Δεκαεννέα ομιλητές από διαφορετικούς κλάδους μοιράστηκαν τις δικές τους εμπειρίες και γνώσεις σχετικά με το digital learning, απαντώντας σε κρίσιμα ερωτήματα, όπως ποια είναι τα ζητούμενα εργαζομένων και εταιρειών και με ποιον τρόπο οι επαγγελματίες του HR και του L&D μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτά.

Ένας οργανισμός μπορεί να μετασχηματιστεί μόνο τόσο γρήγορα όσο γρήγορα μπορούν οι άνθρωποί του να μάθουν». Και για να συμβεί αυτό, οι επαγγελματίες της εταιρικής εκπαίδευσης και ανάπτυξης ανθρώπινου δυναμικού καλούνται να εγκαταλείψουν νοοτροπίες και προσεγγίσεις του παρελθόντος και να εστιάσουν σε αυτό που πραγματικά έχει σημασία (η επιστήμη, το «εμείς», η εξάσκηση). Το ζητούμενο μίας επιτυχημένης learning στρατηγικής είναι η σύνδεση των σωστών προτεραιοτήτων, του σωστού περιεχομένου και του σωστού μηνύματος. Παράλληλα, καλούνται να ενστερνιστούν και να αξιοποιήσουν όλες τις δυνατότητες που προσφέρει σήμερα η τεχνολογία.

Αυτά είναι τα βασικά συμπεράσματα του Learning & Deve-lopment Conference 2022, το οποίο ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία στις 2 Φεβρουαρίου. Ειδικότερα, στην 3η του, αν και πρώτη φορά ψηφιακή διοργάνωση, έδωσαν το «παρών» περισσότερα από 150 στελέχη του L&D, ενώ 19 ομιλητές -διεθνείς experts και Έλληνες practitioners- μοιράστηκαν πρακτικές και αξιοποιήσιμες γνώσεις για μία σειρά από κρίσιμα θέματα: από το ποια είναι τα skills που μπορούν να κάνουν τη διαφορά και πώς αυτά μπορούν να αναπτυχθούν, μέχρι συμβουλές και tips για το πώς μπορεί να ενισχυθεί η απόκτηση και η διακράτηση της γνώσης που προσφέρει η εταιρική εκπαίδευση, τρόπους για την προσέλκυση και τη βελτιστοποίηση της εμπειρίας των εργαζομένων, για τη μέτρηση των αποτελεσμάτων του L&D και τη δημιουργία μίας κουλτούρας μάθησης.
Οι εργασίες του συνεδρίου ξεκίνησαν με την Αγγελική Κορρέ, Business Unit Head, netweek, Βoussias, να καλωσορίζει το ψηφιακό κοινό και να αναλύει τον στόχο του συνεδρίου αλλά και την πλατφόρμα που το φιλοξένησε.

ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ & ΤΑΛΕΝΤΩΝ
Η πρώτη ομιλήτρια, η Laura Overton, Συγγραφέας, Learning Ana-lyst, μοιράστηκε τρόπους με τους οποίους, ως εταιρείες και ως επαγγελματίες, μπορούμε να ενισχύσουμε τις δεξιότητες και τα ταλέντα. Αρχικά, η L. Overton παραλλήλισε τα skills με τους τίτλους ειδήσεων. Μας απασχολούν όλους, ανεξαρτήτως κλάδου και όπως εξήγησε, οι δεξιότητες είναι η βάση για να προετοιμάσουμε το ανθρώπινο δυναμικό για το μέλλον, έτσι ώστε να διασφαλίσει τη φήμη της εταιρείας και να βοηθήσει στην ανάπτυξή της, «απαντώντας» στις σημερινές ανάγκες των πελατών. «Ο ρόλος των learning Professionals είναι να βοηθούν καθέναν ξεχωριστά, τις ομάδες και τους οργανισμούς να είναι εξοπλισμένοι και προετοιμασμένοι για το μέλλον. Η ίδια έδωσε τρεις συμβουλές: να αφήσουμε τους φόβους του παρελθόντος και να κοιτάξουμε μπροστά, να «αγκαλιάσουμε» ό,τι έχει σημασία (την επιστήμη, τη γνώση, την εξάσκηση, την ομαδικότητα), να επανεστιάσουμε και να απλοποιήσουμε τα ζητήματα, «σπάζοντάς» τα σε κομμάτια. Δηλαδή, να έχουμε μια ξεκάθαρη εικόνα για τους στόχους της εταιρείας, πώς το content συνδέεται με αυτούς, τα μηνύματα που επικοινωνούν οι managers, τι περιμένουν από τους εργαζόμενους και πώς μπορούν να μετρηθούν τα αποτελέσματα.

