Με πολύχρονη ηγετική εμπειρία στον κλάδο της τεχνολογίας, η Ελένη Παπανδρέου, ιδιοκτήτρια και Chief Executive Officer της Intersys SA, μιλά στο HR Professional για τον ρόλο των γυναικών στις θέσεις ηγεσίας και για τα 60 χρόνια συμμετοχής στις τεχνολογικές εξελίξεις  που κλείνει φέτος η εταιρεία.
Η Ελένη Παπανδρέου είναι Oικονομολόγος και επιστήμονας Eπιχειρησιακής Έρευνας. Είναι ιδιοκτήτρια και CEO της Intersys SA, εταιρείας διακεκριμένης στους τομείς Business & Professional Imaging και Consumer Electronics. Είναι Πρόεδρος ΔΣ στην ΤΕΧΝΟΠΟΛΗ – ΑΚΡΟΠΟΛΙΣ Α.Ε, μέντορας στο Enter-Grow-Go της EFG Eurobank και μέλος της Συμβουλευτικής Επιτροπής του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.

HR Professional: Φέτος, η Intersys SA, κλείνει 60 χρόνια παρουσίας στις τεχνολογικές εξελίξεις και κατατάσσεται ανάμεσα στις κορυφαίες εταιρείες στην εν λόγω αγορά. Ποιο είναι το μυστικό μιας τόσο επιτυχημένης πορείας;

Ελένη Παπανδρέου: Πράγματι, η φετινή χρονιά αποτελεί ορόσημο για την Intersys, καθώς κλείνουμε 60 χρόνια συνεχούς παρουσίας στην τεχνολογία. Τα 60α μας γενέθλια δεν είναι κάτι το οποίο αγγίζει μόνο τον ιδρυτή μας, Νικόλαο Παπανδρέου, ή την οικογένεια Παπανδρέου. Είναι μία επέτειος αφιερωμένη στον κόσμο που εργάστηκε όλα αυτά τα χρόνια στην Intersys, αλλά κυρίως στη σημερινή μας ομάδα, που γιορτάζει μαζί μας και μοιράζεται το ίδιο όραμα με εμάς. Προσκαλούμε σ’ αυτή τη γιορτή τους εμπορικούς μας συνεργάτες και τους χιλιάδες πελάτες μας στη διάρκεια των ετών μέχρι και σήμερα. Το CRM της INTERSYS καταγράφει 33.727 διαφορετικά ΑΦΜ, η ιστορία της πάνω από 50 αντιπροσωπευόμενα εμπορικά σήματα.

Πώς παραμένεις επίκαιρος επί 60 χρόνια; Για την Intersys η -όχι και τόσο μυστική- συνταγή υπήρξε η ευελιξία μετασχηματισμού, η ανθεκτικότητα σε κάθε αντίξοη συνθήκη και η απόλυτη αξιοπιστία σε κάθε της σχέση. Σχέση με εργαζομένους, προμηθευτές, πελάτες, μετόχους, πιστωτές. Φιλόδοξες, ειλικρινείς αλλά και εφικτές υποσχέσεις, που γίνονται σκοπός ζωής για όλη την Ομάδα. Αυτό μας ανταμείβει με μια εμπιστοσύνη, που είναι νομίζω πλέον συνώνυμη της εταιρικής μας ταυτότητας.

HR P.: Σε ένα κλάδο που παρουσιάζει έντονο ανταγωνισμό και όπου δραστηριοποιούνται πολυεθνικοί κολοσσοί και ισχυροί ελληνικοί όμιλοι, ποιο είναι το «σημείο υπεροχής» της Intersys. Τι την διαφοροποιεί;

