Όσο πιο συνδεδεμένη είναι η κουλτούρα με το όραμα και τις αξίες μιας εταιρείας, τόσο πιο πιθανό είναι οι άνθρωποι να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους, υπογραμμίζει ο Ανδρέας Κωνσταντίνου, Founder, Rethink Culture, επικαλούμενος την άποψη του Spencer Harrison, Καθηγητή Οργανωσιακής Συμπεριφοράς, INSEAD, Spencer Harrison, «Culture needs to meet strategy for breakfast, lunch and dinner». Ο Ανδρέας Κωνσταντίνου, σε συνέντευξή του στο Workforce, περιέγραψε τη διασύνδεση αυτήν και μίλησε για το Culture Champion Certification, το νέο πιστοποιητικό της Boussias Events με τη Rethink Culture.
WF: Πιστεύετε ότι υφίσταται διασύνδεση μεταξύ εταιρικής κουλτούρας και επιχειρηματικής στρατηγικής; Με ποιον τρόπο μπορεί η πρώτη να ενταχθεί στο όραμα μιας εταιρείας;
Α. Κωνσταντίνου: Ναι, απολύτως. Πολλαπλές έρευνες έχουν δείξει ότι o κυριότερος λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι παραιτούνται από τη δουλειά τους είναι η τοξική εταιρική κουλτούρα, ακόμα περισσότερο από τον χαμηλό μισθό, την εργασιακή ανασφάλεια ή την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Όπως αναφέρει ο Καθηγητής Οργανωσιακής Συμπεριφοράς του INSEAD, Spencer Harrison, «Culture needs to meet strategy for breakfast, lunch and dinner». Όσο πιο συνδεδεμένη είναι η κουλτούρα με το όραμα και τις αξίες μιας εταιρείας, τόσο πιο πιθανό είναι οι άνθρωποι να δώσουν τον καλύτερο εαυτό τους. Αυτό σημαίνει ότι η κουλτούρα δεν πρέπει να είναι κάτι αφηρημένο ή μια μόδα, αλλά να εκφράζεται σε καθημερινές πρακτικές, στη λήψη αποφάσεων και στην αντιμετώπιση των πελατών. Η κουλτούρα που ενσωματώνεται στο όραμα, δίνει νόημα και σκοπό σε όλους και οδηγεί σε στρατηγικές οι οποίες γίνονται «ιδιοκτησία» όλου του οργανισμού.
Η εταιρική κουλτούρα μετράται; Ποια KPIs δίνουν ρεαλιστικά αποτελέσματα;
Η εταιρική κουλτούρα είναι κάτι στο οποίο ο καθένας δίνει το δικό του «χρώμα» και ερμηνεία. Ωστόσο, είναι μετρήσιμη και η αξιολόγησή της είναι κρίσιμη για την ανάπτυξη και τη βελτίωσή της. Η προσέγγιση αυτή, όμως, απαιτεί μια διαφορετική οπτική γωνία. Αν ρωτήσετε τους εργαζόμενους, τον προϊστάμενό τους ή την ηγεσία για την κουλτούρα, συνήθως θα σας πουν αυτό που νομίζουν ότι θέλετε να ακούσετε. Η κουλτούρα δεν μπορεί να μετρηθεί αληθινά, αν δεν εξεταστούν όλες οι ανθρώπινες ανάγκες οι οποίες ικανοποιούνται ή παραμένουν ανεκπλήρωτες. Δεν μπορούμε να περιοριστούμε σε επιμέρους τομείς όπως ευεξία, σκοπός ή υπερηφάνεια. Η συνολική εικόνα απαιτεί να εξετάσουμε κάθε ανθρώπινη ανάγκη η οποία επηρεάζει την καθημερινή εμπειρία των ανθρώπων, από τις δίκαιες αποδοχές, την εμπιστοσύνη και τις υγιείς συγκρούσεις, μέχρι την κοινή στοχοθέτηση, ανάπτυξη και νοηματοδότηση.
