Για τη σημαντική διάκριση της Παπαστράτος, ως Κορυφαίο Εργοδότη στην Ελλάδα από το Top Employer Institute και για τις βέλτιστες εργασιακές συνθήκες που δημιουργεί η εταιρεία με επίκεντρο την εκπαίδευση και ανάπτυξη των εργαζομένων, μίλησε στο HR Professional η Δέσποινα Σίσκου, Manager HR Sales & Marketing.

HR PROFESSIONAL: Πόσο σημαντική ήταν η διάκρισή σας ως Κορυφαίος Εργοδότης στην Ελλάδα από το Top Employer Institute;

Δέσποινα Σίσκου: Η διάκριση αυτή ήταν εξαιρετικά σημαντική και μας έκανε όλους πολύ υπερήφανους. Το Top Employers Institute (Ινστιτούτο Κορυφαίων Εργοδοτών) είναι ένας διεθνής οργανισμός που πιστοποιεί την αριστεία όσον αφορά στις συνθήκες απασχόλησης που δημιουργούν οι εργοδότες για τους ανθρώπους τους. Και είναι απολύτως λογικό αφού οι βέλτιστες εργασιακές συνθήκες διασφαλίζουν ότι οι εργαζόμενοι αναπτύσσονται ως άτομα και ως επαγγελματίες. Αυτό με τη σειρά του επιτρέπει και στις επιχειρήσεις να αναπτύσσονται.

Η πιστοποίηση χορηγείται μόνο στους καλύτερους εργοδότες σε παγκόσμιο επίπεδο, σε εταιρείες που αποδεικνύουν έμπρακτα ότι διασφαλίζουν τα υψηλότερα πρότυπα στην προσφορά εργασίας, βελτιώνουν διαρκώς τις συνθήκες απασχόλησης και ηγούνται στις προσπάθειες εξέλιξης των εργαζομένων τους. Η συνεχής εκπαίδευση και ανάπτυξη των ανθρώπων μας είναι αταλάντευτη στρατηγική μας στην Παπαστράτος. Το γεγονός ότι η διάκριση αυτή ήρθε μετά από τρεις συνεχόμενες βραβεύσεις της εταιρείας μας ως Best Place to Work (2012, 2013, 2014), μας δείχνει ότι είμαστε στο σωστό δρόμο όσον αφορά στις προσπάθειες που καταβάλλουμε στα θέματα ανθρώπινου δυναμικού.

HR PROFESSIONAL: Ποιες είναι οι πολιτικές που ακολουθείτε σε επίπεδο διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού;

Δέσποινα Σίσκου: Οι βασικές στρατηγικές διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού της Παπαστράτος εστιάζουν σε τέσσερις θεμελιώδεις άξονες:

1. Να προσελκύουμε, να αναπτύσσουμε και να διατηρούμε τα ταλέντα, ώστε να δημιουργήσουμε τη μελλοντική ηγεσία της εταιρείας.
2. Να αναπτύσσουμε συνεχώς όλους τους εργαζομένους που απασχολούμε.
3. Να προετοιμάζουμε τους ανθρώπους μας για τις προκλήσεις του μέλλοντος.
4. Να αναπτύσσουμε την ιδανική ομάδα Ανθρώπινου Δυναμικού, η οποία θα μπορεί να ανταποκρίνεται σε νέα δεδομένα και να προσθέτει αξία στην εταιρεία μας.

Η προσπάθεια για τους ΗR managers/partners της εταιρείας έγκειται στο να προσαρμόζουμε τις κατευθύνσεις αυτές στις ανάγκες και στον τρόπο λειτουργίας των διαφόρων τμημάτων της που ο καθένας μας υποστηρίζει. Προσπαθούμε συντονισμένα να διασφαλίζουμε ότι η Παπαστράτος είναι ιδανικός εργοδότης και να επενδύουμε αποτελεσματικά στο «brand» που λέγεται Παπαστράτος ώστε να προσελκύουμε μελλοντικούς υποψήφιους. Φυσικά, δεν θα μπορούσαμε να μην εστιάζουμε στην οργανική ανάπτυξη της εταιρείας μας, δηλαδή στην ανάπτυξη των ήδη υπαρχόντων ταλέντων αλλά και στη δημιουργία και αξιοποίηση νέων μέσα από τους υφιστάμενους εργαζόμενους εφαρμόζοντας αξιοκρατικές μεθόδους αξιολόγησης.

Επιπλέον, μέσα στο δυναμικό περιβάλλον που βιώνουμε στην Παπαστράτος, προσπαθούμε να διασφαλίζουμε ότι το ανθρώπινο δυναμικό μας είναι πάντα έτοιμο να ανταποκριθεί σε κάθε πρόκληση. Αυτό το επιτυγχάνουμε καλλιεργώντας συστηματικά σημαντικές συμπεριφορές όπως η συνεργασία, η ηγετική συμπεριφορά, το επιχειρηματικό πνεύμα, η ανάληψη πρωτοβουλιών και κρίσιμων αποφάσεων, η συνεχής μάθηση, η αποτελεσματική επικοινωνία καθώς και η γρήγορη προσαρμογή. Όλα αυτά, για να γίνουν πραγματικότητα, απαιτούν και μια δυναμική ομάδα HR που να μπορεί να αντιλαμβάνεται τις προκλήσεις και να λειτουργεί με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.

HR PROFESSIONAL: Πόσο σημαντική είναι η εκπαίδευση για την Παπαστράτος, και πιο συγκεκριμένα η ανάπτυξη των στελεχών του εμπορικού τμήματος;

Δέσποινα Σίσκου: Στην Παπαστράτος, πιστεύουμε ακράδαντα ότι οι άνθρωποι είναι στην καρδιά της επιτυχημένης πορείας μας. Αυτοί είναι που κάνουν το σύγχρονο εργοστάσιό μας ένα από τα καλύτερα της ΡΜΙ και τα μοναδικά σήματά μας να έχουν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Συνεπώς, η συνεχής εκπαίδευση και ανάπτυξή τους είναι βασική στρατηγική μας. Πρωταρχικός μας στόχος είναι να αναπτύσσουμε τις ικανότητες και τις δεξιότητες των ανθρώπων μας, βοηθώντας τους διαρκώς να εμπλουτίζουν τις επαγγελματικές και ηγετικές τους εμπειρίες. Είναι χαρακτηριστικό του βάρους που δίνουμε στην εκπαίδευση ότι το 2014 περισσότεροι από 100 εργαζόμενοι παρακολούθησαν εκπαιδευτικά προγράμματα συνολικά 2.750 ωρών για τη βελτίωση των δεξιοτήτων τους.

Η λογική πάνω στην οποία στηρίζεται η εκπαίδευση των εργαζομένων μας είναι η αναλογία 10-20-70. Το 10% της γνώσης αποκτάται μέσα από τα in class σεμινάρια, το 20% παρατηρώντας άλλους ενώ το 70% αποκτάται on the job, δηλαδή επάνω στη δουλειά. Ιδιαίτερα για τα τμήματα Πωλήσεων και Μάρκετινγκ, το 70% αποτελεί τον βασικό πυλώνα εκπαίδευσης, δεδομένου ότι έτσι εξασφαλίζεται γρήγορα η ένταξη στους ρόλους της αγοράς και η αύξηση της παραγωγικότητας.

HR PROFESSIONAL: Ποια είναι η νέα προοπτική για το HR και ποιος είναι ο ρόλος που καλείται να αναλάβει στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται;

Δέσποινα Σίσκου: Το να εργάζεται κάποιος σε ένα τμήμα που έχει επίκεντρο τον άνθρωπο είναι από μόνο του πάρα πολύ ενδιαφέρον και γεμάτο προκλήσεις! Πιο συγκεκριμένα, τα τμήματα Πωλήσεων και Μάρκετινγκ, τα οποία υποστηρίζω, χαρακτηρίζονται από διαρκείς αλλαγές και μεταβολές, δεδομένου ότι πρέπει να προσαρμόζονται συνεχώς σε ένα δυναμικό επιχειρηματικό περιβάλλον. Ο/η HR manager, θα πρέπει να είναι ο βασικός τους σύμβουλος και στρατηγικός συνεργάτης στη δομή, στους ρόλους, στον τρόπο λειτουργίας αλλά και στη διαδικασία ανάπτυξης.

Καθίσταται λοιπόν, σημαντικό για τον HR manager να γνωρίζει σε βάθος και σε εύρος τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης, να ανταποκρίνεται άμεσα και αποτελεσματικά στις μεταβαλλόμενες ανάγκες και να συμμετέχει πραγματικά σε στρατηγικές αποφάσεις παραμένοντας παράλληλα «φρουρός» των διαδικασιών που πρέπει να τηρούνται για την αποτελεσματική διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού. Ταυτόχρονα, το HR καλείται να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του εξωτερικού περιβάλλοντος, που επηρεάζουν τη στρατηγική της εταιρείας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι νέες γενιές, η γνωστή Gen Y αλλά και Gen Z, που περιλαμβάνουν τους μελλοντικούς εργαζόμενους και ηγέτες. Αυτή τη στιγμή στην Παπαστράτος, στα τμήματα Πωλήσεων & Μάρκετινγκ, η Gen Y εκπροσωπεί το 70% του δυναμικού! Είναι επιτακτική ανάγκη, λοιπόν, να αναγνωρίζουμε τα χαρακτηριστικά της κάθε γενιάς, να καταλαβαίνουμε τα θέλω, τις ανάγκες και τα κίνητρά της, και να προωθούμε κατάλληλα προσαρμοσμένους και αποτελεσματικούς τρόπους προσέλκυσης, ανάπτυξης και διοίκησης.

Μια ακόμη σημαντική πρόκληση, είναι η ισορροπία των δύο φύλων (gender balance) και γενικότερα ζητήματα Diversity and Inclusion σε ένα δυναμικά μεταβαλλόμενο κοινωνικό πλαίσιο. Έρευνες αποδεικνύουν, ότι ισορροπημένες οργανώσεις -σε ό,τι αφορά τη συμμετοχή των δύο φύλων- παρουσιάζουν καλύτερα αποτελέσματα, ενώ ταυτόχρονα βελτιώνεται σημαντικά η συναισθηματική νοημοσύνη αλλά και η δυνατότητα ανταπόκρισης σε παράλληλα καθήκοντα/projects. Η πρόκληση, λοιπόν για το HR είναι πώς θα αξιολογήσει και θα αξιοποιήσει ευκαιρίες εξασφαλίζοντας, την ίδια στιγμή, δικαιοσύνη και διαφάνεια.