Ε.Π.: Νομίζω η συνειδητοποίηση ότι η απόφαση και η κρίση είναι στα χέρια του Πελάτη και κανενός άλλου. Τίποτε δεν είναι χαρισμένο, όταν κινείσαι μέσα σε υγιή εμπορικά πλαίσια. Αυτό που λέμε Πελατοκεντρικότητα έχει συγκεκριμένα συστατικά που δεν είναι αυτονόητα πάντα. Δεν είναι απλά το να σε νοιάζει η γνώμη του πελάτη, είναι το τι κάνεις κάθε φορά για αυτόν. Πόσο ευέλικτος είσαι στο να ικανοποιήσεις ανάγκες, πόσο αποτελεσματικός ώστε να μην το κάνεις χωρίς οικονομίες κλίμακας, πόσο «παρών» όταν χρειάζεσαι, αλλά και πόσο απών όταν δεν μπορείς να προσφέρεις πραγματικά. Πόσο τελικά βλέπεις την προκοπή σου σαν προοπτικά ταυτισμένη με την προκοπή του πελάτη. Έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε αυτή τη σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας, να μην επαναπαυόμαστε στην κληρονομιά που φέρει η Intersys, ούτε να βασιζόμαστε στις πλάτες των πολυεθνικών κολοσσών που εκπροσωπούμε στην ελληνική αγορά.

H ομάδα καταθέτει «ψυχή» καθημερινά, έχοντας σημαντικό συμβουλευτικό ρόλο στην προσέγγιση κάθε πελάτη, σχεδιάζοντας εξατομικευμένες λύσεις, που αποσκοπούν σε πραγματικό και προσυμφωνημένο όφελος. Για αυτό το λόγο, έχουμε επενδύσει σε πολλαπλές συνεργασίες και με παγκόσμιους κολοσσούς, όπως η Canon, η HP και η Brother. Για να μπορούμε να προσαρμόζουμε τις υπηρεσίες μας ακριβώς στις ανάγκες του πελάτη και όχι τις ανάγκες του πελάτη στις δικές μας πλατφόρμες. Η τεχνολογία αλλάζει ραγδαία, δική μας δουλειά είναι να την αξιοποιούμε επιλεκτικά και διακριτικά προς όφελος του πελάτη.

Μάλιστα, κατά τη διάρκεια του onboarding στην εταιρεία μας, μία από τις πρώτες ιστορίες που ακούν όλοι οι νέοι συνάδελφοι είναι δια στόματος Ιδρυτή, ο οποίος διηγείται πώς έγινε πελάτης μας η πρώτη Ελληνική Τράπεζα, εμπιστευόμενη όλη την μηχανογράφησή της σε εμάς, σε μία εποχή όπου η πληροφορική και η μηχανογράφηση αποτελούσαν άγνωστες λέξεις για πολλούς και μονοπώλιο της πολυεθνικής IBM. Ενώ δούλευε για μία επέκταση στο έτοιμο μηχανογραφικό πακέτο της American Express, το κύκλωμα των Ελληνικών γραμματίων, βρήκε την ευκαιρία να επενδύσει χρόνο στο πλευρό ενός teller της AMEX και έτσι να μάθει αρκετά για όλες τις τραπεζικές εργασίες, ώστε να είναι σε θέση να βοηθήσει πραγματικά κάθε Τράπεζα. Το εφόδιο αυτό και το ότι ήταν πάντα ο ίδιος 10 λεπτά νωρίτερα στο ραντεβού του με την Διοίκηση, κέρδισε την εμπιστοσύνη της Alpha Bank και ξεκίνησε μια θρυλική επιχειρηματική πορεία.

Ακόμη, είναι πολύ σημαντικό να αναφέρουμε πως ο κλάδος της τεχνολογίας αυτονοήτως προϋποθέτει ευελιξία, τα πάντα αλλάζουν ραγδαία, οι ανάγκες πολλαπλασιάζονται και εμείς καλούμαστε να ανταπεξέλθουμε σε κάθε νέα τάση. Για αυτό, η εκπαίδευση και η ενημέρωση αποτελούν πολύ σημαντικό μέρος της καθημερινότητας της ομάδας της Intersys και έχουμε εδραιώσει ενέργειες που ενισχύουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες των ανθρώπων μας. Είναι σημαντικό για εμάς σαν επιχείρηση να εξελισσόμαστε, ωστόσο, έχοντας πάντα σταθερές τις αξίες και τις συνεργασίες μας.

