Με τη συμμετοχή κορυφαίων ομιλητών και ειδικών από διάφορους κλάδους, το Employment Law Conference 2025 ανέδειξε τις αλλαγές που διαμορφώνουν το εργασιακό τοπίο στην Ελλάδα και την Ευρώπη, προσφέροντας ουσιαστικά συμπεράσματα και πρακτικές προτάσεις.
Το συνέδριο, που διοργανώθηκε από τη BOUSSIAS Events και την ΚΡΕΜΑΛΗΣ Δικηγορική Εταιρεία | Ius Laboris Greece, πραγματοποιήθηκε στις 25 Ιανουαρίου 2025, στο ξενοδοχείο Athenaeum InterContinental Athens. Αποτέλεσε μία κορυφαία συνάντηση για τη συζήτηση καίριων θεμάτων εργατικού δικαίου και εργασιακής πολιτικής. Παραγωγός της εκδήλωσης ήταν η Κωνσταντίνα Μαυρίδου από την BOUSSIAS Events, ενώ την παρουσίαση ανέλαβε η Αγγελική Κορρέ, Editor-in-Chief & Conference Moderator, BOUSSIAS Media. Το συνέδριο υποστηρίχθηκε από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας Α.Ε., ενώ την οπτικοακουστική κάλυψη είχε η Coneq Hellas.
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης, συζητήθηκαν σημαντικά ζητήματα όπως:
Οι σύγχρονες τάσεις στο εργατικό δίκαιο.
Η συμμόρφωση με τη νομοθεσία.
Η ενίσχυση της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης.
Η χρήση νέων τεχνολογιών και η προστασία των προσωπικών δεδομένων στον χώρο εργασίας.
Την εκδήλωση «άνοιξε» ο Νίκος Μηλαπίδης, Γενικός Γραμματέας Εργασιακών Σχέσεων, Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, αναφερόμενος στη σταθερή αναπτυξιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας και στα βασικά μεγέθη της αγοράς εργασίας, ενώ παρουσίασε στοιχεία και από τη σταδιακή εφαρμογή της. Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι, τα τελευταία πέντε χρόνια, έχει σημειωθεί αύξηση 21,6% στον αριθμό των μισθωτών, 35% στις θέσεις πλήρους απασχόλησης και 29% στους νέους εργαζόμενους. Σημείωσε ότι η ψηφιακή κάρτα εργασίας αποτελεί τομή για την αγορά εργασίας ως εργαλείο για την καταγραφή του πραγματικού εργασιακού χρόνου, προάγει τις διαφανείς εργασιακές σχέσεις και ενισχύει τον υγιή ανταγωνισμό. Επιπλέον, έκανε ειδική αναφορά στην εστίαση και τον τουρισμό, οι οποίοι τελούν σε πιλοτική εφαρμογή της έως και τον Φεβρουάριο του 2025 και σε εργαλεία, όπως το MyErgani app. Τόνισε δε πως, με την είσοδό τους στην εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας, το υπουργείο θα περάσει στην καθολική λειτουργία της.
ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧOI ΚΑΙ ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ
Η Θεοδώρα Ντεντοπούλου, Δικηγόρος, ΚΡΕΜΑΛΗΣ Δικηγορική Εταιρεία | Ius Laboris Greece, παρουσίασε τις προκλήσεις που εισάγει ο Ν. 5078/2023 σχετικά με την απασχόληση εργαζόμενων συνταξιούχων. Στο πλαίσιο της ομιλίας της, ανέλυσε τις διατάξεις που αφορούν την κατάργηση της περικοπής 30% από τις συντάξεις των εργαζόμενων συνταξιούχων, οι οποίες αντικαθίστανται από την καταβολή μη ανταποδοτικού πόρου υπέρ του e-ΕΦΚΑ. Παράλληλα, ο νόμος συνοδεύεται από στοχευμένα μέτρα που ενισχύουν την ενεργό γήρανση και τη δηλωμένη εργασία. Συγκεκριμένα, επεσήμανε ότι οι μισθωτοί συνταξιούχοι υποχρεούνται πλέον να καταβάλλουν πόρο 10% επί των μεικτών μηνιαίων αποδοχών τους, ενώ οι μη μισθωτοί (αυτοαπασχολούμενοι) καταβάλλουν 50% της ασφαλιστικής κατηγορίας στην οποία υπάγονται. Επιπλέον, παρουσίασε τις ειδικές ρυθμίσεις που θεσπίστηκαν λόγω της πανδημίας COVID-19, εξηγώντας ότι ο νόμος προβλέπει την παράταση της περιόδου αναζήτησης 100 ημερών ασφάλισης για τα έτη 2020 και 2021, καλύπτοντας συνταξιούχους που επηρεάστηκαν από τις έκτακτες συνθήκες της πανδημίας. Παράδειγμα εφαρμογής που ανέφερε ήταν η δυνατότητα συνταξιούχου που διεκδικεί μειωμένη σύνταξη στα 62 έτη, αλλά δεν έχει συμπληρώσει 100 ημέρες ασφάλισης για τα τελευταία πέντε χρόνια, να υπολογίσει τις ημέρες αυτές σε παλαιότερα έτη. Η παρουσίαση ολοκληρώθηκε με τη διαπίστωση ότι ο Ν. 5078/2023 συνιστά μια σημαντική τομή για την ενίσχυση της αγοράς εργασίας και την ενσωμάτωση συνταξιούχων στην οικονομική δραστηριότητα.
ΤΑ ΤΑΜΕΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ
Από την πλευρά της, η Χρύσα Ι. Καρακόιδα, Νομικός Σύμβουλος & Compliance Officer Επαγγελματικών Ταμείων Ομίλου INTERAMERICAN, έκανε λόγο για τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις για τα Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (ΤΕΑ) βάσει του Νόμου 5078/2023. υπογραμμίζοντας τη σημασία της απλοποίησης διαδικασιών, της διαφάνειας και της βιωσιμότητας. Ο νέος νόμος εισάγει αλλαγές στη διαδικασία ίδρυσης των ΤΕΑ, μειώνοντας τα απαιτούμενα ιδρυτικά μέλη σε 20, ενώ προβλέπει αυστηρότερα συστήματα διακυβέρνησης και διαχείρισης κινδύνων. Ελάχιστες προϋποθέσεις συνταξιοδότησης θεσπίζονται στα 62 έτη ανεξαρτήτως χρόνου ασφάλισης ή στα 55 με 20 χρόνια ασφάλισης, λαμβάνοντας υπόψη χρόνους ασφάλισης και σε άλλες χώρες-μέλη της Ε.Ε., ενώ εξαιρούνται οι υφιστάμενοι ασφαλισμένοι Οι προκλήσεις περιλαμβάνουν την ανάγκη ενημέρωσης των ασφαλισμένων, την ενσωμάτωση ESG κριτηρίων στις επενδύσεις και τη διασφάλιση συμμόρφωσης με κανονιστικές αλλαγές, ενώ προτάθηκαν καλές πρακτικές διακυβέρνησης και βιώσιμης ανάπτυξης. Με το νέο πλαίσιο, τα ΤΕΑ αναμένεται να γνωρίσουν περαιτέρω ανάπτυξη, με αύξηση της τάξης του 50% από το 2019 έως το 2024, ενισχύοντας τον ρόλο τους ως βασικού πυλώνα ασφάλισης και συνταξιοδοτικής παροχής στην Ελλάδα.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ
Τις εξελίξεις από την ενσωμάτωση των νέων ευρωπαϊκών οδηγιών για την εταιρική βιωσιμότητα, με έμφαση στην προστασία των δικαιωμάτων των εργαζομένων και τη δέουσα επιμέλεια στην αλυσίδα αξίας, παρουσίασε η Μαρία Αλεξίου, Νομική Σύμβουλος και Εμπειρογνώμων Εταιρικής Ευθύνης και Βιωσιμότητας – ΑΛΜΑ. Ο Ν. 5164/2024, που ενσωματώνει τις οδηγίες CSRD και CS3D, εισάγει μέτρα κατά της παραπληροφόρησης (π.χ. social washing) και ενισχύει την υπεύθυνη επιχειρηματική συμπεριφορά. Τονίστηκε η ανάγκη οι επιχειρήσεις να αναγνωρίζουν κινδύνους για ευάλωτους εργαζόμενους στην αλυσίδα αξίας, διασφαλίζοντας αξιοπρεπείς μισθούς, ασφάλεια, ισότητα ευκαιριών και αποφυγή διακρίσεων. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην ελευθερία συνδικαλισμού, τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και την απαγόρευση καταναγκαστικής εργασίας. Η ομιλήτρια ανέδειξε τις ευκαιρίες, όπως η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας μέσω βιώσιμων πρακτικών και η προσέλκυση επενδύσεων, ενώ οι προκλήσεις περιλαμβάνουν οργανωτικές αλλαγές, εκπαίδευση στελεχών και συμμόρφωση με αυστηρά πρότυπα. Παράλληλα, επισημάνθηκε ότι η υιοθέτηση βιώσιμων πολιτικών απαιτεί ειλικρινή δέσμευση και ηγέτες που προάγουν τη διαφάνεια, με τους εργαζόμενους στο επίκεντρο.
ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΚΑΙ Ν. 5053/2023
Η δοκιμαστική περίοδος αποτελεί κρίσιμο εργαλείο για την αξιολόγηση της καταλληλότητας ενός εργαζομένου, ενώ ο Ν. 5053/2023 φέρνει αλλαγές που στοχεύουν στη διασφάλιση τόσο των εργοδοτών όσο και των εργαζομένων. Ο Αλκιβιάδης Πούλιας, Δικηγόρος, Υποδιευθυντής Τμήματος Νομικής Υποστήριξης Εργασιακών Θεμάτων στον Όμιλο HELLENiQ ENERGY, ανέπτυξε τις νέες ρυθμίσεις, που θέτουν ανώτατο όριο διάρκειας έξι μηνών στη δοκιμαστική περίοδο, σε συμμόρφωση με την Οδηγία ΕΕ 2019/1152. Ο νόμος προσπαθεί να ισορροπήσει την ανάγκη του εργοδότη για αξιολόγηση με τη μείωση της αβεβαιότητας για τον εργαζόμενο. Ο ίδιος τόνισε, ωστόσο, ότι η απουσία εξαιρέσεων από το ανώτατο όριο προκαλεί δυσκολίες σε επιχειρήσεις με θέσεις που απαιτούν υψηλή εξειδίκευση ή μακροχρόνια εκπαίδευση. Οι έξι μήνες συχνά αποδεικνύονται ανεπαρκείς, ειδικά σε περιπτώσεις όπου η δοκιμή πρέπει να γίνει υπό πραγματικές συνθήκες εργασίας. Επισήμανε επίσης ότι η ελλιπής ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής οδηγίας αφήνει ανοιχτά κενά, που δυσχεραίνουν την ορθή εφαρμογή του μέτρου. Ως προσωρινές λύσεις προτάθηκαν η ενισχυμένη επικοινωνία μεταξύ εργοδοτών και εργαζομένων, η καλύτερη προετοιμασία στη φάση της πρόσληψης και η χρήση ενδιάμεσων εργαλείων αξιολόγησης. Ο Α. Πούλιας υπογράμμισε ότι η οριστική αντιμετώπιση του ζητήματος απαιτεί νομοθετική πρόβλεψη για εξαιρέσεις, ώστε να επιτευχθεί μια δίκαιη και αποτελεσματική εφαρμογή της δοκιμαστικής περιόδου.
