Σε μία περίοδο που οι περισσότερες επιχειρήσεις είναι επιφυλακτικές, η Deloitte επενδύει στην παροχή Υπηρεσιών Ανθρώπινου Δυναμικού και ενισχύει την ομάδα της με 2 νέα έμπειρα στελέχη. Η Ελεάνα Γιαμπανά, Partner, Human Capital Services και ο Πέτρος Μίχος, Director, Executive Search & Selection, μιλούν στο HR PROFESSIONAL για τις ανάγκες της αγοράς, το μέλλον και τις υπηρεσίες της Deloitte.

HR Professional: Πείτε μας λίγα λόγια για την Deloitte.

Ελεάνα Γιαμπανά: Η Deloitte Ελλάδας είναι µέλος της Deloitte Touche Tohmatsu Limited (DTTL), του μεγαλύτερου οργανισμού παροχής επαγγελματικών υπηρεσιών παγκοσμίως με περίπου 170.000 εργαζόμενους σε περισσότερες από 140 χώρες. Στην Ελλάδα, η «Deloitte Χατζηπαύλου Σοφιανός και Καμπάνης Α.Ε.» παρέχει ελεγκτικές υπηρεσίες και η «Deloitte Business Solutions Χατζηπαύλου Σοφιανός και Καμπάνης Α.Ε» χρηματοοικονομικές, φορολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες. Με 400 άτομα προσωπικό και γραφεία στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, η Deloitte δραστηριοποιείται σε όλους τους κυρίαρχους τομείς της οικονομίας.

HR Professional: Γιατί αποφάσισε η εταιρεία να ενισχύσει τις υπηρεσίες Ανθρώπινου Δυναμικού προς πελάτες (Human Capital Services) σε μία τόσο δύσκολη εποχή;

Ελεάνα Γιαμπανά: Σε αντίθεση με την εποχή που θέλει τον επιχειρηματικό κόσμο να περιορίζει τις επενδύσεις του, η Deloitte αποφάσισε να ενισχύσει το τμήμα Υπηρεσιών Ανθρώπινου Δυναμικού (Human Capital Services) γιατί πιστεύει πως η διαχείριση του ανθρώπινου παράγοντα θα αποτελέσει μεγάλη πρόκληση για τις επιχειρήσεις στη χώρα μας. Η ύφεση που βιώνει η ελληνική οικονομία έχει αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις οργανώνουν, διοικούν και εξελίσσουν το ανθρώπινο δυναμικό τους.

Οι εταιρείες καλούνται, ήδη, να επιλύσουν πολύ σημαντικά και πρακτικά θέματα όπως: πώς θα πετύχουν τη βέλτιστη εσωτερική οργάνωση, με ποιο τρόπο θα μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη χωρίς να παρεμποδίσουν τις προοπτικές ανάπτυξης και πώς θα διασφαλίσουν ότι ακόμη και στις πλέον αντίξοες συνθήκες δεν θα χάσουν τα σημαντικά και ταλαντούχα εκείνα στελέχη, που τους είναι απαραίτητα για να πραγματοποιήσουν τους μακροπρόθεσμους στόχους τους.

HR Professional: Τι σημαίνει Human Capital για την Deloitte και ποιες υπηρεσίες προσφέρει;

Ελεάνα Γιαμπανά: Στο Human Capital της Deloitte προσφέρουμε υπηρεσίες σε 3 τομείς. Τον ένα σας τον περιέγραψα ήδη και είναι αυτός ο οποίος συνδέεται με την οργάνωση μίας επιχείρησης από την άποψη του ανθρώπινου δυναμικού, δηλαδή με το οργανόγραμμα, τις περιγραφές θέσης εργασίας, τα επίπεδα μισθών και παροχών, τις αξιολογήσεις κτλ.

Οι υπηρεσίες αυτές συνδέονται άμεσα με τους στρατηγικούς στόχους μίας εταιρείας και είναι ιδιαίτερα επίκαιρες, καθώς ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις επανεξετάζουν τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας τους. Επίσης, οι υπηρεσίες αυτές αποκτούν ιδιαίτερη σημασία σε περιπτώσεις συγχωνεύσεων ή εξαγορών.

