Η θεωρία και η πρακτική εφαρμογή των Hot Spots αποτελούν τον πυρήνα του masterclass της Lynda Gratton, το οποίο θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 17 Μαρτίου, στο Αμφιθέτρο της OTEAcademy. Το βιβλίο «Hot Spots: Why Some Teams, Workplaces and Organization Buzz with Energy-And Others Don’t» αποτελεί το τρίτο μέρος της τριλογίας της διάσημης καθηγήτριας.

Το περιεχόμενο της τριλογίας έχει πολλά να προσφέρει σε ποικίλα επιχειρηματικά κοινά και σε διάφορες βαθμίδες: από τα υψηλόβαθμα στελέχη μέχρι τον κάθε εργαζόμενο ξεχωριστά και φυσικά τους επαγγελματίες του HR. Πιο συγκεκριμένα, το «Hot Spots» παρουσιάζει μια οπτιμιστική άποψη των εταιρειών στο μέλλον, βασισμένη σε γεγονότα και έρευνες και όχι σε ακαδημαϊκές θεωρίες.

Στον πρώτο τόμο της τριλογίας, με τίτλο «Living Strategy: Putting People at the Heart of Corporate Purpose» (2000), ξεκινάει μια προβοκατόρικη συζήτηση για τις θεμελιώδεις αλλαγές στον ψυχολογικό σύνδεσμο ανάμεσα στους εργαζόμενους και την επιχείρηση του 21ου αιώνα. Βασική θέση της διάσημης συγγραφέως είναι ότι οι οργανισμοί μπορούν να βελτιώσουν την απόδοσή τους αν τοποθετήσουν το ανθρώπινο δυναμικό τους στο κέντρο της εταιρικής στρατηγικής.

Στο δεύτερο μέρος της, «The Democratic Enterprise, Liberating Your business with Freedom, Flexibility and Commitment» (2004) αποκαλύπτεται η μορφή των οργανισμών που βαδίζουν προς την εταιρική δημοκρατία. Η L.Gratton ενοποιεί ελληνικές και πολιτικές παραδόσεις που αφορούν τη δημοκρατία και τις εφαρμόζει στην εταιρική διαχείριση.

Η πρόθεσή της είναι απλή και ξεκάθαρη: το να λειτουργεί ένας οργανισμός περισσότερο ως δημοκρατία και όχι ως δικτατορία με γραφειοκρατικές δυσχέρειες τον καθιστά πιο ευέλικτο, πιο αποτελεσματικό και σίγουρα πιο ελκυστικό για τους εργαζόμενους. Κάθε οργανισμός πρέπει να αποφασίσει ποιο μονοπάτι θέλει να ακολουθήσει. «Υπάρχουν πιέσεις και άγχη που σχετίζονται με οποιαδήποτε αλλαγή» σπεύδει να υπενθυμίσει η L. Gratton.

Σενάρια επιτυχίας
Στο «Hot Spots» εξετάζονται οι οργανισμοί που φαίνεται ότι ήδη βρίσκονται σε φάση παραγωγικότητας και καινοτομίας. Τα «Hot Spots» αφορούν διαφορετικά σενάρια για εταιρική επιτυχία που προσφέρουν πολλές λύσεις για συνεχιζόμενη καινοτομία, δέσμευση των εργαζομένων και ευέλικτη αρχιτεκτονική ενός βιώσιμου, μελλοντικά, οργανισμού.

Το όραμα της L. Gratton για μια δημοκρατική επιχείρηση αποκτά «σάρκα και οστά» στο τρίτο μέρος της τριλογίας. Με τον όρο «Hot Spots» εννοούνται τα γεγονότα, στους κόλπους ενός οργανισμού, που αναδεικνύουν πώς οι δύο ενδείξεις της εταιρικής δημοκρατίας, η αλλαγή του οργανισμού και οι νέες τεχνολογίες, δημιουργούν μια ισχυρή ενέργεια και οδηγούν αναπόφευκτα προς νέες καινοτόμες μορφές.