HR P.: Αναφορικά με το business transformation της Intersys, πείτε μας λίγα περισσότερα πράγματα.

Ε.Π.: Στις 6 δεκαετίες ζωής της, η Intersys έχει πιθανότατα ολοκληρώσει αρκετά -ως τώρα- business transformations.Τα περισσότερα με επιτυχία, και κάποια χωρίς, όπως είναι φυσικό. Άρα, είναι κάτι στο οποίο πάμε πάντα «σαν έτοιμοι από καιρό» και πολύ θαρραλέα. Δύο χρόνια πριν την πανδημία, σε συνεργασία με τη Διοικητική Ομάδα και τους στενούς μου συνεργάτες, δημιουργήσαμε ένα νέο όραμα, για την υλοποίηση του οποίου η «μεταμόρφωση» αποτελούσε βασικό συστατικό στοιχείο. Τα βασικά του συστατικά ήταν η Στροφή σε νέα αντικείμενα, η Προορατικότητα απέναντι στον πελάτη, οι Άνθρωποι, και η Ψηφιακή Ετοιμότητα.

Φυσικά, το όραμα για το μέλλον και οποιοδήποτε trans-formation δεν είναι εφικτό όντας κτήμα του ενός. Καταλυτικό ρόλο έπαιξε η στήριξή και η απόλυτη αφοσίωσή όλων των στελεχών, παλιών και νέων, οι οποίοι ενστερνίζονται τις εταιρικές μας αξίες. Επίσης, η αλλαγή έλαβε και λαμβάνει χώρα σε πολλά επίπεδα της εταιρείας.

Καλωσορίσαμε νέα brands όπως η Ducati, όπου είμαστε αποκλειστικοί αντιπρόσωποι στην Ελληνική και Κυπριακή αγορά, μπαίνοντας δυναμικό στον κλάδο του e-mobility. Ταυτόχρονα, στο κομμάτι των επιχειρηματικών λύσεων, εστιάσαμε στην προστιθέμενη αξία των υπηρεσιών μας, έχοντας ως στόχο την παροχή όχι μόνο των πιο αποδοτικών λύσεων ως προς την εκτύπωση, αλλά μία ευρύτερη σειρά υπηρεσιών που θα βοηθήσουν τους πελάτες μας να «μεταμορφώσουν» τις διαδικασίες τους και τον τρόπο που λειτουργούν. Αποδείχθηκε μέσα στην πανδημία ότι είχαμε βρεθεί ένα βήμα μπροστά από τους πελάτες μας, παραμένοντας επίκαιροι στις δικές τους αναζητήσεις πάνω στο digitalization.

Ο σχεδιασμός μας ήταν πολυεπίπεδος, από τις υποδομές μας, έως τις προσφερόμενες λύσεις και προϊόντα, αλλά το πιο βασικό στοιχείο αποτέλεσαν οι άνθρωποί μας. Εστιάσαμε στο talent recruitment, ώστε να προσθέσουμε νέα, εξειδικευμένα στελέχη στην ομάδα μας, που υιοθέτησαν το όραμά μας και πορευόμαστε μαζί. Επενδύσαμε στις ομάδες, φροντίζοντας για την εκπαίδευσή μας και, όπου ήταν εφικτό, κάναμε reskilling and upskilling. Φυσικά, οι οργανωτικές αλλαγές ήταν αναπόφευκτες σε μία εταιρία που μετράει 60 χρόνια.

