Στη σημερινή ψηφιακή εποχή, η επωνυμία ενός εργοδότη υπερβαίνει τη φήμη που έχει ως οργανισμός. Είναι η ικανότητά του να προσελκύει και να διατηρεί τα κορυφαία ταλέντα, να αναδεικνύει την εταιρική κουλτούρα και να δημιουργεί μία ατμόσφαιρα που εμπνέει. Γιατί είναι σημαντικό και με ποιον τρόπο οι σύγχρονοι οργανισμοί μπορούν να διαμορφώσουν το employer brand τους, δημιουργώντας ένα ελκυστικό επαγγελματικό περιβάλλον;
To Employer branding εκτείνεται πολύ πέρα από τη φήμη μίας εταιρείας ή ενός οργανισμού καθώς περικλείει το τι ο εκάστοτε οργανισμός αντιπροσωπεύει και το πώς γίνεται αντιληπτός από τους υφιστάμενους και εν δυνάμει εργαζόμενους. Στον πυρήνα του, το employer branding αφορά στον (καθ)ορισμό αλλά και την επικοινωνία των μοναδικών γνωρισμάτων και της αξίας που ένας οργανισμός προσφέρει ως εργοδότης. «Το Employer Branding αποτελεί μία ιδιαίτερα στοχευμένη στρατηγική, καθώς έχει τη δυνατότητα να ενισχύσει σημαντικά τη δυνατότητα μίας εταιρείας να δημιουργήσει μία ελκυστική εταιρική ταυτότητα. Στην τρέχουσα ανταγωνιστική αγορά εργασίας, η επένδυση στις διαδικασίες ενίσχυσης του Employer Branding μπορεί να αποτελέσει βασικό παράγοντα διαφοροποίησης ενός οργανισμού, καθώς μπορεί βραχυπρόθεσμα άλλα και μακροπρόθεσμα να συνεισφέρει στην ανάπτυξη θετικής φήμης, η οποία θα οδηγήσει σε υψηλότερα ποσοστά προσέλκυσης των κατάλληλων υποψηφίων, αλλά και διατήρησης των εργαζομένων», αναφέρει χαρακτηριστικά η Αγγελική Βασιλάτου, HRBP & HRCH, Greece and Czech Republic, GSK Ελλάδος.
Το Εmployer Branding είναι πολλά περισσότερα από το «έχω καλό όνομα στην αγορά», καθώς πρόκειται για τη δημιουργία τόσο μίας συναρπαστικής αφήγησης όσο και μίας αξέχαστης εμπειρίας που θα συμβάλλει στην προσέλκυση, τη δέσμευση και τη διακράτηση του ταλέντου, αλλά και συνολικά του ανθρώπινου δυναμικού. Ένα δυνατό employer brand μπορεί να προσελκύσει τους πιο εξειδικευμένους επαγγελματίες, αλλά και εκείνους που ευθυγραμμίζονται με τις αξίες και την κουλτούρα της εταιρείας. Δεν αφορά μόνο στο χτίσιμο μίας θετικής εικόνας προς όλα τα κοινά-στόχους, αλλά και στη δημιουργία ενός χώρου εργασίας όπου οι άνθρωποι θα αισθάνονται ότι ανήκουν και έχουν σκοπό.
Σύμφωνα με την Βάσια Βογιατζόγλου, HR & Safety Coordinator, CMA Argoudelis & CO, το Employer Branding είναι ζωτικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα μίας εταιρείας στην αγορά εργασίας. Βραχυπρόθεσμα, συμβάλλει στην προσέλκυση κορυφαίων ταλέντων, ενισχύοντας τη φήμη της, διευκολύνοντας έτσι την άμεση κάλυψη κενών θέσεων εργασίας. Μακροπρόθεσμα, ένα ισχυρό Employer Branding δημιουργεί κλίμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης, διατηρώντας αφοσιωμένους υπαλλήλους, μειώνοντας αυτομάτως και το κόστος του κύκλου εργασιών. Όπως υπογραμμίζει η ίδια, «ενισχύει το ηθικό και τη δέσμευση των εργαζομένων, οδηγώντας σε υψηλότερη παραγωγικότητα και καινοτομία. Με την πάροδο του χρόνου, μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερες δαπάνες πρόσληψης και κατάρτισης, καθώς ο οργανισμός γίνεται γνωστός για την κουλτούρα του εργασιακού του χώρου. Όλα τα παραπάνω συντελούν στην διαρκή ανταγωνιστικότητα και επιτυχία στην αγορά εργασίας».
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Περικλής Αντωνιάδης, Senior Employer Branding Manager, Kaizen Gaming, τονίζει ότι «με στρατηγικό employer branding, ένας οργανισμός μπορεί να προσελκύσει τα κατάλληλα ταλέντα πιο γρήγορα, να τα διατηρήσει για περισσότερο χρόνο, και όλα αυτά πιο αποδοτικά και με χαμηλότερο κόστος από ό,τι ο ανταγωνισμός. Είναι μία επένδυση με μακροπρόθεσμα μετρήσιμα αποτελέσματα, που όμως έχει ήδη επίδραση και μεσοπρόθεσμα, εφόσον υπάρχει αυθεντικότητα και συνέπεια (consistency), τόσο εσωτερικά προς τους εργαζομένους, όσο και εξωτερικά προς την αγορά εργασίας».
ΟΡΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ TARGET AUDIENCE
«Σήμερα, το Employer Branding είναι στο επίκεντρο της ΔΑΔ, αποτελώντας αναγκαία προϋπόθεση για την επιτυχή εύρεση ταλέντων. Όταν ένας οργανισμός έχει χτίσει ένα καλό όνομα ως εργοδότης, προσελκύει υψηλό αριθμό ταλέντων και οι εργαζόμενοι εκδηλώνουν υψηλότερα επίπεδα δέσμευσης . Ο οργανισμός οφείλει να δημιουργήσει και επικοινωνήσει το Employee Value Proposition, τόσο στους εργαζομένους όσο και στους υποψηφίους. Στην εποχή της κυριαρχίας των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, η δημιουργία του Employer Brand, απαιτεί σταθερή υπενθύμιση και ενεργή παρουσία. Η θετική εικόνα ξεκινά από τους ίδιους τους εργαζομένους, καθώς το Word of Mouth κατέχει σημαντικό ρόλο σε αυτήν, ειδικά σε μία ψηφιακή εποχή», αναφέρει χαρακτηριστικά η Σοφία Θωμαΐδου, Chief People Officer, Όμιλος ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ.
Από την πλευρά της, η Κατερίνα Λαμπρινού, Head of People & Culture, UP Hellas, σημειώνει ότι τo δυνατό employer brand επηρεάζει αποφασιστικά στο πώς προσελκύονται ταλαντούχοι εργαζόμενοι και στο πώς παραμένουν. «Προβάλλει προς τα έξω την εταιρεία σαν έναν ελκυστικό εργασιακό χώρο, όπου οι αρχές του είναι εναρμονισμένες με εκείνες των εργαζομένων», εξηγεί χαρακτηριστικά.
Ένα από τα πιο καίρια ερωτήματα αφορά στο πώς ένας οργανισμός μπορεί να χτίσει ένα ισχυρό employer brand. Αναλογιζόμενοι ότι ως όρος εμπεριέχει τη λέξη brand, η απάντηση είναι μοναδική: Ορίζοντας το κοινό στόχο, το target audience. Στην προκειμένη περίπτωση, ο οργανισμός καλείται να ορίσει ποια είναι τα άτομα που στοχεύει να προσελκύσει, αλλά και να διακρατήσει. Όλη αυτή η διαδικασία υπερβαίνει τα Job titles και τα hard/soft skills που αναζητά. Επί της ουσίας, αφορά στην κατανόηση των αξιών, της φιλοδοξίας και των προσδοκιών των εν δυνάμει υποψηφίων. Ο προσδιορισμός του κοινού στόχου (εσωτερικά και εξωτερικά) δίνει τη δυνατότητα στην εταιρεία να μπορεί να προσαρμόσει αποτελεσματικά τις ενέργειές της για το employer branding της.
Για παράδειγμα, μία tech start-up εταιρεία αναζητά πιο δημιουργικά και καινοτόμα ταλέντα για να μπορέσει να επικεντρωθεί στην ανάδειξη μίας δυναμικής και επιχειρηματικής κουλτούρας. Εν αντιθέσει, ένα παραδοσιακό χρηματοπιστωτικό ίδρυμα που απευθύνεται σε έμπειρους επαγγελματίες, κρίνεται σκόπιμο να δώσει έμφαση στη σταθερότητα και τις ευκαιρίες για ανάπτυξη και επαγγελματική εξέλιξη. Υπό αυτό το πρίσμα, η διεξαγωγή ερευνών, focus groups ή One-to-one συνεντεύξεων με υφιστάμενους εργαζόμενους και δυνητικούς υποψηφίους μπορεί να δώσει τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με τα κίνητρα, τις προτιμήσεις τους και τι -τελικά- αναζητούν από έναν εργοδότη. Σχετική έρευνα και τα συμπεράσματα που θα προκύψουν, μπορούν να αποτελέσουν τη βάση για τη χάραξη στρατηγικής employer brand.
ΑΚΡΟΓΩΝΙΑΙΟΣ ΛΙΘΟΣ Η ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
Στην καρδιά όλων των παραπάνω, βρίσκεται το EVP- Employer Value Proposition. Μία σαφής αλλά και συναρπαστική πρόταση αξίας που περιγράφει τι μπορεί να περιμένει ένας εργαζόμενος από τον εκάστοτε οργανισμό. Το EVP πρέπει να ευθυγραμμίζεται με την αποστολή, τις αξίες και την κουλτούρα της εταιρείας. Παράλληλα, να επισημαίνει τα μοναδικά οφέλη και τις ευκαιρίες που κάνουν έναν οργανισμό να ξεχωρίζει. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει πτυχές όπως το succession planning, η ισορροπία ανάμεσα σε προσωπική και επαγγελματική ζωή, ακόμα και το ευέλικτο μοντέλο εργασίας που εφαρμόζεται ή η δέσμευση για κοινωνική ευθύνη. «Η ανταγωνιστική αγορά εργασίας και οι εξελισσόμενες προσδοκίες των εργαζομένων οδηγούν στη ζωτικής σημασίας έμφαση που δίνεται από τους Οργανισμούς στο Employee Value Proposition (EVP) για την προσέλκυση, την αφοσίωση, την εξέλιξη και τη διατήρηση ταλαντούχων εργαζομένων» δηλώνει εκ μέρους της Up Hellas, η Head of People & Culture και καταλήγει: «Ένα ερώτημα που απασχολεί όλους μας είναι τα κριτήρια που αναζητούν σήμερα οι νέοι εργαζόμενοι από έναν Οργανισμό. Ένα δυνατό EVP, όχι μόνο κάνει έναν εργοδότη να ξεχωρίσει σε μία ανταγωνιστική αγορά εργασίας αλλά και να ευθυγραμμίζεται με αυτό που επιζητούν στη σημερινή εποχή οι εργαζόμενοι: μία ελκυστική πρόταση αξίας (EVP) που να αναδεικνύει τις αξίες, την κουλτούρα, τα οφέλη και τις προοπτικές της».
