Με οδηγό τις αξίες της ακεραιότητας, του αλληλοσεβασμού και της αποτελεσματικότητας, οι επικεφαλής των τμημάτων HR της Fourlis αποκαλύπτουν πώς δημιουργούν επιπλέον αξία για τους Πελάτες, τους Ανθρώπους, τους Μετόχους και την Κοινωνία, παρέχοντας προϊόντα και υπηρεσίες για καλύτερη ζωή.

Νατάσα Σπύρου, HR Director, Fourlis Holdings
Στον Όμιλό μας, ο πρωταρχικός παράγοντας για την επίτευξη των στρατηγικών μας στόχων είναι οι Άνθρωποί μας. Βασιζόμαστε στους Ανθρώπους μας, στον ενθουσιασμό τους, την αφοσίωσή τους και τους παρέχουμε ίσες ευκαιρίες ανάπτυξης και εξέλιξης, σε ένα περιβάλλον που προάγει την αξιοκρατία, την αξιοπρέπεια, την ασφαλή εργασία και υποστηρίζει τη δημιουργικότητα.

Ο Όμιλος Fourlis δραστηριοποιείται σε τρεις βασικούς κλάδους: τη Λιανική οικιακού εξοπλισμού (IKEA), τη Λιανική αθλητικών ειδών (INTERSPORT) και τη Χονδρική ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών – Consumer Electronics (Samsung, General Electric, Liebherr, Korting).

Ο Όμιλος, απασχολεί σήμερα, συνολικά 3.200 εργαζόμενους σε Ελλάδα, Κύπρο, Ρουμανία και Βουλγαρία, ενώ στα επόμενα δύο χρόνια θα δημιουργηθούν περίπου 1.000 νέες θέσεις εργασίας.

Ο στόχος μας είναι να βελτιώσουμε ακόμα περισσότερο το εσωτερικό περιβάλλον του Ομίλου μας, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην εμπιστοσύνη προς τους Ανθρώπους, την αξιοπρέπεια, τη δίκαιη μεταχείριση, την αξιοκρατία, την ακεραιότητα και εντιμότητα, την ευχάριστη ατμόσφαιρα, την ελευθερία έκφρασης και δράσης, τη συμμετοχή, την αναγνώριση και επιβράβευση. Η matrix οργάνωση που έχουμε επιλέξει, μας βοηθάει να πετύχουμε τους στόχους μας ενώ, ταυτόχρονα, υπάρχει η δυνατότητα κοινής γραμμής στην αντιμετώπιση των προκλήσεων αλλά και στη διατήρηση της μοναδικότητας της κάθε Εταιρείας μας.

Έχουμε εγκαταστήσει κοινά πληροφοριακά συστήματα – HRIS – όσον αφορά τις προσλήψεις (www.fourlisgroup-careers) και τη διαχείριση Ανθρώπινου Δυναμικού και θεσμοθετήσαμε κοινές πολιτικές και διαδικασίες, όπως:

  • Αξιολόγηση της Aπόδοσης.
  • Ανάπτυξη των εργαζομένων, δίνοντας τη δυνατότητα προαγωγής ή μετακίνησης όχι μόνο στην Εταιρεία την οποία εργάζεται ο καθένας, αλλά και στις υπόλοιπες Εταιρείες του Ομίλου.
  • Πολιτική αμοιβών (αξιολογήσεις θέσεων, bonus) και παροχών.
  • Από κοινού εκπαίδευση των στελεχών του Ομίλου σε προγράμματα leadership/ coaching, με στόχο την εναρμόνιση της κουλτούρας των Εταιρειών, την αναγνώριση της συνεισφοράς συναδέλφων στα αποτελέσματα του Ομίλου, μέσα από συμπεριφορές άρρηκτα συνδεδεμένες με τις αξίες μας (πρόγραμμα «Αναδείξτε αυτούς που ξεχωρίζουν – Ζήστε με τις αξίες μας»).
  • Newsletter Ομίλου (“Sharing our News”), ώστε να δίνεται η δυνατότητα σε όλους τους εργαζόμενους να ενημερώνονται για τα αποτελέσματα του Ομίλου αλλά και τις ενέργειες όλων των Εταιρειών μας.

