Το 2ο CEO Summit, το οποίο διοργάνωσε η ΕΕΔΕ σε συνεργασία με τη Business Week Events, το ΣΕΒ, το ΙΟΒΕ και τη Λέσχη Επιχειρηματικότητας, εστίασε στη σχέση των ηγετών μιας επιχείρησης με την ποιότητα, το αποτέλεσμα και την πορεία των δραστηριοτήτων της.
Λαμβάνοντας ως δεδομένο ότι η ηγεσία έχει ακόμα άμεση επιρροή στο ηθικό, τα κίνητρα και τις αποδόσεις του ανθρώπινου δυναμικού και κατ’ επέκταση στην αποτελεσματικότητά του, οι τρεις ομιλητές του CEO Summit προσπάθησαν να απαντήσουν σε ερωτήματα, όπως τι είναι αυτό που ξεχωρίζει έναν ηγέτη, ποια είναι τα σημαντικότερα ηγετικά χαρακτηριστικά, πως σκέφτονται οι πετυχημένοι ηγέτες.
Ourselves is the obstacle, C. Turner
Ο C. Turner, Professor of Entrepreneurship at Theseus International Management Institute, βλέπει ένα εμπόδιο που πρέπει να ξεπεράσουν οι ηγέτες για να οδηγήσουν την επιχείρηση τους σε νέα ψηλότερα επίπεδα. Το εμπόδιο αυτό είναι ο εαυτός τους. Μέσα από μια σειρά παραδειγμάτων, με εικόνες που μέσα τους κρύβονταν πρόσωπα ή αντικείμενα, ο C. Turner προσπάθησε να αποδείξει ότι οι ευκαιρίες είναι πολλές φορές μπροστά μας, αλλά εμείς αδυνατούμε να τις αδράξουμε, γιατί έχουμε μάθει ότι κάποιος πρέπει να μας τις προσφέρει.
Στην ταινία “Θα χυθεί αίμα” που προβλήθηκε στις αίθουσες τον περασμένο χειμώνα, ο Ντάνιελ Πλέινβιου, αδέκαρος μεταλλωρύχος, αγοράζει σε εξευτελιστική τιμή μια ευκαιρία που κάποιος νεαρός του φέρνει στο “πιάτο”, η οποία τον φέρνει σε επίπεδο να ανταγωνίζεται μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες.
Στη σημερινή εποχή, πολλές εταιρείες βασίζονται για παρόμοιες ιδέες στους εργαζόμενους τους, όμως αυτό δεν είναι αρκετό. Ακόμα και οι πιο “open source” εταιρείες, όπως η Google, ξεκίνησαν από μια ιδέα – ευκαιρία που είδαν οι ιδρυτές της και στη συνέχεια εξελίχθηκε με “καινοτομίες” που προήλθαν πιθανόν από τους εργαζόμενους.
Για να μπορέσει ο ηγέτης να δει τις ευκαιρίες πρέπει να έχει χρόνο, να ξεφύγει από την καθημερινότητα του γραφείου και να διαλογιστεί, να παρατηρήσει τον κόσμο γύρω του, να ενημερωθεί και, φυσικά, να μελετήσει τις κινήσεις του ανταγωνισμού του.
Find your diamonds in your organization, Sir R. Needham
Από το 1985 μέχρι το 1992, ο Sir R. Needham ήταν ο αρμόδιος υπουργός για τον ανασχεδιασμό και την ανοικοδόμηση των κατεστραμμένων πόλεων και χωριών της Βόρειας Ιρλανδίας. Πριν ξεκινήσει το έργο του, επισκέφθηκε πόλεις που βρίσκονταν σε κάποιο στάδιο ανασχεδιασμού και προσπάθησε να μαζέψει εμπειρίες που θα τον βοηθούσαν στη διεκπεραίωσή του.
Τελικά, η σημαντικότερη εμπειρία που, όπως είπε στο πλαίσιο του συνεδρίου, αποκόμισε, ήταν ότι “όταν έχεις να κάνεις με μια δύσκολη κατάσταση, όπως αυτή που αντιμετώπιζε η Β. Ιρλανδία, τότε πρέπει να μάθεις να μειώνεις την ισχύ των αδυναμιών (δε χρησιμοποίησε αυτή ακριβώς τη φράση) και να αναδεικνύεις την λαμπρότητα των διαμαντιών».
Το ίδιο θα πρέπει να κάνουν σύμφωνα με τον Sir R. Needham και οι ηγέτες. Ωστόσο, μια διαφορά ανάμεσα σε κτίρια και ανθρώπους, είναι ότι τα βομβαρδισμένα κτίρια τα γκρεμίζεις για να αλλάξεις την εικόνα μιας πόλης, ενώ στους ανθρώπους πρέπει να είσαι σίγουρος ότι είναι “βομβαρδισμένοι” και δεν κρύβουν κάποια διαμάντια πριν τους γκρεμίσεις.
