Τα τελευταία δυόμισι χρόνια το σκηνικό της αγοράς εργασίας άλλαξε σε μεγάλο βαθμό λόγω των εξελίξεων σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο. Υπήρξε μια πολύ μεγάλη αύξηση στο μέσο όρο των βιογραφικών που λάμβανε μια αγγελία.

Η αγορά εργασίας
Η τάση αυτή συνεχίζεται  έως και σήμερα με χαρακτηριστικό παράδειγμα πως τον Απρίλιο του 2009 ο μέσος όρος υποψηφίων ανά αγγελία ήταν 84.9, τον Απρίλιο του 2010 έφτασε τα 138.7 και τον Απρίλιο του 2011 ο αριθμός αυτός διαμορφώθηκε στα 215.8 βιογραφικά.

Oι θέσεις εργασίας που ζητούν οι περισσότερες εταιρείες να καλύψουν με προσλήψεις είναι κατά αντικείμενο: πρώτες οι Πωλήσεις και ακολουθούν οι κατηγορίες Ανώτατης Διοίκησης, Πληροφορικής, Μάρκετινγκ, Τουρισμού, Καταστημάτων Λιανικής και Χρηματοοικονομικών. Επιπλέον, το πλήθος των αγγελιών αυτών αφορά θέσεις πλήρους απασχόλησης και όχι εποχιακό προσωπικό. Η σημαντικότερη πρόκληση για τους εργοδότες είναι η διαχείριση όλου αυτού του όγκου αιτήσεων και βιογραφικών και η αντικειμενική επιλογή των καλύτερων.

Μαζί με το μεγάλο αριθμό βιογραφικών οι εταιρείες έχουν να αντιμετωπίσουν καθημερινά και τον εκνευρισμό μιας μεγάλης μερίδας υποψηφίων, οι οποίοι αδυνατούν να βρουν εργασία ή εκνευρίζονται επειδή αρκετές εταιρείες δεν απαντούν ποτέ στις αιτήσεις τους. Οι εταιρείες, καλούνται πιο πολύ από ποτέ να διαχειριστούν τη φήμη τους. Αυτό πρακτικά σημαίνει αφενός να ενισχύσουν την παρουσία τους στα νέα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook, Twitter κλπ.) και αφετέρου να δώσουν μεγάλη προσοχή στην επικοινωνία.

Οι υποψήφιοι απαιτούν πλέον ξεκάθαρες περιγραφές των καθηκόντων και των συνθηκών εργασίας. Επιθυμούν να γνωρίζουν το ωράριο εργασίας, το μισθό, τις επιπλέον παροχές και ότι άλλο προσφέρει η εταιρεία και δεν συμβιβάζονται πλέον με την κλασική φράση «φιλικό περιβάλλον εργασίας, προοπτικές εξέλιξης, μισθός ικανοποιητικός». Επίσης, μια αγγελία από εταιρεία που ζητά μόνο άνδρα ή γυναίκα ή αναφέρει συγκεκριμένες ηλικίες που προτιμώνται αντιμετωπίζεται πλέον εχθρικά, αναφέρεται και συζητείται εντόνως σε blogs, forums, κοκ.

Η στρατηγική του kariera.gr
Εξυπηρετούμε αυτή την κατηγορία εργοδοτών, που πιστεύουν πως οι άνθρωποι μπορούν να επηρεάσουν τα πράγματα περισσότερο από τις οικονομικές εξελίξεις καθώς και όλους τους ταλαντούχους ανθρώπους που αναζητούν εργασία. Αποφασίσαμε λοιπόν να αφοσιωθούμε στην εξεύρεση νέων λύσεων για την επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σήμερα.