Ο δεύτερος τομέας είναι νέος για την Deloitte Ελλάδος, ονομάζεται Deloitte Academy και σχετίζεται με την εκπαίδευση και ενημέρωση που προσφέρουμε στον επιχειρηματικό κόσμο τόσο σε εξειδικευμένα τεχνικά θέματα όσο και σε θέματα γενικού ενδιαφέροντος. Στην Deloitte Academy αξιοποιούμε την τεράστια γνώση και εμπειρία που διαθέτει ένας οργανισμός όπως η Deloitte -στην Ελλάδα και διεθνώς- και οργανώνουμε σεμινάρια, ημερίδες και ανοιχτές ομιλίες. Οι εκδηλώσεις αυτές απευθύνονται είτε σε συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας, όπως για παράδειγμα η εφαρμογή των Αμερικάνικων Λογιστικών Προτύπων στις ναυτιλιακές εταιρείες, είτε ενδιαφέρουν γενικότερα τις επιχειρήσεις όπως οι βέλτιστες πρακτικές αμοιβών και παροχών για εκπατρισμένα στελέχη.

Τέλος, ο τρίτος τομέας είναι αυτός της εξεύρεσης και επιλογής στελεχών. Είναι σημαντικό να αναφέρω ότι σε μία επιχείρηση όπως η Deloitte εκτός από την τεχνογνωσία που διαθέτουμε στην Ελλάδα, υπάρχει επίσης τεράστια γνώση και εμπειρία σε διεθνές επίπεδο. Αυτό σημαίνει ότι έχουμε τη δυνατότητα να γνωρίζουμε τον τρόπο που έχουν αντιμετωπίσει τα ίδια ή παρόμοια θέματα επιχειρήσεις σε ολόκληρο τον κόσμο, να ανταλλάξουμε απόψεις με τους ανθρώπους του χώρου μας και να επιλέξουμε εκείνη τη λύση που ταιριάζει καλύτερα στις ανάγκες του πελάτη μας. Αυτό μας προσφέρει μεγάλη σιγουριά ότι θα προτείνουμε στον πελάτη μας το καλύτερο.


HR Professional: Αναφέρατε ότι παρέχετε υπηρεσίες εξεύρεσης στελεχών. Υπάρχουν ανάγκες; Κινείται η αγορά των στελεχών;

Πέτρος Μίχος: Όσο οι εταιρείες θα προσπαθούν να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μέσω των στελεχών τους, η αγορά θα κινείται. Η Deloitte θεωρεί ότι μετά από μία περίοδο σχετικής στασιμότητας, η αγορά δείχνει κάποια κινητικότητα. Οι λόγοι της στασιμότητας είναι ευνόητοι, οι αιτίες της επανεκκίνησης όμως έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον: μόνον όσες επιχειρήσεις επιτεθούν, για να χρησιμοποιήσω ποδοσφαιρική ορολογία, θα πετύχουν «γκολ»… οι άλλες, στην καλύτερη των περιπτώσεων, θα μείνουν στο μηδέν. Το μηδέν όμως δεν δίνει πρωταθλήματα.

Η εμπειρία των τελευταίων μηνών είναι συνολικά  θετική. Οι πελάτες μας ανησυχούν και προβληματίζονται για την επιβίωση, και εφόσον αυτή εξασφαλισθεί, για την ανάπτυξή τους. Και όμως και τα δύο περνούν μέσα από τα στελέχη τους. Αυτά θα επιτύχουν την καλύτερη διαχείριση δανειακών υποχρεώσεων και εισπράξεων, αυτά θα εξασφαλίσουν το άνοιγμα σε μια ξένη αγορά, αυτά θα παρουσιάσουν τα σχέδιά τους σε επενδυτές στο εξωτερικό.

HR Professional: Ποιο είναι το προφίλ των εταιρειών που συνεχίζουν να προσλαμβάνουν;

Πέτρος Μίχος: Εν αντιθέσει με την παγιωμένη λογική, ότι δηλαδή υπάρχουν κλάδοι οι οποίοι είναι πιο δραστήριοι από άλλους, η Deloitte υποστηρίζει ότι υπάρχουν εταιρείες πιο δραστήριες από άλλες. Οι επιχειρήσεις αυτές είναι εκείνες που πιστεύουν στις δυνάμεις τους, στο επιχειρηματικό τους πλάνο και στη δυναμική τους, στους ανθρώπους και στα προϊόντα ή στις υπηρεσίες τους… στην ευκαιρία με λίγα λόγια.

