Η ραγδαία πρόοδος στην τεχνολογία δεν αφήνει ανεπηρέαστη τη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού. Νέες τεχνολογίες εμφανίζονται διαρκώς και υπόσχονται ασύλληπτες μέχρι σήμερα δυνατότητες και ευκαιρίες. Κάποιες από αυτές είναι ίσως υπερτιμημένες, κάποιες άλλες ακόμα και λίγο... τρομακτικές. Μέσα σε αυτό τον κυκεώνα εξελίξεων και αλλαγών, το σύγχρονο HR δεν έχει την πολυτέλεια να μείνει απλώς παρατηρητής.

Η τεχνολογία του HR δεν αποτελούσε ποτέ το πιο «σέξι» κομμάτι του χαρτοφυλακίου τεχνολογίας μίας εταιρείας – πρέπει να το παραδεχτούμε. Για πολύ καιρό ήταν τα… «υδραυλικά» που επέτρεπαν στο κομμάτι της διαχείρισης των ανθρώπων της επιχείρησης να λειτουργεί. Κανένας δεν την πρόσεχε όσο οι κενές θέσεις εργασίας καλύπτονταν, η μισθοδοσία καταβαλλόταν εγκαίρως και σωστά και οι εργατοώρες καταγράφονταν χωρίς πρόβλημα.

Τα τελευταία χρόνια αυτό έχει αλλάξει και η χρονιά που διανύουμε δεν αποτελεί εξαίρεση. Οι εταιρείες έχουν αρχίσει να σκέφτονται περισσότερο στρατηγικά σχετικά με το τι χρειάζονται και επιθυμούν το ανθρώπινο δυναμικό τους να κάνει και να είναι, καθώς και πώς αυτό μπορεί να επιτευχθεί με δεδομένη την έλλειψη ταλέντου που παρατηρείται στις περισσότερες οικονομίες. Σήμερα, οι εταιρείες προσπαθούν να ενισχύσουν την αυτοματοποίηση και ταυτόχρονα να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών – από τους ευέλικτους τρόπους εργασίας μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη. Επιπλέον όλων αυτών, οι εργοδότες στη χώρα μας καλούνται να διαχειριστούν και τις συνεχείς αλλαγές στο φορολογικό και ασφαλιστικό σύστημα.

Και σαν να μην ήταν όλα αυτά αρκετά, κατά τους τελευταίους μήνες, «χτύπησε» σε διεθνές επίπεδο το κουδούνι της αφύπνισης για το γεγονός ότι η σεξουαλική παρενόχληση, οι διακρίσεις, η άνιση μεταχείριση και άλλες παράνομες ή ανήθικες πράξεις λαμβάνουν χώρα σε μεγάλο ποσοστό στο εργασιακό περιβάλλον. Μόνο το 2017 στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, από το 71% των φερόμενων παρενοχλήσεων που καταγγέλθηκαν, συνέβησαν στον χώρο εργασίας, ωστόσο μόλις το 25,7% εξ αυτών φαίνεται ότι αναφέρθηκε στη Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού. Αυτή η απόκλιση σε συνδυασμό με τους διάχυτους ισχυρισμούς ότι η αναφορά περιστατικών παρενόχλησης (όχι μόνο σεξουαλικής) στο τμήμα HR δεν έφερε κανένα αποτέλεσμα ή έκανε τα πράγματα χειρότερα, αναδεικνύουν την ανάγκη για καλύτερες πρακτικές. Και οι HR τεχνολογίες μπορούν να βοηθήσουν και σε αυτό τον τομέα.

Όλα τα παραπάνω, σε συνδυασμό με τις ραγδαίες εξελίξεις των νέων τεχνολογιών σηματοδοτούν μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα περίοδο για την τεχνολογία που οι εταιρείες αξιοποιούν για τη διαχείριση του ταλέντου τους.

ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ, ΝΕΕΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ
Νέες τεχνολογίες λανσάρονται σήμερα τόσο γρήγορα ενώ αρκετές από αυτές είναι μάλλον υπερτιμημένες, με αποτέλεσμα να γίνεται δύσκολο να αποφασίσουμε που πρέπει να στραφούμε. Είναι όλα αυτά που υποστηρίζουν οι αναλυτές και αναφέρουν οι δημοσιογράφοι αλήθεια; Τι συνέβη με όλες αυτές τις τεχνολογίες που επρόκειτο να αλλάξουν τον κόσμο μας από πέρυσι; Και πότε θα δούμε τελικά αυτό το ιπτάμενο αυτοκίνητο που αποτελεί μία υπόσχεση για το προσεχές μέλλον δεκάδες χρόνια τώρα; Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η προοπτική να αγνοήσει κάποιος τα πάντα και να συνεχίσει να επιμένει σε όσα έχει συνηθίσει, φαντάζει ίσως δελεαστική. Και δεν είναι λίγες οι εταιρείες και οι άνθρωποι που υποκύπτουν σε αυτό τον πειρασμό. Και για να είμαστε ειλικρινείς, το να είναι κάποιος λίγο συντηρητικός δεν είναι απαραίτητα κακό. Ωστόσο, με δεδομένες τις ραγδαίες εξελίξεις που συντελούνται, μία τέτοια στάση θα αποτελούσε απλώς στρουθοκαμηλισμό με μόνο αποτέλεσμα η εταιρεία να βλέπει τον ανταγωνισμό να προσπερνάει και να κάνει πολύ περισσότερα με λιγότερα χρήματα.

Κατ’ επέκταση, οι εταιρείες και οι Διοικήσεις Ανθρώπινου Δυναμικού καλούνται να εξετάσουν όλες τις τελευταίες τάσεις και τεχνολογίες και κατόπιν να αποφασίσουν τι είναι αυτό που τους ταιριάζει. Θα πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι κάποιες από αυτές θεωρούνται πλέον, ή τουλάχιστον τείνουν να θεωρηθούν, απολύτως απαραίτητες. Όπως επισημαίνει ο Άκης Πρωτοπαπάς, Sales Manager, Epsilon HR, «οι τεχνολογίες cloud & mobile είναι απαραίτητες, ώστε να επιτρέπουν ελευθερία κινήσεων στον σύγχρονο HR manager και πρόσβαση στα δεδομένα του, οποτεδήποτε, οπουδήποτε. Η αλλαγή που επέφερε η εφαρμογή του GDPR απαιτεί την ύπαρξη “ενοποιημένων” πληροφοριακών HR συστημάτων (unified solutions) και όχι απλά μεμονωμένων λύσεων, ώστε να παρέχεται μεγαλύτερο επίπεδο ασφαλείας των δεδομένων. Επιπλέον, η εφαρμογή των People Analytics μπορεί να αλλάξει ριζικά τη λειτουργία του τμήματος HR σε μια πληθώρα διαδικασιών. Μία παραγωγική Employee Experience αναδεικνύεται ως η νέα σύμβαση μεταξύ εργοδότη-εργαζομένου και αποτελεί παγκόσμια τάση, την οποία ενστερνίζονται ολοένα και περισσότεροι οργανισμοί. Προωθείται ένα Continuous 360o feedback για συνεχή επικοινωνία των τμημάτων, αλλά και συστήματα αυτοεξυπηρέτησης εργαζομένων που επιτρέπουν στη ΔΑΔ να μετρά σε πολλαπλά επίπεδα την απόδοση εργαζομένων, αλλά και τον βαθμό ένταξής τους στην κουλτούρα του οργανισμού».