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΚΑΙ ΕΥΕΛΙΞΙΑ ΣΤΙΣ ΜΟΡΦΕΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΣΤΟ RETAIL
Στην ευελιξία και την παραγωγικότητα επικεντρώθηκε η Ιωάννα Τρύπατση, HR Manager, Retail, Public Group, κατά την ομιλία της στο Employment Law Conference 2025. «Το 85% των εργαζομένων δηλώνει ότι η ευελιξία επηρεάζει την απόφασή του να παραμείνει σε μια εταιρεία. Η λέξη παραγωγικότητα πάντα μας απασχολούσε και θα μας απασχολεί. Κατά την περίοδο του COVID-19, η ευελιξία και η παραγωγικότητα βρέθηκαν στο επίκεντρο των στρατηγικών μας», ανέφερε χαρακτηριστικά. Η παρουσίασή της εστίασε στις πρακτικές που εφαρμόζει το Public Group για την ενίσχυση της ευελιξίας στο λιανεμπόριο, έναν κλάδο με υψηλές ανάγκες προσαρμοστικότητας. Έδωσε έμφαση σε ευέλικτα μοντέλα εργασίας, όπως το πρόγραμμα Flex Work, που συνδυάζει την τηλεργασία με τη φυσική παρουσία, προσφέροντας λύσεις στις απαιτήσεις της αγοράς και αυξάνοντας την ικανοποίηση των εργαζομένων. Την ίδια στιγμή, υπογράμμισε τα πολλαπλά οφέλη της ευέλικτης εργασίας, όπως η μείωση του turnover rate κατά 5%, η αύξηση της παραγωγικότητας κατά 6% και η βελτίωση της ισορροπίας επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. «Το Employee Engagement Score αυξήθηκε κατά 10% χάρη στις ευέλικτες μορφές εργασίας, δημιουργώντας ένα πιο θετικό και παραγωγικό εργασιακό περιβάλλον», σημείωσε.
ΝΕΕΣ TΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ & ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Στη σημασία της προστασίας των προσωπικών δεδομένων στον εργασιακό χώρο εστίασε η Αθηνά Σιούλα, Manager of Legal & Compliance στη Genepharm A.E., από το βήμα του συνεδρίου. «Όταν επεξεργαζόμαστε δεδομένα εργαζομένων, είναι απαραίτητο να προσδιορίζουμε τη νόμιμη βάση επεξεργασίας», σημείωσε, υπογραμμίζοντας τη συμμόρφωση με τον GDPR και τις σχετικές νομοθετικές απαιτήσεις. Η παρουσίασή της επικεντρώθηκε στις προκλήσεις που ανακύπτουν από τη χρήση νέων τεχνολογιών στον εργασιακό χώρο, όπως τα συστήματα GPS tracking, οι μηχανισμοί Whistleblowing και τα εργαλεία Data Loss Prevention (DLP). Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη χρήση GPS tracking, η οποία επιτρέπεται μόνο για συγκεκριμένους σκοπούς, όπως η βελτιστοποίηση της εργασίας ή η προστασία εταιρικής περιουσίας, υπό αυστηρούς όρους. Τόνισε ότι οι εργαζόμενοι πρέπει να μπορούν να απενεργοποιούν το σύστημα όταν αυτό δεν είναι απαραίτητο, ενώ η χρήση του για την αξιολόγηση της απόδοσης είναι ρητά απαγορευμένη. Επιπλέον, τα δεδομένα που συλλέγονται πρέπει να διατηρούνται για διάστημα έως ενός μήνα, με τη χρήση τεχνικών κρυπτογράφησης και περιορισμένη πρόσβαση μόνο σε εξουσιοδοτημένα άτομα. «Οι νέες τεχνολογίες παρέχουν τεράστιες δυνατότητες, αλλά η ορθή εφαρμογή τους είναι κρίσιμη για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και της εταιρικής συμμόρφωσης», κατέληξε χαρακτηριστικά.
