Έχοντας κατακτήσει τη θέση της Αναπληρώτριας Γενικής Διευθύντριας στον Κλάδο Γαλακτοκομικών και Ποτών του ομίλου Vivartia, η Αγγελική Οικονόμου αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση για κάθε επαγγελματία HR. Το HR Professional μίλησε μαζί της για τη μέχρι σήμερα πορεία της και, φυσικά, αυτή της την επιτυχία.

<‘Σελίδα 1: Η σταδιοδρομία στο χώρο των επιχειρήσεων και οι λόγοι που οδήγησαν μακριά από το χώρο του HR’>
HR Professional: Πώς ξεκινήσατε τη σταδιοδρομία σας στο χώρο των επιχειρήσεων;

Αγγελική Οικονόμου: Τελειώνοντας την ΑΣΟΕΕ, όπου σπούδασα οικονομικά και διοίκηση επιχειρήσεων, εργάστηκα αρχικά και για 2 χρόνια ως ελεύθερη επαγγελματίας σε ένα λογιστικό γραφείο, ενώ το 1983 εντάχθηκα στο ανθρώπινο δυναμικό της τότε ΔΕΛΤΑ και σημερινής Vivartia.

Τα πρώτα δέκα χρόνια ασχολήθηκα καθαρά με τον οικονομικό τομέα της εταιρείας, το λογιστήριο και την οικονομική διεύθυνση. Μέχρι το 1995 κατείχα τη θέση της Διοικητικής και Οικονομικής Διευθύντριας του Κλάδου Γαλακτοκομικών και Ποτών. Στη συνέχεια, θεωρώντας ότι έχω κλείσει έναν δωδεκαετή σχεδόν κύκλο στο οικονομικό μέρος της επιχείρησης, αποφάσισα να ασχοληθώ με τον ιδιαίτερο χώρο της διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού. Η ανάληψη αυτού του ρόλου ήταν, για εμένα, μια πρωτόγνωρη εμπειρία και, συνάμα, μια σημαντική πρόκληση. Βλέπετε, εκείνη την εποχή, η έννοια της διοίκησης προσωπικού ήταν συνυφασμένη με παλιούς απόστρατους αξιωματικούς που είχαν αναλάβει το ρόλο του προσωπάρχη. Ούτε το προφίλ ούτε το φύλο ούτε και η εκπαίδευσή μου συμβάδιζαν, ωστόσο, με αυτή την εικόνα.

Από τη νέα μου θέση, τότε, προσπάθησα να δώσω μηνύματα διαφορετικά από τα συνηθισμένα, όπως τα εκλάμβανα ως μέλος του τμήματος Διοίκησης Προσωπικού.

Παρέμεινα σε αυτό το χώρο περίπου 12 χρόνια, μέχρι που ανέλαβα τα σημερινά μου καθήκοντα, ως αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια του Κλάδου Γαλακτοκομικών και Ποτών μετά την εξαγορά της Vivartia από τη MIG έως και αυτή τη στιγμή.

HR Professional: Ποιοι ήταν οι λόγοι που σας οδήγησαν να αφήσετε το χώρο του HR;

Αγγελική Οικονόμου: Βασικός λόγος ήταν η πρόκληση να αναλάβω έναν πιο διευρυμένο ρόλο, όπως αυτόν της Αναπληρώτριας Γενικής Διευθύντριας, σε μια εταιρεία του μεγέθους της Vivartia και σε έναν κλάδο όπως είναι αυτός των Γαλακτοκομικών και Ποτών.

Ο εν λόγω κλάδος είναι εξαιρετικά ενδιαφέρων και ανταγωνιστικός, ενώ θα τολμούσα να πω ότι έχει ταλαιπωρηθεί ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια. Εξάλλου, δε θεωρώ ότι έχω εγκαταλείψει ουσιαστικά το χώρο του HR, γιατί μέσα στο ρόλο που κατέχω σήμερα καλούμαι σε σημαντικό βαθμό να διαχειριστώ τους ανθρώπινους πόρους. Η μόνη διαφορά είναι ότι, πλέον, η διαχείριση υλοποιείται σε υψηλότερο ιεραρχικά επίπεδο.
<‘here’>


<‘Σελίδα 2: Οι μεγαλύτερες προκλήσεις κατά τη μετάβαση στη Γενική Διεύθυνση και η σημασία του ρόλου του τμήματος HR’>
HR Professional: Μιλήσατε για προκλήσεις. Ποιες ήταν οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίσατε κατά τη μετάβασή σας στη Γενική Διεύθυνση;