MASTERING HYBRID LEARNING
Η Αγγελίνα Μιχαηλίδου, Γενική Διευθύντρια και Partner, RESPONSE AE, εξήγησε πώς μπορούμε να κάνουμε mastering την υβριδική εκπαίδευση, που πια έχει γίνει η νόρμα. «Χρειάζεται να ξανασκεφτούμε και να σχεδιάσουμε την εμπειρία του συναδέλφου. Και η εμπειρία δημιουργείται από συναισθήματα που σχετίζονται με ανθρώπους αλλά και διαδικασίες», ανέφερε. Όλοι πλέον, δουλεύουν από παντού και μέσα από τις διαδικτυακές πλατφόρμες, η εκπαίδευση μετασχηματίζεται στο «εδώ και τώρα», αλλά από μακριά, κατανικώντας τα στερεότυπα της αδιαφορίας και της απόστασης. «Την αρθρωτή μας εκπαίδευση, τη στηρίζουμε με μία πλατφόρμα που ξεκινά πριν την εκπαίδευση και σε κάθε βήμα, οι συμμετέχοντες έχουν τη δυνατότητα, όχι μόνο να μιλήσουν στην αίθουσα αλλά και μεταξύ τους, να αποκτούν προσωπικό προφίλ, να τους κινητοποιεί ο εισηγητής, να έχουμε παιχνιδοποίηση, ανταμοιβές και να υποβάλλουν on-line τις εργασίες τους. Δηλαδή, ένα ολοκληρωμένο περιβάλλον που συγχρονίζει, επικαιροποιεί και επιμηκύνει τη γνώση κατά την οποία δίνουμε κατά τη σύγχρονη εκπαίδευση». Έτσι, εξασφαλίζεται πως οι άνθρωποι είναι χαρούμενοι, ικανοποιημένοι και νιώθουν την έννοια της σύνδεσης με τις ομάδες τους και τους ανθρώπους που είναι υπεύθυνοι για εκείνους.

ΤΟ RESKILLING ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΑΥΡΙΟ
Ο Dani Saadu, Global Director of Talent, Collinson, ανέλυσε πώς μπορεί να γίνει το reskilling στον μεταβαλλόμενο, σύγχρονο κόσμο και μοιράστηκε τις εκτιμήσεις του για τα skills που χρειάζονται στο επόμενο διάστημα. Στο ψηφιακό περιβάλλον, η ανάγκη της «σύνδεσης» μεταξύ των ομάδων είναι πιο έντονη από ποτέ, συγκριτικά με τη face to face επικοινωνία στο γραφείο. Οι κύριες δεξιότητες που απαιτούνται σήμερα, είναι οι εξής:
H γνώση σε θέματα τεχνολογίας και ΙΤ skills.
H ανθρωποκεντρική προσέγγιση.
Η σωστή διαχείριση του χρόνου.
H ανάπτυξη του mindset για τη διαχείριση των όποιων αλλαγών και την αντιμετώπιση των προκλήσεων.
Η υιοθέτηση μιας coaching προσέγγισης, μαθαίνοντας στους εργαζόμενους να εξελίσσονται και όχι απλώς να εκτελούν καθήκοντα.
Συνοψίζοντας, τόνισε πως είναι ζωτικής σημασίας οι πρακτικές L&D για την επιτυχημένη μετάβαση στο υβριδικό περιβάλλον εργασίας αλλά και η αύξηση των learning channels. Καθώς το remote working και η εργασία στο γραφείο είναι δύο διαφορετικές καταστάσεις, είναι χρήσιμο να εντοπίσει κάθε εταιρεία ποια τα απαιτούμενα skills που ανταποκρίνονται σε κάθε περίσταση, βοηθώντας τους ανθρώπους να τα αναπτύξουν.

Ο ΚΡΙΣΙΜΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ TEAM COACHING
Η Βαρβάρα X. Ασημακοπούλου, Executive & Team Coach, PCC, ITCA, Iδρύτρια HRE, εξήγησε γιατί το team coaching είναι κρίσιμος παράγοντας για ένα επιτυχημένο hybrid workplace στην ψηφιακή εποχή. «Φτάνουμε σε καινούργιες ανάγκες που έχουν να κάνουν με την επικοινωνία και τη μετάδοση του μηνύματος. Η πληροφορία μεταφέρεται πάρα πολύ γρήγορα και σε περισσότερους ανθρώπους.. Έτσι, δημιουργείται μία καινούργια πρόκληση, αυτή του χρόνου».
Επίσης, η ίδια μίλησε για τις δεξιότητες του νέου ηγέτη, η οποίες προέκυψαν μέσα από την έρευνα «Ξανά μαζί», που διεξήχθη από την ομάδα της. Είναι ζωτικής σημασίας η επαναφορά της εμπιστοσύνης και η ενίσχυση της συνεργασίας, μαζί με μια πιο αυτόνομη ατομική εργασία. Ο ρόλος του νέου ηγέτη είναι να διαχειριστεί αυτή τη μετάβαση για τους άλλους και συγχρόνως, για τον εαυτό του. «Το team coaching δεν είναι απλώς μια διαδικασία, αλλά ένας τρόπος ζωής, ένας τρόπος ηγεσίας. Ο team coach βελτιώνει την απόδοση, τη λειτουργία, την ευημερία και την ανάπτυξη της ομάδας». Στο νέο περιβάλλον χρειάζεται να ακούμε, να ρωτάμε, να ζητάμε, να δίνουμε εμπιστοσύνη, να είμαστε παρόντες και να ανταποκρινόμαστε σε κάθε πρόκληση, με την τεχνολογία να είναι το εργαλείο μας, γιατί διευκολύνει την επικοινωνία και τη δημιουργία εμπιστοσύνης, γρήγορα.

