«Αντίδοτο» στο ύπουλο φαινόμενο του Quiet Quitting επιχειρεί να παράσχει ο David Henzel και το πρωτότυπο πρόγραμμά του, Love not Fear. Σκοπός του είναι να συμβάλει στην ανατροπή των ανησυχητικών διεθνών στατιστικών, ξεκινώντας από ένα εφαλτήριο αγάπης και όχι φόβου τόσο cross-business, όσο και διαπροσωπικά.

Δηλώνει δυνατός μέσα στην ευαλωτότητά του, λειτουργεί με αφετηρία την αγάπη, αγανακτεί με την ύπαρξη φόβου όχι μόνο στον εργασιακό χώρο, αλλά και σε κάθε πτυχή της ζωής και πιστεύει ακράδαντα ότι μια ηγεσία η οποία φροντίζει τους ανθρώπους της μπορεί να κάνει κάθε οργανισμό να ευδοκιμήσει.
Ο David Henzel, επιχειρηματίας και ιδρυτής του προγράμματος εκπαίδευσης Lοve not fear, συνεργάστηκε με την Growth Point, μέλος του ομίλου GPA, με σκοπό να φέρει, αποκλειστικά μέσω αυτής, το πρόγραμμα στην Ελλάδα. Ο ίδιος μίλησε στο HR Professional για το project, εξηγώντας ότι στόχος του είναι η βελτίωση της κουλτούρας των επιχειρήσεων, καθώς και η εθελούσια παραμονή των εργαζομένων στην εταιρεία ή τον οργανισμό. Εξέφρασε, παράλληλα, την ανάγκη για αντιμετώπιση του quiet quitting και την ανατροπή στατιστικών, όπως της έκθεσης State of the Global Workplace Report 2023, σύμφωνα με την οποία έξι στους 10 εργαζόμενους διεθνώς το επιλέγουν, εκτελώντας τα απολύτως απαραίτητα με την ελάχιστη προσπάθεια.

HR Professional: Είστε ενεργός επιχειρηματίας για περισσότερα από 20 χρόνια με μεγάλη εμπειρία στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού. Υπάρχει ανθρωποκεντρική ηγεσία και ποια θα λέγατε ότι είναι τα κύρια χαρακτηριστικά της;

David Henzel: Η ανθρωποκεντρική ηγεσία υπάρχει. Πρώτα απ’ όλα, θεωρώ ότι το ενδιαφέρον και η φροντίδα για τους εργαζόμενους είναι πολύ σημαντικά. Στο βιβλίο του, «Conscious Capitalism», ο John Mackey σημειώνει ότι, σε αντίθεση με την απαρχαιωμένη ιδέα του καπιταλισμού ότι μια επιχείρηση υπάρχει για να αυξάνει την αξία των μετόχων της, μία εταιρεία με επίγνωση και συνείδηση μπορεί να επιτύχει θετικά αποτελέσματα για κάθε ενδιαφερόμενο -προμηθευτές, πελάτες, εργαζόμενους, community κ.λπ. Επίσης, υπογραμμίζει ότι αυτές οι επιχειρήσεις είναι, στην πραγματικότητα, πιο επιτυχημένες οικονομικά από εκείνες οι οποίες κοιτάζουν μόνο το βραχυπρόθεσμο κέρδος. Μετά από το βιβλίο αυτό, επέστρεψα στην επιχειρηματικότητα και ίδρυσα μία εταιρεία business process outsourcing (BPO) recruiting και μία business proposals εταιρεία, οι οποίες θα είχαν πολλούς εργαζόμενους και θα τους παρείχαν εξαιρετική κουλτούρα.

Η ανθρωποκεντρική ηγεσία μπορεί να παρομοιαστεί με μία αθλητική ομάδα, όπου οι άνθρωποι χρειάζεται να είναι πραγματικά ενθουσιασμένοι και να νοιάζονται για κάθε μέλος της ομάδας για να παίξουν καλά μαζί. Το ίδιο και η ηγεσία της χρειάζεται πραγματικά να ενδιαφέρεται για τα μέλη της ομάδας. Ειδικά για τις νεότερες γενιές εργαζομένων, οι εποχές του command-control, όπου ο εργαζόμενος πιεζόταν από τον φόβο, δεν υφίστανται πια, διότι έχει παρέλθει το relevance με αυτές. Ιδίως η Generation Z επιθυμεί να εργάζεται σε αντικείμενο που την εμπνέει και με ανθρώπους από τους οποίους μπορεί να αντλήσει έμπνευση από το όραμά τους.

