Εστιάζοντας σε ESG, Digitalization και Employee Experience, η Cepal Hellas Financial Services S.A ξεχωρίζει ως μία εταιρεία που δεν ακολουθεί απλώς τις τάσεις, αλλά τις διαμορφώνει. Η Ειρήνη Ψημίτη, Chief People & Communications Officer, μας παρουσιάζει τις αξίες της εταιρείας, αναδεικνύοντας τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει και περιγράφοντας τον τρόπο με τον οποίο η ίδια και η ομάδα της συμβάλλουν στη διαμόρφωση του πορτραίτου της CEPAL στον απαιτητικό κλάδο των servicers.
HR Professional: Αρχικά, θα ήθελα να μας πείτε λίγα λόγια τη CEPAL.
Ειρήνη Ψημίτη: H Cepal είναι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου των servicers, προσφέροντας υπηρεσίες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις στην Ελληνική αγορά. Δραστηριοποιούμαστε στην Ελλάδα από το 2017, ως η πρώτη εταιρεία servicer που αδειοδοτήθηκε από την Τράπεζα της Ελλάδος. Ξεκινήσαμε με 30 άτομα προσωπικό, το 2019 αριθμούσαμε 300 εργαζομένους μέσω οργανικής ανάπτυξης και το 2020, εν μέσω καραντίνας, πραγματοποιήσαμε με επιτυχία ένα από τα μεγαλύτερα carve-out της αγοράς με τη μεταβίβαση της Δραστηριότητας Διαχείρισης NPEs της Alpha Bank στην Cepal. Σήμερα, απασχολούμε περισσότερους από 900 εργαζόμενους σε όλη την Ελλάδα. Αντιλαμβανόμαστε τον σημαντικό ρόλο, αλλά και την ευθύνη που έχουμε. Λειτουργούμε με διαφάνεια, υπευθυνότητα και ακεραιότητα, έτσι ώστε να συμβάλλουμε στη διαμόρφωση μίας υγιούς και βιώσιμης οικονομίας όσο και στην ανάπτυξη προϋποθέσεων για να μπορούν τα ελληνικά νοικοκυριά να ευημερήσουν μακροπρόθεσμα.
HR P.: Παρατηρούμε ότι οι εργαζόμενοι -δυνητικοί και υφιστάμενοι- αναζητούν κοινωνικά υπεύθυνους οργανισμούς, με συγκεκριμένο σκοπό και αξίες. Ποια είναι η γνώμη σας και πώς τοποθετείστε απέναντι στις αυξημένες απαιτήσεις του ανθρώπινου δυναμικού;
Ε. Ψ.: Είναι αλήθεια πως τα τελευταία χρόνια, κυρίως μετά την καραντίνα, έχουν αλλάξει σημαντικά τα δεδομένα στο εργασιακό περιβάλλον και οι εργαζόμενοι έχουν επαναπροσδιορίσει τη στάση τους απέναντι στους οργανισμούς. Για την ακρίβεια, έχει γίνει μία μεταφορά ζητούμενων και διεκδικήσεων από την ευρύτερη κοινωνία στον μικρόκοσμο των εταιρειών – και αναφέρομαι στα όσα συμβαίνουν παγκοσμίως, όχι μόνο στην Ελλάδα. Οι εργαζόμενοι έχουν επανατοποθετηθεί ως προς τις ανάγκες και τις προτεραιότητές τους, τόσο σε πρακτικά ζητήματα, όσο και σε θέματα εταιρικής κουλτούρας, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που το κάνουν ως πολίτες στην κοινωνία που ανήκουν. Και αυτό είναι κάτι που, πέρα από την εμπειρία μας, το επιβεβαιώνουν και οι έρευνες: η κοινωνική υπευθυνότητα, η αξιοκρατία και η συμπερίληψη έχουν ανέβει ψηλά στην ατζέντα των εργαζομένων και αποτελούν σημαντικά κριτήρια για την επιλογή εργοδότη – και δεν αναφέρομαι μόνο στη Gen Z. Προσωπικά, αυτή η τάση με βρίσκει θερμό υποστηρικτή της ως πολίτη, εργαζόμενη, αλλά και ως επαγγελματία. Η ατομική, εταιρική και κοινωνική εξέλιξη αποτελεί μονόδρομο και μας αφορά όλους. Ο ρόλος του HR είναι καθοριστικός στη νέα αυτή συνθήκη, καθώς καλείται να αποτελέσει τον ενεργό ακροατή των αναγκών των εργαζομένων και τον σχεδιαστή πρωτοβουλιών του μετασχηματισμού της εταιρικής κουλτούρας. Είναι όμως, κρίσιμο σε αυτή τη μετάβαση, το HR να λειτουργεί ταυτόχρονα εξισορροπητικά, ενισχύοντας το στοιχείο της προσωπικής ευθύνης των εργαζομένων, παράλληλα με το ζητούμενο των κοινωνικά υπεύθυνων εταιρειών.
