Οι εταιρείες που στοχεύουν στη διατήρηση των ταλέντων, θα πρέπει να λάβουν υπόψη πως οι εργαζόμενοι ζητούν ευκαιρίες για μάθηση και ανάπτυξη, που θα απογειώσουν την καριέρα τους. Πώς το e-learning μπορεί να είναι αρωγός σε αυτή την προσπάθεια;
Σήμερα, οι οργανισμοί αντιμετωπίζουν πρωτόγνωρες δυσκολίες στην απόκτηση και διατήρηση ταλέντων. Μάλιστα, 83% των HR Professionals αναφέρουν προβλήματα προσλήψεων και 73% των CEOs των εταιρειών που εντάχθηκαν στη λίστα Fortune 1.000 θεωρούν πως οι αποχωρήσεις που προκλήθηκαν από τη «Μεγάλη Παραίτηση» θα διαταράξουν τις επιχειρήσεις τους κατά τους επόμενους 12 μήνες. Εξ αυτών, το 57% πιστεύει ότι η προσέλκυση ταλέντων είναι μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο οργανισμός τους και το 35% έχει ήδη επεκτείνει τις προσφερόμενες παροχές, ώστε να ενισχύσει το employee engagement.

Οι οργανισμοί, λοιπόν, που θέλουν να προσλαμβάνουν και να διατηρούν αποτελεσματικά τα ταλέντα τους, θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους τι είναι αυτό που αναζητούν οι εργαζόμενοι στη δουλειά τους. Σύμφωνα με τη «The American Upskilling Study: Empowering Workers for the Jobs of Tomorrow, μελέτη που διεξήχθη από την Gallup το 2021, για λογαριασμό της Amazon, το 57% των εργαζομένων στις ΗΠΑ επιθυμεί να «φρεσκάρει» τις δεξιότητές του και το 48% θα σκεφτόταν να αλλάξει θέση εργασίας, ώστε να το πετύχει. Επιπλέον, το 71% δηλώνει ότι η επαγγελματική κατάρτιση και ανάπτυξη αυξάνουν την ικανοποίηση από την εργασία, ενώ το 61% δηλώνει ότι οι ευκαιρίες επιμόρφωσης αποτελούν σημαντικό λόγο για να παραμείνει στην υφιστάμενη εργασιακή του στέγη. Συν τοις άλλοις, οι μελέτες δείχνουν ότι το 94% των εργαζομένων θα παρέμενε στην εταιρεία, εάν εκείνη επένδυε στην επαγγελματική του σταδιοδρομία.

«Τελευταίες έρευνες έδειξαν ότι 43% των εργαζομένων που σκέφτονται να αποχωρήσουν από την τρέχουσα εργασία τους είναι λόγω της αίσθησης ότι δεν μαθαίνουν κάτι καινούργιο και δεν ακολουθούν τις νέες τάσεις του κλάδου τους, στο τρέχον εργασιακό περιβάλλον τους. To Upskilling και το Reskilling δίνουν τη λύση και διατηρούν ανταγωνιστικό το συνολικό πακέτο από αποδοχές, benefits, όραμα και εργασιακή κουλτούρα», τονίζουν οι Ευθύμης Βαφειάδης και Δημήτρης Κυριακάτης, Co-Founders, Managing Directors, Workearly, εξηγώντας πως σήμερα, οι εταιρείες έχουν αντιληφθεί τη βαρύτητα ενός υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος, το οποίο θέτει τον εργαζόμενο στο επίκεντρο. «Προς αυτή την κατεύθυνση, παρέχουν στους εργαζομένους τους ευκαιρίες να αναπτύσσονται ατομικά στο επαγγελματικό τους πεδίο και να εξελίσσουν συνεχώς τις δεξιότητές τους. Έτσι, οι εργαζόμενοι αισθάνονται ότι η εταιρεία τους υπολογίζει ως μονάδες και επενδύει σε αυτούς ως μέλη της ομάδας, με αποτέλεσμα να αισθάνονται πλήρεις και να μην σπεύδουν να αναζητήσουν αλλαγή του εργασιακού περιβάλλοντος», συμπληρώνουν.

ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΣΕ ΖΗΤΗΣΗ
Την τελευταία δεκαετία, έχουν παρατηρηθεί τεράστιες αλλαγές στην παγκόσμια αγορά εργασίας, με αποτέλεσμα ορισμένες θέσεις να έχουν χάσει τη δημοτικότητά τους, ενώ άλλες να έχουν αποκτήσει «προβάδισμα». «Καθώς ήδη διανύουμε την εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, σε ένα ταχύτατα μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον, οι νέες τεχνολογίες επηρεάζουν κάθε θέση εργασίας. Ο νέος εργασιακός χάρτης της ψηφιακής εποχής σκιαγραφεί τόσο αναδυόμενες θέσεις εργασίες, όσο και ρόλους που αφήνουμε πίσω μας», τονίζει η Τζένη Παυλάκου, Αντιπρύτανης New York College, Διευθύντρια Κατάρτισης ΚΔΒΜ New York. Σύμφωνα, λοιπόν, με την ίδια, όλοι οι εργαζόμενοι, σε κάθε θέση εργασίας και ανεξαρτήτως ηλικίας, καλούνται να ανταποκριθούν στην ανάγκη για νέα κατάρτιση (απόκτηση νέων δεξιοτήτων για μία νέα απασχόληση-reskilling) ή /και απόκτηση περαιτέρω γνώσεων και δεξιοτήτων για το υπάρχον αντικείμενο εργασιών τους (upskilling). «Οι νέες τεχνολογίες θα επηρεάσουν καθοριστικά κάθε θέση εργασίας. Η Δια Βίου Μάθηση είναι απαραίτητη και αυτό θα πρέπει να το συνειδητοποιήσουν όλοι οι εργαζόμενοι, ώστε να αφιερώσουν τον χρόνο και την προσπάθεια για να εξελιχθούν και να αποτελούν μέρος της νέας τάξης πραγμάτων», σημειώνει η ίδια.

Ωστόσο, ανεξάρτητα από τον κλάδο δραστηριοποίησης, η κατοχή ορισμένων δεξιοτήτων κρίνεται σημαντική για την επιτυχημένη εργασιακή πορεία ενός ανθρώπου. Ως εκ τούτου, το να γνωρίζουν οι εταιρείες ποιες δεξιότητες είναι πιο περιζήτητες συγκριτικά με άλλες, κρίνεται απαραίτητη πληροφορία, πριν από την έναρξη του προγραμματισμού των ενεργειών για Upskilling & Reskilling. Επιπλέον, παρόλο που οι ψηφιακές δεξιότητες κερδίζουν ολοένα και περισσότερο «έδαφος», τα soft skills εξακολουθούν να έχουν μεγάλη ζήτηση. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τη McKinsey, οι πιο σημαντικές δεξιότητες σήμερα και στο μέλλον, βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στα soft skills.

Στις κορυφαίες δεξιότητες περιλαμβάνονται οι παρακάτω:

  • Κριτική σκέψη
  • Επικοινωνία
  • Διανοητική ευελιξία
  • Ηγεσία
  • Ομαδική εργασία
  • Ψηφιακή «ευχέρεια».

TA ΟΦΕΛΗ
Το Upskilling & Reskilling του ανθρώπινου δυναμικού αποτελεί για πολλές εταιρείες αναγκαιότητα, καθώς τα οφέλη που απορρέουν μέσω αυτών των πρακτικών είναι πολλά. «Το World Economic Forum εκτιμά ότι μέχρι το 2025, το 50% των εργαζομένων παγκοσμίως, θα χρειαστεί κάποιας μορφής Reskilling λόγω της τεχνολογικής εξέλιξης και ότι τα 2/3 των δεξιοτήτων που σήμερα θεωρούνται σημαντικά, θα έχουν αλλάξει», αναφέρει η Χριστίνα Γαλάνη, Senior Learning Development Consultant, Being Essential. Και συνεχίζει: «Οι οργανισμοί που επενδύουν σε προγράμματα Upskilling & Reskilling, στην πραγματικότητα κάνουν μία επένδυση, που συντελεί μακροπρόθεσμα στην οικονομική τους ανάπτυξη: το κόστος αντικατάστασης ενός υπαλλήλου είναι πολύ υψηλότερο από το κόστος επανεκπαίδευσής του». Σύμφωνα με την ίδια, με τα προγράμματα αυτά, καταφέρνουν να συμπεριλαμβάνουν και να φροντίζουν για τους ανθρώπους τους, αυξάνοντας, έτσι, τη διακράτηση και την αφοσίωσή τους, τονίζοντας, μάλιστα, πως ένα προσεκτικά σχεδιασμένο πρόγραμμα Upskilling & Reskilling προσφέρει μεγαλύτερη εργασιακή ικανοποίηση και δέσμευση, ανανεώνει το ενδιαφέρον αλλά και αυξάνει την ευθύνη που παίρνει ο ίδιος ο εργαζόμενος για την καριέρα του.

Με βάση τα ακόλουθα οφέλη, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι το 46% των οργανισμών δηλώνει ότι το Upskilling & Reskilling των εργαζομένων τους θα είναι ο κύριος τομέας εστίασης των προγραμμάτων L&D που πρόκειται να εφαρμόσουν, σύμφωνα με τη McKinsey:

1. Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα: Το Upskilling & Reskilling των εργαζομένων επιτρέπει στους οργανισμούς να προετοιμαστούν για το μέλλον, δημιουργώντας παράλληλα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε κλάδους που, ενδεχομένως, να παραμένουν στάσιμοι. Για παράδειγμα, μέσω της επανεκπαίδευσης και της αναβάθμισης των δεξιοτήτων τους, οι εργαζόμενοι μπορούν να αναπτύξουν την ικανότητα να χρησιμοποιούν τεχνολογία αιχμής ή το πιο πρόσφατο λογισμικό. Η ικανότητα αξιοποίησης της τεχνολογίας βοηθά τις εταιρείες να παραμείνουν ανταγωνιστικές στην αγορά, πράγμα που δεν μπορούν να το κάνουν δίχως «ενημερωμένο» ανθρώπινο δυναμικό.