Οι προτεραιότητες της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού, καθορίζονται σε μεγάλο βαθμό από την πληροφόρηση που λαμβάνουμε μέσα από την κοινή, για όλες τις Εταιρείες του Ομίλου μας, ετήσια «Έρευνα Κλίματος» των εργαζομένων.

Παρόλο που η συμμετοχή στην έρευνα δεν είναι υποχρεωτική, παροτρύνουμε τους εργαζόμενους να συμμετάσχουν – και η ανταπόκριση είναι μεγάλη – γιατί μόνο με τον τρόπο αυτό μπορούμε να έχουμε μια ολοκληρωμένη και αξιόπιστη άποψη των προτεραιοτήτων που ο Όμιλός μας πρέπει να θέσει σε θέματα Ανθρώπινου Δυναμικού.

Σημαντικό ρόλο στην επίτευξη των στόχων που θέτουμε είναι και η συμμετοχή εργαζομένων από διαφορετικά functions, από όλες τις Εταιρείες του Ομίλου στον σχεδιασμό των πολιτικών Ανθρώπινου Δυναμικού και στη συνέχεια στην υλοποίηση των projects.

Για παράδειγμα όταν αποφασίστηκε ο σχεδιασμός ενός κοινού για τον Όμιλο Συστήματος Αξιολόγησης της Απόδοσης, δημιουργήθηκε μια ομάδα εργαζομένων οι οποίοι κατά τη διάρκεια ενός workshop πρότειναν τις δεξιότητες που θα έπρεπε να αξιολογούνται, σύμφωνα πάντα με τις Αξίες του Ομίλου μας.

Η ίδια διαδικασία ακολουθήθηκε και όταν σχεδιάστηκε το πρόγραμμα «Αναδείξτε αυτούς που ξεχωρίζουν – Ζήστε με τις αξίες μας». Το πρόγραμμα αυτό σαν στόχο έχει την ανάδειξη – από τους ίδιους τους εργαζόμενους – εκείνων που μέσα από συγκεκριμένες συμπεριφορές αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση. Η ομάδα που συστάθηκε πρότεινε τις «συμπεριφορές» και σχεδίασε τη διαδικασία υλοποίησης του προγράμματος.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, η κάθε Εταιρεία μας, αποτελεί και μια ξεχωριστή οντότητα μέσα στον Όμιλο και σε καμία περίπτωση δεν θα θέλαμε να χαθεί η ταυτότητά της, ακολουθώντας όμως κοινή πορεία πλεύσης.


Φώτης Ανδρινόπουλος, HR Manager, Intersport
Βασική επιδίωξη της Εταιρείας μας είναι η επιλογή εργαζομένων που ενδιαφέρονται να συνεισφέρουν, να αναπτυχθούν και να δημιουργήσουν σε ένα χώρο γεμάτο προκλήσεις, εργαζομένων με επικοινωνιακό χαρακτήρα που αγαπούν τον αθλητισμό και θέλουν να «ζήσουν» κάθε μέρα τα σπορ που αγαπούν μέσα στην Intersport. Τα παραπάνω κριτήρια αποτελούν και τη βάση των δομημένων συνεντεύξεων που χρησιμοποιούμε στη διαδικασία επιλογής προσωπικού αλλά και της φιλοσοφίας πάνω στην οποία έχουμε στήσει τα πλάνα εκπαίδευσης και ανάπτυξης.

