Πολύ πρόσφατα είδαμε μια διαφημιστική καμπάνια της Lidl στην τηλεόραση, που δεν μιλούσε για προϊόντα ή προσφορές, καταστήματα ή εξυπηρέτηση. Μιλούσε για τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν και για τις παροχές που απολαμβάνουν, για να κάνουν κάθε μέρα τη Lidl ξεχωριστή. Με αφορμή αυτήν την καμπάνια, επικοινωνήσαμε με την επικεφαλής αλλά και τα στελέχη της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού της Lidl, που μας μίλησαν για πολλή, αλλά οργανωμένη δουλειά, για δράσεις σε όλο το φάσμα των λειτουργιών της Διεύθυνσης, ανάπτυξη και αλλαγές. Πολλές αλλαγές.

HR Professional: Πώς σηματοδοτείται η αλλαγή στην ΔΑΔ της Lidl, ποια είναι τα πρώτα βήματα, τα πρώτα σημάδια ότι κάτι σημαντικό αλλάζει;

Νικολέττα Κολομπούρδα: Η Lidl αναπτύσσεται με γρήγορους ρυθμούς στην παγκόσμια αγορά και στην Ελλάδα. Τον Ιούλιο του 2015 η οικογένεια της Lidl στην Ελλάδα αριθμούσε 4.600 εργαζόμενους, ενώ σήμερα έχουμε γίνει σχεδόν 5.400! Χρειαζόμαστε λοιπόν, τους κατάλληλους ανθρώπους, σωστά εκπαιδευμένους, στα κατάλληλα σημεία, τη σωστή στιγμή. Έτσι, ο ρόλος της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού τόσο σε διεθνές επίπεδο όσο και στη χώρα μας γίνεται πιο σημαντικός από ποτέ. Η θέση του Διευθυντή Ανθρώπινου Δυναμικού αποτελεί έναν στρατηγικό εταίρο, έχει ισότιμη θέση στη διοίκηση, με άμεση συμμετοχή στο σχεδιασμό και την υλοποίηση της ανάπτυξης. Επιπλέον, τρέχουμε ήδη προγράμματα για τον εκσυγχρονισμό και την εξέλιξη όλων των λειτουργιών της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού. Οι πρωτοβουλίες και οι δράσεις, που έχουμε αναλάβει κατηγοριοποιούνται σε 6 κύριους άξονες: Επιλογή και Στελέχωση, Ένταξη και Εκπαίδευση, Αξιολόγηση και Ανάπτυξη, Διαχείριση Ταλέντων και Διαδοχή, Διαχείριση Σχέσεων με τους Συνεργάτες και Προβολή των Δράσεων μας.

HR P.: Η καθημερινότητα των εργαζομένων είναι πάντα προτεραιότητα, για τις διευθύνσεις προσωπικού. Τι κάνετε εσείς σε αυτήν την κατεύθυνση;

Ευαγγελία Παπαδημητρίου: Η φροντίδα μας για την καθημερινότητα των εργαζομένων μας αναπτύσσεται σε δυο άξονες: το περιβάλλον εργασίας και τη φροντίδα για την υγεία και την ισορροπία ανάμεσα στην προσωπική και την επαγγελματική μας ζωή. Οι συνθήκες και το περιβάλλον εργασίας αποτελούν σημαντικό σημείο για εμάς. Έτσι, έχουμε θέσει νέα δεδομένα στο σχεδιασμό των καταστημάτων μας που αποτυπώνουν το σκεπτικό μας αυτό. Από το καλοκαίρι λειτουργούν ήδη δυο καταστήματα νέας γενιάς, που δίνουν έμφαση όχι μόνο στην ικανοποίηση του πελάτη, αλλά και στη δημιουργία ακόμα καλύτερων συνθηκών εργασίας για τους ανθρώπους που εργάζονται καθημερινά σε αυτά.

