Με τους οργανισμούς να επενδύουν ολοένα και περισσότερο στην ψυχική υγεία των εργαζομένων, τα Employee Assistance Programs (EAP) αποτελούν ένα κυρίαρχο εργαλείο ενίσχυσης και υποστήριξης του ανθρώπινου δυναμικού. Ποια είναι τα οφέλη, ποια τα σημεία που χρήζουν προσοχής στη χρήση τους αλλά και ποια είναι τα σημαντικότερα εμπόδια κατά την εφαρμογή τους;

Με το πέρασμα της εργασιακής πραγματικότητας στη λεγόμενη «μετά πανδημίας εποχή», η ψυχική υγεία των εργαζομένων απέκτησε -επιτέλους- τη βαρύτητα που πάντα έπρεπε να έχει στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού. Μάλιστα, σύμφωνα με τη «Health and wellbeing at work survey» της CIPD που διεξήχθη το 2022, το 70% των people professionals και των senior HR leaders στο Ηνωμένο Βασίλειο συμφωνεί ότι η ευημερία των εργαζομένων βρίσκεται πλέον στην ατζέντα των ανώτερων και ανώτατων ηγετών, ενώ το 60% πιστεύει ότι οι managers έχουν κατανοήσει τη σημασία του wellbeing.

Καθώς, λοιπόν, οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί αντιλαμβάνονται πλέον τη σημασία της και επενδύουν ουσιαστικά σε αυτήν, ένα ισχυρό εργαλείο στην προσπάθεια αυτή αποτελούν και τα Employee Assistance Programs, τα οποία «υποστηρίζουν» τους ανθρώπους στην εργασιακή τους καθημερινότητα -και όχι μόνο.

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΕΑΡ;
Τι είναι, όμως, τα Employee Assistance Programs ή αλλιώς τα Προγράμματα Υποστήριξης & Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού & Οργανισμών; Αποτελούν διεθνή θεσμοθετημένα προγράμματα, τα οποία παρέχουν μοντέλα πρόληψης, υποστήριξης και παρέμβασης για τους εργαζομένους και τη διοίκηση των επιχειρήσεων, με στόχο την αντιμετώπιση εργασιακών ή και προσωπικών τους προβλημάτων. Όπως πολύ σωστά έχει διατυπωθεί από εξειδικευμένους επαγγελματίες του κλάδου αυτού, τα ΕΑΡ έρχονται να καλύψουν τις ανάγκες που δημιουργούνται στο σημείο που συναντώνται ή ίσως και συγκρούονται η ψυχική υγεία του εργαζομένου με το εργασιακό του περιβάλλον.

Τα περισσότερα καλύπτουν πλέον ένα ευρύ φάσμα θεμάτων, όπως η διαχείριση σχέσεων, τα οικονομικά ή νομικά προβλήματα, τα θέματα ευεξίας και τα τραυματικά γεγονότα όπως η βία στον χώρο εργασίας, η φροντίδα παιδιών ή ηλικιωμένων, ενώ μπορεί να αφορούν και ακόμα σοβαρότερα ζητήματα, όπως π.χ. τη διαχείριση κρίσεων πανικού, άγχους, κατάθλιψης, κατάχρησης αλκοόλ ή ουσιών κ.ά. Τα προγράμματα αυτά παρέχονται χωρίς κόστος στους εργαζομένους από αυτόνομους προμηθευτές ή παρόχους EAP, που αποτελούν μέρος ολοκληρωμένων προγραμμάτων ασφάλισης υγείας. Οι υπηρεσίες συχνά παρέχονται μέσω τηλεφώνου, συμβουλευτικής μέσω βίντεο, διαδικτυακής συνομιλίας, αλληλεπιδράσεων μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή πρόσωπο με πρόσωπο.

Ένα EAP μπορεί, επίσης, να περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα άλλων υπηρεσιών, όπως γραμμές παροχής συμβουλών από ειδικούς ψυχολόγους, ενώ εκτός από τους ίδιους τους εργαζομένους, προσφέρονται συνήθως και στις οικογένειες αυτών. Γενικότερα, η στήριξη που μπορούν να προσφέρουν στους εργαζομένους και στις οικογένειές τους είναι διαφόρων μορφών και αφορά σε οικονομική βοήθεια, βελτίωση εργασιακών σχέσεων, ενίσχυση της απόδοσης, θέματα ψυχικής υγείας, βοήθεια με την κατάχρηση ουσιών, τη φροντίδα παιδιών και ηλικιωμένων κ.ά.

ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΝΟΣ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΟΥ ΕΑΡ
Η υποστήριξη και ενίσχυση των εργαζομένων συνιστά πάντα ένα κρίσιμο μέρος της οικοδόμησης μίας εταιρικής κουλτούρας με επιρροή. Σύμφωνα με τις τελευταίες έρευνες και αξιολογήσεις των ειδικών, υπάρχουν 4 βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένα αποτελεσματικό EAP:

1. Nα είναι εύκολα προσβάσιμο ηλεκτρονικά: Να παρέχει δηλαδή και μία διαδικτυακή πλατφόρμα όπου οι εργαζόμενοι να μπορούν να συνδεθούν και να έχουν πρόσβαση σε διάφορα podcasts, βίντεο και διαδραστικά προγράμματα, ανάλογα με τις ανάγκες τους.

2. Να είναι διαθέσιμο ανά πάσα στιγμή, κάθε ώρα της ημέρας, κάθε μέρα, για 365 μέρες τον χρόνο, τόσο από τους εργαζομένους όσο και από τα άμεσα μέλη της οικογένειάς τους. Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να μπορούν να μιλήσουν με ειδικούς μέσω SMS, κειμένων, μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και να λάβουν βοήθεια όποτε θέλουν.

3. Nα είναι εμπιστευτικό και να διαφυλάσσει την ανωνυμία των εργαζομένων. Κανένα άτομο δεν θα πρέπει να μπορεί να παραβιάσει οποιεσδήποτε πληροφορίες σχετικά με άλλους, κάτι που αποτελεί πάντα κινητήριο παράγοντα οποιουδήποτε προγράμματος.

4. Να είναι ασφαλές. Η ανωνυμία είναι αυτό που θέλουν οι εργαζόμενοι και το ιδανικό ΕΑΡ θα πρέπει να διασφαλίζει ότι όλοι παραμένουν ανώνυμοι. Αυτό αυξάνει την αξιοπιστία του προγράμματος και οι εργαζόμενοι οδηγούνται περισσότερο στη χρήση τέτοιων προγραμμάτων.

«Ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα EAP βασίζεται σε ένα ολιστικό πλαίσιο και υιοθετεί μία εξειδικευμένη προσέγγιση προς τον εργαζόμενο αλλά και στα άμεσα μέλη της οικογένειάς του», επισημαίνει η Παναγιώτα Θεοδώρου, ΗR Consulting Leader, Plus, απαντώντας σε σχετική ερώτηση του HR Professional. Πλαίσιο που, όπως λέει, περιλαμβάνει υπηρεσίες σε όλο το φάσμα των ψυχο-κοινωνικών παραγόντων (εργασιακοί, ατομικοί, οικογενειακοί, κοινωνικοί), που επηρεάζουν την ευεξία αλλά και την ισορροπία προσωπικής-επαγγελματικής ζωής. Οι υπηρεσίες παρέχονται από εξειδικευμένους και πιστοποιημένους επαγγελματίες, όπως ψυχολόγους/ψυχοθεραπευτές, κοινωνικούς λειτουργούς, διατροφολόγους, νομικούς και οικονομικούς συμβούλους, ανάλογα με το αίτημα.

Συνεχίζοντας, η ΗR Consulting Leader της Plus επισημαίνει ένα ακόμα βασικό χαρακτηριστικό: «H παρέμβαση να είναι 360°, δηλαδή να προσφέρει τη δυνατότητα άμεσης τηλεφωνικής ή online υποστήριξης 24/7, επιτόπιας παρέμβασης σε κρίσιμα, τραυματικά γεγονότα, συνεχόμενης υποστήριξης για κάποιο διάστημα ή/και ad-hoc υποστήριξη για συγκεκριμένα θέματα, τόσο δια ζώσης όσο και εξ’ αποστάσεως (διαδικτυακά ή τηλεφωνικά)». Τα τελευταία ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι το 56% των χρηστών προτιμά τη δια ζώσης επαφή, καταλήγει στη σχετική της επισήμανση η Π. Θεοδώρου.