Στο ίδιο μήκος κύματος, η Chief People Officer από τον Όμιλο ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ σημειώνει τα εξής: «Το EVP και το Employer Branding είναι άρρηκτα συνδεδεμένα, καθώς η Πρόταση Αξίας Εργαζομένων αποτελεί δέσμευση της εταιρείας προς όσους εξετάζουν το ενδεχόμενο να εργαστούν σε εκείνη. Για να υπάρξει Employer Branding, θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί το EVP. Ένας οργανισμός, είναι σημαντικό να επενδύσει στη δημιουργία του EVP, διότι επικοινωνεί ξεκάθαρα ποιο είναι το employment deal και έτσι δημιουργεί διαφάνεια στις σχέσεις του με τον εργαζόμενο. Επίσης, διαφοροποιείται από τις άλλες εταιρείες της αγοράς και αποκτά ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι αυτών. Στη σημερινή αγορά εργασίας, το EVP και το Employer Branding είναι απαραίτητα για την προσέλευση ταλέντων, αλλά και τη διατήρηση τους».
Σαφώς για να επιτευχθεί τόσο το χτίσιμο ενός ισχυρού employer brand, όσο και η δημιουργία ενός δυνατού EVP, η οργανωσιακή κουλτούρα αποτελεί το θεμέλιο λίθο. Είναι εκείνη που καθορίζει το περιβάλλον εργασίας, τις αξίες και τις νόρμες που διαμορφώνουν τις εμπειρίες που αποκομίζουν οι εργαζόμενοι.
Σε αυτό συνηγορεί και η HR & Safety Coordinator της CMA Argoudelis & CO, αναφέροντας ότι η εταιρική κουλτούρα διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση ενός brand μίας εταιρείας, καθώς καθορίζει τις αξίες, τις πεποιθήσεις και τις συμπεριφορές. Η ίδια συμπληρώνει ότι «μία θετική κουλτούρα προσελκύει ταλέντα που ευθυγραμμίζονται με αυτές τις αρχές, ενισχύοντας τη φήμη της εταιρείας ως εργοδότη. Οι υποψήφιοι είναι πιο πιθανό να αντιληφθούν ότι στην εταιρεία που πρόκειται να εργασθούν θα μπορούν να ανελιχθούν και να μοιραστούν τις αξίες της. Αυτό προάγει τη δέσμευση και τη διατήρηση των εργαζομένων, ενισχύοντας το Employer Brand της» και καταλήγει επισημαίνοντας ότι, στην ουσία, μία άρτια καθορισμένη και δομημένη εταιρική κουλτούρα όχι μόνο προσελκύει κορυφαία ταλέντα, αλλά διαμορφώνει και τον τρόπο με τον οποίο η εταιρεία γίνεται γνωστή από δυνητικούς υποψηφίους.
Σε δομικό επίπεδο, λοιπόν, η κουλτούρα:
Ευθυγραμμίζεται με τα Brand Values: Μία ισχυρή κουλτούρα ευθυγραμμίζεται με τις αξίες και τα μηνύματα που θέλει ο οργανισμός να μεταδώσει μέσα από το brand του ως εργοδότης. Δεν αρκεί απλώς να επικοινωνούνται οι αξίες, ο οργανισμός οφείλει να «ζει» τις αξίες του. Εάν, για παράδειγμα, ένας οργανισμός είναι καινοτόμος και customer-focused, τότε η κουλτούρα του θα πρέπει να ενθαρρύνει και να υποστηρίζει ανάλογες συμπεριφορές.
«Οδηγεί» στη δέσμευση των εργαζομένων: Μία θετική, χωρίς αποκλεισμούς, κουλτούρα έχει ως αποτέλεσμα χαρούμενους και ενθουσιώδεις εργαζόμενους. Όλο αυτό οδηγεί σε ικανοποίηση και αφοσίωση, με την πιθανότητα οι ίδιοι οι εργαζόμενοι να γίνουν brand ambassadors να αυξάνεται. Με το να προωθούν ενεργά τον οργανισμό ως ελκυστικό εργοδότη στην αγορά εργασίας οι ίδιοι οι άνθρωποί του, αποτελεί την καλύτερη πιστοποίηση και επιβράβευση που θα μπορούσε να «κερδίσει» ένας οργανισμός και έχει μακροπρόθεσμα οφέλη.
Οφείλει να χαρακτηρίζεται από αυθεντικότητα: Αποτελεί το κλειδί για ένα επιτυχές employer branding. Η κουλτούρα οφείλει να αντικατοπτρίζει αυτό που υπόσχεται ο οργανισμός. Όταν οι δυνητικοί εργαζόμενοι «βλέπουν» ότι υπάρχει συνέπεια ανάμεσα στην κουλτούρα και το branding message, είναι πιο πιθανό να επιλέξουν τον εκάστοτε οργανισμό και να δείξουν εμπιστοσύνη, έναντι κάποιου άλλου.
