Η Πληροφορική αποτελεί βασικό συνεργάτη μίας εταιρείας. Tα συστήματα που σχεδιάζει και διαθέτει στις επιχειρηματικές δραστηριότητες μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμα εργαλεία στα χέρια του HR και να προσφέρουν οφέλη σε πολλά επίπεδα.

Οι αποδοχές, οι παροχές και η επαγγελματική εξέλιξη των στελεχών στον τομέα Πληροφορικής ήταν το θέμα που συζητήθηκε στην εσπερίδα που διοργάνωσαν το Ελληνικό Ινστιτούτο Πληροφορικής (ΕΙΠ) και το Ινστιτούτο Μάνατζμεντ Ανθρώπινου Δυναμικού (ΙΜΑΔ) της Ελληνικής Εταιρείας Διοικήσεως Επιχειρήσεων (ΕΕΔΕ).

Ο Νίκος Κάκαρης, Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής της Εσπερίδας και Μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του ΕΙΠ, έπειτα από σύντομο χαιρετισμό που απεύθυνε, κάλεσε στο βήμα τον Αλέξη Δαυίδ, Πρόεδρο της Δ.Ε. του Ε.Ι.Π. «Η Πληροφορική, αποτελεί τον κατάλληλο χώρο για εισαγωγή των καινοτομιών, για έξοδο από την κρίση και -κυρίως- για την επόμενη ημέρα» υποστήριξε ο Α. Δαυίδ, τονίζοντας ότι «αποτελεσματικός CIO είναι εκείνος που έχει επιτύχει να έχει δίπλα του τους κατάλληλους συνεργάτες». Σύμφωνα με τον Δημήτρη Παπαθανασίου, Αντιπρόεδρο της Δ.Ε. του ΙΜΑΔ, οι αποδοχές, οι παροχές και η επαγγελματική εξέλιξη των στελεχών της Πληροφορικής, αποτελούν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που διαθέτει κάθε επιχείρηση για να προσελκύσει υψηλής ποιότητας προσωπικού.

Όλα αυτά ταυτόχρονα προσδιορίζουν και την παραγωγικότητα των οργανισμών που βρίσκεται σε ευθεία συνάρτηση με την ποιότητα των ανθρώπων, η οποία ποιότητα με τη σειρά της, εξαρτάται από το επίπεδο των αποδοχών και των παροχών.

Διεθνείς τάσεις και δομές
«Η πρόοδος εξαρτάται από την πολιτιστική ταυτότητα της κάθε εταιρείας», υπογράμμισε ο Φώτης Καρώνης, CIO Business Unit της ROMTELECOM ενώ ο Δημήτρης Καραγιάννης, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης τόνισε τη σημασία της διαφάνειας (transparency) και του Information Technology. Μάλιστα αναφερόμενος στην επιχειρησιακή τεχνολογία επισήμανε ότι κανένας δεν μπορεί να τη σταματήσει και συνεχώς τρέχουμε από πίσω της. Ο καθηγητής, επίσης, αναφέρθηκε στα καθήκοντα ενός CIO, τα οποία περιλαμβάνουν την επικοινωνία, την καινοτομία, το commercial και το leadership-technology ενώ υποστήριξε ότι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει είναι δύσκολο να καθοριστούν καθώς αυτό εξαρτάται από το ρίσκο που μπορεί να πάρει κάθε CIO. Καταλήγοντας είπε οτι δεν μπορεί να υπάρχει τμήμα IT που να μην βρίσκεται σε συνεχή αναδιοργάνωση.

Ο Βαγγέλης Αποστολάκης, Γενικός Διευθυντής και Επικεφαλής του Συμβουλευτικού Κλάδου της KPMG, αναφέρθηκε στις αμοιβές και τις παροχές των στελεχών της Πληροφορικής βάσει έρευνας της KPMG, στην οποία συμμετείχαν 300 περίπου εταιρείες. Αν και τα αποτελέσματα που παρουσίασε προέρχονται από το 70% του δείγματος της έρευνας, μαρτυρούν μία ικανή και αξιόπιστη τάση. Σύμφωνα με αυτά, το 17% των επιχειρήσεων δεν έκανε καμία αύξηση το 2009 (την ώρα που το αντίστοιχο ποσοστό για το 2008 ήταν 5%) και το 30% δεν έδωσε Bonus.