2. Διατήρηση των εργαζομένων: Μέσω του Upskilling & Reskilling των εργαζομένων, οι οργανισμοί μπορούν να διατηρήσουν τα κορυφαία ταλέντα τους. Εξάλλου, με τις εταιρείες να παρέχουν περισσότερες ευκαιρίες για μάθηση και εξέλιξη, ενισχύεται στου ανθρώπινο δυναμικό το αίσθημα της ικανοποίησης από την εργασία.

3. Μείωση των περιττών δαπανών: Μέσω της αναβάθμισης και επανεκπαίδευσης, το ανθρώπινο δυναμικό «εφοδιάζεται» με περιζήτητες δεξιότητες που είναι απαραίτητες στο υβριδικό περιβάλλον εργασίας, με αποτέλεσμα να μειώνονται οι δαπανηρές διαδικασίες πρόσληψης. Στην πραγματικότητα, η πρόσληψη ενός νέου εργαζομένου μπορεί να κοστίσει 6 φορές περισσότερο από την επανεκπαίδευση ενός υφιστάμενου, με το 79% των L&D professionals να συμφωνεί ότι είναι πιο αποδοτική η επανεκπαίδευση ενός υφιστάμενου εργαζομένου από την πρόσληψη ενός νέου, σύμφωνα με τη «LinkedIn Workplace Learning Report 2022». Ομοίως, η παρακολούθηση των εκπαιδευτικών αναγκών μίας εταιρείας, εξασφαλίζει την προώθηση μίας κουλτούρας συνεχούς ανάπτυξης και συνεργατικής μάθησης, βοηθώντας την παράλληλα, να διατηρήσει τα training costs σε χαμηλά επίπεδα.

4. Διατήρηση των εργαζομένων: Tα προγράμματα Upskilling & Reskilling αποδεικνύουν έμπρακτα την εκτίμηση του εργοδότη προς τους εργαζομένους του, αυξάνοντας το employee engagement. Επιπλέον, τα εν λόγω προγράμματα «ρίχνουν τους προβολείς» στα κρυμμένα ταλέντα των οργανισμών, δίνοντάς τους τον απαραίτητο «χώρο» να λάμψουν.

ΚΛΕΙΝΟΝΤΑΣ ΤΟ «ΚΕΝΟ» ΣΤΙΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ
Το «τοπίο» της εργασίας έχει γίνει αγχωτικό για πολλούς. Οι απολύσεις, οι «αθόρυβες» παραιτήσεις και οι οικονομικές προκλήσεις, προκαλούν ανησυχία τόσο στους εργαζομένους όσο και στους εργοδότες. Και οι έρευνες έρχονται για να επιβεβαιώσουν την αβεβαιότητα που επικρατεί σχετικά με τις δεξιότητες του μέλλοντος. Σύμφωνα με μελέτη 3.000 ατόμων που διεξήχθη από την Amazon και την Workplace Intelligence το 2022, το 70% των ερωτηθέντων δεν αισθάνεται προετοιμασμένο για το μέλλον της εργασίας. Επιπλέον, έρευνα της Adobe στην οποία συμμετείχαν σχεδόν 10.000 άνθρωποι σε οκτώ παγκόσμιες αγορές, το 2022, διαπίστωσε ότι 80% των ανθρώπων ανησυχούν για τουλάχιστον ένα παγκόσμιο ζήτημα, το οποίο τους αναστατώνει αρκετά, ώστε να επηρεάζει αρνητικά την παραγωγικότητα και την ικανοποίηση από την εργασία τους.

Σε αυτήν την τεταμένη κατάσταση, έρχεται να προστεθεί και ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων, ο οποίος, σύμφωνα με τον Δημήτρη Βιντζηλαίο, CEO, PPP Learn, θα καταργήσει ρόλους, θα αναδείξει νέους και θα αλλάξει το περιεχόμενο πολλών από τους υφιστάμενους ρόλους. «Οι εταιρείες θα πρέπει να προβλέψουν έγκαιρα τις αλλαγές που έρχονται και να προετοιμάσουν έγκαιρα τους εργαζομένους τους. Γιατί, ενώ το digitalization των επιχειρήσεων μπορεί να υλοποιηθεί από τη μία μέρα στην άλλη, δεν ισχύει το ίδιο και για το Reskilling και το Upskilling». Και συνεχίζει: «Εάν δεν δράσουν έγκαιρα και με σχέδιο, οι επιχειρήσεις κινδυνεύουν να χάσουν πολύτιμο κεφάλαιο γνώσης και εμπειρίας. Από την άλλη πλευρά, οι εργαζόμενοι θα πρέπει να απαιτήσουν το Upskilling & Reskilling των δεξιοτήτων τους, γιατί με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζουν ή βελτιώνουν τη θέση τους στην αγορά εργασίας».