FACE TO FACE ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΨΗΦΙΑΚΑ
O John Hinchliffe, Head of Talent, Jam Pan, Award-Winning Digital Learning Professional, εξήγησε πώς μπορεί η face to face εκπαίδευση να μεταφερθεί σε ψηφιακό περιβάλλον. Στο υβριδικό περιβάλλον εργασίας όπου ορισμένοι είναι στο γραφείο και άλλοι συμμετέχουν remotely, οι παρουσιάσεις αλλάζουν ριζικά. Είναι χρήσιμο να αποφεύγουμε εκτενή κείμενα στο PowerPoint, με μικρό μέγεθος γραμματοσειράς και κοινά χρώματα, καθώς δυσχεραίνουν την κατάσταση. Είναι προτιμότερο να «σπάμε» την παρουσίαση σε περισσότερες διαφάνειες, όπως μας εξηγεί ο ίδιος, ώστε να μην κουράζει τον χρήστη. Επιπροσθέτως, είναι ωφέλιμο να παραθέτουμε πηγές, να ενθαρρύνουμε την ενεργή συμμετοχή της ομάδας και όχι απλώς την παθητική παρακολούθηση.
Ο J. Hinchliffe εξήγησε, επίσης, πως στο training σε virtual περιβάλλον, είναι σημαντικό να υπάρχει engagement, ώστε να αυξηθεί η συμμετοχή και από όσους δυσκολεύονταν να το κάνουν, προηγουμένως. Kαι μία κλειστή κάμερα, σίγουρα δεν βοηθά τους σκοπούς μας. H χρήση εργαλείων όπως το Padlet, το Mentimeter, το sli.do, το Kahoot!, το Flipgrid, το Mural αλλά και πλατφόρμες όπως το zoom, το Microsoft Teams κ.ά., προάγουν το engagement, επιφέροντας ένα εξαιρετικό learning experience.

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ
Από την πλευρά της, η Jo Cook, Virtual classroom & webinar expert, ανέφερε πόσο σημαντικό είναι το engagement και η αλληλεπίδραση μεταξύ των ατόμων σε μία εικονική αίθουσα. «Όταν εμπλέκεσαι στη διαδικασία μέσω της σκέψης, είσαι σε θέση να την κατανοήσεις και να την εφαρμόσεις σε μεγαλύτερο βαθμό, συγκριτικά με το να σου την περιγράψουν απλά, δίχως να υπάρξει engagement». Επίσης, η J. Cook επεσήμανε και τους παράγοντες που δυσχεραίνουν το virtual experience. Η μη εξοικείωση του facilitator με την τεχνολογία, ο ακατάπαυστος λόγος του αλλά και το design της παρουσίασης που δεν ενδείκνυται για online περιβάλλον, αποτελούν «εμπόδια» για τους learners. Ακόμα, σύμφωνα με την ίδια, η διαδικασία της μάθησης είναι πιο αποδοτική όταν συμμετέχουν σε αυτή πολλά άτομα, καθώς ο καθένας εκφράζει τις απορίες του, με αποτέλεσμα να απαντάται κάθε πιθανή ερώτηση. «Η αλληλεπίδραση σε ένα live online session είναι σημαντική και για τον trainer, γιατί μέσω αυτής, λαμβάνει live feedback, συνδέεται με τους trainees και δημιουργείται το αίσθημα του ανήκειν, στο οποίο ανταποκρίνεται με περισσότερο πάθος και ενέργεια».