«Πάντα το αναγνωρίζετε όταν βρίσκεστε σε ένα “Hot Spot”» τονίζει η συγγραφέας στην εισαγωγική πρόταση του βιβλίου της προσκαλώντας τον αναγνώστη να εξερευνήσει νέες «διαστάσεις», όπου η συνεργασία ανθίζει, η ενέργεια κορυφώνεται και η καινοτομία, η παραγωγικότητα και η δημιουργική έξαψη οδηγούν την ημέρα. Το υπόλοιπο βιβλίο της L.Gratton είναι μια απόπειρα να αναλύσει τα συστατικά της Hot Spot ενέργειας και να εξηγήσει γιατί κάποιες ομάδες, εργασιακά περιβάλλοντα και εταιρείες σφύζουν από ενέργεια ενώ άλλες όχι.


Από πού προέρχεται η καινοτομία;
Από τα θεμελιώδη συμπεράσματα του βιβλίου είναι ότι η καινοτομία προέρχεται από την ευφυΐα, την οξυδέρκεια και τη σοφία των ανθρώπων που συνεργάζονται.

Η ενέργεια που υπάρχει σε ένα «Hot Spot»είναι στην ουσία της ο συνδυασμός της ενέργειας των ατόμων με τη χημεία που αναπτύσσεται μεταξύ τους και βασικά σημεία της είναι:
• Η Συνεργατική νοοτροπία
• Η Αναγνώριση προσκομμάτων
• Η Συμμετοχή σε εταιρικούς στόχους
• Η Διατήρηση παραγωγικής δυναμικής.

Αυτές οι τέσσερις συνθήκες θα πρέπει να υποστηρίζονται από πέντε παραγωγικές πρακτικές: την εκτίμηση των ταλέντων, τη δέσμευση, τον τερματισμό/την επίλυση των συγκρούσεων, το συγχρονισμό και το ρυθμό. Η L. Gratton χρησιμοποιεί ένα μεγάλο αριθμό γραφημάτων και διαγραμμάτων για να επικοινωνήσει τη σχέση μεταξύ των συστατικών της θεωρίας της για τα «Hot Spots». Στο πλαίσιο αυτό εξετάζει πολλαπλούς τρόπους για να καλλιεργήσει μια συνεργατική νοοτροπία, να άρει τα σύνορα μεταξύ των ατόμων, να τους δώσει μια αίσθηση στόχου/σκοπού και να αυξήσει την παραγωγικότητα, βασιζόμενη σε παραδείγματα μεγάλων οργανισμών.

Η L. Gratton επισημαίνει ότι στη Δύση οι οργανισμοί έχουν δαπανήσει δεκάδες χρόνια για να τελειοποιήσουν τη γλώσσα, τις πρακτικές και τις διαδικασίες του ανταγωνισμού. Στον 21ο αιώνα, ο παλαιάς κοπής ανταγωνισμός είναι πολύ αργός, πολύ γραφειοκρατικός και με ελάχιστο ενδιαφέρον. Ο ανταγωνισμός ήταν μεγαλύτερος όταν ο κόσμος ήταν πιο απλός και το μόνο που έπρεπε να κάνει κάποιος ήταν να γίνει ο καλύτερος σε ατομικό επίπεδο. Αντίθετα, οι ομάδες ατόμων που συνεργάστηκαν δημιούργησαν τις μεγαλύτερες καινοτομίες του 21ου αιώνα.

Άρα, αν η καινοτομία είναι αυτή που καθορίζει την επιτυχία, στην παρούσα συγκυρία, πρέπει να ξεκινήσουμε να δημιουργούμε μία γλώσσα, ένα σετ πρακτικών και διαδικασιών για να γίνουμε συνεργατικοί. Για τις περισσότερες επιχειρήσεις, η συνεργασία αποδεικνύεται πιο δύσκολη από τον ανταγωνισμό. Το πρώτο πράγμα που οι οργανισμοί πρέπει να κάνουν, σύμφωνα με την L.Gratton, είναι να σταματήσουν να στρατολογούν ανθρώπους που είναι επιθετικοί και ενδέχεται να καταστρέψουν το δημοκρατικό πνεύμα.

Κατά δεύτερον, πρέπει να σταματήσουν να δημιουργούν συστήματα ανταμοιβής που ενισχύουν την ανταγωνιστική συμπεριφορά και καταστρέφουν τη διαδικασία της συνεργασίας. Με άλλα λόγια, ο οργανισμός που θέλει να είναι συνεργατικός πρέπει να εμπλουτίσει τις συναλλακτικές διαδικασίες με διαδικασίες σχέσεων και να διασφαλίσει ότι γίνεται η επιλογή των σωστών ταλέντων.

