Ο Αλέξανδρος Φουρλής, Managing Director του Κariera.gr μίλησε στο HR Professional για τα χαρακτηριστικά της αγοράς εργασίας, το παράδοξο που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις σήμερα στον τομέα των προσλήψεων, ενώ ταυτόχρονα σκιαγραφεί το μέλλον της απασχόλησης στην Ελλάδα και τον τρόπο που οι εργοδότες μπορούν να αντεπεξέλθουν στις νέες τους προκλήσεις.

HR PROFESSIONAL: Πώς βλέπετε την αγορά εργασίας σήμερα;

Αλέξανδρος Φουρλής: Αυτό το διάστημα αισθανόμαστε περίεργα εδώ στο kariera.gr γιατί ενώ «ακούμε» από την αρχή της χρονιάς για μια αρνητική στροφή στην αγορά εργασίας και την οικονομία λόγω των εκλογών και της συνεχιζόμενης διαπραγμάτευσης με την ευρωζώνη, εμείς δεν την έχουμε αισθανθεί με τον ίδιο τρόπο. Εξακολουθούμε να παρατηρούμε μια σταδιακή αύξηση του αριθμού των παρεχόμενων θέσεων εργασίας μέσω του kariera.gr που ειλικρινά μερικές φορές δυσκολευόμαστε να εξηγήσουμε.

Το πρώτο τρίμηνο του 2015 δημοσιεύσαμε περίπου 1.700 περισσότερες αγγελίες εργασίας από ότι το αντίστοιχο τρίμηνο πέρυσι. Πιο συγκεκριμένα, το 2015 δημοσιεύσαμε 7.911 αγγελίες έναντι 6.194 αγγελιών που δημοσιεύθηκαν στο kariera.gr το 2014. Θεωρούμε το 2012 τη χειρότερη χρονιά για την ελληνική αγορά εργασίας και έκτοτε βλέπουμε τις προσλήψεις σε επίπεδο αριθμών να ανακάμπτουν και την ανεργία να μειώνεται. Σε ένα βαθμό, ίσως η αύξηση που παρατηρούμε έχει να κάνει με τη δυσκολία των επιχειρήσεων να βρουν προσωπικό σε εξειδικευμένες θέσεις, όπως Πληροφορική ή Πωλήσεις. Ένας άλλος λόγος, είναι η καλή πορεία μας ως εταιρεία και ένας τρίτος η επαναφορά του Employee Turnover σε πιο φυσιολογικά επίπεδα. Τα πρώτα χρόνια της κρίσης ένας μεγάλος αριθμός ανθρώπων είχε παγιδευτεί σε θέσεις εργασίας που δεν επιθυμούσε.

HR PROFESSIONAL: Ακούγεται κάπως παράδοξο οι επιχειρήσεις να δυσκολεύονται να βρουν προσωπικό σε εξειδικευμένες θέσεις με ανεργία στο 25%+.

Αλέξανδρος Φουρλής: Σαφώς, το πρόβλημα της ανεργίας στην Ελλάδα δεν είναι απλά ότι είναι μεγάλο το ποσοστό της αλλά ότι είναι διαχρονική, διαρθρωτική και πλέον μακροχρόνια. Όσο περισσότερο καιρό μένει κάποιος άνεργος, τόσο το βιογραφικό του γίνεται λιγότερο ελκυστικό για τους εργοδότες και επιπλέον στερείται από σύγχρονες και πρακτικές δεξιότητες (Transferable Skills) που θα τον καθιστούσαν απασχολήσιμο. Επίσης, βασικά προβλήματα στην Ελλάδα είναι η αναντιστοιχία μεταξύ παρεχόμενων σπουδών και αναγκών της αγοράς εργασίας (Skills Gap), καθώς και η έλλειψη συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου-Σχολείου και της αγοράς εργασίας για την προετοιμασία των νέων, με σκοπό την ένταξη τους στην αγορά εργασίας. Και τα δύο ζητήματα αφορούν σχεδόν όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης από το λύκειο ως το πανεπιστήμιο.

