Αμερικανός αλλά έχοντας εναρμονιστεί πλήρως με την ευρωπαϊκή κουλτούρα, ο David J. Kelly, Managing Director της Worthington Cylinders GmbH, κατόρθωσε το... ακατόρθωτο.

Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, αναγκάστηκε να πάρει κάποιες σκληρές αποφάσεις, όπως το να μειώσει τον αριθμό του ανθρώπινου δυναμικού και να περιορίσει τις εργάσιμες ημέρες.

Ωστόσο, διατήρησε το ηθικό της εταιρείας ακμαίο και οι εργαζόμενοι έδειξαν την εμπιστοσύνη τους στην εταιρεία κατατάσσοντάς την 2η στη λίστα των Best Workplaces 2010 της Αυστρίας.

Σε μια συνέντευξη που παραχώρησε στο περιοδικό HR PROFESSIONAL, πριν έρθει στην Αθήνα, στο πλαίσιο του Great Place to Work Conference, Athens 2010, μίλησε για την «περίπτωσή» τους.

HR Professional: Από τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου, υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος τρόπος που αντιμετωπίζετε το Ανθρώπινο Δυναμικό της Worthington Cylinders GmbH;

David J. Kelly: Οι συνεργάτες μου πολύ συχνά αστειεύονται για το ότι έχω δύο χόμπι: τις πωλήσεις και το ανθρώπινο δυναμικό. Και η αλήθεια είναι ότι έχουν δίκιο. Και ενώ όλα ξεκινάνε με το να ικανοποιεί κάποιος τις ανάγκες των πελατών, μέσω των πωλήσεων, τα πάντα διεκπεραιώνονται μόνο μέσω των ανθρώπων: η ίδια η πώληση, η καινοτομία, η βελτίωση, η παραγωγή κλπ. Για αυτό, το μυστικό της οποιαδήποτε επιτυχίας είναι η προσέλκυση και διακράτηση των σωστών ανθρώπων.

HR Professional: Ποια είναι η σχέση σας με το τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού της εταιρείας;

David J. Kelly: Δαπανώ περίπου το 30% του χρόνου μου σε θέματα που σχετίζονται με το ανθρώπινο δυναμικό. Επενδύω χρόνο στην εσωτερική επικοινωνία, εκτελώ χρέη εκπαιδευτή, κάνω coaching κ.ά. Μία μέρα χωρίς στενή επαφή και επικοινωνία με τον HR Director και την ομάδα του είναι μία μέρα χωρίς πρωινό. Και όπως όλοι γνωρίζουμε είμαστε πιο υγιείς και παραγωγικοί όταν έχουμε φάει πρωινό.

HR Professional: Θεωρείτε τον Διευθυντή Ανθρώπινου Δυναμικού ισότιμο εταίρο στο Διοικητικό Συμβούλιο;

David J. Kelly: Υπάρχει μια εξαμελής ηγετική ομάδα που αναφέρεται απευθείας σε εμένα. Πρόκειται για τους Διευθυντές: Ανθρώπινου Δυναμικού, Πωλήσεων, Παραγωγής, Συστημάτων, Αγορών και Οικονομικό Διευθυντή. Οπότε αντιλαμβάνεστε ότι ο HR Director είναι ηγετικό και ισότιμο στέλεχος στη δομή της εταιρείας.

HR Professional:  Όταν συνειδητοποιήσατε ότι θα πρέπει να μειώσετε το Ανθρώπινο Δυναμικό της εταιρείας, περίπου κατά 20%, ποιο ήταν το πρώτο πράγμα που σκεφτήκατε;

David J. Kelly: Η πρώτη μου σκέψη ήταν «πώς θα μπορέσουμε να μειώσουμε τους ανθρώπους μας κατά 20% και να διατηρήσουμε την ικανοποίηση των εργαζομένων;». Αυτή η σκέψη με οδήγησε στο ότι η ανοικτή επικοινωνία και τα διαυγή κριτήρια θα αποτελούσαν τα «κλειδιά» για να κερδίσουμε την κατανόηση και την εμπιστοσύνη όλων.

HR Professional: Ποιο ήταν το πιο δύσκολο πράγμα που κληθήκατε να κάνετε ως μέρος της διαδικασίας του downsizing;

David J. Kelly: Να τερματίσω την εργασιακή σχέση με πολλούς πραγματικά καλούς ανθρώπους που απλά βρέθηκαν «στη λάθος δουλειά, σε λάθος χρονική στιγμή», όταν δηλαδή «χτύπησε» η κρίση.

HR Professional: Εφαρμόσατε κάποια πολιτική outplacement;

David J. Kelly: Δεν χρειάστηκε να προβούμε σε καμία τέτοια ενέργεια καθώς η αυστριακή κυβέρνηση εφαρμόζει προγράμματα αποκατάστασης για τους άνεργους της χώρας.


