Με έμφαση στις πραγματικές εμπειρίες και στις βαθύτερες ανάγκες των εργαζομένων, η Βoussias Events και η Rethink Culture δημιουργούν το Culture Champion Certification. Ο Ανδρέας Κωνσταντίνου μας εξηγεί πώς το νεοσυσταθέν πιστοποιητικό καθιστά την εταιρική κουλτούρα οδηγό για ουσιαστική ανάπτυξη και αλλαγή.

Στον σύγχρονο εργασιακό κόσμο, «η εταιρική κουλτούρα δεν αποτελεί πλέον έναν αφηρημένο όρο ή μία μόδα», αναφέρει στη συνέντευξή μας ο Ανδρέας Κωνσταντίνου, ιδρυτής της Rethink Culture. Είναι ο καθρέφτης των αξιών, των στρατηγικών και των πρακτικών μιας εταιρείας, επηρεάζοντας καθοριστικά την παραγωγικότητα, τη διατήρηση ταλέντων, την καινοτομία και, τελικά, τη βιωσιμότητα του οργανισμού. Με όλο και περισσότερες εταιρείες να αναγνωρίζουν τη σημασία της κουλτούρας στην επίτευξη επιχειρηματικών στόχων, προκύπτει η ανάγκη για μετρήσιμες, αντικειμενικές και πρακτικές προσεγγίσεις οι οποίες μπορούν να την αποτυπώσουν και να την εξελίξουν.

Σε αυτήν την κατεύθυνση, η Boussias Events και η Rethink Culture προχώρησαν στη δημιουργία του Culture Champion Certification, ενός πιστοποιητικού το οποίο βασίζεται σε επιστημονικά δεδομένα και αξιολογεί την κουλτούρα μέσω των καθημερινών εμπειριών των εργαζομένων. Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία εισάγει μία ολιστική και καινοτόμο μέθοδο, εστιάζοντας όχι μόνο στη θεωρία, αλλά και στην πρακτική εφαρμογή των αρχών της κουλτούρας στην καθημερινή λειτουργία των οργανισμών.

Ο Ανδρέας Κωνσταντίνου μίλησε στο HR Professional για τη φιλοσοφία πίσω από το Culture Champion Certification, τα εργαλεία που παρέχει και τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να βοηθήσει τις εταιρείες να δημιουργήσουν περιβάλλοντα όπου οι άνθρωποι νιώθουν εμπνευσμένοι, αναγνωρισμένοι και συνδεδεμένοι με το όραμα της επιχείρησης. Εστιάζοντας στην επιστημονική προσέγγιση και λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες της σύγχρονης αγοράς εργασίας, η πιστοποίηση αυτή έρχεται να καλύψει το κενό μεταξύ της επιθυμητής και της πραγματικής κουλτούρας, δημιουργώντας έναν οδηγό για ουσιαστική ανάπτυξη και αλλαγή.

HR Professional: Πιστεύετε ότι υφίσταται διασύνδεση μεταξύ εταιρικής κουλτούρας και επιχειρηματικής στρατηγικής; Με ποιον τρόπο μπορεί η πρώτη να ενταχθεί στο όραμα μίας εταιρείας;

Ανδρέας Κωνσταντίνου: Ναι, απολύτως. Πολλαπλές έρευνες έχουν δείξει ότι o κυριότερος λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι παραιτούνται από τη δουλειά τους είναι η τοξική εταιρική κουλτούρα, ακόμα περισσότερο από τον χαμηλό μισθό, την εργασιακή ανασφάλεια ή την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Όπως αναφέρει ο Καθηγητής Οργανωσιακής Συμπεριφοράς του INSEAD, Spencer Harrison, «Culture needs to meet strategy for breakfast, lunch and dinner». Όσο πιο συνδεδεμένη είναι η κουλτούρα με το όραμα και τις αξίες μίας εταιρείας, τόσο πιο πιθανό είναι οι άνθρωποι να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους. Αυτό σημαίνει ότι η κουλτούρα δεν πρέπει να είναι κάτι αφηρημένο ή μια μόδα, αλλά να εκφράζεται σε καθημερινές πρακτικές, στη λήψη αποφάσεων και στην αντιμετώπιση των πελατών. Η κουλτούρα η οποία ενσωματώνεται στο όραμα, δίνει νόημα και σκοπό σε όλους μέσα στην εταιρεία και οδηγεί σε στρατηγικές οι οποίες γίνονται «ιδιοκτησία» όλου του οργανισμού.

