Όταν μία φίλη μού τηλεφώνησε έντρομη για να μου πει ότι ολόκληρο το τμήμα Learning and Development, του οποίου ηγούνταν, είχε αποδεκατιστεί και το budget είχε μηδενιστεί, η αντίδρασή μου ήταν εμφατική: «πρόκειται για μία ευκαιρία να καλλιεργήσεις νέα ηγετικά προσόντα» της εξήγησα. Η πρώτη μου ερώτηση ήταν αν, παρά τα όσα συνέβησαν, η ίδια εξακολουθούσε να πιστεύει στον καθοριστικό ρόλο του L&D στο πλαίσιο ενός οργανισμού.

Και όταν έλαβα καταφατική απάντηση καταστρώσαμε από κοινού μία στρατηγική με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
1. Αναδειχθείτε στον learning expert που αντιλαμβάνεται κάθε ξεχωριστή παράμετρο του «επιχειρείν». Πρόκειται για το στάδιο όπου συλλέγετε πληροφορίες. Αφιερώστε χρόνο στο να επισκεφτείτε και να εξοικειωθείτε με όλες τις διαστάσεις των δράσεων του οργανισμού. Μιλήστε με τους ανθρώπους, ακούστε αυτά που έχουν να σας πουν και φανείτε ως ο άνθρωπος που υλοποιεί. Δεν προάγετε τον εαυτό σας σε αυτό το στάδιο. Αλλά αν συνδυάσετε την αναπτυσσόμενη γνώση με τη γνώση για τη λειτουργία του οργανισμού και της εταιρικής στρατηγικής θα μεταβείτε στο επόμενο βήμα.

2. Εμπλακείτε σε σημαντικές για τον οργανισμό ομάδες εργασίας. Ο στόχος σας θα είναι να εργάζεστε στα διάφορα αντικείμενα και να βοηθάτε τον εκάστοτε project leader να πετυχαίνει τους στόχους του. Εμπλακείτε στα projects που μπορείτε να κάνετε τη διαφορά και όπου μπορούν να σας βλέπουν ως πολύτιμο πόρο. Καθώς θα προκύπτουν ζητήματα εκπαίδευσης, βοηθήστε να «κτιστούν» οι λύσεις αλλά όχι να υλοποιηθούν. Θα διασφαλίσετε ότι οι εκπαιδευτικές προτάσεις καλύπτουν ανάγκες αφού γνωρίζετε καλά τι ακριβώς συμβαίνει. Προσπαθήστε να επικυρώσετε τη συνεισφορά της εκπαίδευσης στη συνολική επιτυχία του project. Κρατήστε την επισήμανση και για μελλοντική χρήση.

3. Διατηρήστε την πνευματική σας εγρήγορση και τις επαγγελματικές σας δεξιότητες. Για αυτόν τον σκοπό «χτίστε» ένα δίκτυο συναδέλφων και διατηρήστε επαφή μαζί τους. Αναζητήστε σημαντικά συνέδρια για να μαθαίνετε τι συμβαίνει αλλού και προσπαθήστε να πείσετε το αφεντικό σας ότι έχετε ανάγκη να μείνετε σε επαφή με την αγορά. Αν δεν πείθεται μπορείτε να προτείνετε να μοιραστείτε το κόστος συμμετοχής στα συνέδρια 50-50. Σπάνια κάποιος θα αρνηθεί κάτι τέτοιο αφού θα εκτιμήσει ότι είναι τόσο σημαντικό ώστε επενδύετε και δικά σας χρήματα. Φυσικά αυτό δεν μπορείτε να το κάνετε συχνά για αυτό επιλέξτε με μεγάλη προσοχή τα events. Φροντίστε όσο παρακολουθείτε ένα συνέδριο να θέτετε ερωτήσεις ώστε να σας προσέξουν. Κάτι τέτοιο μπορεί να σας οδηγήσει σε «ομοϊδεάτες» συναδέλφους για να διευρύνετε το δίκτυο των επαφών σας.

4. Δημιουργήστε μία εικονική ομάδα. Καταρτίστε μία λίστα από πιθανούς προμηθευτές, συνεργάτες και συμβούλους που μπορεί να σας δώσουν αυτά που χρειάζεστε όταν έρθει η ώρα. Όταν είστε μικρές ομάδες, με μηδενικό προϋπολογισμό δεν μπορείτε να έχετε εξωτερικούς συνεργάτες. Αλλά τίποτα δεν σας εμποδίζει από το να έχετε μια εικονική ομάδα που αποτελείται από τους ανθρώπους που στο μέλλον θα τους χρειαστείτε. Αυτούς μπορείτε να τους βρείτε ρωτώντας το δίκτυό σας αν γνωρίζουν κάποιον με συγκεκριμένες δεξιότητες. Προσπαθήστε να κρατήσετε επαφή μαζί τους ακόμα και αν δεν τους χρειάζεστε άμεσα.