Για το 2022, τα βήματα προς μία νέα κουλτούρα και μία νέα εποχή αποτελούν βασική μας προτεραιότητα με φωτεινούς φάρους τους generation Y, κατά κόσμο millennials, που έχω την τύχη να συνεργάζομαι και να αποκομίζω πολλά. Τελευταίο, αλλά εξίσου σημαντικό, κομμάτι της «μεταμόρφωσής» μας αποτελεί το digital transformation στις εσωτερικές μας διαδικασίες και στα συστήματά μας, καθώς πρώτα «δοκιμάζουμε» τις υπηρεσίες μας εσωτερικά και μετά στους εκάστοτε πελάτες μας. Αυτά αποτελούν μόνο την αρχή μας σε μία νέα εποχή που τώρα διαμορφώνεται για εμάς. Δεν ξεχνάμε την πολύτιμη εμπειρία όλων αυτών των ετών και το legacy που φέρουμε, ωστόσο στον χώρο της τεχνολογίας που αλλάζει συνεχώς και ο πήχης ανεβαίνει όλο και πιο ψηλά, κάθε χρόνος μετράει σαν να είναι ο πρώτος και είναι μοναδικός.

HR P.: Ο κλάδος της τεχνολογίας εξακολουθεί να είναι ανδροκρατούμενος. Πώς είναι να ηγείται μια γυναίκα μία από τις πιο «ανθεκτικές» και αποτελεσματικές εταιρείες στο χώρο;

Ε.Π.: Και όμως, είναι πολύ λιγότερο ανδροκρατούμενος από πολλούς άλλους κλάδους. Και αλήθεια ποιος κλάδος βιομηχανίας μπορεί να υπερηφανεύεται ότι το ένα τρίτο των ισχυρών του είναι γυναίκες; Αυτό πιστεύω συμβαίνει γιατί η τεχνολογία είναι ανατρεπτική, ανθρωποκεντρική, δημιουργική και πολυεπίπεδη και γι’ αυτό της ταιριάζουν οι γυναίκες. Στην Intersys απασχολούμε γυναίκες σε ποσοστό 50%, όχι μόνο στα περισσότερα τμήματα, αλλά και στο ΔΣ. Γυναίκες ηγούνται της Οικονομικής Διεύθυνσής μας και του HR, το Μάρκετινγκ στηρίζεται σχεδόν αποκλειστικά σε γυναίκες και στο άλλοτε ανδροκρατούμενο Back Office Τεχνικού τμήματος, το 50% των θέσεων το κατέχουν γυναίκες. Επίσης, η ομάδα Logistics μας εξισορροπείται από γυναικεία παρουσία και με χαρά καλωσορίσαμε πρόσφατα και στις Πωλήσεις Β2Β νέα συνεργάτιδα. Και όπου αυτό δεν συμβαίνει, να είστε σίγουροι ότι δεν είναι λόγω έλλειψης ζήτησης, αλλά μάλλον λόγω έλλειψης προσφοράς στελεχών θηλυκού γένους.

Αυτό που μου έχει τύχει πολλές φορές, και αν θέλετε αυτό έχει ένα ενδιαφέρον, είναι να διακρίνεις γυναίκες με ταλέντο και ικανότητες, να τους προτείνεις έναν ψηλότερο ρόλο στην ιεραρχία και να σου λένε «όχι». Συμβαίνει, δηλαδή, πάρα πολλές φορές οι γυναίκες να διστάζουν να επιλέξουν αυτό που λέμε «σοβαρή καριέρα» και αυτό είναι και πολύ κρίμα και πολύ εις βάρος της Οικονομίας που το έχει ανάγκη. Ακριβώς επειδή οι γυναίκες καλούνται να δουλεύουν σκληρότερα για να καταφέρουν να εξισορροπήσουν και την οικογενειακή ζωή και την καριέρα, συνηθέστερα φοβούνται να κάνουν αυτή τη «δεσμευτική» επιλογή. Θέλω να πιστεύω ότι οι καινούριες γυναίκες, όπως και οι καινούργιοι άνδρες, έχουν μεγαλύτερη ευελιξία στο να αφήνουν ανοιχτές τις επιλογές τους, χωρίς να νοιώθουν εγκλωβισμένοι. Δηλαδή, δε χρειάζονται όλα σχέδιο, ούτε και πρέπει, μπορεί στη ζωή να πηγαίνεις και λίγο όπως σε πηγαίνει η ζωή, χωρίς να λες όχι σε τίποτα, ούτε στην οικογένεια, ούτε στην καριέρα.