Do not sell products, but benefits, H. Taylor
Ο Hamish Taylor, εκτός από CEO της Eurostar, έχει διατελέσει υψηλόβαθμο στέλεχος σε εταιρείες από διαφορετικούς τομείς, όπως η British Airways, Procter & Gamble και η Sainsburys Bank. Δύο ήταν τα νήματα που τον ακολούθησαν σε όλη την πορεία της καριέρας του.
Το ένα ήταν να μεταφέρει ιδέες από διαφορετικούς τομείς, μάλιστα για αυτή του την ικανότητα του απονεμήθηκε ο τίτλος Master Thief από το Leaders Network. Χρησιμοποίησε σχεδιαστές γιοτ για την τοποθέτηση κρεβατιών στα αεροπλάνα της British Airways και διαιτητές ποδοσφαίρου για να προτείνει νέες προσεγγίσεις στη διαχείριση κινδύνου/κανονισμών στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.
Το δεύτερο νήμα είχε να κάνει με την οπτική του πελάτη. Σύμφωνα με τον Hamish Taylor, «ο πελάτης δεν αγοράζει προϊόν αλλά οφέλη», μόνο αν η εταιρεία καταφέρει να εντοπίσει και να ενισχύσει τα οφέλη που προσφέρει ένα προϊόν στους πελάτες της θα μπορέσει να πετύχει το μέγιστο από τις πωλήσεις του.
Οι Έλληνες ομιλητές
Ο Σπύρος Δεσύλλας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Unilever υπογράμμισε την ανάγκη μέσα στις επιχειρήσεις, γνώμες και ιδέες να εκφράζονται ελεύθερα.
«Ο ηγέτης πρέπει να δίνει αξία στον κόσμο του» είπε ο Κωνσταντίνος Μαχαίρας, επικεφαλής της λιανεμπορικής αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος. Πρόσθεσε ακόμα, ότι «ο ηγέτης πρέπει να δημιουργεί μέσα στην επιχείρηση αίσθηση και κλίμα βιωσιμότητας. Για να έχουμε βιωσιμότητα πρέπει να υπάρχει η θέλησή μας να προχωρήσουμε, να παίρνουμε θαρραλέες αποφάσεις».
Η Ειρήνη Μαραγκουδάκη, διευθύνουσα σύμβουλος Emporiki Credicom, τόνισε ότι η ηγεσία συνδέεται με την αλλαγή αλλά πρέπει να στηρίζεται στην ανάπτυξη της ομάδας.
Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Λαμπρινόπουλο, Πρόεδρο της ΕΕΔΕ «ο ηγέτης πρέπει να ακολουθείται και ως εκ τούτου να εμπνέει εμπιστοσύνη». Αναπτύσσοντας την έννοια του Followership, τόνισε ότι, «χωρίς αυτήν τη διάσταση, καμία ηγεσία δεν μπορεί να είναι αποτελεσματική. Είπε, επίσης, ότι κάθε ηγέτης οφείλει να είναι οραματιστής, να έχει ξεκάθαρους στόχους, να θέσει το πλαίσιο αρχών και αξιών, εντός του οποίου θα λειτουργήσει ο κάθε Οργανισμός ή η κάθε εταιρεία και, παράλληλα, να μπορεί να επιλέξει τους κατάλληλους συνεργάτες».
Για το ρόλο του ηγέτη και για τις αλλαγές που αυτός υφίσταται τα τελευταία χρόνια, αναφέρθηκαν οι κύριοι Δημήτρης Δασκαλόπουλος, πρόεδρος του ΣΕΒ, Γιάννης Στουρνάρας, επιστημονικός διευθυντής του ΙΟΒΕ, Αριστείδης Μπελλές, πρόεδρος της Λέσχης Επιχειρηματικότητας και Δημήτρης Μαύρος, πρόεδρος του Ινστιτούτου Επικοινωνίας.
Τα συμπεράσματα του συνεδρίου διατύπωσαν οι κύριοι Νίκος Πανουσόπουλος, πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής και οι δημοσιογράφοι Αντώνης Κεφαλάς και Αθανάσιος Χ. Παπανδρόπουλος, που συντόνισαν τα δύο πάνελ. Στο πλαίσιο αυτό υπογραμμίστηκε ότι ιδανικός ηγέτης πρέπει να κατανοεί τι σημαίνει να ηγείσαι αλλά και να ακολουθείς. Είναι καθοριστικό ακόμα, ο ηγέτης να μπορεί να εμπνέει με το χαρακτήρα του και τις αρχές του, παρά με το φόβο.