς κανένας να γνωρίζει αν είναι ψευδείς ή όχι. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και το μέσο, “…θα εκπλαγείτε από τη βαρύτητα των ψηφιακών καταγραφών και πώς αυτές μπορούν να επηρεάσουν αγοραστικό κοινό, υποψηφίους, προμηθευτές και πελάτες”. Το γνωρίζετε άλλωστε ήδη, από τότε που η δύναμη των LinkedIn, Facebook, Twitter και πολλών άλλων Social Media, ”πάτησε γερά” στην αγορά μας, αφήνοντας ανεξίτηλο αποτύπωμα.

Συνεπώς, άσχετα από την πολιτική που ακολουθεί μια εταιρεία, Open ή Closed Door Policy(*), η δύναμη της “Γυάλινης Πόρτας” (Glassdoor) – καθώς και των υπολοίπων Social Media –, προσφέρει δυνατότητα διαύγειας και προς τις δύο κατευθύνσεις· ανθρώπινο δυναμικό και διοίκηση. Το ζήτημα είναι ότι όσο πιο σύντομα αυτό γίνει αντιληπτό πρακτικά, τόσο πιο σύντομα θα ενσωματωθούν με μορφή γνώσης αυτές οι πληροφορίες και τα στατιστικά, στις αξίες μιας εταιρείας. Το οποίο και έχει ως κύριο σκοπό τη βελτίωση και την ανάπτυξη αυτών των αξιών, στο πλαίσιο της διοίκησης και της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού της. Πλέον άλλωστε, η εικόνα ενός οργανισμού συνδυαστικά με τη στελέχωση προσωπικού και την προσέλκυση ταλέντων, έχει πάρει άλλη διάσταση.

Τα εργαλεία είναι “εκεί έξω”. Το θέμα είναι αν το HR θα πάρει “απουσία” στα παραπάνω ψηφιακά δρώμενα ή θα τα αξιοποιήσει εύστοχα. Αλήθεια.. Υπάρχει επιλογή, ή μιλάμε για μονόδρομο όπου οι πιο ενημερωμένοι και προσαρμοστικοί οργανισμοί θα δράσουν έξυπνα και (εν τέλει) θα επικρατήσουν;

[(*) Open ή Closed Door Policy: Εταιρική πολιτική κατά την οποία ο Manager, CEO, Πρόεδρος ή Υπεύθυνος ομάδας, αφήνει την πόρτα του “ανοιχτή” (κυριολεκτικά ή μεταφορικά) για να ενθαρρύνει τη διαύγεια, την επικοινωνία και να στηρίξει τη συνεργασία και την υψηλή αποδοτικότητα, στους υφισταμένους του και κατ’ επέκταση σε όλη την εταιρεία. Κοινώς, η πολιτική εξυπηρετεί ώστε να υπάρχει άμεση πρόσβαση επικοινωνίας με το στέλεχος ευθύνης προσωπικού, να επιλύονται απορίες, να εισακούγονται προτάσεις, να αφουγκράζονται ανάγκες και να επικοινωνούνται ανοιχτά δυσαρέσκειες και προβλήματα]

[Στον πίνακα,στην πίτα και στο infographic, θα βρείτε χρήσιμα στατιστικά που ανακοινώνει κατά καιρούς το Glassdoor, τα οποία έχουν αντληθεί από το επίσημο site και τα παρακάτω links:

http://www.hrbartender.com/2013/recruiting/job-seekers-research-companies-before-applying-friday-distraction/

http://www.glassdoor.com/press/facts

http://www.glassdoor.com/employers/blog/retention-strategies-imperative-in-2013-one-in-three-plan-to-look-for-new-job-glassdoor-survey/]