ΟΦΕΛΗ ΚΑΙ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
Οι νέες τεχνολογίες προσφέρουν νέες δυνατότητες και κατ’ επέκταση πολλαπλά οφέλη που εκτείνονται από τη μείωση του κόστους και την απελευθέρωση χρόνου μέχρι τη βελτίωση της αποδοτικότητας και του employee experience. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Χρήστος Γιατράς, Sales Manager, Epsilon HR, «οι άνθρωποι βρίσκονται στο επίκεντρο της επιτυχίας κάθε εταιρείας και για αυτό βλέπουμε τα στελέχη HR να ηγούνται πρωτοβουλιών μετάβασης σε νέες τεχνολογίες. Η εφαρμογή των νέων τεχνολογιών μπορεί να αλλάξει άρδην τη λειτουργία του τμήματος HR. Η αυτοματοποίηση των διαδικασιών έχει αποδεσμεύσει χρόνο που μπορεί πλέον να επενδυθεί σε ευρύτερες στρατηγικές. Επιπλέον, εξάγονται πλέον πολύτιμα reports προς αξιοποίηση από την εταιρεία, ενώ βελτιώνεται σημαντικά η συνεργασία μεταξύ των τμημάτων. Οι τεχνολογίες cloud και mobile διευκολύνουν την καθημερινότητα των στελεχών HR, ενώ και στους εργαζόμενους προωθείται μια νέα εργασιακή κουλτούρα που ευνοεί τη δια βίου μάθηση, την καινοτομία, την επικοινωνία και την ανάληψη πρωτοβουλιών. Έρευνες ικανοποίησης εργαζομένων καταδεικνύουν ότι εργαζόμενοι στους οποίους παρέχονται σύγχρονα εργαλεία για να διαχειρίζονται καθημερινά ζητήματα, όπως η διαχείριση αδειών, εξοδολογίων, αξιολόγησης κ.ά. είναι περισσότερο ικανοποιημένοι και διαθέτουν υψηλότερα επίπεδα παρακίνησης».


ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ
Όσο συναρπαστικές και να ακούγονται οι νέες τεχνολογίες και οι δυνατότητες που αυτές προσφέρουν, η αξιοποίησή τους προφανώς και δεν έρχεται χωρίς δυσκολίες ή προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Για να είναι επιτυχημένη οποιαδήποτε επένδυση ή υλοποίηση σύμφωνα με τον Α. Πρωτοπαπά, «σημαντικότερη προϋπόθεση είναι η λύση να αποτελεί μια Integrated Platform, ώστε να υπάρχει η ευελιξία – agility και ο χρήστης να μπορεί να ορίζει νέα KPI, dashboards, reports και άλλα στοιχεία χωρίς την παρέμβαση του παρόχου. Ο χρήστης θα πρέπει να μπορεί μόνος του να διαχειριστεί τις αναγκαίες παραμετροποιήσεις ή να υποστηρίζεται γρήγορα και αποτελεσματικά από τον πάροχο. Το mobility της εφαρμογής είναι καθοριστικής σημασίας, όπως και η ασφάλεια των δεδομένων. Το κόστος απόκτησης και λειτουργίας είναι πάντα σημαντικό και πρέπει να αντανακλάται πλήρως στα προσφερόμενα χαρακτηριστικά. Τέλος, ο πάροχος θα πρέπει να ενσωματώσει τις συνεχείς νομοθετικές αλλαγές στα συστήματα HRM, αλλά και να φέρει τον ρόλο του συμβούλου». Σε συνάντηση του HR Leadership Board, μερικοί από τους κορυφαίους ηγέτες της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού του κόσμου εξέθεσαν μία λίστα με τις κορυφαίες προκλήσεις τις οποίες αντιμετωπίζουν σε ό,τι αφορά στην τεχνολογία του HR. Κοινή συνισταμένη της ομάδας αυτής αποτέλεσε το γεγονός ότι εάν τα ζητήματα αυτά ελεγχθούν ή αρθούν, τότε οι νέες ψηφιακές τεχνολογίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν τις Διοικήσεις Ανθρώπινου Δυναμικού να αναπτυχθούν και να καινοτομούν μέσα σε ευημερούσες εταιρείες που είναι έτοιμες να εξελιχθούν σύμφωνα με την εποχή.