HR P.: Ποιες είναι οι προτεραιότητές σας στη CEPAL αναφορικά με τους ανθρώπους σας; Θα μπορούσατε να μοιραστείτε μαζί μας σε ποιους τομείς θα εστιάσετε στρατηγικά το 2024;
Ε. Ψ.: Στις αρχές του 2023, επιλέξαμε στρατηγικά για την επόμενη 3ετια να κινηθούμε γύρω από τρεις άξονες: το ESG, το Digitalization, και το Employee Experience. Στόχος μας είναι κάθε δράση που σχεδιάζουμε και κάθε απόφαση που λαμβάνουμε να απαντάει καταφατικά στα εξής ερωτήματα: Καλύπτει το φάσμα της βιωσιμότητας και αποδεικνύει υπεύθυνη στάση απέναντι στην κοινωνία; Αξιοποιεί με αποτελεσματικό τρόπο την τεχνολογία; Και εφόσον αυτά ισχύουν, βελτιώνεται τελικά η καθημερινότητα και η εμπειρία του εργαζομένου; Θα επικεντρωθώ στα δύο πρώτα, καθώς το employee experience είναι ο κύριος οδηγός μας και το αποτέλεσμα όλων των ενεργειών που σχεδιάζονται με επίκεντρο τον εργαζόμενο. Αν στον απολογισμό μας, ως τμήμα HR, το employee experience δεν καταλήγει σε θετικό πρόσημο, είναι σαφές ότι πρέπει να αναδιαμορφώσουμε, είτε τη στρατηγική, είτε τον τρόπο που την έχουμε επικοινωνήσει.
Σε ό,τι αφορά στο ESG, αποφασίσαμε την ένταξή του στην εταιρική στρατηγική μας και τη συμμετοχή μας με έμπρακτο και υπεύθυνο τρόπο, σε θέματα περιβάλλοντος, εταιρικής διακυβέρνησης και κοινωνίας. Στο πλαίσιο αυτό, υιοθετήσαμε κριτήρια ESG, ώστε να είναι μετρήσιμο το αποτέλεσμα της στρατηγικής μας με διαφανή και αξιόπιστο τρόπο. Προετοιμάζουμε ήδη το πρώτο ESG report, είμαστε σε διαδικασία να λάβουμε ESG ratings και υλοποιούμε ένα απαιτητικό πλάνο δράσεων με συγκεκριμένες δεσμεύσεις και στόχους που καλύπτουν ολόκληρο το φάσμα της βιωσιμότητας, όχι μόνο σε θέματα περιβάλλοντος αλλά και κοινωνίας, έμφυλης ισότητας, συμπερίληψης κ.ά.
Σχετικά με το digitalization, η Cepal υλοποιεί ένα φιλόδοξο πλάνο τεχνολογικού μετασχηματισμού και αυτό, πέραν του ότι αποτελεί κομβικό στοιχείο της κουλτούρας μας, επηρεάζει και το going forward του HR στην εταιρεία μας. Στο επίκεντρο των προσπαθειών μας είναι η μετάβαση από την αυτοματοποίηση στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) αξιοποιώντας στο μέγιστο δυνατό βαθμό τη θετική εκδοχή της. Παρακολουθούμε τις τάσεις διεθνώς και δουλεύουμε ώστε να εντάξουμε στην ομάδα μας «τεχνητά νοήμονες» συνεργάτες που θα υποστηρίξουν τις εργασίες που απορροφούν χρόνο εις βάρος της δημιουργικής μας καθημερινότητας. Ο σχεδιασμός μας περιλαμβάνει την εφαρμογή του AI στο recruiting, το onboarding, τα HR operations και το learning για το 2024/2025 καθώς και στο performance management, έως το 2026. Η ομάδα μου κι εγώ, είμαστε θερμοί υποστηρικτές των εφαρμογών ΑΙ στη δουλειά μας, καθώς μας υποστηρίζουν αποτελεσματικά στη συλλογή και το φιλτράρισμα μεγάλου όγκου δεδομένων. Ωστόσο, ομολογώ ότι δεν μπορώ να φανταστώ ένα robot να επιλέγει τους συνεργάτες μου ή να τους δίνει feedback, ούτε να σχεδιάζει τη στρατηγική Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Το ένστικτο, το συναίσθημα και η απόφαση δεν μπορούν να αυτοματοποιηθούν.