«Υπογραφή του οργανισμού»
Στο βιβλίο αναγνωρίζεται ότι κάποιος μπορεί να μάθει πολλά από την εξέταση των βέλτιστων πρακτικών των εταιρειών που έχουν χαρακτηριστεί ως Hot Spots. Ωστόσο, ξεκαθαρίζεται ότι το πραγματικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι η «υπογραφή του οργανισμού». Η υπογραφή προκύπτει από τον ίδιο τον οργανισμό και αποδίδει τα χαρακτηριστικά του. Αν οι βέλτιστες πρακτικές αφορούν το να «έρθει το έξω μέσα», η διαδικασία της υπογραφής αφορά το να «βγει το μέσα προς τα έξω».

Η L.Gratton υποστηρίζει ότι το να επικεντρώνεται ένας οργανισμός στα σωστά θέματα όπως οι συνεργατικοί τρόποι εργασίας, η ανάπτυξη σχέσεων και η κινητοποίηση των ατόμων μέσω στόχων, σκοπών και οραμάτων είναι το πραγματικό νόημα.

CV
Η Lynda Gratton είναι καθηγήτρια «Management Practice» στο London Business School, όπου διευθύνει το πρόγραμμα «Strategic Human Resources». Αξίζει να σημειωθεί ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει χαρακτηριστεί από τους Financial Times ως ένα από τα κορυφαία σε παγκόσμιο επίπεδο. Η Lynda Gratton θεωρείται αυθεντία στο ανθρώπινο δυναμικό των οργανισμών και δραστηριοποιείται ενεργά στη συμβουλευτική εταιρειών σε όλον τον κόσμο (Nokia, Unilever, BSkyB κ.ά.). Οι Times, το 2008, την κατέταξαν στην 18η θέση των business thinkers ενώ το 2007 οι Financial Times την χαρακτήρισαν ως την ακαδημαϊκό που ενδέχεται να ασκήσει τη μεγαλύτερη επιρροή στο μέλλον.

Το βιβλίο της με τίτλο «Living Strategy», που εκδόθηκε το 2000, μεταφράστηκε σε περισσότερες από 15 γλώσσες και οι αμερικανοί CEO‘s το αξιολόγησαν ως ένα από τα πιο σημαντικά βιβλία της χρονιάς. Το βιβλίο της με τίτλο «The Democratic Enterprise», χαρακτηρίστηκε από τους Financial Times ως έργο αξιοσημείωτης ευρυμάθειας. Το άρθρο της Lynda Gratton, «Integrating the Enterprise», που διαπραγματεύεται τις εταιρικές στρατηγικές, βραβεύτηκε από το MIT Sloan Management Review ως το καλύτερο άρθρο της χρονιάς για το 2002.

Οι έρευνες και το συγγραφικό έργο της Lynda Gratton επικεντρώνονται στην ενέργεια και την καινοτομία στους κόλπους των επιχειρήσεων. Στο «Hot Spots», βιβλίο που εκδόθηκε το 2007, εξέτασε τι μπορούν να κάνουν οι εταιρείες ώστε να είναι καινοτόμες. Τη χρονιά που πέρασε, ένα ακόμα συγγραφικό της εγχείρημα στέφθηκε με επιτυχία.

Το βιβλίο «Glow», στο οποίο περιγράφεται πώς τα άτομα μπορούν να μάθουν να καινοτομούν και να έχουν ενέργεια στο εργασιακό τους περιβάλλον, έτυχε θερμότατης υποδοχής. Ταυτόχρονα, η Lynda Gratton ξεκίνησε μια ερευνητική συνεργασία με τίτλο «The Future of Work». Αυτή περιλαμβάνει περισσότερες από 20 εταιρείες και 200 στελέχη από ολόκληρο τον κόσμο που συγχρωτίζονται σε μια σειρά από εργαστήρια και αλληλεπιδρούν σε μια εξελιγμένη διαδικτυακή πύλη μάθησης.

Τα αποτελέσματα της έρευνας θα συμπεριληφθούν σε ένα βιβλίο που αναμένεται να εκδοθεί το 2011.

Το ECCH, ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός αφοσιωμένος στην προώθηση της μάθησης, απένειμε στη Lynda Gratton, το 2007, βραβείο για το καλύτερο case study. Αναγνωρίζεται ως μία από τις πιο σημαντικές προσωπικότητες του HR Strategy και πρόσφατα βρέθηκε στο Top Ten του HR Magazine’s Top 100.