Στο πρόσφατο Συμπόσιο Ανθρώπινου Δυναμικού της KPMG, απονεμήθηκαν για 14η χρονιά βραβεία στις εταιρείες που ανέλαβαν σημαντικές και καινοτόμες πρωτοβουλίες στο χώρο του Ανθρώπινου Δυναμικού. Συνολικά βραβεύτηκαν τρεις εταιρείες, μία εκ των οποίων ήταν η WIND Ελλάς που διακρίθηκε στην κατηγορία «Διαχείριση Αλλαγών». Για τη σημαντική αυτή βράβευση αλλά και τις ενέργειες που οδήγησαν στη διάκριση μιλήσαμε με την Ιωάννα Τσίτουρα, Γενική Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού της WIND.

HR PROFESSIONAL: Πρόσφατα κατακτήσατε ως WIND ένα σημαντικό βραβείο από την KPMG. Τι συμβολίζει αυτό για την εταιρεία σας;

Ιωάννα Τσίτουρα: Η πορεία της WIND από το 2010 ως και σήμερα έχει χαρακτηριστεί από μία σειρά μεγάλων, δομικών αλλαγών θα έλεγα, που ήταν απαραίτητες για να προσαρμοστεί στις προκλήσεις της ελληνικής οικονομίας αλλά και του κλάδου μας. Η διαχείριση αυτών των αλλαγών από τον οργανισμό απαίτησε ρεαλισμό, θάρρος και ευελιξία και ήταν μία προσπάθεια «υπέρβασης των δεδομένων» από όλους. Το βραβείο που λάβαμε από την KPMG για την πετυχημένη διαχείριση της αλλαγής, είναι μια αναγνώριση της πορείας μας, των προκλήσεων που αντιμετωπίσαμε και των επιτευγμάτων μας, από την ίδια την αγορά. Το ότι εισπράττουμε ένα τέτοιο Μπράβο από το περιβάλλον μας, μας τιμά και παράλληλα μας ενθαρρύνει να συνεχίσουμε με ακόμη περισσότερη ορμή προκειμένου να είμαστε κάθε μέρα, σε κάθε μας λειτουργία, οι καλύτεροι που μπορούμε.

HR PROFESSIONAL: Η διάκριση αφορούσε ειδικότερα στην αλλαγή της κουλτούρας σας. Πώς προέκυψε αυτή η ανάγκη αλλαγής;

Ιωάννα Τσίτουρα: Στα τέλη του 2012 η εταιρεία μας είχε διανύσει ήδη μία τριετία επιχειρησιακών αλλαγών που την άλλαξαν σημαντικά, όπως σας προανέφερα. Εδραιώσαμε ένα νέο μοντέλο λειτουργίας, πιο απλό και ευέλικτο, με έμφαση στον έλεγχο του κόστους σε όλες μας τις δραστηριότητες και αποκαταστήσαμε πλήρως την ανταγωνιστικότητα της WIND στην αγορά τηλεπικοινωνιών. Χαρακτηριστικά θα σας πω ότι είμαστε μία από τις ελάχιστες ελληνικές εταιρείες που μείωσαν τις τιμές τους στη διάρκεια της κρίσης και μάλιστα σε μεγάλο ποσοστό – σχεδόν 30% – ενώ παράλληλα συνεχίζουμε να επενδύουμε σε υποδομές, προϊόντα και υπηρεσίες, από δικά μας κεφάλαια, για να φέρνουμε περισσότερη αξία στους πελάτες μας.

Έχοντας, λοιπόν, ήδη ολοκληρώσει έναν πετυχημένο μετασχηματισμό, τον Δεκέμβριο του 2012, γυρίσαμε σελίδα και διαμορφώσαμε ένα νέο όραμα για τη WIND. Θέλουμε η WIND να είναι ο challenger της ελληνικής αγοράς τηλεπικοινωνιών, η εταιρεία που ξεχωρίζει σε ελληνικό αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο για τις εξαιρετικές της επιδόσεις σε κάθε τομέα της επιχειρηματικής της δραστηριότητας, ώστε να δίνει στους πελάτες της, στους ανθρώπους της και στους μετόχους της, συστηματικά αυξανόμενη αξία.

HR PROFESSIONAL: Άρα το νέο όραμα που ενστερνίστηκε η WIND προσδιόρισε και τα χαρακτηριστικά μιας νέας εργασιακής κουλτούρας;

Ιωάννα Τσίτουρα: Πράγματι. Έχοντας διατυπώσει το όραμά μας με σαφήνεια αμέσως αναρωτηθήκαμε τι πρέπει να κάνουμε για να χτίσουμε το DNA ενός challenger. Η νέα εσωτερική μας κουλτούρα πηγάζει από τη νέα ταυτότητα που δώσαμε στη WIND, από το νέο μας όραμα. Ο τρόπος που σκεφτόμαστε και δουλεύουμε καθημερινά εμπνέεται από αυτό, το ενθαρρύνει και το κάνει πράξη μέσα από την προσπάθεια κάθε εργαζόμενου.