HR P.: Μέρος του ESG είναι η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη. Ποια είναι η στρατηγική σας και ποιες είναι οι πρωτοβουλίες που έχετε λάβει ως εταιρεία;
Ε. Ψ.: Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη ήταν ανέκαθεν μέρος του DNA μας, ανεξάρτητα από το ESG και τα κριτήρια που εφαρμόζουμε πλέον, προκειμένου να «μετρηθούμε» ως κοινωνικά υπεύθυνη εταιρεία. Συνειδητά επικεντρωνόμαστε σε τρεις τομείς: την Τέχνη και τον Πολιτισμό, την Εκπαίδευση και τον Αθλητισμό. Η απόφασή μας αυτή συνδέεται με την πεποίθηση ότι οι συγκεκριμένοι τομείς αποτελούν καταλύτη κοινωνικής προόδου. Πιστεύουμε πως ό,τι δημιουργεί ερεθίσματα για σκέψη και όραμα στους ανθρώπους, αποτελεί τον δρόμο για την εξέλιξη των κοινωνιών. Ενδεικτικά, θα σας αναφέρω κάποιες δράσεις. Στον τομέα του Πολιτισμού, διοργανώνουμε σε τακτά διαστήματα επισκέψεις των εργαζομένων με τις οικογένειες τους στην Εθνική Πινακοθήκη, το Μουσείο της Ακρόπολης, το Μουσείο Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή και το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Φέτος, στηρίξαμε τις δράσεις του Animasyros Animation Festival στη Σύρο, καθώς και animation workshops με συμμετοχή μαθητών Δημοτικού στη Νίσυρο και με συμμετοχή ΑΜΕΑ στη Σύρο. Επίσης, είμαστε υποστηρικτές του Παιδικού και Εφηβικού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας και των δράσεων που επικεντρώνονται σε θέματα συμπερίληψης.
Στον τομέα της Εκπαίδευσης, στηρίζουμε ενεργά το έργο του World Robotics Organization Hellas, με παροχή εξοπλισμού robotics σε 35 δημοτικά σχολεία σε όλη την Ελλάδα και υποστηρίζουμε τη συμμετοχή τους στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ρομποτικής. Τέλος, στον τομέα του Αθλητισμού, είμαστε και είμαι και προσωπικά περήφανη, που φέτος είχαμε την ευκαιρία να είμαστε στο πλευρό της πρωταθλήτριας ιστιοπλοΐας Κατερίνας Δίβαρη, δηλώνοντας την υποστήριξή μας απέναντι στη γυναικεία ενδυνάμωση και τη νέα γενιά Ελληνίδων αθλητριών.
HR P.: Σε ποιους πυλώνες βασίζεται η στρατηγική σας προκειμένου να διαμορφώσετε ένα περιβάλλον όπου όλοι οι εργαζόμενοι αισθάνονται ότι ανήκουν;
Ε. Ψ.: H φιλοσοφία της εταιρείας μας αποτελεί τη βάση για μία κουλτούρα στην οποία όλοι οι εργαζόμενοι αισθάνονται ότι «ανήκουν». Αρχικά, όταν η Cepal αριθμούσε 300 εργαζόμενους σε ένα κτίριο, η αίσθηση του «ανήκειν» μπορούσε να επιτευχθεί ευκολότερα, εξαιτίας της προσωπικής επαφής που υπήρχε στην επικοινωνία. Ωστόσο, με τους 900 εργαζόμενους πλέον σε όλη την Ελλάδα, είχαμε να αντιμετωπίσουμε μία σημαντική πρόκληση. Για τον λόγο αυτό, θέσαμε σε εφαρμογή μία στρατηγική βασισμένη σε 3+1 πυλώνες, οι οποίοι υποστηρίζονται από μία σειρά ενεργειών που υλοποιούμε με ενθουσιασμό.
