Οι ρόλοι που καλούνται οι επαγγελματίες στον χώρο του ανθρώπινου δυναμικού να επιτελέσουν, ξεφεύγουν από τα όρια της επιχείρησης, προσδίδοντας άμεση αξία τόσο στην εταιρεία τους, όσο και στο κοινωνικό σύνολο που αυτή ανήκει.

Γράφει ο Γιώργος Παυλάκος, HR Director, Watt + Volt

Οι διαστάσεις που εξετάζεται ο ρόλος του τμήματος Ανθρώπινου Δυναμικού ποικίλουν ανάλογα με τη χρονική περίοδο, τη φάση ωρίμανσης μίας επιχείρησης, την οπτική των εταίρων (stakeholders) αλλά, κυρίως, με το όραμα των επαγγελματιών του χώρου μας. Το να λειτουργείς ως στρατηγικός εταίρος της Διοίκησης ακούγεται αρκούντως αναβαθμισμένο σε σχέση με τη διαχειριστική «ρετσινιά» που μας ακολουθούσε για χρόνια. Επαφίεται, ωστόσο, στην κάθε περίπτωση ξεχωριστά τόσο να ορίσει το «στρατηγικός», όσο και να δημιουργήσει τον ανάλογο χώρο.

Δεν θα ήταν υπερβολή να αναφέρουμε ότι το τμήμα μας είναι αυτό με τον ισχυρότερο αντίκτυπο στο κοινωνικό σύνολο είτε μέσω του πυρήνα των εργαζομένων είτε μέσω του (συχνά) ευρύτερου κύκλου των δυνητικά μελλοντικών εργαζομένων. Πέρα από τη διάδοση των εταιρικών αξιών, οι οποίες ασφαλώς διαφοροποιούνται, η εφαρμογή πολιτικών και διαδικασιών, που εξασφαλίζουν ταυτόχρονα την ισότιμη αντιμετώπιση αλλά και την ανάδειξη των ιδιαιτεροτήτων, δημιουργεί τη βεβαιότητα της αξιοκρατίας και την άνθιση των ταλέντων. Ο σεβασμός και η σοβαρότητά μας, εντούτοις, δεν επαρκούν όταν εξαντλούνται σε αυτοναφορικές συμπεριφορές και στοχεύουν στη δημιουργία προνομίων. Αντιθέτως, τα στοιχεία αυτά είναι απαραίτητο να διέπουν, ομοίως, την αλληλεπίδρασή μας με όσους μας εκδηλώνουν το επαγγελματικό τους ενδιαφέρον, με δική τους πρωτοβουλία ή με δική μας προτροπή.

Και στις δύο αυτές περιπτώσεις, μπορεί να μη γνωρίζουμε αν ο υποψήφιος θα ήθελε διακαώς τη θέση ή αν απλά ήταν μία από τις πολλές για τις οποίες ενδιαφέρθηκε, οφείλουμε όμως να αντιμετωπίσουμε το αίτημά του, σχεδόν, σαν να ήταν το μοναδικό που λάβαμε. Ευτυχώς, στην ψηφιακή εποχή, μία εξατομικευμένη απάντηση που να ευχαριστεί για το ενδιαφέρον και να ενημερώνει για τα επόμενα βήματα απαιτεί ελάχιστη προσπάθεια. Αν προχωρήσουμε σε συνέντευξη, υποχρεούμαστε να είμαστε 100% παρόντες σε αυτή. Να ακούμε πραγματικά τι μας λέει και όχι να επιβεβαιώνουμε όσα ήδη έχουμε εκτιμήσει επειδή θεωρούμε εαυτούς ειδήμονες. Το να φτάσουμε στο deep listening μπορεί να φαντάζει ουτοπικό αλλά και το active θα αρκούσε.

Αναμφίβολα, έχουμε υποχρέωση προς την εταιρεία μας να εντοπίσουμε τον ιδανικό εργαζόμενο. Εξίσου, όμως, έχουμε υποχρέωση προς εκείνον να μην τον παρασύρουμε σε κάτι που δεν του ταιριάζει. Μία λάθος πρόσληψη θα βλάψει τον οργανισμό, που σίγουρα όμως θα μπορεί να ανανήψει ευκολότερα από την επαγγελματική σταδιοδρομία του εργαζομένου. Τέλος, έρχεται η οικονομική προσφορά. Θα εκμεταλλευτούμε όλα τα πιθανά περιθώρια για να μας κοστίσει λιγότερο ή θα κάνουμε την πρόταση που θεωρούμε δίκαιη για εμάς και για εκείνον χωρίς να υπολογίσουμε, για παράδειγμα, το ότι μπορεί να θέλει διακαώς να φύγει από την τωρινή του απασχόληση ή το ότι μπορεί να βρίσκεται προσωρινά εκτός αγοράς; Το να πιστεύεις ότι βρίσκεσαι σε θέση ισχύος και ανάλογα να συμπεριφέρεσαι το μόνο που θα σου αποφέρει είναι μη ισότιμες συνεργασίες, αμφιβόλου αποτελεσματικότητας.

Με την ολοκλήρωση της πρόσληψης δεν πρέπει να ξεχνάμε όσους δεν προχώρησαν. Μπορεί να μην προκρίθηκαν αλλά ήταν αυτοί που με τη συμμετοχή τους έδωσαν αξία στη διαδικασία και μας βοήθησαν να κάνουμε τη σωστή επιλογή. Δικαιούνται να γνωρίζουν το αποτέλεσμα της προσπάθειάς τους και όχι να αντιμετωπίζονται σαν να μην υπήρξαν. Είναι μία κάπως άβολη στιγμή, στην ουσία όμως ο υποψήφιος είναι πλέον ένα βήμα πιο κοντά στην ιδανική θέση για εκείνον. Παραλείψεις και λάθη είναι αναπόφευκτο να συμβούν. Παρ’ όλα αυτά, αν εμείς οι επαγγελματίες του HR λειτουργούμε με σεβασμό και καλή πρόθεση, τότε τα μέγιστα οφέλη θα έρθουν και για την εταιρεία μας αλλά και για την ευρύτερη αγορά και το κοινωνικό σύνολο, του οποίου όλοι αποτελούμε μέρος.