Η εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά για όλους τους εργαζόμενους μέσω του Intersport College, το οποίο «τρέχει» ήδη αρκετά χρόνια, αλλά από αυτή τη χρονιά αλλάζει μορφή και έρχεται να συνεισφέρει ακόμα περισσότερο στη δημιουργία των «experts authority» των ανθρώπων εκείνων δηλαδή, που είναι οι «αυθεντίες» στα σπορ και με τις γνώσεις τους προάγουν την εξυπηρέτηση των πελατών μας. Ας το γνωρίσουμε μέσα από τη διαδικασία που θα αφορά τους ανθρώπους μας στις πωλήσεις:

Την ημέρα της πρόσληψης ο εργαζόμενος παραλαμβάνει ένα check list στο οποίο αναφέρονται τα σημεία εκπαίδευσής του για το επόμενο χρονικό διάστημα. Ξεκινάμε καταρχήν από ένα πρόγραμμα θεωρητικής εκπαίδευσης (induction) διάρκειας 2 ημερών με θέματα εξυπηρέτησης πελατών ενώ στη συνέχεια θα έχει μια πρώτη επαφή με τα βασικά χαρακτηριστικά των προϊόντων.

Η εκπαίδευση συνεχίζεται μέσα στο κατάστημα, για διάστημα που διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο, όπως είναι λογικό, με την «ανάθεση» κάθε νεοπροσληφθέντα σε ένα άρτια εκπαιδευμένο «μέντορα» για κάθε κατηγορία προϊόντων.

Το Intersport College δεν σταματάει στην προϊοντική εκπαίδευση. Δύο φορές το χρόνο, σε συγκεκριμένες περιόδους, «τρέχουν» κέντρα αξιολόγησης, έτσι ώστε μέσα από τους ανθρώπους μας να επιλέξουμε εκείνους που έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε θέσεις ευθύνης.

Η εκπαίδευση των εργαζομένων που τελικά θα επιλεγούν συνεχίζει με το πρόγραμμα Management skills I και στη συνέχεια με το Management skills ΙΙ, ενώ για όλους τους υπόλοιπους η εκπαίδευση συνεχίζει με προγράμματα, συγκεκριμένα για κάθε θέση εργασίας, προκειμένου όλοι να έχουν τη δυνατότητα βελτίωσης τόσο των δεξιοτήτων τους όσο και της τεχνογνωσίας που απαιτείται.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι πολλά από τα προγράμματα του Intersport College πραγματοποιούνται από εσωτερικούς εκπαιδευτές, κατάλληλα εκπαιδευμένους και προετοιμασμένους για τη δουλειά αυτή.

Αντώνης Παπαχρίστου, HR Manager, IKEA
Ο στόχος μας στην ΙΚΕΑ, είναι να επιλέγουμε εργαζόμενους που μοιράζονται και αγκαλιάζουν τις αξίες μας, τις εφαρμόζουν και τις ενδυναμώνουν. Θέλουμε να επιλέγουμε υποψηφίους που ταιριάζουν στην εργασιακή κουλτούρα της ΙΚΕΑ και διαθέτουν τις απαραίτητες δεξιότητες και προϋπηρεσία. Με τον τρόπο αυτό όλη η διαδικασία επιλογής στηρίζεται στις αξίες μας χρησιμοποιώντας αποτελεσματικά συνεντεύξεις βάσει ικανοτήτων (competency based interviewing). Επίσης χρησιμοποιούμε τεστ ικανοτήτων, ψυχογραφικά τεστ και κέντρα αξιολόγησης.

Πιστεύουμε ότι η ταύτιση με την κουλτούρα της ΙΚΕΑ είναι ένας πολύ αξιόπιστος δείκτης για την μελλοντική επιτυχία του καθενός. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον μέσα στο οποίο έχουμε τη δυνατότητα να αναπτυχθούμε και επαγγελματικά και προσωπικά καλυτερεύοντας την καθημερινή ζωή μας αλλά και των πελατών μας.

Για να το επιτύχουμε αυτό έχουμε αναπτύξει πρόγραμμα εκπαίδευσης για κάθε θέση εργασίας, το οποίο βασίζεται σε ένα συνδυασμό διαφορετικών προγραμμάτων: Στην ΙΚΕΑ έχουμε αναπτύξει 4 άξονες που στηρίζουν την εργασιακή μας κουλτούρα και στους οποίους εντάσσουμε όλες τις ενέργειες της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού.