Αυτήν την ελευθερία, όμως, δεν μπορεί να την κερδίσουν μόνες τους. Ο ρατσισμός παραμένει καλά κρυμμένος και βάζει μικρές και μεγάλες τρικλοποδιές. Είναι, πιστεύω, ευθύνη και υποχρέωση των ανδρών να αγκαλιάσουν γυναίκες στον χώρο της κάθε είδους εξουσίας, κάνοντας τους το εύκολο να πουν «ναι». Πιστεύω στους άνδρες εκείνους, τους «αναγεννησιακούς» θα έλεγα, που αντιλαμβάνονται την τεράστια υπεραξία που οι γυναίκες μπορούν να φέρουν στις ομάδες τους. Και που κατανοούν βαθιά πως η ενδυνάμωση της θέσης των γυναικών στις επιχειρήσεις δεν είναι απλά ένα quota – πρέπει να εξασφαλίζεται και η επιτυχής ενσωμάτωσή τους.

Προσωπικά, δίνω μεγαλύτερη έμφαση στην προσωπικότητα, στις ηγετικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, ανεξαρτήτως φύλου, αναγνωρίζοντας, όμως, πάντα τις ιδιαίτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες. Είχα και έχω μεγάλη πίστη στις γυναίκες και στις ικανότητές τους, οι οποίες, όταν αποφασίσουν να πάρουν «θέση στο τραπέζι», έχουν πολύ μεγάλο εκτόπισμα.

Για μένα προσωπικά υπήρξε διπλά δύσκολο στην καριέρα μου και την εξέλιξή μου να πάρω αυτή τη «θέση στο τραπέζι». Όχι μόνο γιατί επιλέγοντας να διεκδικήσω τη θέση της επικεφαλής της οικογενειακής επιχείρηση αναλάμβανα την ευθύνη να αποδείξω ότι το άξιζα περισσότερο από ότι οποιοσδήποτε άλλος, αλλά και γιατί τύχαινε να είμαι γυναίκα. Αυτό έκανε τα πάντα δυσκολότερα και όχι ευκολότερα. Είναι, έτσι κι αλλιώς, αναντίρρητη αλήθεια ότι χρειάζεται να είσαι διπλά ικανή, διπλά αποφασισμένη από ότι ένας άνδρας, για να μπορείς να τον συναγωνιστείς επί ίσοις όροις. Αλλά το πιο παράξενο, ακόμα, είναι ότι ακριβώς επειδή είχα θέση στην οικογένεια, η όποια διάκριση ή δυσπιστία δεν ήταν και πάντα πολύ ορατή, κάποιες φορές ήταν ακόμα πιο κρυμμένη ας πούμε. Ακόμα κι εγώ η ίδια είχα την ψευδαίσθηση ότι ήμουν πάνω από αυτό. Ακόμα κι εγώ η ίδια δεν το διέκρινα.

HR P.: Η ανθρωποκεντρική προσέγγιση αποτελεί τη νέα τάση σε επίπεδο ηγεσίας. Ποια είναι η θέση σας στο συγκεκριμένο θέμα;