Δημιουργείτε, με την Boussias Events, το Culture Champion Certification. Ποια η φιλοσοφία του, τι νέο κομίζει στην αξιολόγηση της εταιρικής κουλτούρας και ποιο το συγκριτικό του πλεονέκτημα σε σχέση με άλλα παρόμοια πιστοποιητικά;
Το Culture Champion Certification βασίζεται στη φιλοσοφία ότι η πραγματική εταιρική κουλτούρα αντικατοπτρίζεται στις καθημερινές εμπειρίες των εργαζομένων και όχι σε επιφανειακά στοιχεία. Σε αντίθεση με άλλες πιστοποιήσεις, η προσέγγισή μας μετρά την κουλτούρα με μια ολιστική και επιστημονικά τεκμηριωμένη μέθοδο η οποία αξιολογεί ολόκληρη την πυραμίδα των 21 ανθρωπίνων αναγκών μέσα από 90+ συγκεκριμένες συμπεριφορές, δηλαδή τις μονάδες μέτρησης της κουλτούρας. Αυτό μας επιτρέπει να αποτυπώσουμε τον πραγματικό «παλμό» της εταιρείας μέσω της φωνής των εργαζομένων, εξετάζοντας το «small C» culture, σε αντίθεση με το «big C» culture, το οποίο περιλαμβάνει τα επίσημα συστήματα και τις ενέργειες της διοίκησης ή του HR. Η μέθοδος αυτή εστιάζει στο να αποτυπώσει την πραγματική κατάσταση (fact) και όχι την επιθυμητή εικόνα την οποία ενδεχομένως να θέλει να προβάλλει η εταιρεία (wishful thinking). Το συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι η αξιοπιστία: μετράμε τις συμπεριφορές τις οποίες βιώνουν οι εργαζόμενοι και όχι απλώς την άποψή τους για την κουλτούρα.
Επιπλέον, η πιστοποίηση διαθέτει διαβαθμίσεις από ένα έως τρία αστέρια, ανάλογα με τη συνολική βαθμολογία της εταιρείας, ενώ συνοδεύεται από το Culture Toolbox, ένα πρακτικό σύνολο εργαλείων με best practices και δοκιμασμένες τεχνικές και διαρκεί μόλις 22΄ ανά συμμετέχοντα.
Πώς θα λειτουργεί η νέα πιστοποίηση; Ποια τα βήματα που θα πρέπει να ακολουθήσει η υπό αξιολόγηση εταιρεία;
Η διαδικασία πιστοποίησης περιλαμβάνει τα εξής βήματα: 1. Συμμετοχή στην έρευνα. 2. Ανάλυση αποτελεσμάτων. 3. Απονομή πιστοποίησης: Ανάλογα με τα αποτελέσματα, η εταιρεία μπορεί να λάβει την πιστοποίηση «Aspiring Culture Champion» (65-70% υγείας της κουλτούρας) ή «Culture Champion» (70%+ υγείας της κουλτούρας). 4. Εξέλιξη της κουλτούρας: Προαιρετικά, μέσω του καινοτόμου διαδραστικού πίνακα «Culture dashboard», η εταιρεία μπορεί να μελετήσει πώς να βελτιώσει την κουλτούρα της, μέσα από την πρόσβαση σε συγκριτικά benchmarks, ανάλυση των ομάδων ή ομαδοποιήσεων όπου προκύπτουν τα προβλήματα κουλτούρας και ξεκάθαρες προτάσεις για την εξέλιξη της κουλτούραςι.
Θα θέλατε να δώσετε κάποια tips στις εταιρείες οι οποίες θα διεκδικήσουν το Culture Champion Certification;
Για να επιτύχετε στο Culture Champion Certification, προτείνω τα εξής:
- Να είστε ειλικρινείς στην αξιολόγηση της κουλτούρας σας. Ακούστε τους εργαζομένους, καθώς αυτοί θα σας βοηθήσουν να αναγνωρίσετε τόσο τα δυνατά σημεία, όσο και τις περιοχές προς βελτίωση.
- Ενθαρρύνετέ τους να συμμετέχουν ενεργά στην έρευνα, καθώς η εμπειρία τους είναι καθοριστική για την αξιολόγηση και η συμμετοχή τους απαραίτητη για την εγκυρότητα του αποτελέσματος.
- Χρησιμοποιήστε τα αποτελέσματα και τα εργαλεία για να αναπτύξετε συγκεκριμένα σχέδια δράσης για τη συνεχή βελτίωση της κουλτούρας σας. Η αξιολόγηση είναι η αρχή του ταξιδιού της εξέλιξης της κουλτούρας στον οργανισμό, ώστε να δημιουργήσετε ένα περιβάλλον για το οποίο οι άνθρωποι αγαπούν να εργάζονται.