Έτσι, αξιοποιήσαμε κάθε διαθέσιμο πόρο, όλα τα δεδομένα μας (έρευνες, στατιστικά, επιστολές και ιδέες υποψηφίων και εταιρειών κ.ά.) και τις λύσεις που μας προσφέρει ο όμιλος Careerbuilder για να δημιουργήσουμε νέες υπηρεσίες. Εστιάσαμε στο αύριο και έχουμε ήδη θετικά αποτελέσματα.

Λανσάραμε στην ελληνική αγορά το Profilsoft, ένα νέο πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης των προσλήψεων που καλύπτει όλες τις λειτουργίες του Recruiting.
Ακόμα ετοιμάσαμε μια υπηρεσία screening μέσω βιογραφικών και τηλεφωνικών συνεντεύξεων για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν αρκετούς ανθρώπους στο recruitment ή που δεν έχουν καν οργανωμένο recruitment και καλούνται να ανταποκριθούν σε ένα πολύ μεγάλο όγκο βιογραφικών.

Επίσης, οργανώνουμε τις πρώτες Virtual Ημέρες Καριέρας στην Ελλάδα, ένα σχέδιο που θέλαμε να υλοποιήσουμε από καιρό και γνωρίζει πολύ μεγάλη ανταπόκριση στο εξωτερικό.

Τέλος, στο kariera.gr βοηθούμε τους εργοδότες να στήσουν την παρουσία τους στο facebook μέσω της παγκόσμιας συνεργασίας που έχουμε ως Careerbuilder. Και για όποιους θέλουν πραγματικά να μετασχηματίσουν τη διαδικασία recruitment τους προτείνουμε μια μοναδική εφαρμογή (facebook App) που επιτρέπει σε όποια εταιρεία χρησιμοποιεί employee referrals ως κύρια πηγή προσλήψεων, να αξιοποιήσει τη δύναμη του facebook.


Ημέρες Καριέρας Virtual: Παράθυρο στο μέλλον του recruitment
Γιατί Ημέρες Καριέρας Virtual

Όσα στελέχη εταιρειών συμμετέχουν σε εκδηλώσεις Ημερών Καριέρας για να βρουν προσωπικό ή για να προβάλουν το employer brand τους ξέρουν ότι έχουν δύο μεγάλα οφέλη: την προσωπική επαφή με τον υποψήφιο και τη δημιουργία μιας συγκεκριμένης εικόνας για το employer brand, αλλά υπόκεινται και σε δύο σημαντικούς περιορισμούς: το χρόνο και το χώρο.

Ο χρόνος που διαθέτουν για να ενημερώσουν τους υποψηφίους για την εταιρεία τους, τις συνθήκες και τις θέσεις εργασίας και για να γνωρίσουν τον κάθε υποψήφιο είναι περιορισμένος. Πολλές φορές αφιερώνουν χρόνο σε έναν υποψήφιο και στην πορεία διαπιστώνουν ότι δεν έχει τα προσόντα που αναζητούν. Ο άλλος περιορισμός είναι ο χώρος.

Σε ένα Πανεπιστήμιο ή ένα ξενοδοχείο θα δεις λίγους αποφοίτους συγκεκριμένου πανεπιστημίου ή ενός κλάδου ενώ αν ο χώρος είναι εκθεσιακός θα δεις περισσότερους μεν αλλά όσοι έχουν εμπειρία, δύσκολα θα εκτεθούν σε μια ανοιχτή εκδήλωση. Αυτούς τους δύο περιορισμούς πιστεύουμε στο Kariera.gr ότι θα ξεπεράσουμε διοργανώνοντας τις πρώτες Ημέρες Καριέρας Virtual στην Ελλάδα. Ξεκινώντας 10 περίπου ημέρες πριν τις Ημέρες Καριέρας που θα γίνουν στις 15-16 Οκτωβρίου στην Αθήνα (Helexpo Palace) θα είναι το πρώτο ανάλογο event του είδους.