Η αρχή έγινε με τον πρώτο πυλώνα επικοινωνίας, «The Power of We», ο οποίος είναι εμπνευσμένος από την πρόκληση που αντιμετωπίσαμε κατά τη διαδικασία του carve-out. Εν μέσω καραντίνας, χωρίς δυνατότητα φυσικής παρουσίας, κληθήκαμε να υποδεχτούμε και να εντάξουμε 800 περίπου εργαζόμενους στο δυναμικό μας. Ακόμα δεν πιστεύω ότι μπορέσαμε να το φέρουμε εις πέρας αυτό το project. Πετύχαμε, μέσα από ένα προσεκτικά διαμορφωμένο πλάνο, την ομαλή ενσωμάτωση του ανθρώπινου δυναμικού, έχοντας ως βασική αποστολή τη διαμόρφωση μίας νέας εταιρικής συμπεριληπτικής ταυτότητας, που «αγκαλιάζει» έννοιες όπως η ομαδικότητα, η συνεργασία, η προοπτική της ομάδας και της δυναμικής της, και η πολιτική ευκαιριών, σε θέματα αμοιβών, παροχών και εξέλιξης. Επίσης, ξεκινήσαμε με απλές αλλά ουσιαστικές κοινωνικές δράσεις, όπως η σύσταση ομάδας εθελοντικής αιμοδοσίας εργαζομένων, με 2 οργανωμένες αιμοδοσίες ετησίως και στόχο την ενίσχυση του Εθνικού Κέντρου Αιμοδοσίας, και την εθελοντική συμμετοχή εργαζομένων με τις οικογένειες τους σε δενδροφυτεύσεις και καθαρισμούς παραλιών. Σταδιακά, οι δράσεις μας εμπλουτίστηκαν με βάση τα προσωπικά ενδιαφέροντα των εργαζομένων, όπως η δημιουργία της μουσικής μπάντας «CeBand», η ομάδα μπάσκετ, που κατέκτησε τη 2η θέση φέτος στο πρωτάθλημα και η Marathon Running Team, που φέτος συμμετείχε στον Μαραθώνιο με περισσότερους από 100 εργαζομένους.
Έπειτα από την επιτυχημένη υλοποίηση του «Τhe Power of We», επεκτείναμε την επικοινωνία κάτω από δύο νέους πυλώνες τον Μάιο του 2022, στοχεύοντας στην ενίσχυση του employee engagement. Aξιοποιώντας την ομπρέλα «The Power of», δημιουργήσαμε το «The Power of Good», που περιλαμβάνει ενέργειες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) και προωθεί την ενεργή προσφορά και τη συμμετοχή των εργαζομένων σε δράσεις με θετικό κοινωνικό και περιβαλλοντικό πρόσημο. Το «The Power of Good» λειτουργεί συμπληρωματικά στο «The Power of We», ενισχύοντας την προσπάθειά μας οι εργαζόμενοι να νιώθουν υπερήφανοι για την εταιρεία στην οποία ανήκουν. Επιπλέον, δημιουργήσαμε τον πυλώνα «The Power of Talent», που πλαισιώνει το σύνολο των εταιρικών δράσεων που εστιάζουν στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη εργαζομένων και την προσέλκυση ταλέντων στην εταιρεία. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε θεσμοθετήσει πρόγραμμα υποτροφιών για τους εργαζομένους μας για μεταπτυχιακές σπουδές και συνεργαζόμαστε στενά με την Ακαδημαϊκή κοινότητα, προσφέροντας σε μεταπτυχιακούς φοιτητές διαλέξεις από εξειδικευμένα στελέχη της Cepal καθώς και ευκαιρίες συνεργασίας με την εταιρεία μας, με παροχή on the job experience σε projects.