«Ένα αποτελεσματικό EAP πρόγραμμα έχει έναν oλιστικό και διαχρονικό χαρακτήρα και προϋποθέτει τη συστηματική και επιστημονική παροχή ενός μεγάλου εύρους υπηρεσιών ώστε να καλύπτει κάθε ανάγκη που προκύπτει για τον εργασιακό χώρο», αναφέρει από την πλευρά της η Χριστίνα Μαζουροπούλου, Ψυχολόγος και Head Of Occupational Health Psychology, Hellas EAP. Σύμφωνα με την ίδια, βασικά χαρακτηριστικά ενός ποιοτικού ΕΑΡ προγράμματος είναι η ύπαρξη 24/7 γραμμής τηλεφωνικής ψυχολογικής υποστήριξης, οι πρόσωπο με πρόσωπο υπηρεσίες αξιολόγησης και συμβουλευτικής, η διαχείριση κρίσεων, η συμβουλευτική καθοδήγηση της διοίκησης, HR και στελεχών για τη διαχείριση ανθρωποκεντρικών προκλήσεων, η ανάπτυξη πολιτικών και διαδικασιών (διαχείριση ψυχοκοινωνικού ρίσκου, βία και παρενόχληση), η εκπαίδευση της ηγεσίας/στελεχών σε θέματα διαχείρισης της απόδοσης με έμφαση στην ψυχική υγεία, η ανάπτυξη υλικού και δράσεων προώθησης και επικοινωνίας των υπηρεσιών, η απόδοση τακτικών ανώνυμων αναφορών χρήσης και ικανοποίησης, καθώς και η ύπαρξη αξιόπιστων ποιοτικών και ποσοτικών στοιχείων αποτελεσματικότητας του ΕΑΡ, συμπεριλαμβανομένου και του ROI.

ΤΙ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της SHRM που διεξήχθη στις ΗΠΑ, μετά την εφαρμογή προγραμμάτων ΕΑΡ παρατηρήθηκε βελτίωση κατά 45% στη διαχείριση της επαγγελματικής ζωής των εργαζομένων, ενώ το 86% του ανθρώπινου δυναμικού που συμμετείχε ως δείγμα ανέφερε ότι είδε θετικό αντίκτυπο στην ευημερία του. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, το 54% των εργαζομένων στις ΗΠΑ έχει πρόσβαση σε ΕΑΡ, ενώ την προηγούμενη χρονιά το 78% των εργοδοτών προσέφεραν τέτοιου είδους προγράμματα στους εργαζομένους τους, με την τάση να είναι έντονα ανοδική. Τέλος, σύμφωνα με την Employee Assistance Professionals Association (EAPA), το 95% των επιχειρήσεων στις ΗΠΑ με περισσότερους από 5.000 εργαζομένους, προσφέρει ΕΑΡ σε αυτούς.

Σύμφωνα, εξάλλου, με το American Institute of Stress (AIS), το 48% των ανθρώπων υποστηρίζει ότι το άγχος έχει αρνητικό αντίκτυπο στην προσωπική και επαγγελματική του ζωή. Αυτό κοστίζει στους εργοδότες 300 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως σε υγειονομική περίθαλψη, που σχετίζεται με το άγχος και τις χαμένες ώρες εργασίας. Οι εταιρείες που επηρεάζονται από αυτούς τους αριθμούς συχνά προσθέτουν EAP στο πακέτο παροχών τους. Αυτά τα προγράμματα μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση του στρες και, με τη σειρά τους, να ωφελήσουν την εταιρεία στο σύνολό της. Οι εργαζόμενοι μπορεί να αισθάνονται πιο υποστηριζόμενοι και ασφαλείς, έχοντας αυτά τα προγράμματα στη διάθεσή τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες, έχει αποδειχθεί το ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό ανταποδοτικών οφελών (ROI) της εφαρμογής ενός Προγράμματος Υποστήριξης Ανθρώπινου Δυναμικού. Η επένδυση στα EAP στατιστικώς δείχνει ότι για κάθε 1 δολάριο επένδυσης, το κέρδος της εταιρείας κυμαίνεται μεταξύ 4 και 17 δολαρίων. Κάπως έτσι, ίσως εξηγείται η σημαντική τους απήχηση στις αμερικανικές αλλά και διεθνείς εταιρείες με πολυεθνικό χαρακτήρα, καθώς επίσης και σε μία μεγάλη γκάμα δημόσιων φορέων διεθνώς, όπως σε υπουργεία, τράπεζες, εφορίες, αστυνομικά τμήματα, ένοπλες δυνάμεις, αθλητικές ομοσπονδίες, σωματεία, ναυτιλιακές, αεροπορικές και σιδηροδρομικές εταιρείες.

