Ο Φώτης Ρήγας, Managing Director of Recruitment Services του Kariera Group, αναμετριέται με την ιδέα κάποια στιγμή να μπουν σε δεύτερο ρόλο οι recruiters από την ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης.

Ποιες εργασίες μπορεί να κάνει σήμερα το A.I. όσον αφορά στη στελέχωση μίας επιχείρησης; Μπορεί να λάβει τον ρόλο ενός/μίας recruiter; Δύσκολες ερωτήσεις με τις οποίες ερχόμαστε ολοένα και πιο αντιμέτωποι. Σε ένα LinkedIn poll που «τρέξαμε» με το kariera.gr σε 1.000 περίπου επαγγελματίες HR, φαίνεται ότι η πλειοψηφία (62%) εμπιστεύεται, κατεξοχήν τον συνδυασμό ανθρώπου και A.I. Το recruitment process είναι μία σύνθετη διαδικασία, που (ακόμα) δεν μπορεί να καλυφθεί στο σύνολό της από ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης. Αν ζητήσει, δηλαδή, κάποιος εργοδότης από μία μορφή A.I. να του «βρει τον/την πιο κατάλληλο/η υποψήφιο/α για την τάδε θέση», τα αποτελέσματα θα είναι αμφίβολα. Ίσως καταφέρει να βρει λύσεις σε κάποια από τα στάδια του recruitment -τον εντοπισμό και την προσέλκυση υποψηφίων, τον έλεγχο βιογραφικών, την επιλογή των καταλληλότερων, ή ακόμα και την πρόσληψη- αλλά δεν υπάρχει κανένα προϊόν τεχνητής νοημοσύνης που να τα συνδυάζει όλα και να τα παρέχει ενοποιημένα.

Κινούμενος από περιέργεια, ο ίδιος, μπήκα στον πειρασμό να ρωτήσω το ChatGPT, κατά πόσο είναι πιθανό να αναλάβει εξ ολοκλήρου την εργασία των recruiters το A.I. Καθόλου πιθανό, ήταν το ρεζουμέ της απάντησης. Αρκετές «ανθρώπινες» διαστάσεις μίας στελέχωσης δεν υποκαθίστανται, πόσo μάλλον σε επίπεδο Executive search – η εμπειρία μας σε C-level resourcing & recruitment το επαληθεύει.

Φυσικά, το A.I. μπορεί να παίξει τον ρόλο του εργαλείου, μπορεί να βοηθήσει στην εξοικονόμηση χρόνου, να αυτοματοποιήσει επαναλαμβανόμενες και χρονοβόρες εργασίες, όπως η εξέταση βιογραφικών, ο προγραμματισμός συνεντεύξεων και η αρχική επικοινωνία με τους υποψηφίους. Μπορεί ακόμα και να μειώσει την ανθρώπινη προκατάληψη στη διαδικασία πρόσληψης, εστιάζοντας αποκλειστικά στις δεξιότητες και τα προσόντα των υποψηφίων. Όμως, σε πολλά σημεία υστερεί. Για παράδειγμα, δεν μπορεί να αντικαταστήσει τους recruiters σε μία συνέντευξη με έναν υποψήφιο. Δεν θα καταλάβει τα πραγματικά κίνητρα ενός ανθρώπου, αν ο άνθρωπος θα ταιριάξει ή όχι στην κουλτούρα μίας εταιρείας, τι υπάρχει πραγματικά πίσω από ένα βιογραφικό ή το συναίσθημα που βγαίνει σε μια ανθρώπινη επαφή.

Λέω πάντα χαριτολογώντας ότι «ένα interview μαζί μου είναι μία μοναδική εμπειρία». Πέρα από το χιουμοριστικό της δήλωσης, δύο άνθρωποι, ο ένας απέναντι στον άλλον, από καταβολής κόσμου συνδέονται με συναισθήματα και «χημεία», που δεν αποκωδικοποιούνται ούτε αναπαράγονται από κάτι τεχνητό. Αλλά ακόμα και να μπορούσαν να εκτελεστούν τα πάντα από A.I., αυτό θα ήταν δελεαστικό από τους υποψηφίους; Η απάντησή μου είναι «όχι». Οι υποψήφιοι/ες έχουν ανάγκη στη διαδικασία πρόσληψής τους να γνωρίσουν πρόσωπα. Αντίστοιχα, οι εταιρείες προσπαθούν όλο και περισσότερο για πιο προσωποποιημένες, πιο ανθρωποκεντρικές διαδικασίες. Το να είναι παρόντες και φανεροί οι άνθρωποι μίας εταιρείας είναι «κλειδί» για το Employer Branding της.

Άρα, το A.I. είναι και θα παραμείνει εργαλείο. Εμείς είμαστε το χέρι, το μυαλό και η καρδιά, χωρίς τα οποία ένα εργαλείο δύσκολα λειτουργεί. Χωρίς εμάς, έννοιες όπως «στρατηγικές πρόσληψης», «ενσυναίσθηση» και «οικοδόμηση σχέσεων», απαραίτητες στο recruitment, πέφτουν στο κενό. Θα μειωθούν οι ποσοτικές ανάγκες σε recruiters τα επόμενα χρόνια; Πιθανόν. Θα αφανιστεί η ανάγκη για recruiters; Αυτό δεν το πιστεύει κανείς. Ούτε καν το ChatGPT.