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ… ΑΛΑ NETFLIX
Ο Κώστας Καδής, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, Βeing Essential, εξήγησε πώς μπορούμε να αναπτύξουμε δεξιότητες, μέσω του Skillsoft percepio, του «Netflix της εκπαίδευσης», όπως το χαρακτήρισε, το οποίο είναι ελκυστικό, προσβάσιμο, ευχάριστο και value for money. «Τα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι σχεδιασμένα από ειδικούς, για να καλύψουν απαιτήσεις, σύμφωνα με τον ρόλο ή μια συγκεκριμένη δεξιότητα που χρειάζεται ο κάθε εργαζόμενος». Ακόμα, σχεδόν όλα τα προγράμματα υποστηρίζονται από ανθρώπους είτε από απόσταση μέσω virtual classrooms, είτε με e-mail και chat, είτε ακόμα και σε φυσική αίθουσα στην Ελλάδα, με τη συνδρομή των εισηγητών και coaches της Being Essential. «Το μοντέλο μάθησης υποστηρίζει πολλούς και διαφορετικούς τρόπους μετάδοσης της γνώσης. Έτσι, κάποιος μπορεί να διευκολύνεται περισσότερο με μαθήματα e-learning, κάποιος άλλος με video streams, με audio podcasts ή ακόμα και με βιβλία, για όποιον προτιμά τον κλασικό τρόπο μάθησης. Στη συνέχεια, οι εκπαιδευόμενοι δουλεύουν σε ομάδες με την καθοδήγηση του coach, πετυχαίνοντας υψηλά ποσοστά συμμετοχής και απορρόφησης της γνώσης. Καταληκτικά, «η εκπαίδευση από απόσταση οφείλει να είναι διασκεδαστική. Αυτό το πετυχαίνουμε με τον σχεδιασμό του εκπαιδευτικού περιεχομένου που όλο και πιο συχνά παίρνει, πλέον, τη μορφή ψυχαγωγικής ταινίας ή και μέσω gamification».

ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΜΙΑΣ ENGAGING LEARNING ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ
Ο Amrit Sandhar, CEO, The Engagement Coach αποκάλυψε ποια είναι τα μυστικά μιας engaging learning εμπειρίας. «Κανείς δεν έχει χρόνο για χάσιμο. Αν έχουμε δώσει σαφείς οδηγίες για τον λόγο που γίνεται το μάθημα, θα εξαλείψουμε το άγχος. Συνεπώς, το στοιχείο του relevance είναι πολύ σημαντικό για την επιτυχία των courses», υπογράμμισε. Αναφορικά με τον χρόνο του online learning, o A. Sandhar τόνισε πως το διάστημα μεταξύ 10:00 – 12:00 είναι πιο παραγωγικό, ενώ από τις 14:00 – 16:00 το μυαλό εμφανίζεται πιο «κουρασμένο». Επίσης, είναι χρήσιμο να δημιουργηθεί ψυχολογική ασφάλεια, μεταξύ των ατόμων σε ένα session. Μοιραζόμενοι τις εμπειρίες τους, οι άνθρωποι αισθάνονται πιο χαλαροί, αυξάνοντας το αίσθημα του engagement. Ακόμα, το να θέσουμε το σκηνικό, στο οποίο θα πραγματοποιηθεί το course, είναι εξίσου σημαντικό. Είναι το background σωστό, ή θα αποσπά την προσοχή; Ο φωτισμός είναι ιδανικός; Υπάρχει θόρυβος στον χώρο; Όλα αυτά, θα πρέπει να τα λάβει σοβαρά υπόψη ο facilitator, όπως εξήγησε, παραλληλίζοντας τα skills των trainers, με εκείνα των YouTube bloggers.

Η ΑΛΛΑΓΗ ΠΟΥ ΦΕΡΝΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Ο Paul Matthews, Learning & Development Expert, Strategist, Author & Speaker, μοιράστηκε με το κοινό πώς μπορούμε να επιτύχουμε τη βιώσιμη αλλαγή συμπεριφορών στην ανάπτυξη των ανθρώπων. Αρχικά, παραλλήλισε το L&D με τους ελέφαντες, τονίζοντας πως, πολλές φορές, κάνουμε ότι δεν τo βλέπουμε. «Σε πρώτη φάση, πρέπει να αναλογιστούμε γιατί υλοποιούμε διαδικασίες, σχετιζόμενες με το L&D. Επίσης, είναι χρήσιμο να αναλογιστούμε τι χρειάζονται οι πελάτες και πώς μετριέται η επιτυχία του L&D». Ο P. Matthews τόνισε το «κενό» που υπάρχει ανάμεσα στις ενέργειες των ανθρώπων και στο πώς οι εταιρείες επιθυμούν οι άνθρωποι να ενεργούν. Η ερώτηση, λοιπόν, είναι πώς θα μπορέσουμε να «κλείσουμε» αυτό το «behavioral gap», όπως το ονομάζει χαρακτηριστικά. «Η συμπεριφορά χρειάζεται ανάλυση. Να γίνει καταγραφή των tasks που απαιτούνται και με ποιον ακριβώς τρόπο». Έπειτα, είναι χρήσιμο να παρατηρηθεί η συμπεριφορά και να ελεγχθεί/μετρηθεί το κατά πόσο έχουν γίνει αλλαγές. Η αμέσως επόμενη ερώτηση είναι αν μεταδόθηκε η επιθυμητή συμπεριφορά με τον σωστό τρόπο. «Σκεφτείτε τις πρακτικές που απαιτούνται και βάσει ποιου workflow θα μεταδοθούν αυτές οι συμπεριφορές».

