Οικονομία, επενδύσεις, μεταρρυθμίσεις αυξάνουν την απασχόληση

Η αναπτυξιακή πορεία της ελληνικής οικονομίας, οι επενδύσεις και η υλοποίηση διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων έχουν συμβάλει στην αύξηση της συνολικής απασχόλησης, στη μείωση του ποσοστού ανεργίας και στη βελτίωση του ποσοστού συμμετοχής στο εργατικό δυναμικό. Αυτό επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, στην Εισηγητική Έκθεση για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2025, ο οποίος συζητιέται, αυτές τις ημέρες, στη Βουλή και αναμένεται να τεθεί σε ψηφοφορία το βράδυ της Κυριακής, 15 Δεκεμβρίου.

Στοιχεία για την ανεργία και απασχόληση της ΕΛΣΤΑΤ
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο αριθμός των απασχολούμενων το β΄ τρίμηνο του 2024 ανήλθε σε 4.327.825 άτομα, παρουσιάζοντας αύξηση 3,7% έναντι του προηγούμενου τριμήνου και αύξηση 2,2% σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2023. Παράλληλα, ο αριθμός των ανέργων, το β΄ τρίμηνο 2024, ανήλθε σε 467.619 άτομα, χαμηλότερος σε σύγκριση με τον αριθμό των 574.130 ατόμων του α’ τριμήνου, παρουσιάζοντας μείωση 18,6%, ενώ σε ετήσια βάση κατεγράφη μείωση 12,3%. Το ποσοστό ανεργίας, το β΄ τρίμηνο, διαμορφώθηκε σε 9,8%, υποχωρώντας τόσο σε σχέση με το ποσοστό 12,1% του πρώτου τριμήνου, όσο και με το ποσοστό 11,2% του αντίστοιχου τριμήνου του προηγούμενου έτους. Σημειώνεται ότι το ποσοστό 9,8% συνιστά το χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας από το τέταρτο τρίμηνο του 2009.

Οι μεταρρυθμίσεις στηρίζουν την αγορά εργασίας
Όπως εκτιμά η Έκθεση, στην ενίσχυση της απασχόλησης και στη μείωση του ποσοστού ανεργίας συνέβαλαν τα μέτρα πολιτικής και οι μεταρρυθμίσεις οι οποίες υιοθετήθηκαν, όπως η μείωση του μη μισθολογικού κόστους με τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, η δυνατότητα εργασίας των συνταξιούχων με ευνοϊκότερους πλέον όρους, καθώς και οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας με την αύξηση των παραγωγικών επενδύσεων, οι οποίες είχαν ως αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης εργασίας εκ μέρους των επιχειρήσεων. Σημειώνεται ότι, από το 2019 έως το 2024, το επίπεδο των μισθών έχει αυξηθεί σημαντικά, καθώς ο κατώτατος μισθός έχει καταγράψει αύξηση 27,7%, οι συνολικές αμοιβές εξαρτημένης εργασίας κατά 19,5% και οι κατά κεφαλήν αμοιβές κατά 11,3%.

Η αύξηση του κατώτατου μισθού, η οποία συμπαρασύρει και τον μέσο μισθό, συμβάλλει, επίσης, στην αντιμετώπιση ζητημάτων έλλειψης προσφοράς ανθρώπινου δυναμικού σε τομείς, όπως το λιανικό εμπόριο, η γεωργία, οι κατασκευές και ο τουρισμός, ενώ παράλληλα ενισχύει τη συμμετοχή στην αγορά εργασίας. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με τις προβλέψεις του Προϋπολογισμού 2025, οι οποίες συμπίπτουν με τις εαρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, οι αμοιβές εξαρτημένης εργασίας αναμένεται να αυξηθούν, το 2024, κατά 5,2% και οι αμοιβές ανά εργαζόμενο κατά 4,3% (έναντι 3,8% και 2,8%, αντίστοιχα, όπως ήταν οι προβλέψεις στην εισηγητική έκθεση του κρατικού προϋπολογισμού 2024). Τα ανωτέρω ποσοστά, όπως αναμένεται να διαμορφωθούν, είναι σημαντικά υψηλότερα του πληθωρισμού (2,7%) και αντικατοπτρίζουν την ενίσχυση του πραγματικού εισοδήματος των εργαζόμενων.

