Αλλαγή στον τρόπο σκέψης και στην κουλτούρα του οργανισμού με ένα μοντέλο που προάγει την αλληλοκατανόηση και την ενσυναίσθηση για καλύτερα αποτελέσματα ήταν το βασικό συμπέρασμα του 15th People Management Executive Seminar.

Πραγματοποιήθηκε για 15η συνεχόμενη χρονιά την Τετάρτη 13 Νοεμβρίου 2019 το 15th People Management Executive Seminar με τους παρευρισκομένους να έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σημαντικές ομιλίες γύρω από το coaching, την ενσυναίσθηση και την αλλαγή, αλλά και case studies και διάφορα παραδείγματα, από διεθνείς και όχι μόνο ομιλητές.

Το συνέδριο ξεκίνησε με χαιρετισμό από τους Gilles Gambade, President, Hellenic Coaching Association / EMCC Greece, ο οποίος τόνισε ότι «είναι σημαντικό που έχουμε φέρει το coaching στον χώρο του HR», Νάσο Φωτόπουλο, President, ICF Greece Charter Chapter, ο οποίος χαρακτήρισε το coaching ως «τέχνη της αλλαγής» και Τερέζα Βενετσάνου, Training and Business Development Director της Impact, που εξήρε τη σημασία του θεσμού του People Management Executive Seminar.

ΕΝΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ, ΟΡΑΜΑ, ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ, COACHING: ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ ΠΟΥ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΟΥΝ
«Η αποδοτικότητα είναι το αποτέλεσμα του ενθουσιασμού που διαθέτουν οι άνθρωποι στο εσωτερικό μίας επιχείρησης. Οτιδήποτε συμβαίνει μέσα στους οργανισμούς οφείλεται στους ανθρώπους. Δεν οφείλεται ούτε στις πρακτικές, ούτε στη στρατηγική, αλλά στο ίδιο το ανθρώπινο δυναμικό» ανέφερε χαρακτηριστικά στην ομιλία του ο Richard Boyatzis. Ο Καθηγητής ανέλυσε τα χαρακτηριστικά εκείνα που κάνουν έναν ηγέτη σπουδαίο και αποτελεσματικό, ενώ αναφέρθηκε και στον ρόλο του επονομαζόμενου resonant leadership, της συναισθηματικής νοημοσύνης, της ενσυνειδητότητας, της συμπόνιας και της ελπίδας. «Καλούμαστε να παροτρύνουμε τους ανθρώπους μας μέσα από πρακτικές που ενεργοποιούν το μέρος εκείνο του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνο για τη θετική τους ανταπόκριση» δήλωσε ο ίδιος και συνέχισε ότι: «Οι ηγέτες καλούνται να αντιληφθούν τη δύναμη των συναισθημάτων και τον τρόπο που επηρεάζουν τη συμπεριφορά των ανθρώπων». Σύμφωνα με τον ίδιο, τα θετικά συναισθηματικά ερεθίσματα οφείλονται στην ενσυναίσθηση και φέρνουν βιώσιμη επιθυμητή αλλαγή. Αντιθέτως, τα αρνητικά οδηγούν σε απομόνωση και άμυνα. Συγκεκριμένα, τα νευρολογικά κέντρα θετικών και αρνητικών συναισθημάτων δεν εφάπτονται καθώς, όταν το ένα ενεργοποιείται, το άλλο περνάει σε καταστολή. Αυτοσαρκασμός, χιούμορ, αρμονία, παιχνίδι είναι μερικές από τις διαδικασίες που ενεργοποιούν τα θετικά συναισθήματα σε άλλους, αλλά και σε εμάς. Σύμφωνα με έρευνες 20 ετών, στις οποίες έχει συμμετάσχει και ο ίδιος, το συναίσθημα και όχι η λογική είναι αυτή που ενεργοποιεί τα στελέχη. «Θα πρέπει κανείς να καταλάβει τον τρόπο που οι άνθρωποι αισθάνονται, αντιδρούν και ενεργοποιούνται. Τα στελέχη εργάζονται όχι γιατί κάποιος τους λέει τι να κάνουν αλλά γιατί θέλουν να κάνουν τη διαφορά». Τα συναισθήματα είναι, άλλωστε, μεταδοτικά, ενώ το σύνδρομο θυσίας στρεσάρει τους ηγέτες και τους αποτρέπει από το να είναι αποτελεσματικοί. Παράλληλα, ο R. Boyatzis αναφέρθηκε στον τρόπο κινητοποίησης και ευθυγράμμισης των ομάδων.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον ίδιο: «Οι ηγέτες οφείλουν να υπενθυμίζουν στον οργανισμό ή στις ομάδες τους τον σκοπό τους και όχι απαραίτητα τη στρατηγική». Ο σκοπός είναι αυτός που διαμορφώνει ένα πιο ξεκάθαρο πλαίσιο, αλλά εξασφαλίζει και μια πιο άμεση σύνδεση της προσωπικής προσπάθειας με το εταιρικό όραμα. Δύο από τις σημαντικότερες παραμέτρους για να επιτευχθεί αυτό είναι η εμπιστοσύνη και η συμπόνια που πρέπει να εντοπίζονται εσωτερικά σε κάθε ομάδα, διαφορετικά τα αποτελέσματα δεν θα είναι θετικά σε μακροπρόθεσμο, τουλάχιστον, ορίζοντα. «Η αλλαγή χρειάζεται υπομονή και επιτυγχάνεται ευκολότερα αν επικεντρωθούμε στο όραμα και όχι στο στόχο» όπως σχολίασε χαρακτηριστικά, ενώ η συσχέτιση είναι ο αποτελεσματικότερος τρόπος να ανανεώσουμε το νευρικό μας σύστημα και να αφήσουμε παρακαταθήκη σε μία ομάδα. Επιπλέον, ο R. Boyatzis έκανε αναφορά στη θεωρία «intentional change» που ο ίδιος έχει αναπτύξει. Σύμφωνα με αυτήν, σε κάθε άνθρωπο υπάρχει ο ideal self και ο real self. Τα κοινά χαρακτηριστικά που εντοπίζονται αποτελούν τα ισχυρά μας στοιχεία, ενώ όσα είναι διαφορετικά διαμορφώνουν το gap. Βασικός στόχος των ανθρώπων οφείλει να είναι η εξάλειψη των κενών και η ενίσχυση των κοινών σημείων, με τις σχέσεις που βασίζονται στην εμπιστοσύνη να είναι και αυτές που διασφαλίζουν την επίτευξή τους. Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε, ωστόσο, ότι «Ο ιδανικός εαυτός περνάει πρώτα μέσα από εμάς, μόνο τότε μπορούμε να μεταδώσουμε πάθος στους άλλους» όπως σχολίασε ο ίδιος ο Καθηγητής.

ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΩΝ MANAGERS ΣΕ COACH LEADERS
Η Κρύστα Τζελέπη, M.A PCC, Leadership& Team Coach, Managing Partner Treasure Lab, International Faculty Member Solution Surfers παρουσίασε μαζί με την Ιωάννα Τζουγκανοπούλου, People Performance & Learning Business Leader, Leroy Merlin, Greece & Cyprus, το επιτυχημένο ετήσιο πρόγραμμα ανάπτυξης «Developing coaching practices & a Coaching Mindset», το οποίο διακρίθηκε και στα HR Awards 2019. Αφού η Κ. Τζελέπη εξήγησε ότι στόχος του εν λόγω προγράμματος ήταν η μετατροπή των managers σε coach leaders, έδωσε τον λόγο στην Ι. Τζουγκανοπούλου, η οποία επισήμανε ότι «στο πλαίσιο του transformation που λαμβάνει χώρα στην εταιρεία, αυτή πέρασε από την παραδοσιακή μορφή διοίκησης σε self-organized teams, με βασικό μοχλό το coaching. Το coaching, δηλαδή υιοθετήθηκε ως επίσημο στυλ διοίκησης και ηγεσίας». Στη συνέχεια αναλύθηκε το πως ακριβώς υλοποιήθηκε το συγκεκριμένο πρόγραμμα, χάρη σε μια μεθοδολογία που αφορούσε τόσο την ομάδα όσο και τα εκάστοτε άτομα μεμονωμένα και με δυνατό σημείο, μεταξύ άλλων, τον χρόνο που παρεχόταν για self-reflection. Τέλος, παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα που είχε το πρόγραμμα στους coachees αλλά και στους ίδιους τους leaders coaches, με τους συμμετέχοντες να αναφέρουν ότι βοηθήθηκαν στο να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση και να κατανοήσουν τα δυνατά τους σημεία.


ΡΥΘΜΟΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΙΔΗΤΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ
Ο Karl Van Hoey, Partner and Master Certified Coach, Otolith ανέφερε ότι το μεγάλο ζήτημα είναι η μεγαλύτερη επιρροή αλλά και το πως αυτή μπορεί να είναι βιώσιμη. Κάνοντας λόγο για ορισμένες παραδοχές και ρωτώντας το κοινό κατά πόσο ταυτίζεται με αυτές, υπογράμμισε ότι «η επιρροή λειτουργεί διττά. Εγώ ασκώ επιρροή σε σένα και εσύ σε μένα. Αυτό που απαιτείται είναι η εμπιστοσύνη. Η εμπιστοσύνη, όμως, από μόνη της, δεν επαρκεί για να καταστεί βιώσιμη μια επιρροή. Αυτό που απαιτείται είναι ο ρυθμός και η συνειδητή επιλογή του πότε θα εφαρμόσω αυτό που επιλέγω να εφαρμόσω». Σύμφωνα με τον K. Van Hoey σημασία, δηλαδή, για βιώσιμη επιρροή έχουν οι συνειδητές επιλογές από αυτόν που ασκεί επιρροή, οι οποίες οδηγούν τον δέκτη στο να πραγματοποιεί με τη σειρά του όλο και περισσότερες συνειδητές επιλογές. Αναφορικά με τη βιώσιμη επιρροή σε σχέση με τους οργανισμούς, επισήμανε ότι είναι σημαντικό να λαμβάνετε υπόψη ποια άτομα πραγματικά παίρνουν τις αποφάσεις και είναι σε θέση να επιφέρουν αλλαγές στον οργανισμό, τα οποία μπορούν να διαφέρουν από αυτά στις διευθυντικές θέσεις. Κλείνοντας, παρέθεσε μια σειρά από ερωτήσεις, τι οποίες είναι αναγκαίο το άτομο να θέσει στον εαυτό του για να πετύχει στον τομέα της βιώσιμης επιρροής.

ΘΕΤΙΚΗ Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ COACHING ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Η Ξένια Κούρτογλου, Founder Focus Bari & e-satisfaction, Business Coach & Mentor, Author παρουσίασε τα ευρήματα της πρόσφατης έρευνας για το ποια είναι η γνώμη του ελληνικού επιχειρηματικού κόσμου για το coaching. Αφού εξήγησε τους λόγους για τους οποίους πραγματοποιήθηκε η εν λόγω έρευνα, αλλά και για τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, ανέφερε ότι το 52% των ερωτηθέντων είναι ενημερωμένο για το coaching, το 35% έχει εμπειρία από coaching και το 13% δεν ήξερε καν τον όρο. Σύμφωνα με την έρευνα, προέκυψαν δύο τύποι ανθρώπων: Οι «επιφυλακτικοί» (54%), που αποτελούνταν κυρίως από άντρες, χωρίς εμπειρία coaching και αμφιβολίες ως προς τις πρακτικές και τα αποτελέσματά του, και οι «ενθουσιώδεις» (46%), οι οποίοι αποτελούνταν κυρίως από γυναίκες, που είχαν εκπαιδευτεί ως coaches ή είχαν δεχτεί coaching και ήταν ευχαριστημένοι με τα αποτελέσματα. Καταλήγοντας, η Ξ. Κούρτογλου ανέφερε συμπερασματικά ότι «το Coaching είναι γνωστό σαν όρος, έχει μια θετική εικόνα, κυρίως σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά δεν είναι ξεκάθαρο πως ακριβώς λειτουργεί και με ποιον τρόπο φέρνει αποτελέσματα. Οι απόψεις σαφέστατα έχουν επηρεαστεί από την εμπειρία με αυτό, ενώ υπάρχει ένα ζήτημα με την εικόνα των practitioners, και αυτό που θα μπορούσε να γίνει είναι να ξεκαθαριστούν οι προσδοκίες και από τις δύο πλευρές, με το ROΙ να χρειάζεται να γίνει λίγο πιο “χειροπιαστό” ή λίγο πιο κατανοητό».

ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΟΠΤΙΚΗ
Η Ana Oliveira Pinto, Executive Development Consultant & Coach, μοιράστηκε τις απόψεις της, βάσει εμπειρικών στοιχείων, για το πώς το coaching και το mentoring, μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμα εργαλεία για την ανάπτυξη της ηγεσίας. Εξηγώντας τους παράγοντες που επηρεάζουν το coaching, σημείωσε ότι απαιτείται στρατηγική και συστηματική χρήση, σε συνδυασμό με μία προσωπική, εσωτερική αναζήτηση. Αφού παρέθεσε μερικές παρατηρήσεις που αποτρέπουν την αποτελεσματικότητα του coaching, επισήμαινε ότι είναι αναγκαία η δέσμευση και η αφοσίωση των CEO, αλλά και η ηγεσία δια του παραδείγματος, καθώς και η ανάγκη για «ψυχολογική αλλαγή». Με απλά λόγια, το coaching και το mentoring «χρειάζονται συστηματική και στρατηγική οπτική, σοβαρότητα απέναντι στην ετοιμότητα της επιχείρησης και ξεκάθαρο σκοπό». Όπως ανέλυσε η A. Oliveira Pinto, το coaching βοηθά στην κριτική σκέψη, προάγοντας την αυτομόρφωση, αλλά και την ορθή αντιμετώπιση της πραγματικής κατάστασης που επικρατεί. Τέλος, όσον αφορά το mentoring, η ομιλήτρια εστίασε στο ότι προάγει μια αμοιβαία διδακτική διαδικασία, επιταχύνοντάς την, λόγω της συμπυκνωμένης γνώσης που παρέχεται από άτομο σε άτομο, καθώς και στην μετάδοση αξιών, φιλοδοξιών, ικανοτήτων και «άγραφων κανόνων», εξαιτίας, ακριβώς, της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης που λαμβάνει χώρα και που, στην ουσία, πρόκειται για μια «εκπαιδευτική συνέργεια».