Επιπλέον, σύμφωνα με την έρευνα, ένας IT Director αμείβεται με περίπου 130.000 ευρώ μεικτά το χρόνο ενώ το 10% του δείγματος βρίσκεται κάτω από αυτό το ποσό. Σχετικά με τους κλάδους που έχουν την τάση να πληρώνουν καλύτερα τους IT Managers αυτοί είναι ο Φαρμακευτικός και ο κλάδος των καταναλωτικών προϊόντων.

Η εντιμότητα, η αξιοπιστία, η ικανότητα ανάπτυξης πλάνων και αποτελεσματικής εκτέλεσής τους αλλά και η καλή αντίληψη στη διαχείριση ρίσκου και στο χειρισμό οικονομικών θεμάτων είναι ορισμένες από τις ικανότητες που ζητούν οι πελάτες να διαθέτουν τα στελέχη της Πληροφορικής, με πιο σημαντικές τις ικανότητες ηγεσίας και όχι διαχείρισης. Όσον αφορά τις τάσεις που διαμορφώνουν την αγορά εργασίας, ο Β. Αποστολάκης, αναφέρθηκε στην ανασφάλεια, την εσωστρέφεια, την πίεση για άμεσα αποτελέσματα, τις απολύσεις, τις μικρότερες αυξήσεις και τα μηδενικά μπόνους που τη μετατρέπουν από αγορά εργαζομένων σε αγορά εργοδοτών.


HR&IT: σύγκλιση ή σύγκρουση;
Η Αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού του Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς, Ευτυχία Κασελάκη, αναφέρθηκε στη «διάχυτη» παρουσία του IT στο σύγχρονο HR τονίζοντας ότι οι τράπεζες υιοθετούν και επενδύουν συνεχώς σε εξειδικευμένα και πρωτοποριακά συστήματα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού. Επιπλέον, υπογράμμισε ότι η Πληροφορική δίνει την ευκαιρία στο HR να κινηθεί διαδραστικά (με blogs, forum κτλ), ενισχύοντας έτσι τη φιλοσοφία του που είναι η ενδυνάμωση της συλλογικότητας.

Το κέρδος σε ποιοτικό χρόνο για το HR, η βελτίωση της διαδικασίας λήψης αποφάσεων της Διοίκησης και η διάχυση της πληροφορίας στο σύνολο του οργανισμού είναι ορισμένα από τα οφέλη από τα συστήματα του IT που αξιοποιεί η Τράπεζα Πειραιώς ενώ και το HR προσφέρει τις μεθοδολογίες και τα εργαλεία για να στηρίξει τη δυναμικότητα των IT επαγγελμάτων και να ενισχύσει τις επιδόσεις και την αποτελεσματικότητά του.

Αυτό γίνεται με ειδικά σχεδιασμένες διαδικασίες recruitment & workforce planning, με προγράμματα συνεχούς εκπαίδευσης και ανάπτυξης δεξιοτήτων στις νέες τεχνολογίες κτλ. Τέλος, η Ε. Κασελάκη υποστήριξε ότι δεν υπάρχει σύγκρουση του HR με το IT, ωστόσο εντοπίζει περιθώρια βελτίωσης για μεγαλύτερη σύγκλιση.

Η κρίση ενδυνάμωσε τις σχέσεις του IT με το HR, σύμφωνα με τον Παναγιώτη Ηλιόπουλο, Διευθυντή Πληροφορικής της DSGi SEE (DIXON-Κωτσόβολος). Το ΙΤ καλείται να βοηθήσει στην ανάδειξη αξιών και προσφέρει, σε βασικές δραστηριότητες του HR απλές και εύκολες λύσεις, οι οποίες είναι ταυτόχρονα, σπουδαίες για το τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού. Συγκεκριμένα, ο Π. Ηλιόπουλος, αναφέρθηκε σε λειτουργίες του HR, που υποστηρίζονται από το IT, όπως την εξεύρεση και επιλογή των καλύτερων υπαλλήλων, θέματα μισθοδοσίας, αμοιβών και bonus, ανάπτυξη προσωπικού και εκπαίδευση, εναρμόνιση και εφαρμογή κανόνων και πολιτικής, εξασφάλιση καλού εργασιακού περιβάλλοντος και θέματα που έχουν να κάνουν με τη διατήρηση των ανθρώπων.

