Τη Δευτέρα 9 Ιουλίου 2012, το Great Place to Work® Institute Hellas, πραγματοποίησε, σε συνεργασία με τη BOUSSIAS, το 4ο Συνέδριό του με θέμα «Αντιμέτωποι με την κρίση; Δεν είμαστε μόνοι!», στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας ΑΙΤ.

Στο συνέδριο χαιρετισμό απεύθυναν ο Δημήτρης Μαύρος, Πρόεδρος του Ομίλου PRC Group και του Great Place to Work Institute Hellas, αναφέροντας πως σε περίοδο κρίσης, όπως αυτή που αντιμετωπίζουμε, η επένδυση στους ανθρώπους είναι σημαντική καθώς αυτοί είναι που πρωταγωνιστούν τελικά στις επιχειρήσεις αλλά και ο Δημήτρης Γκανούδης, Γενικός Διευθυντής του Great Place to Work® Institute Hellas, ο οποίος τόνισε τη σημαντικότητα του ανθρώπινου παράγοντα. Ο Tiago Costa, Solution Architect της ROFF, αναφέρθηκε στις πρακτικές που εφάρμοσε η εταιρεία στην Ισπανία ώστε να αντεπεξέλθουν στις δυσκολίες
 
Διευκρίνισε ότι η εταιρεία του επικεντρώθηκε σε 4 βασικές παραμέτρους, το ανθρώπινο δυναμικό της, την εμπιστοσύνη που αποπνέει σε αυτό, το πνεύμα της ομαδικότητας και η ικανοποίηση των πελατών. Τόνισε ότι τα πάντα ξεκινούν από το ανθρώπινο δυναμικό μιας εταιρείας και η δημιουργία της αίσθησης του «ανήκειν» και ότι όλοι μαζί αποτελούν μία ομάδα καθώς συμμετέχουν με το δικό τους τρόπο στην εταιρική επιτυχία, είναι πολύ σημαντικοί και απαραίτητοι παράγοντες για ένα άριστο εργασιακό περιβάλλον. Η συνήθεια να βλέπουν τη θετική πλευρά των πραγμάτων ακόμη και σε αντίξοες συνθήκες και με τη φράση «Get up and work» η κινητοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού σε όλες τις βαθμίδες της ιεραρχίας είναι πλέον γεγονός.

Πρακτικές και προτάσεις αξίας
Ο Αλέξανδρος Καμπούρογλου, Διευθυντής Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΑΙΤ, στην ομιλία του με τίτλο «Τεχνολογία και βιωσιμότητα. Ο ρόλος της συνεχούς εκπαίδευσης και προσαρμογής στις νέες τεχνολογίες, για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και των οργανισμών», εξήγησε πώς η τεχνολογία τίθεται στη διάθεσή των εταιρειών. Επίσης, μίλησε για το πώς τα «researching games» μπορούν, προσφέροντας εμπειρίες, προάγοντας τη συμμετοχικότητα και ανταμείβοντας τους συμμετέχοντες, να συμβάλουν στη μαθησιακή διαδικασία των στελεχών.

Στη συνέχεια πήρε το λόγο η Carmina Guitard, HR Director της Atento Ισπανίας και Regional HR Director της Atento EMEA, η οποία αναφέρθηκε στις πρακτικές που εφάρμοσαν στην εταιρεία της ώστε με δεδομένες τις συνθήκες που επικρατούν και στη χώρα της, να καταφέρουν να αναδειχθούν ως Best Workplace to Work και για το 2012. Με την πεποίθηση ότι το ανθρώπινο δυναμικό του οργανισμού αποτελεί το μοναδικό κεφάλαιο της εταιρείας ξεκίνησαν μία αναδιάρθρωση το 2008, δημιουργώντας το κατάλληλο τμήμα και υιοθετώντας τις απαραίτητες πρακτικές ώστε να επιτύχουν την ικανοποίηση των εργαζομένων.

