O Δημήτρης Γκανούδης, Γενικός Διευθυντής, Great Place to Work® Hellas και ο Γιώργος Μαύρος, Country Manager, Great Place to Work® Hellas, μας μιλούν για τα 20 χρόνια που κλείνει ο θεσμός και για τις εταιρείες που διακρίθηκαν φέτος, ενώ μάς αποκαλύπτουν τι διαφορετικό θα συμβεί στη φετινή «επετειακή» απονομή των βραβείων και τι σχεδιάζουν για το μέλλον.

HR Professional: Φέτος, ο διαγωνισμός Best Workplaces συμπληρώνει τα 20 χρόνια του. Μπορείτε να μας κάνετε έναν σύντομο απολογισμό αυτών των ετών;

Δημήτρης Γκανούδης: Μία πολύ πλούσια 20ετία! Αν αναλογισθεί κανείς τι έχει αλλάξει από την εποχή που μπήκαμε στον αιώνα μας, τα τελευταία 20 χρόνια, μέχρι σήμερα, θα δούμε πολλές αλλαγές και ανακατατάξεις. Ιδιαίτερα για την Ελλάδα, στον επιχειρηματικό, οικονομικό και κατά συνέπεια στον εργασιακό χώρο, ζήσαμε πολλά σημαντικά γεγονότα. Ας θυμηθούμε μόνο ότι μετά από μια ανοδική οικονομική πορεία και ευμάρεια, ήρθε η κρίση με τα μνημόνια, τα capital controls και την εργασιακή ανασφάλεια. Και, αναμένοντας την έξοδο μέσα από αυτά, μας βρήκε η πανδημία, και πάνω που θεωρούσαμε ότι το 2022 θα είναι η έναρξη μίας νέας εποχής ανάπτυξης, μας έχει βρει ο πόλεμος στην Ουκρανία με όλες τις -προς το παρόν κυρίως ενεργειακές- συνέπειες. Είδαμε μέσα σε αυτά τα χρόνια, εντυπωσιακές εταιρικές εκδηλώσεις και ταξίδια επιβράβευσης και ανταμοιβής, με αεροπορικούς εξωτικούς προορισμούς και 5στερα ξενοδοχεία, να προσγειώνονται σε ελληνικές λουτροπόλεις και σε τοπικές ταβέρνες.

Την περίοδο των capital controls, είδαμε πολυεθνικές επιχειρήσεις να μεταφέρουν, οδικώς ή αεροπορικώς, μετρητά από το εξωτερικό για να στηρίξουν τους εργαζομένους τους, είδαμε επιχειρήσεις και εργασιακά σωματεία να μοιράζονται την ευθύνη και τις αποφάσεις για επιβεβλημένη μείωση του προσωπικού τους, και πολύ πρόσφατα με την πανδημία και το lockdown, είδαμε εταιρείες για τις οποίες η εξ αποστάσεως εργασία αποτελούσε θέμα συζήτησης ετών, μέσα σε χρόνο ρεκόρ να μεταφέρουν όλη τους τη δραστηριότητα remotely.
Γεγονότα τα οποία καθορίζουν τη συναισθηματική και ψυχολογική διάθεση όλων των εργαζομένων, όλων μας, ταυτόχρονα, όμως, επιβεβαιώνουν την αλήθεια που βρίσκεται πίσω από κάθε ανθρώπινη σχέση και αξιολογούμε όλα αυτά τα χρόνια: Το αίσθημα της εμπιστοσύνης στον άλλον και, εν προκειμένω, τις σχέσεις εμπιστοσύνης που έχουν αναπτυχθεί μεταξύ διοικούντων και εργαζομένων.

HR R.: Η νέα -post covid- «κανονικότητα» που έχει διαμορφωθεί στο εργασιακό περιβάλλον, προσέδωσε κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στον φετινό διαγωνισμό; Υπήρξε κάτι διαφορετικό που προέκυψε ως παρατήρηση;

Δ. ΓΚ.: Το βασικό χαρακτηριστικό που διακυβεύθηκε στον εργασιακό χώρο το τελευταίο διάστημα με την πανδημία, ήταν αυτό της επαφής και της συντροφικότητας. Για να μην μιλήσω βέβαια και για το αίσθημα της ανασφάλειας, όχι μόνο της εργασιακής, αλλά της φυσικής, της υγείας, της ζωής των εργαζομένων και των οικογενειών τους, το οποίο το πρώτο διάστημα της πανδημίας ήταν κυρίαρχο.