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ COMPASSIONATE WORKPLACES
Ο Άγγελος Δερλώπας, Leadership & Team Coach, Deve-lopmental Dialogues, Managing partner at Positivity Coaching μίλησε για την ευσπλαχνία στον εργασιακό χώρο, υπογραμμίζοντας ότι πρόκειται για «παρέμβαση που βοηθά στο να γίνουν βήματα μπροστά». Στη συνέχεια, εξήγησε ότι υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορούν να διαμορφώσουν ένα compassionate workplace, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται η ενσυναίσθηση, οι εργαζόμενοι να ακούν ο ένας τον άλλον, τα άτομα να αισθάνονται ότι τα σέβονται και τα εκτιμούν, το ομαδικό πνεύμα, καθώς και η τιμιότητα και η διαφάνεια μεταξύ των ατόμων. «Το Coaching δίνει τον χώρο για να ακουστούμε και να πιστέψουμε ότι η γνώμη μας έχει σημασία» πρόσθεσε ο Α. Δερλώπας και υπογράμμισε ότι στη δημιουργία ενός τέτοιου περιβάλλοντος εργασίας υπάρχουν τρία βασικά εμπόδια: η κουλτούρα του οργανισμού, η πολιτική και οι διαδικασίες που επικρατούν αλλά και κάποιες ειδικές (ατομικές) συνθήκες. Ωστόσο, τα τρία βήματα που μπορούν να ακολουθηθούν είναι η προσωπική ευσπλαχνία, η ευσπλαχνία προς τους άλλους και η δημιουργία μιας κουλτούρας ευσπλαχνίας. Τέλος, ο ομιλητής παρέθεσε ορισμένες πρακτικές λύσεις και τεχνικές που μπορούν να αξιοποιηθούν στο coaching, προκειμένου αυτό να καταστεί περισσότερο compassionate, όπως είναι η αναστοχαστική πρακτική μετά από τις συνεδρίες.

Η ΣΚΕΨΗ ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
Η Kalliope Barlis, The World’s Leading Phobia Relief Expert, Licensed Master Trainer of NLP®, Founder of Building Your Best Training Group and best selling author αναφέρθηκε στο ότι κάθε άνθρωπος έχει τις δικές του φοβίες, τις οποίες τείνει να μεγαλοποιεί. «Το μυστικό είναι να συρρικνώσεις ότι σε φοβίζει. Το πρόβλημα έγκειται στη σκέψη. Συνεπώς, πρέπει να αλλάξει ο τρόπος που σκεφτόμαστε και για να γίνει αυτό πρέπει να είμαστε περισσότερο προσαρμοστικοί, ξεπερνώντας αυτό που μας φοβίζει» υπογράμμισε παραθέτοντας διάφορα παραδείγματα φοβιών από την προσωπική της εμπειρία. Αφού προέβη σε μια σειρά από ασκήσεις με το κοινό για την αντιμετώπιση των φοβιών, επισήμανε ότι «το μυαλό είναι σαν το GPS. Όταν του πεις ακριβώς που θέλεις να πας, τότε θα σου δώσει πολλές εναλλακτικές διαδρομές για να φτάσεις εκεί», ενώ παρουσίασε λεπτομερέστερα τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να αντιμετωπιστούν οι φοβίες, με το να συνεργαστεί με μια εθελόντρια από το κοινό για την αντιμετώπιση της προσωπικής της φοβίας. Στη συνέχεια, η K. Barlis εξήρε τη σημασία της θετικής επικοινωνίας μεταξύ των ατόμων, αλλά και της έκφρασης των προσωπικών στόχων με θετικό τρόπο. Κλείνοντας, υπογράμμισε ότι «όταν αλλάζει ο τρόπος σκέψης, αλλάζει και το συναίσθημα».