Οι άξονες αυτοί είναι οι ακόλουθοι:
Ανάπτυξη: Να μαθαίνω κάτι και να γίνομαι καλύτερος κάθε μέρα. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται η εκπαίδευση και ανάπτυξη, η διαχείριση απόδοσης και ο σχεδιασμός διαδοχής.

Αξιοκρατία: Δικαιοσύνη και αξιοκρατία σε όλες τις ενέργειες και προαγωγές. Στον άξονα αυτόν εντάσσονται οι σωστές συμπεριφορές, η διοίκηση μέσω προσωπικού παραδείγματος, η ανακοίνωση όλων των ανοικτών θέσεων.

Αλληλοσεβασμός: Να σεβόμαστε ο ένας τον άλλο, άσχετα από θέση η τμήμα.

Ένα παράδειγμα ενίσχυσης του άξονα αυτού είναι: Στην ΙΚΕΑ έχουμε εγκαταστήσει σύστημα προτάσεων και ιδεών από τους εργαζόμενους, το οποίο τρέχει κάθε χρόνο. Την τελευταία φορά που έτρεξε (Μάιος 2009) οι εργαζόμενοι κατέθεσαν 250 προτάσεις, από τις οποίες έχει ήδη υλοποιηθεί το 80% και εξετάζεται το υπόλοιπο 20%.

Ασφάλεια: Να αισθάνομαι ασφαλής στη/ για τη δουλειά μου. Έχουμε δημιουργήσει ειδικό τμήμα που ασχολείται με την Ασφάλεια Εργαζομένων και Πελατών και όλοι οι εργαζόμενοί μας συμμετέχουν σε εκπαιδεύσεις ασφάλειας ειδικά σχεδιασμένες ανα θέση εργασίας.

Κάθε χρόνο με την Έρευνα Προσωπικού μετράμε την ικανοποίηση των εργαζομένων σε σχέση με τους άξονες αυτούς και αναπτύσσουμε σχέδια ενεργειών για τη βελτίωση του εργασιακού μας περιβάλλοντος.


Μαρία Κολοκυθά, HR Manager, Consumer Electronics
Με τον όρο Consumer Electronics αναφερόμαστε στις Εταιρείες χονδρικής ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών αλλά και παροχής υπηρεσιών. Συγκεκριμένα, πέντε είναι οι Εταιρείες που περιλαμβάνονται στα Consumer Electronics: Fourlis Trade, Euroelectronics, Prime Telecom, Service One και Trade Logistics. Οι Εταιρείες των Consumer Electronics απασχολούν συνολικά 400 εργαζόμενους.

Ένας από τους τομείς που δίνουμε ιδιαίτερη σημασία είναι το recruitment, γιατί πιστεύουμε στη δύναμη του ανθρώπινου δυναμικού μας. Έχουμε αποτυπώσει και καθορίσει τις απαιτήσεις της θέσης τόσο από πλευράς δεξιοτήτων όσο και τεχνικών γνώσεων ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα δίνουμε στη δυναμική της ομάδας στην οποία πρόκειται να ενταχθεί ο υποψήφιος.

Πρώτο μας μέλημα φυσικά είναι η αναζήτηση υποψηφίων μέσα από το δυναμικό είτε της κάθε Εταιρείας είτε των άλλων εταιρειών του Ομίλου, θεωρώντας ότι η ανάπτυξη των ανθρώπων μας είναι ένας από τους πρωταρχικούς μας στόχους.

Στη διάρκεια των συνεντεύξεων δίνουμε έμφαση στο πάθος των υποψηφίων, στη διάθεσή τους να εξελιχθούν και στο αν ταιριάζει η προσωπικότητά τους με τις αξίες του Ομίλου. Ειδικά για νέους σε ηλικία υποψήφιους θεωρούμε ως απαραίτητο προσόν τις μεταπτυχιακές σπουδές έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα εξέλιξής τους μέσα στην Εταιρεία ή στον Όμιλο. Το πλάνο εκπαίδευσης βασίζεται φυσικά στις αξιολογήσεις απόδοσης και κατά συνέπεια στις δεξιότητες εκείνες που οι ίδιοι οι εργαζόμενοι αναγνωρίζουν ότι πρέπει να βελτιώσουν, ανάλογα με τις απαιτήσεις της θέσης αλλά και με το προσωπικό πλάνο ανάπτυξής τους.