Συμβάλει στην προσέλκυση και διακράτηση: Μία ισχυρή κουλτούρα, όχι μόνο διατηρεί τους υφιστάμενους εργαζόμενους, αλλά προσελκύει επίσης στελέχη που αντηχούν με τις ίδιες αξίες και το επαγγελματικό περιβάλλον. Λειτουργεί, κατά κάποιο τρόπο, ως φίλτρο, προσελκύοντας εκείνους που είναι πράγματι κατάλληλοι για την εταιρεία.
KEY METRICS & EMPLOYER BRANDING
H μέτρηση της αποτελεσματικότητας των ενεργειών employer branding είναι απαραίτητη για να εντοπίζονται διορθωτικές κινήσεις που πρέπει να γίνουν και εν τέλει, να υπάρχει συνεχής βελτίωση. Τα key metrics παρέχουν πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με την πρόοδο του οργανισμού και συμβάλλουν έτσι ώστε να προσαρμόσει τη στρατηγική του βάσει των αναγκών που προκύπτουν. Μερικά από τα Key metrics που μπορείτε να ορίσετε είναι τα εξής:
Ποσοστά ικανοποίησης και διακράτησης του ανθρώπινου δυναμικού: Η υψηλή εργασιακή ικανοποίηση και το χαμηλό turnover αποτελούν ενδείξεις ενός δυνατού employer brand. Όταν οι εργαζόμενοι είναι ικανοποιημένοι και επιλέγουν να παραμείνουν, αντανακλά θετικά τις προσπάθειες που γίνονται.
Ποσοστά αιτήσεων για εργασία και ποιότητα: Είναι σημαντικό να παρακολουθείται ο αριθμός των αιτήσεων για εργασία που λαμβάνονται αλλά και η ποιότητα των υποψηφίων που υποβάλλουν αίτηση για τις θέσεις εργασίας.
Κόστος ανά πρόσληψη: Η μείωση του κόστους ανά πρόσληψη είναι ένας έμμεσος τρόπος μέτρησης της αποτελεσματικότητας της επωνυμίας ενός εργοδότη. Ένα δυνατό εμπορικό σήμα ως εργοδότης μπορεί να μειώσει τους πόρους που απαιτούνται για την πρόσληψη και την ένταξη νέων εργαζομένων.
Social media engagement: Η ανάλυση των δεδομένων που προκύπτουν από τα κανάλια κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να προσφέρει ενδιαφέροντα στοιχεία. Η αύξηση σε likes, τα shares και τα σχόλια μπορεί να υποδηλώνουν μία αυξανόμενη θετική αντίληψη για τον οργανισμό.
Glassdoor και σχετικές κριτικές: Είναι ουσιώδες να παρακολουθείτε αναρτήσεις σε πλατφόρμες όπως το Glassdoor που αφορούν σε κριτική και αξιολόγηση του οργανισμού. Τα εν λόγω reviews παρέχουν πολύτιμα στοιχεία σχετικά με την επωνυμία ως εργοδότης.
Έρευνες και feedback: Σαφώς η διεξαγωγή εσωτερικών ερευνών για να συλλεχθούν άμεσα πληροφορίες από το υφιστάμενο ανθρώπινο δυναμικό είναι μείζονος σημασίας. Τα Insights που θα προκύψουν, μπορούν να συμβάλλουν έτσι ώστε να γίνει fine-tuning στις όποιες προσπάθειες.
ΚΑΝΑΛΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Στο ταξίδι της διαμόρφωσης του employer branding του, ένας οργανισμός έχει στη διάθεσή του πολλαπλά κανάλια επικοινωνίας. Σύμφωνα με τον Senior Employer Branding Manager της Kaizen Gaming, όλα τα κανάλια επικοινωνίας είναι σημαντικά σε ένα στρατηγικό employer branding, με το κάθε κοινό να έχει τα «αγαπημένα» του. Όπως επισημαίνει ο ίδιος, «οι υποψήφιοι και οι εργαζόμενοι είναι άνθρωποι, κοινωνικά όντα, και υπάρχουν όπου υπάρχει ο καθένας από εμάς: LinkedIn, Glassdoor, Indeed, Facebook, Instagram, TikTok, online σε ειδησεογραφικά μέσα, στον δρόμο, σε apps, σε e-shops, στο careers site μας. Έρευνες δείχνουν ότι το word-of-mouth είναι με διαφορά το σημαντικότερο όλων, είναι όμως σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι συνδιαμορφώνεται από τα παραπάνω, αλλά κυρίως από τους ίδιους τους εργαζόμενους (οι οποίοι είναι ενεργοί στα προαναφερθέντα κανάλια)».