Ο αξιοσημείωτος παράγοντας, λοιπόν, που θα κρατήσει τους εργαζομένους αφοσιωμένους στην εργασία τους, είναι οι ευκαιρίες εξέλιξης. Συνεπώς, τα προγράμματα Upskilling & Reskilling αποτελούν το «χρυσό εισιτήριο», με το οποίο κλείνουν τα «κενά» που αφορούν στις δεξιότητες του μέλλοντος, γεφυρώνοντας τις ελλείψεις σε ταλέντα. Επιπλέον, καθώς με την πάροδο των χρόνων ο κόσμος γίνεται ψηφιακός, οι νεότερες γενιές είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένες με την τεχνολογία. Όμως δεν ισχύει το ίδιο για τους Gen Xers ή τους Boomers, με την επανεκπαίδευση ή την αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους για τη χρήση ψηφιακών πλατφορμών να καθίσταται πιο απαραίτητη από ποτέ, ώστε να αισθάνονται ότι υποστηρίζονται στον εργασιακό χώρο.
Επομένως, οι εργοδότες χρειάζεται να αναλάβουν συγκεκριμένες δράσεις, ώστε να διασφαλίσουν ότι είναι σε θέση να προσφέρουν ό,τι χρειάζονται οι εργαζόμενοι, γεγονός από το οποίο θα επωφεληθούν, αδιαμφησβήτητα, και οι επιχειρήσεις.

ΜΕ ΑΡΩΓΟ ΤΟ E-LEARNING
Με την εργασιακή πραγματικότητα να αλλάζει στη μετα-πανδημίας εποχή, είδαμε αλλαγές και στον κλάδο της εκπαίδευσης, όπως μας εξηγεί η Τ. Παυλάκου. «Καθώς η απομακρυσμένη εργασία ήρθε για να μείνει, αυτό είχε ως αποτέλεσμα να διευρυνθεί και το εκπαιδευτικό μοντέλο σε hybrid ή και εντελώς remote mode. Ενδοεπιχειρησιακή κατάρτιση ή αυτόνομα επιχειρησιακά σεμινάρια διεξάγονται, πλέον, με μορφή e-learning σε webinars ή πιο ολοκληρωμένα tailored-made προγράμματα», εξηγεί η ίδια, τονίζοντας πως «το momentum είναι εξαιρετικά καλό, τόσο για τη συνειδητοποίηση της αναγκαιότητας για την ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων όσο και για την αξιοποίηση της δυνατότητας εκπαίδευσης μέσα από το e-learning, που γεφυρώνει την τηλεργασία με την παροχή των απαραίτητων προγραμμάτων Upskilling και Reskilling».

H ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΗΜΕΡΑ…
Σε ασταθείς καιρούς, οι άνθρωποι χρειάζεται να αποκτούν νέες δεξιότητες και, μάλιστα, γρήγορα. Τα τελευταία τρία χρόνια, έχει ήδη παρατηρηθεί ένα τεράστιο κύμα ταχείας επανεκπαίδευσης, καθώς η πανδημία ανάγκασε εκατομμύρια εργαζομένους να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της εξ αποστάσεως εργασίας. Τώρα, η προσαρμοστικότητα του ανθρώπινου δυναμικού δοκιμάζεται για άλλη μία φορά. Και ποια είναι τα χαρακτηριστικά που θα ήταν σκόπιμο να έχει ένα πρόγραμμα Upskilling & Reskilling; Η Χ. Γαλάνη απαντά πως ένα πρόγραμμα Upskilling & Reskilling χρειάζεται να:

Είναι προσεκτικά σχεδιασμένο και να ξεκινά με μία ακριβή χαρτογράφηση των δεξιοτήτων των εργαζομένων που στοχεύουμε: πού βρίσκονται τώρα και πού θέλουμε να πάνε, με βάση τον κλάδο και τον ανταγωνισμό.

  • Παρέχει περιεχόμενο σχετικό με τις εκπαιδευτικές ανάγκες που υπάρχουν σε κάθε δεξιότητα.
  • Έχει σαφώς προσδιορισμένο σκοπό, καθώς και τα ορόσημα που θα συντελέσουν σε αυτόν.
  • Έχει προηγηθεί σωστή επικοινωνία και εμπλοκή των εργαζομένων, εξηγώντας τους γιατί είναι σημαντικό και ποια αναμένονται να είναι τα οφέλη για την καθημερινότητα και την εξέλιξή τους στον οργανισμό.
  • Παρέχει πολλαπλά κανάλια για την εκπαίδευση όπως: self-paced e-learning, videos, case studies, podcasts, roleplays, εισήγηση των online προγραμμάτων. Συγκεκριμένα, το e-learning αποτελεί μία εξαιρετικά ευέλικτη λύση, που δημιουργεί ανάληψη ευθύνης των αποτελεσμάτων από τον ίδιο τον εκπαιδευόμενο.