Για παράδειγμα, οι βοηθητικοί χώροι ανασχεδιάστηκαν και ανεξαρτητοποιήθηκαν μεταξύ τους, ώστε ο καθένας να εξυπηρετεί τις ανάγκες του χωρίς να παρεμβαίνει στις εργασίες των συναδέλφων του. Ο χώρος ανάπαυσης έχει ανασχεδιαστεί ώστε μαζί με τον κατάλληλο εξοπλισμό και το νέο design να προσφέρει στιγμές χαλάρωσης στο χρόνο ανάπαυσης. Έχει δημιουργηθεί ένας ανεξάρτητος χώρος εκπαίδευσης, για εκπαιδεύσεις e-learning όπου κάθε εκπαιδευόμενος θα μπορεί να χρησιμοποιεί για την προσωπική του εκπαίδευση και ανάπτυξη. Ανεξάρτητος είναι επίσης και ο χώρος της διοικητικής ομάδας του καταστήματος, επιτρέποντας έτσι στον Διευθυντή Καταστήματος να επικεντρωθεί στα διοικητικά του καθήκοντα και στις ανάγκες της καθημερινότητας. Όσον αφορά το δεύτερο άξονα, εδώ και χρόνια προσφέρουμε ανάμεσα στις υπόλοιπες παροχές μας ένα σημαντικό ιδιωτικό πρόγραμμα ασφάλισης, ενώ από φέτος έχουμε σχεδιάσει ένα νέο πρόγραμμα υγείας και ευεξίας για όλους τους εργαζόμενους. Το πρόγραμμα αυτό δίνει έμφαση στη βελτίωση της υγείας και της ποιότητας ζωής μέσα από την άθληση, την υγιεινή διατροφή και τη μείωση του άγχους. Ήδη μέχρι στιγμής, έχουμε τρέξει με δικές μας ομάδες σε μαραθωνίους εντός και εκτός Ελλάδας, έχουμε συμμετάσχει σε ποδοσφαιρικό τουρνουά στο εξωτερικό και συνεχίζουμε με νέες δράσεις.

HR P.: Σε προηγούμενη συνέντευξή σας αναφερθήκατε στο πρόγραμμα Δυναμικός Διευθυντής Καταστήματος. Ποια είναι η εξέλιξή του σήμερα και τι σχεδιάζετε για το μέλλον;

Ν. Κ.: Χαίρομαι πολύ για την ερώτηση σχετικά με τον Δυναμικό Διευθυντή, καθώς είναι ένα πρόγραμμα φιλόδοξο και ιδιαίτερο, που ήδη από τώρα δείχνει αποτελέσματα και μας κάνει πολύ περήφανους: Οι Διευθυντές Καταστημάτων είναι πολύ ικανοποιημένοι και κινητοποιημένοι, ενώ θετικά μηνύματα μας έρχονται και από τους εργαζομένους στα καταστήματα για τον αντίκτυπο του προγράμματος και στον καταναλωτή.

Έως σήμερα έχουν προγραμματιστεί 4.500 ώρες εκπαίδευσης και θα ακολουθήσουν πολλές περισσότερες, καθώς εκτός από τους Διευθυντές Καταστήματος θα εκπαιδευτεί όλη η Διοικητική Ομάδα σε κάθε κατάστημα, μιλάμε δηλαδή για περίπου 1.000 άτομα. Επιπρόσθετα, στο πρόγραμμα αυτό, έχουμε αυξήσει το μισθό κάθε Δυναμικού Διευθυντή Καταστήματος, φτάνοντας τα 2.250 ευρώ ενώ παρέχουμε επιπλέον και εταιρικό αυτοκίνητο.

Εκτός όμως από τους Διευθυντές Καταστήματος φροντίζουμε για όλους μας τους εργαζόμενους και αυτό αποδεικνύεται από το ύψος της επένδυσης μας γενικότερα στο Ανθρώπινο Δυναμικό. Για παράδειγμα, μέσα στο προηγούμενο έτος επενδύσαμε περισσότερο από 3 εκ. ευρώ σε προγράμματα εκπαίδευσης και ανάπτυξης των εργαζομένων μας, τα πριμ μας έφτασαν τα 1,6 εκ. ευρώ, ενώ οι παροχές μας ξεπέρασαν τα 2,4 εκ. ευρώ! Όσον αφορά το μέλλον συνεχίζουμε με το πρόγραμμα «Δυναμικός Υπεύθυνος Ομάδας» για τις Κεντρικές μας Αποθήκες, το επόμενο βήμα στην ανάπτυξη και εξέλιξη του προσωπικού μας.


