Κάντε την αλλαγή απλή καθημερινή διαδικασία, όχι στρατηγική επιλογή. Όταν η αλλαγή είναι μία από τις επιλογές, είναι αυτονόητο ότι υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Η αλλαγή δεν είναι επιλογή - είναι προϋπόθεση για οργανισμούς που θέλουν να επιβιώσουν και να ευημερήσουν.

Στο άρθρο αυτό θα εξετάσουμε τους τρόπους που θα σας βοηθήσουν να κάνετε την αλλαγή βιώσιμη: διαχείριση της αντίστασης, διείσδυση των φορέων της αλλαγής βαθύτερα στον οργανισμό, τόνωση της αφοσίωσης.

Διαχείριση της Αντίστασης στην Αλλαγή και Επίτευξη Μακροπρόθεσμης Βιωσιμότητας
Η αντίσταση των εργαζομένων στην αλλαγή είναι αναμενόμενη. Ωστόσο, η ένταση με την οποία θα αντισταθούν εξαρτάται από το πόσα θα κερδίσουν ή θα χάσουν σε προσωπικό επίπεδο. Εξαρτάται ακόμη από το πόσο δυσανασχετούν με την υπάρχουσα κατάσταση. Η διαχείριση της αντίστασης αποτελεί βασικό στοιχείο της επιτυχημένης αλλαγής. Μπορείτε να διαχειριστείτε την αντίσταση αν είστε σε θέση να δώσετε τη σωστή απάντηση στα φαινομενικά απλά ερωτήματα που βρίσκονται στο μυαλό όλων:

«Αν ήθελα κάτι διαφορετικό, δε θα βρισκόμουν σήμερα εδώ, έτσι δεν είναι;»
Εύλογο επιχείρημα. Οι περισσότεροι άνθρωποι που αισθάνονται ικανοποιημένοι από την υπάρχουσα κατάσταση δεν έχουν κανένα ενδιαφέρον για την αλλαγή. Αντίθετα, θέλουν τη βολή και την ησυχία τους.

«Ποιο θα είναι το δικό μου κέρδος;»
• Πρέπει να δείξετε σε κάθε διεύθυνση, σε κάθε τμήμα, σε κάθε στέλεχος τι θα κερδίσει από την αλλαγή. Προετοιμάστε ομάδες και άτομα ώστε να τη δεχτούν.
• Μήπως η αλλαγή θα επηρεάσει τις απολαβές τους άμεσα ή στο μέλλον; Προβάλετέ το.
• Θα επηρεάσει τις προοπτικές εξέλιξης; Μην παραλείψετε να προβάλετε κι αυτό.
• Θα επηρεάσει τη γενική τοποθέτηση της εταιρείας, τις προοπτικές της και κατά συνέπεια την ασφάλεια και το μέλλον των εργαζομένων; Δείξτε το.

Ενισχύστε το Αίσθημα Ιδιοκτησίας και Οικοδομήστε Αφοσίωση στις Αλλαγές με τη Βοήθεια «Πρέσβεων της Αλλαγής»
Από τη στιγμή που έχετε εξασφαλίσει ένα ικανοποιητικό επίπεδο κατανόησης και ευθυγράμμισης με τους άμεσα υφισταμένους σας μπορείτε να στραφείτε στη διεύρυνση της συμμαχίας σας περιλαμβάνοντας ανθρώπους από άλλα ιεραρχικά επίπεδα.

Δημιουργήστε περισσότερους πρέσβεις αλλαγής. Επιλέξτε ανθρώπους που ήδη έχουν συνεργαστεί μαζί σας στη διαδικασία αλλαγής – τους πρωτεργάτες, τους υπεύθυνους πρωτοβουλιών, τους ανθρώπους που διψούν να αποδείξουν τι είναι ικανοί να κάνουν, αυτούς που αντιμετωπίζουν εσάς και αυτό που αντιπροσωπεύετε ως ευκαιρία.

Πού θα βρείτε τους πρέσβεις της αλλαγής;
Ψάξτε βαθύτερα, δύο ή τρία επίπεδα κάτω από εσάς, για να βρείτε όσο το δυνατόν περισσότερους πρέσβεις της αλλαγής.

