Κρίση, κρίση και πάλι κρίση... Τι άλλο ακούει και διαβάζει κανείς σε καθημερινή βάση πέρα από ειδήσεις για οικονομική στενότητα, κατακόρυφη πτώση των χρηματιστηρίων σε όλες τις γωνιές του κόσμου, απολύσεις, διαθεσιμότητες και αναγκαστικές άδειες;
Όλο αυτό το αρνητικό κλίμα έχει σαν αποτέλεσμα την καταρράκωση του ηθικού των εργαζομένων, την αύξηση των επιπέδων του στρες, την αύξηση των ημερών απουσιών και, συνεπώς, την πτώση της παραγωγικότητας. Οι συγκεκριμένες εξελίξεις έρχονται σε μια περίοδο που τίποτα δεν είναι πιο απαραίτητο στους οργανισμούς από την ενίσχυση της παραγωγικής ικανότητας των εργαζομένων όλων των επιπέδων. Αν δε ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα, λοιπόν, ελλοχεύει ο κίνδυνος οι οργανισμοί να οδηγηθούν σε φαύλο κύκλο.
Για αυτό τώρα περισσότερο από ποτέ, τα τμήματα Διοίκησης Ανθρωπίνων Πόρων θα πρέπει να επιστρατεύσουν το σύνολο των δυνάμεών τους για να κρατήσουν τη «ζυγαριά» του οργανισμού σε επίπεδο ισορροπίας. Οφείλουν να χρησιμοποιήσουν τις τεχνικές γνώσεις, τα έμφυτα ταλέντα και την εμπειρία τους για να προσφέρουν στους εργαζόμενους τις κατάλληλες δόσεις ανθρώπινης υποστήριξης και στον οργανισμό την απαραίτητη δόση λογικής. Γιατί ακόμα και όταν τα πράγματα είναι δύσκολα υπάρχουν τα κατάλληλα εργαλεία που μπορούν να βοηθήσουν το HR να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων με αξιοπρέπεια και ευαισθησία.
Εξάλλου, η εταιρική κοινωνική ευθύνη δεν ήταν μια μόδα που απλώς πέρασε με το ξέσπασμα της ύφεσης αλλά το κλειδί για τη διασφάλιση της επιτυχίας όταν κοπάσει η καταιγίδα. Η πρόκληση για τους επαγγελματίες του HR είναι να καταστήσουν σαφές στη διοίκηση ότι υπάρχουν επιστημονικά τεκμηριωμένες μέθοδοι για την αντιμετώπιση ακόμα και των χειρότερων καταστάσεων.
Αυτή τη φορά, ο κλήρος πέφτει στο τμήμα Διοίκησης Προσωπικού να εξηγήσει σε αυτούς που λαμβάνουν τις αποφάσεις ότι οι σπασμωδικές κινήσεις μόνο καταστροφή θα φέρουν. Το πραγματικά μεθοδευμένο downsizing, η οργανωσιακή αναδιάρθρωση και η επανατοποθέτηση προσωπικού είναι μερικά μόνο χαρακτηριστικά παραδείγματα ψύχραιμης και υπεύθυνης αντιμετώπισης των δυσχερειών. Η έντιμη και έγκαιρη επικοινωνία με το προσωπικό, η διαφάνεια καθώς και η μονίμως «ανοιχτή» πόρτα του τμήματος HR αποτελούν ανέξοδες και μικρές κινήσεις που ενδέχεται, όμως, να ανακουφίσουν ένα μεγάλο ποσοστό του εργατικού δυναμικού.
Ευτυχώς, βρισκόμαστε σε μία περίοδο που η αγορά έχει ωριμάσει (στο εξωτερικό περισσότερο στην Ελλάδα λιγότερο) με αποτέλεσμα να υπάρχουν λύσεις για κάθε πρόβλημα αρκεί να αντιληφθούν οι επιχειρήσεις, τώρα που έχουν γίνει τόσο εύθραυστες, ότι δεν αντέχουν να χάσουν την εμπιστοσύνη των εργαζομένων.