Από την πλευρά της, η HRBP & HRCH, Greece and Czech Republic της GSK Ελλάδος, αναφέρει ότι «διανύουμε μία εποχή στην οποία οι υποψήφιοι έχουν πληθώρα επαγγελματικών επιλογών και η δημιουργία ενός δυνατού και αυθεντικού EVP αποτελεί κρίσιμο στοιχείο. Ένα αποτελεσματικό EVP αντικατοπτρίζει την κουλτούρα, τις αξίες και τις παροχές της εταιρείας, καθιστώντας την ελκυστική για υποψηφίους. Η επιλογή του κατάλληλου καναλιού επικοινωνίας για τη διαχείριση του Employer Branding και του EVP είναι πολυπαραγοντική, και δεν υπάρχει ένα απόλυτο κανάλι που να το χαρακτηρίζει μεγαλύτερο μερίδιο επιτυχίας. Το πιο δυνατό μέσο που χαρακτηρίζει την επιτυχία διαδικασιών EVP και Employer Branding είναι οι ιστορίες που μοιράζονται οι ίδιοι οι εργαζόμενοι. Ωστόσο, είναι επιτακτικής σημασίας οι εταιρείες να είναι παρούσες στα μέρη τα οποία βρίσκονται οι υποψήφιοι με στόχο είτε να εκκινήσουν την καριέρα τους είτε να την αναπτύξουν. Τα μέρη αυτά, μεταξύ άλλω,ν μπορεί να περιλαμβάνουν job fairs, τα Μέσα Κοινωνικής / Επαγγελματικής δικτύωσης και τις ημέρες καριέρας σε συνεργασία με ακαδημαϊκούς φορείς».
Συνοψίζοντας, τα κανάλια επικοινωνίας μπορούν να περιλαμβάνουν:
Το εταιρικό website & το career site: To website είναι συχνά ο πρώτος προορισμός για άτομα που ενδιαφέρονται να μάθουν περισσότερα για την εταιρική κουλτούρα, τις επαγγελματικές ευκαιρίες και την εταιρεία συνολικά.
Τα κοινωνικά δίκτυα: Τα κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook, το Twitter, το Instagram και το TikTok αποτελούν πλατφόρμες δημοσίευσης περιεχομένου που μπορεί να αναδείξει την εταιρική κουλτούρα, τις επιτυχίες των εργαζόμενων κ.ά.
Τα emails: Οι εταιρείες χρησιμοποιούν τα emails για να αποστείλουν πληροφορίες σχετικά με θέσεις εργασίας, εκδηλώσεις και νέα σε υφιστάμενους και δυνητικούς εργαζόμενους.
Τα επαγγελματικά δίκτυα: Η παρουσία σε επαγγελματικά δίκτυα όπως το LinkedIn επιτρέπει στην εταιρεία να διαδώσει τα μηνύματα του employer branding και να αλληλοεπιδρά με στελέχη που αναζητούν νέες ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης.
Τις περιοδικές δημοσιεύσεις: Η δημοσίευση άρθρων και αναλύσεων σε περιοδικά, ιστοσελίδες επαγγελματικού ενδιαφέροντος και blogs ενισχύει τη γνώση της εταιρείας και διαμορφώνει το image της ως εργοδότη.
Κάθε ένα από αυτά τα κανάλια προσφέρει μία μοναδική ευκαιρία για την εταιρεία να επικοινωνήσει τα μηνύματα του employer branding προς το επιθυμητό κοινό και να προσελκύσει τους κατάλληλους υποψηφίους.
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ, SOCIAL MEDIA & EMPLOYER BRANDING
Στην εποχή της ψηφιακής επανάστασης, τα social media αποτελούν έναν δυναμικό και επιδραστικό σύμμαχο για τη διαμόρφωση της επωνυμίας μίας επιχείρησης ως εργοδότης. Η δύναμη των social media δεν περιορίζεται στο να δημιουργούν απλά μία παρουσία στο διαδίκτυο, αλλά «ανοίγει την πόρτα» για άμεση αλληλεπίδραση με το κοινό-στόχο.
Οι εργοδότες έχουν τη δυνατότητα να μοιραστούν αυθεντικές ιστορίες και να προσφέρουν μία εικόνα για την εταιρική κουλτούρα, προσελκύοντας έτσι το επιθυμητό ταλέντο. Ωστόσο, η ερώτηση παραμένει: Πώς μπορούν οι οργανισμοί να «εκμεταλλευτούν» πλήρως όσα προσφέρουν τα social media και να αξιοποιήσουν τη δύναμη αυτή προς όφελός τους; Προκειμένου να επιτύχετε αυτόν τον σκοπό, ως εργοδότες, μπορείτε να ακολουθήσετε, μεταξύ άλλων, τα εξής:
- Σύνδεση της Εταιρικής Κουλτούρας με τα Social Media: Δημιουργήστε περιεχόμενο που αντικατοπτρίζει την εταιρική κουλτούρα και τις αξίες σας. Μοιραστείτε ιστορίες που αναδεικνύουν τον τρόπο με τον οποίο η εταιρική κουλτούρα επηρεάζει την εργασία και την ζωή των εργαζομένων σας.
- Ενίσχυση του Ανθρώπινου Παράγοντα: Ενθαρρύνετε τους εργαζόμενούς σας να είναι πρεσβευτές της εταιρικής κουλτούρας σας στα social media. Οι αυθεντικές αναρτήσεις των εργαζομένων σας για τη θετική τους εμπειρία στην εταιρεία μπορούν να ενισχύσουν τη φήμη σας ως εργοδότης.