Μισθωτοί το μεγαλύτερο ποσοστό των απασχολούμενων
Το μεγαλύτερο ποσοστό των απασχολούμενων, το β΄ τρίμηνο του 2024, εργάζονταν ως μισθωτοί (69,3%), ενώ σημαντικό είναι και το ποσοστό των αυτοαπασχολούμενων χωρίς προσωπικό (19,5%). Οι κλάδοι οικονομικής δραστηριότητας οι οποίοι συνέβαλαν στην αύξηση της απασχόλησης σε ετήσια βάση και σύμφωνα με το ποσοστό συμμετοχής τους στο σύνολο των απασχολούμενων, ήταν οι δραστηριότητες υπηρεσιών καταλύματος και εστίασης, οι δραστηριότητες ανθρώπινης υγείας και κοινωνικής μέριμνας, οι επαγγελματικές, επιστημονικές και τεχνικές δραστηριότητες, οι κατασκευές καθώς και η γεωργία, η δασοκομία και η αλιεία. Αντίθετα, μείωση του αριθμού των απασχολούμενων παρατηρήθηκε στους κλάδους της μεταποίησης, της δημόσιας διοίκησης, της άμυνας και της εκπαίδευσης. Σημαντική βελτίωση σημειώθηκε και σε μηνιαία βάση, σύμφωνα με τα στοιχεία της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού της ΕΛΣΤΑΤ, όπου το εποχικά διορθωμένο ποσοστό ανεργίας, τον Σεπτέμβριο 2024, διαμορφώθηκε σε 9,3% έναντι 10,7% τον Σεπτέμβριο 2023 και 9,5% τον Αύγουστο 2024.

Το ποσοστό ανεργίας του Σεπτεμβρίου 2024 είναι το χαμηλότερο που έχει καταγραφεί από τον Μάιο 2009. Μεγαλύτερη βελτίωση σημειώθηκε στο ποσοστό ανεργίας των γυναικών, το οποίο διαμορφώθηκε σε 11,4% τον Σεπτέμβριο 2024 από 13,4% τον Σεπτέμβριο 2023, ενώ το ποσοστό ανεργίας των ανδρών υποχώρησε σε 7,6% από 8,6%, τον Σεπτέμβριο 2023. Στο μεταξύ, την περίοδο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2024, το ποσοστό ανεργίας διαμορφώθηκε σε 10,2% έναντι 11,2% την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Βάσει της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού, εκτιμάται, για το 2024, ετήσια μείωση του ποσοστού ανεργίας σε σχέση με το 2023 κατά 0,8 ποσοστιαίες μονάδες, διαμορφούμενου σε 10,3% του ανθρώπινου δυναμικού από 11,1% το 2023, ενώ, παράλληλα, εκτιμάται αύξηση της απασχόλησης κατά 1,1%.

Η Grant Thornton εγκαινιάζει τη συνεργασία της με τη Morphoses

Τη συνεργασία της με τη Morphoses εγκαινίασε η Grant Thornton, με σκοπό να υποστηρίξει περαιτέρω τους γονείς εργαζόμενούς της.

Εκτός από πρωτοβουλίες, όπως δώρα γέννησης, επιπλέον ημέρες άδειας με αποδοχές, εκπτώσεις και διαδραστικά σεμινάρια για ενημέρωση γονέων, σε θεματικές όπως συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών, η Grant Thornton προσφέρει πλέον στους γονείς εργαζόμενούς της εξάμηνες συνδρομές στην καινοτόμο πλατφόρμα της Morphoses για την εκμάθηση soft skills, σε παιδιά ηλικίας έξι έως 17 ετών, καθώς και πρόσβαση σε πληθώρα προγραμμάτων με παιχνίδια και διασκεδαστικές δραστηριότητες.

Στο πλαίσιο αυτό, τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν και να ενισχύουν δεξιότητες, όπως ομαδικότητα, ενίσχυση αυτοπεποίθησης, κριτική σκέψη και συναισθηματική νοημοσύνη.

Η Κατερίνα Κουλούρη, Partner και Head of People Experience & Culture, Grant Thornton, σε δήλωσή της στο Workforce, σημείωσε τα εξής:

«Μέσα από αυτήν τη συνεργασία, επιθυμούμε να προσφέρουμε στους γονείς εργαζόμενους της Grant Thornton καινοτόμα προγράμματα για την ανάπτυξη σημαντικών δεξιοτήτων των παιδιών μας, απαραίτητων για τη δημιουργία ολοκληρωμένων ανθρώπων, σε συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο, και την πρόοδό τους στα συνεχώς μεταβαλλόμενα περιβάλλοντα».

Η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ αναδείχθηκε Great Place Τo Work

Πιστοποίηση Great Place to Work απέσπασε η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ, την οποία αποδίδει, σε ανακοίνωσή της, στην έμφαση την οποία δίνει στην πελατοκεντρικότητα και τη συνεχή ανάδειξη της προστιθέμενης αξίας των εργαζομένων, συνεργατών και πελατών της.

