Η παρούσα οικονομική αναταραχή, όσο τετριμμένο και αν ακούγεται, είναι δεδομένο ότι θα επιφέρει οριστικές και θεμελιώδεις αλλαγές τόσο στους ίδιους τους εργαζόμενους όσο και στον τρόπο που εργάζονται.

Καθώς οι οργανισμοί αναδιοργανώνονται για να αντιμετωπίσουν τη σφοδρότητα των οικονομικών αλλαγών, ένα αρκετά συχνό φαινόμενο είναι η απώλεια κάποιων ταλέντων. Αυτό αναγκάζει τους εναπομείναντες εργαζομένους να προσπαθήσουν να πετύχουν περισσότερα, πιο γρήγορα και με λιγότερα. Θα υπάρξει η αξίωση να αναλάβουν περισσότερα projects αρκετά από τα οποία θα ωθήσουν στα άκρα τις δεξιότητές τους και θα τους υποχρεώσουν να ξεπεράσουν τα όριά τους. Επίσης, υπάρχει και μια αναδυόμενη τάση για outsourcing υπηρεσιών που θεωρούνται περιφερειακές.

Το συνδυασμένο αποτέλεσμα αυτών των αλλαγών είναι η τεράστια πίεση που νιώθουν οι managers. Θα πρέπει να διαθέτουν εξαιρετικές δεξιότητες διαχείρισης και την ικανότητα να μεταδίδουν τον ενθουσιασμό και να εμπνέουν ένα ετερόκλητο ανθρώπινο δυναμικό που μπορεί να το συναναστρέφονται από ελάχιστα μέχρι καθόλου.

Οι εξελίξεις προστάζουν
Η σημερινή πραγματικότητα είναι ότι οι managers πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες προκειμένου να επιβιώσουν στα σύγχρονα δεδομένα. Το να αγνοεί κάποιος τις επιταγές των εξελίξεων είναι καθαρή αυτοκτονία. Κεντρικό στοιχείο αυτής της αλλαγής είναι η αποδέσμευση από τις συμβάσεις του παρελθόντος και η υιοθέτηση δεσμών εμπιστοσύνης αλλά και μετρήσιμων αποτελεσμάτων απόδοσης. Ωστόσο, τις περισσότερες φορές αυτά είναι πιο εύκολα στη θεωρία από ότι στην πράξη.

Ο προσανατολισμός στις αρχές του λεγόμενου «smartworking», αποτελεί ένα μεγάλο πονοκέφαλο για αρκετούς managers, που επιθυμούν να αναρριχηθούν σε υψηλότερα κλιμάκια. Ένα «σοβαρό» κοστούμι και ένα επιβλητικό γραφείο δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία για τους κατόχους τους όταν η ομάδα τους βρίσκεται μονίμως σε κίνηση. Σε έναν εικονικό κόσμο, τα παλαιάς κοπής σύμβολα εξουσίας, δεν έχουν καμία αξία. Πώς μπορεί κάποιος να κινητοποιήσει την ομάδα του… όταν δεν την βλέπει;

Είναι σημαντικό ο manager να θυμάται ότι τα μέλη της απομακρυσμένης ομάδας έχουν διαφορετικά πιστεύω και στόχους και ενδέχεται να προέρχονται και από διαφορετικό πολιτισμικό περιβάλλον. Συνεπώς, ο αποτελεσματικός διαχειριστής πρέπει να προσφέρει επίσημη υποστήριξη και κινητοποίηση με ίδια μέτρα και σταθμά είτε πρόκειται για μέλη της ομάδας που βρίσκονται στο γραφείο είτε εκτός.

Οι μέρες που επικρατούσε η λογική «μπορείς να διαχειριστείς αυτό που βλέπεις» έχουν περάσει ανεπιστρεπτί.

Workplace of the future
Στην ομώνυμη έρευνα που πραγματοποιήσαμε με συνεντεύξεις περισσότερων από 1.100 business managers, το 77% αυτών δήλωσε ότι δεν αποκομίζει τα μέγιστα από τους «απομακρυσμένους» εργαζόμενους, το 78% ότι η φυσική παρουσία εξακολουθεί να αποτελεί κριτήριο μέτρησης της απόδοσης και το 75% ξεκαθάρισε ότι η προσέγγισή τους για την αλλαγή είναι πρόχειρα σχεδιασμένη. Τα ευρήματα είναι έως και τρομακτικά κυρίως διότι ένα από τα πιο σημαντικά προσόντα που πρέπει να διαθέτει ένας manager είναι τα γρήγορα αντανακλαστικά στις αλλαγές. Εξάλλου, οι αλλαγές γίνονται η νέα πραγματικότητα.