Αυτό είναι κάτι που επιβεβαιώνουμε καθημερινά μέσα από την ενασχόληση μας με το πρόγραμμα Voucher αλλά και με ενέργειες που πραγματοποιούμε ή ενισχύουμε σε συνεργασία με διάφορους φορείς (ΣΔΑΔΕ, job-pairs.gr, regeneration.gr, ΟΠΑ-Generation Y, ALBA-RCI, volunteer4greece.gr) για να συμβάλουμε στην επίλυση του προβλήματος της απασχόλησης των νέων και όχι μόνο. Οι έρευνες που αφορούν το Talent Shortage, όπως αυτή της Manpower, επιβεβαιώνουν ότι ακόμα και με τόση μεγάλη ανεργία, οι Έλληνες εργοδότες δυσκολεύονται ολοένα και περισσότερο να καλύψουν κάποιες θέσεις. Μπορεί το 25%+ να είναι το ποσοστό της ανεργίας, αλλά το πλέον παράδοξο είναι το ποσοστό των εργοδοτών που δυσκολεύεται να καλύψει εξειδικευμένες θέσεις, ποσοστό το οποίο ξεπερνά το 40%, όπως προέκυψε από σχετικές έρευνες (ALBA RCI-Manpower).

HR PROFESSIONAL: Πώς βλέπετε την αγορά εργασίας τα επόμενα χρόνια;

Αλέξανδρος Φουρλής: Κοιτάξτε, στην Ελλάδα υπάρχει μια στρέβλωση που μας κάνει να ξεχνάμε κάποιες μακροχρόνιες τάσεις, οι οποίες θα μας επηρεάσουν τα επόμενα χρόνια. Για παράδειγμα, έχουμε υποτιμήσει εντελώς το δημογραφικό πρόβλημα, την πιθανή έλλειψη δεξιοτήτων και ανθρώπων σε κλάδους έρευνας και υψηλής τεχνολογίας (STEM), την έλλειψη επαρκούς συμμετοχής των γυναικών και των μεγαλύτερων ηλικιών στην αγορά εργασίας. Σαφώς, έχουμε αναγνωρίσει τα προβλήματα της νεανικής ανεργίας, του skills gap, της έλλειψης σύνδεσης εκπαίδευσης και αγοράς εργασίας, καθώς και του brain drain αλλά δεν είναι μόνο αυτά.

Όλα τα παραπάνω, με κάνουν να πιστεύω ότι τα επόμενα χρόνια θα συζητάμε για το «ελληνικό παράδοξο» της υψηλής ανεργίας και της δυσκολίας κάλυψης συγκεκριμένων θέσεων εργασίας. Φοβάμαι ότι θα μιλάμε ταυτόχρονα για τη νεανική ανεργία αλλά και για την έλλειψη ικανών young graduates. Και η δυστυχία μας θα είναι ότι η μακρόχρονη οικονομική ανάπτυξη συνδέεται πάρα πολύ με την ύπαρξη ικανού ανθρώπινου δυναμικού. Δεν θα είμαι καθόλου αισιόδοξος για τη χώρα μας και την οικονομία μας αν δεν αντιμετωπίσουμε όλα αυτά τα θέματα.

HR PROFESSIONAL: Και τι πιστεύετε ότι πρέπει να κάνουν οι εργοδότες και εσείς για να αντιμετωπιστούν όλα αυτά;

Αλέξανδρος Φουρλής: Οι εργοδότες στην Ελλάδα νομίζω εν μέρει είμαστε τυχεροί γιατί λόγω της υστέρησης μας σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο σε απορρόφηση νέων τεχνολογιών και πρακτικών μπορούμε απλά να προσαρμόσουμε πρακτικές που έχει αποδειχθεί ότι λειτουργούν σε πιο προηγμένες αγορές εργασίας. Απλά πρέπει να δείχνουμε διάθεση να μάθουμε για το νέο και από εκεί και πέρα να εκτιμήσουμε σωστά το χρόνο, τον τρόπο και τους συνεργάτες που θα μας βοηθήσουν να εξελιχθούμε. Πιστεύουμε ότι ως kariera.gr είμαστε ένας ιδανικός συνεργάτης καθώς εισάγουμε νέες ιδέες συνεχώς από το εξωτερικό, λόγω του πολυεθνικού χαρακτήρα μας και έχουμε μια ιστορία 17 ετών στην Ελλάδα με ισχυρό «ελληνικό» χαρακτήρα.