Η πιο πρόσφατη πρωτοβουλία μας αφορά στο «The Power of All», έναν πυλώνα που εστιάζει στην εδραίωση κουλτούρας συμπερίληψης, σεβασμού στην ποικιλομορφία, ισότιμης αντιμετώπισης και παροχής ευκαιριών σε όλους τους ανθρώπους μας, χωρίς διακρίσεις. Ο συγκεκριμένος πυλώνας αποτελεί την πρακτική έκφανση του DEI (Diversity, Equity, Inclusion) ως στρατηγική προτεραιότητα για εμάς και η εκκίνηση της δράσης του δόθηκε με την υπογραφή της Χάρτας Διαφορετικότητας για τις Ελληνικές Επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Μήνα Διαφορετικότητας, τον Μάιο του 2023. Στο πλαίσιο αυτό, διοργανώσαμε workshops σε συνεργασία με τον οργανισμό Women on Top, που παρακολούθησαν όλοι οι εργαζόμενοι, στοχεύοντας στην ευθυγράμμιση και ευαισθητοποίησή τους αναφορικά με βασικές έννοιες, όρους και συμπεριφορές σε θέματα συμπερίληψης, ισότητας και διαφορετικότητας. Το 2024, ένα φιλόδοξο πλάνο έχει σχεδιαστεί και περιλαμβάνει πρωτοβουλίες που εμβαθύνουν στη γνώση και διαμορφώνουν σωστές συμπεριφορές, πηγαίνοντας στην επόμενη μέρα του DEI για τη Cepal.
HR P.: Το θέμα της Διαφορετικότητας, της Συμπερίληψης και της Ισότητας φαίνεται πως απασχολεί ιδιαίτερα τόσο την κοινωνία όσο και τις επιχειρήσεις. Πώς προσεγγίζετε εσείς το θέμα στη Cepal;
Ε. Ψ.: Όπως ανέφερα, το «Power of All» είναι ο πυλώνας επικοινωνίας της Cepal, όπου έχουμε εντάξει τις σχετικές με το DEI δράσεις μας. Η έναρξή του, τον Μάιο του 2023, σηματοδοτεί τη δέσμευσή μας ως εταιρεία σε αυτό, καθώς αποτελεί συστατικό στοιχείο της εταιρικής κουλτούρας μας και βρίσκεται στον πυρήνα της ESG στρατηγικής μας. Πιστεύουμε ότι μακροπρόθεσμα βιώσιμες είναι οι «προοδευτικές» εταιρείες. Για τη Cepal, η δημιουργία κουλτούρας συμπερίληψης είναι προτεραιότητα – και με τον όρο «συμπερίληψη» αναφερόμαστε σε οτιδήποτε μη συμβατό με στερεότυπα, που βέβαια για τον καθένα μας είναι διαφορετικά: ηλικιακή διάκριση, νευροδιαφορετικότητα, μονογονεϊκότητα και εναλλακτικές μορφές οικογένειας, σωματική διάπλαση, φύλο και σεξουαλικός προσανατολισμός.
Προσωπικά, θεωρώ δεδομένο τον σεβασμό στην προσωπικότητα και τις επιλογές ζωής των ανθρώπων και ξεκάθαρο ότι δεν πρέπει να αποτελούν στοιχείο διαπραγμάτευσης ή διεκδίκησης στην επαγγελματική πορεία τους. Οι ίσες ευκαιρίες είναι δικαίωμα όλων όταν βασίζονται σε αξιοκρατικά κριτήρια. Αντίστοιχα, οι διαφορετικές αντιλήψεις, όταν εκφράζονται με επαγγελματισμό και ήθος, μόνο ωφέλιμες μπορούν να είναι για τους οργανισμούς. Είναι αλήθεια ότι δεν κάνουμε όλοι για όλα, ούτε ταιριάζουμε όλοι με όλους, αλλά αν υπάρχει κοινός αξιακός κώδικας, μία ομάδα μπορεί να λειτουργεί εξαιρετικά μέσα από τη διαφορετικότητα και τον εναλλακτικό τρόπο σκέψης. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι φέτος θα δώσουμε έμφαση στη συμπερίληψη ανθρώπων με φυσική αναπηρία αλλά και Νευροδιαφορετικότητα (ΔΕΠΥ κ.ά.), δημιουργώντας ένα εργασιακό περιβάλλον που θα μπορεί να τους εντάξει, να τους αξιοποιήσει και να συμβάλλει στην ανάπτυξή τους. Για τον λόγο αυτό, στο πλαίσιο σχεδιασμού των νέων γραφείων μας, συμπεριλήφθηκαν στοιχεία για τη διευκόλυνση της προσβασιμότητας αλλά και της βελτιστοποίησης της εργασιακής εμπειρίας των συγκεκριμένων εργαζομένων, με προδιαγραφές εργονομικού σχεδιασμού, εύκολης προσβασιμότητας, αποτελεσματικής αξιοποίησης του φυσικού φωτός και συγκεκριμένης χρωματικής παλέτας που θα εφαρμοστεί στους εσωτερικούς χώρους.
