Στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού η Διεύθυνση Ανθρωπίνου Δυναμικού αποτελεί τον καταλύτη της αλλαγής. Παράλληλα, φέρει την ευθύνη να ενώσει την εμπειρία του πελάτη με το employee experience.

    HRforward: Ποια είναι η στρατηγική της εταιρείας σας ως προς τη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού;

Λάρα Κάλφα: Η μακροπρόθεσμη στρατηγική της εταιρείας μας έχει σαν στόχο τον ψηφιακό μετασχηματισμό (digital transformation). Ο ψηφιακός μετασχηματισμός φέρνει σημαντικές αλλαγές σε όλα. Αλλάζει το business model της εταιρείας, προωθεί νέα προϊόντα, υπηρεσίες και λύσεις, επαναπροσδιορίζει την εμπειρία πελάτη και επηρεάζει τις εσωτερικές διαδικασίες. Η εμπειρία πελάτη επηρεάζεται καταρχήν από τη δέσμευση των υπαλλήλων και την ταύτισή τους με την εταιρεία.

Ο τρόπος σύνδεσης είναι απλός: η δέσμευση με την εταιρεία προέρχεται από το να νιώθεις καλά ως εργαζόμενος, να έχεις πάθος για την εταιρεία, η εργασία να είναι κάτι παραπάνω από μία δουλειά και να νιώθεις ότι το περιβάλλον σε εκφράζει. Εφόσον όλα αυτά ισχύουν, τότε και το «πρόσωπο» των ανθρώπων μας προς τον πελάτη θα αντικατοπτρίζει το πώς νιώθουν ως εργαζόμενοι.
Το τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού είναι λοιπόν το κλειδί που θα μπορέσει να ενώσει την εμπειρία πελάτη με την εμπειρία των εργαζομένων (employee experience). Αυτό πραγματοποιείται μέσα από την αμφίδρομη εσωτερική επικοινωνία, την εκπαίδευση, τα προγράμματα ενσωμάτωσης των νέων υπαλλήλων, τη διαχείριση της απόδοσης, τις προσλήψεις κ.ά. Για εμάς η πελατοκεντρικότητα σημαίνει και ανθρωποκεντρικότητα.

    HRf.: Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας για το 2018;

Λ. Κ.: Στα πρώτα στάδια του ψηφιακού μετασχηματισμού στα οποία βρισκόμαστε, οι πυλώνες που εργαζόμαστε σαν τμήμα ανθρώπινου δυναμικού είναι:
1. Βοηθούμε στην εφαρμογή της στρατηγικής της «πελατοκεντρικότητας».
2. Εργαζόμαστε στην αλλαγή της Κουλτούρας, ώστε να υποστηρίζει την εσωτερική συνεργασία με στόχο την εμπειρία πελάτη, συνήθως με cross functional teams.
3. Αναπτύσσουμε ταλέντα – ώστε να αποκτήσει η οργάνωση τις απαραίτητες γνώσεις στα digital skills είτε με προσλήψεις «νέων» profiles είτε με ανάπτυξη τέτοιων στελεχών.
4. Αλλάζουμε το προφίλ της ηγεσίας ώστε να αντικατοπτρίζει τις νέες δεξιότητες που θεωρούνται απαραίτητες για τον νέο αυτό «κόσμο» του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Όλα τα παραπάνω σημαίνουν ότι εργαζόμαστε σε όλο το φάσμα των διαδικασιών του ανθρώπινου δυναμικού ώστε να δράσουμε σαν καταλύτης της αλλαγής. Σε κάθε περίπτωση η αλλαγή στην κουλτούρα είναι ζωτικής σημασίας για όλα τα υπόλοιπα.

    HRf.: Μέσα από ποιες επενδύσεις/δράσεις σχεδιάζετε να τις επιτύχετε;

Λ. Κ.: Η εταιρεία μας θα συνεχίσει να επενδύει στο ανθρώπινο δυναμικό της μέσα από προγράμματα εκπαίδευσης. Την τελευταία πενταετία η επένδυση στην εκπαίδευση είναι σταθερή παρόλες τις δυσμενείς συνθήκες στην αγορά. Το portfolio των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων φυσικά και αλλάζει και ανανεώνεται στην πάροδο του χρόνου. Τα digital skills είναι απαραίτητα για όλους πια. Επενδύουμε επίσης σε εργαλεία digital. Την προηγούμενη χρονιά ήδη δημιουργήσαμε το Media Markt employee application για το οποίο λάβαμε και διακρίσεις. Στην παρούσα χρονική στιγμή εξελίσσουμε, πάντα με στόχο τη δέσμευση των υπαλλήλων, την αμφίδρομη επικοινωνία και την just in time/just enough εκπαίδευση. Τέλος, επαναπροσδιορίζουμε σαν όμιλος και τα απαραίτητα για αυτή τη νέα εποχή leadership skills. Η ιδανική ηγεσία αυτής της εποχής είναι τελείως διαφορετική από το αντίστοιχο προφίλ πριν πέντε χρόνια και αυτό μας δίνει χώρο να εργαστούμε και σε αυτόν τον τομέα της αλλαγής.

    HRf.: Ποιες τάσεις και εξελίξεις πιστεύετε ότι θα επηρεάσουν άμεσα το HR;

Λ. Κ.: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός φέρνει σημαντικές αλλαγές σε όλα – και φυσικά στο HR. Oι δυσκολίες εφαρμογής μίας τέτοιας στρατηγικής είναι μεγάλες. Έχει μετρηθεί ότι το 63% των στελεχών νιώθει ότι δυσκολεύεται στο να επιφέρει αλλαγές στην κουλτούρα της εταιρείας. Επίσης, το 39% ανακαλύπτει ότι υπάρχει σημαντική αντίδραση στην υιοθέτηση νέων τρόπων εργασίας. Ακόμη, ένας στους πέντε πιστεύει ότι τα digital projects είναι χάσιμο χρόνου – παρόλο που ανάμεσα σε όλα αυτά που αποτελούν κίνητρα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, η εμπειρία πελάτη έχει και τη μεγαλύτερη δυναμική και άρα τη μεγαλύτερη επιρροή στα αποτελέσματα της εταιρείας. Στην αντίπερα όχθη, από τα στελέχη ανθρώπινου δυναμικού μόνο το 2% βλέπει τον ρόλο του σαν σημαντικό και απαραίτητο στις στρατηγικές αποφάσεις που αφορούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό. Υπάρχει, λοιπόν, ένα μεγάλο κενό που το τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού δεν έχει καταφέρει ακόμα να καλύψει σύμφωνα με τις μετρήσεις. Πιστεύω ότι αυτός ο τομέας θα είναι καθοριστικός για το μέλλον του τμήματος HR και τον ρόλο του.

Το κείμενο υπογράφει η Λάρα Κάλφα, Head of HR, Media Markt Hellas, για τις ανάγκες της ειδικής έκδοσης HRforward 2018.