Ε.Π.: Μία εταιρία είναι οι άνθρωποί της. Όσο τετριμμένο και αν ακούγεται, είναι βαθιά αληθινό και απόλυτα πραγματικό. Πάντα, και μέχρι και σήμερα, ο Νικόλαος Παπανδρέου έφερνε το συνεργάτη στο επίκεντρο και με τον ίδιο τρόπο πορεύομαι κι εγώ. Σίγουρα, καθ’ όλη τη διάρκεια της πορείας μου, βρέθηκα αντιμέτωπη με σκληρές και επώδυνες αποφάσεις για συνεργάτες μου, οι οποίες όμως αποτελούσαν την πιο σωστή λύση για την υγεία της επιχείρησης. Ωστόσο, θέλω να πιστεύω πώς οι συνεργάτες μου βλέπουν την Intersys ως δεύτερη οικογένειά τους, καθώς για εμένα αποτελεί την πρώτη. Για αυτό παρατηρώ και κάποια στοιχεία ματερναλιστικά στο διοικητικό στυλ μου, με τη διαφορά πως εστιάζω πάντα στο να μπορώ να διευκολύνω τους συνεργάτες μου, ώστε να κάνουν τη δουλειά τους και, μέσω τακτών ενημερώσεων, θέλω να μπορούν να δουν τη μεγάλη εικόνα και πώς ο κάθε ένας ξεχωριστά βοηθάει στην επίτευξη των αποτελεσμάτων της επιχείρησης.

Διάβαζα πρόσφατα ότι πρέπει να συμπεριφέρεσαι στους συνεργάτες σου, όπως θέλεις εκείνοι να συμπεριφέρονται στους πελάτες σου. Μου φάνηκε εξαιρετικά ενδιαφέρον, καθώς αυτή η συμπεριφορική αλληλουχία θα αποτελέσει ένα λιθαράκι στην επιτυχία που ονειρεύομαι για τα επόμενα χρόνια. Σαφώς και τάσσομαι υπέρ της ανθρωποκεντρικής προσέγγισης, αξία που προσπαθούμε να μεταλαμπαδεύσουμε σε όλα τα επίπεδα της διάρθρωσής μας και θεωρώ την ανεπτυγμένη κοινωνική οξυδέρκεια ως απαραίτητο εργαλείο για ένα διευθυντικό στέλεχος.

HR P.: Πόσο σημαντικές είναι οι έννοιες του equality αλλά του diversity στην φιλοσοφία της Intersys και πώς τις διασφαλίζετε;

Ε.Π.: Προσωπικά, σε κάθε συνάντηση με τις συνεργάτιδές μου, φροντίζω να έχουν πάντα το βήμα να μοιραστούν τη γνώμη τους όταν το επιθυμούν, ειδικά όσες είναι ακόμη επαγγελματικά στην αρχή. Εξάλλου, ο λόγος που κατέχουν όλες τις θέσεις αυτές δεν είναι επειδή είναι γυναίκες, αλλά επειδή είναι ικανότατες, χαρισματικές και πιστεύουμε σε εκείνες. Το ίδιο πράττουν και οι συνεργάτες μου – πιστεύουμε στην ομάδα μας και θέλουμε να τους ακούμε. Εκτός του ότι παροτρύνω ενεργά τη συμμετοχή τους, έχω τον «βαρύ» αλλά πολύ σημαντικό ρόλο να δρω παραδειγματικά για εκείνες, αλλά και για τους υπόλοιπους συνεργάτες μου.

Πολλές φορές διαβάζω σε διάφορα άρθρα με συμβουλές για γυναίκες επαγγελματίες, ότι πρέπει να έχουν μέντορες στο εργασιακό περιβάλλον, που θα μπορούν να τοποθετούν το όνομά τους σε συζητήσεις πίσω από κλειστές πόρτες, και είναι πολύ σωστό. Εγώ προσωπικά είμαι advocate για όλους τους ικανούς συναδέλφους μας. Μάλιστα, έχουμε εδραιώσει εσωτερικά διαδικασίες και πρωτοβουλίες ώστε να μπορούμε να έχουμε γνώση και έκθεση σε όλες τις επιτυχίες των τμημάτων και συνεργατών, ανεξάρτητα από το level (πχ. Βραβείο Αυτενέργειας, Βραβείο Πρέσβης της Αλλαγής, Μικρή Νίκη του μήνα κλπ). Έτσι βρίσκουν αρκετό χώρο να εκφραστούν οι γενιές, οι «επετηρίδες», τα φύλλα και οι «φυλές». Θεωρώ ότι το equality & diversity είναι αποτέλεσμα της