HR P.: Θα ήθελα να μας «συστήσετε» την ομάδα σας. Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά και οι δεξιότητές που την καθιστούν επιτυχημένη; Με ποιο κριτήριο επιλέγετε τους συνεργάτες σας;
Ε. Ψ.: H ομάδα μου έχει την ευθύνη για τα θέματα HR, ESG, Επικοινωνίας και Premises στην εταιρεία μας. Τους έχω μεγάλο θαυμασμό και σεβασμό και ως μονάδες και ως σύνολο. Είναι μια ομάδα που μπορεί να τρέξει sprint μέσα σε μαραθώνιο και έχει τον μαγικό τρόπο να με εκπλήσσει ακόμα και στο νήμα.
Ξεκινήσαμε πριν από 6 χρόνια μαζί, έχουμε ωριμάσει μαζί και είμαι ευγνώμων που έχω την τύχη να εξελίσσομαι επαγγελματικά μαζί τους. Αποτελείται από έμπειρους επαγγελματίες με τελείως διαφορετικά backgrounds και νεαρά άτομα, που μόλις ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους. Αν και διαφορετικοί, έχουν κάποια κοινά χαρακτηριστικά: πάθος και φιλοδοξία, αναζητούν το reskilling, είναι ευέλικτοι, μοιράζονται την πληροφορία και τη γνώση και τους απασχολεί η λύση και όχι το πρόβλημα. Αν και ως ομάδα αντανακλά πολλά στοιχεία του τρόπου σκέψης και δράσης μου, τη θεωρώ επιτυχημένη γιατί μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά και χωρίς την παρουσία μου.
Σε ό,τι αφορά τα κριτήρια επιλογής των συνεργατών μου, δεν δίνω έμφαση στις τεχνικές δεξιότητες. Αξιολογώ ψηλά τις καλές σπουδές αλλά δεν με νοιάζει τι πτυχίο έχει κάποιος. Επιδιώκω να συνεργάζομαι με «γρήγορους» ανθρώπους, που αναλαμβάνουν ευθύνη, έχουν ενσυναίσθηση, διαθέτουν εναλλακτική σκέψη, χιούμορ και έχουν ενδιαφέροντα εκτός δουλειάς. Μου είναι σημαντικό να θαυμάζω και να εμπιστεύομαι τα μέλη της ομάδας μου. Στην πραγματικότητα επιλέγω τους συνεργάτες μου με κριτήρια που θα τους έκαναν δυνητικά φίλους μου.
HR P.: Στα φετινά HR Awards, κερδίσατε τρία βραβεία. Τι σημαίνουν οι διακρίσεις αυτές για εσάς και πώς σκοπεύετε να τις αξιοποιήσετε ως κίνητρο για τη συνέχεια των προσπαθειών σας;
Ε. Ψ.: Η φετινή διάκριση είναι μεγάλη τιμή και χαρά για εμάς καθώς διακριθήκαμε για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά –αυτή τη φορά με τρία βραβεία: δύο silver στις κατηγορίες Best Change Management Initiatives/Strategy, για το έργο «Relaunching to shape the future: A new beginning with the same great values», και Best Employee Engagement Initiative, για το έργο «Unleashing the pillars of employee engagement: The power of We, Good, Talent & All», που αναφέρεται στη δυναμική των 3+1 βασικών πυλώνων μας. Επίσης, κερδίσαμε ένα bronze στην κατηγορία Best Internal Communication Initiative, για την πρωτοβουλία «Harnessing the Power of We, Talent, Good, All: Our Path to Internal Communication Success». Σε γενικές γραμμές, θα σας έλεγα ότι η ομάδα μας λειτουργεί συμπληρωματικά, συστηματικά, οργανωμένα και «αθόρυβα». Έχει πολύ συγκεκριμένο πλάνο σε ορίζοντα τριετίας και μας είναι ξεκάθαρο που θέλουμε να φτάσουμε και ποιοι είναι οι στόχοι μας κάθε χρονιά. Τα βραβεία έρχονται ως αναγνώριση ότι ακολουθούμε τη σωστή διαδρομή και αποτελούν επιστέγασμα της δουλειάς και των πρωτοβουλιών μας, αλλά και κίνητρο και οδηγό για τη συνέχεια.