Τι μπορεί να περιμένει ένας εργοδότης από τις Ημέρες Καριέρας Virtual
Στις Ημέρες Καριέρας Virtual μπορούν να συμμετέχουν εταιρείες που δεν μπορούν να βρίσκονται στο φυσικό event (π.χ. εργοδότες ή πανεπιστήμια του εξωτερικού ή της επαρχίας) αλλά αποτελούν και μια μεγάλη καινοτομία για τις εταιρείες που συμμετέχουν και στα δύο.

Με τη συμμετοχή τους εξασφαλίζουν δύο πολύ σημαντικά οφέλη:

  • Προβολή χωρίς περιορισμούς. Οι επισκέπτες του Virtual Event προέρχονται από οποιοδήποτε σημείο της Ελλάδας ή του κόσμου. Περισσότεροι από 50.000 επισκέπτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό αναμένουμε ότι θα επισκεφθούν την εκδήλωση. Όλοι αυτοί μέσα από εικόνα, βίντεο, ήχο και κείμενο μπορούν να ενημερωθούν για το employer brand σας (videos-profile-jobs), να συνδεθούν μαζί σας μέσω social media ή να έρθουν σε επικοινωνία μαζί σας (chat-online events).
  • Προετοιμασία του κοινού πριν συμμετάσχει στην εκθεσιακή εκδήλωση. Κάθε υποψήφιος θα μπορεί να προετοιμαστεί πλήρως γνωρίζοντας από πριν ποιοι είστε και τι ψάχνετε. Μπορείτε να οργανώσετε online FAQ events ή παρουσιάσεις της εταιρείας σας. Ακόμα και να προγραμματίσετε συνεντεύξεις μέσω ειδικού λογισμικού scheduler.

Και όλα τα παραπάνω γίνονται από το περιβάλλον του γραφείου σας με πλήρη έλεγχο, ασφάλεια (απαιτείται εγγραφή για κάθε συμμετοχή) και στατιστικά για κάθε επικοινωνία. Τα Virtual Career Fairs έχουν γίνει βασικό εργαλείο recruitment σε προηγμένες χώρες και θα αποκτούν ολοένα και περισσότερη σημασία στο νέο digital περιβάλλον. Για αυτό και η Καριέρα, που είναι πρωτοπόρος σε νέες τεχνολογίες recruitment αποφάσισε τη διοργάνωση του του Virtual Career Fair στην Ελλάδα.


Profilsoft Applicant Tracking System
Με βάση έρευνα του kariera.gr, που συμμετείχαν 4.200 υποψήφιοι, ο τέταρτος τρόπος με τον οποίον αναζητούν το επόμενο βήμα στην καριέρα τους είναι τα εταιρικά sites. Συνεπώς, τα career section παίζουν σημαντικό ρόλο στην προσπάθεια των εταιρειών να εντοπίσουν τους ταλαντούχους ανθρώπους που αναζητούν.

Έτσι λοιπόν, ενώ οι εταιρείες επενδύουν σε employer branding με σκοπό να προσελκύσουν ταλαντούχους ανθρώπους θα περίμενε κάποιος ότι τόσο τα εταιρικά sites όσο και η οργάνωση στο back office θα είναι τέτοια ώστε να αξιοποιούν στο μέγιστο βαθμό τα άτομα που προσελκύουν. Η πραγματικότητα όμως διαφέρει. Η συντριπτική πλειοψηφία των career section έχουν την ελάχιστη δυνατή οργάνωση.

Οι θέσεις που προσπαθούν να καλυφθούν δεν ανακοινώνονται. Ο λόγος είναι ότι απαιτείται επικοινωνία με το τμήμα μηχανογράφησης με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος, να αυξάνεται o χρόνος που απαιτείται για πρόσληψη, να μην αξιοποιούνται στο έπακρο τα άτομα που προσελκύουν οι εταιρείες και τελικά να αυξάνεται το ύψος της επένδυσης των εταιρειών στο κομμάτι της εύρεσης ανθρώπινου δυναμικού. Κάποιες εταιρείες χρησιμοποιούν κάποια προγράμματα διαχείρισης βιογραφικών που είναι συνδεδεμένα με τα εταιρικά τους site.