NON-POACH AGREEMENTS
Στο πλαίσιο του συνεδρίου, ο Ιωάννης Μπιμπλής, Διευθυντής Νομικών Θεμάτων Aνταγωνισμού, Διαχείρισης Αποβλήτων & Εναλλακτικών Καυσίμων της ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ (ΕΛΛΑΣ), ανέλυσε τις νομικές και ηθικές διαστάσεις των συμφωνιών απαγόρευσης προσέλκυσης υπαλλήλων (no-poach agreements). Όπως εξήγησε, οι συμφωνίες αυτές διακρίνονται σε οριζόντιες (μεταξύ ανταγωνιστών) και κάθετες (μεταξύ εταιρειών διαφορετικών επιπέδων στην αλυσίδα αξίας). Τέτοιες ρήτρες, όπως οι «non-solicit» ή «no-hire», χρησιμοποιούνται συχνά για την προστασία εμπορικών πληροφοριών και επενδύσεων, όμως περιορίζουν τη δυνατότητα των εργαζομένων να αναζητήσουν νέες επαγγελματικές ευκαιρίες, μειώνουν τις αμοιβές και εμποδίζουν τη μετακίνηση ταλέντων, επηρεάζοντας αρνητικά τον ανταγωνισμό. Αναφέροντας χαρακτηριστικά παραδείγματα, υπογράμμισε περιπτώσεις όπου αρχές ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης επέβαλαν βαριά πρόστιμα για παρόμοιες πρακτικές. Ενδεικτικά, στην Πορτογαλία ποδοσφαιρικοί σύλλογοι κλήθηκαν να καταβάλουν πρόστιμα 11,3 εκατ. ευρώ, ενώ στη Λιθουανία, η Ένωση Κτηματομεσιτικών Γραφείων τιμωρήθηκε για αντίστοιχες παραβάσεις. Τέτοιες συμφωνίες θεωρούνται εξ αντικειμένου απαγορευμένες από το άρθρο 101 της ΣΛΕΕ. Ως πιο βιώσιμες εναλλακτικές, ο ίδιος πρότεινε τη χρήση συμβάσεων εμπιστευτικότητας και την ενίσχυση της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού, ώστε να διασφαλίζεται η προστασία επιχειρηματικών συμφερόντων χωρίς να θίγονται τα δικαιώματα των εργαζομένων.
ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΗΣ ΕΝΔΟΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΜΕΤΑΘΕΣΗΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
«Η ενδοεταιρική μετάθεση αποτελεί μια ευέλικτη επιλογή για τις πολυεθνικές επιχειρήσεις, παρέχοντας τη δυνατότητα μετακίνησης εξειδικευμένων εργαζομένων, διευθυντικών στελεχών και ασκούμενων εντός του ίδιου ομίλου», ανέφερε η Άννα Μπουγιώτη, Δικηγόρος στην ΚΡΕΜΑΛΗΣ Δικηγορική Εταιρεία, ανεβαίνοντας στο βήμα του Employment Law Conference 2025. Στην Ελλάδα, η ενδοεταιρική μετάθεση θεσπίστηκε το 2018 με το άρθρο 27 του Ν. 4540/2018 και εντάχθηκε στον παλαιό Κώδικα Μετανάστευσης. Παρότι το θεσμικό πλαίσιο αναμορφώθηκε με τον νέο Κώδικα Μετανάστευσης (Ν. 5038/2023), η ενδοεταιρική μετάθεση διατηρήθηκε, με σημαντικές αλλαγές στη διαδικασία που αποσκοπούν στη διευκόλυνση και την απλοποίηση της κινητικότητας των εργαζομένων. Σημαντική αλλαγή που εισήχθη με τον νέο Κώδικα είναι η δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής αιτήσεων μέσω της πλατφόρμας του Υπουργείου Μετανάστευσης, η οποία μειώνει τη γραφειοκρατία και επιταχύνει τη διαδικασία. Παράλληλα, οι εργαζόμενοι μπορούν πλέον να συνοδεύονται από τα μέλη της οικογένειάς τους, διευκολύνοντας περαιτέρω την κινητικότητα. Η Α. Μπουγιώτη τόνισε ότι η ενδοεταιρική μετάθεση λειτουργεί ως στρατηγικό εργαλείο για την ενίσχυση της παγκόσμιας κινητικότητας ταλέντου και της ευελιξίας των πολυεθνικών επιχειρήσεων, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός πιο δυναμικού και αποδοτικού εταιρικού περιβάλλοντος.
ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΥΝΟΡΙΑΚΗ ΤΗΛΕΡΓΑΣΙΑ
Η ψηφιοποίηση των υπηρεσιών κοινωνικής ασφάλισης στην Ε.Ε. βρέθηκε στο επίκεντρο της παρουσίασης της Κατερίνας Παπαστεργίου, Δικηγόρος στην ΚΡΕΜΑΛΗΣ Δικηγορική Εταιρεία. Η ομιλήτρια ανέλυσε τη συμβολή ψηφιακών εργαλείων, όπως το Electronic Exchange of Social Security Information (EESSI) και το European Social Security Pass (ESSPASS), τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των εργαζομένων και την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ κρατών-μελών. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη διασυνοριακή τηλεργασία, μια νέα πραγματικότητα μετά την πανδημία. Σε περιπτώσεις όπου οι εργαζόμενοι εργάζονται εξ αποστάσεως από διαφορετικό κράτος από την έδρα του εργοδότη, η νομοθεσία που εφαρμόζεται εξαρτάται από το ποσοστό της δραστηριότητας στη χώρα κατοικίας. Η συμφωνία-πλαίσιο που έχει υπογραφεί από αρκετά κράτη-μέλη της Ε.Ε. διασφαλίζει την προστασία των ασφαλιστικών δικαιωμάτων των τηλεργαζομένων, ανεξαρτήτως τοποθεσίας. Εν κατακλείδι, η Κ. Παπαστεργίου επισήμανε ότι, αν και η Ελλάδα έχει σημειώσει πρόοδο στις ψηφιακές υποδομές κοινωνικής ασφάλισης, δεν έχει ακόμη υπογράψει τη συμφωνία-πλαίσιο για τη διασυνοριακή τηλεργασία. Τόνισε πως η υιοθέτηση τέτοιων πρωτοβουλιών είναι απαραίτητη για τη βελτίωση της διαφάνειας και της λειτουργικότητας του ελληνικού συστήματος κοινωνικής ασφάλισης.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΚΑΡΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Η ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ
Θέματα όπως η συμμόρφωση με τη νομοθεσία, η ένταξη στις διαδικασίες HR, οι τεχνολογικές λύσεις οι οποίες τη στηρίζουν και οι προκλήσεις για εργοδότες και εργαζόμενους συζητήθηκαν σε panel discussion με τη συμμετοχή των Νίκου Μηλαπίδη, Αλέξανδρου Κλεισιούνη, Senior Lawyer, Alpha Bank, Δημητρίου Κρεμαλή, Εταίρου, Κρεμαλής Δικηγορική Εταιρεία, Ius Laboris Greece, Αλεξάνδρας Μπρούμου, Προϊσταμένης Διεύθυνσης Προγραμματισμού & Συντονισμού Επιθεώρησης Εργασιακών Σχέσεων, Επιθεώρηση Εργασίας και Γιώργου Παυλάκου, People Transformation Director, Υπερταμείο. Σημειώνεται ότι moderator του πάνελ συζήτησης ήταν η Αλεξιάννα Τσότσου, Δικηγόρος, PhD, Editor «Lawyer» Magazine. Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε ότι η ψηφιακή κάρτα συμβάλει στην απογραφική διαδικασία, στη διαδικασία μέτρησης του χρόνου εργασίας και συνιστά ένα άτυπο «αρχείο» για εργαζόμενους και εταιρείες. Σημειώθηκε ότι έχει σκοπό να συμβάλει στον εκσυγχρονισμό της αγοράς εργασίας, καθώς παρέχει την απαραίτητη ευελιξία η οποία την καθιστά ένα αντικειμενικά χρήσιμο εργαλείο. Αναφορικά με τις προκλήσεις για τους εργαζόμενους εντοπίστηκαν κυρίως στη χρήση της εφαρμογής και την εκπαίδευση για να την κατανοήσουν. Τέλος, οι παριστάμενοι προειδοποίησαν τους εργοδότες να μην πέσουν στην παγίδα της τυπολατρικής συμμόρφωσης στην κάρτα, π.χ. χτυπώντας την στο τέλος του ωραρίου και συνεχίζοντας την εργασία, αλλά να υιοθετήσουν την κουλτούρα της αξιόπιστης τήρησής της, σε αγαστή συνεργασία και σύμπραξη με κάθε εμπλεκόμενο.