Η πιστοποίηση βασίζεται στην ανώνυμη και εμπιστευτική αξιολόγηση των εργαζομένων της εταιρείας, σχετικά με την εμπειρία τους από το εργασιακό τους περιβάλλον.

Ο Υπεύθυνος Ανθρωπίνου Δυναμικού της ΕΤΒΑ, Κώστας Ευθυμιόπουλος, δήλωσε σχετικά: «Το να είναι μια εταιρεία στη λίστα αυτή σημαίνει ότι έχει διαμορφώσει ένα εργασιακό περιβάλλον, όπου οι άνθρωποί της δηλώνουν πως είναι αξιοκρατικό και παρέχει ίσες ευκαιρίες, επικρατεί ομαδικότητα και συνεργατικότητα και προάγει την υγεία και την ασφάλεια».

ΙΝΣΕΤΕ: Πρόγραμμα για εκπαίδευση ανέργων στο ψηφιακό marketing στον τουρισμό

Πρόγραμμα εκπαίδευσης για 1.940 νέους ανέργους στο ψηφιακό marketing στον τουρισμό ξεκινά το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ). Το πρόγραμμα αφορά νέους ηλικίας έως 29 ετών, πτυχιούχους σχολών θεωρητικής κατεύθυνσης τριτοβάθμιας ή μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και εγγεγραμμένους στη ΔΥΠΑ.

Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τρεις ατομικές συνεδρίες επαγγελματικής συμβουλευτικής, 120 ώρες θεωρητικής κατάρτισης, 420 ώρες πρακτικής άσκησης σε μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις του τουρισμού και πιστοποίηση κατά ΙSO 17024. Οι υποψήφιοι θα επωφεληθούν από το εκπαιδευτικό επίδομα ύψους 2.700 ευρώ, την επαγγελματική εμπειρία στον τουρισμό, τις πιστοποιημένες γνώσεις στο ψηφιακό marketing και τη διαμόρφωση πιο ανταγωνιστικού προφίλ στην αγορά εργασίας, αναφέρει σχετική ανακοίνωση.

Ας σημειωθεί ότι το ΙΝΣΕΤΕ υλοποιεί την Πράξη «Συμβουλευτική Υποστήριξη, Κατάρτιση και Πιστοποίηση στο αντικείμενο του Ψηφιακού Μάρκετινγκ για ανέργους έως 29 ετών σε μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις στον κλάδο του Τουρισμού», στο πλαίσιο του ενταγμένου στο Ε.Π. Ανθρώπινο Δυναμικό και Κοινωνική Συνοχή 2021-2027 έργου με κωδικό ΟΠΣ 6017557.

Οι Έλληνες αναμένουν ότι θα ζήσουν μακρά ζωή, αλλά θα είναι όπως τη θέλουν;

Θετική στάση αναφορικά με τη μακροζωία διατηρούν οι Έλληνες πολίτες, αναφέρουν τα ευρήματα της νέας έρευνας μακροζωίας του ομίλου NN, ωστόσο φαίνεται ότι ανησυχούν πως δεν θα καταφέρουν να προετοιμαστούν σωστά για μία ποιοτική, πολύχρονη ζωή.

Ενδεικτικά, η Ελλάδα εντάσσεται στην τέταρτη θέση μεταξύ των 11 χωρών στον δείκτη αυτόν, με 61% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα να προσβλέπει σε μακροζωία, ωστόσο, μόνο το 45% να αισθάνεται έτοιμο να ζήσει μια μακρά ζωή, ενώ το 41% να αμφιβάλλει εάν θα έχει αρκετούς πόρους για να ζήσει έως τα 100 έτη.

Ως προς τη χρηματοοικονομική ανθεκτικότητα, το 74% πιστεύει ότι έχει αρκετό χρόνο μπροστά του για να κάνει νέα σχέδια και το 68% εκτιμά ότι η ζωή είναι γεμάτη αλλαγές.

Εξάλλου, η Ελλάδα έχει τη χαμηλότερη βαθμολογία στον δείκτη χρηματοοικονομικής ευημερίας με το 35% να διαθέτει αποταμιεύσεις για μόνο τρεις μήνες και μόνο το 15% να δηλώνει πως έχει τη δυνατότητα να χειριστεί μία απρόβλεπτη κατάσταση στη ζωή του.

Επιπρόσθετα, ως περισσότερο ευάλωτες αναδεικνύονται οι δυναμικές και παραγωγικές ηλικίες των 35-49 ετών, 38% των οποίων δηλώνουν υψηλότατο στρες και 24% πως αντιμετωπίζουν κατάθλιψη. Το ίδιο ευάλωτες δείχνουν και οι γυναίκες, οι οποίες αναφέρεται ότι εκδηλώνουν μεγαλύτερο άγχος και αβεβαιότητα για το μέλλον.