Οι εταιρείες προσπάθησαν να χειριστούν αυτά τα δεδομένα ορίζοντας, κατά κάποιον τρόπο, προτεραιότητες. Αρχικά, σε επίπεδο υγείας, προσπάθησαν να προσφέρουν στους εργαζόμενους το αίσθημα της ασφάλειας, δίνοντας οδηγίες, ορίζοντας πρωτόκολλα και κανόνες εργασίας, μοιράζοντας υγειονομικό υλικό (μάσκες, αντισηπτικό υγρό, γάντια κ.ά.), αποστέλλοντας ψώνια και τρόφιμα στο σπίτι, θέτοντας στη διάθεση των εργαζομένων ειδικούς για ψυχολογική υποστήριξη. Όλα αυτά έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην αίσθηση της αντίληψης του πώς η εταιρεία αντιμετωπίζει και μεριμνά για τους εργαζομένους της. Στις περισσότερες περιπτώσεις, ενίσχυσε το δέσιμο των εργαζομένων με την εταιρεία τους.

Στη συνέχεια, η αναγκαστική εξ αποστάσεως εργασία, επέβαλε νέους τρόπους επικοινωνίας και ανταλλαγής πληροφόρησης. Οι διαδικτυακές συναντήσεις έγιναν κανόνας -για πολλές εταιρείες συνεχίζονται ακόμα- και αναζητήθηκαν ευφάνταστοι τρόποι, όπου, παρά τη φυσική απόσταση, οι εργαζόμενοι να νιώθουν κοντά και να μοιράζονται κοινές εμπειρίες. Έχουμε παραδείγματα όπου ο πρωινός καφές στο γραφείο συνεχίσθηκε διαδικτυακά, αφού κάποιες εταιρείες έστελναν την ίδια στιγμή delivery καφέ στα σπίτια των εργαζομένων, για να το πιούν παρέα όλοι μαζί, αλλά πλέον στην οθόνη! Πάντως, αυτό που έχει μείνει στην post-covid εποχή (παίρνοντας ως δεδομένο ότι η πανδημία τελειώνει) είναι η εγκατάσταση της εξ αποστάσεως εργασίας, κάτι που δημιουργεί νέα δεδομένα. Βέβαια, ακόμα -για τις περισσότερες εταιρείες- το mix εργασία από σπίτι/ γραφείο δεν έχει κατασταλάξει, είναι υπό διαμόρφωση, αλλά -από ότι φαίνεται- οδηγούμαστε σε μια ευέλικτη υβριδική πραγματικότητα.

HR R.: Για ποιον λόγο οι εταιρείες αναζητούν τη διάκριση αυτή; Τι κάνει ξεχωριστό τον διαγωνισμό Best Workplaces;

Δ. ΓΚ.: Οι επιχειρήσεις αγαπούν πολύ τη συνολική διαδικασία και τα κριτήρια αξιολόγησης. Η διάκριση μίας εταιρείας οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στην άποψη που εκφράζουν οι εργαζόμενοι για αυτήν και αυτό συγκινεί πάντα τους διοικούντες. Είναι η απόδειξη ότι οι εταιρικές πρακτικές βρίσκουν ανταπόκριση στους εργαζόμενους και η επιβεβαίωση ότι οι ενέργειες αυτές είναι σωστές και ενδεδειγμένες. Νομίζω ότι πίσω από τη διαδικασία για συμμετοχή και διάκριση στη λίστα Best Workplaces™ υπάρχει ένα μεγάλο πλήθος ωφελημάτων που εισπράττει κάθε εταιρεία. Εκτός από τη διάκριση, καταξίωση και προβολή της εταιρείας όταν επιτυγχάνει την ένταξή της στη λίστα, υπάρχει η δυνατότητα της Πιστοποίησης, (Great Place to Work® CertifiedΤΜ ), η οποία αποκτάται όταν μία εταιρεία αξιολογήσει το εργασιακό της περιβάλλον με τη μεθοδολογία και τα εργαλεία μας και πετύχει κάποια standards, τα οποία έχει καθιερώσει διεθνώς το Great Place to Work®. Το σημαντικότερο, όμως, όφελος για κάθε εταιρεία, ανεξάρτητα από την ένταξη στη λίστα, είναι η κατανόηση του πώς αξιολογούν οι εργαζόμενοί της το εργασιακό τους περιβάλλον, πώς αυτή η αξιολόγηση συγκρίνεται με τις καλύτερες εταιρείες της αγοράς, ποιες είναι οι «περιοχές» που θα μπορούσε να βελτιώσει και με ποιον τρόπο.