- Διαχείριση Κριτικής: Παρακολουθήστε με συνέπεια τα social media για αναφορές που γίνονται και σας αφορούν. Αντιδράστε άμεσα σε αρνητικά σχόλια για να δείξετε τη δέσμευσή σας ως οργανισμός να βελτιώνεστε και απαντήστε σε θετικά σχόλια για να ενισχύσετε την εικόνα σας.
- Στόχευση στο Σωστό Κοινό: Χρησιμοποιήστε τη δυνατότητα της στοχευμένης διαφήμισης στα social media για να φτάσετε τον κατάλληλο στόχο. Αυτός μπορεί να είναι επαγγελματίες συγκεκριμένου κλάδου, νέοι απόφοιτοι στην αγορά εργασίας ή/και άλλες ομάδες που σας ενδιαφέρει να προσελκύσετε.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, η χάραξη της στρατηγικής στα social media αποκτά μεγάλη σημασία για το χτίσιμο αλλά και την ανάπτυξη του employer brand. Πιο συγκεκριμένα, μερικά από τα βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε, περιλαμβάνουν:
1. Storytelling μέσα από visual περιεχόμενο: Η αφήγηση μέσα από οπτικό υλικό, όπως οι εικόνες και τα βίντεο, αποτελεί ισχυρό μέσο για τη μετάδοση της εταιρικής κουλτούρας και των αξιών του οργανισμού. Προκειμένου η εν λόγω στρατηγική να είναι αποτελεσματική:
«Ρίξτε» ματιές στα παρασκήνια: Μοιραστείτε ειλικρινείς στιγμές από τα «παρασκήνια» στον χώρο εργασίας. Αναδείξτε τις καθημερινές δραστηριότητες, τη συνεργασία και τη ζωντάνια του γραφείου. Αυτές οι «ματιές» προσφέρουν στους εν δυνάμει υποψηφίους μία αυθεντική οπτική της εταιρείας.
Δημοσιοποιήστε success stories των εργαζομένων: Προβάλετε τα όποια success stories του ανθρώπινου δυναμικού σας, παρουσιάζοντας την επαγγελματική ανέλιξή τους εντός του οργανισμού, τα επιτεύγματα και τον αντίκτυπο που έχουν δημιουργήσει για εσάς. Αυτό όχι μόνο αποδεικνύει τις ευκαιρίες επαγγελματικής ανάπτυξης που έχετε προσφέρει, αλλά και την αξία των εργαζομένων σας.
Κοινοποιήστε στιγμιότυπα από εταιρικές εκδηλώσεις: Μοιραστείτε εικόνες και βίντεο από εταιρικές εκδηλώσεις και δράσεις, όπως οι team-building δραστηριότητες και οι εορτασμοί. Όλο αυτό απεικονίζει ένα θετικό και ελκυστικό περιβάλλον εργασίας και ενισχύει την αίσθηση της κοινότητας εντός του οργανισμού.
2. Employee Advocacy: Οι εργαζόμενοί σας μπορεί να γίνουν οι πιο αποτελεσματικοί brand ambassadors. Είναι σημαντικό να τους ενθαρρύνετε να μοιραστούν τις εμπειρίες τους και τα insights τους σχετικά με την εταιρεία στα προσωπικά προφίλ τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για την εφαρμογή αυτής της στρατηγικής, λάβετε υπόψη τα εξής:
Αυθεντικά posts: Ενθαρρύνετε με κάθε τρόπο τους εργαζόμενους να δημοσιεύουν τις θετικές εμπειρίες που αποκομίζουν από τον οργανισμό. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει ιστορίες από την καθημερινή εργασία τους, την εξέλιξή τους, ακόμα και την προσωπική ανάπτυξή τους.
Guidelines & tools: Αναπτύξτε σαφείς οδηγίες για τους εργαζομένους σας σχετικά με το τι και το πώς να μοιράζονται το περιεχόμενο που σχετίζεται με την εταιρεία στους προσωπικούς λογαριασμούς τους. Επιπλέον, καλό είναι να τους παρέχετε τα απαραίτητα εργαλεία και τους πόρους για να μπορούν με εύκολο τρόπο να δημιουργήσουν περιεχόμενο, όπως είναι τα branded templates και τα προτεινόμενα hashtags.
Ευθυγράμμιση με το Brand Message: Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που μοιράζεται από το ανθρώπινο δυναμικό σας είναι σε ευθυγράμμιση με το συνολικό brand message του οργανισμού. Παρότι η αυθεντικότητα είναι ζωτικής σημασίας, είναι εξίσου σημαντικό να διατηρηθεί μία συνεπής εικόνα και μήνυμα προς τα «έξω».
3. Ελκυστικό περιεχόμενο: Δημιουργήστε και μοιραστείτε περιεχόμενο σε τακτική βάση που να αντικατοπτρίζει τις αξίες της επωνυμίας σας ως εργοδότης. Ειδικότερα:
Blog Posts & άρθρα: Δημοσιεύστε blog posts και άρθρα που να προσφέρουν Insights, να αφορούν σε industry trends και να παρέχουν συμβουλές σταδιοδρομίας. Αυτό θα καθιερώσει τον οργανισμό σας ως thought leader στον τομέα σας.
Infographics & Visual Content: Το οπτικό περιεχόμενο, όπως τα γραφήματα, είναι ιδιαίτερα shareable και μπορεί να μεταφέρει με αποτελεσματικό τρόπο πολύπλοκες πληροφορίες. Δημιουργήστε ελκυστικά visuals, τα οποία θα αποτυπώνουν το employer brand.