ΕΠΕΝΔΥΟΝΤΑΣ ΣΤΙΣ ΗΓΕΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
Η Λυδία Γκουζιώτη, HR Generalist, Apivita, μίλησε για τo Upskiling και Reskilling, δύο έννοιες που είναι σήμερα, πιο επίκαιρες από ποτέ αλλά και για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Together WE Grow», στο οποίο επένδυσε η Apivita. «Τα προγράμματα ηγεσίας βοηθούν τις εταιρείες να πετύχουν τους στρατηγικούς τους στόχους. Ταυτόχρονα, πετυχαίνουν καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα, μπορούν πιο εύκολα να προσελκύσουν, αναπτύξουν και να διακρατήσουν τα ταλέντα τους, ενώ επιτυγχάνουν καλύτερη ανταπόκριση στις αλλαγές». Και τα αποτελέσματα του προγράμματος ήταν αισθητά. Όπως εξήγησε η Λ. Γκουζιώτη, μειώθηκε ο αριθμός των αποχωρήσεων, κυρίως από ομάδες που ο λόγος της αποχώρησης οφειλόταν στον manager, μειώθηκε ο απουσιασμός, ενώ ταυτόχρονα, αυξήθηκε στο σύνολο του οργανισμού η εργασιακή δέσμευση, ανακαλύπτοντας νέα ταλέντα. Και τέλος, αναφερόμενη σε στοιχεία της Hogan Assessments, υπογράμμισε τα εξής: «Οι εργαζόμενοι δεν φεύγουν από την “κακή” εταιρεία, αλλά από τον “κακό” manager. To 75% των εργαζομένων θεωρεί ως χειρότερο κομμάτι της δουλειάς του τον άμεσα προϊστάμενό του, το 65% θα προτιμούσε να άλλαζε manager, από το να έπαιρνε μια αύξηση μισθού, ενώ έχει φανεί πως οι καλοί managers ενισχύουν την εργασιακή απόδοση κατά μέσο όρο σε ένα ποσοστό του 11%».

Η ΛΥΣΗ ΣΤΟ BLENDED LEARNING
Στη συνέχεια, τη «σκυτάλη» πήρε ο Σωτήρης Τσουματίδης, Learning & Development Supervisor, Olympic Brewery, παρουσιάζοντας τη δική του στρατηγική. «Στις νέες συνθήκες που έφερε η πανδημία είχαμε όραμα να παρέχουμε τέλεια εμπειρία στους νέους μας συναδέλφους, έτσι ώστε να καταφέρουμε να τους δώσουμε την απαραίτητη γνώση και να προσφέρουμε το έδαφος για την πιο αποτελεσματική και άμεση προσαρμογή τους στο νέο, εργασιακό τους περιβάλλον» επεσήμανε. Αυτό, η εταιρεία το πέτυχε, μέσω της ευθυγράμμισης με τη νέα κανονικότητα, στην οποία η τηλεργασία και η άμεσες επικοινωνίες μέσω digital εργαλείων, κυριαρχούν. Με έναν υβριδικό τρόπο (blended learning), ηχογραφήθηκαν εκπαιδεύσεις και παρουσιάσεις, χρησιμοποιώντας την ηλεκτρονική βιβλιοθήκη της εταιρείας, στην οποία έχουν πρόσβαση όλοι οι συνάδελφοι. Και με αυτήν την πρακτική, εξοικονομήθηκαν πάνω από 18 εργασιακές ώρες, συγκριτικά με την προηγούμενη διαδικασία αλλά και χρήματα. Ο δεύτερος άξονας ήταν το L&D σε digital μορφή. «Τρέξαμε εκπαιδευτικού τύπου σειρές, μέσω Microsoft Teams. Κάναμε virtual plant visits, έτσι ώστε να έχουν όλοι πρόσβαση στα εργοστάσια και προχωρήσαμε στη δημιουργία διάφορων e-learnings, in-house, έτσι ώστε να προσαρμοστούν όλοι στην εταιρική μας κουλτούρα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Σ. Τσουματίδης.

ΕΝΑ ΝΕΟ… ΧΑΡΜΑΝΙ!
Η Μαρία Βουτίδου, Human De-velopment Consultant, COFFEE ISLAND, εξήγησε τη σχέση που έχει ο espresso με τις social learning θεωρίες. Η στρατηγική της εταιρείας ήταν να αναλογισθεί ποιες είναι οι σημερινές ανθρώπινες ανάγκες, να ενισχύσει το τμήμα εκπαίδευσης, μέσω νέων εργαλείων αλλά και να προσφέρει «μπουκιές εκπαίδευσης», λαμβάνοντας υπόψη τον διαθέσιμο χρόνο των ανθρώπων, δημιουργώντας τα training espresso series. «Αυτός, ουσιαστικά, είναι ένας καφές “γνώσης” που πίνουμε κάθε 3 εβδομάδες, ανά ομάδα. Αυτές οι ομάδες μοιράζονται τις ίδιες ανησυχίες και ανάγκες. Διαρκεί 1,5 ώρα, ντυνόμαστε άνετα και είμαστε ο εαυτός μας. Είναι ένας συνδυαστικός τρόπος μάθησης, όπου ο κάθε εργαζόμενος μαθαίνει μέσω του Ιntranet πότε είναι ο δικός του καφές, ενημερώνεται για το συγκεκριμένο θέμα που θα αναλυθεί, λαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό με μια μικρή πιστοποίηση γνώσεων γύρω από αυτό και έπειτα, σε συγχρονισμένο χρόνο, ερχόμαστε όλοι μαζί και με έναν εξειδικευμένο coach πάνω στο θέμα που συντονίζει τη συνάντηση, μιλάμε για αυτό, λέμε τις απορίες και τις εμπειρίες μας και παίζουμε παιχνίδι που θα κάνει την εμπέδωση της γνώσης ευκολότερη». Αυτή η νέα δραστηριότητα εκπαίδευσης βασίζεται στην κοινωνική μάθηση και με έναν οργανωμένο τρόπο διασφαλίζεται, πλέον, πως ο κάθε εργαζόμενος στην εταιρεία έχει πρόσβαση σε αυτό το είδος μάθησης.