HR PROFESSIONAL: Τι βλέπετε λοιπόν να συμβαίνει στο εξωτερικό από το οποίο θα μπορούσαμε να μάθουμε;

Αλέξανδρος Φουρλής: Τα τελευταία χρόνια σαν εταιρεία κάνουμε μια στροφή προς την τεχνολογία. Θεωρούμε ότι για να συμβάλουμε στην απασχόληση, όπως είναι η διεθνής αποστολή μας «we empower employment», πρέπει να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνολογία και τα Big Data. Φιλοδοξία μας είναι να δημιουργήσουμε την καλύτερη pre-hire τεχνολογική πλατφόρμα που θα επιτρέπει σε ένα εργοδότη να προσελκύει υποψηφίους τόσο μέσα από το kariera.gr όσο και από το εταιρικό του site ή άλλες πηγές (Career Site), να παρέχουμε λύσεις διαχείρισης της διαδικασίας προσλήψεων (Recruitment Software) αλλά να διευκολύνουμε την αναζήτηση και την επικοινωνία με τους πιο δυσεύρετους και ικανούς υποψηφίους (Talent Search, Talent Pipeline & Talent Re-engagement).

Όλα αυτά πρέπει να γίνονται με ευκολία χρήσης για τον Recruiter και με την αξιοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων δεδομένων και Metrics, ώστε να αφιερώνουμε περισσότερο χρόνο στον άνθρωπο και λιγότερο σε διαδικασίες και συστήματα που μπορούν να αυτοματοποιηθούν. Μου κάνει τρομερή εντύπωση πόσο έχει προχωρήσει η τεχνολογία. Για παράδειγμα, επιτρέπει σε πελάτες μας όπως η Pepsico στην Αμερική, με δεκάδες Recruiters και Business Units, να ξέρουν ακριβώς ποιον προσλαμβάνουν, από που τον βρήκαν, πόσο χρόνο ή χρήμα τους κόστισε, πως συγκρίνονται με τον ανταγωνισμό τους ή πόσους ανθρώπους έχουν ακόμα διαθέσιμους αν χρειαστεί να προσλάβουν αύριο ή τα επόμενα χρόνια. Λίγες εταιρείες στην Ελλάδα είναι σε θέση να απαντήσουν στα ίδια ερωτήματα και πρέπει να συνεργαστούμε για να μπορέσουμε από κοινού να δώσουμε αυτές τις απαντήσεις. Η κρίση κάποια στιγμή ίσως περάσει, αλλά για να είμαστε σίγουροι ότι θα περάσει πρέπει να γίνουμε όλοι μας καλύτεροι.

HR PROFESSIONAL: Τι θα προτείνατε σε έναν εργοδότη στην Ελλάδα, ποια είναι τα πρώτα βήματα που πρέπει να κάνει για να βελτιώσει τον τρόπο με τον οποίο κάνει recruitment;

Αλέξανδρος Φουρλής: Θα πρότεινα τρία απλά βήματα για να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνεί με τους υποψηφίους εργαζομένους.Το πρώτο είναι να επισκεφτεί το εταιρικό του site και να αναζητήσει την εταιρεία του στο Google και τα Social Media. Zούμε στην εποχή του Internet και οτιδήποτε λέμε ή πιστεύουμε για τις εταιρείες μας δεν έχει καμία σημασία. Ο υποψήφιος εργαζόμενος διαμορφώνει Online την άποψη του για έναν υποψήφιο εργοδότη. Πάνω από το 70% των υποψήφιων εργαζομένων πριν πάνε σε μια συνέντευξη «googlάρουν» τον υποψήφιο εργοδότη τους. Σκεφτείτε τις βελτιώσεις που θα κάνατε σε αυτή την παρουσία, επισκεφθείτε το εταιρικό σας site με ένα κινητό και δείτε αν εμφανίζεται σωστά.

Το δεύτερο βήμα είναι να ακολουθήσετε και να αξιολογήσετε όλα τα βήματα της διαδικασίας προσλήψεων από την αρχή ως το τέλος. Για παράδειγμα, αν λάβουμε σήμερα ένα βιογραφικό, ποιος θα το δει, πώς θα το αποθηκεύσουμε για μελλοντική χρήση, πώς θα επιλέξουμε το κατάλληλο, πώς θα επικοινωνήσουμε με τον Ηiring Μanager που θα κάνει την τελική επιλογή; Μιλώντας με πολλούς υποψηφίους, γενική αίσθηση μου είναι ότι αρκετές φορές στην Ελλάδα υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις στη διαδικασία προσλήψεων και πολλά που «χάνονται στη μετάφραση» ή στην επικοινωνία μεταξύ υποψηφίου-τμήματος HR και Hiring Manager.