Η προσπάθεια δημιουργίας ενός κατάλληλου εργασιακού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο τα στελέχη παρακινούνται και εκπαιδεύονται αποτυπώνεται επαρκώς από την αντίληψη ότι «εκπαιδεύουμε τα στελέχη μας για μία καινούργια θέση και δεν προχωράμε απλά στην ανάθεση της εργασίας αυτής». Ιδιαίτερη βαρύτητα επέδειξαν στην προσέλκυση, διακράτηση, ανάπτυξη και τελικά δέσμευση των στελεχών, ώστε όλοι οι στρατηγικοί στόχοι να επιτευχθούν. Σύμφωνα με τη C.Guitard σημαντική θεωρείται και η εσωτερική επικοινωνία τόσο των στόχων και των στρατηγικών που θα εφαρμοσθούν, όσο και των αποτελεσμάτων που πραγματοποιούνται ή καλύτερα επιτυγχάνονται. Οι managers της επιχείρησης θεωρούνται ως τα πιο σημαντικά κανάλια πληροφόρησης.

Τέλος, για να επέλθουν τα επιθυμητά αποτελέσματα προχώρησαν σε μία συνεχή επικοινωνία του στόχου και της πορείας της εταιρείας σε όλες τις βαθμίδες της επιχείρησης. Ο Luis Aragόn, Επικεφαλής Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού και Ανάπτυξης και Στρατηγικού Σχεδιασμού, Santander Rio Αργεντινής, αναφέρθηκε σε μία κρίση την οποία η Αργεντινή βίωσε πριν από μια δεκαετία και εμφανίζει πολλά κοινά με όλα όσα συμβαίνουν σήμερα στην Ελλάδα. Αφού επισήμανε ότι ο τραπεζικός κλάδος σε αυτές τις περιπτώσεις δέχεται ισχυρά πλήγματα παρουσίασε τις 4 βασικές ιδέες που η Santander Rio υλοποίησε και αποδείχθηκαν σημαντικές. Η κοινή γνώμη και η δημόσια εικόνα του οργανισμού έπρεπε να προστατευτούν.

Έτσι παρείχαν σε κάποιους managers εκπαιδεύσεις για την επικοινωνία τους με τους εκπροσώπους του τύπου. Ταυτόχρονα, προβάλλοντας το κοινωνικό τους πρόσωπο προέβησαν σε ενέργειες CSR. Αναφορικά με τους νέους κανονισμούς φρόντισαν να έχουν καθημερινή επικοινωνία με τα κεντρικά της τράπεζας ώστε προδραστικά να καθησυχάζουν τους μετόχους και να εξηγούν με σαφήνεια τι επιπτώσεις θα έχουν τα νέα μέτρα στα οικονομικά της τράπεζας. Επειδή σε περιπτώσεις αστάθειας οι πελάτες συνήθως εξαγριώνονται οι εργαζόμενοι της τράπεζας  προσπάθησαν να επιδείξουν κατανόηση και να διευκολύνουν όσο το δυνατό τις συναλλαγές.

Μάλιστα, όπως τόνισε ο L. Aragόn, στη διάρκεια αυτής της κρίσης αναδείχθηκε η ευκαιρία για νέα προϊόντα όπως μιας debit card, η οποία όμως μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για αγορές και μάλιστα με σημαντικές για τους καταναλωτές εκπτώσεις. Τέλος, η μέριμνα, η υποστήριξη και η αναγνώριση του ανθρώπινου δυναμικού αποτέλεσε τον 4ο πυλώνα για να ξεπεράσει η τράπεζα το σκόπελο της κρίσης. Το έμπρακτο ενδιαφέρον της διοίκησης για τους ανθρώπους μετουσιώθηκε στη φράση «Santander is You».