EMPLOYEE EXPERIENCE ECOCYSTEMS
Ο Josh Novelle, Global Director of Digital Learning Solutions, Warner Music Group, μίλησε για τη σημασία της ευρύτερης εμπειρίας του εργαζόμενου, όταν σχεδιάζουμε εκπαιδευτικές δράσεις και λύσεις. «Το L&D είναι εδώ για να φανερώνει ποιες είναι οι επιλογές, να δείχνει στους ανθρώπους διαφορετικές οπτικές και προσεγγίσεις», εξήγησε. Για τον ίδιο, όλα ξεκινούν από τη λειτουργία. Πολλές φορές, οι άνθρωποι δεν αισθάνονται πως εξελίσσονται στον ρόλο που τους έχει ανατεθεί. O σκοπός είναι ασαφής και δεν συνδέεται με το όραμα της εταιρείας. Και αυτό συμβαίνει, όταν τα στελέχη δεν «μιλούν» την ίδια γλώσσα με τους εργαζομένους και τους θεωρούν ως «εταιρικά έξοδα». Έπειτα, ο J. Novelle μίλησε για το ψηφιακό περιβάλλον μάθησης, στο οποίο υπάρχουν πολλαπλά σημεία εκπαίδευσης (θέματα σχετιζόμενα με DEI, ανάπτυξη ηγετικών δεξιοτήτων κ.λπ. Οι εκπαιδευτικές λύσεις που πρότεινε ο ίδιος, καθορίζονται από 3 παράγοντες. Από τη διαθεσιμότητα τόσο σε ψηφιακό επίπεδο όσο και δια ζώσης, από το looking and feeling και το learning environment. «Στόχος μας δεν είναι απλώς να εξελίξουμε και να ενδυναμώσουμε τους learners, αλλά να εξετάσουμε τι συμβαίνει στην καθημερινότητά τους, δηλαδή στο employee ecosystem. Και σε αυτό το οικοσύστημα, τα learning offers πρέπει να είναι διαθέσιμα όπου βρίσκονται οι άνθρωποι, είτε ψηφιακά είτε physically».

ΑΛΛΑΓΗ ΣΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΜΑΘΗΣΗΣ
H Άννα Δαουάχερ, Learning & Development, Talent Management, Change, Culture & Engagement Director, PepsiCo Ελλάδας & Κύπρου, μοιράστηκε βασικούς άξονες της δικής της προσπάθειας, σε αυτό το νέο, υβριδικό περιβάλλον εργασίας. «Ο τρόπος που μαθαίνουμε έχει αλλάξει. Παλαιότερα, διαβάζαμε βιβλία και μακροσκελείς μελέτες. Πλέον, θέλουμε να προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα και να είμαστε up to date», ανέφερε η ίδια. Σε αυτό το πλαίσιο, εταιρεία λάνσαρε την online πλατφόρμα PEPU (PepsiCo University), που προσφέρει μια εύκολη και ευχάριστη εμπειρία μάθησης, βασισμένη σε μεγάλη γκάμα εκπαιδευτικών πηγών, στην οποία ο χρήστης επενδύει χρόνο για την ανάπτυξή του, διαβάζοντας άρθρα, case studies, ακούγοντας podcasts κ.λπ. «Η πλατφόρμα θυμίζει social media και βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη. Ανάλογα με τη δεξιότητα που έχω επιλέξει να αναπτύξω, η πλατφόρμα μου δείχνει το προτεινόμενο περιεχόμενο αλλά και να ακoλουθήσω peers ή leaders από τους οποίους εμπνέομαι και θαυμάζω στην PepsiCo, βλέποντας τι επιλέγουν οι ίδιοι να μάθουν αυτήν την περίοδο». Και συνέχισε: «Η τεχνολογία μάς βοηθά να φτάσουμε στους στόχους μας και εμείς ενσωματώνουμε αυτήν την κουλτούρα μάθησης στην καθημερινότητά μας και στις δικές μας εταιρικές αξίες».

ΦΡΕΣΚΑΡΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Σειρά είχε η Αιμιλία Στέλιαρου, Learning, Development & Internal Com-munication Director, OΠΑΠ, η οποία μάς ξενάγησε στον κόσμο της Opapacademy. «Πριν από περίπου 7 χρόνια ξεκινήσαμε ως ομάδα L&D να χτίσουμε classroom trainings, workshops, εμπειρίες μέσα σε αίθουσα, team building events σε όμορφα locations. Ξαφνικά, βρισκόμαστε στο 2020, σε περίοδο πανδημίας και οφείλουμε να κάνουμε redirect στον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουμε. Όχημά μας σε αυτό, η e-learning πλατφόρμα της Opapacademy, που ξεκίνησε το 2017, αλλά, το 2020, προχωρήσαμε στο refresh της, αλλάζοντας το περιεχόμενο και το look and feel», ανέφερε. Σήμερα, η πλατφόρμα αποτελείται από 4 πυλώνες: Soft Skills, Academies, Technical Skills και Wellness. «Η επόμενη μέρα για εμάς, περιλαμβάνει, πρωτίστως, το Gamification, το πρώτο βήμα που ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριου του 2022. Λανσάραμε την πλατφόρμα της gamelearn, στην οποία αναπτύσσεις soft skills σε περιβάλλον gaming». Επόμενα βήματα της εταιρείας, το ΑΙ, το VR και Microlearning, ένας από τους πιο σύγχρονους τρόπους μάθησης. Η παρουσίασή της ολοκληρώθηκε με βίντεο από τους ίδιους τους ανθρώπους της εταιρείας, να μοιράζονται feedback για την εμπειρία τους με την Opapacademy.

ΛΕΜΕ «ΝΑΙ» ΣΤΑ CUSTOMIZED E-LEARNING SYSTEMS
Εν συνεχεία, ο Γιώργος Γεωργούλας, Head of Training and Development, METRO AEBE, μίλησε για τις δράσεις που πραγματοποιεί η εταιρεία για upskilling και reskilling, μέσω customized e-learning systems. Μέσω, λοιπόν, της εκπαιδευτικής εφαρμογής Μetro Learn, ο χρήστης παρακολουθεί υποχρεωτικές εκπαιδεύσεις, μαθήματα που τον αφορούν και πιστοποιεί τις γνώσεις του. Μέσα στο 2021 πραγματοποιήθηκαν περίπου 64.000 εξετάσεις, ενώ όλα αυτά μεταφράζονται σε 25.000 εκπαιδευτικές ώρες που αντιστοιχούν σε 2,2 ώρες ανά εκπαιδευόμενο. Μέσα σε αυτό, έχει ενταχθεί και το πρόγραμμα καλωσορίσματος εργαζομένων, το οποίο περιλαμβάνει όλα όσα πρέπει να δουν και να γνωρίζουν για την εταιρεία. Επίσης, έχει δημιουργηθεί mini Assessment Center για τα στελέχη των καταστημάτων, τους νέους διευθυντές και προϊσταμένους, το οποίο ξεκινά με έναν κύκλο ψηφιακών μαθημάτων που αφορά ηγετικές δεξιότητες, τις οποίες καλούνται να εφαρμόσουν και έπειτα από 6 μήνες, εξετάζεται το επίπεδο αφομοίωσής τους. «Όλα αυτά έχουν μεγαλύτερη αξία, όταν κωδικοποιήσουμε σωστά τα δεδομένα που παράγονται και είναι χιλιάδες. Έτσι, παίρνουμε την απόδοση ανά κατάστημα, ανά θέση εργασίας και ανά εκπαιδευόμενο», ανέφερε, στο κλείσιμο της ομιλίας του, ο Γ. Γεωργούλας.

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΩΝ LEANING COMMUNITIES
Με τη σειρά του, ο Andy Lancaster, Head of Learning, CIPD, συγγραφέας, μίλησε για τη σημασία των learning communities και πώς μπορούμε να τις ενισχύσουμε και να τις προωθήσουμε, παρουσιάζοντας το μοντέλο των 7Cs (Cause, Culture, Conditions, Cadence, Content, Contributions, Credit). «Μαθαίνουμε καλύτερα, μέσω της παρατήρησης. Το social learning δεν είναι μια νέα έννοια, απλώς, διερευνούμε τη σημασία της». Ο A. Lancaster ανέφερε πως οι κοινότητες πρέπει να έχουν έναν σκοπό. Έπειτα, είναι χρήσιμο να δοθεί έμφαση στην κουλτούρα, δηλαδή να οριστεί ο τρόπος με τον οποίο γίνονται οι διαδικασίες και πώς συμπεριφέρονται οι άνθρωποι εντός της κοινότητας. Επόμενος παράγοντας είναι οι συνθήκες της, αν είναι εύκολη η διαδικασία της δημοσίευσης posts ή η προσβασιμότητα σε αυτή. Άλλο ένα στοιχείο ζωτικής σημασίας είναι ο ρυθμός, ποιες ημέρες και ώρες πραγματοποιούνται οι διαδικτυακές συναντήσεις. Και ακολουθεί το περιεχόμενο. Άρθρα, έρευνες κ.λπ. που θα κρατήσουν έντονο το ενδιαφέρον των χρηστών. Ακόμα, έπεται ο παράγοντας της συνεισφοράς, των ανθρώπων που δεν παρακολουθούν απλώς τις συζητήσεις, αλλά συμμετέχουν ενεργά σε αυτές, βοηθώντας, παράλληλα, τους πιο «ήσυχους», να μοιράζονται και εκείνοι τις σκέψεις τους. Και τέλος, ακολουθούν τα credits, η επιβράβευση των ατόμων για τη συνεισφορά τους στην κοινότητα.