Κατά τη γνώμη σας, η εταιρική κουλτούρα είναι μετρήσιμη; Ποια είναι τα KPIs τα οποία μπορούν να δώσουν ρεαλιστικά αποτελέσματα;

Η εταιρική κουλτούρα είναι κάτι στο οποίο ο καθένας δίνει το δικό του «χρώμα» και ερμηνεία. Ωστόσο, η εταιρική κουλτούρα είναι μετρήσιμη και η αξιολόγησή της είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη και τη βελτίωσή της. Η προσέγγιση αυτή, όμως, απαιτεί μια διαφορετική οπτική γωνία. Αν ρωτήσετε τους εργαζόμενους για την κουλτούρα, τον προϊστάμενό τους ή την ηγεσία, συνήθως θα σας πουν αυτό που νομίζουν ότι θέλετε να ακούσετε – και εδώ ακριβώς είναι το πρόβλημα με τις περισσότερες έρευνες.

Στο πλαίσιο του Culture Champion Certification, χρησιμοποιούμε μία ενδελεχή και αποκλειστικά ποσοτική έρευνα η οποία καλύπτει όλο το φάσμα των 21 ανθρώπινων αναγκών της πυραμίδας του Maslow και τις συμπεριφορές οι οποίες καθορίζουν την πραγματική εταιρική κουλτούρα, όπως τη βιώνουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Η κουλτούρα δεν μπορεί να μετρηθεί αληθινά, αν δεν εξεταστούν όλες οι ανθρώπινες ανάγκες οι οποίες ικανοποιούνται ή παραμένουν ανεκπλήρωτες. Η συνολική εικόνα απαιτεί να εξετάσουμε κάθε ανθρώπινη ανάγκη η οποία επηρεάζει την καθημερινή εμπειρία των ανθρώπων, από τις δίκαιες αποδοχές, την εμπιστοσύνη και τις υγιείς συγκρούσεις, μέχρι την κοινή στοχοθέτηση, ανάπτυξη και νοηματοδότηση. Αυτή η προσέγγιση μας επιτρέπει να μετρήσουμε τη «small C» culture, δηλαδή τις καθημερινές συμπεριφορές που αποτυπώνουν την πραγματική κουλτούρα της εταιρείας και να εντοπίσουμε περιοχές οι οποίες χρειάζονται βελτίωση.

Δημιουργείτε, σε συνεργασία με την Boussias Events, το Culture Champion Certification. Ποια είναι η φιλοσοφία όπου βασίζεται η πιστοποίηση αυτή, τι νέο κομίζει στην αξιολόγηση της εταιρικής κουλτούρας και ποιο είναι το συγκριτικό της πλεονέκτημα σε σχέση με άλλα παρόμοια πιστοποιητικά;

Το Culture Champion Certification βασίζεται στη φιλοσοφία ότι η πραγματική εταιρική κουλτούρα αντικατοπτρίζεται στις καθημερινές εμπειρίες των εργαζομένων και όχι σε επιφανειακά στοιχεία. Σε αντίθεση με άλλες πιστοποιήσεις, η προσέγγισή μας μετρά την κουλτούρα με μία ολιστική και επιστημονικά τεκμηριωμένη μέθοδο η οποία αξιολογεί ολόκληρη την πυραμίδα των 21 ανθρωπίνων αναγκών μέσα από 90+ συγκεκριμένες συμπεριφορές, δηλαδή τις μονάδες μέτρησης της κουλτούρας.

Αυτό μας επιτρέπει να αποτυπώσουμε τον πραγματικό «παλμό» της εταιρείας μέσω της φωνής των εργαζομένων, εξετάζοντας το «small C» culture, σε αντίθεση με το «big C» culture, το οποίο περιλαμβάνει τα επίσημα συστήματα και τις ενέργειες της διοίκησης ή του HR. Η μέθοδος αυτή εστιάζει στο να αποτυπώσει την πραγματική κατάσταση (fact) και όχι την επιθυμητή εικόνα την οποία ενδεχομένως να θέλει να προβάλλει η εταιρεία (wishful thinking).