εταιρικής κουλτούρας του κάθε οργανισμού και η εταιρική κουλτούρα, στο τέλος της ημέρας, καθορίζεται σε πολύ σημαντικό βαθμό από τους ανθρώπους της.
H Ιntersys θα είναι πάντα μία εταιρεία όπου θα υπάρχει χώρος για όλες τις ταυτότητες, φύλλα, και δεν ανέχομαι κανενός είδους discrimination ή harassment εις βάρος κάποιου. Έχω μηδενική ανοχή σε αυτό. Όσον αφορά στην διασφάλιση, είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει συνεχής εκπαίδευση των συνεργατών για αυτά τα θέματα και για αυτό η Διοικητική Ομάδα και το HR τμήμα εργάζονται πυρετωδώς για να μπορέσουμε να δημιουργήσουμε ένα εταιρικό περιβάλλον ασφαλές και inclusive.

HR P.: Τι θεωρείτε ότι διαφοροποιεί τις γυναίκες στο επιχειρείν, αλλά και στον τρόπο που λειτουργούν ως managers;

Ε.Π.: Οι γυναίκες έχουν κάποια έμφυτα χαρακτηριστικά, τα οποία όταν έχουν δουλευτεί και καλλιεργηθεί, είναι μοναδικά assets για έναν οργανισμό. Η ολιστική οπτική τους, σε συνδυασμό με το υψηλό επίπεδο συναισθηματικής νοημοσύνης λειτουργούν εξισορροπητικά σε ένα εταιρικό περιβάλλον. Επιπλέον, οι γυναίκες καλούμαστε να διαχειριστούμε πολλαπλούς και απαιτητικούς ρόλους με βάσει τα κοινωνικά πρότυπα και ως εκ τούτου εκπαιδευόμαστε στο multitasking, δεξιότητα που σε θέσεις ηγεσίας είναι απαραίτητη για την επιτυχία. Επίσης η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα των γυναικών αποτελούν πυξίδα για σωστή λήψη αποφάσεων, ιδίως στη σημερινή εποχή, που είναι γεμάτη προκλήσεις και αλλαγές. Μέγιστη σημασία κατέχει η εξέλιξη. Πέρα από τα έμφυτα χαρακτηριστικά κάθε φύλου, οφείλουμε στους εαυτούς μας να εξελισσόμαστε μέσα από τη διαρκή μάθηση, ώστε να μπορέσουμε να τα αξιοποιήσουμε στο μέγιστο βαθμό με μοναδικό και απώτερο σκοπό την ανάπτυξη των συνεργατών μας και την επίτευξη των επιχειρηματικών μας στόχων.

Προφανώς και τα δύο φύλλα έχουν διαφορετικά δυνατά σημεία και για αυτό είναι πολύ σημαντικό και πρέπει να συνυπάρχουν. Όταν συνυπάρχουν, το αποτέλεσμα είναι εκθετικά μεγαλύτερο. Οι γυναίκες, επειδή έχουν γραμμένο στο DNA τους το να λειτουργούν ταυτόχρονα σε πολλά επίπεδα, είναι πιο ευέλικτες και εφευρετικές, όταν το πεδίο είναι αχαρτογράφητο και αβέβαιο. Αντίθετα, οι άνδρες, επειδή έχουν εγγενή δομή στην προσωπικότητά τους, είναι αξεπέραστοι σε ένα τελείως δομημένο περιβάλλον, όπου μπορεί να επιβληθεί το «θέλω άρα μπορώ» και που σ’ αυτό οι γυναίκες μπορεί να μη λειτουργούν τόσο θεαματικά. Όμως, σε ένα περιβάλλον άγνωστο, δυναμικά εναλλασσόμενο και όχι πάρα πολύ σίγουρο, οι γυναίκες είναι σε γενικές γραμμές πολύ πιο αποτελεσματικές. Και για αυτό ένας παραλληλισμός που πάντα μου αρέσει να χρησιμοποιώ είναι ότι οι άνδρες σε έναν πόλεμο είναι οι στρατηγοί και οι γυναίκες είναι οι κατάσκοποι. Και δεν ξέρω πόλεμο να κερδήθηκε μόνο λόγω των μεν ή μόνο λόγω των δε.

