Το 12ο κατά σειρά ετήσιο συνέδριό του, διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού Ελλάδας στις 24 και 25 Απριλίου, στο ξενοδοχείο Grande Bretagne υπό την αιγίδα του ΣΕΒ με πολύτιμα συμπεράσματα ως προς το σύγχρονο στρατηγικό ρόλο της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού.

Το θέμα της πρώτης ημέρας της φετινής διοργάνωσης του συνεδρίου ήταν «Τhe HR Path: Building Sustainable Organizational Growth through Innovation» και αφιερώθηκε στις θεσμικές αλλαγές του εργασιακού περιβάλλοντος, στην επιχειρηματικότητα, στην καινοτομία, στην επικοινωνία και συνεργασία, και στη σύνδεση όλων αυτών με την ανάγκη για επαναπροσδιορισμό της Διοίκησης του Ανθρώπινου Δυναμικού. Τη 2η ημέρα ακολούθησε Workshop με θέμα το Μετασχηματισμό της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού (HR Transformation). Στόχος του συνεδρίου, η χαρτογράφηση και η διάδοση της γνώσης για τον τρόπο που το HR μεταμορφώνεται και δημιουργεί αξία στην επιχείρηση, οι πρακτικές που πρέπει να υιοθετήσει ο επαγγελματίας της ΔΑΔ ώστε, σε συνεργασία με όλους τους line managers και με την ηγεσία των επιχειρήσεων, να μπορεί να συμβάλλει στη βιώσιμη ανάπτυξη μέσα από καινοτόμες εφαρμογές.

Το συνέδριο, ξεκίνησε με την ομιλία του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Γιάννη Βρούτση, ο οποίος ανέφερε αναλυτικά όλες τις αλλαγές και τις μεταρρυθμίσεις που έγιναν με πρωτοβουλία του Υπουργείου, για την πάταξη της γραφειοκρατίας, την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας και τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων και των εργαζομένων, καθώς και για τη χρησιμότητα των πληροφοριακών συστημάτων (Εργάνη, Ήλιος και Άτλας).

Ο στρατηγικός ρόλος της ΔΑΔ
Συνοδός και σύμβουλος στο παραγωγικό αυτό ταξίδι ήταν ο προσκεκλημένος κεντρικός ομιλητής Αllan Freed, ανώτατος σύμβουλος του ομίλου The RBL Group και στενός συνεργάτης του Dave Ulrich, ο οποίος, ως γνωστόν, είναι αυτός που έχει αναφέρει ότι ο στρατηγικός ρόλος της ΔΑΔ μετασχηματίζεται και αποκτά διαφορετικό προσανατολισμό, πολύ περισσότερο «εξωστρεφή», που αναλαμβάνει να συνδέσει τις γενικές επιχειρηματικές συνθήκες και τις προσδοκίες των ενδιαφερομένων μερών –καταναλωτών, μετοχών, πελατών κ.ά. έτσι ώστε οι εργαζόμενοι της επιχείρησης να μπορούν, μέσα από τις ικανότητές τους, να ανταποκρίνονται στο εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης.

«Σήμερα, περισσότερο από ποτέ άλλοτε, το HR συμβάλλει στη δημιουργία του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος της εταιρείας. Κάτι, που συμβαίνει μέσα από τη διαφοροποίηση της αρχιτεκτονικής κουλτούρας, των διαδικασιών για τη διαμόρφωση των ταλέντων και για την οικοδόμηση της ηγεσίας του εμπορικού σήματος (brand). Όταν, λοιπόν, το πλεονέκτημα μιας επιχείρησης στηρίζεται σε αυτά τα χαρακτηριστικά ως διαφοροποίηση, τότε πολύ δύσκολα αντιγράφεται, επειδή προσανατολίζονται στις ανάγκες των πελατών και των βασικών ενδιαφερομένων μερών (stakeholders) και δημιουργούν πλεονέκτημα βιωσιμότητας για την επιχείρηση» επεσήμανε ο A. Freed

Στο Workshop της δεύτερης ημέρας ο ίδιος αναφέρθηκε στη μεγάλη στροφή που οφείλει να κάνει η Διοίκηση του Ανθρώπινου Δυναμικού. Χαρακτηριστικά σημείωσε ότι: «το Ανθρώπινο Δυναμικό μπορεί να μετασχηματίσει ολόκληρους οργανισμούς, μόνο εάν πρώτα μετασχηματιστεί το ίδιο, γιατί οι πελάτες είναι εκείνοι που αποφασίζουν σε ποια περίπτωση τα προϊόντα και οι υπηρεσίες έχουν αξία. Οι πελάτες αποφασίζουν αν η εσωτερική κουλτούρα μιας εταιρείας συναντά τις δικές τους εξειδικευμένες ανάγκες, και η Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού οφείλει να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση».