Γι’ αυτό και οι εταιρείες χρειάζεται να επικοινωνούν αυτά τους τα γνωρίσματα ήδη από τη διαδικασία πρόσληψης, συμπεριλαμβάνοντας, για παράδειγμα, κάποιο video όπου ο Υπεύθυνος Προσλήψεων θα παρουσιάζει την αποστολή, το όραμα και τις αξίες και τους στόχους της εταιρείας.

Κατά τη γνώμη σας, μπορεί μια επιχειρηματική στρατηγική, όσο σπουδαία και αν είναι, να υπάρξει χωρίς μια επιχειρηματική κουλτούρα η οποία θα ενθαρρύνει τους ανθρώπους να εφαρμόσουν το όραμα της εταιρείας;

Μία τέτοια στρατηγική μπορεί να λειτουργήσει. Αλλά το μόνο που θα καταφέρει η εταιρεία είναι να επιβιώσει, όχι να θριαμβεύσει.

Το project σας Managing Happiness απευθύνεται σε επιχειρηματίες οι οποίοι επιθυμούν να επιτύχουν σε επαγγελματικό και προσωπικό επίπεδο μέσω ομαδικής καθοδήγησης. Πιστεύετε ότι μια κουλτούρα ευτυχίας στον εργασιακό χώρο είναι εφικτή; Ποια τα τρία βήματα με τα οποία οι ηγέτες μπορούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους τους να την επιτύχουν;

Θεωρώ ότι η επίτευξη μίας κουλτούρας ευτυχίας σχετίζεται άμεσα με το τρίπτυχο ΑΤΜ, «alignment – trust – motivation». Εάν οι εταιρείες προσλαμβάνουν ανθρώπους ευθυγραμμισμένους με το όραμά τους, εάν συμφωνούν με τις βασικές αξίες τους, τότε, πρώτα απ’ όλα, θα συνεργάζονται με ανθρώπους οι οποίοι αισθάνονται ενθουσιασμό για την εργασία τους. Επίσης, στο τρίπτυχο αυτό εντάσσεται και η εμπιστοσύνη. Για παράδειγμα, σε μία άσκηση που κάνουμε στο Love not Fear, την άσκηση «Life line», ζητούμε από τους συμμετέχοντες να μοιραστούν με τις ομάδες τους τυχόν εμπόδια και σκαμπανεβάσματα της ζωής τους. Διότι, μετά από αυτό, δεν υπάρχει πλέον ο «Γιώργος από το marketing», αλλά ο Γιώργος, ο οποίος βίωσε, για παράδειγμα, μία σημαντική απώλεια στην παιδική του ηλικία. Επιτυγχάνεται, δηλαδή, μία μοναδική σύνδεση μεταξύ των ανθρώπων, διότι αφαιρούν τις μάσκες. Ουσιαστικά, ο σκοπός είναι η συνεργασία με ανθρώπους τους οποίους συμπαθείτε, σας αρέσουν, τους οποίους εμπιστεύεστε. Και τότε γίνεται πολύ πιο εύκολο να εργαστείτε με γνώμονα το mission και το όραμα της εταιρείας σας.

Το quiet quitting αναδεικνύεται σε σημαντική τάση στον σύγχρονο εργασιακό χώρο. Πιστεύετε ότι είναι μια κατάσταση η οποία μπορεί να αντιστραφεί; Ποιες οι τρεις κορυφαίες πρακτικές τις οποίες χρειάζεται να εφαρμόσουν οι ηγέτες για να το αποτρέψουν;

Η δημιουργία μιας σπουδαίας εταιρικής κουλτούρας, η οποία προσελκύει τους ανθρώπους στην εταιρεία η οποία την εφαρμόζει θεωρώ ότι ξεκινά πραγματικά με την πρόσληψη ατόμων τα οποία διαθέτουν ενθουσιασμό για αυτήν. Ακολούθως, εξαρτάται και από την ηγετική ομάδα της εκάστοτε εταιρείας, ενώ, στη συνέχεια, διαχέεται top down.
Οι άνθρωποι της εταιρείας, ανεξαρτήτως ιεραρχικής θέσης, θα πρέπει να «ζουν» την κουλτούρα της. Αυτό που λειτουργεί πραγματικά καλά στις εταιρείες και στους πελάτες είναι να εστιάζετε πραγματικά στις βασικές αξίες και να στηρίζετε σε αυτές κάθε απόφασή σας.