    1. Η επιλογή των κατάλληλων συστημάτων και των τεχνολογιών

Με τόσα πολλά συστήματα μπορεί να φαίνεται ελκυστικό να προτιμήσει κάποιος κάτι που ήδη άλλοι χρησιμοποιούν και να μην εξετάσει τι είναι καλύτερο για την εταιρεία.

Πολλές εταιρείες έχουν αρχίσει να προσπαθούν να υλοποιήσουν λύσεις για χάρη της τεχνολογίας καθ’ αυτής και όχι για να ωφελήσουν τους εργαζόμενους.

    2. Κουλτούρα

Με το διαρκώς μεταβαλλόμενο ανθρώπινο δυναμικό είναι απαραίτητο να συνυπολογίζονται όλες οι διαφορετικές γενιές εργαζομένων και το πώς θα αντιδράσουν σε νέες τεχνολογίες και προσεγγίσεις.

Οι εταιρείες επίσης, θα πρέπει να δημιουργήσουν μία κουλτούρα η οποία θα αγκαλιάζει την τεχνολογία και την καινοτομία.

    3. Timing

Απαιτείται μία σταθερή, σταδιακή προσέγγιση απέναντι στις νέες τεχνολογίες και όχι προσπάθεια υλοποίησης όλων ταυτόχρονα.

Πολλές εταιρείες μπαίνουν σε αυτά τα project χωρίς να έχουν καθορίσει ένα χρονοδιάγραμμα μέσα στο οποίο θα εργαστούν προς την επιθυμητή κατεύθυνση.

    4. Έλλειψη επικοινωνίας

Παράλληλα με τις επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες, είναι απαραίτητες και οι αντίστοιχες επενδύσεις για την εκπαίδευση και την ανάπτυξη των ανθρώπων προκειμένου να χρησιμοποιούν σωστά και να αξιοποιούν αποτελεσματικά τις νέες λύσεις.

Πολλές εταιρείες έχουν έρθει αντιμέτωπες με το πρόβλημα τα ανώτερα στελέχη να μην εξηγούν την ανάγκη για νέες προσεγγίσεις και το πώς αυτές θα είναι επωφελείς.

    5. Δεδομένα

Με τόσες πολλές διαθέσιμες πληροφορίες, θα πρέπει να καταβληθεί μία συνεπής προσπάθεια για την εκκαθάριση και την οργάνωση των υπαρχόντων δεδομένων. Επίσης, οι εταιρείες θα πρέπει να αποφασίσουν ποια δεδομένα θα πρέπει να αξιοποιούν και για ποιους λόγους θα χρησιμοποιούνται.

    6. Τρέχουσες διαδικασίες και ανάπτυξη

Είναι απαραίτητη μία λεπτομερής μελέτη του τρόπου με τον οποίο οι νέες τεχνολογίες θα επιδράσουν στις υπάρχουσες στρατηγικές και διαδικασίες και τι πρέπει να γίνει για να μην υπάρξει διακοπή ή ζημιά.

Παρομοίως, θα πρέπει προσεκτικά να εξεταστεί πώς οι νέες τεχνολογίες θα επηρεάσουν την εξέλιξη των εργαζομένων και πώς θα το εισπράξουν αυτό οι άνθρωποι.

    7. Με το βλέμμα στο μέλλον

Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η τεχνολογία εξελίσσεται και ότι απλώς η υιοθέτηση ενός νέου συστήματος δεν πρόκειται να διορθώσει όλα τα δεινά ή να καλύψει όλες τις ανάγκες.