Αγγελική Οικονόμου: Οι προκλήσεις κατά τη μετάβαση αυτή ήταν πολλαπλές και μεγάλες, ενώ καθημερινά παρουσιάζονται νέες. Ο τρόπος με τον οποίο με υποδέχθηκαν οι συνάδελφοι στα νέα μου καθήκοντα ήταν πραγματικά καταπληκτικός. Σε αυτό, ίσως, να έπαιξε σημαντικό ρόλο και το γεγονός ότι προέρχομαι από αυτή την εταιρεία -ανήκω σε αυτή 25-26 χρόνια. Θεωρώ ότι έχω συμβάλει και εγώ με τον τρόπο μου στη δημιουργία και την ανάπτυξή της και, επομένως, δεν εισέπραξα δυσαρέσκεια. Μάλλον, θα έλεγα ότι η τοποθέτησή μου έγινε αποδεκτή με πολύ θετικά σχόλια.

«Το καλύτερο δώρο, τελικά, που προσφέρει η ζωή είναι η δυνατότητα να δουλεύεις σκληρά, σε μια δουλειά που την πιστεύεις βαθιά και που πρέπει πραγματικά να γίνεται»

Το γεγονός, μάλιστα, ότι ήμουν οικείο πρόσωπο και ότι είχα αποδείξει τις ικανότητές μου ως επαγγελματίας βοήθησε, ώστε να βρεθούν πιο γρήγορα κάποιες ισορροπίες, από ό,τι ίσως θα επιτυγχάνονταν αν τη θέση έπαιρνε κάποιος εξωτερικός.

Βέβαια, το κομμάτι των προκλήσεων είναι κάτι το οποίο το συναντάμε κάθε μέρα. Αν αναλογιστεί κανείς την κατάσταση στις αγορές το τελευταίο διάστημα, την παγκόσμια κρίση στο χρηματοπιστωτικό σύστημα και τα συνδυάσει με το γεγονός ότι η εταιρεία στην οποία βρίσκομαι και εργάζομαι κατέχει ηγετική θέση στο χώρο των τροφίμων, κατανοείτε ότι ο αγώνας είναι μεγάλος και η προσπάθεια εξαιρετική. Όλοι όσοι ανήκουμε σε αυτή έχουμε τεράστια ευθύνη, όχι μόνο απέναντι στους συνεργάτες μας και τους 2.600 εργαζομένους, αλλά και σε ένα πλήθος συνεργατών, όπως είναι οι παραγωγοί γάλακτος και οι προμηθευτές μας.

Στόχος μας είναι να συνεχίζουμε καθημερινά και να φροντίζουμε όχι μόνο να διατηρούμε, αλλά και να βελτιώνουμε τη θέση μας στην αγορά. Η αλήθεια είναι ότι μάλλον δεν ανήκω στην κατηγορία των ανθρώπων που δεν κάθονται κοντά στην πόρτα από φόβο μήπως αυτή ανοίξει. Θα έλεγα, παραφράζοντας τα λόγια του Ρούσβελτ, ότι: «το καλύτερο δώρο, τελικά, που προσφέρει η ζωή είναι η δυνατότητα να δουλεύεις σκληρά, σε μια δουλειά που την πιστεύεις βαθιά και που πρέπει πραγματικά να γίνεται».

HR Professional: Πόσο σας έχει βοηθήσει μέχρι σήμερα η εμπειρία σας ως επαγγελματία διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού;

Αγγελική Οικονόμου: Θα έλεγα ότι αποδεικνύεται όχι απλά κρίσιμη, αλλά εξαιρετικά πολύτιμη. Τα δεκατέσσερα περίπου χρόνια που ασχολήθηκα με το χώρο της Διαχείρισης του Ανθρώπινου Δυναμικού είχα την ευκαιρία να έρθω κοντά και να συνεργαστώ με όλες τις διευθύνσεις και όλους τους τομείς της επιχείρησης.

Αυτό με βοήθησε, καταρχάς, να καταλάβω σε βάθος το ρόλο, καθώς και να αποκτήσω γνώση, που πιθανόν ως μέλος μιας οποιασδήποτε άλλης διεύθυνσης δε θα είχα τη δυνατότητα να κερδίσω, στο εύρος και το βάθος που κατάφερα μέσα από το HR. Η διεύθυνση του ανθρώπινου δυναμικού, σε αυτή την εταιρεία, αποτελούσε πάντα ένα στρατηγικό εταίρο ως Business Partner και People’s Partner, ενώ υπήρξε εκφραστής κάθε καινοτομίας και αλλαγής. Αυτό σήμαινε ότι σε κάθε περίπτωση, έχει ενεργό ρόλο σε κάθε δραστηριότητα του οργανισμού.

Ως επαγγελματίας, λοιπόν, αυτού του χώρου συσσώρευσα σημαντικές γνώσεις, δεξιότητες και εμπειρίες. Κυρίως, όμως, αυτό που πιστεύω ότι κέρδισα ήταν η ικανότητα να ακούω και να καταλαβαίνω τους ανθρώπους.