Workshops
Workshop A
Με συντονίστρια τη Νάνσυ Παπαλεξανδρή, Καθηγήτρια στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Επιστημονική Υπεύθυνη του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού, πραγματοποιήθηκε το workshop με τίτλο «Δουλεύοντας στις ΜΚΟ. Μύθοι και πραγματικότητα». Το πάνελ συνέθεσαν οι: Τζένη Βαρβαγιάννη, Υπεύθυνη Τμήματος Εξεύρεσης πόρων, Επικοινωνίας & Εθελοντισμού στην οργάνωση «Χαμόγελο του Παιδιού», η Χαρίκλεια Καλτεζιώτη, Υπεύθυνη Ανθρώπινου Δυναμικού στην οργάνωση «Γιατροί χωρίς Σύνορα», ο Γεράσιμος Κουβαράς, Country Director της ActionAid Hellas και ο Γεράσιμος Παπαναστασάτος, Υπεύθυνος Τμήματος Έρευνας στο ΚΕΘΕΑ.

Οι ομιλητές αναφέρθηκαν εκτενώς στο κατά πόσο η εργασία σε μία ΜΚΟ θεωρείται επάγγελμα ή λειτούργημα, συμφωνώντας πως δεν υπάρχει διαχωρισμός και υποστηρίζοντας πως οποιοδήποτε επάγγελμα μετατρέπεται σε λειτούργημα εφόσον πραγματοποιείται με ευσυνειδησία και επαγγελματισμό, δίνοντας όμως κάποια ιδιαίτερη έμφαση στην αίσθηση εκπλήρωσης του «ηθικού χρέους», που ίσως επιτυγχάνεται στους κόλπους των ΜΚΟ. Εκτενής αναφορά έγινε και στις αμοιβές-παροχές των στελεχών των ΜΚΟ, όπου σαφώς και είναι μικρότερες εξ’ορισμού από τις αντίστοιχες των κερδοσκοπικών επιχειρήσεων, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως δεν στελεχώνονται από ικανούς επαγγελματίες οι οποίοι δεν υστερούν σε κανένα σημείο από τους αντίστοιχους συναδέλφους τους στις εταιρείες. Τέλος, αναφορικά με το αν μία ΜΙΚΟ μπορεί να αποτελέσει Best Workplace to Work οι γνώμες διίστανται.

Workshop Β
Η Όλγα Επιτροπάκη, Κάτοχος της Επώνυμης Ακαδημαϊκής Έδρας «Σταύρος Κωστόπουλος» στη Διοίκηση και Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού του ALBA Graduate Business School, συντόνισε το Workshop με τίτλο «Retail: Ιδιαιτερότητες του HR. Περιορισμοί και Δυνατότητες». Το πάνελ συνέθεσαν οι: Νίκος Γεμενιτζόγλου, Human Resources Manager στο Praktiker Hellas, Αντωνία Μαύρου, Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού στη Leroy Merlin και Θωμάς Χρήστου, Διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού στην εταιρεία Διαμαντής Μασούτης Α.Ε. Οι εκλεκτοί ομιλητές αναφέρθηκαν στα αρνητικά στερεότυπα που υπάρχουν για το retail και αφορούν τα εξοντωτικά ωράρια, τα χαμηλά επίπεδα αμοιβών και τις λίγες ευκαιρίες εξέλιξης.

Για άλλη μια φορά η επικοινωνία αναδείχθηκε η σημαντικότερη διάσταση στη διαχείριση των ανθρώπων ενώ και ο εξορθολογισμός του κόστους φάνηκε ότι βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα του HR. Δεν παρέλειψαν να αναφερθούν και στις δυσκολίες των εργαζομένων στο λιανεμπόριο καθώς έχουν ένα από τα υψηλότερα επίπεδα συναισθηματικής εργασίας.