Μην ψάξετε πιο χαμηλά. Θα απαιτηθεί πολύς χρόνος και κόπος και θα μειώσει την εστίασή σας. Φροντίστε οι πρέσβεις της αλλαγής να μπορούν να ασκήσουν επιρροή στα κατώτερα επίπεδα. Μην προσπαθείτε να τα κάνετε όλα μόνος σας.

Πώς θα τους αναθέσετε καθήκοντα;
Συμπεριλάβετέ τους σε διάφορες ομάδες κρούσης, ομάδες αλλαγής ή ομάδες προβληματισμού. Αναθέστε τους ηγετικές θέσεις σε διάφορα πρότζεκτ.

Παρακολουθήστε τους ο ίδιος, έχοντας προσωπικές συναντήσεις μαζί τους σχετικά με την πρόοδο των πρότζεκτ ή των πρωτοβουλιών που έχουν αναλάβει και καθοδηγήστε τους.

Αναγνωρίστε το έργο τους σε κάθε ευκαιρία. Υποστηρίξτε τα πρότζεκτ τα οποία έχουν αναλάβει. Στηρίξτε τους όταν συναντούν δυσκολίες. Φροντίστε ώστε να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα συμφόρησης.


Κάντε την Αλλαγή Ορατή και Κερδίστε το Μυαλό και την Καρδιά των Ανθρώπων σας
Κάποιοι άνθρωποι θα γκρεμίσουν τοίχους ή θα φτιάξουν γραφεία με γυάλινα χωρίσματα για να στείλουν ένα μήνυμα διαφάνειας και ανοιχτού πεδίου.

Άλλοι θα επιλέξουν να ενημερώνουν με ηλεκτρονικά ή έντυπα μηνύματα όλους τους εργαζόμενους σχετικά με την πρόοδο της αλλαγής.

Όποια κι αν είναι η μεθοδολογία σας φροντίστε το μήνυμά σας να είναι ορατό από τα αρχικά στάδια και να εντυπωθεί στο μυαλό των ανθρώπων σας για κάποιο διάστημα.

Η Σπουδαιότητα των Υποστηρικτών
Για κάθε αλλαγή, μικρή ή μεγάλη, βραχυπρόθεσμη ή μακροπρόθεσμη, είναι βασικό να έχετε την κατάλληλη υποστήριξη.

Ποια είναι η δουλειά των υποστηρικτών;
Οι υποστηρικτές θα σας στηρίξουν στις φάσεις της αλλαγής που απαιτούν τη λήψη αποφάσεων σε υψηλότερο επίπεδο από το δικό σας, όπως όταν δύο επίπεδα πάνω από το δικό σας λαμβάνεται η απόφαση για τη χρηματοδότηση ή όχι ενός σημαντικού σας πρότζεκτ.

Ο ρόλος των υποστηρικτών αποδεικνύεται πολύτιμος όταν μία ή περισσότερες από τις αλλαγές σας δεν εξελίσσονται σύμφωνα με το σχέδιο, όταν συναντάτε σθεναρή αντίσταση στην αλλαγή και όταν τα αποτελέσματα δεν είναι ευνοϊκά. Χρειάζεστε μια ισχυρή παρουσία, μια δυνατή φωνή, ένα άτομο που θα επιβεβαιώσει την πίστη του σε εσάς και θα σας δώσει πίστωση χρόνου ή πρόσθετους πόρους για να συνεχίσετε την προσπάθειά σας.

Πώς θα πείσετε τον προϊστάμενό σας ή κάποιον άλλο να σας υποστηρίξει;
• Αυξήστε την επικοινωνία με τον προϊστάμενό σας και ενθαρρύνετε συνεχώς την ανάμειξή του στις προσπάθειές σας.
• Τονίστε τη σημασία της αλλαγής για την εταιρεία και το τμήμα του.
• Προβάλετε τα οφέλη που υπόσχεται η αλλαγή, αλλά, κυρίως, τονίστε τους κινδύνους που ελλοχεύουν αν η αλλαγή δεν υλοποιηθεί. Θυμηθείτε: Οι σημαντικότερες αποφάσεις, τόσο στη ζωή όσο και στις επιχειρήσεις, λαμβάνονται με βάση τους κινδύνους και όχι τις ευκαιρίες.
• Πάνω απ’ όλα τονίστε τι θα κερδίσει αν σας υποστηρίξει. Όταν σας δίνεται η ευκαιρία, δείξτε στους άλλους, ιδιαίτερα στους ανωτέρους του, πόσο υποστηρικτικός είναι. Φροντίστε να του αποδώσετε τα εύσημα που του αναλογούν.

