Το να είναι κάποιος BEST WORKPLACE δεν είναι εύκολη υπόθεση. Απαιτεί υπομονή, κόπο, δημιουργικότητα, ειλικρινή επικοινωνία, συστηματικότητα, θάρρος, εμπνευσμένη ηγεσία και πολύ ιδρώτα στον στίβο μάχης της καθημερινότητας των εταιρειών.

Μπορεί να είσαι μια «διάσημη» εταιρεία και να σε βοηθάει η φήμη σου στην αγορά εργασίας και το δυνατό employer branding σου, αλλά αν δεν επιδείξεις αρετές ενός «μαχητή», το «κοινό» σου, οι δικοί σου άνθρωποι θα είναι οι πρώτοι που θα σου γυρίσουν την πλάτη όταν θα βλέπουν να επικρατούν οι «κλίκες», όταν «ψηφίζονται για αποχώρηση» οι ικανότεροι, όταν η διπλωματία επικρατεί της ειλικρίνειας στα εσωτερικά «συμβούλια» και οι ικανοί νοιώθουν παραγκωνισμένοι.

Υπομονή
Τα καλά εργασιακά περιβάλλοντα δεν χτίζονται από την μία στιγμή στην άλλη. Θέλουν χρόνο και μεγάλη υπομονή. Θέλουν σχέδιο. Είναι απόλυτα υγιές μια εταιρεία να βελτιώνει σταδιακά με το πέρασμα του χρόνου τα εργασιακό της κλίμα. Να ακούει τους ανθρώπους της συστηματικά και να εφαρμόζει νέες πρακτικές εστιασμένες στον άνθρωπο/εργαζόμενο. Με γνώμονα την υπομονή, οι εταιρείες χτίζουν υγιείς εργασιακές σχέσεις βασισμένες στην εμπιστοσύνη. Εξάλλου η εμπιστοσύνη δεν κερδίζεται εύκολα. Θέλει κόπο.

Συστηματικότητα
Σήμερα είμαστε καλό εργασιακό περιβάλλον, το γιορτάζουμε και αύριο το ξεχνάμε και γυρνάμε στον παλιό κακό μας εαυτό. Αυτό δεν είναι BEST WORKPLACE. Χρειάζεται συστηματικότητα. Το να ζητάμε την γνώμη των εργαζομένων μας είναι μεγάλη υπόθεση. Τους δίνουμε βήμα για να μας πουν τα καλά μας και τα κακά μας. Αν δεν επαναλάβουμε την συνδιαλλαγή μαζί τους και δεν ζητήσουμε το feedback μετά από κάποιο εύλογο χρονικό διάστημα, οι άνθρωποι μας θα νοιώσουν εξαπατημένοι. Θα νοιώσουν ότι τους χρησιμοποιήσαμε για μια ετήσια διάκριση, για να πάρουμε ένα τίτλο, μια διαφήμιση. Και οι άνθρωποι δεν συγχωρούν έτσι εύκολα την εξαπάτηση. Την επόμενη φορά που θα τους ζητήσουμε να στηρίξουν μία πιθανή διάκριση, θα ζυγιάσουν πόσο ακούστηκαν την προηγούμενη φορά και θα πράξουν ανάλογα.

Δημιουργικότητα
Το να ακούς τους εργαζόμενούς σου και μετά να βάζεις εμπόδια στην υλοποίηση νέων προτάσεων και ιδεών με δικαιολογία το κόστος, δείχνει έλλειψη ευελιξίας και δημιουργικότητας. Agility προστάζουν όλοι οι guru μάνατζμεντ τα τελευταία χρόνια. Στην Ελλάδα της κρίσης, όπου οι εταιρείες κάνουν right-sizing, είναι έτοιμες για το digital transformation και το τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού καλείται να παίξει πιο στρατηγικό ρόλο, η καινοτομία και η δημιουργικότητα είναι που θα κάνει την διαφορά. Οι εταιρείες που ξεχωρίζουν για το εργασιακό τους περιβάλλον βρίσκουν έξυπνες, και όχι απαραίτητα ακριβές πρακτικές για να βελτιώσουν το εργασιακό τους περιβάλλον.

Θάρρος
Θέλει θάρρος να κοιταχτείς στον καθρέφτη και να παραδεχτείς τις αδυναμίες σου. Οι εργαζόμενοί σου μπορεί να σου έδωσαν το feedback που τους ζήτησες, εσύ όμως μπορείς να το διερευνήσεις παραπάνω με focus group, να το αξιολογήσεις ποιοτικά και να παραδεχτείς ότι το εργασιακό σου περιβάλλον υστερεί και χρειάζεται να βελτιωθεί; Επιπλέον, η αλλαγή που θα καλεστείς να κάνεις στην εταιρεία σου και οι πρακτικές που θα πρέπει να εφαρμόσεις μπορεί να φαντάζουν βουνό. Ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο και μόνο οι τολμηροί επιβιώνουν στην αρένα των εργασιακών σχέσεων. Ένα BEST WORKPLACE δεν φοβάται να ξαναμετρηθεί, δεν φοβάται να καινοτομήσει, δεν φοβάται να επικοινωνήσει ανοιχτά τα αποτελέσματα του, δεν φοβάται να παραδεχτεί τις αδυναμίες του και να χτίσει πάνω σε αυτές.

Εμπιστοσύνη
Το χτίσιμο της εμπιστοσύνης εσωτερικά σε μια εταιρεία απαιτεί προσήλωση σε κοινές αξίες, ειλικρινή συστηματική επικοινωνία, δικαιοσύνη, επιχειρηματική ηθική και εμπνευσμένη διοίκηση. Όσο δύσκολα χτίζεται η εμπιστοσύνη σε μια εταιρεία, λιθαράκι-λιθαράκι, τόσο εύκολα γκρεμίζεται σε δευτερόλεπτα από μια διοίκηση που δεν κρατάει το λόγο της, που συμπεριφέρεται περιφρονητικά στον εργαζόμενό της, δεν σέβεται την προσωπικότητά του, δεν αναγνωρίζει την παραπάνω του προσπάθεια, ευνοεί την αναξιοκρατία και αγνοεί τις ανάγκες της κοινωνίας στην οποία δραστηριοποιείται. Η εμπιστοσύνη είναι εύθραυστη και χρειάζεται να περιφρουρείται. Είναι η «ασυλία» της ομάδας για να αποφύγουν τα δύσκολα «συμβούλια».

Είναι δύσκολο να γίνεις BEST WORKPLACE και ακόμα πιο δύσκολο να παραμείνεις. “Survivor” ή μετεωρίτης, τα βλέμματα είναι στραμμένα πάνω σας και το «κοινό» αναμένει το επόμενο «αγώνισμα».