Τη δική του άποψη παραθέτει και ο Δ. Βιντζηλαίος: «Ένα πρόγραμμα Reskilling και Upskilling οφείλει να αποτελεί μέρος της αλλαγής που φέρνει ο ψηφιακός μετασχηματισμός της επιχείρησης. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να ακολουθεί αρχές change management, με ισχυρά στοιχεία παρακίνησης και ενδυνάμωσης των ανθρώπων. Η χρήση του e-learning σε προγράμματα Upskilling και Reskilling, λόγω της ευελιξίας του, δίνει τη δυνατότητα στους εργαζομένους να πάρουν στα χέρια τους τη μάθηση και την αναβάθμιση των δεξιοτήτων τους, με άλλα λόγια, να καθορίσουν το μέλλον τους». Σύμφωνα με τον ίδιο, η αξιοποίηση του e-learning απαιτεί μία νέα κουλτούρα, τόσο από τις εταιρείες όσο και από τους εργαζομένους. «Οι εταιρείες οφείλουν να παρέχουν τα μέσα μάθησης και οι εργαζόμενοι είναι υπεύθυνοι να τα χρησιμοποιήσουν», συμπληρώνει.

Από την πλευρά της, η Τ. Παυλάκου τονίζει πως τα προγράμματα Upskilling & Reskilling πρέπει να έχουν σχεδιαστεί με στόχο την αναβάθμιση των δεξιοτήτων των εργαζομένων, την ανανέωση των γνώσεών τους και να ακολουθούν τις τάσεις της αγοράς. «Απαραίτητο θεωρείται ο εκπαιδευτικός φορέας που θα τα διεξάγει, να έχει την εμπειρία και το know-how, ώστε να φέρει μετρήσιμα αποτελέσματα». Και συνεχίζει: «Για να γίνει αυτό, πρώτα πρέπει να διερευνηθούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες που υπάρχουν, στη συνέχεια, να αναπτυχθεί συγκεκριμένη στρατηγική για το πώς θα υλοποιηθεί η εκπαιδευτική προσέγγιση, να ενταχθεί το πρόγραμμα Upskilling & Reskilling των εργαζομένων στην εταιρική κουλτούρα, να σχεδιαστεί βήμα-βήμα το ακριβές πλάνο υλοποίησης και, τέλος, να αξιολογηθεί το ROI του προγράμματος τόσο ως όφελος στους εργαζομένους όσο και για την εταιρεία, με μία σειρά από metrics».

Σύμφωνα με τους Ε. Βαφειάδη και Δ. Κυριακάτη, όλο και περισσότεροι εργαζόμενοι, πλέον, αναζητούν ατομικά προγράμματα για τις ανάγκες τους σε Upskilling & Reskilling, προσπαθώντας να βρουν αυτό που τους ενδιαφέρει και που θα προσδώσει επιπρόσθετη αξία στην καριέρα τους. Ωστόσο, όπως εξηγούν οι ίδιοι, αποτρεπτικός παράγοντας τόσο στην αναζήτηση όσο και στη συμμετοχή, είναι συνήθως ο χρόνος παρακολούθησης, δεδομένων των απαιτητικών εργασιακών ωραρίων. «Το e-learning, σίγουρα, προσφέρει χωρική και χρονική ευελιξία, καθιστώντας εφικτή την εκπαίδευση στους χρόνους του εργαζομένου και στο δικό του περιβάλλον. Ένα επιπλέον χαρακτηριστικό που πρέπει να έχει ένα επιτυχημένο upskilling πρόγραμμα, είναι το personalized learning path και η εξατομικευμένη προσέγγιση», συμπληρώνουν οι Co-Founders, Managing Directors της Workearly.

…ΚΑΙ Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, θα λέγαμε πως τα επιτυχημένα προγράμματα ανάπτυξης ικανοτήτων βασίζονται σε μία σαφή κατανόηση: ποια άτομα χρειάζονται συγκεκριμένες δεξιότητες για να επιτύχουν τους στόχους του οργανισμού. Η ανάγκη για ταχύτητα σε πολλά από τα σημερινά προγράμματα απαιτεί εξίσου μεγάλη εστίαση στον ακριβή τρόπο με τον οποίο οικοδομούνται αυτές οι δεξιότητες, ώστε να είναι πιο αποτελεσματικά και να βοηθήσουν τους ανθρώπους να αποδώσουν καλύτερα στους ρόλους τους. Αυτός ο τρόπος σκέψης αποσκοπεί στο να διευκολύνει όσο το δυνατόν περισσότερο τους ανθρώπους να αποδίδουν σε οποιοδήποτε εργασιακό περιβάλλον. Αυτό ξεκινά με την κατανόηση και τη συμφωνία με τις νέες απαιτήσεις και προσδοκίες, την προθυμία για μάθηση και την υιοθέτηση μίας σκόπιμης νοοτροπίας μάθησης.