Ομάδα Διαβούλευσης – Sounding Board
Μήπως κάποιες φορές έχετε αμφιβολίες για τη στρατηγική που επιλέγετε;

Υπάρχουν ζητήματα που δε θέλετε να μοιραστείτε με τον προϊστάμενό σας;

Η ομάδα διαβούλευσης (sounding board) θα σας βοηθήσει να δείτε πιο καθαρά τα πράγματα, θα σας παρέχει μια αμερόληπτη δεύτερη γνώμη και θα ενισχύσει την αυτοπεποίθησή σας όσον αφορά ένα πρόβλημα ή μια απόφαση.

Ακούστε αυτούς τους ανθρώπους, φροντίστε όμως να παίρνετε πάντα τις δικές σας αποφάσεις.

Το προφίλ μιας ομάδας διαβούλευσης
• Μια ομάδα διαβούλευσης μπορεί να αποτελείται από ένα και μόνο άνθρωπο ή από 6-7 ανθρώπους. Ο αριθμός εξαρτάται από το πόσο ανοιχτός είστε στις ιδέες και στα σχόλια των άλλων, την πολυπλοκότητα των προβλημάτων που αντιμετωπίζετε, καθώς και τη διαθεσιμότητα αξιόπιστων ανθρώπων.
• Τα μέλη της ομάδας διαβούλευσης πρέπει να σας γνωρίζουν καλά – το στυλ σας, τις επιδιώξεις σας, την υπάρχουσα κατάσταση και τα προβλήματα.
• Επιλέξτε ανθρώπους που κατανοούν το πρόβλημα και θα σας δώσουν άμεση ανατροφοδότηση χωρίς να απαιτηθούν σχοινοτενείς συζητήσεις.
• Μπορείτε να επιλέξετε μεταξύ συναδέλφων σας που βρίσκονται στην ίδια ή υψηλότερη βαθμίδα από εσάς ή ακόμη και σε χαμηλότερη βαθμίδα, καθώς και να στραφείτε σε μάνατζερ με τους οποίους έχετε συνεργαστεί στο παρελθόν, σε μέλη της οικογένειάς σας ή σε φίλους.
• Μπορείτε ακόμη και να στραφείτε στο/στη σύντροφό σας. Σας γνωρίζει πολύ καλά, ανεξάρτητα από την περιορισμένη γνώση της λειτουργικής πλευράς της δουλειάς σας ή την πολυπλοκότητα του προβλήματος. Μπορεί να σας υποστηρίξει και να σας συμβουλεύσει, συνήθως αμβλύνοντας τα πράγματα και καλμάροντας τις αντιδράσεις, βοηθώντας σας να φτάσετε σε μια πιο ώριμη απόφαση.

Συμπεράσματα
• Όλοι όσοι συμμετέχουν σε μια αλλαγή προσδοκούν κάποιο όφελος. Εντοπίστε ποιο είναι αυτό και φροντίστε ώστε οι συμμετέχοντες να το αποκομίσουν.
• Περιγράψτε ποιο είναι το προσδοκώμενο αποτέλεσμα της αλλαγής, τυλίξτε το σε όμορφη συσκευασία και προβάλετέ το. Οι εργαζόμενοι θα αγκαλιάσουν την αλλαγή γρηγορότερα και με μεγαλύτερο πάθος αν γνωρίζουν για ποιο σκοπό θα δώσουν τη μάχη.
• Έχετε μεγαλύτερη ανάγκη τους υποστηρικτές όταν τα πράγματα αρχίζουν να πηγαίνουν στραβά και όλοι εγκαταλείπουν το πλοίο. Τότε είναι που θα τους χρειαστείτε για να σας στηρίξουν και να διατηρήσουν τα πράγματα σε κίνηση.
• Αν δεν μπορείτε να βρείτε ομάδα διαβούλευσης, αγοράστε την. Προσλάβετε ένα δικηγόρο ή έναν ειδικό στην αλλαγή και ζητήστε του να κρίνει τα σχέδιά σας.