Ο Π. Ηλιόπουλος, δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη σημασία του καθορισμού πολιτικών και αξιών στην επιχείρηση, όπως και τη βελτίωση των διαδικασιών του HR, τη δημιουργία ασφαλούς και ευχάριστου εργασιακού περιβάλλοντος και κυρίως τη σημασία του cost management σε αντιπαράθεση με το cost reduction.

O ρόλος του CIO
Στο δεύτερο μέρος της εσπερίδας ο Δρ. Αναστάσιος Δάνας, Διευθυντής Πληροφορικής του Ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια, αναφέρθηκε στο νέο στρατηγικό ρόλο του CIO. «Η πληροφορική συμβάλλει στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων, προσφέροντας υποδομές που είναι απαραίτητες για την καθημερινή λειτουργία και προτείνοντας δράσεις προστιθέμενης αξίας εναρμονισμένες με τη γενικότερη στρατηγική της επιχείρησης» υποστήριξε ο Δρ. Δάνας υπογραμμίζοντας ότι «η πληροφορική δεν είναι αυτοσκοπός αλλά αρωγός και συνεργάτης της επιχείρησης».

Η διοίκηση, η οργάνωση, οι διαδικασίες αλλά και τα άτομα και η κουλτούρα τους, αποτελούν παράγοντες που καθορίζουν την απόδοση κάθε οργανισμού. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να φροντίζουμε ώστε να υπάρχει ισορροπία μεταξύ αυτών των παραγόντων υποστήριξε ο Δρ. Δάνας, ενώ, αναφερόμενος στις δεξιότητες που απαιτούνται έκανε λόγο για κάποια soft skills που χαρακτήρισε δυσεύρετα.

Ορισμένα από αυτά είναι ο δυναμισμός και η ικανότητα συνεργασίας, στοιχεία απαραίτητα για την παρότρυνση του παραγωγικού διαλόγου στις διάφορες ομάδες εργασίας και για τη σύνθεση της διαφορετικότητας. Ο Δρ. Δάνας, εντοπίζει επίσης ελλείψεις των στελεχών της Πληροφορικής σε ανθρώπινες δεξιότητες (συμπεριφοράς), σε διοικητικές δεξιότητες και σε τεχνικές δεξιότητες (σχετικά με την αντίληψη και τη δυνατότητα υποστήριξης νέων τεχνολογιών).

Προβλέψεις εν μέσω οικονομικής κρίσης
Στο πάνελ που ακολούθησε και στο οποίο συμμετείχαν οι ομιλητές της εσπερίδας, αναλύθηκαν οι ευκαιρίες και οι προβληματισμοί των οργανισμών και των επιχειρήσεων εν μέσω οικονομικής κρίσης. «Παρόλο που οι άνθρωποι γνωρίζουν τι πρέπει να αλλάξουν για να πάνε μπροστά, δεν κάνουν αλλαγές» υποστήριξε ο καθηγητής Δημήτρης Μπουραντάς, τονίζοντας ότι «δεν μπορεί να υπάρξει πρόοδος χωρίς αλλαγή». Αυτό συμβαίνει, σύμφωνα με τον καθηγητή, διότι η αλλαγή δημιουργεί αβεβαιότητα, αυτή με τη σειρά της φόβο και ο φόβος προκαλεί αντίσταση στην αλλαγή.

Τέλος ο Δ. Μπουραντάς τόνισε ότι είναι σημαντικό σε μία εταιρεία να υπάρχει κουλτούρα συνεχούς μάθησης που ενισχύει τις αλλαγές και υπογράμμισε ότι οι αλλαγές πρέπει να προσεγγίζονται συστημικά, σε συνολικό δηλαδή επίπεδο, με ενεργή υποστήριξη της ηγετικής ομάδας.

Ο Ιωάννης Κόλλας, HR Director του Ομίλου ΤΙΤΑΝ, έκανε λόγο για μία κρίση που καταρχήν, ακουμπάει το πλεονάζον προσωπικό, μετά τον κορμό και πολλές φορές το κόκαλο. Επιπλέον, τόνισε τη μεγάλη σημασία που έχει για τον οργανισμό να διαθέτει κουλτούρα γνώσης ώστε να μην ντρέπεται ο εργαζόμενος να πει ότι υπάρχουν κάποια πράγματα που δεν ξέρει και να ζητήσει βοήθεια από κάποιο συνάδελφο.