HR P.: Η επένδυση στην ανάπτυξη και την εκπαίδευση των συνεργατών σας είναι πολύ σημαντική. Ποια προγράμματα ξεχωρίζετε;

Μιχάλης Μηλιόπουλος: Η ανάπτυξη των στελεχών αποτελεί προτεραιότητα για εμάς. Καθώς αναπτυσσόμαστε συνεχώς, έχουμε ανάγκη από ικανά στελέχη για τις νέες θέσεις ευθύνης που προκύπτουν. Σημαντικό για εμάς επίσης είναι ότι φροντίζουμε να προωθούμε στις θέσεις αυτές άτομα μέσα από τον οργανισμό, δίνοντας ευκαιρίες εξέλιξης σε όσους θέλουν, σε όσους προσπαθούν και μπορούν να τις κατακτήσουν. Παράλληλα, έχουμε ένα πλήρες φάσμα από προγράμματα βασικής εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης, αλλά και μια σειρά από εργαλεία για τον εντοπισμό και την αξιολόγηση των ανθρώπων που έχουν τη δυνατότητα και τη θέληση να εξελιχθούν, να αναπτυχθούν, να προχωρήσουν. Ξεχωρίζω λοιπόν, ανάμεσα στα προγράμματα ανάπτυξης τρία συγκεκριμένα, που πιστεύω ότι διαφοροποιούν τη Lidl: Το Πρόγραμμα διττής εκπαίδευση διαρκείας 3 ετών, για απόφοιτους λυκείου που θέλουν να σπουδάσουν επάνω στο λιανεμπόριο, αλλά παράλληλα να εργάζονται και να πληρώνονται γι’ αυτό (Duales Studium).

Το Πρόγραμμα International Trainee για νέους απόφοιτους πανεπιστημίων με μικρή ή καθόλου εργασιακή εμπειρία διάρκειας 2 ετών, που εκτυλίσσεται σε 3 φάσεις. Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει πλήρες πλάνο εκμάθησης γλώσσας και προετοιμασία για την περίοδο διαμονής στο εξωτερικό. Με την ολοκλήρωση του, ο απόφοιτος αναλαμβάνει μια υπεύθυνη θέση στον τομέα για τον οποίο έχει επιλεχθεί. Είναι ένα εξαιρετικό Πρόγραμμα!

Το Πρόγραμμα διεθνούς εναλλαγής θέσεων εργασίας (International Job Rotation) διάρκειας 18 μηνών, σε μια από τις χώρες όπου δραστηριοποιείται η Lidl. Η θέση εργασίας πίσω στην πατρίδα είναι εξασφαλισμένη και 3 μήνες πριν την επιστροφή ξεκινά η προετοιμασία επαναπατρισμού για τον εργαζόμενο και την οικογένεια του. Στο Πρόγραμμα αυτό γίνονται όλες οι κινήσεις υποστήριξης των εργαζομένων και των οικογενειών τους, τόσο οικονομικά όσο και σε υπηρεσίες όπως μετεγκατάσταση, φορολόγηση, σχολεία κτλ.

HR P.: Μιλάτε πολύ για τις Αρχές και τις Αξίες σας, και θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στην Αξία της Δικαιοσύνης. Πώς γίνεται αυτή πραγματικότητα μέσα στην καθημερινότητα των εργαζόμενων σας;

Μ. Μ.: Συζητούσαμε πριν για τα προγράμματα ανάπτυξης. Όλα αυτά αποτελούν μέρος ενός ολοκληρωμένου – παγκόσμιου συστήματος διαχείρισης ταλέντων (Global Talent Management).

Σε αυτά περιλαμβάνονται και τα Leadership Programs, που τρέχουν σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Για τη συμμετοχή σε αυτά, απαιτείται η επιτυχία ενός στελέχους σε ένα Κέντρο Ανάπτυξης (Development Center). Επίσης, οι προαγωγές στον οργανισμό γίνονται μέσα από μια γνωστή σε όλους μας διαδικασία αξιολόγησης της απόδοσης, με ποικιλία διαγνωστικών εργαλείων διασφαλίζοντας διαφάνεια και αξιοκρατία.