ΟΙ HR ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΣΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ
Παρά τις ιδιαιτερότητες της ελληνικής οικονομίας και της κρίσης των τελευταίων ετών που επιβάλλουν μείωση των επενδύσεων και περικοπή των δαπανών, φαίνεται ότι οι Διοικήσεις Ανθρώπινου Δυναμικού των ελληνικών εταιρειών αντιλαμβάνονται τη σημασία των νέων τεχνολογιών. Όπως υποστηρίζει ο Χρ. Γιατράς, «ακολουθώντας τις διεθνείς τάσεις, η εφαρμογή νέων τεχνολογιών HR αποτελεί μείζον θέμα του HR κλάδου στην Ελλάδα. Το μεγαλύτερο ποσοστό των επαγγελματιών HR θεωρεί κεφαλαιώδη την ενσωμάτωση τεχνολογιών που θα μετασχηματίσουν τον τρόπο λειτουργίας των τμημάτων τους». Σε ό,τι αφορά στις περιοχές στις οποίες επενδύουν σε τεχνολογία HR οι ελληνικές εταιρείες, ο ίδιος επισημαίνει ότι οι «σημαντικότεροι τομείς είναι: Self Service Platforms, Strategic Mangement, Performance Mangement, Talent Management, Time & Attendance, Training & Development, Recruitment & Onboarding, Maintaining Compliance. Πέραν των τεχνολογιών που αφορούν στην υποστήριξη εργαζομένων και στη διευκόλυνση της εργασίας τους, μεγάλο ενδιαφέρον υπάρχει για τεχνολογίες που καθιστούν τον οργανισμό σύννομο με τις ραγδαίες αλλαγές στα εργατικά θέματα, όπως η παρακολούθηση και ενημέρ ωση των μεταβολών ωραρίου, των χρόνων υπερεργασίας και υπερωριών και άμεση γνωστοποίηση των φορέων κ.ά. Όπως επίσης, τεχνολογίες που παρέχουν χρήσιμη ενημέρωση στη διοίκηση, ώστε να λαμβάνει στρατηγικές αποφάσεις (π.χ. προϋπολογισμός εργατικού κόστους και κοστολόγηση έργων)».


Βασικές τάσεις που επηρεάζουν τις HR τεχνολογίες σήμερα και τη Διοίκηση του Ανθρώπινου Δυναμικού

    Blockchain

Το blockchain είναι μία από τις πιο επαναστατικές τεχνολογίες των τελευταίων ετών. Αρχικά αναπτύχθηκαν ως μία χρηματοοικονομική μέθοδος για τα ψηφιακά νομίσματα ή κρυπτονομίσματα όπως έχουν καθιερωθεί να λέγονται. Πλέον, τα blockchains έχουν αρχίσει να εμφανίζονται σε μία σειρά από εμπορικές εφαρμογές. Επί του παρόντος, η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται κυρίως για την επαλήθευση των συναλλαγών στα ψηφιακά νομίσματα παρόλο που δίνει τη δυνατότητα ψηφιοποίησης, κωδικοποίησης και εισαγωγής στο blockchain πρακτικά οποιουδήποτε εγγράφου. Σε ό,τι αφορά ειδικά στο HR, η τεχνολογία blockchain μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διαχείριση της μισθοδοσίας των εργαζομένων, στην αποκέντρωση του documentation, στην επιτάχυνση της επεξεργασίας των δεδομένων, στην παροχή νομικών βοηθητικών εγγράφων και πολλά άλλα. Για το HR, οι πλέον ελκυστικές δυνατότητες είναι ίσως η ευκαιρία που έχουν οι πολυεθνικές να διανέμουν τις διαδικασίες μισθοδοσίας και αποζημιώσεων ώστε η διαχείρισή τους να είναι πιο γρήγορη και λιγότερο δαπανηρή – και μάλιστα χωρίς συμβιβασμούς στην ιδιωτικότητα και επιτυγχάνοντας μεγαλύτερη διαφάνεια. Για του λόγου το αληθές, μία εταιρεία με έδρα το San Francisco, η Bitwage, χρησιμοποιεί ήδη ένα σύστημα μισθοδοσίας με βάση το blockchain προκειμένου να διευκολύνει τις διασυνοριακές πληρωμές της με τη χρήση του Bitcoin. Η Bitwage επιτρέπει σε εργαζόμενους και συνεργάτες σε όλο τον κόσμο να πληρώνονται στο προτιμώμενο νόμισμα, χειριζόμενη τη μετατροπή του Bitcoin σε τοπικό συνάλλαγμα. Οι εργαζόμενοι μπορούν να λάβουν το μισθό τους σε 25 διαφορετικά νομίσματα και η Bitwage υπόσχεται ότι θα τους πληρώσει εντός 48 ωρών ανεξάρτητα από το που βρίσκονται.