Η Choose στην πρώτη «Ημέρα Καριέρας» της ΔΥΠΑ στη Γερμανία

Η Choose Strategic Communications Partner είναι μία από τις 49 ελληνικές επιχειρήσεις που θα συμμετάσχουν στην πρώτη «Ημέρα Καριέρας» της ΔΥΠΑ και του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης στο Ντίσελντορφ, στις 14 Δεκεμβρίου.

Στο πλαίσιο αυτό, αντιπρόσωποι της εταιρείας θα συναντήσουν υποψηφίους, οι οποίοι θα καταθέσουν τα βιογραφικά τους και θα έχουν τη δυνατότητα να διερευνήσουν τις ευκαιρίες τις οποίες προσφέρει η εταιρεία.

Νέα εθελοντική δραση εργαζομένων των My Market

Στο πλαίσιο του προγράμματος εταιρικής υπευθυνότητας «Πράξεις Ευθύνης», 50 εργαζόμενοι των My Market και μέλη της #teammetro, μαγείρεψαν «γεύματα προσφοράς» σε ανθρώπους οι οποίοι το έχουν ανάγκη.

Η δράση πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία και επίβλεψη του σεφ, Πέτρου Συρίγου και την εθελοντική συμμετοχή των εργαζομένων της εταιρείας, οι οποίοι προετοίμασαν και παρέδωσαν 300 πλήρη γεύματα. Τα δωρεάν γεύματα διατέθηκαν στις οικογένειες τις οποίες στηρίζει ο Όμιλος για την UNESCO Πειραιώς και Νήσων, με τη συνεργασία του «Μπορούμε».

Κάθε γεύμα είχε παρασκευαστεί, όπως αναφέρει σχετικά η εταιρεία, «με φρέσκες πρώτες ύλες, κρέας, κοτόπουλο, λαχανικά και άλλα προϊόντα τα οποία επιλέχθηκαν με προσοχή, αντανακλώντας την ποιότητα και τη φροντίδα που χαρακτηρίζει τα My Market».

HR Scale-Up Summit: Cultural flex, digital tools και αυθεντικότητα

Με πλήθος θεματικών από τη διακράτηση ταλέντων έως και τη δημιουργία εταιρικής καινοτομίας, διεξήχθη την περασμένη Τετάρτη, 11 Δεκεμβρίου, στο Ωδείο Αθηνών, το φετινό HR Scale-Up Summit. Το συνέδριο άνοιξαν ο Μάρκος Βερέμης, Founding Partner Big Pi Ventures, Co-Founder & Μέλος Δ.Σ Upstream, Angel Investor Workable και ο Γιώργος Κατσουράνης, Deputy Group CHRO, Τράπεζα Πειραιώς.

Ο Μ. Βερέμης υπογράμμισε ότι το HR χρειάζεται να εξελιχθεί στην καρδιά της εταιρείας με πολύ μεγαλύτερη ποικιλία ανθρώπων καταρτισμένων σε αυτό, ανεξαρτήτως ειδικότητας. Υπογράμμισε ότι κάθε CEO θα πρέπει να έχει δίπλα του τον Chief People Leader του και από κοινού να δημιουργούν μια εταιρεία με ταυτότητα, όρο με τον οποίο αντικατέστησε τον όρο κουλτούρα. Ακολούθως, ο Θάνος Γεραμάνης, ex Partner & COO, BlueGround εξήγησε ότι οι υποψήφιοι εργαζόμενοι χρειάζεται να κάνουν απόλυτα fit με τις αξίες της εταιρείας, ενώ ο Μιχάλης Χριστοδούλου, επιχειρηματία β΄ γενιάς και COO, CHB Group, περιέγραψε τον facilitating ρόλο του HR.

Με τη μουσική συνέκριναν το HR οι Λυδία Μαγκλάρα, CHRO, Lamda Development και Νατάσσα Σαχλού, Group HRBP, όμιλος AutoHellas, σημειώνοντας ότι εκτός από τις νότες χρειάζεται και παύσεις, δηλαδή ενεργητική ακοή, κατανόηση και αυθεντικό employer branding. Σημείωσαν ότι πλέον οι εταιρείες επιδιώκουν το culture flex και όχι απλώς το culture fit, αναζητώντας ταλέντα τα οποία θα συνιστούν και ambassadors τους και ορόσημο για το word of mouth. Ενδεικτικά, συζητήθηκαν ακόμη θέματα όπως η ψηφιοποίηση ενός HR τμήματος, τα προβλήματα, η προσέλκυση και διακράτηση ταλέντου, καθώς και το ζήτημα της νέας ψηφιακής κάρτας εργασίας.