Επειδή όμως τα συστήματα αυτά δεν έχουν εξελιγμένες μηχανές αρχειοθέτησης και αναζήτησης βιογραφικών το αποτέλεσμα είναι να αναγκάζουν τους υποψηφίους να συμπληρώνουν τεράστιες λίστες με στοιχεία έτσι ώστε μετά να είναι σε θέση να τους εντοπίσουν γρήγορα. Το αποτέλεσμα είναι ότι είτε χάνουν πολλούς υποψηφίους είτε οι υποψήφιοι δεν συμπληρώνουν τα στοιχεία που χρειάζονται.

Συνεπώς ο σκοπός της εύκολης αναζήτησης και διαχείρισης των βιογραφικών δεν επιτυγχάνεται.

Οι λόγοι χρησιμοποίησης ενός εξελιγμένου συστήματος διαχείρισης βιογραφικών το οποίο επικοινωνεί με το εταιρικό site είναι:

  • Πλήρης αξιοποίηση των υποψηφίων που επισκέπτονται το εταιρικό site, χωρίς να απαιτείται χρόνος από τα στελέχη της εταιρείας.
  • Μείωση του κόστους του recruitment, μέσω της αξιοποίησης της υπάρχουσας βάσης βιογραφικών που διαθέτει η εταιρεία.
  • Μείωση του χρόνου που απαιτείται για μία πρόσληψη μέσω της αξιοποίησης της υπάρχουσας βάσης βιογραφικών που διαθέτει η εταιρεία.
  • Μείωση κατά 60% του χρόνου που αφιερώνουν τα στελέχη του HR σε ασχολίες όπως: αρχειοθέτηση και καταχώριση βιογραφικών ανά τομέα ή θέση, αναζήτηση των κατάλληλων ανθρώπων στην υπάρχουσα βάση βιογραφικών, διαχείριση των βιογραφικών που λαμβάνονται μέσω fax ή e-mail κ.ά.
  • Αυτόματη Καταγραφή των βασικότερων Key Metrics της διαδικασίας του Recruitment: Time to Hire, Cost per Hire, Cost per Hire per Vendor, Δημογραφικά στοιχεία των ατόμων που προσελκύει μια εταιρεία, όπως επίπεδο εκπαίδευσης, χρόνια προϋπηρεσίας και ειδικά reports για τις ανάγκες της κάθε εταιρείας.

Το Careerbuilder.com ανέπτυξε ένα σύστημα διαχείρισης βιογραφικών το οποίο επιτυγχάνει όλους τους παραπάνω σκοπούς. Το Profilsoft έχει ήδη μια πελατειακή βάση 210 εταιρειών στην Ευρώπη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη διαρκή βελτίωση του προγράμματος και την προσαρμογή του στις καινούριες απαιτήσεις των πελατών μας.

Testimonial
«Στην Optimal εγκαταστήσαμε το Profilsoft στα τέλη του 2010, με σκοπό την καλύτερη αρχειοθέτηση των χιλιάδων βιογραφικών που διατηρούμε στο γραφείο μας. Στην πορεία διαπιστώσαμε πως μέσω της βάσης μπορούμε να διαχειριστούμε πιο αποτελεσματικά τόσο τις αγγελίες μας όσο και την επικοινωνία μας με τους υποψήφιους. Πλέον η βάση αποτελεί ένα πολύ σημαντικό εργαλείο μας στη διαδικασία προσέλκυσης και αξιολόγησης υποψηφίων στελεχών καθώς μας επιτρέπει να έχουμε άμεση πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία και το ιστορικό μιας ανάθεσης».

Κυριακόπουλος Μενέλαος, Πρόεδρος Δ.Σ., Optimal Business Action Α.Ε.