Παράλληλα, με το να μοιράζεστε πάντα με τους ανθρώπους σας τους λόγους για τους οποίους λαμβάνετε κάθε απόφαση, εξηγώντας την στην ομάδα σας με βάση το όραμα, το mission και τις αξίες σας, επιτυγχάνετε να βρίσκονται προοδευτικά σε θέση να λαμβάνουν και οι ίδιοι τις σωστές, ταιριαστές αποφάσεις.
Άλλωστε, οι άνθρωποι χρειάζονται νόημα στην εργασία τους χωρίς το micro-management το οποίο παρατηρείται συχνά, ώστε να αξιοποιείται το maximum των δυνατοτήτων τους. Όσον αφορά δε στις προκαταλήψεις της ελληνικής κοινωνίας σχετικά με την ανάληψη νέων ή επιπρόσθετων projects, χρειάζεται μια αλλαγή νοοτροπίας, η οποία, θεωρώ, ότι θα επέλθει γρήγορα, καθώς οι εταιρείες οι οποίες εφαρμόζουν τα παραπάνω, θα αναπτυχθούν πολύ ταχύτερα και θα προσελκύσουν τα κορυφαία ταλέντα, έναντι εκείνων που θα μείνουν πίσω.

Επίσης, είμαι μεγάλος οπαδός πολλών bonus τα οποία βασίζονται στην απόδοση, όπως ομαδικά bonus και μερίδιο από τα κέρδη. Και αυτό, διότι οι άνθρωποι χρειάζεται να βλέπουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους και στην τσέπη τους. Αυτός, άλλωστε, είναι ο τρόπος να δημιουργήσετε intrapreneurs, εργαζόμενους δηλαδή οι οποίοι θα λειτουργούν ως CEOs του εαυτού τους, αντιμετωπίζοντας το προϊόν της εργασίας ως «κτήμα» τους. Σε αυτό ακριβώς συμβάλλουμε και με το Managing Happiness, με βάση το όραμα, το mission και τις αξίες της εταιρείας σας.

Πρόσφατα, αναθέσατε την αποκλειστική προσφορά του Love Not Fear στην Ελλάδα στην Growth Point. Τι σας ενέπνευσε να δημιουργήσετε το πρόγραμμα και πώς πιστεύετε ότι η φιλοσοφία του μπορεί να συμβάλει στην καλλιέργεια μιας ενδυναμωτικής κουλτούρας η οποία μειώνει το quiet quitting στις ελληνικές επιχειρήσεις;

Συνήθως, η σχέση με το Love not Fear ξεκινά όταν οι επιχειρηματίες ή οι CEOs συμμετέχουν ενεργά σε αυτό, με σκοπό την προσωπική τους εξέλιξη.
Και όταν διαπιστώνουν τα οφέλη του στην προσωπική τους ζωή, διερωτώνται τι θα γινόταν εάν το προσέφεραν και στα μέλη της ομάδας τους. Έχω πάθος να μεταδίδω την αγάπη και όχι τον φόβο. Έχω στόχο να δώσω στους ανθρώπους να καταλάβουν ότι κάθε απόφαση στη ζωή πρέπει να λαμβάνεται με βάση την αγάπη, όχι τον φόβο, ώστε να αντιληφθούν πραγματικά τι είναι αυτό το οποίο επιθυμούν από και να το κυνηγήσουν. Διότι πιστεύω ότι αυτό θα έχει τόσο μεγάλο αντίκτυπο στη ζωή τους, όσο είχε και στη δική μου. Είναι ο λόγος για τον οποίο πιστεύω ότι βρίσκομαι σε αυτόν τον πλανήτη και γι’ αυτό θέλω να διαδώσω το μήνυμα αυτό όσο το δυνατόν περισσότερο. Και με την GPA επιτύχαμε την τέλεια συμβιωτική σχέση.

Επιπλέον, θεωρώ ότι η επίγνωση ότι είμαστε ευάλωτοι και ανοικτοί αποτελεί, επίσης, κλειδί για έναν επιτυχημένο και ευτυχισμένο εργασιακό βίο. Διότι, όταν μοιραζόμαστε προσωπικά θέματα και δείχνουμε ποιοι πραγματικά είμαστε, είτε συνδεόμαστε με τους ανθρώπους πολύ βαθύτερα ή τους απομακρύνουμε σε μικρό χρονικό διάστημα, καθένα από τα οποία έχει το δικό του όφελος.