ΣΗΜΕΙΑ ΠΟΥ ΧΡΗΖΟΥΝ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
Ποια είναι, όμως, τα σημεία εκείνα που χρήζουν προσοχής στη χρήση ενός EAP αλλά και ποια είναι τα σημαντικότερα εμπόδια κατά την εφαρμογή του; Σύμφωνα με την Εβίνα Ηλιοπούλου, Ψυχολόγο και Head Of Occupational Health Psychology, Hellas EAP, ο Κώδικας Δεοντολογίας και οι Βασικές Αρχές των ΕΑΡ ορίζονται από τους Διεθνείς Συλλόγους (ΕΑΡΑ Int, EAEF), «καθώς κάθε πιθανή αλλοίωση στην ποιότητα των προγραμμάτων μπορεί να έχει μη προσδοκώμενα αποτελέσματα στον οργανισμό». Όπως επισημαίνει η ίδια, για τον λόγο αυτόν, θα πρέπει να εξετάζεται με προσοχή και μεγάλη επιφύλαξη η πιθανότητα αλλοίωσης του προγράμματος, ακόμη και αν γίνεται για λόγους περιορισμού του κόστους. «Καίριο ζήτημα αποτελεί, επίσης, η εμπειρία και εξειδίκευση του ΕΑΡ παρόχου, λαμβάνοντας υπόψη τις περιπτώσεις που συναντάμε ολοένα και πιο συχνά, να εισέρχονται στον κλάδο επαγγελματίες ή/και επιχειρήσεις που δεν έχουν την κατάλληλη γνώση ή/και δεν αποτελούν τα ΕΑΡ την κύρια δραστηριότητά τους, γεγονός που λόγω της ευαίσθητης φύσης των υπηρεσιών, αυξάνει τις πιθανότητες μη επαρκούς κάλυψης και το ρίσκο σε ατομικό και επιχειρησιακό επίπεδο», καταλήγει η Ε. Ηλιοπούλου.

Η Π. Θεοδώρου από την πλευρά της, επισημαίνει, μεταξύ άλλων, τα εξής: «Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, παρατηρήσαμε ότι το 64% των εταιρειών (Aon survey) ενίσχυσε ή ξεκίνησε τα προγράμματα EAP ως μέσο υποστήριξης των εργαζομένων. Το ποσοστό χρήσης των EAP από τους εργαζομένους, σήμερα, βρίσκεται μεταξύ 5%-8%, ποσοστό που συχνά προκαλεί προβληματισμό στους εργοδότες σχετικά με την επένδυση αυτήν. Η απόφαση για την υλοποίηση ενός ΕΑΡ χρειάζεται να μην είναι ένα είδος πυροτεχνήματος, με την έννοια της προσωρινής παροχής υποστήριξης λόγω αντικειμενικών δυσκολιών. Αντίθετα, η επιτυχία ενός τέτοιου προγράμματος χρειάζεται να είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη συνολική στρατηγική, τόσο σε θέματα παροχών όσο και σε θέματα ψυχικής υγείας και ευεξίας των εργαζομένων και να είναι προσαρμοσμένη στην κουλτούρα της κάθε εταιρείας. Η τακτική εσωτερική επικοινωνία για τα οφέλη του προγράμματος αλλά και η ενεργή υποστήριξη της Διοίκησης είναι τα κυριότερα εμπόδια που θα πρέπει να ξεπεραστούν, έτσι ώστε να μειωθούν και οι προκαταλήψεις ή ο φόβος του στίγματος».

ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥΣ
Τα οφέλη από την εφαρμογή των Employee Assistance Programs, τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τις ίδιες τις επιχειρήσεις είναι ιδιαίτερα σημαντικά και εμφανίζονται άμεσα, όπως δείχνουν οι σχετικές έρευνες ανά τον κόσμο. Κάποια από τα σημαντικότερα είναι τα εξής:

1. Λιγότερες ημέρες απουσίας. Έχει παρατηρηθεί πως, όταν οι εργαζόμενοι αισθάνονται παραμελημένοι από την εταιρεία τους και έχουν την εικόνα ότι η τελευταία δεν τους θεωρεί σημαντικούς, έχουν την τάση να απουσιάζουν περισσότερο από τα καθήκοντά τους, προφασιζόμενοι ασθένειες ή άλλου είδους προσωπικά θέματα. Τα ΕΑΡ δίνουν την ευκαιρία σε αυτούς να εκφράσουν τους φόβους και τις ανησυχίες τους, με την εταιρεία να λαμβάνει γνώση αυτών και να μεριμνά άμεσα για την εξάλειψή τους.

2. Αυξημένη παραγωγικότητα. Όταν οι εργαζόμενοι δεν είναι συγκεντρωμένοι στη δουλειά τους, γιατί τους απασχολούν είτε προσωπικά είτε και επαγγελματικά προβλήματα, δεν είναι παραγωγικοί, κάτι που στοιχίζει τόσο στους ίδιους ψυχολογικά όσο και στις εταιρείες. Ένας εργαζόμενος με τέτοια θέματα είναι λιγότερο δημιουργικός, καθυστερεί τη δουλειά του, ενώ σε ακραίες περιπτώσεις μπορεί να αγγίξει και τα όρια της απάθειας. Η εφαρμογή, όμως, ΕΑΡ βοηθάει τους εργαζομένους να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα αυτά, είτε πρόκειται για τις προκλήσεις στην εργασία είτε για οικονομικά προβλήματα. Έτσι, μειώνονται οι περιττοί περισπασμοί και μπορούν ευκολότερα οι τελευταίοι να επικεντρωθούν περισσότερο στη δουλειά τους.

3. Θετικό και υγιές εργασιακό περιβάλλον. Ένα εργασιακό περιβάλλον όπου οι εργαζόμενοι είναι αγχωμένοι, δεν είναι υγιές. Η παραγωγικότητα μειώνεται και οι εργαζόμενοι τείνουν να εγκαταλείπουν τους οργανισμούς με τέτοια περιβάλλοντα. Ωστόσο, οι εργαζόμενοι σε ένα λιγότερο αγχωτικό εργασιακό περιβάλλον είναι πιο πιστοί και έχουν καλύτερη συγκέντρωση. Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορούν να συντελέσουν σε αυτήν την κατάσταση, με έναν από τους πιο σημαντικούς να είναι η εφαρμογή ΕΑΡ.

4. Μειωμένο turnover. O μειωμένος τζίρος είναι η μεγαλύτερη απειλή για τις επιχειρήσεις. Όταν αυτός οφείλεται σε προβλήματα των εργαζομένων και στη χαμηλή τους παραγωγικότητα, η εφαρμογή ΕΑΡ μπορεί να δώσει λύσεις.

5. Υψηλότερο ηθικό. Σε επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών -και όχι μόνο βέβαια- το χαμηλό ηθικό μειώνει την ποιότητα του έργου των εργαζομένων και δημιουργεί σωρεία επακόλουθων προβλημάτων για τους τελευταίους και κατ’ επέκταση και για την εταιρεία. Τα ΕΑΡ ενισχύουν το ηθικό των εργαζομένων και μειώνουν ή και εξαλείφουν τα προβλήματα που μπορεί να προκύψουν από την έλλειψή του.