Σύμφωνα με άρθρο της McKinsey & Company (2022), η ταχύτητα στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων μπορεί να επιτευχθεί βάσει των παρακάτω:
Παροχή πόρων την κατάλληλη στιγμή. Η καλύτερη στιγμή για να μάθει ένα άτομο μία νέα δεξιότητα, είναι να εκπαιδευτεί τη στιγμή που τη χρειάζεται. Αυτή μπορεί να είναι η πρώτη φορά που κάποιος χρησιμοποιεί μία νέα προσέγγιση, η πρώτη φορά που αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα ή όταν αλλάζουν οι καθιερωμένες διαδικασίες. Με την ενσωμάτωση μαθησιακών πόρων -όπως quick-start οδηγοί, εκπαιδευτικά βίντεο ή animations- στα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι καθημερινά, οι εταιρείες μπορούν να διασφαλίσουν την παροχή εξειδικευμένης βοήθειας με ένα «κλικ».
Παροχή εμπειριών και όχι απλώς μαθημάτων. Σε άλλες περιπτώσεις, οι άνθρωποι μπορεί να μην αντιλαμβάνονται ότι χρειάζονται νέες δυνατότητες ή ότι η εργασία τους πρόκειται να αλλάξει. Επιπλέον, ορισμένες δεξιότητες είναι πολύ περίπλοκες, πολύ διαφορετικές και η διαδικασία εκμάθησης είναι πολύ απαιτητική ώστε να γίνει εν ώρα εργασίας. Σε αυτή την περίπτωση, η βιωματική μάθηση μπορεί να αποδειχθεί «πολύτιμη». Για παράδειγμα, σε ένα κέντρο ψηφιακών ικανοτήτων, οι άνθρωποι μπορούν να δοκιμάσουν νέα εργαλεία και προσεγγίσεις που δείχνουν τι είναι δυνατό, σε ένα περιβάλλον που έχει σχεδιαστεί για να αποτελέσει μία «ασφαλέστερη» εκδοχή του εργασιακού κόσμου, όπου τυχόν λάθη «συγχωρούνται».

ME ΤΟ ΒΛΕΜΜΑ ΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Το μέλλον της εργασίας θα απαιτήσει από πολλούς εργαζομένους να επιμορφωθούν και να επανεκπαιδευτούν προκειμένου να επιτύχουν και να ευδοκιμήσουν στον εργασιακό χώρο. Οι στατιστικές δείχνουν πόσο σημαντική θα είναι η αναβάθμιση και η επανεκπαίδευση τα επόμενα χρόνια:
Σύμφωνα με την «Global Workforce of the Future 2022», 44% των εργαζομένων που επιθυμούν να παραμείνουν στην υφιστάμενη εργασιακή τους στέγη, θα το έκαναν μόνο υπό τον όρο της επανεκπαίδευσης και εξέλιξης στην εργασία τους.
Το 50% όλων των εργαζομένων θα χρειαστεί επανεκπαίδευση έως το 2025, καθώς η υιοθέτηση της τεχνολογίας αυξάνεται, σύμφωνα με τη «Τhe Future of Jobs Report 2020» του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ.
Η κριτική σκέψη και η επίλυση προβλημάτων βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των δεξιοτήτων που οι εργοδότες πιστεύουν ότι θα αποκτήσουν μεγαλύτερη σημασία, έως το 2025.
Το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ αναφέρει ότι η αναβάθμιση των δεξιοτήτων είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική ανάκαμψη μετά την κρίση, καθώς θα μπορούσε να αυξήσει το παγκόσμιο ΑΕΠ (πάνω από 6 τρις δολάρια) και να δημιουργήσει 5,3 εκατομμύρια νέες θέσεις εργασίας, έως το 2030.

Η ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ
Για τη σχεδίαση των προγραμμάτων Upskilling & Reskilling και την εκπαίδευση των εργαζομένων στις δεξιότητες του μέλλοντος, οι οργανισμοί στρέφονται σε εξειδικευμένους συνεργάτες που γνωρίζουν σε βάθος την αγορά και τις ανάγκες της. Ερωτώμενη για τον τρόπο με τον οποίο επιλέγεται ο κατάλληλος πάροχος Upskilling & Reskilling προγραμμάτων, η Χ. Γαλάνη εξαίρει τη γνώση και εξειδίκευση ως τις προϋποθέσεις που οδηγούν στην επιτυχία.

«Για να επιλέξετε τον κατάλληλο πάροχο, σκεφτείτε πόση γνώση και εξειδίκευση μπορεί να διαθέτει στα παρακάτω χαρακτηριστικά:

  • Ο σχεδιασμός ενός προγράμματος Upskilling & Reskilling προϋποθέτει προσεκτική ανάλυση και χαρτογράφηση των εκπαιδευτικών αναγκών.
  • Στο στάδιο της δημιουργίας του περιεχομένου, χρειάζεται να υπάρχει μία αξιόπιστη και επιστημονική βάση δεδομένων, στην οποία να στηρίζεται το εκπαιδευτικό υλικό.
  • Είναι πολύ σημαντική η επιλογή των έμπειρων εκπαιδευτών και συνεργατών που κατανοούν τις ανάγκες του οργανισμού και τις μεταφράζουν αναλόγως, στο στάδιο του training delivery.
  • Ο πάροχος χρειάζεται να διαθέτει μία αξιόπιστη και εύχρηστη e-learning πλατφόρμα, που επιτρέπει την παρακολούθηση της προόδου των μαθημάτων και παρέχει τη δυνατότητα των Analytics Reports, που είναι απαραίτητα για τη μέτρηση της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων.