Δημιουργία community: Ενισχύστε την αίσθηση της κοινότητας αναφορικά με το brand σας, απαντώντας σε σχόλια και αλληλοεπιδρώντας με το κοινό σας. Ενθαρρύνετε τις συζητήσεις, απαντήστε σε ερωτήσεις και συμμετέχετε ενεργά σε συζητήσεις σχετικά με τον κλάδο σας.
4. Paid Advertising: Αξιοποιήστε τη διαφήμιση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να προσεγγίσετε ένα ευρύτερο και εξαιρετικά στοχευμένο κοινό. Η πληρωμένη διαφήμιση μπορεί να είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική σε πλατφόρμες όπως το LinkedIn, όπου μπορείτε να καθορίσετε δημογραφικά και επαγγελματικά κριτήρια:
Targeted Ad: Χρησιμοποιήστε τις εκτεταμένες επιλογές στόχευσης σε πλατφόρμες όπως το LinkedIn και το Facebook για να προσεγγίσετε συγκεκριμένες δημογραφικές ομάδες, τίτλους εργασίας και κλάδους.
5. Monitoring & Ανταπόκριση: Καλό είναι να βρίσκεστε σε εγρήγορση και να παρακολουθείτε τις αναφορές και τα reviews στα social media. Για να συμβεί αυτό:
Άμεσες απαντήσεις: Απαντήστε όσο πιο άμεσα γίνεται σε τυχόν αρνητικά σχόλια. Αυτό αποδεικνύει τη δέσμευσή σας ως προς την αντιμετώπιση ζητημάτων που προκύπτουν και τη μέριμνά σας για συνεχή βελτίωση. Είναι μία κατάλληλη ευκαιρία για να επιδείξετε την αφοσίωσή σας ως εργοδότης σε ένα θετικό εργασιακό περιβάλλον.
Θετικότητα: Αναγνωρίστε και μοιραστείτε θετικά σχόλια, είτε προέρχονται από τους ίδιους τους ανθρώπους σας είτε από εξωτερικές πηγές. Αυτό ενισχύει την αξιοπιστία της επωνυμίας σας και αναδεικνύει την αξία του οργανισμού σας.
Εφαρμόζοντας αποτελεσματικά τις εν λόγω social media στρατηγικές, μπορείτε να δημιουργήσετε μία αυθεντική αλλά και «συναρπαστική» επωνυμία ως εργοδότης, η οποία έχει απήχηση στο κοινό στόχο σας, προβάλλει την εταιρική κουλτούρα και προσελκύει το ταλέντο που επιθυμείτε. Τα Social media αποτελούν μία ισχυρή πλατφόρμα δέσμευσης και αλληλοεπίδρασης με τους υποψηφίους -δυνητικούς και υφιστάμενους- που δεν μπορεί να επιτευχθεί μέσα από τα παραδοσιακά κανάλια επικοινωνίας.
«ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΜΕ ΥΓΙΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ, ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΣΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΤΟ ΘΕΤΙΚΟ WORD OF MOUTH»
Κατά τη διαμόρφωση της πρότασης αξίας μίας εταιρείας για τον εργαζόμενο (EVP), η κουλτούρα είναι ίσως μία από τις μεγαλύτερες συνιστώσες που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Με το δεδομένο ότι η πρόταση αξίας διαμορφώνεται από ατομικά, συλλογικά, άμεσα αλλά και μακροχρόνια οφέλη για τον εργαζόμενο, αυτομάτως δημιουργείται μια διάσταση ισάξια του τι είσαι σαν εταιρεία (what), αυτή του πώς δραστηριοποιείσαι μέσα σε αυτήν (how). Εταιρείες με υγιή κουλτούρα, που θέτουν τον εργαζόμενο στο επίκεντρο, προπορεύονται έναντι άλλων και μπορούν να στηρίζονται περισσότερο στο θετικό word of mouth των ανθρώπων τους παρά σε δαπανηρές επενδύσεις προκειμένου να ενισχύσουν το employer brand τους.
Νικόλας Μπουντούρας, Director Human Resources Greece, Etraveli Group (ETG)
EXPERT’S INSIGHTS
«Η συμβουλή που θα έδινα σε μία εταιρεία που επιθυμεί να βελτιώσει το Employer Brand της και να αυξήσει την απήχησή του στην αγορά εργασίας είναι…»
Περικλής Αντωνιάδης, Senior Employer Branding Manager, Kaizen Gaming
Χρειάζεται επένδυση σε χρήματα, πόρους και τεχνογνωσία. Σημαντική είναι και η συνέπεια, αλλά και να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος και χώρος, ώστε η στρατηγική να αποδώσει.
Πρέπει επίσης, να δημιουργήσει διατμηματικές ομάδες εργασίας που θα δουλεύουν μαζί για τον κοινό στόχο. Το employer brand είναι ευθύνη όλων σε έναν οργανισμό. Κάτι ακόμη που πολύ συχνά ξεχνάμε είναι να παρακολουθούμε το εξωτερικό κοινό, τι πιστεύει για εμάς και τι θα θέλαμε να πιστεύει. Επιμέρους στόχος ενός στρατηγικού employer brand είναι η αλλαγή αντίληψης (perception change).