5. Είστε έτοιμοι για το τελικό στάδιο της μεταμόρφωσης. Δεν είστε πλέον επικεφαλής ενός τμήματος αλλά ένας business partner. Οι συμβουλές σας ποικίλουν: από στρατηγικές παρεμβάσεις μέχρι λεπτομερείς οδηγίες τακτικής. Το δίκτυο των επαφών σας σάς επιτρέπει να βρείτε τους εσωτερικούς συνεργάτες που χρειάζεστε και η εικονική σας ομάδα τους εξωτερικούς παρόχους υπηρεσιών. Οι ενέργειες που έχετε εμπλακεί σας οδηγούν σε ένα υψηλότερο ιεραρχικό επίπεδο και σας αναδεικνύουν σε στρατηγικό συνεργάτη. Είναι η κατάλληλη στιγμή για να συνοψίσετε τον αντίκτυπο που είχε η εκπαίδευση. Συγκεντρώστε όλες τις αξιολογήσεις και τις μελέτες που έχετε σχολαστικά καταγράψει και φτιάξτε μια σύντομη αναφορά για το ρόλο της εκπαίδευσης στα επιτυχημένα εταιρικά αποτελέσματα. Παρουσιάστε το στο Διοικητικό Συμβούλιο της εταιρείας. Το «ανομολόγητο» μήνυμα είναι ότι τίποτα από αυτά που επιτεύχθηκαν δεν θα είχαν συμβεί χωρίς τη δική σας παρέμβαση.

Με όλα τα παραπάνω έχετε αποκτήσει ένα στρατηγικό ρόλο, έχετε συμμετάσχει σε εξαιρετικά projects και έχετε συνεισφέρει τα μέγιστα, γεγονός που αναγνωρίζεται. Επίσης, έχετε αποδείξει ότι ο θετικός αντίκτυπος στα εταιρικά αποτελέσματα δεν προέρχεται από τη μαθηματική πράξη: εργαζόμενοι Χ budget. Οι επιτυχίες είναι αποτέλεσμα μιας νέας γνώσης που αξιοποιείται στις επιχειρηματικές δράσεις ώστε να προσδώσει μια νέα αξία/


Nigel Paine: A thought leader in corporate learning
Ο Nigel Paine είναι ένας change-orientated ηγέτης με μία μοναδική αντίληψη του χώρου των media, της εκπαίδευσης και ανάπτυξης τόσο στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα όσο και στον ακαδημαϊκό χώρο. Διαθέτει μεγάλη εμπειρία στην ηγεσία και στην παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σε δημόσιους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς, ΜΜΕ, παγκόσμιους παίκτες της βιομηχανίας και σε κυβερνητικά αλλά και εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Οι συμβουλευτικές του υπηρεσίες, επικεντρώνονται στη χρήση των τεχνολογιών μάθησης, την οργανωτική ανάπτυξη, την ηγεσία και τη δημιουργικότητα με ιδιαίτερη έμφαση στη μεγιστοποίηση των δυνατοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, την καινοτομία και την απόδοση στο χώρο εργασίας. Ο Ν. Paine είναι ένας στρατηγικός στοχαστής, ικανός να παρακινεί, να ηγείται και να οδηγεί τους οργανισμούς προς την επίτευξη των επιχειρηματικών και επαγγελματικών τους στόχων.

Με άρθρα και white papers, που έχει δημοσιεύσει σε ποικίλα θέματα όπως «Creativity in the Workplace», «Building Corporate Heroes» και «The Future of E-Learning», o N. Paine δίκαια έχει κατακτήσει τον τίτλο του «thought leader» στον ευρύτερο χώρο της εκπαίδευσης.

Τον Απρίλιο του 2002 ανέλαβε την Εκπαίδευση και Ανάπτυξη των εργαζομένων στο BBC και δημιούργησε μία από τις πιο επιτυχημένες εκπαιδευτικές και αναπτυξιακές δραστηριότητες στη Μ. Βρετανία. Σε αυτές περιλαμβάνονται ένα βραβευμένο πρόγραμμα Ηγεσίας, η τέχνη της άτυπης μάθησης, το e-learning, η ανταλλαγή γνώσεων και ένα από τα πιο επιτυχημένα και εύκολα στη χρήση τους intranets στον κόσμο των επιχειρήσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο οργανισμός ανάπτυξης των ανθρώπων του BBC αποτελεί τη μεγαλύτερη μονάδα επιμόρφωσης στον κόσμο, στο χώρο των media.

Αποχώρησε από το BBC τον Σεπτέμβριο του 2006 για να ξεκινήσει τη δική του εταιρεία, η οποία επικεντρώνεται στην ηγεσία, τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και το e-learning. Με την παρακαταθήκη του επιτυχημένου practitioner εργάζεται, ως σύμβουλος, με εταιρείες στην Ευρώπη, τη Βραζιλία, την Αυστραλία και τις ΗΠΑ.

Στο συνέδριο «Elliott Masie’s Learning 2006» στη Φλόριντα, του απενεμήθη ο τίτλος του «Learning Thought Leader» του 2006 και τώρα πια φέρει την εξόχως τιμητική διάκριση του «Masie Learning Fellow». Η ακαδημαϊκή του υπόσταση εξακολουθεί να υφίσταται καθώς διδάσκει, αρκετές εβδομάδες κάθε χρόνο, στο Wharton Business School στη Φιλαδέλφεια σε ένα διδακτορικό πρόγραμμα με αντικείμενο την κατάρτιση Ηγετών.

Μέχρι πρόσφατα ήταν μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ealing Hammersmith και του West London College, του μεγαλύτερου κολλεγίου για περαιτέρω εκπαίδευση στο Λονδίνο. Υπήρξε part-time Chief Executive στο BTSR (Broadcast, Training and Skills Regulator) κατά τη διετία 2006-2007, όπου εισήγαγε βραβεία εκπαίδευσης για το χώρο των media. Έχει διατελέσει επισκέπτης-καθηγητής στο Napier University στο Εδιμβούργο από το 1998. Είναι μέλος του Chartered Institute of Personnel Development και του Royal Society of Arts.