HR Professional: Πώς αντιμετωπίζετε το τμήμα HR από τη θέση που βρίσκεστε σήμερα; Πόσο σημαντικό κρίνετε το ρόλο του;

Αγγελική Οικονόμου: Και μετά την αποχώρηση μου από το συγκεκριμένο χώρο, το HR στη Vivartia εξακολουθεί να έχει τον ίδιο στρατηγικό και καθοριστικό ρόλο. Μάλιστα, ο HR Director συμμετέχει στο executive board, το οποίο λαμβάνει τις σημαντικότερες αποφάσεις για τη στρατηγική της επιχείρησης. Τώρα, σε ό,τι με αφορά προσωπικά, η αλήθεια είναι ότι κάθε φορά που έχω συνάντηση με την παλιά μου ομάδα, προκειμένου να επιλύσουμε ή να συζητήσουμε θέματα που αφορούν στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, χαίρομαι ιδιαίτερα. Κυρίως, γιατί είναι ιδιαίτερα ευχάριστο να συνεργάζεσαι και να μοιράζεσαι τις ίδιες προκλήσεις με ανθρώπους, με τους οποίους μιλάς την ίδια γλώσσα, έχεις τα ίδια οράματα, τις ίδιες επιδιώξεις και τους ίδιους στόχους.
<‘here’>


<‘Σελίδα 3: Η μεταπήδηση ενός στελέχους HR από τη Διοίκηση Ανθώπων σε μία Διευθυντική θέση’>
HR Professional: Πόσο εύκολο θεωρείτε για κάποιο στέλεχος HR να μεταπηδήσει από τη Διοίκηση Ανθρώπων σε μια θέση σαν αυτή που κατέχετε;

Αγγελική Οικονόμου: Κατά τη γνώμη μου, στην εποχή μας, αν κάποιος επιθυμεί να προαχθεί στο χώρο των επιχειρήσεων, θα πρέπει να φροντίσει να αποκτήσει όσο το δυνατόν σφαιρικότερη άποψη των λειτουργιών κάθε οργανισμού.

Θεωρώ ότι ο χώρος του HR προσφέρει αυτή τη δυνατότητα. Εξάλλου, σήμερα κάθε ρόλος δεν εκπληρώνεται αποκλειστικά και μόνο με συγκεκριμένη ειδίκευση στα οικονομικά, το μάρκετινγκ ή το μάνατζμεντ. Απαιτείται σφαιρικότητα, πολλαπλές δεξιότητες και ευελιξία. Πλέον, κατά τη γνώμη μου ένα στέλεχος μπορεί με την ίδια ευκολία ή δυσκολία να μεταπηδήσει από το μάρκετινγκ σε μια θέση γενικού διευθυντή, όπως ακριβώς και ένας επαγγελματίας HR.

Μερικές φορές αισθάνομαι ότι οι ίδιοι οι άνθρωποι του HR υποβαθμίζουν, το ρόλο τους και την προστιθέμενη αξία που μπορούν να προσδώσουν σε μια επιχείρηση

Γνωρίζω ότι στο παρελθόν κάτι τέτοιο ίσως αποτελούσε ταμπού, ενώ οι στατιστικές παρουσίαζαν μειωμένο αριθμό στελεχών από το χώρο του HR να προάγονται σε τέτοιες θέσεις. Ωστόσο, όπως φαίνεται, τα τελευταία χρόνια αυτό έχει αλλάξει, τόσο στο εξωτερικό όσο και στην Ελλάδα.

HR Professional: Θεωρείτε ότι το επαγγελματικό σας υπόβαθρο επηρεάζει τον τρόπο που αντιμετωπίζετε τους συνεργάτες σας;

Αγγελική Οικονόμου: Οι παράγοντες που επηρεάζουν τους τρόπους αντίδρασης και συμπεριφοράς κάθε επαγγελματία είναι πολλαπλοί. Είναι προφανές, ωστόσο, ότι η πορεία που ο καθένας έχει διανύσει επηρεάζει και καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τη σχέση με τους συνεργάτες του. Στη δική μου περίπτωση, ο συνδυασμός της εμπειρίας στα οικονομικά και τη διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού διαμορφώνουν τον τρόπο σκέψης μου.

Συγκεκριμένα, τα οικονομικά μου προσφέρουν τον ορθολογισμό που απαιτείται για την επιτυχή ολοκλήρωση του ρόλου μου, τη στιγμή που το HR μου θυμίζει πόσο σημαντικός είναι ο ανθρώπινος παράγοντας για κάθε επιχείρηση. Ο συνδυασμός αυτών των δύο νομίζω ότι φέρει την απαραίτητη ισορροπία στις σχέσεις με τους συνεργάτες μου και, τελικά, με έχει οδηγήσει στην αποτελεσματική διοίκηση.