Αγγελική Βασιλάτου, HRBP & HRCH, Greece and Czech Republic, GSK Ελλάδος
Η βελτίωση του Employer Branding μίας εταιρείας είναι μία συνεχής διαδικασία η οποία απαιτεί αφοσίωση και συνέπεια. Εφαλτήριο αυτής της διαδικασίας αποτελεί o προσδιορισμός των αξιών και των χαρακτηριστικών που διαφοροποιούν την εταιρεία, στο πλαίσιο της εργασιακής κουλτούρας, από τον ανταγωνισμό. Εν συνεχεία, η ανατροφοδότηση των εργαζομένων και των υποψηφίων, αναφορικά με την αντίληψή τους για την εταιρεία αποτελεί σημείο αναφοράς σχετικά με την αξιολόγηση και την προτεραιοποίηση των ενεργειών που συνεισφέρουν στη συστηματική ενίσχυση του employer branding.
Βάσια Βογιατζόγλου,
HR & Safety Coordinator, CMA Argoudelis & CO
Για να ενισχύσετε το employer brand, θα πρέπει να επικεντρωθείτε σε αυτές τις βασικές στρατηγικές:
- Επικοινωνήστε με σαφήνεια τι κάνει την εταιρεία σας να ξεχωρίζει ως εργοδότης, δίνοντας έμφαση στην κουλτούρα, τις παροχές και τις ευκαιρίες ανάπτυξης.
- Μοιραστείτε τις ιστορίες των εργαζομένων, τα επιτεύγματα και τις αξίες της εταιρείας στα social media για να παρουσιάσετε ένα εξαιρετικό εργασιακό περιβάλλον.
- Επενδύστε σε μία θετική κουλτούρα στον χώρο εργασίας, στην επαγγελματική ανάπτυξη και στην ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής για να προσελκύσετε και να διατηρήσετε κορυφαία ταλέντα.
- Ενθαρρύνετε τους εργαζόμενους να γίνουν πρεσβευτές της εταιρείας, να μοιράζονται τις θετικές τους εμπειρίες και να παρακινούν νέους υποψηφίους για απασχόληση σε εσάς.
- Αξιολογείτε και βελτιώνετε συνεχώς το brand name σας με βάση τα σχόλια των υποψηφίων και των εργαζομένων.
- Επισημάνετε τη δέσμευσή σας για diversity και inclusiveness για να προσελκύσετε μια ευρύτερη δεξαμενή ταλέντων.
Σοφία Θωμαΐδου,
Chief People Officer, Όμιλος ΜΟΤΟΔΥΝΑΜΙΚΗ
Το Employer Brand ξεκινά από τη σαφή επικοινωνία του Employee Value Proposition, καθώς αποτελεί την έκφρασή του προς το εξωτερικό κοινό του οργανισμού. Για να βελτιώσει μια εταιρεία το Employer Brand της, από την εμπειρία μας, σημαντικό είναι να έχει ξεκάθαρα δημιουργήσει και επικοινωνήσει το Employee Value Proposition της. Κρίνεται, ακόμα, αναγκαίο, να επενδύσει στο segmentation του εξωτερικού κοινού, ώστε να το ευθυγραμμίσει με το απαιτούμενο κοινό. Επιπρόσθετα, το Employer Branding ενός οργανισμού, απαιτεί μια στρατηγική προσέγγιση, λαμβάνοντας υπόψιν το κοινό στο οποίο στοχεύει, τις αξίες και την κουλτούρα του. Η εικόνα ενός εργοδότη, πρέπει να είναι συνεπής και κάθε ενέργεια να συμπλέει με τη στρατηγική του.
Κατερίνα Λαμπρινού,
Head of People & Culture, UP Hellas
Keep it Clear & Simple! Ειδικότερα:
- Προσδιορίστε τη Μοναδική σας Ταυτότητα: Μία ξεκάθαρη εικόνα των αξιών της εταιρείας, της κουλτούρας της και των λόγων διαφοροποίησής της.
- Ενδυναμώστε την Ομάδα σαν Brand Supporters: Ενθάρρυνση των εργαζομένων σας να μοιράζονται τις θετικές εμπειρίες τους και να γίνονται ενθουσιώδεις υποστηρικτές του brand σας.
- Αξιοποιείστε τις Online Πλατφόρμες: Η χρήση των κοινωνικών μέσων και των ψηφιακών πλατφορμών προβάλλει τη δυναμική σας κουλτούρα, τα success stories και τις ευκαιρίες ανάπτυξης.
- Δώστε έμφαση στις Ευκαιρίες Ανάπτυξης: Επιδείξτε τις προσφερόμενες δυνατότητες επιμόρφωσης και εξέλιξης των εργαζομένων σας και την αφοσίωσή σας στην προώθησή τους.
- Ακούστε, μάθετε και βελτιωθείτε: Συλλέξτε ενεργά το feedback από τους εργαζομένους σας και τους υποψήφιους εργαζομένους σας, και χρησιμοποιήστε το για τη συνεχή βελτίωση του employer brand σας.
- Δείξτε τι προσφέρετε: Τονίστε τα δυνατά σημεία που κάνουν συνολικά τον εργασιακό σας χώρο ιδιαίτερο και ελκυστικό.
- Αναζητήστε Πολύτιμες Συνεργασίες: Χτίστε συνεργασίες με επιδραστικά άτομα και οργανισμούς για να προωθήσετε την αξιοπιστία και την απήχηση του brand σας.