Χαρακτηριστική είναι η στροφή της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στο χαιρετισμό της και η Μάρθα Μυλωνά, Προέδρος του ΣΔΑΔΕ και Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού South Eastern Europe DDB. Συγκεκριμένα, έθεσε την ερώτηση: «Οι εταιρείες σήμερα αναζητούν νέους πρωτοποριακούς τρόπους λειτουργίας, μέσα από καινοτόμες και βιώσιμες εφαρμογές που θα τις οδηγήσουν στην ανάπτυξη. Η καινοτομία απαιτεί δημιουργικότητα και πρωτοβουλία, ενώ η βιωσιμότητα προϋποθέτει την ανάπτυξη στρατηγικών και επιχειρηματικών προτύπων. Όλα τα παραπάνω είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη στρατηγικής Ανθρώπινου Δυναμικού και τη δημιουργία της απαιτούμενης κουλτούρας καινοτομίας. Μήπως λοιπόν ήρθε η στιγμή τα στελέχη της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού να εμπλακούν με την “εμπειρία του πελάτη”; Μήπως ο ρόλος της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού ως στρατηγικού εταίρου πρέπει να εμπλουτιστεί και με την ιδιότητα του Customer Connector;».

Η Έλενα Παπαδοπούλου, Γενική Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού του Ομίλου ΟΤΕ, μετέφερε την εμπειρία της για τον τρόπο που η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού του ΟΤΕ ηγήθηκε των αλλαγών και των οργανωτικών μεταρρυθμίσεων στον Όμιλο με την εφαρμογή ενός πολυεπίπεδου προγράμματος που στηρίζεται σε δύο άξονες: πρώτον, στην εξέλιξη του μοντέλου λειτουργίας, που ενισχύει την αποτελεσματικότητα, μέσα από τη σταδιακή εναρμόνιση και τη λειτουργική ενοποίηση των εταιρειών του Ομίλου. Και δεύτερον, στην ανανέωση και στην ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού, με τα Προγράμματα Οικειοθελούς Αποχώρησης, με την ένταξη νέων ανθρώπων στο δυναμικό της εταιρείας και με προγράμματα εκπαίδευσης, αξιολόγησης και επιβράβευσης, μέσα από τα οποία αναδεικνύονται τα ταλέντα, μεταδίδεται η γνώση και ενισχύονται οι ικανότητες.

Το νέο προφίλ του Έλληνα καταναλωτή παρουσίασε η Νάνσυ Αθανασοπούλου, Διευθύντρια Ερευνών της εταιρείας Millward Brown, μιλώντας για τη νέα αποστολή της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού να κατανοεί και να ενσωματώνει τις ανάγκες του πελάτη στις υπηρεσίες του Οργανισμού. Άλλωστε, «η συστηματική στροφή στην επιχειρηματικότητα μπορεί να οδηγήσει σε νέες θέσεις εργασίας και ταχύτερη ανάπτυξη», σημείωσε ο Χάρης Μακρυνιώτης, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας Endeavor, παρουσιάζοντας σχετική έρευνα.

H νέα μορφή επιχειρηματικότητας και καινοτομίας
Το θέμα της συζήτησης του πάνελ νέων επιχειρηματιών, στο οποίο συμμετείχαν οι Παναγιώτης Βιτάκης (Persado), Άνθιμος Δημητριάδης (ReSoul), Χάρης Καρώνης (Realize, Viva.gr) και οι Αιμίλιος Μάρκου και Αλέξης Πανταζής (Hellas Direct) με συντονίστρια την Όλγα Επιτροπάκη (ALBA Graduate Business School) ήταν η νέα μορφή επιχειρηματικότητας και καινοτομίας, όπως εκφράζεται μέσα από τις startup επιχειρήσεις. Η οργανωτική καινοτομία και το ταλέντο των ανθρώπων ενδυναμώνει τα αποτελέσματα των εταιρειών, μέσα από μια εμπνευστική οργανωτική κουλτούρα.

Οι προτεραιότητες των διευθυντικών στελεχών και ηγετών του ευρωπαϊκού δικτύου, όπως αποτυπώθηκαν στην πρόσφατη έρευνα της εταιρείας συμβούλων Boston Consulting Group και του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου EAPM, μέλος του οποίου είναι ο ΣΔΑΔΕ, παρουσιάστηκαν από τον Βασίλη Αντωνιάδη, Εταίρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της εταιρείας συμβούλων Boston Consulting Group. Ειδικότερα, η Ελλάδα εμφάνισε ότι την απασχολεί έντονα το performance management και το rewards ενώ τα HR analytics αντικαθιστούν το change & culture transformation.

Τον Οδηγό Προνοητικής Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού (μια πρωτοβουλία του ΣΕΒ με τη συνεργασία των εταιρειών ΗΑΥ Group, EΕΔΕ, OMAΣ ΑΕ) παρουσίασε η Ασπασία Βούλγαρη, Senior Consultant της Hay Group, τονίζοντας ότι η έγκαιρη πρόβλεψη των τάσεων και η προετοιμασία και ο σχεδιασμός των κατάλληλων πολιτικών Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να προλάβουν τις εξελίξεις στο εξωτερικό περιβάλλον και να προσαρμοστούν γρήγορα στις νέες προκλήσεις, ενώ η Μαρία Λαζαρίμου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Advocate/Burson-Marsteller, παρουσίασε τα κοινά σημεία της Επικοινωνίας με τη Διοίκηση του Ανθρώπινου Δυναμικού και τη συμβολή και των δύο στην ενδυνάμωση των εταιρειών.