Από την πλευρά τους, οι Ε. Βαφειάδης και Δ. Κυριακάτης σημειώνουν τη χρονική ευελιξία, το remote learning και την εξατομικευμένη εκπαίδευση ως τα απαραίτητα κριτήρια που πρέπει να πληροί ο κατάλληλος πάροχος Upskilling & Reskilling προγραμμάτων. «Επιπλέον, η νέα τάση παγκοσμίως στο Upskilling είναι τα πολλαπλά learning paths και το customized learning journey, βάσει επιπέδου, απόδοσης και πορείας στο πρόγραμμα εκπαίδευσης. Αυτό σημαίνει ότι το εκπαιδευτικό υλικό, οι ασκήσεις και το επίπεδο δυσκολίας δεν είναι τα ίδια για όλους, αλλά προσαρμόζονται δυναμικά στο εκάστοτε προφίλ. Τέλος, η συνεχής, ουσιαστική και έξυπνη επικοινωνία με τις εκπαιδευτικές ομάδες αποτελεί πολύ σημαντικό παράγοντα επιτυχίας», επισημαίνουν οι ίδιοι.

Ωστόσο, ο Δ. Βιντζηλαίος κάνει λόγο για τα πεδία μάθησης των προγραμμάτων που θα φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα. «Αφού οι αλλαγές που θα έρθουν οφείλονται στις ψηφιακές τεχνολογίες, που εισβάλουν τόσο στην εσωτερική λειτουργία των επιχειρήσεων, όσο και στην αλληλεπίδραση με πελάτες και προμηθευτές, θα έλεγε κανείς ότι μεγάλο κομμάτι του Reskilling και Upskilling θα έπρεπε να κατευθυνθεί στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων. Και ενώ αυτό είναι αλήθεια για όσους ασχοληθούν με την ανάπτυξη τέτοιων συστημάτων και τεχνολογιών, για τους άλλους επαγγελματικούς ρόλους θα έλεγα ότι θα ήταν σπατάλη πόρων, όπως ακριβώς είναι σπατάλη να εκπαιδεύσεις κάποιον στη χρήση του smartphone του. Επομένως, για τον CEO της PPP Learn, οι προσπάθειες Reskilling και Upskilling θα πρέπει να επικεντρωθούν στην ανάπτυξη των soft skills που θα αποκτήσουν ένα νέο περιεχόμενο, π.χ. πώς επικοινωνούμε και συνεργαζόμαστε μέσα από τις ψηφιακές τεχνολογίες, πώς παρουσιάζουμε ένα προϊόν ζωντανά online, πώς κάνουμε μία συνέντευξη online ή πώς κάνουμε online coaching. «Οι τεχνολογίες συχνά θα αλλάζουν και θα γίνονται απλούστερες και φιλικότερες, ενώ η επένδυση στα soft skill θα μένει και θα αποδίδει», καταλήγει.

VIEWPOINT
ΣΕ ΜΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΟ L&D ΘΑ ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙ ΙΔΙΟ;
Ιωάννης Αναστασίου
HR Assistant, Athens Group Exchange (AthexGroup) – Ομιλος Χρηματιστηρίου Αθηνών

Την τελευταία περίπου δεκαετία, οι επιχειρήσεις μάχονταν για την προσέλκυση ταλέντων. Ο πόλεμος κορυφώθηκε το 2021, όταν εργοδότες παγκοσμίως βρέθηκαν αντιμέτωποι με τη μαζική Μεγάλη Παραίτηση. Τι και αν το 2022 ο ψηφιακός μετασχηματισμός επιταχύνθηκε και το υβριδικό μοντέλο εργασίας προσέφερε μεγαλύτερη πρόσβαση σε ταλέντα, αυξημένη παραγωγικότητα, μεγαλύτερη ευελιξία και βελτιωμένες εμπειρίες εργαζομένων, το ερώτημα της διατήρησης των υπαρχόντων, παρέμεινε. Μία έξυπνη, γρήγορη και οικονομική λύση για τη βελτίωση του ενδιαφέροντός τους, θα ήταν να εκπαιδευτούν για την ανάληψη οριζόντιων ή κάθετων νέων διευρυμένων ρόλων.
Σε αυτό, το μοντέλο της υβριδικής μάθησης (hybrid learning) ή μεικτής μάθησης (blended learning) διαφαίνεται να είναι μονόδρομος, καθώς προσφέρει αυξημένα αμοιβαία οφέλη, όπως ευελιξία, ποικιλία, αυξημένη ενεργητική μάθηση, καλύτερο έλεγχο μαθησιακών αναγκών, μειωμένα κόστη, βελτιωμένο ROI, ανατροφοδότηση και metrics. Πρόκειται για τη συνδυαστική χρήση, αλληλοσυμπληρούμενων μεθοδολογιών, που συνδυάζουν την αυτόνομη online μάθηση με την παραδοσιακή για την επίτευξη της βέλτιστης μαθησιακής εμπειρίας. Απαιτεί όχι μόνο έναν ευέλικτο και έμπειρο εισηγητή ή μεσολαβητή, αλλά και έναν αυτόνομο εκπαιδευόμενο. Οι βασικές αρχές της περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών (Virtual Reality, Augmented Reality) και μία διαρκή αποτίμηση και επαναξιολόγηση της μαθησιακής κατάστασης. Πρόκειται, δηλαδή, για Hybrid Learning Management Systems που επιτρέπουν τη real-time παρακολούθηση της προόδου, παρέχοντας υποστήριξη, όταν είναι αναγκαίο, και λειτουργικότητες όπως η προσαρμογή του μαθησιακού περιεχομένου στο επίπεδο γνώσεων των συμμετεχόντων και δυναμικές διεπαφές με διαδραστικές εξατομικευμένες δραστηριότητες, πίνακες κατάταξης, ανταγωνιστικούς κανόνες και επιβραβεύσεις, όπως προτείνει το gamification.
Η εφαρμογή του φαντάζει στρατηγική και επωφελής για τις εταιρείες. Άνθρωποι παγκοσμίως, σε διαφορετικές ώρες, να εκπαιδεύονται (ασύγχρονα, σύγχρονα), να αλληλοεπιδρούν και να συνεργάζονται, όπως ποτέ άλλοτε. Διασφαλίζεται έτσι, ότι η μάθηση είναι τόσο βολική, ελκυστική και άμεσα εφαρμόσιμη, ώστε μέσα από το παιχνίδι να αυξάνεται η συνολική ικανοποίηση, παραγωγικότητα και διακράτηση εργαζομένων.