    Augmented computing & Virtual reality

Δεν θα το αρνηθούμε, το augmented computing είναι ιδιαίτερα υπερτιμημένη τεχνολογία. Και η αλήθεια είναι ότι αυτό συμβαίνει με τις περισσότερες τεχνολογίες. Την ίδια στιγμή όμως οι προοπτικές και οι δυνατότητες που προσφέρει είναι σημαντικές. Φανταστείτε πόσο χρήσιμο θα ήταν αν τη στιγμή που κάποιος θα έμπαινε στο γραφείο σας, το πληροφοριακό σύστημα να αντλεί αυτόματα δεδομένα τα οποία μπορεί να είναι χρήσιμα κατά τη διάρκεια της συνάντησης. Αντίστοιχα, θα προκύψουν τεράστια οφέλη και από τη δυνατότητα να μην είναι απαραίτητο να πηγαίνει κάποιος στον υπολογιστή του κάθε φορά που χρειάζεται κάποιο στοιχείο ή νούμερο για έναν άνθρωπο ή μία εταιρεία. Η εικονική πραγματικότητα επίσης έχει τεράστια πλεονεκτήματα. Για παράδειγμα, φανταστείτε το όφελος του να διενεργείται ο πρώτος γύρος συνεντεύξεων για μία θέση online αντί να πρέπει όλοι οι υποψήφιοι να προσέλθουν στις εγκαταστάσεις της εταιρείας. Κάτι τέτοιο θα επιτάχυνε δραματικά τον χρόνο εξεύρεσης αντικαταστάτη, ενώ θα διευκόλυνε ακόμα περισσότερο τους ανθρώπους από άλλες πόλεις ή χώρες που μπορεί να ενδιαφέρονται για τη θέση. Ναι, σίγουρα το Skype εξυπηρετεί ήδη αυτή τη λειτουργία, αλλά δεν είναι ακριβώς το ίδιο. Μία άλλη σπουδαία λειτουργία που αυτές οι τεχνολογίες μπορούν να επιτελέσουν είναι ότι μπορούν να καταστήσουν ευκολότερο για τους ανθρώπους να μάθουν και να αναπτύξουν νέες δεξιότητες. Αμφότερες μπορούν να λειτουργήσουν online ενώ ταυτόχρονα ενισχύουν την εμπειρία – κάτι που μέχρι τώρα ήταν μάλλον οξύμωρο.

    Internet of things

Η δυνατότητα παρακολούθησης κεντρικά και εύκολα του πότε οι εργαζόμενοι προσέρχονται και πότε αποχωρούν θα μπορούσε να αποδειχτεί πολύ χρήσιμη. Παρομοίως, θα ήταν υπέροχο αν μπορούσαν να έχουν πρόσβαση σε διαδικασίες όπως οι αναρρωτικές άδειες ή τα αιτήματα έγκρισης αδειών από το κινητό τους. Το Internet of Things προσφέρει τέτοιες δυνατότητες και πολλές περισσότερες, με τη διασύνδεση των συσκευών και την ανταλλαγή πληροφοριών με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, ώστε η πληροφορία που χρειαζόμαστε να φτάνει εκεί που είμαστε. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να εξαλείψουμε την πιθανότητα ότι θα χάσουμε κάτι. Και φυσικά δεν περιορίζεται στα παραπάνω. Συσκευές drones μπορούν να παραλάβουν και να παραδώσουν πακέτα. Υπάρχει η δυνατότητα να παρέχεται στους εργαζόμενους πρόσβαση στα δεδομένα που σχετίζονται με την απόδοσή τους ώστε να ξέρουν πότε υπερέχουν και πότε υπολείπονται. Αυτό με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει στην αύξηση της αποτελεσματικότητας και κατ’ επέκταση του engagement. Μπορεί ακόμα να παρακολουθείται η ψυχική και φυσική τους υγεία ώστε να αποφεύγεται μία πιθανή υπερκόπωση ή τραυματισμός.