HR P.: Πριν κλείσουμε, θα ήθελα να σας ρωτήσω για τη δική σας διαδρομή ως επαγγελματία του HR και γυναίκα που κατέχει θέση ευθύνης. Πώς την έχετε βιώσει, ποια είναι η συνταγή της επιτυχίας και ποια είναι η πιο μεγάλη σας πρόκληση από εδώ και πέρα;
Ε. Ψ.: Το δικό μου ταξίδι στη Cepal ξεκίνησε το 2017. Μετρώ ήδη 6 χρόνια εξαιρετικής δημιουργικής συνεργασίας, σε έναν οργανισμό που αξιολογεί το HR ως στρατηγικό εταίρο, δίνοντάς μου χώρο, πόρους και εμπιστοσύνη να πραγματοποιώ, στο πλαίσιο της ευρύτερης εταιρικής στρατηγικής, το όραμα της ομάδας μου. Γενικότερα, το HR έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια σε διαχειριστή μίας εκτενούς ατζέντας μετασχηματισμών, αποφάσεων και κρίσεων μέσα στους οργανισμούς, και νιώθω ευτυχής που ανήκω στους επαγγελματίες του κλάδου.
Ως γυναίκα που κατέχει θέση ευθύνης, πρέπει να παραδεχτώ ότι ανήκω στην κατηγορία των ευνοημένων, όπου το φύλο δεν λειτούργησε ανασταλτικά στην πραγματοποίηση των στόχων μου. Κατανοώ, ωστόσο, ότι αυτό δεν ισχύει για όλες τις γυναίκες, καθώς ως κοινωνία, ακόμα διατηρούμε συντηρητικές νοοτροπίες σε θέματα ισότητας και συμπερίληψης. Έχω αισθανθεί, όμως αρκετές φορές να κουράζομαι, προσπαθώντας να ισορροπήσω ανάμεσα στην ευθύνη μίας απαιτητικής θέσης και στην προσωπική και οικογενειακή ζωή. Θέλει stamina, καθαρό μυαλό στην προτεραιοποίηση σε σημαντικά και επείγοντα, και διαρκή διαπραγμάτευση με την ενοχική γυναικεία φύση, ώστε να μην τα παρατήσεις.
Δεν ξέρω εάν υπάρχουν συνταγές επιτυχίας: ο ορισμός της επιτυχίας έχει πολλές αναγνώσεις και είναι απόλυτα προσωπικό θέμα. Αυτό που μπορώ να πω με βεβαιότητα είναι πως το αδιαπραγμάτευτο στοιχείο για να προχωρήσει και να εξελιχθεί κάποιος, είναι η συναισθηματική εμπλοκή, η τόλμη και η σκληρή δουλειά. Χωρίς πυροτεχνήματα, αμετροέπεια και φλυαρία, αλλά με ουσία και έργα. Ακόμα και εάν είσαι τυχερός και σου χαριστεί κάτι, πρέπει να μπορείς να το διατηρήσεις – αν και, γενικότερα, δεν πιστεύω στην τύχη καθώς δεν μπορώ να την επηρεάσω. Η βασική πρόκληση για μένα στο εξής, και αυτό που νιώθω ως καθήκον, είναι να μπορώ να κάνω την απόλυτα τεχνοκρατική και μετρήσιμη δουλειά μου με ένα τρόπο που θα έχει αισθητική, δικαιοσύνη και αλήθεια. Και αυτό που θα προκύπτει ως αποτέλεσμα, να έχει τη δύναμη να επηρεάζει θετικά τη ζωή των εργαζομένων της εταιρείας και να τους εξελίσσει ως υπεύθυνα μέλη μιας προοδευτικής κοινωνίας.