Viewpoint
E-LEARNING: ΙΣΧΥΡΟ ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΣΤΑ ΧΕΡΙΑ ΚΑΘΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ
Μαριαλένα Πέρρου, Junior HR Generalist, Alpha Satellite Television S.A.
Μετά την πανδημία, οι διαδικτυακές πλατφόρμες και οι συναντήσεις «εξ αποστάσεως» κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος. Ο περιορισμένος ελεύθερος χρόνος που υπάρχει πλέον στην καθημερινότητά μας, πολλές φορές στέκεται εμπόδιο στην παρακολούθηση ενός απαιτητικού εκπαιδευτικού προγράμματος. Για τον λόγο αυτόν, η επιλογή ενός προγράμματος e-learning αποτελεί λύση για πολλούς.

Τα προγράμματα e-learning συνδυάζουν την έννοια του upskilling, δηλαδή την καλλιέργεια και ανάπτυξη της υπάρχουσας γνώσης ή την εξειδίκευση και του reskilling, ήτοι την απόκτηση νέων δεξιοτήτων. Η εκπαίδευση εξ αποστάσεως διαθέτει ένα βασικό χαρακτηριστικό, αυτό της ευελιξίας. Αυτό σημαίνει ότι ο εκπαιδευόμενος έχει τη δυνατότητα να προσαρμόσει ο ίδιος το πρόγραμμά του ανά πάσα ώρα και στιγμή και να παρακολουθήσει όποια διάλεξη θέλει όπου και αν βρίσκεται, καθώς μπορεί να ανατρέξει ηλεκτρονικά και να βρει το υλικό. Ταυτόχρονα, καθώς η χρήση της τεχνολογίας είναι απαραίτητη για το e-learning, οι εκπαιδευόμενοι εξοικειώνονται περισσότερο με αυτήν, αναπτύσσοντας τα digital skills τους, τα οποία αποτελούν, πλέον, βασικό εφόδιο για κάθε υποψήφιο στην αγορά εργασίας. Επιπλέον, η διαδραστικότητα που υπάρχει μέσω της ανταλλαγής απόψεων και της παράλληλης παρουσίασης οπτικοακουστικού υλικού ελκύει ακόμα περισσότερο το ενδιαφέρον του εκπαιδευόμενου.

Επιπρόσθετα, οι επιχειρήσεις και τα τμήματα HR σήμερα δίνουν περισσότερη σημασία στο κομμάτι του Learning & Development, καθώς κατανοούν όλο και περισσότερο τα οφέλη που προκύπτουν από την εκπαίδευση των εργαζομένων, όπως η ενίσχυση της αποδοτικότητας και η απόκτηση νέων γνώσεων. Μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, οι στόχοι αυτοί επιτυγχάνονται σε μικρότερο χρονικό διάστημα και με μικρότερο κόστος, σε αντίθεση με την παραδοσιακή μέθοδο εκμάθησης. Στην περίπτωση, μάλιστα, που μιλάμε για έναν διεθνή οργανισμό, μέσω αυτής δίνεται η ευκαιρία να έρθουν σε επαφή συνάδελφοι από όλον τον κόσμο, απλώς από τον υπολογιστή τους.
Χωρίς αμφιβολία, τα οφέλη της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού είναι πολλά. Συνεπώς, καθώς το e-learning συνδυάζει την εκπαίδευση με την τεχνολογία, αποτελεί ένα πολύ ισχυρό εργαλείο στα χέρια κάθε επιχείρησης, προκειμένου αυτή να ανταποκριθεί στις προκλήσεις που εμφανίζονται καθημερινά.