    Big data

Μαζί με το Internet of Things και όλα τα υπόλοιπα έρχονται και τα big data. Βασικά, πλέον συλλέγουμε τεράστιους όγκους δεδομένων γύρω από το πώς, πότε και πού οι άνθρωποι εργάζονται στο μέγιστο και το ελάχιστο των δυνατοτήτων τους. Το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε είναι να καταλάβουμε πώς μπορούμε να αναλύσουμε σωστά αυτά τα δεδομένα. Από εκεί, θα μπορέσουμε να προσφέρουμε συμβουλές και στρατηγικές που θα βοηθήσουν τους ανθρώπους να αντεπεξέλθουν στο φόρτο εργασίας τους, να αξιοποιήσουν στο έπακρο την εργάσιμη μέρα τους και ακόμη να ενισχύσουν τη ζωή τους και την ικανοποίηση από την εργασία τους. Όλα αυτά είναι μέσα στο πλαίσιο των δυνατοτήτων αρκεί να έχουμε τους σωστούς ανθρώπους για να καταλάβουμε πώς μπορούμε να αντλήσουμε πληροφορίες από τα δεδομένα που συλλέγουμε.

    Τεχνητή Νοημοσύνη

Σαφώς και θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε την τεχνητή νοημοσύνη για να κάνουμε την παραπάνω ανάλυση. Η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιεί αλγόριθμους, αλλά δεν είναι αυτό. Αντιθέτως, έχει να κάνει με την προσπάθεια να κάνουμε τους υπολογιστές να ενεργούν με ευφυΐα και να είναι σε θέση να λειτουργούν αυτόνομα. Αυτό σημαίνει ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι πολλά περισσότερα από απλούς αλγόριθμους που εργάζονται στο παρασκήνιο. Αντιθέτως, κάνει χρήση της βαθιάς μάθησης, της προόδου σε επίπεδο hardware και του κώδικα για να γράψει τον δικό της κώδικα. Στην πραγματικότητα, η τεχνητή νοημοσύνη είναι λίγο τρομακτική, καθώς υπάρχουν αρκετά προγράμματα εκεί έξω τα οποία είναι τόσο πολύπλοκα που πλέον δεν καταλαβαίνουμε τι κάνουν. Το MIT δημοσίευσε πρόσφατα άρθρο σχετικά με το σκοτεινό αυτό μυστικό. Το Facebook πρόσφατα απενεργοποίησε αρκετούς χρήστες του ΑΙ chatbots επειδή είχαν αναπτύξει τη δική τους γλώσσα και δεν εξυπηρετούσαν πλέον τον στόχο της ανάπτυξης σχέσεων με τους χρήστες του δικτύου. Όντως, όλα αυτά είναι λίγο τρομακτικά. Την ίδια στιγμή, όμως, φανταστείτε τις τεχνολογικές δυνατότητες. Αυτά τα προγράμματα μπορούν να ανακαλύψουν τις απαντήσεις σε ερωτήματα που δεν έχουμε καν αντιληφθεί ότι έπρεπε να θέσουμε. Και είναι προφανές ότι το HR θα μπορούσε να αξιοποιήσει αυτή τη δυνατότητα. Υπάρχουν πολλά ερωτήματα για τα οποία είμαστε πολύ overworked για να τα θέσουμε. Αν αφήσουμε το AI να ασχοληθεί με αυτά, μπορεί να μας δώσει λύσεις που δεν μπορούμε να βρούμε γιατί έχουμε πάρα πολύ άγχος. Αυτό προφανώς ισχύει αν συμπεριλάβουμε και τα big data. Γιατί τότε υπάρχει η ευκαιρία αυτά τα bots να μάθουν από την πραγματική μας συμπεριφορά.