Σε ένα περιβάλλον όπου τα προϊόντα, οι αγορές, οι λειτουργίες και τα επιχειρηματικά μοντέλα είναι σε ευμετάβλητη κατάσταση, οι ξεκάθαρες αρχές και οι στόχοι δημιουργούν την αίσθηση της συνοχής και της ενοποίησης και καλλιεργούν μια κουλτούρα κατά την οποία η ομάδα νιώθει άνετα με την αλλαγή και το απροσδόκητο. Αυτό που απαιτείται από τους managers είναι να γίνουν οι οραματιστές που καλλιεργούν τις προκλήσεις.

Δηλαδή, που αμφισβητούν τα αξιώματα και προτείνουν ρηξικέλευθες εναλλακτικές (αρκετές φορές μάλιστα είναι αρκετά γενναίοι ώστε να προτείνουν εναλλακτικές που οι υπόλοιποι δεν θεωρούν εφικτές).

Αυτοί θα είναι οι χαρισματικοί ηγέτες της αλλαγής, που δείχνουν το δρόμο, εμπνέουν, αποδίδουν επιχειρηματικά αποτελέσματα παρά τις αντιξοότητες και οδηγούν τον οργανισμό στην επόμενη μέρα.


Ηγεσία του ανθρώπινου δυναμικού
Οι managers πρέπει να παρέχουν στους εργαζόμενους την υποστήριξη και την ελευθερία που τους επιτρέπουν να εκπληρώσουν τις δυνατότητές τους και να αναδείξουν τη δημιουργικότητα και την καινοτομία τους, που οδηγούν την απόδοση σε μια παγκόσμια κλάση. Προκειμένου να διαχειριστεί επιτυχώς τις αλλαγές της κουλτούρας που απαιτούν οι σημερινές συνθήκες «έξυπνης» εργασίας, ένας manager θα πρέπει να επιδείξει ακεραιότητα, εντιμότητα, ευαισθησία και ανθρωπισμό. Σε ισόποσα μεγέθη θα πρέπει επίσης να παρέχει έμπνευση, κίνητρα και να είναι πρόθυμος να προκαλέσει τις συμβατικότητες.

Όταν δημιουργηθεί αυτό το υπόβαθρο, το management θα πρέπει να επικεντρωθεί σε δύο κρίσιμα στοιχεία:
α. ενίσχυση των ανθρώπινων δυνατοτήτων και
β. συνάθροιση των ανθρώπινων προσπαθειών. Το μήνυμα είναι ξεκάθαρο.

Οι managers θα πρέπει να προσαρμοστούν για να επιβιώσουν και να ανελιχθούν και φυσικά δεν θα λείψουν και οι δύσκολες ερωτήσεις:
1. είναι οι managers οι οραματιστές που καλλιεργούν τις προκλήσεις και που δίνουν την ελευθερία για γεμάτες νόημα αλλαγές;
2. διαχειρίζεται ο οργανισμός την αλλαγή ως δομημένο πρόγραμμα και μετράει με ακρίβεια την αποτελεσματικότητα της αλλαγής;
3. διαθέτει ο οργανισμός εύρωστες διαδικασίες ώστε να εκκολάπτονται νέα προϊόντα, υπηρεσίες και επιχειρηματικά μοντέλα;
4. υπάρχει διάθεση για αλλαγές και
5. πόσο γρήγορα μπορούν οι managers να ανταποκριθούν;

CV
Ο John Blackwell είναι ένας κορυφαίος thought leader της αποτελεσματικής επιχειρηματικής λειτουργίας.

Στην 30χρονη καριέρα του έχει υπάρξει, για μια δεκαετία, ανώτατο στέλεχος της παγκόσμιας λειτουργίας της MCI και συνεργάστηκε στενά με τον πρωτοπόρο του internet Vint Cerf.

Επίσης, ήταν για πέντε χρόνια ο επικεφαλής της επιχειρηματικής αλλαγής της IBM.

Σήμερα, ο J. Blackwell και οι συνεργάτες του στην JBA έχουν εργαστεί με κορυφαίες εταιρείες από τη λίστα Fortune 500 firms για να εγκαταστήσουν προηγμένα εργασιακά μοντέλα.

Σε αυτά τα μοντέλα χρησιμοποιούν έναν συνδυασμό οικονομικής, επιστημονικής και λειτουργικής εμπειρίας. Η JBA συνεργάζεται στη δημιουργία εργαλείων για το organizational transformation με τα εξής Πανεπιστήμια: Carnegie Mellon, Cornell, Durham, Surrey και Henley Business School.

Έχει γράψει περισσότερα από 30 βιβλία και συγγράμματα management, μεταξύ των οποίων και το best seller «The Agile Company: Transforming the Workplace».
Εξαιτίας της επιβλητικής του παρουσίας, της μεταδοτικότητάς του και της εγκυρότητας των απόψεών του είναι πολύ συχνά προσκεκλημένος σε τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά προγράμματα διεθνούς εμβέλειας (BBC News, CNN, BBC Tonight κ.ά.) αλλά και σε παγκόσμια συνέδρια (CBI και IOD Conferences, Business Week Leadership Forum, Conference Board Leaders κ.ά.).