«ΚΛΕΒΟΝΤΑΣ» ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΟΥ MARKETING
Ο Mike Taylor, Learning Design expert, μοιράστηκε τις γνώσεις από τον κόσμο των marketers, οι οποίες αποδεικνύονται ωφέλιμες για τους learning officers. Τόσο το marketing όσο και το L&D έχουν έναν κοινό στόχο, να τραβήξουν την προσοχή των ανθρώπων, κάνοντάς τους να σκέφτονται και να δρουν με νέους τρόπους. Αξίζει, λοιπόν, να «κλέψουμε» 3 στοιχεία των marketers: «μιλούν» στο υποσυνείδητό μας, γνωρίζουν πόσο σημαντική είναι η πρώτη εντύπωση αλλά και πως στην πραγματικότητα, κανείς δεν δίνει προσοχή. «Σκεφτείτε πώς θα σχεδιάζατε μια παρουσίαση, απευθυνόμενοι σε παιδιά ηλικίας 6 ετών. Πολλά χρώματα, απλή γλώσσα, fun στοιχεία.

Ως ενήλικες, ποια από τα παραπάνω στοιχεία δεν σας αρέσουν;», διερωτήθηκε. Επιστρέφοντας στη σημασία της πρώτης εντύπωσης, ο Μ. Τaylor επεσήμανε πως ό,τι βλέπουμε, ακούμε, νιώθουμε ή βιώνουμε στην πρώτη μας επαφή με κάτι, «χρωματίζει» το πώς θα το επεξεργαστούμε, στη συνέχεια. Και συνέχισε: «Το ότι είναι κάτι ορατό, δεν σημαίνει πως ο κόσμος θα το δει». Σύμφωνα με τον ίδιο, «αν θέλετε να περάσετε κάποιο μήνυμα, τροποποιήστε το, απλοποιήστε το, ώστε να μπορέσει να γίνει εύκολα κατανοητό, κάντε το διασκεδαστικό και οπτικοποιήστε το. Θυμηθείτε πως ό,τι δεν τραβά την προσοχή μας, απλά, δεν υπάρχει».

ΟΙ ΑΝΑΤΑΡΑΧΕΣ ΦΕΡΝΟΥΝ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ
Ο JD Dillon, LearnGeek, CLO, συγγραφέας, μας βοήθησε να διερευνήσουμε τη σχέση της εκπαίδευσης και του disruption στο σύγχρονο workplace αλλά και πώς μπορούμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες του σήμερα, ενώ ταυτόχρονα, προετοιμαζόμαστε για το αύριο. «Το disruption μπορεί να δημιουργήσει σημαντικές ευκαιρίες. Το ερώτημα είναι πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα οικοσύστημα στον οργανισμό, το οποίο θα μας βοηθήσει να αντεπεξέλθουμε σε οποιαδήποτε μελλοντική πρόκληση. Ο J. Dillion μάς συμβουλεύει να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο σκεφτόμαστε το learning at work, καθώς αποτελεί σημαντικό κομμάτι του workflow.

Έπειτα, χρειάζεται να προσαρμόσουμε τα συστήματα που σχετίζονται με την εκπαίδευση, βάσει της σημερινής, ψηφιακής εποχής, τονίζοντας πως πρέπει να υπάρχει πρόσβαση στη γνώση μέσω πολλαπλών καναλιών, να λαμβάνεται feedback, να γίνεται συνεχής εξάσκηση και να δίνονται ευκαιρίες για ανάπτυξη νέων skills. Και συνέχισε, τονίζοντας πως είναι σημαντική η παροχή results-focused λύσεων, μέσα από τις οποίες θα φαίνεται το impact στον οργανισμό με την αλλαγή στη συμπεριφορά των εργαζομένων. «Έτσι, θα κλείσει το “κενό”, μεταξύ των λύσεων που παρέχουμε και των αποτελεσμάτων, τα οποία επιθυμεί να φέρει η εταιρεία», δήλωσε καταληκτικά.