HR R.: Ποια είναι τα οφέλη των εταιρειών από τη διάκρισή τους; Όσον αφορά στις εταιρείες που δεν διακρίνονται, υπάρχουν οφέλη τα οποία αποκομίζουν;

Γιώργος Μαύρος: Τα οφέλη από μία πιθανή διάκριση στη λίστα Best WorkplacesΤΜ είναι σημαντικά, τόσο εσωτερικά, όσο και προς την αγορά. Εσωτερικά, τονώνει το ηθικό και την υπερηφάνεια των εργαζομένων για την εταιρεία τους και τους δείχνει έμπρακτα ότι εργάζονται σε μία εξαιρετική εταιρεία. Προς τα έξω, είναι μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για την εταιρεία να ενδυναμώσει το brand της ως εργοδότης, αποκομίζοντας οφέλη, όπως το να λαμβάνει περισσότερα και καλύτερα βιογραφικά όταν αναζητεί στελέχη, αλλά και ενδυναμώνοντας το ESG rating της, που γίνεται όλο και πιο σημαντικό.
Οι εταιρείες που δεν διακρίνονται, αποκομίζουν πολύ σημαντικά οφέλη από την αξιολόγηση του εργασιακού τους περιβάλλοντος, μέσω της μεθοδολογίας του Great Place to Work®, που θα τους βοηθήσει να εστιάσουν στη βελτίωση της εργασιακής τους κουλτούρας. Η δημιουργία μίας εξαιρετικής εργασιακής κουλτούρας είναι πολύ σημαντικότερη από οποιαδήποτε βράβευση, καθώς η εταιρεία απολαμβάνει σημαντικότατα οφέλη, όπως πιο ευχαριστημένους πελάτες, μειωμένο turnover εργαζομένων και υψηλότερο Employee Net Promoter Score.

HR R.: Πόσο σημαντική είναι η πιστοποίηση από το Great Place to Work® για μία εταιρεία; Πού οφείλεται ο ολοένα αυξανόμενος αριθμός των εταιρειών που τη λαμβάνουν τα τελευταία χρόνια;

Γ. Μ.: Η πιστοποίηση Great Place to Work® Certified έχει πράγματι αγκαλιαστεί από την αγορά τα τελευταία 2 χρόνια που την εισαγάγαμε. Ήρθε και γέμισε ένα κενό στην αγορά με μία αναγνώριση που δεν είναι τόσο ανταγωνιστική και δύσκολή, όσο η ένταξη στη λίστα Best Workplaces. Οι εταιρείες που επιλέγουν να πιστοποιηθούν για την εργασιακή τους εμπειρία, καταλαβαίνουν τη σημασία δημιουργίας μία καλής εμπειρίας για τον εργαζόμενο, αλλά παράλληλα, θέλουν να μπορούν να επικοινωνήσουν αυτό το καλό εργασιακό περιβάλλον και προς την αγορά. Η πιστοποίηση είναι μία πιο απλή διαδικασία σε σχέση με την υποψηφιότητα για τη λίστα Best WorkplacesΤΜ, καθώς το μόνο κριτήριο είναι η συμπλήρωση, από όλους τους εργαζόμενους της εταιρείας, του ερωτηματολογίου Trust Index.
Επίσης, η πιστοποίηση είναι πολύ πιο άμεση, καθώς η εταιρεία, μετά τη διεξαγωγή της έρευνας, μαθαίνει άμεσα αν έχει πιστοποιηθεί και δεν χρειάζεται να περιμένει μία φορά τον χρόνο την ανακοίνωση, όπως γίνεται με τη λίστα Best Workplaces. Οι παραπάνω λόγοι, σε συνδυασμό με μία αγορά εργασίας που είναι πολύ ανταγωνιστική τα τελευταία χρόνια για τη διατήρηση και προσέλκυση ικανών στελεχών, αλλά ακόμα και εργατικού δυναμικού, έχει ενθαρρύνει πολλές εταιρείες να αναζητήσουν τρόπους να ενισχύσουν το employer brand τους. Η πιστοποίηση Great Place to Work® Certified είναι ένα σημαντικό εργαλείο στα χέρια των υπευθύνων κάθε εταιρείας που θέλει να διαφοροποιηθεί ως εργοδότης με τη σφραγίδα ενός 3ου ανεξάρτητου, αναγνωρίσιμου φορέα, όπως το Great Place to Work®.