HR Professional: Ήταν η μετακίνησή σας αποτέλεσμα της κουλτούρας που διαχέεται εντός της Vivartia;

Αγγελική Οικονόμου: Θα πρέπει, σε αυτό το σημείο, να υπογραμμίσουμε ότι παρόλο που στην εταιρεία μας έχουν υπάρξει σημαντικές μεταβολές, η φιλοσοφία της σε θέματα ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού έχει παραμείνει σταθερή. Τόσο η προηγούμενη, όσο και η σημερινή διοίκηση, δίνει προτεραιότητα στην ανάπτυξη ανθρώπων από τα σπλάχνα της εταιρείας. Σήμερα, μάλιστα, προσπαθούμε να ακολουθήσουμε αυτή τη φιλοσοφία, όσο το δυνατόν σε μεγαλύτερο βαθμό. Σε κάποιες περιπτώσεις, ίσως είναι χρήσιμο να προσλαμβάνονται στελέχη από την αγορά, τα οποία φέρνουν μια φρέσκια ματιά, ένα νέο αέρα και να δημιουργείται ένα κράμα νέου-παλιού. Σε πρώτη φάση, ωστόσο, προσπαθούμε να εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα εσωτερικής μετακίνησης και προαγωγής.

HR Professional: Τι θα λέγατε στα στελέχη HR που θα διαβάσουν τη συνέντευξη;

Αγγελική Οικονόμου: Καταρχάς, δε θα ήθελα να κάνω διάκριση ανάμεσα σε στελέχη HR και τα υπόλοιπα στελέχη της εταιρείας, γιατί όπως ήδη ανέφερα, δεν πιστεύω στις διαφορετικές ταχύτητες. Εάν μπορώ να καταθέσω κάτι αυτό είναι το προσωπικό μου πιστεύω. Αυτό, δηλαδή, που εγώ ακολούθησα. Στις επιχειρήσεις, όλοι οι εργαζόμενοι, αμείβονται με δύο τρόπους. Ο ένας είναι τα χρήματα, οι παροχές, η αναγνώριση. Από την άλλη πλευρά, αμείβονται με όλες τις εμπειρίες και τις γνώσεις τις οποίες, τελικά, αποκομίζουν. Στα στελέχη που διαβάζουν τη συνέντευξη θα συμβούλευα να καταστήσουν προτεραιότητά τους την αποκόμιση πλούσιων εμπειριών και γνώσεων.

Αυτά τα στοιχεία θα τους οδηγήσουν με σταθερότητα και επιμονή στα χρήματα, την αναγνώριση και την επαγγελματική ανέλιξη. Μερικές φορές αισθάνομαι ότι οι ίδιοι οι άνθρωποι του HR υποβαθμίζουν, το ρόλο τους και την προστιθέμενη αξία που μπορούν να προσδώσουν σε μια επιχείρηση. Θεωρώ, λοιπόν, πως αν οι ίδιοι πιστέψουν πραγματικά στην προσφορά και τη συνεισφορά τους, τότε και η διοίκηση θα την εκτιμήσει.

Αν με τον τρόπο τους τα στελέχη HR καταφέρουν να γίνουν απαραίτητοι σύμμαχοι – στρατηγικοί εταίροι μέσα στον επιχειρηματικό χώρο, τότε αυτό το παιχνίδι θα είναι κερδισμένο. Παράλληλα, ο ρόλος του HR θα πρέπει στην ουσία να αναβαθμιστεί σε ένα ρόλο μεταξύ HR και Operation Management. Επιπρόσθετα, καλό θα ήταν να μη μένει μόνο σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά τα αποτέλεσματα του ρόλου να είναι μετρήσιμα και αξιοποιήσιμα. Σήμερα, υπάρχουν πολλά εργαλεία HR, τα οποία βοηθούν ουσιαστικά προς αυτή την κατεύθυνση. Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μια εταιρεία δε βασίζεται μόνο στα ανώτερα και ανώτατα στελέχη της. Η Vivartia ως βιομηχανία γνωρίζει πολύ καλά τι σημαίνει κάτι τέτοιο.

Θεωρώ σημαντικό λάθος το γεγονός ότι πολλοί συνάδελφοι του χώρου του HR εστιάζουν μόνο στις ανώτερες βαθμίδες. Θα πρέπει όλοι να θυμόμαστε ότι όλες, ανεξαιρέτως, οι βαθμίδες του προσωπικού έχουν εξαιρετική συμβολή, ώστε να επιτευχθούν οι στρατηγικοί στόχοι κάθε επιχείρησης.
<‘here’>