Το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι η αξιοπιστία: μετράμε τις συμπεριφορές τις οποίες βιώνουν οι εργαζόμενοι και όχι απλώς την άποψή τους για την κουλτούρα. Έτσι, παρέχουμε αντικειμενικά και ακριβή αποτελέσματα τα οποία αντικατοπτρίζουν την πραγματική υγεία της εταιρικής κουλτούρας. Επιπλέον, η πιστοποίηση διαθέτει διαβαθμίσεις από ένα έως τρία αστέρια, ανάλογα με τη συνολική βαθμολογία της εταιρείας, ενώ συνοδεύεται από το Culture Toolbox, ένα πρακτικό σύνολο εργαλείων με best practices και δοκιμασμένες τεχνικές οι οποίες βοηθούν τις εταιρείες να εξελίσσουν την κουλτούρα τους. Η έρευνα διαρκεί μόλις 22΄ ανά συμμετέχοντα, καθιστώντας τη διαδικασία άμεση και ουσιαστική για τους εργαζόμενους, ενώ, παράλληλα, προσφέρει στις εταιρείες ένα αποτελεσματικό εργαλείο αξιολόγησης και ανάπτυξης της κουλτούρας τους.

Θα θέλατε να μας περιγράψετε πώς θα λειτουργεί η νέα πιστοποίηση; Ποια τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσει η υπό αξιολόγηση εταιρεία;

Η διαδικασία πιστοποίησης περιλαμβάνει τα εξής βήματα: 1. Συμμετοχή στην έρευνα. 2. Ανάλυση αποτελεσμάτων: Τα δεδομένα αναλύονται με επιστημονική μεθοδολογία, παρέχοντας αξιόπιστα και αντικειμενικά αποτελέσματα τα οποία αντανακλούν την πραγματική εμπειρία των εργαζομένων. 3. Απονομή πιστοποίησης: Ανάλογα με τα αποτελέσματα, η εταιρεία μπορεί να λάβει την πιστοποίηση «Aspiring Culture Champion» (65-70% υγείας της κουλτούρας) ή «Culture Champion» (70%+ υγείας της κουλτούρας). 4. Εξέλιξη της κουλτούρας: Προαιρετικά, μέσω του καινοτόμου διαδραστικού πίνακα «Culture dashboard», η εταιρεία μπορεί να μελετήσει πώς να βελτιώσει την κουλτούρα της, μέσα από την πρόσβαση σε συγκριτικά benchmarks, ανάλυση των ομάδων ή ομαδοποιήσεων όπου προκύπτουν τα προβλήματα κουλτούρας αλλά και ξεκάθαρες προτάσεις για την εξέλιξη της κουλτούρας, βάσει των προβλημάτων που έχουν προκύψει.

Θα θέλατε να δώσετε κάποια tips στις εταιρείες οι οποίες θα διεκδικήσουν το Culture Champion Certification;

Για να επιτύχετε στο Culture Champion Certification, προτείνω τα εξής:

  • Να είστε ειλικρινείς στην αξιολόγηση της κουλτούρας σας. Ακούστε τους εργαζόμενους, καθώς αυτοί θα σας βοηθήσουν να αναγνωρίσετε τόσο τα δυνατά σημεία, όσο και τις περιοχές προς βελτίωση.
  • Ενθαρρύνετε τους εργαζομένους να συμμετέχουν ενεργά στην έρευνα, καθώς η εμπειρία τους είναι καθοριστική για την αξιολόγηση, όπως και η συμμετοχή τους απαραίτητη για την εγκυρότητα του αποτελέσματος.
  • Χρησιμοποιήστε τα αποτελέσματα και τα εργαλεία που παρέχονται για να αναπτύξετε συγκεκριμένα σχέδια δράσης. Η αξιολόγηση είναι η αρχή του ταξιδιού της εξέλιξης της κουλτούρας στον οργανισμό σας, ώστε να δημιουργήσετε ένα περιβάλλον για το οποίο «οι άνθρωποι αγαπούν να εργάζονται».