Η παγιωμένη λογική λέει ότι οι τράπεζες δεν προσλαμβάνουν. Και όμως, προσλαμβάνουν έμμεσα, προκειμένου να καταφέρουν να διαχειριστούν επιχειρήσεις στις οποίες έχουν επενδύσει. Στρέφονται στη Deloitte και μας ζητούν Interim Managers. Στελέχη, δηλαδή, τα οποία έχουν εμπειρίες από turnarounds, distressed assets και δύσκολες καταστάσεις και θα ηγηθούν αυτών των εταιρειών, για δεδομένο χρονικό διάστημα, φέρνοντας υπεραξίες στους μετόχους.

Ειδικά σε περιπτώσεις που οι μέτοχοι είναι πολλοί, όπως για παράδειγμα σε περιπτώσεις ομολογιακών δανείων, είναι σημαντικό τα στελέχη τα οποία θα προσληφθούν να είναι κοινής αποδοχής. Επιπλέον, η παγιωμένη λογική λέει ότι εταιρείες στα ΜΜΕ δεν προσλαμβάνουν. Και όμως, προσλαμβάνουν στελέχη που θα τις βοηθήσουν με τις ταμιακές ροές τους, στελέχη τα οποία κατανοούν το πώς η ψηφιοποίηση θα τις επηρεάσει.

HR Professional: Ποιο είναι το προφίλ των στελεχών που έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση;

Πέτρος Μίχος: Θεωρώ ότι καθώς οι καιροί είναι «πονηροί», οι επιχειρήσεις αποζητούν τη λιγότερο «διακινδυνευμένη» λύση. Αυτό σημαίνει ότι στρέφονται σε στελέχη τα οποία έχουν επιδείξει σταθερότητα, συνετές κινήσεις και, κυρίως, στελέχη των οποίων τα επιτεύγματα είναι εμφανή.

Αν έπρεπε να ορίσω κάτι πιο συγκεκριμένο, θα έλεγα ότι όσοι έχουν εμπειρία στο άνοιγμα αγορών, από όποιο μετερίζι και αν τις έχουν αποκτήσει (οικονομική διεύθυνση, εμπορική κλπ.), δεν πρέπει να φοβούνται για το επόμενο βήμα τους, καθώς η ζήτηση είναι έντονη και θα συνεχίσει να εντείνεται όσο οι ελληνικές επιχειρήσεις αναζητούν διεξόδους ανάπτυξης.

Εδώ να σημειώσω ότι δεν είναι μόνο οι επιχειρήσεις «φοβισμένες». Και τα στελέχη, τα οποία αυτή τη στιγμή εργάζονται, είναι πολλές φορές αδικαιολόγητα επιφυλακτικά στο να μετακινηθούν επειδή θεωρούν ότι ο κίνδυνος, τον οποίον ενέχει μία μετακίνηση, είναι πολύ μεγάλος, και ως εκ τούτου ενδεχομένως να χάνουν σημαντικές ευκαιρίες.

HR Professional: Πώς βλέπετε να διαμορφώνονται τα πράγματα στο μέλλον;

Ελεάνα Γιαμπανά: Η εποχή που διανύουμε είναι αναμφισβήτητα δύσκολη. Ανέκαθεν, όμως, οι επιχειρήσεις προσαρμόζονταν στις εκάστοτε συνθήκες και έβρισκαν λύσεις ακόμη και στα πιο δύσκολα προβλήματα. Η μεγάλη διαφορά, που ελπίζουμε πως θα χαρακτηρίσει την εποχή μας, είναι ότι η ανάγκη προσαρμογής και βελτίωσης σήμερα δεν αφορά μόνο στον ιδιωτικό τομέα αλλά και στο δημόσιο, στον οποίο ένα από τα πιο σημαντικά θέματα είναι ο ανθρώπινος παράγοντας και η καλύτερη διαχείρισή του.