Δουλεύοντας κατά την προετοιμασία των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων του Τορίνο 2006 ως Recruitment Manager και κατά τη διάρκεια τους στα Operations, μαζί με τους συναδέλφους μου, είχα να αντιμετωπίσω μια μεγάλη πρόκληση.

Έπρεπε να έχουμε την ολική δέσμευση, το 100% των δυνατοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, προσωπικού και εθελοντών, για δεκαοχτώ ημέρες σε ακραίες συνθήκες, όπως θερμοκρασία -10 C.

Μελετώντας το βιβλίο «Ηow full is your bucket» και παρακολουθώντας το αντίστοιχο σεμινάριο στη θεωρία του bucket filling, το οποίο βασίζεται στην Θετική Ψυχολογία, ενστερνίστηκα μια νέα λογική, τα αποτελέσματα της οποίας, ακόμα και σήμερα, με εκπλήσσουν ευχάριστα.

Η θεωρία του… κουβά
Η θεωρία είναι απλή: όλοι μας έχουμε έναν αόρατο κουβά. Είμαστε στα καλύτερά μας, όταν ο κουβάς αυτός ξεχειλίζει από θετική ενέργεια και στα χειρότερά μας, όταν η παντελής έλλειψή της αδειάζει τον κουβά. Επίσης, όλοι μας έχουμε μια αόρατη κουτάλα. Σε κάθε συναναστροφή μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την κουτάλα μας για να γεμίσουμε ή να αδειάσουμε τον κουβά των άλλων, λέγοντας ή κάνοντας πράξεις που βασίζονται πάνω σε θετικές ή αρνητικές παρατηρήσεις. Κάθε φορά που επιλέγουμε να γεμίσουμε τον κουβά των άλλων, γεμίζει αυτόματα και ο δικός μας!

Όπως αναφέρουν οι συγγραφείς του βιβλίου, ο καθένας μας βιώνει περίπου 20.000 προσωπικές στιγμές την ημέρα. Κάθε «στιγμή» διαρκεί λίγα δευτερόλεπτα.

Κάθε θετική στιγμή γεμίζει τον κουβά μας και κάθε αρνητική τον αδειάζει.

Θετική ψυχολογία
Η διάρθρωση της κοινωνίας σήμερα, καθώς και το εκπαιδευτικό σύστημα παγκοσμίως, βασίζεται πάνω στη διόρθωση και τη βελτίωση των αρνητικών στοιχείων των ανθρώπων.

Η Θετική Ψυχολογία από την άλλη, μας παροτρύνει να ρίχνουμε φως στα θετικά στοιχεία, σε ό,τι μας κάνει, δηλαδή, να ξεχωρίζουμε και να διακρινόμαστε. Για παράδειγμα, αναφέρεται, ότι οι εργαζόμενοι με γεμάτους κουβάδες, είναι πιο παραγωγικοί, υγιείς και συναισθηματικά δεσμευμένοι με την εργασία τους.

Αντίθετα, μετά από έρευνες, έχει παρατηρηθεί, ότι εργαζόμενοι των οποίων οι κουβάδες είναι άδειοι, δεν είναι παραγωγικοί και συμπεριφέρονται αντιεπαγγελματικά και, κατά συνέπεια, διώχνουν πελάτες! Μάλιστα, αρρωσταίνουν συχνότερα. Σαν αποτέλεσμα, βάσει υπολογισμών, στην Αμερική κοστίζουν επιπρόσθετα $250-$300 δισεκατομμύρια τον χρόνο.

Η θεωρία του «bucket filling»
Είναι κοινά αποδεκτό, ότι η συναισθηματική δέσμευση των Ελλήνων εργαζομένων με την εργασία τους, σήμερα, αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των ελληνικών εταιρειών. Για την ακρίβεια, η Ελλάδα, με το 33% των εργαζομένων να πιστεύει, ότι η εργασία είναι καταναγκαστική προκειμένου κανείς να αποκτήσει χρήματα, κατέχει την πρώτη θέση σε όλη την Ευρώπη.

Η θεωρία του «bucket filling» αναφέρεται στην πολύτιμη έννοια της «στιγμής», θετικής ή αρνητικής για τον άνθρωπο. Προκειμένου, λοιπόν, να επιτευχθεί η «μαγική αναλογία» 5 θετικών στιγμών με 1 αρνητική, η παραπάνω θεωρία υποδεικνύει απλούς και συνάμα ανθρώπινους τρόπους, ώστε να φέρουμε στον εργασιακό χώρο θετική ενέργεια και συναισθηματικά δεσμευμένους συναδέλφους.

To How full is your bucket είναι ένα μικρό βιβλίο 126 σελίδων το οποίο μπορεί να κάνει μεγάλη διαφορά σε ομάδες, εταιρείες ακόμα και στην κοινωνία μας.

Θα χαιρόμουν αν ανταλλάσσαμε απόψεις πάνω στην θεωρία του bucket filling: [email protected] 

Καλή ανάγνωση!