HR R.: Μέσα από τα 20 χρόνια της διεξαγωγής του διαγωνισμού, ποιο είναι -κατά τη γνώμη σας- το «διαχρονικό» μυστικό για τους οργανισμούς που επιθυμούν να «χτίσουν» ένα εξαιρετικό εργασιακό περιβάλλον;

Δ. ΓΚ.: Πολλές εταιρείες πιστεύουν ότι οι υψηλές αμοιβές, οι πλουσιοπάροχες παροχές και τα εντυπωσιακά γραφεία είναι αυτά που κάνουν τη διαφορά. Αν και αυτά τα 3 είναι καλά και χρήσιμα, δεν είναι αυτά που με βάσει τις έρευνες του Great Place to Work® εδώ και 30 χρόνια δημιουργούν το καλό εργασιακό περιβάλλον. Το σημαντικότερο στοιχείο είναι να υπάρχει μία κουλτούρα Εμπιστοσύνης μεταξύ εταιρείας και εργαζομένων. Η Εμπιστοσύνη χτίζεται δουλεύοντας πάνω σε 5 διαστάσεις, που είναι η Αξιοπιστία, ο Σεβασμός, η Δικαιοσύνη, η Συντροφικότητα και η Υπερηφάνεια. Η εταιρεία που θα επενδύσει πάνω στη βελτίωση, για παράδειγμα, της εσωτερικής επικοινωνίας, της φροντίδας στον εργαζόμενο, της ανάγκης να είναι ο εαυτός του/της στον χώρο εργασίας, θα δημιουργήσει ένα πολύ καλύτερο εργασιακό περιβάλλον και ας μην έχει τη δυνατότητα να προσφέρει έναν υψηλό μισθό. Αυτό είναι που προσπαθούμε να μεταφέρουμε στις εταιρείες που έρχονται σε εμάς για συμβουλές και η έρευνα Trust Index που χρησιμοποιούμε είναι ένας πολύ καλός τρόπος να ξεκινήσει μία εταιρεία το «ταξίδι» της δημιουργίας ενός εξαιρετικού εργασιακού περιβάλλοντος.

HR R.: Κλείνοντας, τι σχεδιάζετε για τη φετινή «εορταστική χρονιά»; Τι να περιμένουμε από εσάς;

Γ. Μ.: Δεν θα μπορούσαμε να αφήσουμε να περάσουν τα 20 χρόνια ύπαρξης του Great Place to Work® στην Ελλάδα και η 20η απονομή των βραβείων Best WorkplacesΤΜ χωρίς να κάνουμε ειδική μνεία στις επιχειρήσεις, οι οποίες στήριξαν τον θεσμό μας όλα αυτά τα χρόνια. Μέσα στα 20 χρόνια, έχουμε 500 περίπου επιχειρήσεις οι οποίες θέλησαν να αξιολογήσουν το εργασιακό τους περιβάλλον και να διεκδικήσουν μια θέση στη λίστα Best WorkplacesΤΜ. Φέτος, κλείσαμε τις 1.000 συμμετοχές, αφού οι μισές από αυτές τις εταιρείες έχουν συμμετάσχει περισσότερες από μια φορά. Το ρεκόρ συμμετοχής το έχει μια φαρμακευτική εταιρεία, το όνομα της οποίας θα ανακοινώσουμε στην τελετή βράβευσης, που θα πραγματοποιηθεί στις 7 Ιουνίου, η οποία έχει συμμετάσχει 15 χρονιές και έχει διακριθεί στη λίστα τις 14.

Πέραν των 25 εταιρειών που θα βραβεύσουμε και φέτος, θα κάνουμε ειδική μνεία και θα βραβεύσουμε επιπλέον τις 7 εταιρείες, οι οποίες συμμετέχουν και διακρίνονται στη λίστα Best WorkplacesΤΜ ανελλιπώς τα τελευταία 5 χρόνια.
Επίσης και κάτι νέο: από την επόμενη χρονιά θα καθιερώσουμε και ειδικά βραβεία στις εταιρείες για συγκεκριμένες πρακτικές και αποτελέσματα, αναφορικά με κάποιες δημογραφικές τους ομάδες. Η αρχή θα γίνει με μια λίστα εταιρειών «Best WorkplacesΤΜ for Women».