Το τελευταίο που θα πρότεινα είναι να απευθύνει ο Διευθυντής Ανθρωπίνου Δυναμικού στον υπεύθυνο για το recruitment κάποια απλά ερωτήματα, όπως: πόσο μας κοστίζει μια πρόσληψη σε χρόνο ή χρήμα, ποιες πηγές-συνεργάτες είναι οι πλέον αποτελεσματικές σε επίπεδο προσλήψεων και πόσο ικανοποιημένοι είναι οι Hiring Managers και οι υποψήφιοι από τη διαδικασία προσλήψεων. Αν η απάντηση δίνεται με εκτιμήσεις και όχι με δεδομένα, τότε πρέπει το τμήμα HR να σκεφτεί σοβαρά τη χρήση recruitment software ή την αναθεώρηση των διαδικασιών του. Γιατί αν κάτι δεν μπορείς να το μετρήσεις, συνήθως δεν μπορείς και να το βελτιώσεις.


Σχετικά με τον Κόμβο Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων – INNOVATHENS
Ο Κόμβος καινοτομίας και επιχειρηματικότητας –INNOVATHENS– είναι μία υποδομή στήριξης της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας σε ένα νεανικό χώρο έμπνευσης, στο πιο αναγνωρίσιμο τοπόσημο της Αθήνας με περισσότερες από 700.000 επισκέπτες το χρόνο, την Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων. Σκοπός του INNOVATHENS είναι να υποστηρίξει τη δημιουργία ενός δικτύου όπου δημιουργικοί άνθρωποι με καινοτόμες ιδέες, καταξιωμένοι επιχειρηματίες, ακαδημαϊκοί, μέντορες, ερευνητές ανταλλάσσουν γνώση, ερεθίσματα, τεχνογνωσία, εμπειρία και καλές πρακτικές μέσα από επαγγελματικές συναντήσεις, ομιλίες, παρουσιάσεις, εργαστήρια, ημέρες καριέρας και επιχειρηματικότητας, διαγωνισμούς και φεστιβάλ καινοτομίας. www.innovathens.gr

Τι πρωτοβουλίες παίρνει το kariera.gr για την απασχόληση;
Θέλουμε να βοηθήσουμε την ελληνική αγορά εργασίας με κάθε τρόπο. Επιθυμούμε να υποστηρίξουμε τους ανθρώπους που αναζητούν εργασία. Μια πρωτοβουλία του kariera.gr είναι η σειρά των workshops αναζήτησης εργασίας σε συνεργασία με το ΣΔΑΔΕ και πλέον μαζί με το job-pairs.gr που αισίως έχει βοηθήσει πάνω από 5.000 ανέργους να μάθουν πως να αναζητήσουν εργασία. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα ανθρώπων που μας ευχαριστούν για τη βοήθεια αυτή από τη νέα τους δουλειά. Όσον αφορά τη συνεργασία μας με το job-pairs.gr πλέον θα δίνουμε και δυνατότητα εξατομικευμένης συμβουλευτικής. Στηρίζουμε επίσης την πρωτοβουλία Volunteer4Greece για τη στήριξη της εθελοντικής εργασίας που στα μάτια μας έχει 2 πολύ ευγενείς στόχους. Την υποστήριξη των καλύτερων ελληνικών ΜΚΟ με ανθρώπινο δυναμικό και την προώθηση της έννοιας τους εθελοντισμού όχι μόνο γιατί έχει οφέλη για την κοινωνία αλλά και για τον εθελοντή τον ίδιο. Πάνω από 14.500 εθελοντές (σε μεγάλο βαθμό επισκέπτες του kariera.gr) έχουν ήδη συνδεθεί με περισσότερους από 150 ΜΚΟ.

Επίσης, συνεχίζουμε να διανέμουμε δεκάδες χιλιάδες Οδηγούς Καριέρας κάθε χρόνο σε όλα τα ελληνικά πανεπιστήμια και να οργανώνουμε τη μεγαλύτερη συνάντηση της αγοράς εργασίας με νέους αποφοίτους, τις Ημέρες Καριέρας. Τέλος, θέλουμε η συζήτηση για την αγορά εργασίας να στηρίζεται σε σοβαρά στοιχεία, επιστημονική σκέψη και να παρέχουμε στους εργοδότες δεδομένα και κίνητρα για να γίνονται καλύτεροι στην επιλογή του προσωπικού τους. Για αυτό το σκοπό, υποστηρίζουμε προσπάθειες όπως ο Δείκτης των Τάσεων της Αγοράς Εργασίας του ALBA, η έρευνα Καριέρα και Γενιά Υ που γίνεται από το ΟΠΑ και τα σχετικά βραβεία των πιο Επιθυμητών Εργοδοτών για Νέους Αποφοίτους που στόχο έχουν να αναδείξουν τις εταιρείες που στηρίζουν τους νέους αποφοίτους στην αρχή της καριέρας τους.