Αλεξάνδρα Μπόζα: Στον τομέα της επιλογής προσωπικού, πραγματοποιούμε Κέντρα Αξιολόγησης (Assessment Centers), για την επιλογή των νέων συνεργατών, στην προσπάθειά μας να κάνουμε την πιο σωστή επιλογή για τη θέση που πρέπει να καλυφθεί, αλλά και να είμαστε δίκαιοι ως προς τους υποψηφίους, δίνοντας ίσες ευκαιρίες σε όλους.

Γιώργος Γωνιωτάκης: Όσον αφορά τη μισθοδοσία, έχουμε εγκαταστήσει έναν σύγχρονο μηχανισμό σε όλους τους χώρους εργασίας, στον οποίο κάθε εργαζόμενος μας καταχωρεί τις ώρες εργασίας του – έναρξη και λήξη. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζουμε ότι οι ώρες εργασίας είναι καταχωρημένες σωστά, από τον ίδιο τον εργαζόμενο και ότι όλοι αμείβονται στο ακέραιο για κάθε ένα λεπτό της εργασίας τους.

HR P.: Τους τελευταίους μήνες βλέπουμε όλο και περισσότερο τη Lidl να μιλάει στα ΜΜΕ ως εργοδότης: όχι για το πόσο καλά προϊόντα έχει, αλλά για τους συνεργάτες της, τις παροχές της, τις αξίες της. Γιατί κάνετε αυτή την κίνηση;

Ν. Κ.: Πρόσφατα ολοκληρώσαμε μια εσωτερική έρευνα για να αποτυπώσουμε με λέξεις τις αρχές και τις αξίες μας ως Εργοδότης. Γνωρίζαμε ήδη αρκετά για όσα είχαμε επιτύχει, για την ποιότητα των παροχών μας, θεωρήσαμε όμως αναγκαίο να προσδιορίσουμε την ταυτότητα μας και με αυτόν τον τρόπο να επικοινωνούμε πλέον εντός και εκτός Lidl. Εμπλέξαμε λοιπόν τους εργαζόμενους μας σε ένα ταξίδι αποκάλυψης της ίδιας μας της ταυτότητας μέσα από εργαστήρια, συνεντεύξεις και αναλύσεις. Το αποτέλεσμα όλων αυτών το παρακολουθείτε στις οθόνες σας από τον Ιούνιο, που βγήκε στον αέρα η καμπάνια μας. Σε ένα μοναδικό εγχείρημα, 45 δικοί μας άνθρωποι βγήκαν μπροστά στην κάμερα, για να δηλώσουν όλα αυτά που πρεσβεύουμε.

Η επικοινωνιακή αυτή καμπάνια έχει δυο βασικά κοινά – παραλήπτες: Το εσωτερικό κοινό και το γενικό καταναλωτικό κοινό. Με την καμπάνια του εσωτερικού κοινού, θέλουμε να μιλήσουμε στους ανθρώπους μας, για να υπενθυμίσουμε σε όλους ποιες είναι οι αξίες που μοιραζόμαστε, ποιες είναι οι σημαντικές παροχές που απολαμβάνουμε, να τους κινητοποιήσουμε και να επιβεβαιώσουμε την επιλογή τους, να εργάζονται στη Lidl. Αντίστοιχα, όσον αφορά το καταναλωτικό κοινό, ήταν σημαντικό για εμάς να επικοινωνήσουμε και άλλες πλευρές της Lidl λιγότερο γνωστές στο κοινό, όπως το προφίλ μας ως εργοδότης. Πάνω από όλα όμως αυτή ήταν μια καμπάνια για ένα μεγάλο ευχαριστώ στους εργαζόμενούς μας.

HR P.: Τι να περιμένουμε ακόμη από τη ΔΑΔ της Lidl, ποια είναι η επόμενη μέρα;

Ν. Κ.: Σχεδιάζουμε το αύριο με πολύ ενθουσιασμό, προσοχή αλλά και επιχειρηματικό πνεύμα, γνωρίζοντας ότι η ραγδαία ανάπτυξη της Lidl θα συνεχιστεί και οι απαιτήσεις θα αυξάνονται. Προσανατολιζόμαστε στην ικανοποίηση των αναγκών των ανθρώπων μας και παράλληλα στοχεύουμε στο να αποτελέσουμε εργοδότη επιλογής στην αγορά εργασίας. Μελλοντικά, λοιπόν, θα έχουμε πολλά ακόμα να πούμε!