Μια άλλη σημαντική διαφορά είναι ότι οι γυναίκες τώρα δημιουργούν το δικό τους πρότυπο ηγεσίας, γιατί το μέχρι τώρα ήταν το ανδρικό. Οι γυναίκες συχνά δεν καλοχωρούν στα ανδρικά πρότυπα ηγεσίας γιατί ο ψυχισμός τους είναι πολύ διαφορετικός. Όσες είναι αρκετά έξυπνες για να μην προσπαθούν να ταιριάξουν αυτές στο ανδρικό πρότυπο – δημιουργούν ένα δικό τους, διαφορετικό πρότυπο ηγεσίας. Αυτό το καινούριο πρότυπο της γυναίκας ηγέτιδας δεν είναι κατασταλαγμένο και έχει πάρα πολύ χώρο να εξελιχθεί.

HR P.: Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το έτος που διανύουμε; Ποιο είναι το όραμά σας;

Ε.Π.: Για το επόμενο έτος στοχεύουμε στην ολοκλήρωση και εξέλιξη του εταιρικού μας transformation με νέες συνεργασίες και υπηρεσίες. Και το όραμά μου είναι: άλλα 60 χρόνια φυσικά! Άλλα 60 χρόνια δημιουργίας, προφοράς και εξέλιξης!

HIGHLIGHTS
«Προφανώς και τα δύο φύλλα έχουν διαφορετικά δυνατά σημεία και για αυτό είναι πολύ σημαντικό και πρέπει να συνυπάρχουν. Όταν συνυπάρχουν, το αποτέλεσμα είναι εκθετικά μεγαλύτερο. Οι γυναίκες, επειδή έχουν στο DNA τους να λειτουργούν ταυτόχρονα σε πολλά επίπεδα είναι πιο ευέλικτες και εφευρετικές, όταν το πεδίο είναι αχαρτογράφητο και αβέβαιο. Αντίθετα, οι άνδρες, επειδή έχουν εγγενή δομή στην προσωπικότητά τους, είναι αξεπέραστοι σε ένα τελείως δομημένο περιβάλλον όπου μπορεί να επιβληθεί το «θέλω άρα μπορώ» και που σε αυτό οι γυναίκες μπορεί να μη λειτουργούν τόσο θεαματικά. Όμως, σε ένα περιβάλλον άγνωστο, δυναμικά εναλλασσόμενο και όχι πάρα πολύ σίγουρο, οι γυναίκες είναι σε γενικές γραμμές πολύ πιο αποτελεσματικές. Και για αυτό, ένας παραλληλισμός που πάντα μου αρέσει να χρησιμοποιώ είναι ότι οι άνδρες σε έναν πόλεμο είναι οι στρατηγοί και οι γυναίκες είναι οι κατάσκοποι. Και δεν ξέρω πόλεμο να κερδήθηκε μόνο λόγω των μεν ή μόνο λόγω των δε».

«Μια άλλη σημαντική διαφορά είναι ότι οι γυναίκες τώρα δημιουργούν το δικό τους πρότυπο ηγεσίας, γιατί το μέχρι τώρα ήταν το ανδρικό. Οι γυναίκες συχνά δεν καλοχωρούν στα ανδρικά πρότυπα ηγεσίας, γιατί ο ψυχισμός τους είναι πολύ διαφορετικός. Όσες είναι αρκετά έξυπνες για να μην προσπαθούν να ταιριάξουν αυτές στο ανδρικό πρότυπο – δημιουργούν ένα δικό τους, διαφορετικό πρότυπο ηγεσίας. Αυτό το καινούριο πρότυπο της γυναίκας ηγέτιδας δεν είναι κατασταλαγμένο και έχει πάρα πολύ χώρο να εξελιχθεί».