HR PROFESSIONAL: Με ποιο τρόπο πετύχατε την αλλαγή εσωτερικής κουλτούρας; Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της κουλτούρας της WIND σήμερα;

Ιωάννα Τσίτουρα: Η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού ανέλαβε να αποτελέσει τον καταλύτη για την αναμόρφωση της εταιρικής κουλτούρας. Εδώ πρέπει να τονίσω, ότι το τιμόνι της αλλαγής κρατάει σταθερά, σύσσωμη και ευθυγραμμισμένη η διοικητική ομάδα της εταιρείας. Αρχικά, προσδιορίσαμε τα χαρακτηριστικά της νέας μας κουλτούρας και διαμορφώσαμε τις νέες αξίες μας. Στη συνέχεια, περιγράψαμε τις συμπεριφορές που πρέπει να διέπουν όλο τον οργανισμό της WIND, ώστε να εφαρμόζουμε τις αξίες μας στην καθημερινότητά μας. Στη διαμόρφωση αυτή συμμετείχαν και συνεισέφεραν μέσα από workshops πολλοί συνάδελφοι, περίπου το 10% των ανθρώπων μας. Αυτά τα βήματα ήταν η αφετηρία μας για την αλλαγή της εταιρικής κουλτούρας. Η βάση εκκίνησης.

Χτίζοντας πάνω σε αυτά, προχωρήσαμε σε πολλαπλές ενέργειες με κύριους άξονες την Επικοινωνία & Συμμετοχή, την Απλοποίηση, την Επικέντρωση στον πελάτη, την Εκπαίδευση, την Ανάπτυξη και τη Φροντίδα για όλους. Παραδείγματα τέτοιων ενεργειών είναι η Έρευνα Απόψεων Εργαζομένων, η δημιουργία πολιτικής συναντήσεων ανοικτής επικοινωνίας, η πλήρης αναθεώρηση της διαδικασίας αξιολόγησης της απόδοσης, η απλοποίηση των εσωτερικών διαδικασιών ύστερα και από προτάσεις των ίδιων των εργαζόμενων, η διεύρυνση της συμμετοχής στη βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη, η συμμετοχή σε δράσεις εταιρικής ευθύνης κ.ά. Αποτέλεσμα αυτής της προσπάθειας που διαρκεί ήδη 14 μήνες είναι ότι δημιουργούμε και εδραιώνουμε καθημερινά μια νέα κουλτούρα στη WIND, η οποία χαρακτηρίζεται από αποφασιστικότητα, δέσμευση και εστίαση στην επίτευξη εξαιρετικών επιδόσεων για τη δημιουργία αξίας για όλους.

HR PROFESSIONAL: Πόσο εύκολη ή δύσκολη ήταν η αλλαγή κουλτούρας για την εταιρεία σας;

Ιωάννα Τσίτουρα: Η εδραίωση μιας νέας κουλτούρας είναι εξ ορισμού μία μεγάλη πρόκληση, ιδίως σε έναν οργανισμό που έχει πίσω του μία 20ετή πορεία. Από την αρχή, ωστόσο, είμαστε αισιόδοξοι ότι θα πετύχουμε γιατί γνωρίζαμε, αλλά και κάθε μέρα διαπιστώνουμε πως οι ίδιοι οι εργαζόμενοι της WIND κατανοούν την ανάγκη της αλλαγής, την υποστηρίζουν και χαίρονται με τις θετικές αλλαγές. Μπορώ να πω ότι η κατεύθυνση της αλλαγής υπαγορεύθηκε από το νέο όραμα του challenger ωστόσο, η ανάγκη αλλαγής προέκυψε από την καρδιά του οργανισμού. Οι άνθρωποι της WIND επιζητούσαν την αλλαγή στην εργασιακή νοοτροπία και αντίληψη, αναζητούσαν μία νέα πυξίδα για την πορεία της εταιρείας.

HR PROFESSIONAL: Πόσο σημαντική είναι τελικά αυτή η αλλαγή για τη WIND;

Ιωάννα Τσίτουρα: Είναι εξαιρετικά σημαντική, τολμώ να πω στρατηγική. Οι επιχειρησιακοί στόχοι που έχει θέσει η WIND δε μπορούν να επιτευχθούν παρά μόνο αν υποστηρίζονται από μια κουλτούρα καθολικής συμμετοχής στη συνεχή επιδίωξη της αριστείας, όπως σας την περιέγραψα. Αυτή είναι η μία διάσταση, που αφορά στην εξωτερική αν θέλετε δραστηριοποίηση της WIND. Η δεύτερη διάσταση είναι καθαρά εσωτερική: η εταιρική κουλτούρα σε κάθε πτυχή και λεπτομέρειά της, άτυπη και τυπική είναι αυτή που τελικά διαμορφώνει το περιβάλλον εργασίας μας, μας κινητοποιεί, μας ενώνει και μας κάνει περήφανους για όσα πετυχαίνουμε.