Eίναι, λοιπόν, ξεκάθαρο από τα παραπάνω, ότι η εφαρμογή ενός προγράμματος EAP συνεπάγεται την απόδοση προστιθέμενης αξίας, καταρχάς, στον ίδιο τον εργαζόμενο, τον οργανισμό αλλά και το κοινωνικό σύνολο. Συνεπάγεται υγιέστερα, αποδοτικότερα και ισορροπημένα στελέχη, ενώ για την ίδια την επιχείρηση σημαίνει ένα ασφαλέστερο εργασιακό περιβάλλον, διατήρηση των αξιόλογων, αφοσιωμένων εργαζομένων, τόνωση της συνολικής αποδοτικότητας και παραγωγικότητας, μείωση των ιατρικών δαπανών για τους εργαζομένους, προώθηση του κοινωνικού προφίλ του οργανισμού αλλά και οικονομικότερη, ολιστική υποστήριξη των εργαζομένων και της ίδιας της διοίκησης.

ΤΟ RETURN ON INVESTMENT ΣΤΑ ΕΑΡ
Σε κάθε επένδυση, όμως, το ζητούμενο είναι πάντα το Return On Investment, ζητούμενο που παραμένει και στην περίπτωση εφαρμογής προγραμμάτων EAP. Με ποιους τρόπους μπορεί να αποτιμηθεί το ROI της συγκεκριμένης επένδυσης; «Ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι στους εργαζομένους που νιώθουν δυσαρεστημένοι ή εξουθενωμένοι στην εργασία τους, κάνοντας χρήση των υπηρεσιών EAP αυξάνεται η διάθεσή τους για εργασία κατά 35% και νιώθουν μεγαλύτερη ευεξία (αύξηση κατά 2 μονάδες) και ευχαρίστηση στις σχέσεις τους (επαγγελματικές και προσωπικές), ενώ μειώνεται ο δείκτης απουσιών (absenteeism) κατά 5,9%», αναφέρει η ΗR Consulting Leader της Plus, απαντώντας στο σχετικό ερώτημα. Και η Π. Θεοδώρου καταλήγει: «Οι εταιρείες επιτυγχάνουν όχι μόνο αύξηση του δείκτη δέσμευσης και αφοσίωσης, και άρα τη διαμόρφωση μίας κουλτούρας ευεξίας, αλλά και οικονομικές απολαβές, μέσω του περιορισμού του κόστους (μείωση απουσιών ασθενείας) αλλά και της αυξημένης παραγωγικότητας, που αντανακλάται μέσω της καλύτερης συγκέντρωσης και αποδοτικότητας των εργαζομένων. Το ROI των EAP έχει απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα με την προϋπόθεση, βέβαια, ότι η επένδυση αυτή θα αντιμετωπιστεί με την πρέπουσα σημασία».

Τα έτη της πανδημίας άσκησαν τεράστιες πιέσεις στις επιχειρήσεις, στους ανθρώπους τους αλλά και στα EAP, τονίζει η Ρίτσα Οικονόμου, Head Of Business Operations, Hellas EAP. Όπως αναφέρει, τα στοιχεία από το υπολογιστικό μοντέλο του ROI του Συλλόγου EAPA UK για τη χρήση, τον αντίκτυπο και τις οικονομικές αποδόσεις των EAP στο Ηνωμένο Βασίλειο, έδειξαν ότι πολύ περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποίησαν όλο το φάσμα των υπηρεσιών των EAP. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, αναδύθηκαν, παράλληλα, περιπτώσεις εργαζομένων με πολλαπλά προβλήματα που χρειάζονταν πρόσβαση σε συνεχή υποστήριξη και συμβουλευτική. Τα τελευταία αυτά δεδομένα για την περίοδο 2020-2021, αναφέρονται σε αύξηση του ROI, 8 λίρες για κάθε μία λίρα που επενδύθηκε, σε σύγκριση με τις 7,27 λίρες το προηγούμενο έτος. Ιδιαίτερα οι μεγάλες επιχειρήσεις είδαν τεράστιες αυξήσεις στο ROI του EAP τους, μέχρι και 50% σε ορισμένες περιπτώσεις. Πιο συγκεκριμένα, για όσες επιχειρήσεις είχαν 5.000 ή περισσότερους εργαζομένους, η αύξηση του ROI κυμάνθηκε κατά μέσο όρο από 8,43 σε 12,75 λίρες και για την ομάδα των 1.000-5.000 εργαζομένων, από 8,47 σε 12,48 λίρες.