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
Σε έρευνα που διεξήχθη από την Global Link για λογαριασμό της BOUSSIAS Events, τον Οκτώβριο του 2024 με τη συμμετοχή 165 στελεχών HR από εταιρείες διαφόρων μεγεθών, αναδείχθηκαν τα πεδία που απαιτούν άμεση προσοχή και βελτίωση. Σύμφωνα με τον Ηλία Σκορδά, Research Director, Global Link, παρά το σύνθετο επιχειρηματικό περιβάλλον, η πλειοψηφία των συμμετεχόντων (86%) εκφράζει αισιοδοξία για την οικονομική κατάσταση των εταιρειών τους, προβλέποντας σταθερότητα ή ανάπτυξη τον επόμενο χρόνο. Αυτή η θετική στάση υπογραμμίζει τη δυναμική και την ευελιξία που απαιτούν οι σύγχρονες επιχειρήσεις. Μεταξύ άλλων, η έρευνα αποκάλυψε ότι οι επιχειρήσεις δίνουν προτεραιότητα στην ψηφιακή οργάνωση του χρόνου εργασίας, τις ευέλικτες μορφές απασχόλησης και τη συμμόρφωση με κρατικές απαιτήσεις, όπως η πλατφόρμα ΕΡΓΑΝΗ. Παράλληλα, η στρατηγική διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, η προστασία προσωπικών δεδομένων και η αντιμετώπιση των κινδύνων αναδεικνύονται ως κρίσιμα πεδία.
Το νομικό πλαίσιο παραμένει μία πρόκληση, με το 88% των στελεχών να ζητά βελτιώσεις για να γίνει πιο κατανοητό και λειτουργικό. Η ανάγκη διευκρινίσεων αφορά κυρίως θέματα όπως η ψηφιακή κάρτα εργασίας και οι διαδικασίες που τη συνοδεύουν, οι πειθαρχικές διαδικασίες και οι υπερβάσεις ωραρίου και η πρόσληψη πολιτών τρίτων χωρών και οι υποχρεώσεις που απορρέουν. Όπως υπογράμμισε ο Η. Σκορδάς, οι επιχειρήσεις καλούνται να προσαρμοστούν σε ένα συνεχώς εξελισσόμενο, παγκοσμιοποιημένο και ψηφιακά συνδεδεμένο περιβάλλον. Τα αποτελέσματα της έρευνας τονίζουν ότι η επένδυση στη γνώση και η προσαρμογή στις νέες απαιτήσεις του εργασιακού τοπίου δεν είναι απλά επιλογές, αλλά απαραίτητες προϋποθέσεις για την επιτυχία και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.
ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ
Το πάνελ με τίτλο «Χτίζοντας Πολιτισμό Ισότητας: Από τις Διακρίσεις στην Ενδυνάμωση» αποτέλεσε μια ουσιαστική συζήτηση για την προώθηση της ισότητας, της συμπερίληψης και της αντιμετώπισης των διακρίσεων στον εργασιακό χώρο. Στη συζήτηση συμμετείχαν οι Άντζελα Αλεσσάνδρη, HR Director, ALPHA Satellite Television S.A., Μαρία Βαθυλάκη, Head of Human Resources Greece, Parfums Christian Dior Hellas, Αντιγόνη Παπανικολάου, Head of Legal Greece, Cyprus, Malta, Baltics & Regional Senior Legal Manager και Βίβιαν Φατούρου, Legal Executive at Cerved Property Services Greece | DE&I Practitioner. Τον συντονισμό του πάνελ ανέλαβε η Α. Κορρέ Συνολικά, Οι ομιλήτριες υπογράμμισαν ότι, παρά τη νομοθετική πρόοδο, απαιτείται αλλαγή κουλτούρας και ενεργή δέσμευση της διοίκησης για την επίτευξη ουσιαστικής ισότητας. Τονίστηκε η σημασία αντιμετώπισης των ασυνείδητων προκαταλήψεων μέσω βιωματικής εκπαίδευσης και η συμβολή της τεχνολογίας, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, στη μείωση διακρίσεων, ειδικά στις διαδικασίες πρόσληψης και αξιολόγησης. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στους μηχανισμούς ανώνυμων καταγγελιών για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των εργαζομένων, καθώς και στη χρήση ποσοστώσεων για την εκπροσώπηση διαφορετικών ομάδων σε ηγετικές θέσεις, με την προϋπόθεση να συνοδεύονται από αξιοκρατικά κριτήρια. Η συζήτηση κατέληξε στη διαπίστωση ότι η δημιουργία πολιτισμού ισότητας είναι μια συνεχής διαδικασία που απαιτεί στρατηγικές πολιτικές και δέσμευση όλων των επιπέδων της διοίκησης.
ΕΡΓΑΣΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ: ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Ο Δρ. Κωνσταντίνος Δ. Κρεμαλής, Ομότιμος Καθηγητής του ΕΚΠΑ και Διαχειριστής Εταίρος της ΚΡΕΜΑΛΗΣ Δικηγορικής Εταιρείας | Ius Laboris Greece, έκλεισε το συνέδριο με έναν περιεκτικό απολογισμό των θεμάτων που συζητήθηκαν και των σημαντικών συμπερασμάτων που προέκυψαν. Ο ίδιος πραγματοποίησε μια αναδρομή στην εξέλιξη των εργασιακών σχέσεων, περιγράφοντάς τες ως ένα «εκκρεμές» που ταλαντεύεται μεταξύ αγωνιστικών διεκδικήσεων και συναινετικών διαδικασιών. Τόνισε ότι η σημερινή τάση είναι η ενίσχυση των συναινετικών θεσμών, όπως η εταιρική κοινωνική ευθύνη και η επαγγελματική ασφάλιση, ενώ οι θεσμοί που βασίζονται στη σύγκρουση, όπως οι οργανισμοί διαιτησίας, φαίνεται να χάνουν έδαφος. Υπογράμμισε επίσης τον υποστηρικτικό και δημιουργικό ρόλο των τμημάτων ανθρώπινου δυναμικού στη διαμόρφωση πιο συναινετικών και σταθερών εργασιακών σχέσεων. Σημείωσε την ανάγκη για μεγαλύτερη έμφαση στη διερεύνηση θεσμών που μπορούν να υποστηρίξουν τις συναινετικές διαδικασίες και να προσφέρουν σταθερότητα στις εργασιακές σχέσεις. Αναφέρθηκε επίσης στην απουσία συγκριτικής προσέγγισης δικαίου στη συζήτηση, υπογραμμίζοντας τη σημασία της ανάλυσης των σχέσεων μεταξύ χωρών που εμπλέκονται σε διακίνηση εργατικού δυναμικού. Κλείνοντας, ο Δρ. Κρεμαλής εξέφρασε την ελπίδα ότι μελλοντικά συνέδρια θα συνεχίσουν να εξετάζουν τα εργασιακά και ασφαλιστικά ζητήματα με ακόμα μεγαλύτερη εμβάθυνση και εύρος, ώστε να προσφέρουν πρακτικές λύσεις και να ενισχύουν τη βιώσιμη ανάπτυξη του κοινωνικού δικαίου.