Workshop Γ
«Κάτω από 50 εργαζόμενοι! Small is beautiful!» ήταν ο τίτλος ενός ακόμα Workshop με συντονιστή τον Αλέξη Κομσέλη, ιδρυτικό μέλος και διευθυντή του ALBA Hub for Enterprise and Development του ALBA Graduate Business School. Στο πάνελ συμμετείχαν οι: Θεόδωρος Δρακόπουλος, Αν. Γενικός Διευθυντής της 1-Source Aero Services, Απόστολος Κάκκος, Διευθύνων Σύμβουλος της LAMDA Hellix, Μαρίνα Καραστεργίου, General Manager της Sprint Integrated Communications, Γιάννης Κολοβός, General Manager της Edenred και Νικόλαος Πέππας, Country Manager Greece and Cyprus στη SAS Institute. Οι εκπρόσωποι των μικρών σε μέγεθος και όχι σε δράση εταιρειών μοιράστηκαν τις προσωπικές τους εμπειρίες και αναφέρθηκαν στις δυσκολίες αλλά και τα θετικά στοιχεία ενός «στενού» εργασιακού περιβάλλοντος. Λέξεις όπως συνεργάτης, εμπιστοσύνη, οικογένεια, ένστικτο κυριάρχησαν στη συζήτηση και αποδείχθηκε περίτρανα ότι η σωστή διαχείριση των ανθρώπων δεν είναι θέμα μεγέθους αλλά διάθεσης.

Best Practices με επίκεντρο τον άνθρωπο
Τα οφέλη αλλά και την αξιοποίηση ενός εργαλείου που δίνει τη δυνατότητα στον οργανισμό να αναγνωρίσει πού βρίσκεται σε διάφορους τομείς μοιράστηκε με τους συμμετέχοντες ο Ευάγγελος Αγγελόπουλος, Supply Chain HR Manager στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Με το εργαλείο «Climate Navigation Process» θέτουν ως απώτερο στόχο τη συνολική βελτίωση. Με βάση τα standard της Heineken που έρχονται στην Ελλάδα κάθε δύο χρόνια ο οργανισμός «μετριέται», εντοπίζει ελλείψεις-παραλείψεις και αναζητά τρόπους βελτίωσης. Υπάρχουν τρεις «φάσεις» που αντιστοιχούν στην εκπαίδευση, την υλοποίηση και την αξιολόγηση εφαρμογής του πλάνου δράσης. Ένα ακόμα όπλο στη φαρέτρα της εταιρείας, όπως εξήγησε ο Ε. Αγγελόπουλος είναι το «Open Dialogue» σύμφωνα με το οποίο δημιουργούνται κάποιοι «πρεσβευτές» επικοινωνίας.

Πρόκειται για στελέχη που γνωρίζουν το όραμα, τους στόχους, τη φιλοσοφία και τις πρωτοβουλίες του οργανισμού και είναι σε θέση να επικοινωνήσουν και να υποστηρίξουν, τόσο εντός όσο και εκτός, τις όποιες αλλαγές. Στο κλείσιμο του συνεδρίου ο Δ. Γκανούδης παρουσίασε μια επιλογή των καλύτερων πρακτικών από Best Workplaces εταιρείες από όλο τον κόσμο. Πιο συγκεκριμένα, με βάση τους 9 τομείς πρακτικών (Προσλαμβάνω, Εμπνέω, Μιλάω, Ακούω, Ευχαριστώ, Αναπτύσσω, Φροντίζω, Γιορτάζω, Μοιράζω), που αξιολογούνται στο θεσμό για το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον ο Γενικός Διευθυντής του Great Place to Work® Institute Hellas, αναφέρθηκε σε απλές αλλά και πρωτότυπες ιδέες που υλοποιούνται στους οργανισμούς και οδηγούν σε βέλτιστα αποτελέσματα αναφορικά με την ικανοποίηση των εργαζομένων.

Για παράδειγμα, στον τομέα «Ακούω», στην Elais- Unilever (Ελλάδα), έχει καθιερωθεί ένα γεύμα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο και τους εργαζομένους, χωρίς τους προϊσταμένους για να συζητήσουν οτιδήποτε τους αφορά. Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα στον τομέα «Ευχαριστώ» είναι αυτό της Tech Data sterreich GmbH (Austria), όπου αναδεικνύεται ο εργαζόμενος του μήνα και η φωτογραφία του μπαίνει στο Wall of Fame. Για αυτή τη διάκριση ο εργαζόμενος παίρνει 70 ευρώ αλλά στο τέλος του έτος γίνεται κλήρωση και κάποιος από τους 12 που διακρίθηκαν κερδίζει το έπαθλο των 1000 ευρώ.