HR Professional: Πώς διαχειριστήκατε τους ανθρώπους που παρέμειναν;

David J. Kelly: Ήμασταν προετοιμασμένοι να βρεθούμε αντιμέτωποι με το «σύνδρομο του επιζήσαντα (survivor syndrome)». Πολύ συχνά, συζητούσαμε για τις «πέντε φάσεις της απώλειας» (άρνηση, θυμός, διαπραγμάτευση, κατάθλιψη, αποδοχή). Αποδείχθηκε ότι αυτός ήταν ο βέλτιστος τρόπος για να προχωρήσουμε μπροστά τόσο ως άτομα όσο και ως επιχείρηση. Επίσης, προσπαθούσαμε για το καλύτερο κάθε μέρα. Αν είχαμε αρχίσει να νιώθουμε θλίψη για τους εαυτούς μας αυτό θα είχε αντίκτυπο στην ποιότητα της δουλειάς μας αλλά και στην παραγωγικότητά μας, με άμεσο αποτέλεσμα απλά να χειροτερεύαμε την κατάστασή μας.

HR Professional: Πώς καταφέρατε να διατηρήσετε την αφοσίωση και την εμπιστοσύνη του ανθρώπινου δυναμικού; Είναι πραγματικά εντυπωσιακό το ότι παρά τις δύσκολες ώρες που περάσατε, βρεθήκατε για άλλη μία φορά στη λίστα των BEST WORKPLACES.

David J. Kelly: Δεσμευτήκαμε με ξεκάθαρες, αυθεντικές και από καρδιάς συζητήσεις αλλά και ειλικρινές ενδιαφέρον για τους ανθρώπους μας ενώ ταυτόχρονα είχαμε το όραμα να δομήσουμε έναν οργανισμό για το μέλλον. Βασιστήκαμε πολύ στην επικοινωνία, σε εντατικές εκπαιδεύσεις ηγεσίας, σε ομαδικά προγράμματα στοχευμένα στη βελτίωση των ανθρώπων και πολλές παρόμοιες ενέργειες.

HR Professional: Διαπιστώσατε διαρροές ταλαντούχων στελεχών;

David J. Kelly: Η αλήθεια είναι ότι όντως χάσαμε ένα μικρό αριθμό ταλαντούχων εργαζομένων. Από τον Ιούνιο του 2009 το ανθρώπινο δυναμικό εργαζόταν τον μισό μήνα. Όταν δεν εργάζονταν έπαιρναν κάποια επιδόματα ανεργίας.

Το άθροισμα των χρημάτων από το μισθό και από τα επιδόματα άγγιζε περίπου το 75% του προηγούμενου εισοδήματός τους. Οπότε, κάποια άτομα αποχώρησαν προκειμένου να βρουν μία άλλη, πλήρους απασχόλησης, εργασία.

HR Professional: Όταν περάσει η οικονομική κρίση ή έστω όταν ανακάμψει η εταιρεία, έχετε σκοπό να ξαναπροσλάβετε κάποιους από τους εργαζομένους που αναγκαστήκατε να απολύσετε;

David J. Kelly: Ακόμα και σε περιόδους κρίσης υπάρχουν κάποιοι που παραιτούνται και αφήνουν τις δουλειές τους οπότε, ναι, έχουμε ήδη ξαναπροσλάβει κάποιους από τους εργαζόμενους.

Δυστυχώς, οι προβλέψεις μας μάς υπαγορεύουν ότι θα μεσολαβήσει ένα μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι να ανακάμψει η αγορά και εμείς να επιστρέψουμε στους κανονικούς ρυθμούς παραγωγής, δηλαδή στο 7 μέρες την εβδομάδα, 24 ώρες την ημέρα.

CV
Ο David J. Kelly από το 2001 είναι Διευθύνων Σύμβουλος της Worthington Cylinders GmbH, με έδρα την Αυστρία, η οποία απασχολεί 360 εργαζόμενους και παράγει υψηλής πίεσης μεταλλικούς κυλίνδρους.

Η εταιρεία, από το 1998, είναι μέλος του ομίλου Worthington Industries steel products, εισηγμένου στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Πριν την Worthington Cylinders GmbH έχει περάσει από άλλες θέσεις γενικού διευθυντή, υπεύθυνου πωλήσεων και τεχνικού διευθυντή σε εταιρείες στην Αμερική, τη Βραζιλία, τα Ενωμένα Αραβικά Εμιράτα με αντικείμενα από την παραγωγή χαλκού, την επεξεργασία εξοπλισμού, τα εκρηκτικά, τα κεραμικά, τα εξαρτήματα ποδηλάτου μέχρι τη βιομηχανική ρομποτική. Το 2007 κέρδισε το AFQM, ειδικό βραβείο «Ηγεσίας».

Η ταυτότητα του συνεδρίου
Τίτλος: Great Place to Work Conference
Θέμα: «Learning from the Best – Fostering an inspiring culture»
Ημερομηνία: 28 Ιουνίου 2010
Διοργανωτής: Great Place to Work® Institute Hellas, BOUSSIAS
Τοποθεσία: Αμφιθέατρο OTEAcademy
Ομιλητές: Aimee Malnati Stromberg, Vice President του Internal Communication Group της Goldman Sachs, Jennifer Man, Vice President of Human Resources της SAS, David J. Kelly, Διευθύνων Σύμβουλος της Worthington Cylinders GmbH, Eric van Leven, Διευθύνων Σύμβουλος της Cushman & Wakefield
Πληροφορίες: www.BOUSSIASconferences.gr.