Πολύ σημαντική για μας είναι και η «Έρευνα Κλίματος» των εργαζομένων, με αποτελέσματα που κάθε χρόνο βελτιώνονται. Για τη συγκεκριμένη έρευνα έχουμε καθιερώσει την πρακτική να παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα αναλυτικά σε όλους τους εργαζόμενους δίνοντάς τους έτσι την ευκαιρία να συμμετάσχουν ενεργά στο σχεδιασμό των πλάνων ενεργειών.

Ιδιαίτερη έμφαση δώσαμε, τη χρονιά αυτή, στην εκπαίδευση εκπαιδευτών οι οποίοι, ολοκλήρωσαν για το σύνολο των εργαζομένων των Εταιρειών των Consumer Electronics, εκπαιδευτικά προγράμματα σε θέματα επικοινωνίας/ εξυπηρέτησης πελατών και «constructive feedback».

Το πολύ μικρό ποσοστό κινητικότητας των εργαζομένων στις Εταιρείες των Consumer Electronics και τα θετικά, συνεχώς βελτιούμενα αποτελέσματα από τις «Έρευνες Κλίματος» των εργαζομένων, μας επιβεβαιώνουν ότι κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση για την ανάπτυξη των ανθρώπων μας σε ένα περιβάλλον έντονα ανταγωνιστικό.

HR Department, GENCO Romania
Η GENCO είναι ο αποκλειστικός αντιπρόσωπος της SAMSUNG για τη Ρουμανία, ενώ το Φεβρουάριο του 2005 ανέλαβε και την αποκλειστική αντιπροσωπεία της INTERSPORT. Στην Εταιρεία μας, απασχολούνται σήμερα 310 εργαζόμενοι, από τους οποίους οι 200 περίπου στα καταστήματα της INTERSPORT, ενώ οι υπόλοιποι εργάζονται στον κλάδο των Consumer Electronics. Στα επόμενα δύο χρόνια τα καταστήματα της INTERSPORT θα φθάσουν τα 20, απασχολώντας συνολικά 440 εργαζομένους.

Η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού της Genco Trade Ρουμανίας υποστηρίζει και τις δύο δραστηριότητες έχοντας θεσμοθετήσει διαδικασίες που εξυπηρετούν και προάγουν την καλύτερη εικόνα της Εταιρείας τόσο προς τους εργαζόμενους όσο και τους πελάτες μας. Η εκπαίδευση γίνεται, κατά κύριο λόγο εσωτερικά, και είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες της κάθε δραστηριότητας, ενώ μεγάλες συνεργίες υπάρχουν με την Intersport στην Ελλάδα, προσαρμόζοντας όπου αυτό είναι απαραίτητο, τις επιμέρους ενέργειες.

Σημαντικό κίνητρο αποτελεί για τη δραστηριότητα της Intersport, το σύστημα bonus που έχουμε εφαρμόσει για όλη ανεξαιρέτως τη δύναμη των πωλητών των καταστημάτων μας. Το σύστημα βασίζεται τόσο σε προσωπικά όσο και ομαδικά ποσοτικά κριτήρια αλλά και σε «συμπεριφορές» και έχει αποδειχτεί ότι συμβάλλει σε πολύ μεγάλο βαθμό στη μείωση της κινητικότητας των εργαζομένων στα καταστήματα και στη βελτίωση των αποτελεσμάτων μας. Άλλες ενέργειες, όπως η καθιέρωση του Intersport Newsletter ή η βράβευση του «Καταστήματος της Χρονιάς», είναι πλέον μέρος της καθημερινής μας ζωής και της Εταιρικής μας κουλτούρας.